دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۰ - Aug 28, 2006
سقوط هواپيماي مسافربري در آمريكا
گروه حوادث - سقوط يك فروند هواپيماي مسافربري در آمريكا ده ها كشته برجاي گذاشت.
در پي سقوط يك فروند هواپيماي مسافربري آمريكايي ۵۰ سرنشين آن جان باختند. اين هواپيما لحظاتي پس از برخاستن از روي باند در نزديكي فرودگاه لكسينگتون كنتاكي سقوط كرد و تمامي مسافرانش كشته شدند.
بر پايه اين گزارش كه از سوي خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام شد، يك جت متعلق به شركت هواپيمايي «كام اير» با ۴۷ مسافر و سه خدمه صبح ديروز لحظاتي پس از برخاستن به مقصد آتلانتا سقوط كرد.
كاتلين برگن، سخنگوي سازمان هواپيمايي آمريكا دقايقي بعد از وقوع اين حادثه خبر سقوط مرگبار را اعلام كرد، ولي هيچ اشاره اي به علت سقوط نشده است. هواپيما تا حد زيادي سالم باقي مانده اما پس از برخورد به زمين آتش گرفته است.
بر پايه اين گزارش، مرگ مسافران و خدمه بر پايه اولين تحقيقات در اثر سقوط و يا آتش سوزي اعلام شده است.
شركت هواپيمايي كام اير وابسته به خطوط هوايي دلتا اير آمريكاست.

حماس رهبري دولت ائتلافي فلسطين را برعهده مي گيرد
گروه بين الملل - درپي تداوم مذاكرات بين فتح و حماس براي تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين ديروز سخنگوي جنبش حماس اعلام كرد كه اين جنبش دولت ائتلافي را رهبري خواهد كرد.
سامي ابوزهري گفت:  تمام مسايل مربوط به پست هاي وزارت در دولت مورد گفت وگو و مذاكره قرار مي گيرد؛ اما به دليل آنكه حماس اكثريت را در پارلمان برعهده دارد، دولت را رهبري مي كند.
ابوزهري گفت: هدف از تشكيل دولت متحد ملي، تقويت اتحاد فلسطين براي رويارويي با چالش هاي خارجي و شكستن محاصره هاي اعمالي بر مردم فلسطين است.
محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان و اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين در ۱۷ اوت توافق كردند تا دولت ائتلافي را براي جايگزيني با دولت به رهبري حماس براي فائق آمدن بر بحران هاي اقتصادي و سياسي كنوني تشكيل دهند.
اين در حالي است كه هنيه سه شرط براي تشكيل يك ائتلاف تعيين كرد؛ آزادي وزرا و قانونگذاران حماس كه در بند اسرائيل هستند، پايان دادن به تحريم بين المللي عليه دولت حماس و تعيين نخست وزير از حماس.
ابوزهري گفت: شكل سياسي دولت ائتلافي براساس سند توافق ملي زندانيان خواهد بود كه تشكيل يك كشور فلسطيني در كنار اسرائيل و حفظ مقاومت عليه اسرائيل در اراضي اي كه كشور آتي فلسطين خواهد بود را خواستار شده است.
سخنگوي حماس ادامه داد: تمام گروه ها و قدرت هاي سياسي در مذاكرات دولت ائتلافي مشاركت خواهند داشت.
ممانعت تل آويو از ورود كمك هاي مصر و يمن به فلسطين
يك مقام مرزي مصري ديروز اعلام كرد رژيم صهيونيستي از ورود كمك هاي ارسالي مصر و يمن به سرزمين هاي فلسطيني جلوگيري مي كند.
اسرائيل گذرگاه هاي كرم ابو سالم و رفح را درپي عمليات مبارزان فلسطيني در پنجم ماه ژوئن گذشته و به بهانه اسارت  يك نظامي اسرائيلي بسته است.به گفته اين مقام مصري اسرائيل حدود دو هزار تن از كمك هاي مصر را توقيف كرده است و اجازه نمي دهد به دست مردم فلسطين برسد.

نخست وزير لبنان: حزب الله را خلع سلاح نمي كنيم
رئيس فراكسيون حزب الله در پارلمان: اسرائيل هرگز نمي تواند جنگ مجددي عليه مقاومت لبنان تدارك ببيند
013623.jpg
گروه بين الملل - عليرغم فشارهاي كشورهاي غربي به دولت لبنان براي خلع سلاح حزب الله، ديروز فواد سينيوره نخست وزير اين كشور بار ديگر اعلام كرد كه دولت اين كشور خواهان خلع سلاح حزب الله نيست.
سينيوره كه با شبكه بي بي سي كانادا مصاحبه مي كرد افزود: البته اگر حزب الله بخواهد مي تواند در ارتش لبنان ادغام شود. وي همچنين گفت مسئله سلاح حزب الله يك موضوع داخلي در لبنان است كه سرانجام از طريق گفت وگو سرنوشت آن مشخص خواهد شد.
رييس فراكسيون حزب الله در پارلمان لبنان نيز دور دوم جنگ اسرائيل عليه كشورش را بعيد دانست و گفت: تهديدهاي اسرائيل مبني بر ايجاد دور جديدي از جنگ هيچ ارزشي ندارد؛ چرا كه اسرائيل خسته و وامانده از جنگ اخير خارج شد و سعي كرد تا براي حفظ آبرويش قطعنامه اي صادر شود.
محمد رعد افزود: دولت ايهود اولمرت، اسرائيل را به سوي شكست رهنمون ساخت، بنا بر اين هرگز نمي تواند جنگ مجددي را عليه مقاومت به راه بيندازد؛ چرا كه زيان هايي كه مقاومت به اسرائيلي ها وارد ساخته، بسيار سنگين بوده است.
رعد در ادامه افزود: از دست رفتن نقش بازدارندگي اسرائيل كه دولت آمريكا و كشورهاي غربي بيش از حد به آن اعتماد كرده بودند، مهم ترين نتيجه اين جنگ بود.
در همين حال مسئول روابط بين الملل حزب الله لبنان با تأكيد بر توانايي و قدرت اين حزب در مناقشات سياسي گفت: ما هرگز به دشمن صهيونيست اجازه نمي دهيم با استفاده از ابزارهاي سياسي اهداف خود را تحقق بخشد، همانطور كه از طريق نظامي نيز موفق به اين كار نشد.
الموسوي خاطر نشان كرد: برخي در تلاش هستند تا از پيچيدگي هاي موجود در قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت اهداف سياسي و ديپلماتيك خود را تحقق بخشند، زيرا در جنگ رو در رو ناكام ماندند.
وي تاكيد كرد: همانطور كه در جبهه نظامي پيروز شديم در جبهه سياسي نيز پيروز خواهيم شد و هرگز نمي گذاريم لبنان به عرصه نفوذ آمريكا تبديل شود.
ابراز خرسندي لبنان از تصميم اروپا
وزير امور خارجه لبنان از تصميم اتحاديه اروپا براي استقرار نيروهاي بين المللي در جنوب لبنان ابراز خرسندي كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، فوزي صلوخ اين تصميم را اقدامي براي كمك به ارتش لبنان دانست.
صلوخ گفت ما از نتايج مثبتي كه در كنفرانس بروكسل به دست آمد خرسنديم و تصميم اعزام هفت تا هشت هزار نظامي اروپايي براي پيوستن به نيروهاي يونيفل كمك بزرگي براي ارتش لبنان محسوب مي شود.
در همين حال روزنامه الشرق الاوسط نوشت: وزارتخانه هاي دفاع و امور خارجه آمريكا با اعلام اين خبر در پايگاه اينترنتي خود نوشتند: از اين پس مسئوليت امور نظامي آمريكا در ارتباط با لبنان از فرماندهي مركزي ارتش اين كشور در ايالت فلوريدا سلب و به ناوگان ششم ارتش آمريكا تحت فرماندهي بخش اروپايي ارتش آمريكا منتقل مي شود.
اسرائيل هنوز از ۹ موضع جنوب لبنان عقب نشيني نكرده است
يك سخنگوي ارتش لبنان اعلام كرد ارتش رژيم صهيونيستي با وجود گذشت دو هفته از اجراي آتش بس ميان حزب الله لبنان و اين رژيم، همچنان ۹موضع را در جنوب لبنان در اشغال دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيروت اين سخنگو كه خواست نامش فاش نشود افزود: حضور نيروهاي اسرائيلي در اين مواضع كه شبانه به طور محدود در خاك لبنان عمليات انجام مي دهند مانع استقرار نيروهاي ارتش لبنان در مرز اين كشور با اسرائيل است.

كوتاه از جهان سياست
سخنگوي دولت عراق: با آمريكا اختلافات زيادي داريم
گروه بين الملل- اختلاف ميان مسئولان بلندپايه عراقي و آمريكايي ها در عراق ابعاد تازه اي پيدا كرده است.
پس از حملات تند مشهداني رئيس مجلس عراق به آمريكا در خصوص سياست هاي امنيتي واشنگتن در آمريكا ديروز سخنگوي رسمي دولت عراق با اعتراف به وجود اختلاف ميان مواضع اين كشور و آمريكا گفت كه اين اختلافها شامل مسائل داخلي، گفت وگو با گروههاي مسلح و مسائل امنيتي است.علي دباغ تصريح كرد: اختلاف در مسائل خارجي شامل مواضع اين كشور درباره اوضاع لبنان است زيرا آمريكا منافع راهبردي با اسرائيل دارد و از اين منافع به شدت دفاع مي كند در حالي كه عراق كشورهاي عربي را به عنوان برادر خود تلقي مي كند و اين مسئله موجب مي شود تا در مورد برادران خود تعهداتي داشته باشد.
شروط اهل تسنن براي پيوستن به آشتي ملي
گروه بين الملل-حسن جنابي از نمايندگان اهل تسنن عراق در مجلس اين كشور ديروز گفت: اين تشكل براي مشاركت در طرح آشتي ملي نوري مالكي نخست وزير عراق چهار شرط تعيين كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد جنابي عضو كميته عالي آشتي از جبهه سني توافق گفت اولويت كميته عالي آشتي، گشودن كانالهاي گفت وگو با هيأت علماي مسلمانان اهل تسنن عراق است.جنابي افزود: تعيين جدول زماني براي عقب نشيني نيروهاي اشغالگر از عراق، بازنگري در موضوع پاكسازي بعثي ها، به رسميت شناختن مقاومت و متوقف كردن عمل به قانون اساسي چهار شرط هيأت علماي مسلمانان اهل تسنن براي پيوستن به مذاكرات آشتي ملي است.
جنابي گفت: اين خواسته ها با مطالبات شيوخ عشاير كه روز شنبه در بغداد تشكيل جلسه دادند مطابقت دارد.
سودان از طرح آمريكا و انگليس براي دارفور انتقاد كرد
ايرنا: رئيس جمهوري سودان با انتقاد از متن پيشنهادي آمريكا و انگليس به شوراي امنيت سازمان ملل در مورد استقرار نيروهاي بين المللي در دارفور، آن را قيموميت كامل بر منطقه توصيف كرد.
به گزارش تلويزيون الجزيره قطر، در حالي كه عمر البشير از اين پيش نويس به شدت انتقاد كرد، جنداي فريزر معاون وزير خارجه آمريكا در امور آفريقا، پيام رئيس جمهوري اين كشور را به مسئولان سوداني در خارطوم ابلاغ كرد كه در آن خواسته شده استقرار نيروهاي بين المللي در دارفور را بپذيرد.
همچنين برپايه گزارش الجزيره از خارطوم، دهها سوداني معترض به استقرار نيروهاي بين المللي در دارفور و منتقدان سياست آمريكا در آستانه ورود فريزر در فرودگاه خارطوم گرد آمدند.
اين مقام آمريكايي برخلاف گذشته در سفر به سودان با استقبال گرم مواجه نشد. افراد معترض با بستن راه بر روي كاروان حامل مسئول آمريكايي در فرودگاه خارطوم از وي خواستند به كشور خود باز گردد.
نماينده پارلمان انگليس:
نقش بلر در كشتار مردم لبنان شرم آور است
فارس: جورج گالووي از نمايندگان مجلس عوام انگليس در بيروت گفت: براي تبريك پايداري لبناني ها به اين كشور سفر كرده اما از نقش توني بلر نخست وزير انگليس در كشتار مردم لبنان و ويراني آن شرمنده و خجالت زده است و عذرخواهي مي كند.
گالووي براي اعلام همبستگي با مردم لبنان به خاطر ويراني ها و كشتار حاصل از تجاوز اخير اسرائيل و تبريك به مردم اين كشور به خاطر ايستادگي و مقاومت در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي به ويژه به مبارزان حزب الله به بيروت سفر كرده است. گالووي گفت: «من آمده ام تا از نقش توني بلر (نخست وزير انگليس) كه به پيروي از آمريكا و جورج بوش رئيس جمهوري آن در جنگ عليه لبنان نقش داشت و براي كامل شدن عذاب ملت لبنان به شدت تلاش كرد، عذرخواهي كنم و حتي بگويم از اين بابت خجالت زده و شرمنده ام.»

ناآرامي در بلوچستان پاكستان
بوگتي رئيس قبيله اي كه كشته شد
013617.jpg
گروه بين الملل - در پي كشته شدن يكي از رهبران قبيله اي در استان بلوچستان جنوب غرب پاكستان در حمله نيروهاي امنيتي پاكستان، اين منطقه به آشوب كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در حمله نيروهاي امنيتي پاكستان نواب اكبر بوگتي رهبر يكي از قبايل شورشي بلوچستان، او و حداقل ۲۴ تن ديگر از شبه نظاميان كشته شدند. مرگ اين رهبر قبيله اي كل منطقه بلوچستان را به آشوب كشاند و موجب شد تا نيروهاي امنيتي آتش بس برقرار كنند.
ديروز دانشجويان دانشگاه بلوچستان در كويته در اعتراض به اين عمليات ۱۸ دستگاه اتوبوس و پنج شعبه بانك را به آتش كشيدند.
بوگتي در سال ۱۹۸۹ سروزير ايالت بلوچستان شد اما كمتر از يك سال بعد استعفا كرد. او يكي از چهره هاي اصلي مبارزه با دولت بر سر خودمختاري منطقه بلوچستان بود كه تاكيد داشت دولت بايد سهمي از ثروت گازي و منابع طبيعي اين منطقه را با مردم منطقه سهيم شود. مرگ او پيروزي بزرگي براي دولت پاكستان در مقابله با شورشيان منطقه بلوچستان است. اكنون بيش از دو سال است كه شبه نظاميان در منطقه بلوچستان براي مقابله با دولت پاكستان خطوط راه آهن، تاسيسات برق و ديگر زيرساخت هاي منطقه را منفجر مي كنند.
در يك سال گذشته نبرد نيروهاي امنيتي و ارتش پاكستان با شورشيان بلوچستان وارد مرحله جديدي شد و شكل يك نبرد تمام عيار گرفت.

سفر نخست وزير ژاپن به آسياي ميانه
فارس :امروز نخست وزير ژاپن براي ديدار از دو كشور قزاقستان و ازبكستان عازم آسياي ميانه مي شود.
سفر جونيچيرو كويزومي نخستين سفر يك نخست وزير ژاپني به منطقه غني از منابع طبيعي آسياي ميانه براي تقويت روابط محسوب
مي شود.
كويزومي امروز دوشنبه عازم آستانه در قزاقستان مي شود تا با نورسلطان نظربايف، رئيس جمهور اين كشور ديدار كند. احتمال
مي رود دو طرف توافقنامه هاي همكاري متعدد از جمله در حوزه معادن اورانيوم قزاقستان منتشر كنند. قزاقستان داراي ۳۰ درصد از ذخاير اورانيوم دنياست و چهارمين توليدكننده آن محسوب مي شود.
نخست وزير ژاپن روز سه شنبه براي مذاكره با اسلام كريموف، رئيس جمهوري ازبكستان عازم تاشكند خواهد شد.
كريموف هفته گذشته در مصاحبه اي با خبرگزاري ژاپني كيودو تمايل خود را به گسترش روابط با ژاپن در حوزه انرژي اعلام كرد و گفت: از پيشنهاد ژاپن براي برخورداري از كرسي دائم در شوراي امنيت سازمان ملل حمايت خواهد كرد.
رسانه هاي ژاپن خبر دادند؛ اين كشور مايل به تقويت روابط با كشورهاي آسياي ميانه براي تامين نيازهايش به منابع انرژي منطقه از جمله نفت، گاز و اورانيوم است. توكيو همچنين
مي خواهد نفوذ خود را در اين منطقه كه چين و روسيه سعي در تحكيم اتحاد با كشورهاي آن را از طريق سازمان همكاري هاي شانگهاي دارند، افزايش دهد.

هدف حذف تصوير واقعي است
013620.jpg
نيروهاي اسرائيلي بار ديگر خبرنگاران را هدف قرار دادند. ديروز يك موشك اسرائيلي به سوي خودروي خبرگزاري رويتر در غزه شليك شد كه بر اثر آن پنج تن مجروح شدند. در جنگ لبنان نيز اسرائيل بارها شبكه هاي خبري را هدف قرار داد. به راستي اسرائيل قصد پنهان كردن چه واقعيتي را دارد؟

ديدار وزراي دفاع روسيه و آمريكا در آلاسكا
گروه بين الملل- رامسفلد كه روز شنبه وارد آلاسكا شد، قرار است درباره مسائل خاورميانه و روابط نظامي دوجانبه با مقامات روس گفت و گو كند.
«اريك راف»، سخنگوي پنتاگون تصريح كرد رامسفلد با ايوانف، معاون نخست وزير روسيه و وزير دفاع ديدار خواهد كرد.
روزنامه دولتي «روسيسكا گازتا» نيز گزارش داد اين دو مقام همچنين درباره همكاري فني نظامي دوجانبه و دفاع ضدموشكي ديدار و گفت وگو مي كنند.
مسئله آمادگي كره شمالي براي آزمايش زيرزميني هسته اي نيز از جمله مسائلي است كه ايوانف و رامسفلد به آن مي پردازند.

نگاه
ديدار در آلاسكا
اميرعلي ابوالفتح
ايالت آلاسكا علاوه بر دنيايي از يخ و نفت، ويژگي ديگري براي ايالات متحده آمريكا دارد و آن اينكه دومين پايگاه رهگيري ضد موشكي اين كشور در اين ايالت قرار دارد. از اين رو بي دليل نيست كه آلاسكا ميزبان ديدار دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا با سرگئي ايوانف همتاي روسي وي است. در ديدار رامسفلد با ايوانف علاوه بر موضوعاتي نظير بحران اتمي كره شمالي، برنامه هاي هسته اي ايران و آينده خاورميانه، مساله سپر دفاع موشكي آمريكا جدي ترين موضوع براي مذاكره خواهد بود. رامسفلد قصد دارد تاسيسات رهگيري موشكي آلاسكا را به همتاي روس خود نشان دهد تا شايد از اين طريق نگراني مسكو را از نقض پيمان ABM كاهش دهد.
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در سال ۲۰۰۲ كه جهان همچنان در تب و تاب حادثه تروريستي ۱۱ سپتامبر قرار داشت، خروج كشورش را از پيمان منع توليد موشك هاي ضد موشك موسوم به ABM اعلام كرد. اين پيمان در سال ۱۹۷۲ ميان ايالات متحده و اتحاد شوروي به امضا رسيد و پايه اي براي توازن استراتژيك هسته اي قلمداد مي شد. براساس اين پيمان، هردو كشور آمريكا و اتحاد شوروي مجاز بودند كه تنها يك پايگاه رهگيري موشكي در خاك خود مستقر كنند تا درصورت حمله اتمي طرف مقابل، با شليك موشك هاي ضد موشك، خود را از اين حملات مصون دارند. ممنوعيت توليد موشك هاي ضد موشك از اين جهت ميان دو ابرقدرت مورد توافق قرار گرفت تا احساس آسيب پذيري آنان در حمله متقابل هسته اي را از بين نبرد. تنها با حفظ چنين احساس خطري امكان بازداشتن يكي از دو ابرقدرت هسته اي براي راه اندازي جنگ اتمي وجود داشت.
اين توافق پس از ۳۰ سال از سوي واشنگتن به كنار گذاشته شد. بهانه جورج بوش براي خروج از پيمان ABM توان موشكي كره شمالي است. آمريكايي ها نگران اصابت موشك هاي دوبرد مسلح به كلاهك هاي هسته اي كره شمالي هستند. اين موشك ها از آنچنان بردي برخوردار هستند كه مي توانند ايالت هاي ثروتمند و پر جمعيتي نظير كاليفرنيا را هدف قرار دهند. به همين دليل استراتژيست هاي پنتاگون براي دفاع از خاك ايالات متحده، طرح سپر دفاع موشكي، استقرار يك پايگاه رهگيري موشكي در آلاسكا و نهايتا خروج از پيمان ABM را مطرح كردند. اكنون همين طرح در آمريكا در حال اجراست.
اگرچه برخي از آزمايش هاي ضد موشكي آمريكا شكست خورده است، اما احداث پايگاه رهگيري موشكي در آلاسكا توازن قوا را به شكل چشمگيري به نفع آمريكا تغيير داده است. اين مساله براي روس ها كه عليرغم فروپاشي بلوك شرق همچنان براي حفظ برابري با آمريكا يي ها تلاش مي كنند، نگران كننده است. مسكو به جاي اعلام رسمي خروج از ABM و احداث يك پايگاه پرخرج رهگيري موشكي ديگر، تصميم دارد قابليت هاي موشكي خود را ارتقا بخشد تا امكان نفوذ به هر سيستم دفاع موشكي را بدست آورد. اين مساله بيانگر آن است كه عليرغم گذشت ۱۵ سال از پايان جنگ سرد، رقابت تسليحاتي ميان ايالات متحده آمريكا و روسيه به عنوان وارث اتحاد شوروي با قوت ادامه دارد. بنابراين به نظر نمي رسد كه ديدار رامسفلد و ايوانف در آلاسكا نيز بتواند سرعت اين رقابت را كاهش دهد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |