پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۷ - Aug 24, 2006
تجهيز و نوسازي صدها مسجد توسط شهرداري تهران
013170.jpg
گروه شهري- شهردار تهران اوايل هفته در مراسم افتتاح مسجدالزهرا اعلام كرد كه توسعه و تجهيز مساجد از جمله اولويت هاي شهرداري است. بر همين مبنا، مقرر شده شهرداري هاي مناطق تجهيز مساجد را به صورت جدي در دستور كار خود قرار دهند.
به گزارش خبرنگار ما: امسال در روز جهاني مسجد مناطق مختلف شهرداري به همين مناسبت فعاليت هاي گسترده و قابل توجهي انجام دادند كه به نمونه هايي از آنها در ادامه اين گزارش اشاره شده است.
شهرداري ها در خدمت مسجد
رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد گفت: امروز شهرداري ها در خدمت نظام هستند و به تقويت مساجد كمك مي كنند.
به گزارش سما، حجت الاسلام ابراهيمي ديروز در افتتاح مسجد موسي بن جعفر (ع) در منطقه ،۱۱ گفت: در گذشته شهرداري ها براي مساجد ايجاد رقيب مي كردند و اهدافي معارض با اهداف مساجد داشتند.
وي افزود: برخي از شهرداري هاي سابق امكانات وسيع و مجهزي را در كنار مساجد بنا مي كردند و فعاليت هاي مسجد را دچار اخلال مي كردند.
ابراهيمي با ابراز خرسندي از فعاليت هاي شهرداري در زمان حال، گفت: امروز خوشحاليم كه شهرداري موجب شده است مساجد مانند گذشته منشا فعاليت هاي مثبت و خير باشد و با ايجاد مسجد محوري و آباد كردن مساجد، نظام را همراهي مي كنند كه اين حركت موجب گسترش و توسعه بهينه شهر و احياي محله محوري خواهد بود.
مشكلات ۸۰۰ مسجد شهر تهران در طرح جهادي ۱۳۷ برطرف شده است
گزارش ديگري حاكي است معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران گفت: اجراي طرح جهادي ۱۳۷ تاكنون مشكلات ضروري ۸۰۰ مسجد واقع در سطح شهر را برطرف كرده است.
احمد نوريان ديروز در افتتاح مسجد موسي بن جعفر(ع) در منطقه ،۱۱ افزود: ساخت مسجد در مكان هاي عمومي و پارك هاي فرامنطقه اي در اولويت كارهاي شهرداري قرار گرفته است و تعمير مساجد و رفع مشكلات آنها به عنوان اولين كار در اجراي اين اولويت آغاز شده است كه كار حدود ۸۰۰ مسجد در طرح جهادي انجام شده و توسعه مساجد و احداث آن به صورت مشترك ميان شهرداري و سازمان رسيدگي به امور مساجد در حال انجام است.
وي افزود: در توسعه محلات و احياي هويت آنها مسجدمحوري مهم ترين نقش را داراست و اگر محلات با كاركردهاي اصيل خود احيا نشوند، دچار مشكلاتي خواهيم شد كه حل آنها بسيار مشكل است. نوريان گفت: اين طرح با تمام اجزايي كه دارد با فرهنگ اسلامي تعريف مي شود كه به آن حيات مي دهد و بدون ارزش ها و اعتقادات اسلامي، پوچ است و هيچ هويتي ندارد.
در همين مراسم شهردار منطقه ۱۱ اعلام كرد: براي آزادسازي زمين هاي اطراف مسجد موسي ابن جعفر (ع) ، نيازمند ۴۰۰ ميليون تومان اعتبار هستيم.
مجيد چگيني گفت: اين مسجد جايگزين مسجد موسي ابن جعفر (ع) شد كه در ادامه بزرگراه يادگار امام قرار داشت و بايد تخريب مي شد كه براي ساخت اين مسجد ۲۸۴ ميليون تومان هزينه شده است.وي افزود: اين مسجد در زميني به وسعت ۵۰۰ متر مربع و با ۸۷۳ متر زيربنا ساخته شده است و براي آزادسازي حدود ۹ متر از زمين هاي همجوار و املاك كنار مسجد به ۴۰۰ ميليون تومان احتياج داريم.
ساخت ۵۰ مسجد در منطقه ۲
از سوي ديگر شهردار منطقه ۲ تهران، از كمبود شديد فضاي مسجد در منطقه خبر داد و گفت: ساخت ۵۰ مسجد در منطقه، در دستور كار شهرداري قرار دارد.
نگهبان ديروز در مراسم آغاز عمليات اجرايي مسجد پرواز در منطقه ۲ شهرداري، گفت: با وجود اين كه همه حركت هاي عبادي، سياسي، اجتماعي از مسجد شروع مي شود اما اين منطقه از مناطقي است كه با كمبود بسيار شديد مسجد مواجه است.
وي اظهار كرد: ۱۲۱۵ تعاوني در اين منطقه فعال است و موظف هستند كه زمين ها را با كاربري فرهنگي ايجاد كنند اما به دليل قيمت بالاي زمين فضا را به كاربري تجاري مسكوني تبديل كردند .
نگهبان در ادامه گفت: طبق دستور شهردار تهران، شهرداران مناطق موظف هستند با هزينه شهرداري زمين هاي لازم را جهت ساخت مسجد تهيه كنند كه براي اين كار ۵۰ قطعه زمين در اين منطقه در نظر گرفته شده است.
وي اظهار اميدواري كرد: با برطرف شدن برخي از مشكلات موجود تا پايان ماه جاري، ساخت ۵ مسجد در منطقه ۲ آغاز شود.
توسعه مساجد محلي
در مراسم افتتاح مسجد پرواز مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران نيز گفت: براي توسعه مساجد بايد به سمت توسعه مساجد محلي برويم كه پيدا كردن زمين در اين زمينه براي ساخت مسجد، كار بسيار مشكلي است.
تشكري نيا افزود: شكل گيري محلات در گذشته با ساخت مسجد بوده است اما امروز به دليل رشد فزاينده جمعيت و اسكان آن به اين مسئله توجه كافي نشده و محلات فقط با بلوك هاي مسكوني احداث شده است.
وي خاطرنشان كرد: اين منطقه ۷۰ هزار جمعيت دارد و طبق پيش بيني انجام شده به ۵/۱ ميليون نفر در حال گسترش است  و بنابراين با كمبود مسجد مواجه است.

گزارش همشهري از پيامدهاي قطع دوساعته برق در شهر
تهران۲ساعت متوقف شد
به دنبال قطع سراسري برق در تهران، مترو از سرويس دهي به شهروندان بازماند و به مدت دو ساعت تعطيل شد.
عكس : حميد رضا همتي
013164.jpg
گروه شهري- روز گذشته قطع برق سراسري در تهران براي ساعاتي از صبح باعث ايجاد اختلال در زندگي روزمره شهروندان شد.
به گزارش همشهري اين اتفاق كه از دقايقي پس از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۱ فعاليت هاي روزانه را با مشكل روبه رو كرد، به دليل تركيدگي خازن در پست ۴۴۰ ولتي فيروز بهرام در جنوب غرب تهران رخ داد. به دنبال اين حادثه مناطقي از شمال، جنوب و غرب تهران و همچنين بخش هايي از استان تهران دچار قطعي برق شد و در كار تأسيسات مترو، مخابرات، كارخانجات و مراكز خدمات رساني اخلال وارد كرد.
دليل قطع دوساعته برق در تهران فرسودگي شبكه برق رساني
قطع دو ساعته برق در پست فيروز بهرام واقع در جنوب غرب تهران به دليل نقص فني و حادثه موجب خاموشي گسترده در تهران شد كه تا ظهر ديروز برطرف شد.
به گزارش همشهري فرسودگي شبكه برق كشور از جمله دلايل اصلي خاموشي ها در كشور است كه در تابستان امسال موجب بروز اختلال در ارايه خدمات به مشتركان برق در سراسر كشور شده است.
پرويز فتاح وزير نيرو در گفت وگو با خبرنگار ما با تاكيد بر نياز به اصلاح و بازسازي شبكه موجود و ايجاد ظرفيت هاي جديد براي اين شبكه خواستار تامين بودجه و اصلاح تعرفه هاي برق شده است.
در حال حاضر با توجه به افزايش مصرف در كشور به رغم افزايش توليد برق ميزان مصرف و توليد از تعادل قابل قبولي برخوردار نيست ولي بر اساس تاكيد وزير نيرو مهمترين دليل خاموشي در كشور فرسودگي شبكه توزيع موجود و فقدان شبكه مناسب در مناطق مختلف كشور است.
ديروز پس از بروز خاموشي در نقاط مختلف تهران محمد احمديان مديرعامل شركت توانير به فارس گفت قطع برق در تهران به دليل اتصال فني يكي از خازن هاي پست فيروز بهرام و حادثه و نقص فني ناشي از آ ن بوده است.
قطع برق در يك نقطه تهران به ديگر مناطق نيز سرايت كرد و موجب وسيع تر شدن آن شد.
يك مسئول شركت توانير دليل گسترش اشكال فني به بخش هاي مختلف تهران را نبود امكان كنترل قطع برق يا مربوط به تنظيم و رله ها اعلام كرد.
به گفته وي اين مشكل در تهران گسترش پيدا كرد، ولي خوشبختانه بيشتر رله هاي منطقه توانستند از توسعه قطعي جلوگيري كنند تا حادثه پيش آمده فقط بخشي از تهران را تحت تاثير قرار دهد.
اين مسئول نيز دليل ايجاد اشكال فني در خازن را مربوط به تجهيزات قديمي و كهنه دانست و گفت: هنوز مشخص نيست خازن مربوط به كدام كارخانه بوده، ولي موضوع تحت بررسي است؛ زيرا در اين صورت مي توان چنين مشكلاتي را در آينده كنترل كرد.
مترو، دو ساعت تعطيل
به دنبال قطع سراسري برق در تهران، مترو از سرويس دهي به شهروندان بازماند و به مدت دو ساعت تعطيل شد.
به گزارش همشهري، معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه پس از قطع برق تمامي خطوط مترو و حتي خط تهران - كرج را به دليل قطع برق تا اطلاع ثانوي تعطيل اعلام كرد.
جعفر ربيعي گفت: با قطع شدن برق تهران، در تمام خطوط شركت مترو مسافران را به اولين ايستگاه رساند و از آنها خواست مترو را ترك كنند. ربيعي البته گفت كه اگر تهران چند نيروگاه برق داشت، برق مترو قابل تأمين بود.
همزمان با تعطيل شدن مترو اتوبوس هاي ديزلي براي كمك به مترو و اتوبوس هاي برقي اعزام شدند.
احمدي بافنده، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران خبر از اعزام اتوبوس براي سرويس دهي به مسافران مترو و ۵۰ دستگاه اتوبوس برقي از كار افتاده داد.
تعطيلي خطوط مترو تا ساعت ۱۱ صبح ادامه داشت تا اين كه دقايقي پس از وصل برق قطارهاي اين شركت دوباره در ساعت ۱۱ كار خود را آغاز كرد.
ترافيك سنگين تر شد
در پي قطعي برق ديروز در تهران، اگرچه پليس راهنمايي و رانندگي اعلام كرد كه مأموران كنترل تقاطع ها را در دست گرفته اند، اما گزارش ها از سطح شهر خبر از اختلال در رفت و آمد خودروها مي داد، با قطع برق مترو و چراغ هاي راهنمايي و رانندگي و ازدحام مسافران، تهران شاهد بار ترافيكي سنگين خصوصاً در مناطقي كه برق آنها قطع شد، بود.
اين قطعي برق همچنين موجب شد بسياري از تهراني ها به دليل ماندن در ترافيك و يا نيافتن وسيله نقليه دير به سر كار خود برسند.
گزارشها همچنين حاكيست بسياري از خيابان هاي پايتخت از جمله آزادي و انقلاب داراي بار ترافيكي سنگيني شد و جمع زيادي از شهروندان به دليل نيافتن وسيله نقليه در خيابان ماندند.
نعمت اللهي، رئيس مركز كنترل ترافيك تهران در اين خصوص گفت: اين قطعي برق حتي موجب از كار افتادن چند خط از مترو شد كه بر اين اساس با هماهنگي هاي انجام شده قطارهاي در راه مانده با يدك كش به ايستگاه منتقل و مسافران آنها تخليه شدند.وي با بيان اين كه برق چراغ هاي راهنمايي و رانندگي مناطق فاقد برق نيز قطع شد گفت: با هماهنگي هاي انجام شده با پليس راهور، مأموران در تقاطع هايي كه برق نداشتند مستقر شده و به صورت دستي اقدام به هدايت خودروها  كردند.
تشكري هاشمي، معاون ترافيك شهردار تهران نيز گفت: قطعي برق در تهران مشكلي براي تونل رسالت ايجاد نكرده است و جت فن هاي تهويه تونل در حال كار است.
اختلال در شبكه آب و تلفن همراه
ديروز شركت آب و فاضلاب شهر تهران نيز در اطلاعيه اي از شهروندان تهراني درخواست كرد كه به دليل ايجاد اشكالات فني در سيستم برق تأسيسات آبرساني به دليل قطع برق گسترده، در مصرف آب تا زمان رفع مشكل برق جداً صرفه جويي كنند.
اين شركت از مشتركان تهراني خواست كه به دليل ايجاد اشكالات فني در شبكه توزيع برق تهران و به همين لحاظ در سيستم برق تأسيسات آبرساني از قبيل تلمبه خانه ها و مخازن و به منظور پايداري ميزان ذخيره آب اين مخازن، تا زمان رفع اين نقيصه در سيستم برق رساني با مصرف بهينه و در صورت امكان كم مصرف كردن آب در طول اين مدت از اتمام حجم ذخيره مخازن سطح شهر جلوگيري كرده تا اين مدت زمان را بدون وقوع بي آبي سپري كنيم.
قطعي برق در تهران اختلالاتي در شبكه تلفن همراه و برقراري ارتباط مشتركان ايجاد كرد اما محمدحسين فلاح اصغري، معاون طراحي و مهندسي شركت ارتباطات سيار اعلام كرد كه آنتن هاي BTS داراي باتري هاي شارژي هستند كه در اين مواقع به طور اتوماتيك مورد استفاده قرار مي گيرند.وي گفت كه دوام باتري هاي شارژي آنتن هاي BTS به مصرف مشتركان آن منطقه بستگي دارد؛ اما به طور معمول، اين باتري ها يك تا دو و نيم ساعت دوام خواهند داشت.
وي درباره وارد شدن آنتن هاي BTS به شبكه پس از رفع قطعي برق گفت: آنتن ها به طور معمول بايد به صورت اتوماتيك وارد شبكه شوند؛ اما ممكن است برخي از آنها به خاطر قطع و وصل شدن متعدد برق، دچار مشكل شوند؛ به خاطر همين اين آنتن ها بايد به سايت ارجاع داده شوند كه حداكثر تا يك ساعت وارد شبكه خواهند شد.
محبوس در آسانسور
قطعي برق همچنين موجب شد ۲۰ مورد حبس شدن در آسانسور و ۳ مورد ماندن مقني در چاه به آتش نشاني تهران گزارش شود.
فتح الله تيموري مشاور مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران گفت: به دليل از كار افتادن دستگاه هاي دمنده و بالابرها در چاه ها، محبوس ماندن ۳ مقني نيز تاكنون گزارش شده است.
وي ادامه داد: افرادي كه در آسانسورها گرفتار شده بودند، به علت ارتفاع از سطح زمين مشكل تنفسي حادي نداشتند و به سرعت نجات يافتند اما ۳ نفر ديگر كه در چاه محبوس شده بودند، با مشكل تنفسي شديدي مواجه شده و توسط مأموران آتش نشاني نجات يافتند.
مشكل جدي پيش نيامد
بالاخره اين كه در پايان قطع برق، پس از اين كه همه چيز به حالت عادي بازگشت رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران اعلام كرد كه اين حادثه اگرچه در كار برخي مراكز و سازمان ها ايجاد اختلال كرد، اما مشكل جدي براي شهروندان به وجود نياورد.
رئيس امداد و نجات هلال احمر استان تهران هم گفت: خوشبختانه مشكل خاصي در قطعي برق تهران وجود نداشت كه منجر به آماده باش نيروهاي امدادگر هلال احمر از سوي استانداري تهران شود. البته ۵۰ نيرو هميشه به حالت آماده باش در هلال احمر مركز وجود دارد.

ارشاد خواستار حفظ آرامش در حوزه صنعت چاپ شد
معاون فرهنگي وزير ارشاد با رد شايعه ورشكستگي بيش از نيمي از چاپخانه داران، اين گونه شايعات را به نفع صنعت چاپ كشور ندانست.
به گزارش همشهري، محسن پرويز روز گذشته در آستانه روز ملي صنعت چاپ در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنان پاسخ داد.
وي از صنعت چاپ كشور و دست اندركاران آن به عنوان يكي از عوامل مهم فرهنگي ياد كرده و گفت: علت اصلي مشكلات در صنعت چاپ كشور به نگاه سنتي چاپخانه داران و محل استقرار دستگاههاي چاپ برمي گردد و البته بعيد مي دانم كه همه اينها هم نشانه ورشكستگي نيمي از چاپخانه داران باشد.
معاون فرهنگي وزير ارشاد پخش چنين شايعاتي را بيشتر به نفع كساني دانست كه اين آشفته بازار را در جهت نوسانات قيمت كاغذ پيش مي برند.
پرويز خواستار توجه بيشتر مطبوعات و ساير دست اندركاران وزارت ارشاد در جهت حفظ آرامش حوزه صنعت چاپ شد؛ چرا كه به اعتقاد وي برخي اخبار و تيترهاي مطبوعاتي به نفع اين صنعت نيست.
وي بدون ارايه آماري در خصوص چگونگي رشد يا افول صنعت چاپ، گفت: ارايه آمار در اين باره نيازمند كار كارشناسي دقيق است كه همكاران ما در وزارت ارشاد مشغول تحقيق هستند. پرويز سپس به نامه اتحاديه چاپخانه داران اشاره كرد كه خواستار مشاركت در چاپ كتابهاي درسي عراق شده بودند. وي گفت: اين كه ما درخواست اتحاديه را نپذيرفته ايم، به معني فرصت سوزي نيست؛ بلكه ما نمي توانيم كاغذ يارانه اي به اين منظور در اختيار اين اتحاديه بگذاريم. معاون فرهنگي وزير ارشاد تأكيد كرد: تقاضاي اتحاديه چاپخانه داران مطابق الگوي حمايتي وزارت ارشاد نبوده است و حداقل فعلاً چنين سياستي در اين وزارتخانه وجود ندارد.
در اين نشست همچنين جلال ذكايي مديركل چاپ و نشر ارشاد به واردات ماشين آلات صنعت چاپ در سال ۸۴ اشاره كرد و گفت، اين مقدار در سال ۸۳ هم ثابت بوده و نشان دهنده سياست يكسان ارشاد در اين محور خاص است. وي در پاسخ به ورشكستگي برخي ناشران توضيح داد: يكي از نشانه هاي ورشكستگي، فروش ماشين آلات و واگذاري پروانه كار است؛ در حالي كه چنين اتفاقي را شاهد نيستيم. اين شغل فراز و فرودهاي فصلي دارد كه در دو سه ماه گذشته در فصل فرود قرار داشته است.
گفتني است، پرويز در پايان مصاحبه از موضوع تذكر كتبي نمايندگان مجلس به وزير در خصوص مشكلات چاپ و نشر قرآن اظهار بي اطلاعي كرد.

شهر نگار
سپهر آباداني
* مسعود زلفي
طرح جهادي ۱۳۷ كه ازجمله ابتكارات مديريت فعلي شهر تهران به شمار مي آيد، امروزه به دليل دربرگيري گسترده، ديگر مقوله اي مغفول و ناشناخته نيست. همه جاي شهر از ضرورت اجرا و آثار آن سخن مي گويند. اين طرح كه از يك عقبه علمي و تجربي برخوردار و مبتني بر پاسخگويي به نيازهاي شهر و شهروندان است و خيلي سريع به دروازه خدمات رساني مديريت شهري تبديل شده، امروزه سپهر آباداني و بهسازي شهر را نويد مي دهد.
واقعيت امر اين است كه شرايط عمومي محلات در قبل و بعد از اجراي طرح جهادي ،۱۳۷ زاويه معناداري را در اذهان ترسيم مي كند و پنداشته ها بر اين سياق استوار مي شوند كه اين طرح به آوردگاه عزم مديريت شهري و از سويي مشاركت معنادار شهروندان براي داشتن شهري آباد و توسعه يافته پايدار مبدل شده است.
طرح جهادي ۱۳۷ داراي پندها و درس هايي است كه توجه به آنان مي تواند بستر تحقق اهداف بلند آن را فراهم سازد. نخست اين كه بدانيم دوره توجه صرف به داخل چهارديواري كاشانه ها سپري شده و بايد نيم نگاهي اثرگذار نيز به محله و آنچه در پيرامون محله ها مي گذرد، داشته باشيم.
نكته دوم اين است كه شهر با انبوهه اي از معضلات ساختاري و غيرساختاري مواجه بوده و با آن درگير است. در اين ميان مديريت شهري يك تنه نه توان حل و رفع آن را دارد و نه چنين انتظاري، توقع به جايي است.
مديريت شهر تنها مي تواند با اتكا به انرژي زوال ناپذير شهروندان علاقمند، به رفع كاستي ها مبادرت ورزد و ازاين رو بايد بستر مشاركت عملي آنان را فراهم سازد و چنين به نظر مي رسد كه طرح ۱۳۷ درحقيقت آوردگاه چنين بستري است.
مديريت شهر تهران سامانه ۱۳۷ را كانال ارتباط بين مديريت و شهروندان قرار داده است و بر اين نكته تأكيد كرده است كه نيازهاي اعلام شده شهروندان از طريق اين سامانه، تعيين كننده گرايش مديريت هاي منطقه اي است. حال با اين توصيف به نظر مي رسد شهروندان در يك عرصه آزمون قرار دارند. عرصه اي كه شهروندان بايد خود را از نگاه تجردي و شخصي خارج كرده و با چشم هاي فراشخصي به معضلات و كاستي هاي محلات بنگرند و از اين رهگذر دريابند كه براي داشتن خانه اي خوب، بايد به برخورداري از محله اي بسامان شده بيانديشند.
مديريت شهر، فروتنانه پذيرفته است شهروندان صاحب شهر هستند. اينك كه كاستي هاي شهر از هر زاويه اي رخ مي نمايد، به نظر مي رسد طرح جهادي ،۱۳۷ فرصتي است براي حضور شهروندان به منظور آباداني و سرعت بخشيدن به چرخ هاي عمران و توسعه پايدار شهر.
در يك چشم انداز ژرف مي توان از طرح جهادي چنين پنداشت كه با اجراي چنين طرح هايي مي توان هزينه زندگي را براي شهروندان و هزينه مديريت شهر را كاهش داد. امروزه كاهش نرخ هزينه زندگي در كلان شهرها، از آمال شهروندان و نيز مديريت شهري به شمار مي آيد.
*كارشناس مديريت و برنامه ريزي شهري

مهلت ۵ روزه ثبت نام تعويض تاكسي هاي فرسوده
گروه شهري - سازمان تاكسيراني شهر تهران از مهلت ۵ روزه براي ثبت نام براي تعويض تاكسي فرسوده تا مدل ۱۳۷۰ خبر داد.
به گزارش سما، پيرو اطلاعيه قبلي در خصوص شروع ثبت نام متقاضيان طرح نوسازي ناوگان تاكسيراني شهر تهران به اطلاع رانندگان تاكسي شهر تهران مي رساند به منظور برنامه ريزي، ثبت نام جهت تبديل به احسن تاكسي هاي فرسوده تا مدل ۱۳۷۰ حداكثر تا تاريخ ۵/۶/۸۵ بوده و از واجدين شرايط تقاضا دارد هرچه سريعتر اقدام لازم را معمول تا انجام مراحل بعدي ( دريافت تسهيلات و تخصيص خودرو) صورت پذيرد.

نگاه
013161.jpg
بهمن عبدي

قاليباف در آيين افتتاح دهكده فرهنگي تهران:
انبار نفت جنوب تهران به مجموعه فرهنگي
ورزشي تبديل مي شود
013167.jpg
گروه شهري - محمدباقر قاليباف، در مراسم افتتاحيه دهكده فرهنگي در فرهنگسراي بهمن، ايجاد اين دهكده را در اين حجم بالاي برنامه هاي فرهنگي هنري در جنوب شهر اقدامي كم نظير خواند.
به گزارش همشهري شهردار تهران با بيان اين مطلب افزود: ما در اين دهكده موضوعات فرهنگي را در ابعاد مختلف شاهد هستيم، اما اين برنامه ها دو ويژگي عمده دارند؛ اول اين كه همه آن ها آميخته با فرهنگ كهن ايراني هستند و دوم اين كه چنين حركتي با اين حجم در جنوب شهر تاكنون انجام نشده بود.
شهردار تهران در عين حال درباره ميزان رضايتمندي خود از برنامه هاي ارائه شده در دهكده فرهنگي گفت: «تلاش ما اين بوده كه حركت جديدي را در عرصه فرهنگ و هنر ارائه دهيم تا مردم به بهترين شكل از امكانات و برنامه هاي فرهنگي استفاده كنند.»
شهردار تهران همچنين در جواب اين سؤال كه در مدت زمان كوتاه دو ماهه اين طرح چه قدر مي تواند مفيد باشد گفت: «يكي از راههاي تاثيرگذاري برنامه هاي فرهنگي هنري ارائه آن ها در درازمدت است، اما اين طرح هم به دليل ارائه ويژه و متفاوت به اندازه دو ماه تاثير به سزايي خواهد داشت. اما حتماً اين طرح به مناسبت هاي مختلف و فرصت هاي آن به شيوه هاي ديگري ادامه مي يابد.»
قاليباف درباره كاستي هاي دهكده گفت: «در بخشي از اين ساخت و سازها در حوزه مربوط به فضاي فيزيكي اگر فرصت زماني بيشتر داشتيم مي توانستيم طراحي هاي بهتر و زيباتر ارائه دهيم.اما در مجموع مزاياي اين طرح به مراتب بيشتر از نواقصي است كه در حاشيه قرار مي گيرد.
قاليباف در عين حال از طرح تبديل انبار نفت جنوب به مجموعه فرهنگي ورزشي خبر داد و گفت: «حدود دو هفته قبل انبار نفت جنوب شهر را كه از نظر موقعيت و وسعت فضاي بسيار مناسبي است، به تملك شهرداري درآورديم. در حال حاضر نيز قصد داريم آن فضاي ۱۲-۱۳ هكتاري را هم به عنوان يك مجموعه فرهنگي - ورزشي براي حوزه جنوب شهر كه بيش از هر كار ديگري نيازمند فضاهاي اين چنيني است، طراحي و عملي كنيم.»
قاليباف در پايان اظهار اميدواري كرد كه دهكده فرهنگي آغازي باشد تا در مقاطع مختلف و اعياد و مناسبت هاي گوناگون با توسعه اين طرح پيگيري شود.
گفتني است، دهكده فرهنگي تهران همزمان با مبعث پيامبر اعظم(ص) در راستاي برنامه هاي تابستانه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و به منظور مديريت اوقات فراغت شهروندان در فرهنگسراي بهمن افتتاح شد.

تدارك وسيع براي اعياد شعبانيه
گروه شهري- براساس اظهارات رئيس ستاد مردمي اعياد شعبانيه امسال ۴۰ كشور جهان به همراه ۱۱۰ ستاد مردمي، ۱۲۴ هزار تشكل فرهنگي، مذهبي، سياسي، ورزشي و هنري به همراه ۵/۱ ميليون نفر عضو افتخاري از سراسر كشور در برپايي ويژه برنامه هاي اعياد شعبانيه به ويژه ولادت حضرت قائم(عج) همكاري مي كنند.
به گزارش خبرنگار همشهري قدرت الله زنجاني رئيس ستاد مردمي اعياد شعبانيه ميزان كمك هاي نقدي خيرين به اين ستاد را نسبت به سال گذشته با ۳۰ درصد رشد مواجه دانست اين درحالي است كه ارقام ريالي هديه شده به اين ستاد در سال گذشته ۳۰ ميليارد ريال اعلام شده بود.
زنجاني با اعلام اين كه امسال حداقل يك ميليون تن شيريني به مناسبت اعياد شعبانيه در ميان مردم سراسر كشور توزيع خواهد شد افزود: در نظر داريم با چاپ دو جلد كتاب با تيراژ بيش از ۲ ميليون به بيش از ۵۰۰ پرسش در ارتباط با محدوديت پاسخ داده و به طور رايگان در ميان جوانان توزيع نماييم.
رئيس ستاد مردمي اعياد شعبانيه از همكاري تنگاتنگ اين ستاد با شهرداري تهران سخن گفت و ادامه داد: سازمان زيباسازي شهرداري تهران امسال مسئوليت نورافشاني ميادين اصلي شهر را عهده دار شده است. همچنين آذين بندي و طاق نصرت ميادين و خيابان هاي اصلي، نصب پوستر با طرح هاي جديد در ناوگان حمل و نقل عمومي اعم از مترو و اتوبوس، اختصاص كليه بيلبوردهاي سطح شهر به ويژه برنامه هاي جشن اعياد شعبانيه ازجمله اقدامات شهرداري تهران در اين زمينه به شمار مي رود.
وي اظهار داشت: ايستگاه هاي صلواتي در مكان هاي عمومي در روز نيمه شعبان شهروندان سراسر كشور را به ميهماني شربت و شيريني دعوت مي كنند. علاوه بر اين اقلام تزئيني نظير پرچم، ريسه توپي و لامپ ريسه با ۵۰ درصد تخفيف از طريق دفاتر مناطق در اختيار مردم قرار مي گيرد.وي همچنين افزود:  در سال ۸۵ به مناسبت نيمه شعبان ويژه برنامه هاي قابل توجهي در خيابان وليعصر از ميدان راه آهن تا ميدان تجريش اجرا خواهد شد. برپايي نمايشگاه كتاب، مسابقات فرهنگي، ورزشي، هنري، گلباران مساجد و مولودي خواني و مديحه سرايي در كليه مناطق ديگر برنامه هاي اعلام شده به مناسبت اعياد شعبانيه (ولادت حضرت امام حسين(ع)، ولادت حضرت ابوالفضل(ع)، ولادت حضرت امام زين العابدين(ع) و حضرت قائم(عج)) خواهد بود.

با اجراي هفتمين مرحله طرح جهادي ۱۳۷
بازار قديم تجريش بهسازي مي شود
گروه شهري- مسير پياده رو بازارچه قديم تجريش، به منظور بهسازي و ساماندهي محل عبور شهروندان، با اجراي هفتمين مرحله طرح جهادي ،۱۳۷ بهسازي و ساماندهي مي شود.
به گزارش سما، در اين طرح با بسيج نيروهاي عمراني و خدمات شهري و جمع آوري سريع زباله ها از محوطه داخلي بازار و رفت و روب كلي، عمليات عمراني روكش اساسي آسفالت در طول مسير بازارچه اجرا مي شود.
در هفتمين مرحله طرح جهادي ۱۳۷ كه در محله هاي تجريش، الهيه، قيطريه و بزرگراه هاي اصلي شميران از جمله مدرس و صدر در حال اجراست، عمليات رنگ آميزي نيمكتها و وسايل بازي و ورزش در ۱۲ بوستان ناحيه به مساحت ۱۷۳ هزار و ۹۱۰ مترمربع، طعمه گذاري جانوران موذي، پاكسازي زمين هاي باير، لايروبي انهار، تعمير و نصب دريچه ها، جدول كشي و روكش آسفالت به خصوص در مسير پياده بازار قديم تجريش از مهمترين فعاليتهاي در دست اقدام در ناحيه هفت شميران به شمار مي رود.

۵۰ پارك تهران به لوازم ورزشي تجهيز مي شود
013173.jpg
گروه شهري - مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران از تجهيز ۵۰ پارك پايتخت به تجهيزات و لوازم ورزشي خبر داد.
به گزارش سما علي محمد مختاري گفت: تلاش مي شود با تجهيز اين پارك ها به لوازم ورزشي و بدنسازي با تدابير لازم، حضور و ورزش ايمن بانوان تهراني بيش از پيش فراهم شود.
وي افزود: پس از تجهيز اين تعداد از پارك هاي تهران به لوازم ورزشي در فاز ۲ و ۳ اين طرح بنا به دستور شهردار تهران، امكانات ورزشي در قسمت پارك نصب خواهد شد و تلاش مي شود قسمت بانوان با استفاده از پوشش گياهي و ديواره اي از فضاي سبز پوشانده شود.
بنا به گفته مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران، سال گذشته ۵۰ پارك در سطح شهر به انواع لوازم ورزشي و بدنسازي مجهز شد كه امسال نيز ۵ پارك جديد در دستور كار قرار گرفته است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |