دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۰ - Aug 28, 2006
روزنامه ايران تبرئه شد
گروه اجتماعي- هيأت منصفه دادگاه مطبوعات مدير مسئول روزنامه ايران را از اتهامات انتسابي تبرئه كرد.
بنابراين گزارش دادگاه مديمسئول روزنامه ايران كه صبح ديروز به رياست قاضي صارمي به صورت علني در شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان تهران برگزار شد، پس از استماع شكايات و دفاعيات،غلامحسين اسلامي فر مدير مسئول روزنامه ايران را در ارتباط با اتهامات ايجاد اختلاف بين اقشار جامعه و اهانت به مردم آذري زبان از طريق انتشار و چاپ كاريكاتور مجرم تشخيص نداد و وي را تبرئه كرد.

عملكرد يكساله ستاد مبارزه با مواد مخدر تشريح شد
گروه اجتماعي- عملكرد يكساله ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه تدوين قوانين و سياست گذاري ها، تأمين بودجه و هزينه كرد آن و اجراي برنامه هاي جديد تشريح شد.
به گزارش همشهري، بابك دين پرست، سرپرست اداره كل برنامه ريزي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:مهمترين اقدامي كه طي يكسال گذشته در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام شد، تدوين سياست هاي كلان مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخيص مصلحت نظام بود كه اكنون براي تاييد نهايي تقديم مقام معظم رهبري شده است.
دين پرست گفت: راهبردهاي ملي مبارزه با مواد مخدر جمهوري اسلامي ايران نيز بر اساس سياست هاي كلان تدوين شده كه بعد از تاييد نهايي سياست هاي كلان مبارزه با مواد مخدر و همگرايي اعضاي ستاد اين راهبردها نيز در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر تصويب و براي اجرا ابلاغ مي شود.
دين پرست اضافه كرد:  سند فرابخشي مبارزه با مواد مخدر نيز بر اساس سياست هاي كلان و راهبردهاي ملي تدوين شده و براي تصويب نهايي در دولت به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارسال شده است.
وي گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در يكسال گذشته توانست با اجراي برنامه هاي تعيين شده، ۹۰ درصد اعتبارات مصوب سال ۸۴ را كه حدود ۵۶ ميليارد تومان بود جذب كند و اكنون گزارش هزينه كرد هر يك از دستگاههاي عضو به ستاد مبارزه با مواد مخدر ارسال شده و در حال بررسي در ستاد است.
وي افزود: اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۵ نيز پس از پيگيري هاي مداوم با مجلس در فصل بودجه حدود ۵۲ ميليارد تومان تصويب شد و اگر چه بودجه امسال حدود ۷ درصد نسبت به اعتبارات سال گذشته كاهش داشت اما براي اولين بار اختيار توزيع اعتبارات مصوب به خود ستاد مبارزه با مواد مخدر واگذار شد در حالي كه در گذشته اعتبارات برخي دستگاهها مانند نيروي انتظامي، تربيت بدني و بهزيستي براي مبارزه با اعتياد به صورت مستقيم تعيين مي شد.
مدير كل اموال و دارايي هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه كرد: اقدام مهم ديگري كه طي يكسال گذشته انجام شد تشكيل كميته هاي شناسايي اموال و دارايي هاي قاچاقچيان بود كه نقش قابل توجهي در شناسايي اين اموال و ضبط مقادير قابل توجهي از اين اموال داشت.
وي افزود: افزايش فعاليت هاي منطقه اي و بين المللي و انعقاد قرارداد با ۳۰ كشور مختلف در زمينه مبارزه با مواد مخدر و پيگيري اجرايي شدن تفاهمنامه هاي قبلي و شركت در چهل و نهمين اجلاس سالانه كميسيون مواد مخدر سازمان ملل در وين و نيز حضور هيأت عالي رتبه ايراني در اجلاس مبارزه با مواد مخدر كابل و ارائه پيشنهادهاي جديد براي مقابله با قاچاق مواد مخدر در اين اجلاس از اقدامات مهم سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده است.
گفت و گوي مسئولان ستاد
مبارزه با مواد مخدر با مردم
مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در هفته دولت به صورت مستقيم از طريق تلفن با مردم صحبت مي كنند و به سؤالات آنان پاسخ مي دهند.
بر اساس اين برنامه دوشنبه، حميد صرامي، مدير كل امور فرهنگي و پيشگيري ستاد، سه شنبه، امير حسين مطهر، معاون مقابله با عرضه ستاد؛ چهارشنبه، سعيد صفاتيان، مدير كل امور درمان و بازتواني ستاد و پنجشنبه فدا حسين مالكي، دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر از طريق شماره تلفن ۲۲۹۰۱۲۰۰ و از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ با مردم صحبت مي كنند.

دادگاه روزنامه ايران برگزار شد
گروه اجتماعي - دادگاه مدير مسئول روزنامه ايران صبح ديروز در شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي صارمي و با حضور اعضاي هيأت منصفه برگزار شد. در اين دادگاه پس از قرائت كيفرخواست توسط مدعي العموم غلامحسين اسلامي فر به دفاع از خود پرداخت.
نماينده مدعي العموم اتهام مدير مسئول ايران را ايجاد اختلاف مابين اقشار جامعه و اهانت به مردم آذري زبان از طريق انتشار مطالب و چاپ كاريكاتور ذكر كرد و خواستار مجازات اسلامي فر براساس بند چهار و هشت ماده شش قانون مطبوعات شد.
در ادامه مدير مسئول روزنامه ايران به دفاع از خود پرداخت و گفت: بدون ترديد از كاريكاتور منتشره، سوء نيت و يا قصد توهين به هموطنان آذري كه بخش قابل توجهي از دست اندركاران روزنامه نيز اصالتاً آذري زبان هستند مستفاد نمي شود.وي سپس هرگونه سوء نيت را در ارتباط با چاپ كاريكاتور رد كرد و گفت: پس از چاپ با سردبير برخورد اداري شد همچنين با عوامل توليد نشريه نيز قبل از قضايي شدن قضيه برخورد اداري صورت گرفت.
وي در پايان خواستار رفع توقيف و فعاليت مجدد روزنامه ايران شد، سپس قهرمان شجاعي وكيل اين روزنامه به قرائت دفاعيه حقوقي پرداخت.در پايان قاضي با اعلام اين كه اين دادگاه تكليفي در خصوص توقيف روزنامه ايران ندارد، ختم رسيدگي را اعلام و هيأت منصفه براي اعلام نظر وارد شور شد.

ايثارگران تحت پوشش بيمه بازنشستگي
خوداشتغالي قرار مي گيرند
ايلنا: مديركل اشتغال و خوداتكايي بنياد شهيد و امور ايثارگران، گفت: با هماهنگي سازمان تامين اجتماعي و وزارت رفاه، ايثارگران با اولويت فرزندان شهدا و جانبازان تحت پوشش بيمه بازنشستگي خوداشتغالي قرار مي گيرند.
علي حيدر شيراوند، مديركل اشتغال و خوداتكايي بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: در صورت تصويب طرح بيمه بازنشستگي خوداشتغالي، افراد تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران كه بيمه خويش فرما هستند با واريز حق بيمه بعد از ۳۰ سال مانند كارمندان دولت بازنشسته شده و از مزاياي آن استفاده مي كنند. وي تصريح كرد: در حال حاضر اصل توافقنامه در دستور كار هيات مديره سازمان تامين اجتماعي قرار دارد.
شيراوند اعلام كرد: همچنين طرح بيمه بازنشستگي خوداشتغالي در قالب بندي از لايحه جامع ايثارگران در مجلس تصويب شده و براي تاييد به شوراي نگهبان ابلاغ شده و در صورت تصويب شوراي نگهبان و هيات مديره سازمان تامين اجتماعي، اجرايي خواهد شد.

با مردم
با شوق شركت كرديم
در نقاشي ديواري شهرك قدس به مناسبت جشن بعثت بچه هاي ما با شوق و علاقه شركت كردند. خيلي از خانواده ها هم با خودشان آب و تعدادي خوراكي آورده بودند. وقتي كاري براي پيغمبر عظيم الشأن اسلام حضرت رسول اكرم (ص) برگزار مي شود، با شوق و ذوق شركت مي كنيم و از گرما و سرما هم گله گذار نيستيم. اين را در پاسخ مادري گفتم كه گله كرده بود، چرا براي بچه ها سايبان نزدند و يا آب كافي در دسترس نبود.
خانم ريحانه خالقي - تهران
خاموشي هاي متناوب
تهرانسر از جمله مناطق مسكوني واقع در جنوب غرب تهران است كه به طور متناوب با خاموشي روبه رو مي باشد.حل مشكلات فني اين منطقه نيازمند توجه و دقت بيشتر است كه اميدواريم، اعمال شود.
آقاي بيرقي- تهران
منظره ناخوشايند
با تاييد پيام تلفني يكي از خوانندگان روزنامه همشهري كه هفته پيش در همين ستون چاپ شد، يادآور مي شوم كه رها شدن بناي سوخته فروشگاه سابق قدس در خيابان نبرد- و عدم بازسازي آن علاوه بر زشت كردن چهره شهر، منظره ناخوشايندي در مقابل ديد خارجيان است.
آقاي غفارلو- تهران
مشكل برق داريم
از پيشه وران پاساژ مشيري واقع در منطقه ۱۲ خيابان اميركبير، خيابان ملت، هستم. اينجا مشكل برق داشت، توصيه كردند كابل را عوض كنيم تا برطرف شود. كابل را عوض كرديم، اما هنوز مشكل حل نشده است.

گنه كرد در بلخ آهنگري...
از موسسه امداد ايران خودرو تقاضا دارم بنا به اعتبار كارت هاي طلايي كه براي خريداران خودروها صادر مي شود، به كساني كه به هر دليل در جاده ها و گذرگاه ها تقاضاي كمك مي كنند، عنايت بيشتري داشته باشند.
همچنين اگر راننده اي سهواً يا به دليل مشكلات پس از تقاضاي كمك، نتوانست سر قرار بماند، مشمول جريمه آينده نشود، چون خودروها دست به دست مي گردند و ممكن است مصداق «گنه كرد در بلخ آهنگري...» بشود.
آقاي فلسفي- تهران
تبديل به فضاي سبز شود
از شهرداري تهران به خاطر اجراي طرح ۱۳۷ به منظور پاسخگويي به مراجعات شهروندان تشكر مي كنم و تقاضا دارم، در صورت امكان قطعه زمين واقع در نبش جنوب شرقي تقاطع گلزار و ايران زمين را كه مدتهاست رها شده و به گفته اهالي متعلق به شهرداري است، براي كمك به حفظ محيط زيست اين محل تبديل به فضاي سبز شود.
هادي تقدسي - تهران
فاقد پلمپ است
پس از اينكه طبق ضوابط يك دستگاه خودرو از نمايندگي يكي از شركت هاي خودروسازي تحويل گرفتم، با گذشت ۱۵ روز هنگامي كه در جست وجوي دريافت سند خودرو بودم، به من اطلاع داده شد كه بايد خودرو ديگري را تحويل بگيرم. خودرو بعدي را كه دريافت نمودم ديدم فاقد برچسب و پلمپ است. از شركت سازنده خواستار رسيدگي مي باشم.
عليرضا احمديان - تهران
بوي نامطبوع آب
آب آشاميدني در تهرانپارس - خيابان استخر وقتي از شير دريافت مي شود، بوي لجن مي دهد. اگر اين مشكل مربوط به تصفيه خانه مي باشد، خواستار حل آن مي باشيم.
آقايان جغتايي، سبحاني و قنبري از تهرانپارس

آيين هاي جشن و سرور اعياد شعبانيه آغاز شد
فارس: آئين هاي جشن و سرور در ايام شعبانيه با چراغاني و آذين بندي معابر و خيابان هاي سراسر كشور از سوي ستاد مردمي اعياد شعبانيه، از امروز و همزمان با ميلاد امام حسين(ع) آغاز مي شود.
به گزارش ستاد خبري اعياد شعبانيه، قدرت الله زنجاني رئيس
ستاد مردمي اعياد شعبانيه با اعلام اين خبر گفت: همزمان با ميلاد
امام حسين(ع) تزئين و آذين بندي سراسر كشور، ايجاد ايستگاه هاي صلواتي
برگزاري نمايشگاه ها و مسابقات فرهنگي و مذهبي و همچنين بهره گيري از ظرفيت و استقبال مردم براي شركت و حضور در اين اعياد، آغاز مي شود.
وي محور اصلي برنامه هاي ايام ميلاد را آشنايي مردم با شادي ها و جشن هاي دين اسلام و بركت و نعمت اين ايام معرفي و اظهار كرد: اسلام دين  شادي و سرور است و اين ايام فرصت خوبي است تا مردم با شادي و سرور ديني اين ايام آشنايي بيشتري پيدا كنند.
زنجاني افزود: استقبال مردم در اين ايام نشان داده كه مردم ما نه فقط در ايام تاسوعا و عاشورا بلكه در ايام ميلاد هم، حسيني هستند.
وي با اشاره به اجراي برنامه هاي فرهنگي و مذهبي در هر يك از مناطق شهر تهران، اظهار داشت:  علاوه بر برنامه هايي كه از سوي هر يك از ستادهاي مناطق مختلف تهران ترتيب داده شده،  همكاري با مردم جهت تزئين، چراغاني و آذين بندي اماكن و معابر برنامه  مشترك همه ستادهاي اعياد شعبانيه است.
زنجاني با اشاره به بزرگداشت اين ايام و اعياد در ۴۰ كشور دنيا از سوي ستاد اعياد شعبانيه تصريح كرد: با توجه به پيروزي اخير مردم لبنان سعي كرده ايم، بزرگداشت اين اعياد در كنار جشن و سرور مردم لبنان جلوه زيباتري پيدا كند.

بيمه تامين اجتماعي براي رانندگان وانت بار
گروه اجتماعي - بر اساس مصوبه هيات مديره سازمان تامين اجتماعي، دارندگان وانت بار پلاك سفيد، تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي قرار مي گيرند.
در اجراي قانون بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تا كنون گروه هاي مختلفي توانسته اند تحت پوشش بيمه اي قرار گيرند كه تعداد اين افراد حدود ۳۹۰ هزار نفر است.سازمان تامين اجتماعي اعلام كرده است در نظر دارد براي گسترش و تعميم پوشش بيمه اي به اقشار مختلف جامعه، رانندگان وانت بار پلاك سفيد را كه فاقد پوشش بيمه اي هستند با مرجع معرف و امكان پوشش بيمه اي آنان را از طريق قانون بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت انفرادي) شناسايي كند و تحت پوشش بيمه قرار دهد.

تصويب پيش نويس كنوانسيون جهاني
«حمايت از حقوق معلولان»
ايسنا: پيش نويس كنوانسيون سازمان ملل در حمايت از معلولان سراسر جهان از سوي كميته مجمع عمومي اين سازمان پس از تكميل، تصويب شد.
تدوين اين پيش نويس جامع جهاني از ۵ سال پيش آغاز شده بود و طي اين مدت قانونگذاران در سازمان ملل مشغول برطرف كردن موانع آن بودند. تدوين نهايي اين پيش نويس نيازمند موافقت كشورهاي جهان در خصوص حمايت از حقوق افراد معلول و جلوگيري از استثمار آنها و هرگونه تجاوز به حقوقشان بوده است. از جمله اين حقوق، ايجاد امكاناتي همچون محل عبور ويلچر در ساختمان ها براي معلولان جسمي بوده است. حاميان اين پيش نويس اميدوارند كه در جريان برگزاري شصتمين مجمع عمومي سازمان ملل كه قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود موافقت نهايي با آن به عمل آيد.
به گفته نماينده نيوزلند در سازمان ملل كه رياست كميته تدوين پيش نويس را نيز بر عهده داشته است، كشورهاي عرب بر اين نكته پافشاري داشته اند كه متن پيش نويس۱۱ خواستار حمايت كامل از اشخاص معلول باشد و اين نكته به ويژه در زمان مناقشات نظامي و اشغالگري هاي خارجي مد نظر قرار گيرد و گفته مي شود آنها اشاره تلويحي به اشغالگري اسرائيل در فلسطين داشته اند.

اختلالات تنفسي، تشنج و زردي، عمده ترين دلايل بستري شدن نوزادان
013725.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: اختلالات تنفسي، رفلكس هاي غيرطبيعي، عفونت ها، تشنج و زردي، از عمده ترين دلايل بستري شدن نوزدان است كه اكثراً  به شكل سزارين متولد شده اند.
فريبا شريفي- سرپرست بخش نوزادان بيمارستان شهريار- به همشهري گفت: زايمان هايي كه به طريق سزارين انجام مي شوند، به دليل اينكه زايمان ۱۰ الي ۱۵ روز زودتر از موعد طبيعي انجام مي شود، هنوز روند طبيعي رشد جنين تكميل نشده و ترشحات داخلي معده جنين به دليل عدم عبور از كانال زايماني به طور كامل تخليه نمي شود و در برخي مواقع، پس از تولد وارد دهان شده يا به داخل ريه برمي گردد و مشكلات زيادي را براي نوزاد به وجود مي آورد.
وي افزود: گاهي برخي از پزشكان، ۱۰ روز آخر دوران بارداري به مادر كورتون(دگزومتازون) مي دهند تا اصطلاحاً  ريه جنين كه قرار است ۱۵ روز زودتر متولد شود، برسد و پس از تولد به دليل قطع شدن ناگهاني كورتون، جنين دچار رفلكس هاي غيرطبيعي مي شود و در بسياري مواقع نيز به دليل واردشدن داروي بيهوشي به بدن جنين، پس از تولد نوزاد رفتارهاي طبيعي مثل گريه هاي شديد و دست وپازدن هاي مكرر كه همگي از علائم بسيار خوب يك نوزاد طبيعي هستند را ندارند و اصطلاحاً  بدنشان شل است و چون انقباض و انبساط عضلات از جمله عضلات تنفسي به خوبي انجام نمي شود، تنفس بچه دچار مشكل مي شود.
شريفي خاطر نشان كرد: در حال حاضر بيشتر زنان باردار براي تحمل نكردن درد زايمان طبيعي به سمت سزارين مي روند كه انجام اين روش، وضعيت جسماني مادر را تحت الشعاع قرار مي دهد و مادر بعد از زايمان به دليل برش هاي جراحي و درد شديد ناحيه شكم و حالت تهوع پس از بيهوشي، نمي تواند ارتباط خوب و مناسبي با نوزاد خود برقرار كند، در حالي كه تحقيقات نشان مي دهد كه عدم ارتباط مناسب، سيكل معيوبي را ايجاد مي كند و مانع افزايش بهره هوشي نوزاد در هفته نخست تولد مي شود. امروزه در كشورهاي توسعه يافته هيچ پزشكي نمي تواند بدون يك علت پزشكي قابل قبول اقدام به سزارين بيمار كند و چيزي به عنوان سزارين اختياري كه ما در ايران داريم، وجود ندارد.

تجديد نظر دريافتي پزشكان در مناطق محروم
در دستور كار قرار گرفت
گروه اجتماعي - به منظور ارتقاي سطح خدمات بخش درمان مستقيم سازمان تامين اجتماعي، دريافتي ها و نحوه محاسبه حقوق پزشكان و تعرفه ترجيحي براي ارائه خدمات خاص به بيمه شدگان در مناطق محروم با هدف جذب پزشك در اين مناطق در دست بررسي قرار گرفت كه داود مددي رئيس هيات مديره و مديرعامل اين سازمان در مراسمي به مناسبت روز پزشك و داروساز برگزار شد، اظهار كرد: هزينه هاي بخش درمان سازمان تامين اجتماعي با بروز بيماري هاي جديد به سرعت در حال افزايش است و به منظور درمان بيمه شدگان سازمان بايد به شيوه هاي نوين درماني تجهيز شود. از اين رو بيمارستانهاي ملكي سازمان تامين اجتماعي به پيشرفته ترين تجهيزات پزشكي جهت ارتقاي سطح كيفيت خدمات درماني مجهز شده اند. مديرعامل سازمان تامين اجتماعي همچنين در پايان از راه اندازي ۱۴ شعبه ويژه در شعبات بانك رفاه تا پايان آذر ماه سال جاري جهت رسيدگي به امور مستمري بگيران خبر داد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |