پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۷ - Aug 24, 2006
سرب و آلودگي هوا
دكتر عبدالحميد حسين نيا- يكي از بدنام ترين اجزاي مسموم آلودگي هوا، سرب است. سرب عنصري ناهمخوان با بافت بدن است و برخلاف عناصر حياتي براي بدن مانند روي و سلينيوم بافت هاي بدن آن را به عنوان سم  شناسايي مي كنند و بنابر اين آنچه كه در بافت و خون انسان شهرنشين يافت مي شود ارمغان ناميموني است كه صنعت به او تحميل كرده است.
دود خروجي از اگزوز خودروها و دود ناشي از احتراق زغال سنگ حاوي مقدار قابل ملاحظه اي سرب است كه در صورت افزايش ميزان آن در خون به ويژه در كودكان حتي به مقاديري اندك موجب كاهش هوش و توان يادگيري، كندي فعاليت مغزي، عقب افتادگي ذهني، سردرد، خستگي، افسردگي و بي خوابي مي شود كه همه اين موارد از عوارض مسموميت مزمن سرب است.
سرب برخي اوقات موجب بيماري هايي چون نقرس مي شود و يا حمله هاي نقرس را شدت مي بخشد. حدود 90 درصد از سرب به وسيله تنفس به بدن راه مي يابد و برخلاف آلاينده هاي ديگر سرب مي تواند در بدن انسان انباشته شود ولي بخشي از آن از طريق آب و غذا وارد خون مي شود.
تخمين زده مي شود كه 120 ميليون نفر داراي سطح سرب به ميزان 10-5 ميكروگرم و همين جمعيت دچار آلودگي سرب با غلظت بالاتر از 10 ميلي گرم در دسي ليتر باشد.
هنوز در بيش از 5 درصد كودكان شهرهاي صنعتي سطح سرب در خون بالاتر از آنچه هست كه در شهروندان عادي وجود دارد (سرب مورد نياز بدن نيست و مقدار آن در بدن بايد در حد صفر باشد).
يك بررسي در كودكان آلوده به سرب نشان داده است كه حداكثر فاصله زماني براي تأثير سوءسرب روي ضريب هوشي كودك از ابتداي تولد تا حدود 4 سالگي است. آثار زيانبار سرب معطوف يك فرد يا كودك نيست بلكه بايد آن را معطوف يك جامعه تلقي كرد. اگر كودكان يك شهر در معرض هواي آلوده يا سرب باشند ضريب هوشي آنان از كودكاني كه در شهر پاك ديگري زندگي مي كنند كمتر خواهد بود.
خودروهاي فعال تهران، بالغ بر سه ميليون دستگاه خودرو و يك ونيم ميليون موتورسيكلت مي شود كه در هر شبانه روز پنج تن سرب به هواي مسموم شهر مي افزايد و آسمان خاكستري شهر را خاكستري تر مي كنند. گاز سوز كردن خودروها كمك موثري براي جلوگيري از آلودگي سرب در هوا مي كند و گاز طبيعي فشرده به دليل خوش سوز بودن و عدم نياز به سرب مزيت زيادي نسبت به بنزين دارد و گاز طبيعي به گونه اي يكنواخت با هوا در مي آميزد، پاك تر مي سوزد و دود گرفتگي عارض نمي كند، عمر موتور را زياد مي كند و نياز به سرويس كمتري دارد و هزينه نگهداري خودرو پايين تر است.
در اين ميان براي مقابله با مسموميت مزمن، تغذيه مناسب نقش بسزايي دارد. مصرف مواد غذايي سرشار از ويتامين E و سلينيوم و افزايش مصرف ويتامين C به دليل خاصيت آنها در دفع فلزات سمي و مصرف فرآورده هاي لبنيات به دليل كلسيم بالايي كه دارند در كاهش جذب اين فلز در بدن سودمند مي باشند. از سوي ديگر افزايش دريافت روي نيز منجر به دفع سرب مي شود.
متخصصان تغذيه نوشيدن 2 ليوان شير با يك ليوان آب پرتقال و مصرف ماهي و سبزيجات تازه بخارپز مانند هويج، كلم بروكلي و گوجه فرنگي در كنار 2 تا 3 قاشق غذاخوري جوانه گندم را در كاهش آثار سوءناشي از سرب مفيد مي دانند.
اما لازم به ذكر است كه متأسفانه سبزيجاتي كه از فاضلاب صنعتي مشروب مي شود خود آلوده و مسموم به سرب هستند و همواره بايد به خاطر داشت كه افزايش مصرف روزانه مواد غذايي سرشار از كلسيم، روي و آهن بهترين مكمل غذايي براي كاهش شدت عوارض فلزات سنگين از جمله سرب و جيوه و كادميوم است.

ميگرن؛خطرناك تر از سر درد
درد ناخوانده
ترجمه: علي ملائكه
013092.jpg
تحقيقات جديد درباره ميگرن بسياري از باورهاي عمومي درباره آن را مورد ترديد قرار داده است.
شواهد فزاينده حاكي از آن است كه تقريباً تمام موارد سردردهايي كه به سينوس ها نسبت داده مي شوند، در واقع سردردهاي ميگرني هستند؛ در نتيجه مصرف داروهاي ضد احتقان(پرخوني مخاط) يا آنتي بيوتيك ها اين سردردها را تسكين نمي بخشد.
خوشبختانه در حال حاضر داروهاي بسياري در دست است كه يا از حمله ميگرن جلوگيري مي كنند يا باعث فروكش كردن سردرد آغاز شده مي شوند. درمان ميگرن در دو دهه اخير راهي طولاني را پيموده است و بنابراين كساني كه فكر مي كنند مبتلا به ميگرن هستند، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب سري بزنند و در صورت تشخيص قطعي از درمان هاي موثر موجود استفاده كنند.بررسي ها نشان مي دهد كه تنها نيمي از مبتلايان به ميگرن كلاسيك از منافع داروهاي جديد بهره  مي برند. اگر تعداد افرادي كه سردرد خود را به عارضه سينوس هايشان نسبت مي دهند به افراد قبلي اضافه كنيم، تعداد افراد دچار ميگرن كه درمان مناسب دريافت نمي كنند به دو برابر مي رسد.
سازمان جهاني بهداشت(WHO) ميگرن را در رده ناتوان كننده ترين بيماري هاي انساني قرار مي دهد، حدود 28 ميليون آمريكايي از چنان ميگرن شديدي رنج مي برند كه باعث مي شود موقتاً كاركردشان در محل كار يا خانه مختل شود. چندين ميليون نفر ديگر هم اشكال خفيف تر ميگرن را تجربه مي كنند.
ميگرن عارضه اي بيشتر از سردرد صرف است. درد ضربان دار ميگرن كه معمولا در يك طرف سر بروز مي كند اغلب با تهوع، استفراغ و حساسيت شديد به نور همراه است و فرد احساس يك ناخوشي عمومي مي كند.علاوه بر اين افراد ممكن است دچار گرفتگي بيني، تاري ديد، اسهال، دردهاي چنگه اي شكم، احساس غيرطبيعي گرما يا سرما، اضطراب، افسردگي، تحريك پذيري و ناتواني در تمركز شوند. اغلب مبتلايان به شكل شديد بيماري بدون درمان نمي توانند حتي از عهده انجام ساده ترين كارها برآيند و بايد به تختخواب پناه ببرند تا حمله سر درد پايان يابد. پس از حمله هم مبتلايان اغلب احساس خستگي، تحريك پذيري، بيقراري يا افسردگي مي كنند، هر چند كه برخي ها هم احساس سرزندگي و پرانرژي بودن غير معمولي مي كنند.حدود 4 درصد كودكان پيش از بلوغ ميگرن دارند. پس از بلوغ اين ميزان تا 6 درصد در مردان و 18درصد در ميان زنان افزايش مي يابد و بعد به تدريج تا 40 سالگي شيوع ميگرن كاهش مي يابد.
ميزان بالاتر شيوع ميگرن در ميان زنان با نوسانات ميزان هورمون جنسي زنانه يا استروژن ارتباط داده شده است؛ كاهش ميزان استروژن در پيش از قاعدگي ماهانه باعث تحريك بروز ميگرن قاعدگي مي شود كه نسبت به اشكال ديگر ميگرن شديدتر و طولاني  مدت تر است. اين نوع ميگرن معمولاً در بارداري كه سطح استروژن بالاست فروكش مي كند و با يائسگي و پايان نوسانات هورموني پايان مي پذيرد.
گرچه مدتها اعتقاد بر اين بود كه ميگرن يك سردرد عروقي اوليه است كه نتيجه انقباض و بعد گشاد شدن عروق خوني در سر است، در حال حاضر آن را ناشي از تغييرات عصبي در مغز و آزادي مواد پپتيدي عصبي- التهابي مي دانند كه به نوبه خود باعث انقباض عروقي مي شوند. سردرد اغلب قبل از اينكه رگ ها گشاد شوند، شروع مي شود. اين پپتيدهاي التهابي رشته هاي عصبي را حساس مي كنند و در نتيجه آنها به تحريكات معمول مانند ضربان نبض عروق واكنش نشان مي دهند و باعث درد ميگرني مي شوند.برخي افراد پيش از سردرد علائم بينايي، حسي يا حركتي را تجربه مي كنند كه براي كمتر از يك ساعت طول مي كشد. اين علائم شامل ديدن جرقه هاي نوراني، بي حسي در دست، سرگيجه و ناتواني در سخن گفتن است. افرادي كه اين علائم را تجربه مي كنند بر اساس يافته هاي منتشر شده در شماره اين ماه نشريه انجمن پزشكي آمريكا(JAMA) دو برابر بيشتر در معرض خطر بيماري قلبي- عروقي هستند.
گاهي ميگرن در برخي خانواده ها بيشتر ديده مي شود. دو ژن شناسايي شده اند كه جهش در هر كدام آنها با اين ميگرن هاي خانوادگي ارتباط دارد.
گرچه شكل كلاسيك ميگرن معمولاً با بيماري هاي ديگر اشتباه نمي شود، سردرد ميگرني در اغلب موارد به اشتباه به سردرد ناشي از تنش يا مشكل سينوس ها نسبت داده مي شود احتمالاً به اين خاطر كه ميگرن هم مي تواند باعث پرخوني و گرفتگي بيني، فشار و درد در پيشاني، زير چشم ها و ناراحتي  در هر يك از دو طرف صورت شود.
رسيدن به تشخيص درست
يك بررسي به وسيله دكتر اريك اكراس در آريزونا نشان داد كه 90 درصد افرادي كه سردرد خود را به سينوس هايشان نسبت مي دادند در واقع به ميگرن مبتلا بودند. اين افراد پيش از آنكه تشخيص صحيح بيماري شان داده شود و دردشان با درمان مناسب تسكين پيدا كند، به طور متوسط به چهار دكتر مراجعه كرده بودند. نه آكادمي آلرژي و آسم آمريكا و نه آكادمي بيماري هاي گوش و حلق و بيني آمريكا چيزي به نام سردرد سينوسي را به رسميت نمي شناسند؛ تنها هنگام عفونت هاي سينوس گاهي سردرد رخ مي دهد.مبتلايان به ميگرن مدتهاست كه به اجتناب از خوردن غذاهايي مانند شكلات و پنير كهنه توصيه مي شدند. اما شواهد علمي چنداني در حمايت از اين توصيه هاي غذايي وجود ندارد. علل شايع تر آغاز حمله ميگرن شامل استرس(مثبت يا منفي)، تغييرات آب و هوايي، خستگي و اختلالات خواب و نيز مصرف بيش از حد داروهاي مسكن مي شود.
يافتن علت
براي اينكه عوامل محرك سردرد در شما تعيين شود، تقويمي از وقايع روزانه را نگه داريد و در آن غذاهايي كه مي خوريد يا وقايعي كه پيش از شروع سردرد رخ مي دهد را ثبت كنيد. اگر زني در سنين بچه دار شدن هستيد، مراحل پريود ماهانه تان را ثبت كنيد. اگر لازم بود براي تعيين غذاهايي كه حمله سردرد شما را به وجود مي آورند، يك رژيم غذايي حذفي را دنبال كنيد، به اين معنا كه غذاهاي گوناگون را ناگهان قطع كنيد و سپس
يكي يكي آنها را به رژيم غذايي تان اضافه كنيد و تأثير آنها را بر سردرد خود بسنجيد.
داروهاي مختلفي براي پيشگيري و درمان ميگرن وجود دارند. در صورت عدم تأثير هر كدام آنها داوري ديگر امتحان مي شود. اگر گاه گاه حمله ميگرن داريد، استفاده از يك دارو از گروه تريپتان ها در شروع سردرد معمولاً سردرد را خاموش مي كند يا شدت و مدت آن را كاهش مي دهد.در موارد حملات مكرر ميگرن بهتر است از داروهاي پيشگيري كننده به همراه داروهاي تسكين دهنده مانند استامينوفن، آسپرين، تريپتان ها يا مسكن هاي شبه افيوني مانند كدئين در صورت بروز حمله استفاده كنيد.از جمله مؤثرترين داروهاي پيشگيري كننده  داروهاي ضدافسردگي سه حلقه اي، مسدودكننده هاي گيرنده بتا مانند پروپرانولول و داروهاي ضدصرع مانند گاباپنتين هستند.
برخي از افراد از تكنيك هاي آرامش عضلاني، بازخورد زيستي و مديريت استرس سود مي برند. بررسي ها تأثير مفيد مكمل هاي ريبوفلاوين، يكي از ويتامين هاي گروه B، (چهارصد ميلي گرم در روز) را در كاهش حملات ميگرن نشان داده است.شايد مهمترين چيز در خلاصي يافتن از ميگرن مراجعه به پزشك
با تجربه در تشخيص و درمان ميگرن است. بسياري از بيماران راه را عوضي مي روند و گاهي با مصرف بيش از حد داروهايي كه بدون نسخه قابل تهيه است، ميگرن خود را بدتر مي كنند. برخي ديگر هم پس از مراجعه به يك پزشك و نتيجه نگرفتن فكر مي كنند كه بيماري آنها قابل درمان نيست. حتي اگر تا چند سال قبل مراجعه به پزشك متخصص هم مشكل شما را حل نكرده باشد، اكنون درمان هايي جديد- و نيز دركي بهتر از ماهيت ميگرن- وجود دارد و عاقلانه است كه يك بار ديگر بخت خود را بيازماييد.
NewYork Times / 8 Aug/2006

روشي جديد براي درمان نازايي
013074.jpg
مرتضي اسلام زاده- شيرين ترين لحظه زندگي براي هر خانواده اي به دنيا آمدن فرزندان آن خانواده بوده و هست و بيشتر خانواده ها زيباترين لحظات زندگي خود را روز تولد فرزند خود مي دانند. اما شوربختانه بسيارند كساني كه از اين زيباترين لحظه زندگي و داشتن فرزند محروم هستند. پژوهشگران در سال هاي اخير به يك پيشرفت شگرف دست يافته اند كه تا حدودي مؤثر بوده و توانسته كمكي هر چند كم به اين گونه خانواده ها بنمايد، اما اين شيوه جديد كه
IVF ) In Vitro Fertilization) نام دارد باز هم كاربرد چنداني نداشته است. ولي به تازگي پژوهشگران در شهر آدلايد استراليا براي زناني كه با IVF هم مشكلاتي در بارداري دارند درمان جديدي را ابداع كرده اند. IVF شيوه اي براي كمك به توليد مثل است كه در آن اسپرم مرد و تخمك زن در ظروف آزمايشگاهي با هم تركيب شده و در نهايت لقاح صورت مي گيرد. كه اين يك لقاح مصنوعي است. محققين استراليايي معتقدند: استفاده از طب سوزني در اين گونه بانوان مي تواند شانس باردار شدن آنها را افزايش دهد. طب سوزني روش درماني چيني است كه سابقه آن به هزاران سال پيش باز مي گردد. در اين روش جديد متخصصين سوزن هايي را در نقاطي خاص از پوست وارد مي نمايند تا اثرات درماني ايجاد كنند.
در پژوهش دانشگاه آدلايد استراليا حدود يك هزار زن شركت نمودند. نيمي از آنها تحت درمان با روش طب سوزني قرار گرفتند و بر روي پانصد نفر ديگر پيش و پس از كاشت جنين روش درماني ديگري انجام شد.
پروفسور راب نورمن عضو هيأت رئيسه دانشگاه آدلايد در همين زمينه مي گويد: براي زناني كه در نقطه اي صحيح طب سوزني را دريافت نموده بودند احتمال لقاح دو برابر شد. پروفسور نورمن مي افزايد: احتمالاً دليل مسأله اين است كه طب سوزني بر روي غشاي داخلي رحم اثرات مثبتي را باعث مي شود. طب سوزني ممكن است جريان خون رحم را افزايش دهد و همچنين اين امكان وجود دارد كه مواد شيميايي را كه در پروسه كاشته شدن جنين شركت دارند تحت تأثير خود قرار دهد. اما هر چه كه باشد، اين روش اثر بخش است.
متخصصين بخش بارداري در مركز پژوهش هاي دانشگاه آدلايد معتقدند: بانواني كه در سنين بالاتر و همچنين بانواني كه با IVF مشكل داشته اند، بيشترين سود را از طب سوزني برده اند.
با اين حال بسيار مهم است كه اين امر تحت نظر متخصصين پزشكي انجام شود. هزينه متوسط يك عمل IVF در ايالات متحده چيزي بيش از دوازده هزار دلار، ولي درصد موفقيت آن پايين است و به همين دليل انتظار آن مي رود كه تركيبي از IVF و طب سوزني بتواند اميدهاي تازه اي را به زوج هاي نابارور اعطا كند.
اما سؤالي كه در اين بين پديد مي آيد، اين است كه نقش طب سوزني در اين ميان چه مي تواند باشد؟ براساس آماري كه پژوهشگران دانشگاه آدلايد اعلام كرده اند، انجام همزمان هر دو روش طب سوزني و IVF درصد موفقيت IVF را از 26 تا 31 درصد قبلي به بالاي 43 درصد افزايش مي دهد. به علاوه انجام همزمان اين دو روش توانسته هم تولدها را افزايش دهد و هم اين كه سقط و حاملگي هاي خارج از رحم را كاهش دهد. نقشي كه طب سوزني دارد جالب توجه است چرا كه زدن سوزن در نقاط مختلف بدن مي تواند اثراتي را بر روي رحم داشته باشد. طب سوزني عملكرد تخمدان را بهبود مي بخشد و باعث توليد تخمك هاي بهتر مي شود، بر روي رحم اثرات مثبت ايجاد مي كند و باعث افزايش ضخامت لايه داخلي آن مي گردد و ديگر اين كه موجب جريان بهتر خون به آن منطقه مي شود و استرس مادر را بسيار كم مي كند. در نهايت تمامي اين عوامل دست به دست يكديگر داده تا ميزان باروري بيشتر و در نقطه تقابل آن درصد نازايي كمتر شود. در ايران هم روش IVF و هم طب سوزني در حال حاضر انجام مي شود، اما تركيب اين دو روش هنوز در ايران انجام نشده كه اميدواريم اين مطلب سرآغازي برانجام اين شيوه جديد درمان نازايي باشد.

پرسش و پاسخ
تيك كودكان
013086.jpg
پرسش: اختلال تيك در كودكان به چه اشكالي بروز مي كند؟
پاسخ: تيك كه بعضي به آن انقباض عادتي هم مي گويند عبارت است از حركات ناگهاني و سريع غيرارادي و تكراري كه شبيه انقباض و تكان يك عضله است. تيك ممكن است در يك يا چند دسته از عضلات يا در يك عضو ظاهر شود. اين حركات معمولاً به منظور خاصي صورت نمي گيرد ولي بي علت و بدون انگيزه هم نيست و در كودكان شاد، راضي، ايمن و متعادل از نظر رواني،  عاطفي و هيجاني كمتر ديده مي شود. بين شدت تيك و شدت واكنش هاي عاطفي و هيجاني همواره رابطه نزديك وجود دارد و غالباً بر اثر استرس بدتر مي شوند.
تيك گذراي دوران كودكي: اين اختلال شايع ترين اختلال حركتي در دوران كودكي است و در پسرها بيشتر ديده مي شود. اغلب سابقه فاميلي در اين گونه بيماران مثبت است. اين تيك ها شامل چشمك زدن يا حركات صورت و صداهاي گاه و بي گاه ناشي از پاك كردن گلو (تك سرفه) است. اين اختلال براي هفته ها تا كمتر از يك سال باقي مي ماند و احتياج به دارو و درماني ندارد. اين تيك ها معمولاً در هنگام خواب از بين مي روند و در طي فعاليت هاي روزانه كاهش مي يابند. ميزان هوش نيز در به وجود آمدن آن دخالتي ندارد. به كرات ديده شده است كه تيك همراه ساير علائم و مشكلات رواني مخصوصاً بي قراري و خستگي زودرس، عصبانيت، ترس، اختلال خواب و اشتها، ناخن جويدن و حتي اگزماي كودكان بوده است. تيك حركتي به طور كلي همراه با حركت هاي روبه به بالا و پايين در صورت، پلك ها، گردن و شانه ها است و همراه با تيك هاي صوتي مثل تو دماغي حرف زدن، حالت نيشگون گرفتن، بددهني، مكررگويي، تقليد از ديگران،...است. درمان تيك بخصوص دارودرماني زماني بايد در نظر گرفته شود كه تيك هاي حركتي يا صوتي به طور واضح در ارتباطات اجتماعي و تحصيلي كودك مداخله كند. در درمان تيك نبايد به نوع تيك اهميت داد بلكه بايد كودك را درمان كرد.
وادار كردن كودك به اينكه جلوي آينه بايستد و خود را هنگام تيك تماشا كند يا روش هاي ديگري مثل ماساژ، معالجه با برق و... مؤثر نيست بلكه آرام و مساعد كردن اوضاع خانواده كودك، رفع مشكلات درسي و تطبيق با مدرسه، بخصوص اگر تيك در سنين دبستان و به علت مسايل درسي ظاهر شده باشد روش مؤثري است. سميه شرافتي

دريچه
نشانه هاي سينوزيت
013083.jpg
سينوزيت، التهاب حفرات هوايي اطراف بيني، به علل مختلفي مانند آلرژي، سرماخوردگي و ساير عفونت هاي ويروسي و باكتريايي رخ مي دهد.مؤسسه ملي آلرژي و بيماي هاي عفوني آمريكا(NIAID) مي گويد سينوزيت را معمولاً مي توان به دو دسته حاد كه چهار هفته يا كمتر به طول مي انجامد و مزمن كه دست كم هشت هفته و گاهي ماه ها و سال ها طول مي كشد تقسيم كرد. آلرژي ها ممكن است علائم اين بيماري را تشديد كنند و باعث بروز سينوزيت حاد شوند؛ سينوزيت مزمن اغلب در مبتلايان به آسم رخ مي دهد.
علائم سينوزيت از جمله شامل سردرد، درد در پيشاني يا استخوان گونه، درد در دندان يا فك، تورم پلك، گوش درد يا گردن درد مي شود. بسياري از مبتلايان تب، گرفتگي يا آبريزش بيني، عطسه، سرفه و گلودرد نيز دارند.
NIAID مي گويد كه عفونت هاي باكتريايي سينوس ها را بايد با آنتي بيوتيك درمان كرد، در حالي كه در مورد عفونت هاي ويروسي بايد صبر كرد تا دوره بيماري طي شود. استفاده كوتاه مدت از داروهاي ضد احتقان كه براي رفع گرفتگي و آبريزش بيني بدون نسخه در داروخانه ها به فروش مي رسند، به تخفيف علائم كمك مي كند.
داروي جديد قلب
013077.jpg
سعيده مؤيدي نيا- اين دارو كه به نام تورستراپيب شناخته شده در مراحل آزمايشات باليني است و حداقل 18 ماه ديگر وارد بازار دارو خواهد شد. متخصص قلبي در ارتباط با اين دارو اعلام كرده است كه تورستراپيب توانايي آن را دارد كه به عنوان بهترين دارو براي درمان مشكلات قلبي تجويز شود.دكتر ژوزف فزكو مدير شركت پي فايزر اعلام كرده است كه اين دارو بدون تركيب با ليپيتور به فروش خواهد رفت و او اميدوار است كه بهتر از ليپيتور عمل كند.پيشتر اين شركت اعلام كرده بود كه اين دارو تنها به صورت تركيب با ليپيتور كلسترول بد يا LDL را كاهش مي دهد. آنها معتقد بودند كه اين تركيب دارويي مساوي يا بهتر از ليپيتور به صورت ساده، عمل خواهد كرد.آزمايشات باليني نشان داده است تورستراپيب ميزان كلسترول خوب يا HDL را در بدن افزايش مي دهد. آنها انتظار دارند كه داروي جديد بتواند بسيار سودآورتر از شكل تركيبي آن با ليپيتور باشد. ليپيتور هم اكنون جزء سودآورترين داروهاي اين شركت است كه سالانه بيشتر از 12 بيليون دلار سود براي آنها دارد.
www.Reuters14Aug.com

يادداشت
الفباي لاغري
دكتر سيد ضياالدين مظهري
013080.jpg
مهمترين نكات در زمينه كاهش وزن:
ف- فاصله:فاصله ايجادشده بين احساس شما در اين موقعيت جديد با آنچه كه قبلاً بوده ايد چنان زياد شده كه هر كسي به شما با ديده تعجب نگاه مي كند و اراده شما را تحسين و به تناسب اندام شما آفرين مي گويد.
ق- قد و قواره: قد و قواره شما كه قبلاً به علت شكم برآمده، شانه هاي بوفالويي و غب غب آويزان گرد و كوتاه به نظر مي رسيد، حالا كشيده و برازنده شده است.
ك- كم حوصلگي:كم حوصلگي شما برطرف شده و آثار پرخوري و گرسنگي هاي پنهاني كه به علت عدم تنوع در مصرف مواد غذايي با وجود چاقي و اضافه وزن به صورت خشكي پوست، زودرنجي، عصبانيت بيخود، عدم رغبت به تلاش و كوشش دردهاي ناشناخته در پشت، زخم گوشه لب و پوسته پوسته شدن مو از بين رفته است چرا كه با وجود كم خوردن، از موادغذايي متنوع تري استفاده كرده ايد و تمام عناصري كه به صورت ريزمغذي ها بدن شما احتياج داشته، از منابع گياهي و دانه هاي جوانه زده اي كه در برنامه غذايي خود از آن بهره گرفته ايد تامين شده است.
گ-گام جديد: گام جديدي كه در تهيه و ذخيره مواد غذايي برداشته ايد و انواع غذايي پرانرژي و زيان آور را حذف نموده به جاي آنها مواد غذايي پرمحتوا كه هر كدام پيام سلامتي را به گوش  جان مي رسانيد، جاي خود را در جيره هاي روزانه شما و خانواده تان باز نموده ايد. گرچه شيريني هاي مختلف و غذاهاي پرچرب و چيلي، رضايت خاطر شما را به مدت كوتاهي فراهم ولي عوارض آن با بيماري هاي پيدا و ناپيدا شما را رنج مي داد اينك جاي خود را به سبزيجات گوناگون و ميوه هاي رنگارنگ دانه هاي پر از نعمت داده است كه هر روز بر شادي شما و خانواده مي افزاييد.
ل- لبخند: لبخند رضايت بر لب شما شكفته و چالاكي و شادابي در تمام اعضاي خانواده پديدار گرديده است. از طپش قلب، درد مفاصل و عدم تحرك قبلي نشانه اي باقي نمانده است.
م- مهارت:شما در تهيه غذاهاي متنوع از منابع گياهي و جوركردن آنها با يكديگر مثل غلات با حبوبات، غذاي حيواني يا گياهي و استفاده مناسب از گوشت، تخم مرغ، لبنيات و كاهش مقدار روغن مصرفي، نه تنها از بعد اقتصادي به صرفه و صلاح بودجه خانواده تمام شده بلكه شور و نشاط و سلامتي نيز پي آمد اين تغيير روش بوده و ارتباط دوستانه و مناسبي در بين خانواده پيدا شده است.
ن- ناتواني: ناتواني در راه رفتن و بالا و پايين آمدن از پله ها به علت كاهش وزن و رسيدن به وزن ايده آل از بين رفته است. كمبود تنفس در بالارفتن از سربالايي ها و تورم پاها به طور كلي ديگر به چشم نمي خورد. تنبلي و استفاده از ماشين براي كوچك ترين فاصله، ديگر دلخواه شما نيست. روزي چندين ساعت حركت و پياده روي را جزو واجبات فرض كرده و هرگز اجازه فرسودگي و از كار افتادگي به ارگان هاي حساس بدن خود را نداده و نمي دهيد و سال هاي طولاني با اين روش، سالم و شاداب به زندگي ادامه خواهيد داد.
و- وارستگي:شما در حركات و رفتار كاملاً نمودار بوده، اعتماد به نفس تازه اي كه در اثر بازگشت سلامتي و نشاط و تناسب اندام در شما پيدا شده، عامل موفقيت در شغل و حرفه تان نيز شده و زندگي را از زاويه جديدي ديده و از هر نعمتي، استفاده مناسبي به عمل مي آوريد.
ه ـ هدف: اكنون كه با تلاش و كوشش و اراده به هدف رسيده ايد، بايد اين موفقيت را تثبيت كنيد و مجدداً در دام وسوسه نيفتاده و اين موضوع را در نظر بگيريد كه تنها لذت حاصل از هر ماده غذايي چند ثانيه اي بيشتر دوام نداشته ولي عوارض حاصل از اين موضوع، ماه ها و سال ها دامنگير فرد مي شود.
ي- يكنواختي: در خاتمه لازم است يادآوري گردد براي رسيدن به هدف نبايد به دام رژيم هاي يكنواختي كه اغلب تبليغ مي گردد افتاده و با رژيم تخم مرغ، رژيم گوشت، رژيم برنج، رژيم سيب زميني و ده ها رژيم كه يكي بعد از ديگري به سلامتي صدمه زده و چندكيلويي از وزن بدن را كاهش داد. استفاده از هر نوع دارو جهت كاهش وزن توصيه نمي شود. رژيم شناس هاي تمام دنيا توصيه مي كنند كه بهترين روش كاهش وزن، استفاده از غذاهاي متنوع به مقدار يك دوم تا دو سوم مقدار غذاي مصرفي قبلي در وعده هاي مختلف و افزايش حركات بدن و حذف و تقليل مقدار چربي و مواد قندي تصفيه شده است.

دريچه
سلامت ظروف آشپزخانه
013089.jpg
ملك دخت قاسمي-بهتر است پيش از آنكه مشغول پخت غذا شويد، به ويژه وقتي مقدار غذا زياد باشد و به زمان بيشتري براي پخت آن نياز باشد، به چگونگي ساخت ظروف آشپزخانه خود توجه كنيد.آلومينيومي كه در ساخت ظروفي مثل ديگ، قابلمه و ماهي تابه به كار مي رود طي آشپزي كردن فرسوده شده و به آساني از ظروف جدا مي شود. هر چه زمان پخت غذا در ظروف آلومينيومي بيشتر باشد، آلومينيوم بيشتري وارد غذا مي شود. سبزي ها و غذاهاي اسيدي آلومينيوم بيشتري را جذب مي كنند.
در رابطه با ظروف مسي، اگرچه مقدار كمي مس براي سلامتي شما مفيد است، اما مقدار زياد آن مي تواند سمي و خطرناك باشد. بيشتر ظروف مسي آشپزخانه با لايه اي از مواد ديگر روكش مي شوند؛ اما گاهي ممكن است اين لايحه محافظتي نيز از بين برود.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |