دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۰ - Aug 28, 2006
ماجراي داوري جشنواره ايران ما  ادامه دارد
مدير خانه شعر:كزازي بيانيه داوران را امضا كرده است
گروه ادب و هنر-كامران محمدي: ماجرا از اينجا آغاز شد كه عباس محمدي مطلبي درباره داوري در جشنواره شعر ايران ما نوشت و اين مطلب را در روزنامه همشهري چاپ كرد.
عنوان مطلب محمدي، به دست اندركاران جشنواره برخورد: داوري شعر يا قرعه كشي بانك . بعد از چاپ اين مطلب در همشهري، ميرجلال الدين كزازي كه دبير جشنواره مذكور بوده، توضيح داد كه دبيري اش در جشنواره ايران ما صرفاً نمادين بوده است.
حالا، عبدالجبار كاكايي، مدير خانه شعر سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران و از مسئولان برگزاري جشنواره درباره توضيحات كزازي، توضيح داده. كاكايي در نامه اش پيشنهاد كرده است روزنامه همشهري شعرهاي برگزيده اين جشنواره را در كنار شعر نويسنده مقاله همشهري، عباس محمدي چاپ كند تا يك بار ديگر مورد قضاوت قرار گيرند.
همشهري تا كنون نظرات همه اين بزرگواران را بي كم و كاست منتشر كرده است و از اين پيشنهاد نيز با كمال ميل استقبال مي كند.
مدير خانه شعر سازمان فرهنگي- هنري شهرداري در نامه اي كه خبرگزاري مهر منتشر كرده، نوشته است:
پيرو مقاله ژورناليستي شاعر جوان "عباس محمدي" با تيتر گمراه كننده "داوري شعر يا قرعه كشي بانك" در روزنامه همشهري، دبير جشنواره ايران ما دكتر كزازي اعلام كردند: بنده تنها دبير نمادين اين جشنواره بودم كه در واقع شبهه دخالت ايشان در بخش جنبي داوري برطرف شود.
احتياط بيش از حد آقاي دكتر كزازي سبب شد تا ايشان خود را دبير نمادين اين جشنواره معرفي كند كه بنده با توجه به فضاي رسانه اي و مطبوعاتي كشور ايشان را صميمانه و صادقانه درك مي كنم، اما اصل مسئله اين نيست.
جشنواره "ايران ما" دو بخش اصلي و جنبي داشت. در بخش اصلي طي جلسات متعدد با حضور بخش علمي جشنواره به رياست آقاي دكتر كزازي نام هاي سيد محمد حسين شهريار به عنوان شاعر ملي، محمد جهان آرا به عنوان قهرمان ملي و چند شاعر برجسته به حكم آثار ادبي در خصوص ايران از جمله عبدالملكيان، سلمان هراتي، عباس باقري و... در بيانيه ذكر شد و اعضاي هيات علمي از جمله آقاي دكتر كزازي آن را امضاء كردند، اما يكي از بخش هاي جنبي جشنواره مانند: نمايش عكس و خوشنويسي و غيره، برگزاري مسابقه آماتوري شعر بود كه از بين حدود 200 اثر رسيده 9 نفر برگزيده شناخته شدند. اين بخش زيرنظر مدير خانه شعر و با اطلاع آقاي كزازي انجام شد.
نتيجه اين بخش بطور كلي تاثيري در بخش اصلي جشنواره نداشت، اما همانطور كه عرض كردم شاعر جوان - عباس محمدي - يكي از بازندگان اين بخش بود كه با ايراد گرفتن از شعر 9 شاعر برگزيده سعي كرد همه جشنواره را مخدوش اعلام كند.
ساده ترين راه حل براي اين مساله اين است كه ما عين 200 قطعه شعر را در اختيار تركيب داوري ديگري به انتخاب همين دوست جوان ما عباس محمدي بگذاريم و منتظر باشيم. حتي پيشنهاد مي كنم روزنامه همشهري شعرشان را در كنار شعر 9 شاعر برگزيده چاپ كنند تا از همه رفع شبهه شود.
از جناب آقاي دكتر كزازي كه قبول زحمت كردند و دبير جشنواره ايران ما بودند و همچنين از داوران بخش اصلي آقايان، استاد مشفق كاشاني، مرتضي كاخي و سهيل محمودي تشكر مي كنم .

واكنش نيويورك تايمز به برپايي
نمايشگاه كاريكاتور هولوكاست
013674.jpg
ايسنا: روزنامه  آمريكايي نيويورك تايمز، در گزارشي جهت دار، به برگزاري نمايشگاه بين المللي كاريكاتور هولوكاست در موزه هنرهاي معاصر فلسطين در تهران، واكنش نشان داد.
اين روزنامه در مقاله اي نوشت: اين نمايشگاه با عنوان مسابقه  بين المللي كاريكاتور هولوكاست ، به رويدادهاي جنگ جهاني دوم و حزب نازي آلمان مي پردازد. در ادامه  گزارش آمده است: بازديدكنندگان اين نمايشگاه شاهد طرح هايي درباره  صهيونيست ها هستند؛ در يك طرح نقاشي، يك صهيونيست با بيني بسيار بزرگ، كه مانع از ديده شدن صورت مي شود، روي سينه  خود كلمه  هولوكاست را حك كرده است. تابلوي ديگر، خون آشامي را به تصوير مي كشد كه با به همراه داشتن نشان پرچم اسرائيل، در حال نوشيدن خون فلسطيني هاست. در نقاشي سوم، شارون در لباس ارتش نازي، به جاي پوشيدن لباسي با نشان صليب  شكسته  آلمان نازي، لباسي با نشان صهيونيزم به تن كرده است. اين نمايشگاه - دربرگيرنده  200 كاريكاتور از ايران و كشورهاي ديگر ازجمله چين، هند، برزيل، سوريه، اردن و پاكستان - كه در حدود دو هفته  قبل گشايش يافت، تا اواسط سپتامبر - اواخر شهريور ماه - ادامه خواهد داشت.
هدف اين نمايشگاه، نشان دادن تزوير و دورويي غرب عنوان شده است كه از يك سو خواستار آزادي بيان در رابطه با انتشار كاريكاتورهاي موهن روزنامه  دانماركي است و از سوي ديگر، رئيس جمهوري ايران را براي مورد مواخذه قرار دادن هولوكاست، محكوم مي كند! در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: كاريكاتورهاي نمايشگاه به آرمان ها و عملكردهاي كهن و معاصر صهيونيست ها، از پروتكل بزرگان صهيونيست - خيال صهيونيست ها براي حاكميت بر جهان در اوايل قرن بيستم - گرفته تا عبور تانك هاي اسرائيلي از روي كودكان فلسطيني، معطوفند؛ هر اثر نقاشي در قابي چوبي، با دقت زياد و نور ملايمي روي ديوار نصب شده است. اين روزنامه  آمريكايي در ادامه  گزارش به نسبت مفصل خود، سعي كرده است اين نمايشگاه را در دفاع از نئونازيسم، نسبتاً مفصل و داراي واكنش از سوي پيروان دين يهود در ايران جلوه دهد. اما مرتبط كردن دين يهود و صهيونيسم از خطاهاي نابخشودني رسانه هاي غربي است.

مرور يازده فيلم  لبناني و فلسطيني در 10 استان
مهر: در برنامه مروري بر فيلم هاي كوتاه و مستند لبنان و فلسطين با عنوان تجلي بيداري و پايداري در گستره سبز اسلامي يازده فيلم خارجي از ديروز پنجم شهريور همزمان در 10 استان كشور به نمايش درآمد. فيلم جنين ساخته محمد بكري از فلسطين با موضوع تهاجم ارتش اسرائيل به اردوگاه جنين در آوريل 2001 در اين برنامه به نمايش درمي آيد و نامه اي از سارا ساخته موتاز جانكوت از فلسطين هم به مبارزات مردم فلسطين و شهادت دختربچه اي يازده ساله مي پردازد. جهاد ساخته ميرنا شبرو محصول لبنان نگاهي تاريخي به مبارزات مسلمانان در سرزمين اشغالي دارد و خديجه و زينب زنان حزب الله ساخته ماهر ابي سامرا محصول لبنان تصويري از دو زن و تاثيرات شخصيت آنها در زندگي سياسي و اجتماعي را نشان مي دهد. دوران كودكي ام و سنگ ساخته موتاز جانكوك هم زندگي هراسناك كودكي فلسطيني را به تصوير مي كشد.برنامه تجلي بيداري و پايداري در گستره سبز اسلامي (مروري بر فيلم هاي كوتاه و مستند فلسطين و لبنان) تا فردا هفتم شهريور با همكاري انجمن سينماي جوانان ايران و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در شهرهاي مشهد، همدان، سمنان، زاهدان، آبادان، كرمان، لاهيجان، كرج، اسلامشهر، قم و تويسركان برگزار مي شود.

نگاه روز
اهداف گمشده يك جشنواره
جشنواره ذكروذاكرين يكي از جشنواره هاي موضوعي در حيطه موسيقي آييني ايران است كه از همان دوره هاي اوليه اش به دليل طراحي خوب و حساب شده و همچنين بافت منسجم و در هم تنيده آن در ارتباط با رپرتوار موسيقي آييني، به سرعت جا افتاد و در ذهن و ضمير مخاطبان و مجريانش خوش نشست.
قابليت بالاي موسيقايي نزد اقوام ايران به مثابه قويترين ابزار پيوند مذهبي، فرهنگي و در نهايت وحدت قومي بويژه بين اهل سنت و تشيع در جشنواره ذكروذاكرين مورد استفاده به جا قرارگرفت و به اهداف والاي خود نزديك شد. اساسا به خاطر همين ويژگي مهم بود كه از ابتدا، ايام برگزاري آن به زمان ميلاد مبارك حضرت ختمي مرتبت و هفته وحدت (12تا 17ربيع الاول) موكول شد تا به بهترين و زيباترين شكل از اين قابليت بالاي موسيقي مذهبي ايران بهره برداري شود.
استمرار برگزاري اين جشنواره در مناطق كردنشين و دو مذهبي (كردستان) كه به نوعي مهد اصلي اين نوع موسيقي ها محسوب مي شود از مزاياي بزرگي برخوردار بود كه هر سال به پختگي و تاثيرگذاري بيشتري مي رسيد. از سوي ديگر اين تاثيرگذاري به دلايلي كه به برخي از آنها اشاره شد منافع و دستاوردهاي بزرگي را نيز در زمينه هاي هنري و اجتماعي به ارمغان مي آورد.
در يك دهه گذشته ، با توجه به جشنواره هاي متعددي كه از سوي ارشاد برگزار مي شود، ذكروذاكرين به عنوان يكي از موفق ترين جشنواره ها، به لحاظ هزينه كم و بازدهي بالاي معنوي، همواره مورد توجه منتقدان و پژوهشگران بوده است اما معلوم نيست كه در شانزدهمين دوره آن بنا به چه دليلي هم تاريخ و هم محل اين جشنواره بدون هيچ توجيه و توضيح منطقي تغيير كرد.
البته دبير جشنواره شانزدهم ذكروذاكرين در جمله كوتاهي اطلاع رساني و امكانات مربوط به آن را تنها دليل تغيير مكان جشنواره اعلام كرد كه دليل قانع كننده اي به نظر نمي رسد. چرا كه نگاهي كوتاه به 15دوره گذشته و اطلاع رساني مربوط به آنها كه ثبت و ضبط شده است به سادگي اين ادعا را رد مي كند، مضاف برآنكه در دوره هايي نيز به طور همزمان برنامه هايي در تهران و با همين موضوع برگزار مي شد. جداي از مساله تغيير زماني كه سنخيت اصلي جشنواره را از بين برده و با هدف اوليه آن كه وحدت بين مسلمين - در هفته وحدت و در مناطق خاص- بوده، فاصله گرفته است، حتي انتخاب مجموعه "كاخ" نياوران در شمالي ترين نقطه تهران آن هم با كاركردي كاملا متفاوت و مغاير با موضوع، با هيچ توجيه و تفسيري پذيرفته نيست.در يك جمع بندي ساده و با كنار هم گذاشتن مصالح و اتفاقات رخ داده در اين جشنواره و رويت تنافرهاي موجود، متاسفانه جز جذب و صرف بيهوده بودجه اختصاص يافته، به هيچ نتيجه ديگري نمي توان رسيد. منبع: مهر

دو جايزه جشنواره سارايوو به مستخدمه رسيد
گروه ادب و هنر- جشنواره بين المللي فيلم سارايوو با اهداي دو جايزه به فيلمي كه قصه اش درباره يوگسلاوي سابق است، به كار خود پايان داد.
به نوشته سايت بي بي سي، درام اجتماعي مستخدمه جايزه بزرگ دوازدهمين دوره جشنواره سارايوو را دريافت كرد. فيلم را آندره آ استاكا بر اساس فيلم نامه اي از خودش، كارگرداني كرده است. اگرچه اين فيلمساز متولد كشور سوئيس است وفيلم هم محصول مشترك آلمان و سوئيس است، اما قصه فيلم حال و هوايي بوسنيايي دارد.
مستخدمه كه بر اساس تجربيات شخصي خود استاكا ساخته شده، قصه سه زن از نقاط مختلف كشور يوگسلاوي سابق را تعريف مي كند كه براي يك زندگي بهتر راهي زوريخ مي شوند. اين سه زن تبعيدي در زوريخ با يكديگر آشنا شده و خيلي زود تبديل به دوستاني صميمي مي شوند. اما به زودي آنها مي بينند كه فرار از جنگ و مصائب يوگسلاوي سابق پايان مشكلات آنها نيست. اين سه زن در زوريخ هم با مشكلات متعدد جديدي روبه رو مي شوند كه بايد با كمك يكديگر آنها را حل كنند. مستخدمه ماه قبل نيز پلنگ طلايي جشنواره لوكارنو را به عنوان برترين فيلم جشنواره دريافت كرد.

اسپايك لي، برنده مزايده فيلم تبليغاتي اسكار
013671.jpg
گروه ادب و هنر- اسپايك لي، برنده مزايده آكادمي اسكار شد. اين آكادمي كه ساخت فيلم تبليغاتي اسكار 2007 خود را به مزايده گذاشته بود، شركت كامپيوتري تي بي دبليوآ را برنده اين مزايده اعلام و اسپايك لي را براي كارگرداني اين فيلم انتخاب كرد.به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، فيلم كه قصد معرفي مراسم اسكار 2007 را براي علاقه مندان دارد پس از آماده شدن، از اينترنت، شبكه هاي تلويزيوني و حتي موبايل هاي معمولي پخش خواهد شد. اسپايك لي كه فيلم هايي مثل كار درست را انجام بده ، مالكوم ايكس و چهار برادر را كارگرداني كرده است، مي خواهد با ساخت فيلم تبليغاتي اسكار۲۰۰۷ يك كار جديد انجام دهد.

اخبار كوتاه
چهار خبر از چهار كتاب مستور
۱ - استخوان خوك و دست هاي جذامي مصطفي مستور، نويسنده پرخواننده اين روزهاي ادبيات داستاني، به چاپ پنجم رسيد. 2- دويدن در ميدان تاريك مين ، اولين نمايشنامه اين نويسنده در روزهاي اخير منتشر شد. 3- چاپ اول حكايت عشق بي قاف، بي شين، بي نقطه مستور، بيش از چهار ماه پيش، يعني اواخر فروردين كاملاً تمام شد، اما درخواست براي تجديد چاپ اين رمان، مثل خيلي از درخواست هاي ديگر، بي جواب مانده است.
4 - روي ماه خداوند را ببوس ، رماني كه مستور خيلي مديونش است، به چاپ چهاردهم رسيده است.
ادامه موفقيت جمال زاده در انگلستان
ترجمه انگليسي كتاب اصفهان نصف جهان  محمدعلي جمال زاده كه چند ماه پيش در انگلستان منتشر شده بود همچنان در بازار كتاب اين كشور به فروش مي رسد. اين كتاب در مجموعه كتاب هاي كمياب  برنارد جي شاپرو  موسسه فروش كتاب هاي كمياب در اين كشور منتشر شده است.
شعرخواني منوچهر آتشي و م. آزاد
شعرخواني هاي م.آزاد و منوچهر آتشي منتشر شد. لوح فشرده صداي شاعر منوچهر آتشي شامل 26 قطعه شعر و صداي شاعر م. آزاد دربرگيرنده  30 قطعه شعر است كه به تازگي منتشر شده اند. انتخاب شعرها توسط خود اين شاعران فقيد انجام شده، اما كار هماهنگي با شاعران، نظارت بر ضبط، انتخاب موسيقي و توليد اين طرح را ساعد باقري انجام داده است. منوچهر آتشي و م.آزاد كه هر دو، سال گذشته از دنيا رفتند، نخستين برگزيدگان طرح يادشده بودند كه صداي شان در دو مجموعه جداگانه منتشر شده است.
كارگاه آموزشي در موزه هنرهاي معاصر
در ادامه برنامه هاي كارگاه تجربي- آموزشي هنرهاي تجسمي موزه هنرهاي معاصر تهران، شش نقاش ديگر به خلق آثار هنري خود مي پردازند.مريم حمزه، افسانه خرمشاهي، فريبا سلطاني، علي فرامرزي، حسن سلطاني و محمد نيكدل در هفته جاري از ساعت 18 در محل اين كارگاه و در حضور علاقه مندان به خلق آثار هنري خواهند پرداخت.اين كارگاه تجربي- آموزشي از اول مرداد ماه در فضاي باز جنب موزه  هنرهاي معاصر تهران افتتاح و هنرمندان بسياري در آن به خلق آثار هنري پرداخته اند.
سومين جشنواره عكس هاي دريايي ايران
با داوري محمد اسلامي راد، سيدعباس ميرهاشمي، سعيد صادقي، فرهاد فخريان، فرهاد سليماني، اسعد نقشبندي و اميرعلي جواديان، سومين جشنواره  عكس هاي دريايي ايران برگزار مي شود.
اين مسابقه را سه سال است كه سازمان بنادر و كشتيراني ژجمهوري اسلامي ايران با هدف اشاعه فرهنگ دريايي كشور و شناخت بيشتر نسبت به هفت استان ژساحلي ايران برگزار مي كند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |