پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۷ - Aug 24, 2006
نگاهي به تحولات تسليحات فضايي در چند دهه اخير
شعارهاي داغ جنگ سرد
عميد نمازي خواه
013002.jpg
012993.jpg
012999.jpg
در اواخر دهه ۱۹۵۰ ميلادي، رئيس جمهور وقت آمريكا- آيزنهاور- سياست هاي ابتدايي فضايي آمريكا را تدوين كرد. در آن زمان، آمريكا همواره بيم حملات ناگهاني شوروي را داشت؛ به ويژه زماني كه شوروي ها با موفقيت، اسپوتنيك ۱ آزمايش كرده بودند. آمريكا نيز در قبال پيشرفت هاي روزانه شوروي در عرصه تكنولوژي فضايي، تصميم گرفت با پيگيري چندين برنامه، خود را به يك ابرقدرت فضايي تبديل كند.
همزمان با پيشرفت تكنولوژي، تسليحات نظامي نيز قوت گرفته اند و رقابت ميان كشورهاي ابرقدرت نظامي در عرصه تسليحات نظامي تا حدي است كه مجبور به جاسوسي از وضعيت رقباي خود و در عين حال، تجهيز نيروهاي نظامي خود هستند تا در مقابل تهديد نظامي كشورهاي ديگر آسوده باشند.
نكته جالب توجه در چند دهه اخير(از دهه ۱۹۵۰ تاكنون) وجود سامانه هاي نظامي فضايي است كه در هر روز، چندين بار از فراز حريم فضايي ما عبور مي كنند.
با وجود تأكيدات و پيمان هاي گوناگون بين المللي مبني بر استفاده صلح آميز از فضا، متأسفانه هنوز انواع ماهواره هاي جاسوسي و نظامي در مدارهاي زمين مي گردند و در هر لحظه  مي توانند در كوتاه ترين زمان، هر نقطه در كره زمين را مورد هجوم قرار دهند.
هم اكنون نگراني هاي بسياري در مورد تسليحات فضايي وجود دارد و سازمان ملل اميدوار است با تشكيل كميته هاي گوناگون براي استفاده صلح آميز از فضا، راه حلي براي خلع تسليحات فضايي كشورهاي ابرقدرت نظامي پيدا كند؛ در صورتي كه هر روز بر ميزان تنش ها و رقابت ميان كشورها افزوده مي شود.

بي شك نخستين برنامه هاي فضايي آمريكا در جهت جاسوسي بوده است زيرا تمام پروژه هاي نظامي و حتي غيرنظامي شوروي به صورت سري انجام مي شد. آمريكايي ها آغاز برنامه هاي فضايي شان را(مانند ديگر پروژه هاي نظامي) با شعار فضاي آزاد، صلح در فضا و فضا براي بشر ادامه دادند، ولي بر خلاف شعارها اكثر پروژه ها براي مقاصد جاسوسي و نظامي بود.
بودجه هاي هنگفتي از طرف هر دو كشور رقيب(آمريكا و شوروي) براي ساخت قوي ترين تسليحات فضايي خرج شد. در اواخر سال ۱۹۶۸ اوريس جانسون- فرمانده نهمين تيم تحقيقاتي دفاع هوا فضايي (Aerospace Defense)- مقاله  اي را با تيتر «فضا؛ امروزه اولين خط دفاعي» در مجله «قدرت هوايي» به چاپ رساند كه اين مقاله، چندين چشم انداز مسلح كردن فضا را نشان مي داد. وي خاطرنشان ساخت كه بلوغ قدرت هوايي هر كشور، در قدرت فضايي آن كشور نمايانگر خواهد شد.
يكي از نكات جالب رقابت آمريكا و شوروي، تظاهر هر دو كشور براي صلح آميز نشان دادن فعاليت هاي فضايي بود و هر دو با تأكيدات فراوان در كنفرانس هاي گوناگون، فضا را جايي براي پايه هاي امنيت بشري مي دانستند.
در دهه ۱۹۷۰ كه بحث فضا براي جامعه بشري يكي از اولويت ها بود و برنامه هاي فضايي صلح در فضا انجام مي شد، اتحاد جماهير شوروي يك سيستم بمباران مداري و ضدموشك هاي قاره پيما را در نقاط گوناگون مدارهاي فضايي مستقر كرد. اين سامانه در عين حال كه مي توانست به عنوان سپر موشكي عمل كند، توانايي تخريب ماهواره هاي ديگري كه در مدار در حال چرخش بودند را داشت.
باز هم ژنرال جانسون از پنتاگون بودجه اي براي ساخت و تحقيقات تسليحات فضايي براي مقابله با خطر احتمالي شوروي خواستار شد. وي در يك مقاله تحليلي، چهار پايه دفاع فضايي را به صورت كامل شرح داد و خاطرنشان ساخت كه بايد در چهار مورد رديابي، شناسايي هويت، رهگيري و تخريب، تحقيقات جامعي به عمل آيد تا آمريكا در مقابل موشك هاي بالستيك قاره پيماي شوروي ايمن باشد.
جانسون معتقد بود كه به دليل ميزان تخريب  بالاي بمب هاي بالستيك، ديگر نبايد اين ريسك را كرد كه موشك را در ميانه راه با رادارها شناسايي كرد بلكه بايد از لحظه روشن شدن موتور آنها مسيرشان مشخص و موشك منهدم شود.
با وجود زبده ترين نيروهاي زميني اعم از نيروي هوايي، دريايي و زميني، باز هم مقابله با موشك هاي بالستيك اتمي بسيار سخت بود و كوچك ترين اشتباه، ديگر جبران نداشت. به همين دليل فاكتور سرعت عملكرد در رأس امور نيروهاي نظامي دو كشور آمريكا و شوروي قرار گرفت كه بهترين گزينه سرعت، وجود ماهواره هاي هشداردهنده يا سيستم هاي سپر موشكي بود.
در دهه ۱۹۷۰ و زمان رياست جمهوري كارتر و با وجود مشكلات فراواني كه جنگ ويتنام براي آمريكا ايجاد كرد، مبحث تسليحات فضايي قوت گرفت. با پيشرفت شگفت  انگيز تسليحات نظامي و به ويژه تسليحات اتمي در زمان جنگ سرد، دو ابرقدرت نظامي(آمريكا و شوروي) به دليل ترس از يكديگر شروع به امضاي قراردادها و پيمان هاي متعددي كردند تا به يكديگر ضمانت دهند كه هيچ حمله اي صورت نگيرد زيرا هر دو مي دانستند كه اگر جنگي بين آنها رخ دهد، تنها آمريكا و شوروي نابود نمي شوند، بلكه دامنه جنگ آن دو كشور، كره زمين را در بر خواهد گرفت. بسياري از مجلات معتبر تحليلي نظامي بر اين عقيده بودند كه آمريكا و شوروي، داراي زرادخانه هاي بسيار نيرومندي هستند كه اگر جنگي بين آنها شروع شود، تنها در چند روز اول جنگ، بين ۷۰ تا ۱۶۰ميليون نفر مي  ميرند و اين آمار وحشتناك هم به دليل وجود موشك هاي بالستيك قاره پيما بود.
با وجود اين شرايط، آن دو كشور جنگ را كنار گذاشتند و به رقابت تسليحاتي در پشت پرده رفاقت پرداختند و به همين دليل، آن دوران را دوران جنگ سرد مي نامند.
در زمان رياست جمهوري ريگان، تأكيدات ويژه اي بر استقرار سيستم هاي دفاع موشكي شد تا در مقابل قدرت موشك هاي بالستيك شوروي، يك سوپاپ اطمينان داشته باشد، ولي طرح سپر موشكي با انتقادات فراواني روبه رو شد. بسياري از كارشناسان نظامي معتقد بودند كه به جاي تقويت سيستم هاي دفاعي كه بسيار پرهزينه و طولاني مدت است، آمريكا بايد بر سيستم  هاي هجومي تكيه كند تا علاوه بر بالارفتن توان نظامي اش باعث ايجاد هزينه هاي امنيتي براي كشورهاي ديگر باشد. در همان زماني كه آمريكا در حال تصميم گيري روي چگونگي فعاليت نظامي در فضا(تقويت دفاع موشكي يا سامانه هاي هجومي) بود، شوروي چندين ماهواره كُش را در مدارهاي گوناگون مستقر كرد.
اين حركت باعث كشمكش هاي فراواني شد زيرا اگر تعداد ماهواره كُش هاي شوروي بيشتر مي شد، در هر زمان مي توانست تمامي ماهواره هاي استراتژيك طرف مقابل را از بين ببرد و ديگر ارتباطات و رادارهاي فضايي حريف از كار مي  افتاد و شوروي به راحتي و بدون هيچ مشكلي مي توانست موشك هاي قاره پيماي خود را روانه آمريكا كند و تمامي سايت هاي نظامي آمريكا را نابود سازد.
به همين خاطر، آمريكا هم به سرعت شروع به ساخت مدل هاي متفاوت ماهواره كُش كرد و آنها را در مدارهاي مرتفع مستقر كرد. ماهواره كُش ها عملكردهاي متفاوتي دارند و هر كدام با شيوه خاصي مي توانند يك يا چندين ماهواره ديگر را از بين ببرند. همان گونه كه تحولات نشان مي دهد، ديگر جنگ كشورهاي ابرقدرت نظامي تنها در زمين نبود بلكه گستره وسيعي از آن در فضا و مدارهاي فضايي رخ مي داد. با وجود اينكه ماهواره هايي كه در حال چرخش هستند، در هر لحظه و زمان روي يكي از كشورها يا در واقع در حريم فضاي يكي از كشورها قرار دارند، اگر(به فرض) نبردي ميان ماهواره ها رخ مي داد، مسلماً  مسائل حقوقي فراواني به وجود مي آمد زيرا مسلماً  در حريم هوايي و فضايي كشورهاي گوناگون، اين اتفاق روي مي داد. از طرف ديگر، پس از ماهواره كُش ها، ماهواره هاي هجومي نيز كه با استفاده از سلاح هاي گوناگون ليزري ساخته شدند(البته هنوز در مورد تعداد و مأموريت هاي عملياتي آنها اطلاعات كاملي در دست نيست) بر آتش رقابت تسليحات فضايي افزوده و باعث نگراني هاي بين المللي شد.
تهديدات فضايي به حدي رسيده بود كه ماهواره هاي جاسوسي حتي اقدام به استراق سمع تلفن ها و ديگر وسايل ارتباطي مي كردند.
به همين دليل سازمان ملل، محلي را براي بحث و تبادل نظر درباره اكتشاف و استفاده صلح  جويانه از فضاي ماوراء جو ميان كشورها، سازمان هاي بين المللي و سازمان هاي غيردولتي ايجاد كرده است.
تا امروز سازمان ملل سه كنفرانس درباره اكتشاف و استفاده صلح آميز از فضاي خارج جو تشكيل داده است.
از سال ۱۹۵۹ كميته استفاده صلح آميز از فضاي خارج از جو سازمان ملل، هر ساله حيطه همكاري هاي بين المللي در استفاده صلح آميز از فضاي ماوراء جو را بررسي كرده، برنامه هايي را در اين زمينه طرح مي كند تا تحت نظر سازمان ملل اجرا شوند، تحقيق و جمع آوري اطلاعات در كليه مسائل فضاي ماوراء جو را تشويق نموده و مسائل حقوقي مطروحه در نتيجه اكتشاف در فضا را مطالعه مي كند. اين كميته، زيركميته علمي و فني و زيرمجموعه كميته حقوقي آن، مواردي از جمله زباله هاي فضايي، استفاده از انرژي هسته اي در فضا، اشياي نزديك زمين و بسياري از موارد مشابه را مورد بررسي قرار مي دهد.
از سال ۱۹۷۵ تاكنون سازمان ملل جلسات بين سازماني را براي فعاليت هاي فضاي ماوراء جو بر پا كرده ولي آن گونه كه شواهد نشان مي دهد، كشورهاي پيشرفته در صنعت هوافضا با سرعت بسيار زيادي در حال گسترش و ساخت انواع ماهواره هاي جاسوسي و نظامي هستند.

گزارشي از همايش «ايدز و نوجوانان» در تورنتو كانادا
اندكي صبر، سحر نزديك است
012984.jpg
012987.jpg
اشاره: اگرچه دوره نوجواني و جواني بسياري، به دور از هر گونه دغدغه و بيماري مي گذرد، اما در گوشه هايي از دنياي ما، هستند جوانان و جواناني كه با بيماري مهلكي چون «ايدز» (AIDS) دست و پنجه نرم مي كنند و شب هنگام نااميد از ديدن طلوع آفتاب فردا به بستر مي روند.
اين مسئله زماني دردناك تر است كه بدانيم بسياري از آنها ناخواسته و به دليل دريافت خون هاي آلوده و يا در اثر تهاجم وحشيانه بزرگسالان به حريم آنها به اين بيماري مبتلا شده اند كه در اين بين آمار مبتلايان دختران ، وحشتناك تر از پسران است.
شانزدهمين همايش بين المللي «ايدز و نوجوانان» هفته قبل با هدف اطلاع رساني به جوانان و نوجوانان و ارائه راهكارهاي جديد و مناسب مبارزه با آلودگي به ويروس HIV و بيماري ايدز در تورنتو كانادا برگزار شد. آن چه در پي مي آيد، گزارشي از اهداف و نحوه برگزاري اين همايش سه روزه در دانشگاه تورنتو است.
آغاز يك مبارزه
براساس گزارش يونيسف گروهي از نوجوانان و جوانان، از نژادهاي مختلف در شانزدهمين همايش بين المللي «ايدز و نوجوانان» كه هفته گذشته برگزار شد، گرد هم آمدند تا درباره ايدز، بيماري مهلك قرن اخير نكات تازه اي بياموزند.
بر همين اساس بيش از هزار جوان و نوجوان از هشتاد كشور جهان، همراه با ۲۰ هزار نفر كارشناس و پژوهشگر، كه فعاليت خود را بر روي بيماري ايدز متمركز كرده اند، در تورنتو كانادا گردهم مي آيند تا از آخرين راهكارها و پژوهش ها درباره نحوه مبارزه با ويروس HIV و جلوگيري از گسترش بيماري ايدز، به ويژه در رده سني جوان و نوجوان مطلع شوند.
گزارش هاي دريافتي حاكي از آن است كه تعداد شركت كنندگان در اين گردهمايي نسبت به سال هاي گذشته رشد چشمگيري داشته است. به اين معني كه در همايش سال ۲۰۰۲ ميلادي تنها ۱۰۰ نوجوان در بارسلوناي اسپانيا حضور يافتند كه اين تعداد در سال ۲۰۰۴ ميلادي به ۴۵۰ نفر و اكنون در گردهمايي ۲۰۰۶ ميلادي به بيش از هزار نفر افزايش يافته است. پژوهشگران دليل استقبال جوانان و نوجوانان را آگاهي و توجه بيشتر آنها به بيماري ايدز و علاقه آنها به مبارزه با گسترش و شيوع اين بيماري مي دانند.
خانم پليترير، مشاور ارشد و رئيس انجمن جوانان، ايدز و بيماري هاي مقاربتي نوجوانان و جوانان يونيسف درباره اين همايش مي گويد: جوانان و نوجوانان نياز به آموزش دارند كه با برگزاري اين نشست ها، مي توان به نياز آنها و بخش اعظمي از پرسش هاي آنها پاسخ گفت.
جوانان و نوجوانان، آماج تيرها
براساس گزارش اكتبر ۲۰۰۶ مركز UNITE (مركز حمايت از كودكان در مقابل ايدز، يكي از انجمن هاي وابسته به يونيسف) رده سني ۱۵ تا ۲۴ سال بيش از هر گروه سني در معرض خطر ابتلا به ايدز و آلودگي به ويروس HIV و در نهايت همه گير شدن (پاندمي) ايدز در رده سني خود قرار دارند: به طوري كه بيش از ۱۰ ميليون نفر از افراد اين رده سني به ويروس HIV مبتلا هستند كه آلودگي آنها به صورت بيماري بروز كرده و يا در حال حاضر در مرحله نهفته بيماري و به صورت HIV مثبت زندگي مي كنند.
ميلاگورخوويچ مسئول برگزاري شانزدهمين همايش «نوجوانان و ايدز» تورنتو معتقد است: بالا رفتن سطح آگاهي جوانان و نوجوانان باعث شده تا گروه سني نوجوانان و جوان در رفتارهاي خود محتاط تر باشند و كنترل بيشتري بر روي رفتارهاي پرخطر خود داشته باشند، اما آمار بالاي آلودگي به ويروس HIV نشان مي دهد كه آنها نيازمند آگاهي بيشتر درباره بيماري ايدز، راه هاي انتقال آن، شيوه هاي مهار بيماري و ... هستند تا بتوانند بيش از پيش مانع از آلودگي به ويروس HIV در خود و رده سني خود شوند كه بي شك براي دستيابي به شرايط مناسب و در نهايت ايده آل، نيازمند همكاري سياست گذاران و افراد مسئول در زمينه بهداشت جوامع هستيم.
همايش ايدز و نوجوانان تورنتو كانادا، با حمايت سازمان هايي چون UNFPA، UNAIDS (بخش ويژه مطالعات ايدز سازمان يونيسف)، يونيسف ، يونسيكو (UNESCO) مركز مطالعات جوانان و نوجوانان تورنتو؛ دانشگاه تورنتو و بسياري مراكز ديگر برگزار مي شود كه اين نشان از توجه سازمان ها و مراكز مختلف در زمينه ايدز، به ويژه در رده سني جوان و نوجوان دارد.
هدف اصلي پژوهشگران،  استادان و سازمان هاي حاضر در همايش، آموزش، كنترل و جلوگيري از آلودگي به ويروس HIV و ممانعت از ابتلا نوجوانان و جوانان به ويژه دختران جوان به بيماري ايدز، عنوان شده است.
مجالي براي آگاهي و رهايي
در همايش سه روزه نوجوانان و ايدز كه در دانشگاه تورنتو كانادا برگزار شد، آخرين مقاله ها و پژوهش ها به منظور آشنايي بيشتر جوانان و نوجوانان با نحوه انتقال ايدز، راه هاي آلودگي به ويروس HIV، رفتارهاي پرخطر و ايدز، دختران و راه هاي آلودگي به ويروس HIV، بهداشت فردي و ويروس HIV ، شناسايي رفتارهاي پرخطر جوانان و نوجوانان و آموزش كنترل رفتارهاي پرخطر، دختران و ايدز، پيشرفت هاي جديد پژوهشگران درباره ويروس HIV و بيماري ايدز و ... در اختيار شركت كنندگان قرار گرفت.
ريك اولسون (Rick Olson)، مدير اجرايي برنامه پيشگيري از ايدز نوجوانان و بزرگسالان مي گويد: در حال حاضر بيش از نيمي از افراد كه به تازگي به ويروس HIV آلوده مي شوند، در رده سني جوان و نوجوان قرار دارند، بنابراين اگر بتوانيم با آموزش صحيح مانع از پاندمي (همه گير شدن) بيماري ايدز و يا آلودگي به ويروس HIV شويم، مي توانيم مانع از افزوده شدن به تعداد بيماران مبتلا به ايدز و يا افراد آلوده به ويروس HIV بشويم.
وي در ادامه مي افزايد: بزرگترين چالش و وظيفه گروه ها، انجمن ها و سازمان هاي فعال در زمينه مبارزه با ايدز، بايد بر روي آموزش صحيح و اطلاع رساني كافي، مناسب و عملي به گروه سني جوان و نوجوان متمركز شود. در واقع اين گروه سني بايد راه هاي جلوگيري از آلودگي به ويروس HIV و بيماري ايدز را به درستي بياموزند. در حقيقت آموزش و آگاهي صحيح منشا تحول و حركت به سوي حفظ سلامتي خود و ديگران است.
همايش سه روزه «ايدز و نوجوانان» از روز يكشنبه (۱۳ آگوست) آغاز شد تا روز سه شنبه (۱۵ آگوست) با بيان قطعنامه به كار خود پايان داد، اما بخش كارگاه هاي آموزشي آن تا روز پنج شنبه (۱۷ آگوست) ادامه يافت.
يونيسف و ديگر برگزاركنندگان همايش اميدوارند برگزاري اين همايش گامي ديگر به سوي ريشه كني آلودگي به ويروس HIV و بيماري ايدز در ميان جوانان و نوجوانان به ويژه دختران سراسر جهان باشد.
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي
منبعhttp://www.unicef.org

همايش ها
همايش امنيت غذايي
و مديريت بحران و ريسك
تاريخ برگزاري: ۲۰-۱۸ سپتامبر ۲۰۰۶
مكان برگزاري: آمريكا/ كانزاس
پست الكترونيكي:
Conferences @ marcuse vansbb.com
صفحه الكترونيكي:
http://www.marcusevansbb.com/foodsafty
تلفن: ۱۲۴۶۴۱۷۵۳۹۱ +/ دورنگار: ۱۸۸۸۸۴۴۴۹۰۱+
نيم نگاه: امنيت غذايي، حفظ سلامت افراد و مديريت بحران در توليد محصولات غذايي يكي از نكات مهم و مورد توجه در صنعت غذا است. اين نشست با هدف بحث و تبادل نظر در باره؛ ارتقاي سطح كيفي توليدات غذايي و رسيدن به استانداردهاي بين المللي با حفظ كيفيت طبيعي و مواد غذايي؛ آنفلوانزاي مرغي و تأثير آن بر صنعت غذا و مديريت بحران در كشورهاي مورد تهاجم؛ بررسي عوامل حساسيت زا و كنترل اين عوامل در حين توليد محصولات غذايي؛ ميكرو بيولوژي مواد غذايي و كنترل مواد غذايي در مقابل آلودگي هاي ميكروبي به ويژه در مواد غذايي بسته بندي شده، آشنايي با يافته هاي جديد در صنعت غذا از جهت توليد، بسته بندي، صادرات، بازاريابي، مديريت بحران و...؛ استانداردهاي جديد كنترل كيفي مواد غذايي؛ امنيت غذايي و مفهوم آن؛ حفظ سلامتي محيط زيست با كنترل فاضلاب كارخانه هاي توليد مواد غذايي؛ سيستم حصب (Haccp) و جايگاه آن در صنايع غذايي و... برگزار مي شود.
012996.jpg
هشتمين همايش بين المللي طراحي كنترل و پيش بيني آلودگي منابع آبي
تاريخ برگزاري: ۶-۴ سپتامبر ۲۰۰۶
مكان برگزاري: ايتاليا/ بلونيا
پست الكترونيكي:
Cbrtlett@ wessex.ac.uk
صفحه الكترونيكي:
http://www.wessex.ac.uk/conferences/2006/water06/index.html
مسئولان برگزاري: مؤسسه تكنولوژي ويسكس انگليس؛ دانشگاه كومبرا پرتغال
نيم نگاه: آب نه تنها يكي از نيازهاي اساسي بشر محسوب مي شود، بلكه صنايع مختلف به ويژه صنعت كشاورزي به آن وابسته است. هشتمين همايش بررسي و كنترل آلودگي منابع آبي با هدف بررسي نكاتي چون؛ منابع زيرزميني آب و كنترل و حفظ اين منابع ارزشمند در مقابل انواع آلودگي ها؛ دفع صحيح فاضلاب، بازيافت آب و استفاده مجدد از آن پس از تصفيه، بررسي وضعيت رودخانه، آبگيرها و مناطق بياباني در سراسر جهان؛ مناطق ساحلي و حفظ منابع آبي و طبيعت اين مناطق در مقابل انواع آلودگي ها؛ اثرات بيولوژيكي و منابع آبي، آلودگي مزارع كشاورزي و كنترل آنها در مقابل آلودگي با آب هاي آلوده، نفت و آلودگي منابع آبي به ويژه آب هاي آزاد، بررسي يافته هاي تجربي و آزمايشگاهي براي حفظ منابع آبي در مقابل آلودگي؛ مديريت بحران و حفظ سلامت منابع آبي و در نتيجه انسان، حيوان و محيط زيست و... برگزار خواهد شد.
سومين همايش بين المللي
غلات و صنايع وابسته به آن
تاريخ برگزاري: ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۶
مكان برگزاري: هند/ دهلي نو
آخرين مهلت ارسال مقاله: ۲۵ آگوست ۲۰۰۶
پست الكترونيكي:
gaurav @ agriwatch.com
صفحه الكترونيكي:
http://www.pulses2006.com
نيم نگاه: غلات و توليد و مصرف آن در بسياري از كشورها به ويژه كشورهاي آسيايي كه اغلب اقتصادي وابسته به كشاورزي و توليدات آن دارند، از جايگاه ويژه اي برخوردار است. اين همايش با هدف گفت وگو در باره؛ الگوهاي جديد كاشت، داشت و برداشت غلات و حبوبات؛ بررسي تأثير و نقش حمايت هاي دولت در كاشت، داشت و برداشت و صادرات بهتر غلات و حبوبات، بحران هاي بخش كشاورزي به ويژه در هنگام خشكسالي و تأثير آن بر توليد غلات و حبوبات؛ سازمان دهي صحيح توليدكنندگان به منظور صادرات بيشتر و بهتر توليدات كشاورزي و به صورت خاص غلات و حبوبات؛ نيازها و پيشرفت هاي بخش كشاورزي و صنايع غذايي براي توليد و فرايند غلات و حبوبات؛ جايگاه غلات و حبوبات در تغذيه مردم كشورهاي آسيايي و ساير كشورها؛ مهندسي كشاورزي و نقش و جايگاه آن در صنعت كشاورزي، غذا و... برگزار خواهد شد.
همايش بين المللي نوآوري در سازه هاي هوا- فضا و جايگاه مهندسي مكانيك
در اين صنعت (FLIGHT ۲۰۰۶)
تاريخ برگزاري: ۲۸ فوريه ۲۰۰۶
مكان برگزاري: هند/ چناي (هناي)
آخرين مهلت ارسال مقاله: ۲۲ فوريه ۲۰۰۶
پست الكترونيكي:
Flight 2006@ gmail.com
صفحه الكترونيكي:
http://www.mitaerospace.com
نيم نگاه: صنعت هوا- فضا و نوآوري در ساخت سازه هاي جديد در اين علم- صنعت، يكي از نكات مورد توجه در كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي صنعتي جهان است و مهندسان مكانيك به عنوان يكي از فعالان اين عرصه نيازمند آموزش هاي خاصي هستند. اين گردهمايي با هدف بحث و تبادل نظر درباره؛ نقش تكنولوژي و دانش بومي پژوهشگران و مهندسان هندي براي آينده صنعت هوا- فضا تا سال ۲۰۲۵ ميلادي؛ بررسي مديريت صنايع هوا- فضا در كشورهاي مختلف به ويژه كشورهاي آسيايي؛ بررسي مدارها و مكانيك فضا؛ جهت گيري توليدات صنعت هوا- فضا؛ كامپوزيت هاي جديد و كاربرد آنها در صنعت هوا- فضا؛ بررسي ساختار و پيشرفت هاي انجام شده در زمينه ساخت سازه هاي هوشمند در صنعت هوا- فضا؛ مديريت حمل و نقل هوايي؛ ايروديناميك؛ مهندسي مكانيك و جايگاه اين علم در صنعت هوا- فضا؛ طراحي هواپيماها و سفينه هاي فضايي مدرن و... برگزار مي شود.

ماموت ها باز مي گردند؟
همشهري آنلاين: پستانداران منقرض شد ه اي مانند ماموت هاي پشمالوي غول آسا ممكن است يك روز دو باره بر روي زمين پا بگذارند.
به گزارش آسوشيتدپرس، پژوهشگران ژاپني در حال بررسي احتمال استفاده از اسپرم حيوانات يخ زده براي بارور كردن بستگان زنده آنها هستند؛ تا به حال آنها توانسته اند اين عمل ر ا در موش ها - كه برخي از آنها براي پانزده سال يخ منجمد شده بودند- با موفقيت انجام دهند. پژوهشگر ارشد دكتر آتسو اوگورا مي گويد كه مي خواهد اين تجربه را بر روي حيوانات بزرگتر نيز انجام دهد.
او در يك مصاحبه گفت: ميزان موفقيت ما در اسپرم هاي به دست آمده از بدن موشهاي منجمد شده از ۱۵ سال پيش بسيار بيشتر از حد انتظار ما بود. بنابراين اين احتمال كه بتوان از اسپرم هاي به دست آمده از ماموت هاي يخ زده كشف شده به نحو مشابهي استفاده كرد، بيشتر از حدي است كه قبلا فكر مي كرديم.
در حاليكه در بانك هاي اسپرم از اسپرم منجمد به فراواني استفاده مي شود، گروه ژاپني با اسپرم هاي به دست آمده از موش هاي كامل يخ زده يا اندام هاي يخ زده  آنها استفاده كردند. اگر اسپرم هاي گونه هاي منقرض شده پستانداران را بتوان از بدن هاي آنها كه براي ميليون ها سال در يخبندان دائمي  بوده اند، بدست آورد، شايد بتوان با تزريق اين اسپرم ها به درون تخمك هاي گونه هاي جانوري نزديك به آنها، دوباره اين حيوانات را بازيابي كرد. بدن هاي كامل ماموت ها در مناطق يخبندان دائمي در سيبري به دست آمده است. اوگورا گفت كه فيل ها مي توانند نامزد بالقوه براي بارورشدن با اسپرم هاي ماموت ها باشند. او همچنين پيشنهاد كرد كه تجربه مشابهي بر روي گربه سانان منقرض شده اي مانند ببرهاي دندان شمشيري و خويشاوندان فعلي آنها انجام شود.

خبر
پردازنده هاي چند هزار گيگاهرتزي
گروه علمي فرهنگي- محققان دانشگاه روچستر به روش جديدي براي طراحي پردازنده هاي رايانه اي دست يافته اند كه مي تواند توليد تراشه هاي بسيار سريع با سرعتهاي محاسباتي برابر با ۳هزارگيگاهرتز يا به عبارتي ۳تراهرتز را ممكن كند.
به گزارش ايرنا، مارك فلدمن پروفسور مهندسي رايانه اين دانشگاه اعلام كرد فناوري جديد موسوم به بلستيك ديفلكشن ترانزيستور يا بي دي تي مي تواند مانع از توقف روند كوچكتر شدن ترانزيستورها به علت محدوديت هاي فيزيكي شود، زيرا ترانزيستورهاي توليد شده با اين فناوري برخلاف ترانزيستورهاي مرسوم مورد استفاده در پردازنده هاي فعلي، فاقد لايه ظرفيت خازني هستند. وجود اين بخش در ترانزيستورهاي فعلي يكي از مهمترين موانع كوچكتر كردن هرچه بيشتر آنهاست.
در فناوري ابداع شده توسط محققان اين دانشگاه از يك لايه از مواد نيمه هادي موسوم به «۲دي گاز الكترون» استفاده شده كه انتقال الكترونها را درون ترانزيستور تسهيل مي كند. به گفته فلدمن، انرژي هدر رفته به شكل گرما در ترانزيستورهاي توليد شده با فناوري جديد در حدود چند مايكرووات براي هر ترانزيستور است كه اين ميزان بسيار كمتر از ترانزيستورهاي فعلي است. هر چند ايده توليد پردازنده هايي بر اساس فناوري بي دي تي هنوز تنها به صورت نظري مطرح شده و به مرحله عمل نرسيده  است، برخي كارشناسان اين فناوري را مرحله بعدي تكامل تراشه ها پس از توليد به ترتيب رله، لامپ هاي خلاء، و نيمه هادي ها مي دانند. بنياد ملي علوم آمريكا هم اكنون مبلغ ۱/۱ميليون دلار براي ساخت نمونه اوليه تراشه هاي بي دي تي در اختيار دانشگاه روچستر قرار داده  است.

تعويض بيش از چهار ميليون باتري لپ تاب
تصميم بزرگ
012990.jpg
بزرگترين كارخانه سازنده رايانه هاي دستي (لپ تاب) تصميمي بسيار عجيب گرفته است. شركت عظيم Dell در اقدامي بي سابقه به بازپس گيري چهار ميليون و يكصد هزار باتري رايانه هاي همراه كرده و موجب بروز نگراني بابت ادوات الكترونيك بي شمار شده است كه منبع نيروي آنها گونه خاصي از باتري است. البته به اظهار كارشناسان، مشكل مورد بحث ماخذ فني رايانه اي ندارد. صاحبان تعداد قابل ملاحظه اي از رايانه هاي همراه ساخت شركت Dell از طريق استفاده از تلفن و يا مراجعه به يك صفحه فراهم آمده روي شبكه اينترنت يا تارنماي جهاني سعي كردند، جايگزيني براي باتري هاي «ليتيم» (Lithium Battery) ساخت كمپاني سوني ژاپن سفارش دهند. لازم به توضيح است كه اين قبيل باتري ها نه تنها منبع انرژي براي رايانه هاي همراه است، بلكه نيروي كار يا منبع تغذيه تعداد بسياري از انواع مختلف دوربين هاي فيلمبرداري و عكاسي و ضبط ويدئويي و صوتي و همچنين تلفن هاي همراه و بي سيم خانگي و بسياري ديگر از ابزار و ادوات ريزنقش را هم تامين مي كند.
اين تصميم به بازپس گيري شركت معظم Dell به عنوان بزرگترين شركت سازنده رايانه هاي شخصي يا همراه دربرگيرنده همه رايانه هاي شخصي مي شود كه در فاصله تاريخي اول آوريل سال ۲۰۰۴ ميلادي تا تاريخ هجدهم ژوئيه سال ،۲۰۰۶ مجموعه توليد را ترك كرده اند و مدل هاي رايانه ها شامل: XPS-
Inspiron-Dells Latitude-Round Rock و Precision است.
به سفارش ها جهت تعويض باتري هاي نگراني زا، براساس تاريخ درخواست توجه مي شود.و اما در چنين شرايطي است كه سهام شركت ها دستخوش تغييرات عمده و وحشتناكي مي شود، بسياري از سهامداران شركت «Dell» از اين موضوع در هراس بودند، بهاي سهام صنايع رايانه اي شركت Dell به رغم تصميم شركت «راندراك» در تگزاس به فراخواني چهار ميليون و يكصد هزار رايانه همراه براي تعويض باتري ساخت شركت سوني كه ممكن است باعث آتش سوزي گردد مبلغ پنجاه سنت يا ۴/۲ درصد افزايش پيدا كرد و در بازار سهام «نزدك» (NASDAQ) به بيست ويك دلار و هفتاد و چهار سنت رسيد.
تحليلگران در مركز فوربس دليل اين گذر صعودي و هموار سهام شركت «Dell» را عادي و راحت بودن سالهاي اخير شركت در طرز مواجهه اش با مشكلات پيشين براي صاحبان سهام مي دانند. با اين حال، اين نگراني وجود دارد كه هزينه بالقوه بالاي بازخواني اين تعداد عظيم از رايانه هاي مورد توجه، به قيمت افت بازار فروش آن تمام شود، اما در شهر «آستين» واقع در تگزاس معاون صنايع رايانه اي شركت «Dell» آقاي «آلكس گروزين» درخصوص اهميت جلب رضايت و حفظ اعتماد خريداران و مشتريان توليدات و محصولات «Dell» گفت: «به رغم بروز اندك شماري حادثه، فراخواني گسترده در جهت حفظ اعتماد و اطمينان بخشي به صاحبان رايانه هاي همراه مورد توجه ياد شده و بسيار لازم و ضروري مي نمود».
منبع: مركوري نيوز -ترجمه: مرتضي اسلام زاده

رديابي كارمندان با تلفن همراه
گروه علمي فرهنگي- كارمندان بريتانيايي از طريق تلفن همراه رديابي مي شوند.
به گزارش ايرنا، برخي از شركت هاي انگليسي با استفاده از تلفن همراه كارمندان خود را كنترل مي كنند. مديران شركت هاي بريتانيايي علت رديابي كارمندان خود را از طريق تلفن همراه افزايش كارآمدي و بهبود شرايط كاري شركت هاي خود اعلام كردند. اين شركت ها رفت و آمد كارمندان خود را كنترل مي كنند و از اينكه آنها به چه دليل تأخير دارند آگاهي پيدا مي كنند. كارمندان شركت هاي بريتانيايي حتي در مسافرت هاي خود نيز تحت كنترل هستند و بسياري از سازمان ها بر اين باورند كه اين عمل زندگي شخصي و محرمانه كارمندان را نيز تحت تأثير قرار مي دهد. بسياري از سازمان هاي بريتانيا اعلام كردند كه اين عمل سبب ضربه وارد كردن به حريم شخصي كارمندان و به خطر انداختن زندگي شخصي آنان خواهد شد. بر اين اساس برخي از شركت هاي انگليسي اعلام كردند كه قبل از آغاز فعاليت رديابي كارمندانشان از آنان اجازه خواهند گرفت. شركت هاي ارايه دهنده خدمات رديابي نيز در اين رابطه مي گويند: هيچ شركتي نمي تواند بدون اطلاع كارمندان به كنترل آنها اقدام كند. تنها در صورتي كه خود فرد از اينكه تحت كنترل باشد آگاهي داشته باشد اين كار شدني است.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |