پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۷ - Aug 24, 2006
طرح جامع منطقه آزاد انزلي در دست تدوين است
آينده گردشگري بندرانزلي در ابهام
آرش نهاوندي
طرح جامع منطقه آزاد انزلي در دست تدوين است و تا تدوين اين طرح پروژه هاي گردشگري عملياتي نمي شود.
عباس قاسمي، از مديران گردشگري سازمان منطقه آزاد انزلي ضمن بيان مطلب فوق گفت: در توسعه گردشگري منطقه اولويت با گردشگري دريايي است. در اين زمينه مواردي چون ورزش هاي آبي را مد نظر داريم؛ گو اينكه طبيعت غيرآبي گيلان نيز بسيار زيبا است. اين اظهارات در حالي از سوي اين مدير گردشگري انزلي عنوان مي شوند، كه سوابق تاريخ در اين زمينه چيز ديگري را نشان مي دهند.
از زماني كه كشتي هاي توپدار روسي به بمباران بندرانزلي پراختند و ورود امين السلطان صدراعظم ناصرالدين شاه و عصر استبداد، به اين بندر با مشكل مواجه شد، نام بندر انزلي وارد صفحات زرين كتاب تاريخ معاصر ايران شد.
اما اين مهم هم سبب نشد تا مسئولان مملكتي پا را از حرف فراتر نهاده و به اين منطقه توجه ويژه اي داشته باشند. حتي مسئولان امر در راستاي گسترش گردشگري در اين بندر اقدام خاصي را انجام نداده اند. تنها تغييري كه طي سال هاي اخير ايجاد شده نام گذاري بندرانزلي تحت عنوان منطقه آزاد است.
از آنجايي كه همواره جاذبه هاي طبيعي و تاريخي بندرانزلي و استان گيلان ناديده گرفته مي شدند، به احتمال زياد اين بار نيز نبايد چشم انداز گردشگري در اين استان را به رغم نامگذاري بندرانزلي تحت عنوان منطقه آزاد مثبت دانست.
پيشينه
بندرانزلي دومين شهر و مهمترين بندر استان گيلان - و در واقع كل استان هاي شمالي كشور - است. اين بندر به دليل واقع شدن در استان گيلان هيچ گاه در طول تاريخ مورد توجه مسئولان مملكتي قرار نگرفته است.
در زمان قاجاريه به دليل آنكه شهر استرآباد - گرگان كنوني- خاستگاه اين سلسله حكومتي بود همواره به آن توجه ويژه مي شد، در زمان پهلوي نيز از آن رو كه مازندران - سوادكوه- زادگاه رضاخان بود استان مازندران مورد توجه قرار گرفته و در اين استان زيرساخت هاي فراوان تفريحي و رفاهي بنا شد.
استان گيلان اما در اين ميان در طول تاريخ همواره محروم و مهجور مانده حتي به رغم هم مرز بودن با جهان خارج - در واقع امپراطوري روسيه تزاري و بعدها اتحاد جماهير شوروي - و پا گرفتن جنبش مشروطه خواهي و نهضت جنگل، اين استان مهجور ماند، جالب آن كه بدانيد در سراسر استان پرجمعيت و صعب العبور گيلان حتي يك خط آهن كشيده نشده است، در حالي كه استان مازندران از زمان آغاز احداث راه آهن در ايران به شبكه سراسر قطار كشوري متصل شده است. تنها در سال هاي اخير است كه سخن از طرح احداث راه آهن در استان گيلان به ميان آمده است و مسئولان به صرافت افزودن دو باند ديگر به باندهاي جاده اصلي لوشان به رشت افتاده اند.
حال چگونه مي توان انتظار داشت بندر انزلي نيز مانند بندر باكو در جمهوري آذربايجان بدل به بندري آزاد و توريست پذير شود. سال ها پيش در نزديكي بندرانزلي - يا بهتر بگويم شهر غازيان - شهركي سياحتي - اقامتي تحت عنوان دهكده ساحلي ساخته شد، هتلي نيز با نام سپيدرود نيز در آن سمت بندر احداث كردند. هتلي كه همچنان پس از سال ها به عنوان بهترين هتل بندرانزلي پذيراي گردشگران و مسافران است. در واقع بندرانزلي نيز به موازات شهر رشت و ساير شهرهاي استان گيلان از نظر امكانات رفاهي و گردشگري شهري توسعه نيافته محسوب مي شود.
جاذبه هاي گردشگري و امكانات ناچيز
به رغم اين احوال، بندرانزلي از جمله ديدني ترين نقاط نه تنها استان گيلان كه كل ايران محسوب مي شود. حتي بندرگاه كوچك شهر كه در قالب اوقات كشتي هايي از كشورهاي حاشيه درياي خزر را در خود جاي مي دهد، از جمله نقاط ديدني شهر است. مرداب انزلي، با آن طبيعت جذابش، نيز مي تواند مهمترين مركز جذب گردشگران داخلي و خارجي باشد.
اما تبليغات اندك و ناچيز و نبودن امكانات رفاهي گسترده باعث شده تا مردم اقبال چنداني به ديدن اين بندر تاريخي نداشته باشند.
در واقع بيشتر مسافراني كه رهسپار استان گيلان مي شوند. شهر و بندرگاه مرزي آستارا را به بندرانزلي ترجيح مي دهند، زيرا در آستارا بازاري بزرگ براي خريد كالاهاي گوناگون داخلي و خارجي احداث شده است. اما بندرانزلي از وجود چنين جاذبه اي به صورت كاملا متمركز بي بهره است.
با توجه به اين وضعيت و در حالي كه بندرانزلي به دليل نبود فرودگاه از طريق خطوط هوايي با هيچ شهري مرتبط نيست و خطوط آهن نيز به آنجا كشيده نشده، چگونه مي توان اين بندر را بدل به يك منطقه آزاد تجاري كرد و چگونه مي توان از محل درآمد گردشگري دريايي اقتصاد بندر انزلي و استان گيلان را سر و سامان داد. به اين نكته نيز توجه داشت كه از حرف تا عمل فرسخ ها و يا شايد هزاران كيلومتر فاصله است.

چشم انداز
013059.jpg
بندرانزلي به دليل برخورداري از وضعيت بسيار خوبي در كناره درياي خزر، شايستگي تبديل به يك منطقه آزاد تجاري- صنعتي را داشته است.
طرح ايجاد اولين منطقه آزاد تجاري- صنعتي شمال كشور در بندرانزلي، با تلاش و پيگيري هاي مجدانه استانداران، نمايندگان مجلس و بسياري از مسئولان استان گيلان، از پيش از يك دهه قبل مطرح و نهايتاً در مهرماه سال ۱۳۸۱ به بار نشست. منطقه آزاد تجاري- صنعتي انزلي در دو قسمت شرق و غرب اين بندر ايجاد مي شود.
هر يك از مناطق يادشده براي نيل به اين مقصود، داراي پتانسيل خاصي است.

آتش سوزي در جنگل هاي مازندران
013062.jpg
گروه شهري-رئيس ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه استان مازندران گفت: در ساعت ۳۰/۷ صبح روز سه شنبه، در محدوده روستاي آهودشت بخش چمستان نور، درختان كاج دچار حريق شد.
بهزاد پورمحمد در گفت وگو با مهر افزود: ضمن هماهنگي ستاد حوادث، طي حدود ۵ ساعت تلاش نيروهاي آتش نشاني آمل، نور و چمستان و منابع طبيعي منطقه نوشهر، اداره راه و ترابري، فرمانداري نور، بخشداري چمستان و نيروهاي مردمي، عمليات اطفاء حريق انجام و از گسترش آتش سوزي جلوگيري به عمل آمد.
وي ادامه داد: متاسفانه در اثر اين آتش سوزي حدود ۲۰ هكتار از عرصه جنگلي با درختان كاج سوزني برگ طعمه حريق گرديد.
پورمحمد در مورد ميزان دقيق خسارات وارده، اعلام آن را به پس از بررسي و جمع بندي خسارات وارده موكول كرد.

مهمانسراهاي دولتي خصوصي مي شود
گروه شهري- «بحث گردشگري بايد دغدغه ملي و روزانه مردم شود چرا كه تنها سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري متولي اين بخش نيست و ديگر دستگاه هاي مرتبط نيز بايد خود را مجاب كنند كه وارد عمل شوند و در اين خصوص با بعضي از آنها در حال رايزني و مكاتبه هستيم.»
به گزارش همشهري، حميد بقايي- قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري- در جمع خبرنگاران افزود: در نمايشگاه هاي بين المللي كه در خارج از كشور برگزار مي شود، يكي از اقدامات ما معرفي شهرهاي كشورمان از جمله مشهد و جاذبه هاي زيارتي آن بوده است.
قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد: وجود تعداد زياد مهمانسراهاي دولتي در مشهد باعث شده خيلي از هتل ها و مسافرخانه ها خالي بمانند.
به گفته وي ،طرحي براي خصوصي كردن مهمانسراهاي دولتي تهيه كرده ايم و در هيات دولت هم مذاكرات اوليه آن صورت گرفته است.
وي ادامه داد: پيشنهاد داده ايم كه هزينه هاي مهمانسراهاي دولتي كه قابل توجه نيز مي باشد را به خود كارمندان بدهيم تا آنها با انتخاب خود به هتل يا مهمانسراي مورد نظر بروند.
بقائي با بيان اينكه نمايشگاه جهانگردي و گردشگري و صنايع وابسته، مينياتوري از ايران است، افزود: بالابودن تعرفه هاي برخي هتل ها به دلايل كمبود مسافر در ايام غيرپيك مي باشد و چنانچه ما سفرهايمان را ساماندهي كنيم، اين مشكل حل خواهد شد.
وي در زمينه طرح جامع گردشگري اظهار داشت: بايد نظرات كارشناسي را در مورد اين طرح بررسي نماييم.
وي با بيان اينكه سرمايه گذاري، اولويت اول اين سازمان است، اظهار داشت: تشكيلاتي در معاونت گردشگري وجود دارد و در آن، برنامه هايي را براي جذب سرمايه گذاري خارجي مدون كرده ايم و اهداف نيز مشخص شده و در حوزه سرمايه گذاري به صورت مكرر با طرف هاي مختلف داخلي و خارجي مذاكره مي كنيم.
بقائي ادامه داد: موانع اداري و دستورالعمل هايي كه باعث كندي اين امر مي شود را برطرف مي كنيم و سازمان در حوزه تسهيلات بانكي، اقداماتي را انجام داده و بخشي از يارانه اي كه خود سازمان متولي آن بوده، به علاوه اعتبارات جديد پرداخت شده از سوي دولت براي افزايش اين تسهيلات، در نظر گرفته شده است.
اقدامات ما معرفي شهرهاي كشورمان از جمله مشهد و جاذبه هاي زيارتي آن بوده است.
وي ادامه داد: در استان خراسان به زيرساخت هايي نياز داريم و در حال حاضر، اقداماتي براي ساخت هتل ها و سرويس هاي بهداشتي صورت گرفته است.
بقائي در خصوص ويزاي الكترونيك گفت: متولي بخشي از اين ويزاها دستگاه هاي ديگري نيز هستند و هفته گذشته در شوراي معاونين سازمان، هماهنگي هايي صورت گرفت تا تداخل حوزه نرم افزاري رفع شود و اين موضوع عملياتي گردد تا در جلسات آينده بين دستگاه هاي مرتبط، هماهنگي صورت گيرد.
وي افزود: در حوزه IT چند طرح را در دستور كار قرار داده ايم و مناقصه آنها نيز انجام شده است.
بقائي به كيوسك هاي اينترنتي اشاره كرد و گفت: با بخش خصوصي، مذاكراتي انجام شده است كه با نصب اين كيوسك ها علاوه بر اطلاع رساني، مي توان خدمات الكترونيك مانند رزرو بليت را نيز ارائه داد . وي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي بن سفر با اشاره به تهيه آيين نامه اجرايي آن گفت: اين آيين نامه به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارائه شده و براي تصويب در دولت نيز در آن بخش از هزينه ها كه قرار است خود متحمل شود، در حال مطالعه است و ما منتظر جواب سازمان مديريت هستيم. وي به سفرهاي ارزان قيمت اشاره كرد و گفت: سازمان، با بخش هاي سرويس دهندگان خدمات مسافرتي وارد مذاكره شده و تخصيص هايي كه قرار بود آنها متقبل شوند را پذيرفته اند و اولين تور آن در روز عيد مبعث مي باشد.
بقائي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي برگرداندن لوح هاي باستاني گفت: مركز شرق شناسي دانشگاه شيكاگو طبق مذاكراتي كه با رياست سازمان ميراث فرهنگي كشور انجام داده است بيان داشته كه اين لوح ها را برمي گرداند و هنوز دادگاه هيچ رأيي نداده و چون اين لوح ها به صورت امانت بوده، بايد برگردانده شود و در بخش حقوقي نيز پيگير اين موضوع هستيم.وي با بيان اينكه چنانچه اين لوح ها حراج شود، دانشگاه شيكاگو خود بايد اقدام به خريد و برگرداندن آنها بكند، گفت: اگر اين لوح ها را افراد ديگري بخرند و به دست ما نرسد، ما آن را جرم محسوب مي كنيم .
وي در پايان به تشكيل پليس توريست اشاره كرد و افزود: ما معتقديم نيروي انتظامي،  بهترين مرجعي است كه مي تواند امنيت را براي گردشگران فراهم كند و رسانه ها نيز بايد به گونه اي عمل كنند كه توريست، احساس امنيت كند.

برج مراقبت
تعطيلي ۳۶ واحد آلاينده در استان قزوين
ايرنا: روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان قزوين اعلام كرد:  از ابتداي امسال تاكنون
 ۳۶ واحد صنعتي آلاينده محيط زيست براساس ماده ۱۳۴و ۱۰۴ قانون برنامه سوم توسعه كشور در اين استان تعطيل شده است.
به گزارش روز چهارشنبه اين روابط عمومي، ۳۰۶   واحد صنعتي خدماتي نيز بررسي شد كه ۴۶واحد به علت رعايت نكردن ضوابط زيست محيطي اخطاريه دريافت كردند.
پس از پايان مهلت مقرر و در صورت رعايت نكردن نكات زيست محيطي از ادامه فعاليت اين واحدهاي آلاينده جلوگيري خواهد شد.
امسال از مجموع ۲۷۳ استعلام واصله جهت صدور گواهي استقرار واحدهاي صنعتي و خدماتي با ۷۶ واحد و از مجموع ۱۰۰استعلام واصله براي صدور گواهي بهره برداري واحدهاي صنعتي و خدماتي با ۸۳واحد موافقت شد.
در اين گزارش آمده است: در اين مدت ۱۸واحد صنعتي نيز به علت آلايندگي طبق آيين نامه هاي اجرايي مشمول پرداخت ۱۲۲ميليون و ۳۱۷هزار ريال جريمه شدند.
طي مدت ياد شده در استان قزوين ۷۱نفر شكارچي و صياد متخلف به همراه چند قبضه سلاح شكاري، فشنگ، تور ماهيگيري و قفس زنده گيري دستگير و پس از تشكيل پرونده تحويل مقام هاي قضايي استان شدند.
امسال به ۱۶شكايت واصله به اين اداره كل رسيدگي شده است.

پلاستيك ؛ زباله اي كه بازيافت نمي شود
پريناز ارباب*
013071.jpg
يكي از مواد مصنوعي كه توليد آن در انواع و كاربردهاي مختلف روز به روز در حال افزايش است، پلاستيك و تركيبات پلاستيكي است.
پلاستيك كه يكي از بهترين مصنوعات بشري محسوب مي شود هم اكنون به معضل بزرگي براي محيط زيست و بشر امروزي تبديل شده اند. اطرافمان پر از پلاستيك شده است، به هر نقطه اي كه مي رويم حتي در بعضي اوقات در دل طبيعت اين ماده به عنوان نشانه اي از حضور بشر در آنجا بر جاي مانده اند و مشكلاتي را نيز به ارمغان آورده كه بارزترين آنها آلودگي هاي بصري و زيست محيطي و خسارت هاي جبران ناپذير بر آب، خاك، هوا و جانداران است. پلاستيك از عمده ترين آلاينده اي محيط زيست است.
ازدياد مصرف اين ماده طي دو دهه اخير به طور فزاينده اي در جهان محسوس است. براساس برآوردهاي صورت گرفته همه ساله بيش از يكصد ميليون تن پلاستيك در دنيا توليد مي شود. علت آن نيز توسعه صنايع پتروشيمي و نفت و تغيير در الگوهاي مصرف بشر است. كشور ما نيز به خاطر داشتن منابع نفتي و توليدات پتروشيمي فراوان، يكي از عمده  توليد كنندگان مواد پلاستيكي به شمار مي رود. در ايران ساليانه مقادير زيادي لوازم پلاستيكي توليد مي شود.
ميزان پلاستيك هاي تجاري همچون PE، PVC، PS، PP و... مصرف شده در كشور در سال ۱۳۶۵ حدود ۲۲۰ هزار تن بوده و هم اكنون اين رقم از مرز ۱ ميليون تن فراتر رفته است. از اين ميزان هر ساله حدود ۵۰-۳۰ درصد ضايعات وارد پسماندها و زباله ها مي شود كه از نظر زيست محيطي و اقتصادي بسيار حائز اهميت است.
مواد پلاستيكي موادي هستند كه از مولكول هاي بزرگ مواد آلي به طور مصنوعي و از طريق واكنش هاي ويژه تهيه مي شوند. اكثر پلاستيك هاي معمول در بازار از فرآورده هاي نفتي و زغال سنگ توليد شده و غيرقابل بازگشت به محيط هستند. به علت سبكي وزن و عدم شكستگي و همچنين هزينه مناسب توليد، استفاده از پلاستيك امروزه بسيار رايج است. مواد پلاستيكي داراي ارزش حرارتي بالايي بوده و از نظر بيولوژيكي تجزيه آنها به سختي انجام مي گيرد، باكتريها به ندرت آنها را مورد حمله قرار مي دهند به طوري كه اين مواد مدت بسيار طولاني بدون تغيير در كمپوست برجاي مانده و به آساني از بين نمي روند.
استفاده از اين مواد در سال هاي اخير جهت ساخت ظروف يك بار مصرف و همچنين مصالح ساختماني همچون كفپوش، لوله و اتصالات، ايزولاسيون، ماشين و ابزارآلات، چسب ها و... افزايش يافته است.
به كارگيري اين مواد در بسته بندي به جاي كاغذ يا كارتن يا كاربرد آن به جاي شيشه و چوب نيز از ديگر علل ازدياد توليد پلاستيك در عصر حاضر است. در بسياري موارد نيز مواد پلاستيكي با ساير مواد مخلوط شده و مورد استفاده قرار مي گيرند.
به منظور رفع اين مشكل محققان در پي توليد پلاستيك هاي زيست تخريب پذير محيط دوست از منابع تجديد شونده و جايگزين كردن آنها هستند. هر چند كه ممكن است سال هاي زيادي زمان لازم باشد كه بشر بتواند تمام محصولات فعلي خود را جايگزين با محصولات محيط دوست كند. واژه زيست تخريب پذير در واقع به موادي اطلاق مي شود كه به سادگي توسط فعاليت موجودات زنده به ريز واحدهاي سازنده خود تجزيه شده و در محيط باقي نمي مانند. در فرايند ساخت پلاستيك هاي زيست تخريب پذير توليد پليمرهاي زيستي نقش بسزايي دارد. چون اين موارد اساس طبيعي دارند، بنابر اين توسط ساير موجودات نيز مورد مصرف قرار مي گيرند.
اگرچه فرآيند «زيست تخريب پذيري» به آرامي درمحيط هاي خاكي و آبي انجام مي گيرد ولي به دليل آن كه ديگر لازم نيست هزينه چنداني صرف تصفيه مواد زائد ورودي به طبيعت شده و طبيعت طي چرخه ذاتي خود اين مواد را به طور كامل تخريب مي كند حائز اهميت است. براي توليد هرچه بيشتر اين پليمرها دو ديدگاه كلي بايد مدنظر قرار گيرد:
۱- ديد زيست محيطي: در واقع اين مواد بايد به گونه اي باشند كه سريعاً مورد تجزيه قرار گرفته و به راحتي با برنامه هاي مديريت پسماندها و بازيافت از محيط خارج شوند.
۲- ديد صنعتي: اين مواد بايد داراي دوام و كارايي كافي و مناسب بوده و قيمت تمام شده آنها نيز مناسب و در مجموع استفاده از آنها مقرون به صرفه و اقتصادي باشد.
علاوه بر راه حل هايي جهت اصلاح مواد رايج موجود در پلاستيك نظير استفاده از پليمرهاي طبيعي در ساخت آنها، استفاده صحيح و به جا از اين مواد و ترويج الگوهاي صحيح مصرف و همچنين برنامه ريزي جهت بازيافت و دفع مناسب اين مواد، از ديگر راهكارهاي مناسب ارايه شده است كه مخاطرات استفاده روزافزون پلاستيك را براي انسان و طبيعت كاهش خواهند داد. ساز و كار ذاتي و دروني طبيعت و توانايي خود تنظيمي آن، نمي تواند بر مشكلات ناشي از آلاينده هاي نوظهوري كه سنخيت چنداني با طبيعت ندارند، غلبه كند. بشر براي اين كه بتواند محيطي راحت و آرام براي خود بسازد، بايد همواره همراه و هماهنگ با طبيعت گام برداشته و از منابع و ذخاير آن به طور متعادل بهره برداري كند.
*كارشناس ارشد علوم محيط زيست

خيز بلند قلعه پرتغالي ها براي جهاني شدن
گروه شهري- كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هرمزگان در حالي پرونده ثبت جهاني قلعه هرمز را براي ارسال به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران آماده مي كنند كه پرتغالي ها نيز به مناسبت پانصدمين سال ساخت قلعه هرمز(۱۵۰۷) پيشنهاد بازسازي اين بناي تاريخي را به ايران داده اند.
كارشناسان اعتقاد دارند اگر بزرگترين قلعه خليج فارس مرمت نشود تا چندسال آينده بخش عظيمي از آن براي هميشه تخريب مي شود.قلعه هرمز كه در ضلع شمالي جزيره هرمز و در ساحل دريا قرار دارد، مهم ترين قلعه باقي مانده از روزگار تسلط پرتغالي ها بر سواحل و جزاير خليج فارس است. اين قلعه به فرمان «آلفونسوآلبركرك»، دريانورد پرتغالي در سال ۱۵۰۷ ميلادي، در محلي موسوم به«مورنا» احداث شد. قلعه به شكل چند ضلعي نامنظم است. ساختمان آن بسيار محكم و ديوارهايي به قطر پنج و سه دهم ميلي متر و چند برج به ارتفاع ۱۲متر دارد. تاسيسات قلعه شامل انبارهاي تسليحات، آب انبار و اتاق هايي با سقف هلالي است. در زمان شاه عباس كه استعمار پرتغالي ها در ايران خاتمه يافت، اين قلعه به دست امام قلي خان از سرداران شاه عباس فتح شد.
«عباس نوروزي«، كارشناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان هرمزگان، در گفت وگو با ميراث خبر قلعه هرمز را بزرگترين قلعه خليج فارس مي داند.
به گفته وي كارشناسان در حال جمع آوري پرونده جهاني شدن اين قلعه تاريخي براي ارسال به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هستند.
نوروزي مي افزايد: «قلعه پرتغالي ها سال هاي طولاني است كه مرمت نشده و بايد هرچه سريعتر مرمت شود، اما در حال حاضر بودجه اي براي مرمت آن وجود ندارد. البته دولت پرتغال به دولت ايران پيشنهاد داده است تا اين قلعه براساس نقشه پرتغالي ها مرمت شود و بايد منتظر پاسخ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بود.»
قلعه پرتغالي ها در هرمز ساليان طولاني است كه مرمت اصولي نشده است البته چند سال پيش به صورت جزيي فعاليت هاي مرمتي روي آن انجام شده كه بسياري از كارشناسان نسبت به اين عمليات اعتراض داشتند.

بي تجربگي بلاي جان گردشگري ورزشي
گروه شهري -برخي از تصميم  گيري ها در بخش توريسم ورزشي از روي نداشتن تخصص لازم است كه آينده اين صنعت را با مشكل مواجه مي كند.
رئيس انجمن گردشگري ورزشي در گفت و گو با ميراث خبر ضمن بيان مطلب فوق گفت:  «برخي از تصميم گيري ها در بخش توريسم ورزشي از روي نداشتن تخصص لازم و كافي شرايط موجود است كه در آينده اين صنعت را با مشكل مواجه مي كند.»
سعيد مرادي، عضو كميسيون توريسم ورزشي كميته ملي المپيك افزود: «گردشگري ورزشي كم كم در گردشگري رشد مي كند ولي هر مقوله اي جايگاه خاص خود را دارد.»
وي افزود: «به طور مثال گردشگري در بخش زيارت به لحاظ علاقه مندي هاي جامعه جايگاه خود را دارد و در بعضي مناسبت ها اوج مي گيرد. پتانسيل ورزشي نيز مي تواند عامل توسعه گردشگري شود و به دليل جايگاه، گردشگري را توسعه دهد. اين امر نيازمند آن است كه مسئولان آن از جنس ورزش باشند.»
به اعتقاد مرادي، هر چه گردشگري ورزشي به ورزش نزديك باشد و از طرف ديگر پشتيباني هاي گردشگري را هم داشته باشد، رونق بيشتري مي گيرد.
رئيس انجمن گردشگري ورزشي فدراسيون ورزش هاي همگاني توضيح داد: «متاسفانه با توجه به اينكه تب موضوع گردشگري ورزشي در حال افزايش است، فعاليت هاي غيركارشناسي  هم در جامعه مطرح شده و مي شود. اگر با اين وضعيت فعاليت شود، نمي توان در اين عرصه به توسعه كامل نزديك شد و حتي به دليل ناآگاهي، لطمه هايي هم وارد خواهد شد.»
وي گفت: «انجمن گردشگري ورزشي هم اكنون فعاليت هاي خود را در حوزه تخصصي، آرام تر و در قالب پتانسيل هاي ورزشي پيش مي برد و همزمان با انجام آنها اطلاع رساني مي كند تا كساني كه اطلاعاتي در اين حوزه ها ندارند، «حول و حوش» آن برنامه حركتي را شروع نكنند. زيرا با اين كار نه تنها آن را توسعه نمي دهند، بلكه زمينه توقف آن را نيز فراهم خواهند كرد و از طرفي هم ممكن است ذهنيت بدي به اين حوزه بدهند.»

تلاش براي معرفي جاذبه هاي گردشگري تهران
013068.jpg
گروه شهري- سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تهران درصدد است با برنامه هاي مختلف جاذبه هاي گردشگري تهران را به مردم معرفي و  آن را تبديل به كالاي گردشگري كند.
محمدابراهيم طريقت، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، در حاشيه جلسه كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري تهران، ضمن بيان مطلب فوق به خبرنگاران، گفت: تهراني ها بيشتر علاقه مند به جاذبه هاي طبيعي هستند و برنامه داريم در ارايه تسهيلات به تمام مناطق گردشگري و مخصوصاً اين مناطق، اقداماتي را انجام دهيم تا رفاه حال گردشگران فراهم شود. وي، افزود: در صدد هستيم با پخش ليست مناطق گردشگري استان تهران با ريز مشخصات، خصوصيات و آدرس آنها و پخش آن در ورودي و خروجي هاي شهر تهران و برگزاري نمايشگاه هاي مختلف در اين خصوص، مردم را در شناختن جاذبه هاي توريستي شهر تهران ياري كنيم. رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، تصريح كرد: با توجه به جمعيت بيش از ۲۷ درصدي كشور كه در تهران هستند و تعداد بالاي گردشگران، كار اطلاع رساني به اين جمعيت بسيار مشكل است و اين موضوع ما را بر آن داشته كه براي تحقق اين امر دست به كارهاي متنوعي بزنيم.
وي گفت: يكي از اين راه ها تهيه دو برنامه تلويزيوني است كه يكي چهارشنبه شب ها از شبكه ۵ سيما پخش مي شود به نام «به كجا برويم»، كه در اين برنامه سعي مي كنيم بر اساس فصلي كه در آن قرار داريم، مشورت هاي مناسبي را به شهروندان بدهيم و جاذبه هايي را كه كمتر براي مردم شناخته شده اند را معرفي كنيم و نيز برنامه ديگري هم تهيه شده كه در شبكه ۳ پخش مي شود.
وي ادامه داد: فيلم ديگري را نيز در حال تهيه داريم به نام سرزمين رنگين كمان كه تهران را به عنوان يكي از جاذبه هاي همه ايران معرفي مي كند. ضمن اين كه جاذبه هاي تهران تفاوت هايي را نيز با جاذبه هاي ديگر استان ها دارد كه كم نظير است.
طريقت گفت: هدف اصلي ما اين است كه جاذبه هاي گردشگري را تبديل به كالاي گردشگري كنيم. يعني اين جاذبه ها را تبديل به فرصت براي سرمايه گذاري فرهنگي، اجتماعي و سرمايه گذاري هاي اقتصادي كنيم.
وي در مورد جلسه كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري، گفت: بحث اصلي ما در اين جلسه به منطقه گردشگري تنگه واشي اختصاص داشت كه چالش هايي را هم به لحاظ زيرساخت ها و هم به لحاظ فرهنگي ايجاد كرده است. وي افزود: اميدواريم بتوانيم از طريق سرمايه گذاري خصوص و اشتغالزايي از طريق وام هاي زودبازده و تخصيص اعتبار ويژه براي اين منطقه، مشكلات را تا حدي مرتفع كنيم.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، خاطرنشان كرد: قبول داريم كه نگاه ما به صنعت توريسم حرفه اي نيست و استانداردهاي ما نسبت به استانداردهاي روز دنيا پايين تر است كه اميدواريم در آينده اين نگاه تغيير كند. البته در مورد مسائل فرهنگي و قانوني كشور واقعيت هايي وجود دارد كه بالاخره در همه دنيا هر كشوري قانون خاصي دارد و توريست هاي خارجي نيز بايد واقعيت هاي فرهنگي و اعتقادي كشور ما را بپذيرند.

نقشه باستان شناسي كرمانشاه در دست تهيه
013065.jpg
گروه شهري-نقشه باستان شناسي استان كرمانشاه تا پايان امسال تهيه خواهد شد.
«اسدالله بيرانوند»، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمانشاه در گفتگو با سايت ميراث فرهنگي، ضمن بيان اين مطلب گفت: در راستاي تهيه نقشه باستان شناسي استان كميته اي تشكيل شده است و اعضاي آن موظفند تا پايان سال اين نقشه را تهيه كنند.
وي با اشاره به اينكه تاكنون بررسي و شناسايي مناطق باستان شناسي بخش عمده اي از استان انجام شده است، اظهار داشت: با پايان بررسي و شناسايي اين مناطق در شهرستان هاي كرمانشاه و اسلام آباد، كار تهيه نقشه باستان شناسي استان آغاز خواهد شد.
وي تصريح كرد: اين نقشه به منظور جلوگيري از تخريب هايي كه به علت ناآگاهي ازسوي ساير ارگان هاي دولتي صورت مي گيرد، در اختيار آنها قرار داده مي شود.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |