پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۷ - Aug 24, 2006
اسد: با استقرار نيروهاي بين المللي
در مرز لبنان - سوريه مخالفيم
013134.jpg
گروه بين الملل - بشار اسد درخواست اسرائيل مبني بر استقرار نيروهاي سازمان ملل در طول مرز لبنان و سوريه را رد كرد و گفت، اين امر موجب بروز دشمني ميان دو كشور لبنان و سوريه مي شود.
رئيس جمهوري سوريه كه با تلويزيون دوبي گفت وگو مي كرد، تأكيد كرد، استقرار نيروهاي سازمان ملل در مرزها سلب حاكميت لبنان و موضع گيري خصمانه بر ضد سوريه به شمار مي رود.
اسد پيروزي حزب الله را براي دادن درس عبرت به اسرائيل كافي خواند و گفت محاصره سوريه نيز با شكست مواجه شده و هركس بخواهد ما را در عرصه سياسي منزوي كند در واقع خودش را منزوي كرده است.
از طرف ديگر به گزارش ايسنا اميل لحود رئيس جمهوري لبنان در ديدار با هيأتي از مجمع مخالفان صهيونيسم و تبعيض نژادي اردن خاطرنشان كرد: اگر جنگ دوباره اي آغاز شود، تنها اقدامي كه اسرائيل صورت خواهد داد كشتار و ويراني است، چراكه اسرائيل هرگز نمي تواند بر لبنان غلبه كند. لحود تأكيد كرد، در برابر اقدام زورگويانه اسرائيل بايد تنها با زور و قدرت پاسخ داد و لبنان نيز تنها از طريق مقاومت قوي ملي آزاد خواهد شد.
در صحنه نظامي جنوب لبنان هنوز ناآرام است چنانكه نظاميان رژيم صهيونيستي همچنان با نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت، سياست آدم ربايي و حمله به غيرنظاميان را ادامه مي دهد. نظاميان رژيم صهيونيستي كه برخي شهرك ها و روستاهاي نوار مرزي را در اشغال دارند، ديروز دو شهروند لبناني را در پست بازرسي رب ثلاثين ربودند. توپخانه ارتش رژيم صهيونيستي نيز در ادامه تحركات خود، حومه شرقي شهرك شبعا نزديك يك پايگاه ارتش لبنان را گلوله باران كرد.
از سوي ديگر، يك گروه نظامي رژيم صهيونيستي با ورود به روستاي مرزي بليدا در جنوب شرق لبنان، در يك ميدان مين گرفتار شدند كه طي آن يك تانك اسرائيلي روي مين رفت و يك نظامي كشته و سه نفر ديگر زخمي شدند.
ادامه نقض آتش بس از سوي اسرائيل واكنش منفي سازمان ملل را موجب شده است. رودلارسن نماينده ويژه سازمان ملل در ديدار با مقامات رژيم صهيونيستي با اشاره به موارد متعدد نقض آتش بس توسط حملات پراكنده هواپيماها و كماندوها و توپخانه اسرائيلي، گفت، اوضاع امنيتي لبنان بسيار و به حد افراط شكننده است. حوادث غيرقابل پيش بيني مي تواند مجددا آتش جنگ را در منطقه شعله ور كند، جنگي رو به پيشرفت و غيرقابل كنترل.

عضو شوراي سياسي حزب الله لبنان:
مقاومت توانست در راه ايجاد خاورميانه
جديد اما بدون نفوذ آمريكا گام بردارد
مهر: شيخ خضر نورالدين عضو شوراي سياسي حزب الله گفت: تجاوز اخير رژيم صهيونيستي، تجاوز جنايتكارانه، كينه توزانه با پوشش بين المللي عربي بود و هدف آن از بين بردن هرگونه مانع و مقاومت در برابر طرحهاي توسعه طلبانه آمريكا در منطقه بود. وي افزود:اسرائيل پس از آنكه حماس را با بازداشت وزرا و نمايندگان آن در تنگنا قرار دادند حزب الله تنها مانع اساسي در مقابل طرحهاي آمريكا بويژه در لبنان بود.
وي در ادامه افزود: آمريكا در اين راستا قطعنامه اي را براي رهايي از حزب الله صادر كرد و خواست از دست حزب الله راحت شود، اما حزب الله قدرتمند تر از آنچه در گذشته بود از جنگ پيروز و سربلند بيرون آمد و امروز با وجود شهادت جمعي از مردم و خسارتها و ويراني هاي گسترده در لبنان، ما قدرتمند و سربلند از جنگ بيرون آمديم و به آينده درخشان لبنان چشم دوخته ايم.
عضو شوراي سياسي حزب الله افزود: آنچه رايس وزير امور خارجه آمريكا از نمايان شدن طرح خاورميانه جديد سخن گفت، پيش از آنكه نطفه آن بسته شود مرده به دنيا آمد.
شيخ نورالدين خاطرنشان كرد: برعكس خواسته هاي آمريكا مقاومت توانست در راه ايجاد خاورميانه جديد اما بدون نفوذ آمريكا گام بردارد و ان شاءالله بزودي اين منطقه (خاورميانه جديد بدون آمريكا) تحرك خود را آغاز خواهد كرد.
وي گفت: جنايت بزرگي كه اسرائيل مرتكب شد، اين رژيم و آمريكا را به عنوان حامي تل آويو، رسوا كرد كه اين نيز منجر به افزايش تنفر و انزجار از آمريكا و اسرائيل شد و طبيعي است كه اين امر آينده و دورنماي جديدي را نشان مي دهد كه ما اميد زيادي به آن بسته ايم. اين عضو شوراي سياسي حزب الله درباره درخواست جورج بوش از شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه اي جهت خلع سلاح حزب الله اظهار داشت: هدف از جنگ اسرائيل و آمريكا از بين بردن حزب الله و مقاومت بود و آمريكا نتوانست از طريق عامل خود (اسرائيل) به هدفش كه همان خلع سلاح حزب الله بود، دست يابد، لذا آمريكا مي خواهد با استفاده از شوراي امنيت كه ما آن را شوراي امنيت آمريكا و نه شوراي امنيت جهاني مي ناميم به اهداف توسعه طلبانه خود دست يابد.وي در ادامه افزود: متاسفم كه بايد بگويم سازمان ملل كاملا تحت سلطه آمريكا قرار دارد، اما با اين حال تاكيد مي كنيم آرزوي بوش براي خلع سلاح حزب الله يك رويا و توهم است. حزب الله در لبنان يك جنبش مردمي و بخشي از بافت جامعه لبنان است. ما يك گروه جيره خوار و مزدور نيستيم، بلكه يك جنبش مردمي هستيم كه در راه آزادي سرزمين و استقلال آن تلاش مي كنيم و هيچ قدرتي توان از بين بردن ما را ندارد و سلاح خود را براي دفع هرگونه تجاوز وحشيانه اسرائيل كه مورد حمايت كامل غرب بويژه آمريكا است، حفظ خواهيم كرد. وي افزود: اعتماد به حزب الله پس از جنگ اخير بيشتر از گذشته شده است. كنار گذاشتن سلاح مقاومت امكان ندارد، زيرا هيچ تضمين بين المللي براي حمايت از لبنان و امنيت مردم و استقلال و حاكميت آنان وجود ندارد. شيخ نورالدين درباره اينكه برخي جريان هاي لبناني خواستار خلع سلاح حزب الله شده اند گفت: در اين مورد نگراني خاصي وجود ندارد زيرا مواضع اين افراد مشخص است؛ ما به آينده بسيار درخشان براي لبنان چشم دوخته ايم و اميدواريم كه همه گروههاي لبناني براي تقويت وحدت ملي تلاش كنند تا از طريق وحدت ملي، سرزمين و كشور خود را در برابر هرگونه تجاوز دشمن حفظ كنيم و از خطر فتنه داخلي كه اسرائيل و آمريكا بدنبال آن هستند دور نگه داريم.
نورالدين خاطرنشان كرد: حزب الله يك جنبش كاملا مردمي و برخاسته از بطن مردم لبنان است و هرگز از خارج دستور نمي گيرد. آمريكا با مشكلات زيادي دست به گريبان است. جمهوري خواهان بايد در انتخابات شركت كنند و پس از شكست و ناكامي در عراق و افغانستان، فلسطين و لبنان مي خواهند وضعيت خود را بهبود بخشند و در انتخابات به هر طريق ممكن پيروز شوند.
عضو شوراي سياسي حزب الله تاكيد كرد: تمام شيعيان و بخش زيادي از مردم لبنان، افكار عمومي در پاريس ، برلين و حتي آمريكا و در اكثر كشورهاي اسلامي و عربي از حزب الله حمايت مي كنند و اين دليل قوي بر اين است كه آمريكا و اسرائيل كه دنبال تضعيف حزب الله بودند اما در عمل تير آنها به سنگ خورد و حزب الله امروز قويتر از گذشته شده است و محبوبيت آن در محافل عربي اسلامي و حتي بين المللي افزايش يافته است.

نگاه
چرا آتش بس در لبنان شكننده است؟
عزيز شاه محمدي
نقض آتش بس از سوي ارتش اسرائيل در لبنان به خبر عادي و روزانه تبديل شده است. سازمان ملل نيز نسبت به خلاء امنيتي و ادامه وضعيت وخيم و شكننده هشدار مي دهد. مقامات لبناني از احتمال شروع دوباره جنگ از سوي رژيم صهيونيستي خبر مي دهند.
بي ترديد اقدام اسرائيل در نقض آتش بس، ناشي از قدرت نظامي نيست، كما اين كه خويشتنداري حزب الله و مقاومت اسلامي نيز هرگز به ضعف تعبير نمي شود.
اسرائيل آتش بس را نقض مي كند چون دفاع از برقراري آتش بس در لبنان «كيفيت» ندارد.
بي شك آمريكا ، اسرائيل، فرانسه و انگليس و همچنين دولت هاي عربي مصر، اردن و عربستان سعودي انتظار ديگري از نتايج جنگ تجاوزكارانه اسرائيل در لبنان داشتند. قطعنامه ۱۷۰۱ در شرايطي متفاوت از انتظارات آنان تصويب شد. آمريكا و اسرائيل و انگليس وقتي مطمئن شدند، با توسل به زور نمي توانند به اهداف خود دست يابند، قطعنامه ۱۷۰۱ را تصويب كردند. اما اين به آن معني نبود كه از اهداف خود دست كشيده اند. پابرجا بودن اهداف آمريكا و انگليس و فرانسه در لبنان با بي ميلي آنها در مشاركت در نيروهاي سازمان ملل تجلي مي يابد. اما مواضع كشور هاي عرب هم حكايت خود را دارد. كشورهاي عربي ۲۷ روز پس از حمله اسرائيل به لبنان و پس از قتل عام در قانا توانستند در سطح وزيران امور خارجه گردهم آيند. در اين نشست فؤاد سينيوره نخست وزير لبنان با چشماني اشك بار خطاب به وزيران امور خارجه عرب گفت: اگر ما را عرب هم نمي دانيد حداقل به شرافت انساني خود مانع مرگ مردم بي گناه لبنان شويد.
در اين نشست كه در بيروت برگزار شد، وزيران امور خارجه عرب، حمله اسرائيل به لبنان را محكوم كردند اما از مقاومت اسلامي لبنان حمايت نكردند. مقاومتي كه حتي پادشاه اردن فخر عرب خوانده بود از حمايت دولت هاي عربي محروم ماند. اين سياست همچنان ادامه دارد، و اين همان «كيفيت نداشتن» حمايت از آتش بس در لبنان است.
يادآوري يك نكته خالي از لطف نيست، تركيب نيروهاي حامي اسرائيل در حمله به لبنان، در جناح اروپايي - آمريكايي و عربي كاملا مشابه تركيب نيروهاي حامي صدام حسين در حمله به ايران است. صدام حسين در جبهه ايران شكست خورد و در برگشت به كويت كه از حاميانش بود، حمله كرد.
اسرائيل در لبنان شكست خورده است و بي شك درصدد است اين شكست را در جايي جبران كند. كشورهاي عربي يكبار در سال ۱۹۸۰ با حمايت از تجاوز صدام به ايران اشتباه بزرگي را مرتكب شدند كه منطقه هنوز تاوان آن را پس مي دهد. حال در سال ۲۰۰۶ بار ديگر به حمايت از تجاوز اسرائيل به لبنان برخاسته اند. هرچند مقاومت اسلامي لبنان به حمايت هاي دولت هاي عربي نياز ندارد اما اگر براي دولت هاي عربي استقلال و اراده اي باقي مانده، براي بقاي خود هم شده، بايد با حمايت از حزب الله كيفيت مخالفت با تجاوز اسرائيل را ارتقا دهند.

ارتش سريلانكا شمار تلفات درگيري
اخير را ۶۴۶ نفر اعلام كرد
ايرنا:ارتش سريلانكا شمار تلفات درگيريهاي ۱۱ روز گذشته در شمال اين كشور را ۶۴۶ نفر اعلام كرد.
بنا بر اعلام ارتش سريلانكا، در جريان درگيري بين نيروهاي دولتي و شورشيان ببرهاي تاميل در شبه جزيره جافنا، ۱۵۹ نفر از نظاميان دولتي و ۴۸۷ نفر از ببرهاي تاميل كشته شدند.
گروه ببرهاي تاميل تاكنون به اين اظهارات هيچ واكنشي نشان نداده است.اگرچه هيچ اطلاعاتي از تلفات حمله به پلائي، منطقه تحت كنترل گروه ببرهاي تاميل در بخش جنوبي شبه جزيره، در دست نيست اما منابع مطبوعاتي اعلام كردند چريك هاي تاميل اردوگاهي را در منطقه واوي ناتيوو در ناحيه شرقي باتي كالوا با خمپاره گلوله باران كردند.

وزير خارجه كره جنوبي:
آزمايش هسته اي كره شمالي يك احتمال است
ايرنا: در حالي  كه آمريكا، كره شمالي را به تلاش براي آزمايش هسته اي متهم مي كند، بان كي مون وزير خارجه كره جنوبي گفت كه انجام آزمايش هسته اي كره شمالي تنها يك احتمال است.
به گزارش شبكه خبري آسيا آبزرور هنگ كنگ، وزير خارجه كره جنوبي با اشاره به اخبار مربوط به احتمال اين آزمايش، گفت كه در حال حاضر اين تنها يك امكان است.وي گفت كه اگر كره شمالي دست به  اين اقدام بزند، نتايج وحشتناكي خواهد داشت.بان كي مون آزمايش هسته اي كره شمالي را در زمان حاضر جدي توصيف نكرد و گفت كه آزمايش هاي موشكي اين كشور نيز تهديد جدي محسوب نمي شود.

نيويورك تايمز:
جنگ در عراق ارتباطي با مبارزه عليه تروريسم ندارد
واحد مركزي خبر : براساس نظرسنجي هاي روزنامه نيويورك تايمز و شبكه سي بي اس آمريكا با وجود اين كه جرج بوش تلاش مي كند جنگ عراق را به مبارزه با تروريستي ارتباط دهد اما بيشتر مردم آمريكا به ارتباط ميان جنگ در عراق و مبارزه گسترده واشنگتن با تروريسم معتقد نيستند.
به گزارش رويترز از واشنگتن، روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نوشت: ۵۱ درصد افراد شركت كننده در نظرسنجي معتقدند جنگ در عراق مجزا از مبارزه آمريكا با تروريسم است.اين منبع اضافه كرد، فقط ۳۲ درصد معتقدند عراق بخش مهمي از جنگ با تروريسم به شمار مي رود و ۴۶ درصد اعتقاد دارند بوش بيش از حد لازم در عراق متمركز شده است و از ديگر نقاط غافل مانده است.

سفر چاوز به چين
ايرنا: هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا براي ديدار و گفت وگو با مقامات چين ديروز وارد اين كشور شد.
به گزارش آسوشيتدپرس از پكن، چاوز در بدو ورود به اين شهر گفت كه چين براساس توافقنامه هايي كه هفته جاري در پكن امضا مي شود، سطح همكاري خود را با ونزوئلا در بخش اكتشاف نفت و كمك به ايجاد يك شبكه مخابراتي فيبر نوري، افزايش مي دهد.چاوز در اين سفر با هو جينتائو و ون جيابائو رئيس جمهوري و نخست وزير چين ديدار و گفت وگو مي كند و قرار است از شهر جينان در شرق اين كشور نيز ديدن كند.

جلال طالباني آمادگي خود را براي حضور
در دادگاه صدام اعلام كرد
ايرنا: جلال  طالباني  رئيس  جمهوري عراق  براي  حضور در دادگاه  صدام  و ارايه  شهادت خود در خصوص  قضيه  «انفال»  يا نسل كشي  كردها اعلام  آمادگي  كرد.
جلال  طالباني  بعد از دريافت  استوارنامه  سفير جديد انگليس  در بغداد در جمع  خبرنگاران  گفت : در صورتي  كه  از او خواسته  شود، آماده  است تا در قضيه  انفال  شهادت  خود را برضد صدام  ارايه  كند.وي  ادامه  داد: دادگاه  صدام  به  عامل  وحدت  ملي  بين  تمامي  گروه هاي  اجتماعي  عراق  تبديل  شده  و براي  جهان  ثابت  خواهد كرد كه  روابط بين  كردها و عربها به  بهترين  نحو آن  جاري  است .
رئيس  جمهوري عراق  افزود:به  عنوان  يك  عراقي  احساس  مي كنم  كه  دادگاه  درباره  جرايمي  كه  بر ضد ملت  عراق  صورت  گرفته  تحقيق  مي كند.
جلال  طالباني  روند پيشرفت  طرح  آشتي  ملي  را كه  نوري  المالكي  نخست وزير اعلام  كرده است  خوب ارزيابي  كرد و گفت : طرح  آشتي  ملي  به  درستي  پيش  مي رود.
به  گفته  وي ، تمامي گروههاي  عراق  آمادگي  خود را براي  حمايت  و پشتيباني  از روند آشتي  ملي  اعلام  كرده اند.وي افزود: تعداد عمليات  تروريستي  در عراق  در مقايسه  با ماه  گذشته  كاهش  محسوسي  پيدا كرده  است .

سفير آمريكا در بغداد:
آمريكا از نيروي نظامي و مشوق هاي
اقتصادي در عراق استفاده مي كند
ايرنا: زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق، از راهبرد مقامات آمريكايي و عراقي، در استفاده از نيروي نظامي و مشوق هاي اقتصادي براي فرونشاندن خشونت هاي فرقه اي در بغداد خبر داد.
خليل زاد در مقاله اي در روزنامه آمريكايي وال استريت ژورنال نوشت: اين جنگ (فرقه اي) در بغداد، آينده عراق را تعيين خواهد كرد.
به گفته وي، با توجه به اينكه بغداد مجموعه كوچكي از قوميت ها و فرقه هاي مختلف عراق و مركز مالي و رسانه اي اين كشور است، وقوع خشونت در اين شهر، تاثيرات بد رواني و راهبردي به دنبال دارد.
خليل زاد يادآور شد كه با وجود جنگ و درگيري در بغداد، نمي توانيم به اهدافمان در زمينه تامين امنيت، برقراري ثبات و مردم سالاري در عراق نايل شويم.
سفير آمريكا در عراق، با اشاره به طرح دولت عراق براي تامين امنيت بغداد گفت: مقامات عراقي و ائتلاف، راهبردي را براي تغيير اوضاع و شرايط در بغداد دارند.

ائتلاف پارلماني اولمرت دچار شكاف شد
فارس:دو تن از نمايندگان حزب كار رژيم صهيونيستي با بودجه اي كه دولت اولمرت براي تامين هزينه هاي حمله به لبنان اختصاص داده بود، مخالفت كردند.
مخالفت دو تن از نمايندگان حزب كار اسرائيل با بودجه تأمين هزينه هاي حمله به لبنان، سبب گسترش شكاف در ائتلاف پارلماني ايهود اولمرت نخست وزير شد.
اين دو نماينده تأكيد كردند: هرگز با بودجه پيشنهادي اولمرت درباره تأمين هزينه هاي جنگي موافقت نخواهند كرد؛ چرا كه اين هزينه جنگي، تاثير منفي بر بودجه بخش خدمات اجتماعي و قشر ضعيف جامعه خواهد گذاشت.
اين نمايندگان در كميسيون مالي پارلمان اسرائيل به بودجه پيشنهادي اولمرت رأي منفي دادند.
دولت اولمرت هزينه جنگ عليه لبنان را ۵ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار برآورد كرده است.
در همين حال، روزنامه صهيونيستي جروزالم پست گزارش داد، قرارداد خريد دو زيردريايي هسته اي از نوع «دلفين» اواخر ماه گذشته ميلادي به امضاي مقامات تل آويو و آلمان رسيده است.
زيردريايي هاي كلاس «دلفين» قادر به شليك موشك هاي داراي كلاهك هسته اي هستند كه آنها را قادر مي سازد براي مدتي طولاني تر از زيردريايي هاي كنوني رژيم صهيونيستي زير آب باقي بمانند.
به نوشته روزنامه جروزالم پست، اين زيردريايي ها در آينده نزديك تحويل اسرائيل خواهد شد.
قيمت هر فروند زيردريايي دلفين ۳/۱ ميليارد دلار است.
رژيم صهيونيستي هم اكنون سه زيردريايي كلاس دلفين در اختيار دارد.
از سوي ديگر، موشه كاتساو رئيس جمهوري رژيم صهيونيستي روز چهارشنبه به خاطر فساد اخلاقي مورد بازجويي همه جانبه پليس قرار گرفت.
گروهي از كارآگاهان پليس پس از ورود به دفتر كاتساو از او درخصوص اذيت و آزار جنسي دو كارمند و نيز عفو غيرقانوني زندانيان پرسش كردند.
ميكي روزنفلد سخنگوي پليس اسرائيل ضمن تأييد اين خبر گفت كه بازجويي ها در اقامتگاه كاتساو آغاز شده است و احتمالاً چند ساعت ادامه مي يابد.
پليس روز دوشنبه رايانه ها و اسناد موجود در اقامتگاه رسمي  كاتساو در قدس را توقيف كرد.
اين مهمترين مورد در مجموعه رسوايي هاي مختلف مقامات رژيم صهيونيستي محسوب مي شود.
كاتساو ۶۱ساله كه قبلاً رهبر حزب راستگراي ليكود بود، در سال ۲۰۰۰ ميلادي به رياست جمهوري رسيد.

عفو بين الملل، رژيم صهيونيستي
را جنايتكار جنگي اعلام كرد
فارس: سازمان عفو بين الملل با اشاره به الگوي حملات رژيم صهيونيستي به مردم لبنان، ادعاي تصادفي بودن اين حملات را رد كرده و حمله عمدي به غيرنظاميان را جنايت جنگي دانسته است.
آسوشيتدپرس به نقل از سازمان عفو بين الملل اعلام كرد اسرائيل در جنگ عليه حزب الله در لبنان، به عمد غيرنظاميان را هدف قرار داده است و مي توان آن را به جنايت جنگي محكوم كرد.
در بيانيه عفو بين الملل آمده است: «در حملات هوايي نه تنها فروشگاه هاي غذا به عمد تخريب مي شد، بلكه براي مجبور كردن مردم به فرار، كاروان هاي كمك رساني متوقف شده و بيمارستان ها و زيرساخت هاي عمومي مانند آب و نيروگاه هاي برق از فعاليت خارج مي شد.»
اين بيانيه مي افزايد: «شواهد قويا نشان مي دهد تخريب گسترده زيرساخت هاي عمومي، سيستم هاي برق رساني، خانه هاي مسكوني و صنعتي، به عمد و در قالب بخشي از راهبرد نظامي انجام شده است و صدمات جانبي اين حملات نبوده است.»
سازمان عفو بين الملل خواستار ايجاد فوري يك هيات بازرسي توسط سازمان ملل شده است تا موارد نقض حقوق بشر را بررسي كند.
اين سازمان در بيانيه خود اعلام كرده است: «اسرائيل در قالب حمله به زيرساخت هاي لبنان، به صورتي مشخص اصل ممنوعيت حملات بدون تفكيك (ميان غيرنظاميان و نظاميان) و نيز حملات نامتناسب را نقض كرده است.»
اين بيانيه مي افزايد:«اسرائيل ممكن است موارد ممنوع ديگر مانند حمله مستقيم به اهداف غيرنظامي را نيز نقض كرده باشد.»
بر اساس اين گزارش در فاصله آغاز جنگ در ۱۲ جولاي تا اجراي آتش بس سازمان ملل در ۱۴ آگوست، اسرائيل ۷ هزار مرتبه به ۷ هزار هدف حمله كرده است.
در همين حال نيروي دريايي اسرائيل نيز بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ بمباران با استفاده از موشك هاي دوربرد عليه تعداد نامشخصي از اهداف انجام داده است.
بر اساس اين گزارش بيش از هزار و ۱۰۰ نفر در اين حملات كشته شده اند كه يك سوم آنها كودك بوده اند و بيش از ۴ هزار زخمي و ۹۷۰ هزار آواره نتيجه ديگر اين حملات بوده اند.
به نوشته عفو بين الملل، بسياري از موارد نقضي كه در اين گزارش آمده است جنايت جنگي است كه باعث مسئوليت جنايي فردي خواهد شد.
در اين بيانيه آمده است: «سخنگويان اسرائيل تأكيد دارند در اين حملات تنها مواضع حزب الله و تاسيسات حمايتي آنها را هدف قرار داده اند و صدمه به زيرساخت هاي غيرنظامي، تصادفي يا نتيجه استفاده حزب الله از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني بوده است اما الگو و حوزه اين حملات و نيز تعداد تلفات غيرنظامي و ميزان تخريب اين توجيه را غيرقابل پذيرش مي كند.»

درخواست عنان براي حفاظت از جان كودكان سوداني
ايرنا: كوفي عنان دبيركل سازمان ملل از تمامي گروه ها و احزاب سوداني خواست براي حفظ جان و آينده كودكان كشورشان، اختلافات را كنار بگذارند و اجازه دهند كه كاركنان نهادهاي امدادي اين سازمان به تلاشهاي خود براي رسيدگي به وضعيت كودكان نيازمند، ادامه دهند.
عنان گفته است ارسال كمكهاي انسان دوستانه به منطقه بحران زده دارفور سودان هر روز دشوار مي شود و گروههاي درگير كودكان را به عنوان سرباز به كار مي گيرند. به گفته وي، چنين اقدامي خلاف معاهده صلح دارفور است.
دبيركل سازمان ملل از دولت و گروه هاي درگير در سودان خواست هرچه زودتر به روند سربازگيري كودكان پايان دهند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |