دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۰ - Aug 28, 2006
دانش فناوري
Front Page

اعتراض ستاره شناسان به تعريف تازه پلوتو
013701.jpg
همشهري آنلاين: تصميم اتحاديه بين المللي ستاره شناسان براي خلع عنوان سياره از پلوتو واكنش شديد برخي ستاره شناسان سرشناس را برانگيخته است.
به گزارش بي بي سي، دانشمندان معترض تلاش خواهند كرد جايگاه اين جرم آسماني را به او بازگردانند. 2500 ستاره شناس روز دوم شهريور در اجلاس خود در پراگ، پايتخت جمهوري چك، به اين نتيجه رسيدند كه پلوتو را نبايد يك سياره به حساب آورد، درحالي كه پيش از اين پلوتو به عنوان نهمين سياره منظومه شمسي شناخته مي شد.
دكتر آلن اشترن، دانشمند ارشد ناسا كه هدايت پروژه افق هاي جديد به پلوتو را به عهده داشته، در واكنشي شديداللحن گفته است كه اين تصميم مايه شرمساري است.
اشترن كه در رأي گيري شركت نكرده بود، تعريف جديد پلوتو را رد كرده و گفته كه اين تعريف نادرست است. وي در زمان رأي گيري در محل حضور نداشته و رأي دادن به صورت الكترونيكي نيز امكان پذير نبوده است؛ امري كه باعث بروز انتقاداتي در ميان ستاره شناسان شده است. اين دانشمند سرشناس ناسا گفته است كه به همراه برخي ستاره شناسان در صدد ارائه درخواستي است تا تعريف پلوتو را به حالت قبلي برگرداند.
يك پروفسور دانشگاه هاروارد نيز كه رئيس كميته اي براي افزايش تعداد سياره ها به 12 سياره بود، وضعيت پيش آمده را ناشي از شورش ستاره شناساني دانست كه اثرات حركتي و جاذبه اي اجرام آسماني را مطالعه مي كنند. گينگريچ گفته است در اين كميته، نظر زمين- اخترشناسان (دانشمنداني كه به بررسي اجرام آسماني در سياره ها و قمرهاي مربوطه مي پردازند) در بررسي تعريف سياره ها مد نظر قرار گرفت و گروه ديگر احساس كردند كه چون در مجموع طرف مشورت قرار نگرفته اند به آنها بي احترامي شده است.
به گفته پروفسور گينگريچ، ستاره شناساني كه اثرات حركتي و جاذبه اي اجرام آسماني را مطالعه مي كنند به صورت دسته جمعي در جلسه رأي گيري شركت كردند و در غياب ديگر ستاره شناسان، نظرات خود را به كرسي نشاندند. به همين دليل گينگريچ اين اقدام آنها را به يك شورش تشبيه كرده است. به گفته وي، تنها 10 درصد از ستاره شناسان حاضر در پراگ در رأي گيري مربوط به خلع عنوان سياره از پلوتو شركت كرده بودند.
تعريف تازه
ستاره شناسان حاضر در نشست پراگ، پس از يك هفته جلسات طولاني، تصميم گرفتند كه پلوتو را در يك دسته كاملاً جديد طبقه بندي كنند و آن را به عنوان يك جرم متفاوت از هشت سياره ديگر تعريف كنند. اتحاديه بين المللي ستاره شناسان از سال 1919 مرجع رسمي نامگذاري ها در دنياي ستاره شناسي است. پس از اجلاس روز پنج شنبه از 2500ستاره شناس حاضر، تنها 424 نفر در پراگ باقي مانده اند.
پلوتو بسيار دورتر و كوچكتر از هشت سياره منظومه شمسي است و كارشناسان مدت ها در مورد اين مسئله كه آيا پلوتو مستحق عنوان سياره هست يا نه اختلاف نظر داشتند. ستاره شناسان در اين اجلاس پلوتو را در زمره اجرام آسماني شمرده و آن را يك سياره كوچك از نوع كوتوله هاي يخي تعريف كردند. مسئله خروج پلوتو از تعريف سياره هاي منظومه شمسي زماني حادتر شد كه يك جرم ديگر از نوع پلوتو اما بزرگتر به نام 2003 UB313 توسط يك منجم آمريكايي كشف شد.
پلوتو كه در سال 1930 كشف شده است تنها 2360 كيلومتر قطر دارد و از جهات مختلف با كرات منظومه شمسي مانند زمين، مريخ، مشتري، كيوان يا حتي نپتون (نزديك ترين همسايه پلوتو) متفاوت است. پس از رصد 2003 UB313 توسط تلسكوپ فضايي هابل معلوم شد كه اين جرم آسماني از پلوتو بزرگتر است و قطر آن به 3000 كيلومتر مي رسد. تصميم جديد ستاره شناسان ممكن است در نهايت در كتاب هاي درسي و دانشنامه ها ثبت شود. منظومه شمسي پس از اين تغييرات شامل هشت سياره يعني تير، ناهيد، زمين، مريخ، مشتري، زحل، اورانوس و نپتون خواهد بود.

در جست وجوي شكار
013713.jpg
همشهري جوان: بالاخره بعد از مدت ها، يك بازي اكشن اول شخص خوب و درست و حسابي وارد بازارها شد. بازي Prey از موتور پايه Doom III استفاده مي كند و جزو آن دسته از بازي هايي است كه تبليغاتشان از خودشان بهتر بوده است!
داستان اين بازي در مورد سرخ پوست هايي است كه توسط بيگانه هاي فضايي دزديده مي شوند. شايد تا به حال نديده باشيد كه در دنياي بازي هاي رايانه اي، قهرمان يك بازي، سرخ پوست باشد. قهرمان هاي سياه پوست بي سابقه نيستند، اما سرخ پوست ها، براي اولين بار است كه در يك بازي بزرگ حضور پررنگ دارند.
بازي از نوع اكشن خالص است و معماها مشكل كمي براي تان ايجاد مي كنند. تامي، نقش اول بازي با اين كه آدم خشني نيست، اما پس از گرفتار شدن در سفينة بيگانه ها، به خوبي نحوة استفاده از سلاح هاي عجيب و غريب بيولوژيكي آن ها را فرامي گيرد و از همين سلاح ها براي كشتن موجودات فضايي استفاده مي كند.
گرافيك بازي، بسيار عالي است و اگر دل تان براي بافت هاي با كيفيت و چشمگير Doom III تنگ شده، حتما Prey را امتحان كنيد. نورپردازي طبق معمول در همه جاي بازي، خودنمايي مي كند و حس واقعي بودن محيط و اشيا را به خوبي انتقال مي دهد. روند بازي بسيار جالب و منحصر به فرد است. شما مي توانيد با استفاده از دستگاه هاي عجيب و غريب سفينه، بر جاذبه غلبه كنيد و بعضي وقت ها روي در و ديوار هم قدم بزنيد. از طرفي، تامي با تمام شدن قواي فيزيكي اش نمي  ميرد، بلكه به دنياي ارواح سفر مي كند و در آن جا با شكار چند روح خبيث مي تواند مجوز بازگشت به زندگي را بگيرد. به اين ترتيب، بازي بسيار آسان مي شود و شما در هر لحظه مي دانيد كه هيچ نيرويي در بازي نمي تواند كاري كند كه عنوان Game Over را جايي ببينيد.
اكشن ها بسيار روان و خوش دست هستند. سلاح ها آن قدر متنوع و متعادل طراحي شده اند كه از استفاده از هيچ كدام از آن ها خسته نمي شويد. اما در نهايت، بازي Prey، بازي آساني به شمار مي آيد و طرفداران سفت و سخت اكشن هاي اول شخص را راضي نمي كند. در پايان داستان هم به نظر مي رسد ماجراهاي تامي، همچنان ادامه داشته باشد. براي انجام Prey بايد مشخصات رايانه تان كمي بيش از حد متوسط باشد.

ويندوز ويستا دي وي دي هاي جديد را پخش نمي كند!
013704.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت اعلام كرد ويندوز ويستا، قادر به پخش فايل هاي ويدئويي باكيفيت بالا (HD) از جمله بلو-ري و اچ دي-دي وي دي نخواهد بود.
به گزارش نيوزفكتور، مايكروسافت اعلام كرده است كه ويستا به هيچ نرم افزاري براي پخش ديسك هاي اچ دي - دي وي دي و يا بلو-ري مجهز نخواهد بود اما ساير شركت هاي توليدكننده نرم افزار و همچنين استوديوهاي ضبط و نشر اين دي وي دي ها ممكن است نرم افزارهايي را براي افزودن قابليت نمايش فايلهاي ويدئويي پركيفيت به ويستا، عرضه كنند.
البته مايكروسافت اعلام كرده است كه اين وضعيت تنها به نگارش ?? بيتي از ويندوز ويستا مربوط مي شود و نگارش ??بيتي از همين سيستم عامل كه در تاريخي نامعلوم به بازار خواهد آمد، با فايلهاي ويدئويي از نوع HD سازگار خواهد بود.
به گفته جو ويلكاكس از شركت تحقيقات رايانه اي ژوپيتر، عدم افزودن قابليت پخش فايل هاي ويدئويي پركيفيت به ويستا در زمان فعلي چندان عجيب به نظر نمي رسد زيرا خود فناوري هاي اچ دي-دي وي دي و بلو-ري همچنان در مرحله آزمايش به سر مي برند و هنوز زمان افزوده شدن آنها به سيستم عامل پركاربري نظير ويندوز، فرا نرسيده است.
به اين ترتيب كاربران علاقه مند به فناوري هاي ويدئويي اچ دي-دي وي دي و بلو-ري، در آينده نزديك قادر به تماشاي اين قبيل تصاوير در رايانه هاي خود نبوده و تنها مي توانند از تجهيزات دي وي دي پلير ويژه پخش اين تصاوير در تلويزيون، براي تماشاي آنها استفاده كنند.

آموزش عالي
دوره دكتراي علوم حديث
راه اندازي مي شود
گروه علمي و فرهنگي- دانشكده علوم حديث قم، به زودي دوره دكتراي علوم حديث را براساس مجوز رسمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با نظارت سازمان سنجش آموزش كشور، با دو گرايش تفسير اثري و تفسير اجتماعي، ويژه طلاب، راه اندازي مي كند.
محمدكاظم شاكر، مدير گروه تفسير اثري دانشكده علوم حديث قم در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني رسا، با اعلام اين خبر افزود: تهيه تمامي سرفصل هاي اين رشته ها به پايان رسيده و به زودي با پذيرش دانشجو، فعاليت رسمي آنها آغاز خواهد شد. وي در ادامه از آغاز به كار دوره دكتراي معارف اسلامي با گرايش قرآن و سنت در اين دانشكده خبر داد و گفت:  از مهر امسال با حضور 9 نفر از دانش پژوهان معارف اسلامي و با هماهنگي نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، گرايش قرآن و سنت در مقطع دكتراي معارف اسلامي، نيز كار خود را در اين دانشكده آغاز مي كند.

اهميت برگزاري
نمايشگاه بين المللي دانشگاهها
گروه علمي فرهنگي – برگزاري نمايشگاه بين المللي دانشگاهها، مراكز و تجهيزات آموزشي حركت بسيار ارزنده اي است كه استمرار آن مي تواند در پيشبرد سطح علمي و اهداف كشور موثر باشد.
علي عباسپور فرد تهراني، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ستاد خبري با بيان مطلب فوق افزود: به هر ميزان كه بتوانيم روابط بين المللي خود را با دانشگاههاي معتبر ديگر كشورها افزايش دهيم بالطبع به ارتقاء سطح علمي خود كمك كرده ايم.
وي ضمن استقبال از برگزاري نمايشگاه اظهار داشت در حال حاضر بازار آموزش عالي يك بازار بسيار موفق در سطح دنيا است كه كشور ما نيز پس از پيروزي انقلاب اسلامي پتانسيل هاي جذابي را در سطح بالايي براي آموزش عالي عرضه كرده است.
نماينده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد: تنوع در رشته ها و مقاطع فرصت هايي را فراهم كرده تا بتوانيم آموزش هاي عالي را در سطح بين المللي مطرح كنيم، برگزاري اين نمايشگاه مي تواند گام موثري در اين راستا باشد به خصوص كه اين اولين تجربه ما خواهد بود. عباسپور در پايان خاطرنشان كرد: آموزش عالي، بخش خصوصي و دست اندركاران آموزش مي توانند در برگزاري اين نمايشگاه مهم، نقش مناسبي را ايفا كنند. گفتني است نمايشگاه بين المللي دانشگاهها، موسسات و تجهيزات آموزشي از 13 تا 18 شهريور ماه در محل نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود.

ميانگين شهريه دانشگاه هاي غير انتفاعي
در سال تحصيلي گذشته اعلام شد
013722.jpg
فارس: رئيس صندوق رفاه دانشجويان ميانگين شهريه سال تحصيلي 85-84 دانشگاه هاي غيرانتفاعي را اعلام كرد.
به گفته مهرداد فولادي نژاد ميانگين شهريه سال تحصيلي 85-84 دانشگاه هاي غير انتفاعي در مقطع كارداني 3 ميليون و 650 هزار ريال، در مقطع كارشناسي 5 ميليون و 675 هزار ريال، در مقطع كارشناسي ارشد 16 ميليون و 250 هزار ريال و در مقطع دكتراي تخصصي 15 ميليون ريال بود.
وي با تاكيد بر اينكه وام شهريه موجود پاسخگوي نياز دانشجويان خواستار وام نيست، گفت: در سال تحصيلي 86 - 85 پيش بيني مي شود در مقطع كارداني دانشگاه هاي غيرانتفاعي 65هزار نفر، در مقطع كارشناسي 51 هزار و 750 نفر، در مقطع كارشناسي ارشد 2 هزار و 900   نفر و در مقطع دكتراي تخصصي 360 نفر خواستار وام شهريه باشند. رئيس صندوق رفاه دانشجويان اظهار كرد: كمبود اعتبار وام شهريه دانشجويان فقط مختص دانشگاه هاي غيرانتفاعي نيست و شامل تمام دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي مي شود.

طرح ايجاد دانشكده ميراث فرهنگي
و باستانشناسي در دانشگاه چمران
013716.jpg
گروه علمي فرهنگي- سرپرست دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: پيگيري كار كميته بين رشته اي جهت تصويب و پيشنهاد راه اندازي رشته هاي جديد از جمله نانوتكنولوژي و همچنين تشكيل دفتر مطالعات خليج فارس و ارائه درسي به نام خليج فارس شناسي به عنوان درس اختياري از جمله فعاليتهاي معاونت آموزشي دانشگاه شهيد چمران اهواز است.
سيد محمدحسين نوري موگهي در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: سعي شده است با بهره گيري از توان نيروهاي مستعد دانشگاهي و برقراري ارتباط نزديك با اساتيد و اعضاي هيات علمي گام هاي بلندي در جهت توسعه فعاليت هاي پژوهشي و آموزشي اين دانشگاه برداشته شود. از فعاليتهاي معاونت آموزشي دانشگاه شهيد چمران اهواز مي توان به جذب بيش از 30 عضو هيات علمي، اخذ مجوز 40 رشته تحصيلات تكميلي، دكترا، موافقت كلي از وزارتخانه كه مجوز تاسيس گروه و دانشكده به دانشگاه واگذار شود، اشاره كرد.
نوري موگهي عنوان كرد: پيگيري پذيرش دانشجو براي دانشكده مهندسي، ارتقاي دانشكده بهبهان به مجتمع آموزش عالي، پيگيري ايجاد دانشكده ميراث فرهنگي و باستان شناسي، دانشكده انرژي آبادان، ارتقاي كمي پذيرش دانشجو در دوره هاي دكترا و كارشناسي ارشد، برگزاري جشن تجليل از استعدادهاي درخشان ، بازارچه كارآفريني و تعريف و تعيين سرفصل هاي رشته كارآفريني از اقدامات معاونت آموزشي است.

كمك هاي بلاعوض به بازسازي خوابگاه ها
مهر: رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت گفت: صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت با تاكيد وزير بهداشت، كمك هاي بلاعوضي به بازسازي هاي جزئي تابستاني خوابگاه هاي دانشگاه هاي علوم پزشكي اختصاص داد.
محمدحسين اسدي افزود: با دستور وزير بهداشت براي آماده شدن هر چه بهتر خوابگاه و برطرف شدن مشكلات حاد برخي از خوابگاه ها در آستانه سال تحصيلي، اعتباراتي به دانشگاه ها براي بازسازي تخصيص يافت. كمك به دانشگاه ها بر حسب مورد و درخواست آنها بوده است. صندوق رفاه بررسي كرده تا كمك ها به طور دقيق به خوابگاه هايي تعلق گيرد كه مشكلات بيشتري دارند.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت ياد آور شد: دانشگاه هايي كه درخواست بودجه براي بازسازي برخي از خوابگاه هاي خود ارائه داده اند پس از اينكه بودجه مورد نياز را تأمين كردند، نيمي از آن را صندوق رفاه به صورت بلاعوض به آنها پرداخت مي كند. وي ابراز اميدواري كرد: با تخصيص اين ميزان اعتبارات و بهبود وضعيت خوابگاه ها، دانشجويان در آغاز سال تحصيلي در مكان هاي مناسبي اسكان يابند.

مايكروسافت در انتظار پاسخ موزيلا
013707.jpg
همشهري آنلاين: مايكروسافت براي سازگار كردن نرم افزارهاي توليدي بنياد موزيلا با سيستم عامل ويندوز ويستا، به شكل رسمي از بنياد موزيلا دعوت به همكاري كرده است.
به گزارش نيوزفكتور، سم رمجي، سرپرست بخش نرم افزارهاي كد باز مايكروسافت از مسئولان بنياد موزيلا، سازنده مروگرر فايرفاكس و نرم افزار مديريت ايميل ثاندربرد، دعوت به همكاري كرده تا از سازگاري كامل اين دو محصول با سيستم عامل جديد ويندوز ويستا اطمينان حاصل شود.
بنياد موزيلا كه در سال هاي اخير موفق شده با مرورگر كد باز فايرفاكس خود بخش بزرگي از كاربران مرورگر اينترنت اكسپلورر مايكروسافت را به سوي خود جلب كند، همواره رقيب سرسخت مايكروسافت محسوب شده و ارسال اين دعوتنامه از سوي مايكروسافت براي مسئولان موزيلا، نشان دهنده تغيير سياست هاي مايكروسافت در برخورد با نرم افزارهاي رقيب كد باز است.
به نظر مي رسد كه دوران سلطه كامل مايكروسافت بر بازار نرم افزاري جهان به پايان رسيده و بسياري از كاربران از سيستم عامل هايي نظير لينوكس، يونيكس و مك او اس اكس به جاي ويندوز استفاده كرده و به علاوه بسياري نرم افزارهاي كد باز مثل فايرفاكس محبوبيت فراواني پيدا كرده اند و مايكروسافت چاره اي جز همكاري با توليدكنندگان اين نرم افزارهاي داراي كد باز نمي بيند. آخرين آمارهاي موجود نشان مي دهد حدود ??درصد از كاربران اينترنت در جهان از فايرفاكس استفاده مي كنند و اين درحالي است كه سهم بازار اينترنت اكسپلورر كه زماني بيش از ?? درصد كاربران از آن استفاده مي كردند هم اكنون به كمتر از ?? درصد در جهان كاهش يافته است.
بنياد موزيلا هنوز به دعوت همكاري ارسال شده از سوي مايكروسافت پاسخ نداده است.

آي پاد در اتومبيل
013710.jpg
گروه علمي فرهنگي- اپل در تلاش است براي افزايش هر چه بيشتر محبوبيت دستگاه قابل حمل پخش موسيقي خود، آي پاد، امكان اتصال اين محصول به خودروها را نيز فراهم كند.
طبق اخبار جديد منتشر شده، اپل به دنبال امضاي قرارداد جديد با سه شركت بزرگ خودروسازي است و اعلام كرده كه به زودي، كاربران مي توانند آي پاد را به اتومبيل شان متصل كنند. در اين قرارداد، سه شركت فورد، جنرال موتورز و مزدا، آمادگي خود را براي آغاز همكاري با اپل اعلام كرده اند و قرار شده به زودي خودروهايي توليد شود كه كاربران بتوانند آي پاد را در آنها شارژ كنند و با نصب اين دستگاه در بخش جلويي اتومبيل، موسيقي هاي مورد علاقة خود را گوش دهند. اين اتومبيل ها طوري ساخته مي شوند كه دستگاه هاي كنترل مخصوص ضبط صوت آنها مي توانند بخش هاي مختلف آي پاد را هم كنترل كنند. قرار است كه بيش از 70 درصد اتومبيل هاي مدل 2007 به اين سيستم مجهز شوند. در اين ميان، جنرال موتورز هم اعلام كرده كه سيستم ياد شده را در تمامي 65 مدل اتومبيل هاي خود نصب خواهد كرد.

علمي فرهنگي
بازديد از موزه ها
در جشن هاي ماه مبارك شعبان رايگان است
گروه علمي فرهنگي - همزمان با جشن ها و اعياد ماه مبارك شعبان، بازديد از موزه ها در سراسر كشور براي عموم مردم رايگان است. همچنين در اين هفته، موزه زابل به همراه نمايشگاهي از آثار ميراث پيامبر(ص) از سوي اداره كل موزه ها افتتاح مي شود.
مسعود نصرتي، رئيس اداره كل موزه ها با اعلام اين خبر گفت: در هفته دولت، موزه هاي بسياري در سطح استان ها افتتاح خواهد شد كه از جمله آنها موزه زابل، باستان شناسي قلعه فلك الافلاك، مردم شناسي قلعه والي ايلام و موزه بزرگ منطقه اي زاهدان است. به گفته نصرتي، اداره كل موزه ها همچنين با همكاري دوستداران پيامبر اعظم(ص) در اصفهان و براي گراميداشت شخصيت ايشان در هفته دولت، اقدام به برگزاري نمايشگاهي از آثار باستاني كه نام و يا اشاره اي به شخصيت پيامبر بزرگوار دارد، مي كند. براساس اين گزارش، امروز دوشنبه، ششم شهريور روز ولادت حضرت امام حسين(ع)، فردا سه شنبه هفتم شهريور روز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و چهارشنبه هشتم شهريور روز ولادت حضرت امام زين العادين(ع) بازديد از موزه هاي سراسر كشور براي همه مردم رايگان است.

لغو امتياز فعاليت ده دفتر خدمات مسافرتي
گروه علمي فرهنگي- از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، مجوز فعاليت 10 دفتر خدمات مسافرتي و گردشگري در تهران لغو شد.
به گزارش خبرنگار ما، اسامي اين دفاتر به اين شرح است: سيروس سير، ميراث، تهران مارليك، محراب، سياحتگر هزاره سوم، اميد، ايوار سفر، خضراء، پارسيا سير آريا، شعبه آي سوداي قم در تهران. دليل عمده لغو امتياز فعاليت اين دفاتر، شكايت هاي واصله، تخلفات آيين نامه اي و تعطيلي دفاتر است.

بايداز تمام ظرفيت  دانشگاه ها استفاده كرد
013719.jpg
گروه علمي فرهنگي- حجت الاسلام عباسعلي رستمي ثاني، عضو كميسيون آموزش مجلس در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد كه ايجاد دانشگاه ها و افزايش دانشجو مسئله مثبتي است و نمي توان گفت ايجاد دانشگاه يا جمعيت زياد دانشجويي مضر است.
نماينده قوچان افزود كه شاخص هاي ما در رابطه با آموزش عالي نسبت به بسياري از كشورها پايين است. اگر بخواهيم اين شاخص ها به حد مطلوب برسد، بايد در ارتباط با ايجاد دانشگاه ها توجه بيشتري صورت گيرد. ثانيا دولت بايد دست از مديريت مالكيت بردارد، حتي در ارتباط با آموزش عالي بيشتر به نظارت و سياستگذاري بپردازد. علت اين كار اين است كه مديريت دولت در دانشگاه هاي دولتي، هم از نظر فضا و هم از جهت بودجه پاسخ نداده است. بنابراين با توجه به آنكه اين شيوه پاسخ نمي دهد و از سوي ديگر تعداد بسيار زيادي جوان پشت كنكور هستند و عطش ورود به آموزش عالي بين خانواده ها و جوانان ايجاد شده، طبيعتا براي پاسخگويي به جمعيت انبوه پشت كنكوري چاره اي نداريم؛ جز اينكه از همه ظرفيت ها، هم در دانشگاه هاي دولتي و هم در دانشگاه هاي غير دولتي استفاده كنيم.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: در اين راستا مشاركت مردمي با حضور فرهيختگان در تاسيس دانشگاه هاي غيردولتي لازم است. اگر اين كارها انجام نشود، جوانان به ويژه آنهايي كه امكاناتي دارند، ارز را از كشور خارج مي كنند و براي ادامه تحصيل به خارج كشور مي روند و معلوم نيست از نظر بنيه علمي چگونه اين افراد تربيت شوند و يا اگر قصد برگشت به كشور را داشته باشند با چه فرهنگي برخواهندگشت كه براي اين مسئله تضميني وجود ندارد. عوامل مختلف موجب شده كه در ارتباط با پذيرش دانشجو به صورت انبوه اقدام شود، لذا اين نكته مثبتي است. البته بايد بر كيفيت هم توجه داشته باشيم، يعني ضمن اين تقاضا ها، از كيفيت آموزش عالي كه بحث تحقيقات، پژوهش و علميت نسل جوان ماست، نيز نبايد غافل شويم.
نماينده قوچان با تاكيد بر استفاده از تمام ظرفيت هاي دانشگاه ها براي پذيرش دانشجو گفت: مشاركت مردمي را نيز در اين رابطه نبايد فراموش كنيم. 70 درصد از دانشگاه ها در كشور هاي پيشرفته با مشاركت بخش خصوصي و مردم اداره مي شود. اين مسئله باعث ايجاد رقابت و افزايش كيفيت مي شود. بايد براي هدف از ورود به دانشگاه و بعد از آن فرهنگسازي شود. گاهي هدف از ايجاد دانشگاه اشتغال است. اگر پايه گذاري دانشگاه ها و پذيرش دانشگاه را بر اين مبنا سياستگذاري كنيم، قاعدتا بايد نيازسنجي كنيم، يعني بررسي كنيم جامعه در چه رشته اي نيازمند است، قاعدتا در همان رشته ها نيز بايد دانشجو بپذيريم. اين مسئله باعث مي شود خيلي از رشته ها حذف شوند، چون نياز جامعه نيست.
به گفته وي، از نظر خيلي از رشته ها، جامعه ما در حال حاضر اشباع است. لذا بايد تا مدتي همه آن رشته ها از سطح دانشگاه ها حذف شود. لذا در هيچ كشوري پايه گذاري دانشگاه و گسترش آن بر مبناي نياز هاي جامعه نيست. ورود به آموزش عالي در فرهنگ و توسعه كشورها تاثيرگذار است، لذا بايد اين گونه برنامه ريزي و سياستگذاري كنيم. متاسفانه در جامعه ما در اين رابطه فرهنگسازي نشده و فكر مي كنند هر كس دانشجو شد، طبيعتا بعد از فراغت از تحصيل بايد پشت ميز نشين شود و حقوق بالايي دريافت كند، در حالي كه اكثر كشاورزان و صنعت گران كشور هاي ديگر دانشگاهي و داراي رشته هاي تخصصي هستند. لذا اين بدان معنا نيست كه هر كس دانشجو و بعد فارغ التحصيل شد، بايد از سوي دولت براي وي اشتغال ايجاد شود.
رستمي در ارزيابي از اشتياق افراد براي تحصيل در دانشگاه هاي شهرهاي بزرگ گفت: اينكه هر جواني دنبال اين است كه در دانشگاه هاي مادر تحصيل كند و آن را يك افتخار مي داند، خواسته خيلي افراد است، اما اگر عدالت آموزشي وجود داشته باشد و امكانات بين دانشگاه ها يكسان تقسيم شود، افراد تشويق مي شوند در دانشگاه هاي محل سكونت خود ادامه تحصيل دهند. اگر دنبال عدالت هستيم عدالت در همه سطوح از جمله آموزش بايد رعايت شود، اما اينكه چرا كارشناسان و فارغ التحصيلان دانشگاه هاي مادر به شهرستان و محل زندگي خود بر نمي گردند، علت اين است كه ما ابزار و امكانات را براي آنها در شهرستان ها فراهم نكرده ايم.
وي در پايان گفت: آنها نيز نيازمندي هايي دارند كه بايد اين نيازمندي ها برآورده شود تا افراد رغبت پيدا كنند به محل سكونت و شهرستان خود برگردند. در اين ميان مي توان اساتيدي كه از امكانات كشور رايگان استفاده مي كنند را موظف كرد كه مدتي در مناطق محروم خدمت كنند. قطعا اگر اين چنين اقداماتي صورت گيرد، شهرستان ها نيز مي توانند از وجود متخصصان و كارشناسان استفاده كنند.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   دانش    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |