دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۰ - Aug 28, 2006
سلامت
Front Page

بررسي روش جديد اصلاح نزديك بيني در گفت و گو با دكتر زرين بخش
ديدن در صبح فردا
سميه شرافتي
013749.jpg
ارتوكراتولوژي درماني غير جراحي است كه از طريق شكل موقتي قرنيه، نزديك بيني را اصلاح مي كند . تفاوت عمده اين روش با روش هاي جراحي عيوب انكساري نظير ليزيك، اين است كه روش هاي جراحي، دائمي هستند ولي در اين روش، درصورت عدم استفاده از لنز، شكل قرنيه پس از سه روز به حالت اوليه برمي گردد. هرچند ايده كلي ارتوكراتولوژي از 40 سال قبل هم وجود داشته و درمان هايي هم با استفاده از اين روش صورت مي گرفته ولي پيشرفت هاي اخير در تكنولوژي كنتاكت لنزهاي ويژه سبب شد تا در سال 2002 سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) اين لنزها را براي استفاده در طول شب و هنگام خواب مورد تاييد قرار دهد. اين لنزها در ايران به لنزهاي شارژي معروف هستند. در مورد اين روش جديد درمان نزديك بيني با دكتر پرويز زرين بخش- رئيس مركز تحقيقات لنز و اپتيك ايران- گفت وگويي ترتيب داديم. وي عقيده دارد روش ارتوكي تا 50درصد، نزديك بيني را كاهش مي دهد و اين براي پدر و مادرهايي كه نگران پيشرفت شماره چشم كودكشان هستند، نويد خوبي است.
***
* آقاي دكتر، روش ارتوكي در ايران تا چه اندازه پيشرفت كرده است؟
- روش ارتوكي يا لنزهاي شبانه، در ايران بسيار موفقيت آميز بوده است. آمارها نشان مي دهد بيش از 90درصد افرادي كه از اين لنزها استفاده مي كنند، موفق شده اند كه در طول روز بدون لنز و عينك فعاليت كنند. در مركز تحقيقات لنز و اپتيك ايران، روي روش هاي اصلاح چشم تحقيقاتي در حال انجام است كه در دو سال اخير شش مورد اختراع در اين مركز انجام شده است. يكي از مهمترين دستاوردهاي اين مركز در مورد اصلاح چشم كودكان يا لنزهاي طراحي شده براي كودك و نوزاد است كه بسيار موفقيت آميز بوده است. با اين وسيله، چشم كودك يا نوزاد اصلاح مي شود تا جلوي تنبلي چشم و نابينايي آن گرفته شود. به اين لنزها، لنزهاي پدياتريك مي گويند.
* نزديك بيني، شايع ترين عيب انكساري چشم است. اين اختلال براي كودكان چه مشكلاتي را به همراه دارد؟
- نزديك بيني در كودكان مشكلات زير را به بار مي آورد:
1) مشكل اقتصادي: شكستگي و گم كردن مرتب عينك در كودكان.
2) محدوديت حركتي: چون كودكان به شدت نياز به تحرك و ورزش دارند و عينك باعث محدودكردن تحرك شده و كودكان عينكي نسبت به همسن و سالانشان گوشه گيرتر مي شوند.
3) مشكل رشد مراكز مغزي مربوط به چشم: عينك باعث محدوديت ميدان بينايي كودكان شده و مراكز مغزي مربوط به چشم تكامل كافي پيدا نمي كند.
4) اشكال در فرم صورت و بيني: به علت اينكه كودكان در حال رشد هستند، قاب عينك باعث تغييراتي در فرم صورت و بيني كودك مي شود و در نهايت، خيلي از افراد به خصوص كودكان، از وجود عينك و اختلال در زيبايي، احساس ناراحتي مي كنند.
با همه اينها بسياري از كودكان ناچار به استفاده از عينك هستند و در بسياري از موارد، بهترين راه، استفاده از عينك است. براي اصلاح چشم كودكان نمي توان از ليزيك ، لازك و PRK استفاده كرد. از اين روش ها براي افراد بالاتر از 18سال به شرط ثابت ماندن نمره چشم مي توان بهره برد.
* آيا براي اصلاح ديد كودكان مي توان از روش ارتوكي استفاده كرد؟
- بله! يكي از بهترين روش ها براي اصلاح ديد كودكان، استفاده از روش ارتوكي است. در اين روش لنز، نيم ساعت قبل از خواب در چشم قرار مي گيرد و صبح بعد از بيدارشدن زير نظر پدر و مادر از چشم خارج شده و در طول روز، ديد اصلاح مي گردد. اين روش همه عوارض مربوط به عينك را حذف مي كند و تحرك كودك بر مي گردد.
* اين روش در اصلاح ديد مؤثر است؟ در كودكان از چه سني استفاده مي شود؟
- تحقيقات موازي در ايران و در كشورهاي آمريكا، كانادا، هنگ كنگ و استراليا نشان داده كه روش ارتوكي روند پيشرفت نزديك بيني را تا 50درصد كاهش مي دهد و اين براي پدر و مادرهايي كه نگران پيشرفت شماره چشم كودكشان هستند نويد خوبي است. روش لنز شبانه را مي توان از 7سالگي به بالا اجرا كرد و در نزديك بيني هاي كمتر از 5 به خوبي مؤثر است. براي ساير كودكان كه شرايط ارتوكي ندارند و قادر به استفاده از عينك نيستند(مثل قوز قرنيه يا آستيگماتيسم شديد) مي توان از لنزهاي خاصي كه مي تواند شبانه روز در چشم باشد استفاده كرد . عبور اكسيژن و گاز از اين لنزها بسيار بالاست و در ضمن به علت اينكه ميكروب را به خود نمي گيرند، تميزكردن آنها آسان است و براي كودكان قابل استفاده است.
* لطفا كمي در مورد حالت قوز قرنيه و روش برطرف كردن آن توضيح دهيد.
- در قوز قرنيه، قرنيه چشم شكل مخروطي دارد و براي اصلاح آن از لنزهاي سخت مخصوص استفاده مي شود. در اين مورد، روش خاصي در مركز لنز و اپتيك ايران ابداع شده كه با روش هاي متداول ديگر فرق دارد؛ چه از نظر راحتي و چه از نظر اصلاح ديد بيمار. در مورد اصلاح چشم هايي كه پيوند قرنيه، ليزيك يا موارد ديگر جراحي شده اند نيز براي اولين بار لنز خاصي ابداع شده كه به راحتي باعث اصلاح آنها مي شود و در آينده منتشر خواهد شد.
* لنزهاي نرم چند نوعند و شما استفاده از كدامشان را توصيه مي كنيد؟
- لنزهاي نرم به صورت ساده، آستيگمات، رنگي و درماني وجود دارند و از نظر نوع ساخت به دو نوع قالب زدني و تراشيدني تقسيم مي شوند. نوع تراشيدني، بادوام است و رسوب نمي گيرد و مي تواند به مدت طولاني استفاده شود. نوع قالب زدني نيز يك بارمصرف و كوتاه مدت است و از يك روز تا يك ماه بسته به نوعش قابل استفاده است.
اين لنزها بسيار مورد استفاده اند(نوع قالب زدني) و حتي از طريق اينترنت خريداري مي شوند. حسن آنها اين است كه زود عوض مي شوند و هميشه نو هستند. عيبشان هم اين است كه كيفيت ديد، به خوبي لنز تراشيدني نيست و اگر به صورت خارج از مدت استفاده شوند، عوارض طولاني مدت خواهند داشت. متاسفانه در ايران برخي افراد اين لنزها را بيش از مدت استاندارد استفاده مي كنند.
* براي اينكه اين لنزها را از ساير لنزها تشخيص دهيم بايد چه نكاتي را مدنظر بگيريم؟
- اولا لنزهاي قالب زدني و كوتاه مدت در بسته بندي مسطح پلاستيكي بسته بندي مي شوند. ثانيا شركت هاي خارجي سازنده، مدت استفاده از آنها را مشخص مي كنند. در مواردي كه بيماران شك دارند، مي توانند با مركز تحقيقات اپتيك و لنز ايران مطرح كنند تا اطلاعات لازم را دريافت نمايند. لنزهاي سيليكون هيدروژل، لنزهاي نرم جديدي هستند كه عبور اكسيژن بالايي دارند و بهترين لنزهاي يك بار مصرف هستند. كساني كه به علت جراحي ليزيك و... دچار عارضه شده اند، مي توانند از لنزهاي خاصي كه به تازگي طراحي شده و با موفقيت آزمايش گرديده است، استفاده نمايند.
خوشبختانه با پيشرفت تكنولوژي و دستگاه هاي مدرن و اطلاعات جديدي كه در مورد روش هاي جراحي به دست آمده، اين روش ها بسيار كم عارضه و متداول شده است.

داروخانه سبز
طالبي
013743.jpg
صدف كوه كن- شايد شما هم لذت نوشيدن يك ليوان آب طالبي خنك را در فصل تابستان تجربه كرده ايد! اين ميوه يكي از پرطرفدارترين ميوه هاي فصل تابستان است.
طالبي يكي از بهترين منابع ويتامين A است و مملو از بتاكاروتن بوده كه در بدن تبديل به ويتامين A مي شود. بتاكاروتن يك آنتي اكسيدان بسيار عالي است كه از سرطان پيشگيري مي كند، كلسترول را كاهش مي دهد و درصد بيماري هاي قلب و عروق را به طرز چشمگيري كم مي كند.
اين ويتامين در بهبود بينايي و حفظ سلامت و طراوت پوست، نقش ارزنده اي دارد. به علاوه بتاكاروتن بالاي طالبي، مانع بروز آب مرواريد در سالمندان مي شود. طالبي همچنين حاوي ويتامين C و علاوه بر آن، مواد مغذي ديگري مثل پتاسيم، اسيد فوليك، فيبر، منيزيم، يد و ويتامين هاي B6 است.
وجود مجموعه اي از ويتامين ها، به خصوص ويتامين هاي گروه B در اين ميوه، آن را به ماده اي بسيار خوب براي تنظيم متابوليسم در بدن تبديل كرده و از اين رو ميوه اي بسيار مفيد براي افزايش وزن كودكان و نوجوانان و افراد لاغر است.
طالبي ميوه اي خنك و اشتها آور است و به دليل دارابودن درصد بالاي آب، فيبر و مواد معدني مناسب، ادرارآور و ملين است.
مصرف اين ميوه همچنين به افرادي كه از كم خوني رنج مي برند، توصيه مي شود. مطالعات نشان داده است كه افرادي كه از آسم رنج مي برند، در صورت استفاده از ميوه هايي كه خاصيت آنتي اكسيداني بالايي دارند، كمتر دچار حملات تنفسي مي شوند. از اين رو مصرف طالبي براي كساني كه سل ريوي دارند، مفيد است.
طالبي و گرمك به دليل دارابودن مقدار زيادي فيبر براي كساني كه از يبوست رنج مي برند، مفيد است.
همچنين ميوه هايي كه پتاسيم بالايي دارند نظير طالبي، موز، سيب و... از بروز نارسايي قلبي جلوگيري كرده و در صورت بروز، از شدت آن مي كاهند. از آنجا  كه كلسترول، فشارخون و هموسيستيئن بالا، زمينه ساز بروز بيماري هاي قلبي هستند، مصرف طالبي به دليل دارابودن مواد مغذي براي كنترل اين سه فاكتور، مفيد است و در سلامت قلب نقش كارآمدي دارد. البته افرادي كه از بيماري قند رنج مي برند در مصرف طالبي بايد جانب احتياط را رعايت كنند.
همچنين دانشمند ان با تحقيق بر پوست ميوه هايي مثل خربزه و طالبي دريافته اند كه پوست اين ميوه ها مي تواند منبعي براي مسموميت غذايي باشد؛ از اين رو شستن كامل ميوه ها بسيار توصيه مي شود.

دريچه
راهي براي تشخيص آلزايمر
013752.jpg
سعيده مؤيدي نيا- دانشمندان توانستند آنزيمي را كشف كنند كه واكنش غيرطبيعي بر روي پوست افراد مبتلا به آلزايمر ايجاد مي كند. آنها به اين نتيجه رسيده اند كه مي توان از اين آنزيم به عنوان تستي براي تشخيص آلزايمر استفاده كرد. اين تست نه تنها بدون درد و سريع است، بلكه اولين تست براي تشخيص دقيق آلزايمر نيز هست.
اين دانشمندان زماني كه برادي كنين را امتحان مي كردند مشاهده نمودند كه پاسخ در افراد مبتلا با افراد ديگر متفاوت است.
پيش از اين از تشخيص هاي روانپزشكي و تست هاي مغزي بعد از مرگ براي شناسايي اين بيماري استفاده مي شد. دو پژوهشگر از موسسه اعصاب در راكويل اعلام كردند كه تست آنها قادر است آلزايمر را با دقتي زياد از ساير بيماري هاي مغزي مانند پاركينسون جدا كند.زماني كه آلزايمر در فرد ايجاد مي شود تميز دادن آن از جنون و يا بيماري هاي مربوط به عدم شناسايي بسيار دشوار است. همچنين براي اين كه داروهاي مربوط به درمان اين بيماري موثر باشند بايد درمان در مراحل ابتدايي و زماني كه به مغز آسيب كمي رسيده شروع شود تا از بيماري هاي ديگري همچون جنون كه اغلب با اين بيماري همراه است جلوگيري شود. در اينجاست كه لزوم وجود يك تست تشخيصي سريع احساس مي شود. آنها تست خود را بر روي نمونه هاي بافتي مختلف كه از اجساد مي گرفتند انجام مي دادند و بيشتر اين اجساد متعلق به كساني بوده است كه از آلزايمر فوت كرده بودند.
منبع: رويترز- 14 آگوست
سندرم سوزش زبان
013755.jpg
گروه اجتماعي- سندرم سوزش زبان احساس سوزشي است كه به تدريج در تمام زبان پخش مي شود. نام علمي آن گلوسوپيروزيس (glossopyrosis) است، اما به صورت عمومي با نام سندرم سوزش زبان شناسايي مي شود. احساس درد، سوزش يا بي حسي در گلو، كام، لثه و لب ها مانند زبان به وجود مي آيد همچنين احساس مزه فلز در دهان از نشانه هاي ديگر اين بيماري است.
اغلب به نظر مي رسد كه مجموعه اي از عوامل در ايجاد اين بيماري نقش داشته باشد، مثلاً مصرف داروها (مانند مهاركننده هاي ACE كه براي درمان فشار خون بالا استفاده مي شود) و مشكلات تغذيه اي (كمبودهاي غذايي)، اما در هر صورت اين سندرم به يك دليل به وجود نمي آيد.
دانشمندان اين بيماري را مرتبط با ديابت، سندرم اسجوگرن (Sjogren's syndrome) و تيروئيد غيرفعال مي دانند، همچنين نگراني ها و استرس ها را از عوامل ايجاد كننده اين سندرم برمي شمارند. از علل ديگر ايجاد اين بيماري كمبود آهن، روي، اسيد فوليك و بعضي از اقسام ويتامين ب است.
معمولاً افراد بالاي 60 سال مبتلا مي شوند و در زنان بيشتر از مردان اين بيماري رخ مي دهد. متاسفانه اين سندرم درمان شدني نيست، اما براي آن راه هاي تسكيني زيادي وجود دارد و براي تسكين اين بيماري تنها مي توان از داروهايي استفاده كرد كه عوامل ايجاد كننده بيماري را كنترل مي كنند مانند ضداسترس ها.براي اصلاح اين بيماري مي توان از درمان هاي مختلط استفاده كرد، مثلاً اگر سندرم با زبان خشك همراه باشد بايد از داروهاي تحريك كننده ترشح بزاق استفاده كرد در ضمن مي توان با نوشيدن آب و جويدن آدامس به درمان كمك كرد.استفاده از مسواك نرم، خمير دندان غيرمعطر و دوري كردن از دهانشويه هاي داراي الكل، در درمان پيشنهاد مي شود.
منبع: رويترز‎/۱۴ آگوست

نگاه
چگونه كودكتان را براي جراحي آماده كنيد؟
013746.jpg
فرزانه فخريان- اگر كودك شما نياز به عمل جراحي دارد، شايد هراسان و كنجكاو باشد كه بداند چه اتفاقي قرار است بيفتد و براي آرامش و رسيدن به پاسخ، به والدينش نياز دارد. در مورد اين كه به او چه بگوييد، پيشنهاداتي داريم:
صادق باشيد. اگر جواب سؤالي را نمي دانيد، از پزشك بپرسيد و سپس براي كودك توضيح دهيد. به سؤالات او صادقانه جواب دهيد، اما خاطر جمع شويد از زبان و لحني استفاده مي كنيد كه كودكتان را به وحشت نمي اندازد.كودكتان بايد بداند در طول زمان انجام جراحي، شما بيرون در اتاق عمل، منتظر او هستيد و زماني كه به هوش مي آيد نيز،  در اتاق و در كنار او خواهيد بود. توضيحاتتان را مطابق سن و شخصيت كودكتان، ساده و مناسب انتخاب كنيد.اگر فرزند شما نگران و غمگين به نظر مي  آيد، هر آنچه كه نياز دارد بداند، صادقانه به او بگوييد. به او بگوييد كه قبل از شروع عمل، به خواب مي رود، تمام مدت عمل نيز در خواب است و هيچ دردي حس نخواهد كرد.مطمئن شويد كه او مي داند ممكن است كمي ناراحتي و حتي كمي درد، بعد از عمل به سراغش بيايد و در عين حال داروهايي براي بدست آوردن راحتي دوباره خواهد خورد.خودتان نيز آرام باشيد. طرز برخورد و رفتار شما بر واكنش فرزندتان در مورد آنچه اطرافش رخ مي دهد، تأثيرگذار است.
منبع: هلث دي نيوز‎/۲۵ آگوست

پيشگيري از رفتارهاي نابهنجار كودكان
013740.jpg
مريم صالحي- عمومي ترين مشكلات رفتاري در كودكان سنين دبستان عبارتند از: عدم اطاعت عمومي و مقاومت در مقابل قدرت بزرگسالان، حملات پرخاشگرانه خواهر و برادر، عصبانيت، شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت، كار دزدانه انجام دادن، شكست و خرد كردن اشيا، گستاخي نسبت به فاميل يا دوستان و خانواده، دزدي هاي كوچك و ...، هر چند شدت و فراواني اين رفتارها در بين كودكان مختلف و در سنين گوناگون يك كودك فرق مي كند، ولي به طور كلي مي توان مشكلات رفتاري متداول بين كودكان سنين دبستان را به شرح ذيل عنوان كرد:
زودرنجي و حساسيت خيلي زياد
زودرنجي يكي از مشكلات رفتاري رايج بين كودكان دبستاني است. روان شناسان نقطه اوج حساسيت پسران را سن 11 سالگي و دختران را دوره بلوغ مي دانند. زودرنجي شيوه اي موثر براي جلب موافقت و تسليم والدين است كه از طرف كودك اتخاذ مي شود.
دروغگويي
در بين كودكان كم سن تر، دروغگويي بيشتر جنبه خيال بافي و روياانديشي دارد و كمتر به منظور صرف فريب ديگران به كار مي رود. پاره اي از دروغ هاي كودكان به دقيق نبودن آنان به جزئيات بزرگ جلوه دادن موضوعات و نادرستي بزرگسالان مربوط مي شود. فشار به گفتن جزئيات دقيق يك امر، غالباً كودك را تشويق به دروغگويي مي كند.علاوه بر اين بسياري از كودكان دروغ گفتن را ياد مي گيرند، چون آنان را از تنبيه و يا تهديد مواظبت مي كند.
تقلب
كودكي كه تقلب مي كند معمولاً تحت فشار شديد براي گرفتن نمره خوب، يا ترس از زندگي است، معلمي كه مطالب درسي و يادگيري را متناسب با توانايي ها و رغبت هاي كودكان تنظيم مي كند، بدون ترديد از تعداد و فراواني تقلب در كلاس خود به طرز قابل ملاحظه اي مي كاهد.
دزدي
براي عمل دزدي هميشه علت يا انگيزه اي وجود دارد. معلمان و مربيان بايد تلاش كنند تا دريابند كه كدام نياز يا نيازهاي كودكان با عمل دزدي برآورده مي شود. از اين رو كمك و درمان در مورد كودكي كه دست به دزدي مي زند، بستگي به شناخت انگيزه هاي حاكم بر رفتار او دارد. از نظر روان شناختي اعتراف خواستن از كودكي كه دزدي مي كند و يا تهمت زدن به او در نزد ديگران، بسيار غيرعاقلانه است، زيرا با اين گونه روش ها، به ندرت به ريشه اصلي و علت بنيادين مي توان پي برد و اين كار موجب ريختن آبروي او مي شود.
كم رويي و انزواطلبي
تلاش معلمان در اجتماعي كردن هرچه بيشتر كودكان كم رو از اهميت زيادي برخوردار است. معلم آگاه بايد توجه داشته باشد كه كودكان كم رو نيز داراي توانايي ها و شايستگي هاي ويژه اي هستند كه با راهنمايي و تشويق و به كارگيري آنها در فعاليت هاي گروهي تا حد زيادي مي توان اعتماد به نفس آنها را افزايش داد.
حسادت
حسادت واكنش هنجاري است كه كودك نسبت به از دست دادن محبت واقعي، فرضي و يا تهديد به آن از خود نشان مي دهد.حسادت اغلب محصول موقعيت خانوادگي است به ويژه نگرش مادر و روش هاي انضباطي اوست. لذا مادران بايد از توجه بيش از حد (زياد يا كم) نسبت به فرزندان خود دوري كنند و از به كار گرفتن شيوه هاي انضباطي ناهماهنگ و ناهمخوان كه هر دو از عوامل تشديدكننده حسادت هستند، بپرهيزند.
ترس
به طور كلي بيشتر ترس هاي كودكان در سنين مختلف، ناشي از يادگيري است. مي توان گفت بسياري از ترس ها براساس شرطي شدن عامل  ايجاد مي شوند. معلم يا والدين بايد از شيوه ها و وسايل مختلف، جهت كمك به كودكان در غلبه بر ترس خود استفاده كنند.
نگراني
در سالهاي دبستان، نگراني درباره تكاليف درسي و امتحانات در بين كودكان بسيار رايج است و به طور كلي نگراني ها، معمولاً آن است كه كودك آنچه را كه احتمال دارد رخ دهد به طور غيرمنطقي و اغراق آميز بزرگ كند.
اضطراب
اضطراب در خلال سالهاي كودكي مخصوصاً از 4 تا 6 سالگي افزايش مي يابد و از لحاظ كمي و كيفي در كودكان مختلف و حتي يك كودك در زمان هاي مختلف، متفاوت است. اضطراب بي شك نشانه مقدماتي عدم سازگاري در كودك است.
خشم
نوع انضباط و روش هاي تربيت كودك نيز، در چگونگي، شدت و فراواني ابراز خشم تاثير دارد. محيط خانه و مدرسه نقش مهمي در تعيين شدت و فراواني خشم كودك دارد و با شيوه هاي تربيتي مناسب مي توان خشم كودكان را كاهش داد.
پرخاشگري
هر اندازه والدين در خانه پرخاشگرانه تر عمل كنند، كودكان آنان نيز پرخاشگر خواهند شد. پرخاشگري در خانواده هايي كه تنبيه بدني را در كودك ضروري مي دانند بيشتر ديده مي شود. پرخاشگري معمولاً در زمان خستگي كودك و يا قبل از غذا خوردن و يا خوابيدن او شديدتر مي شود. به طور خلاصه مي توان گفت كه در مورد تمامي موارد ذكر شده بايد موجبات ناسازگاري را شناخت و درصدد رفع آنها برآمد.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   دانش    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |