چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۳ - Sep 13, 2006
براي آشنايي با جنبه هاي بين المللي هنر پارس
فرهنگ و هنر ايران درلندن به نمايش در آمد
در حاشيه اين برنامه، ايرانيان مقيم انگليس با برپايي غرفه هايي به فروش كتاب هاي تاريخ و فرهنگ ايران و نمونه هايي از آثار موسيقي پرداختند
016458.jpg
گروه ادب و هنر - شعر و موسيقي، نقالي و شاهنامه خواني، نقاشي، نمايش فيلم و آشنايي با جنبه هاي بين المللي هنر ايران مجموعه برنامه  موزه ويكتوريا و آلبرت براي شناساندن فرهنگ و هنر ايران به علاقه مندان آن در انگليس بود كه با استقبالي چشمگير همراه شد. در حاشيه اين برنامه ها ايرانيان مقيم انگليس با برپايي غرفه هايي به فروش كتاب هاي تاريخ و فرهنگ ايران و نمونه هايي از آثار موسيقي پرداختند و به ارائه انواع خوراكي ها و ادويه ايراني براي مخاطبان خارجي اقدام كردند. در اين برنامه كه طي دو روز اخير برگزار شد هنرمندان ايراني به اجراي برنامه هاي موسيقي سنتي، شعرخواني ، نقالي و آموزش موسيقي پرداختند و كارگاه هاي قالي بافي، طراحي روي پارچه، نقاشي مينياتور، جواهرسازي، مراسم آييني زورخانه و چند فيلم سينمايي را به نمايش گذاشتند.
به گزارش خبرگزاري ايرنا از لندن برگزاركنندگان اين برنامه در حاشيه باغ مركزي اين موزه با پهن كردن چند قطعه فرش ايراني و قراردادن پشتي در زير چادرهاي سنتي به همراه سماور و قوري تلاش كرده بودند تا حال و هواي چادرهاي عشايري و قهوه خانه هاي سنتي ايران را به قلب لندن منتقل كنند.
بيشتر اين برنامه ها در باغ مركزي جان مادسكي در محوطه موزه ويكتوريا و آلبرت برگزار شد و برنامه هاي سخنراني و نمايش هاي فيلم نيز در سالن هاي سرپوشيده در طبقات مختلف موزه برگزار شد.
در قسمت نمايش فيلم اين مراسم دو روزه فرهنگي، فيلم بلند سينمايي روزي كه زن شدم ساخته مرضيه مشكيني و فيلم يك ساعته پويانمايي تولد دوباره رستم ساخته سعيد قهاري در چند نوبت به نمايش درآمد.
تولد دوباره رستم، يك اقتباس آزاد داستاني پويانمايي و حماسي با استفاده از طراحي هاي جديد رايانه اي و ديجيتالي از روايت رستم و سهراب در شاهنامه فردوسي است كه به زبان فارسي و با زيرنويس انگليسي تهيه شده است. در بخش آموزشي مجموعه آخر هفته ايران در موزه ويكتوريا و آلبرت نيز دكتر گريگوري مينيساله پژوهشگر هنر ايران در دانشگاه لندن با عنوان جنبه هاي بين المللي هنر ايران براي علاقه مندان سخنراني كرد.
برنامه هاي متنوع دو روزه ايراني در موزه ويكتوريا و آلبرت لندن بخشي از مجموعه برنامه هاي مربوط به افتتاح مجدد و معرفي گالري جميل بخش تازه تأسيس هنرهاي اسلامي اين موزه است كه يك ماه و نيم پيش افتتاح شد.حجم عمده اي از اين بخش بازسازي شده در موزه ويكتوريا و آلبرت به هنر و فرهنگ ايران در دوره پس از اسلام اختصاص دارد.
نگين و كانون توجه اين مجموعه فرش بزرگ و معروف بقعه شيخ  صفي الدين اردبيلي است كه از آن به عنوان مشهورترين فرش دستباف جهان ياد مي شود.

چهره روز
اخوان ثالث در آستانه روز ادب
016464.jpg
روز بيست و هفتم شهريور ماه ، به عنوان روز شعر و ادب فارسي در تقويم ها جاي گرفته است، آنچه در پي مي آيد مروري بر كارنامه شعري مهدي اخوان ثالث م.اميد يكي از چهره هاي ادبي ايران است. اخوان ثالث متخلص به اميد در سال 1307 در مشهد چشم به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در همين شهر گذراند و در سال 1326 در مشهد دوره هنرستان رشته آهنگري را به پايان رساند، آن گاه در همين رشته مشغول به كار شد. سپس به تهران آمد و به عنوان آموزگار در اين شهر و شهرهاي اطراف به تدريس پرداخت و در سال 1329 ازدواج كرد. اخوان ثالث چند بار به زندان افتاد و يك بار نيز به حومه كاشان تبعيد شد.
مهدي اخوان ثالث نخستين دفتر شعرش را با عنوان ارغنون در سال 1330 منتشر كرد. اگرچه اخوان در دهه بيست فعاليت شعري خود را آغاز كرد، اما تا زمان انتشار سومين دفتر شعرش، زمستان در سال 1336 در محافل ادبي آن روزگار شهرت چنداني نداشت.
او در سال 1333 براي بار چندم به اتهام سياسي زنداني شد. پس از آزادي از زندان در۱۳۳۶ به كار در راديو پرداخت و مدتي بعد به تلويزيون خوزستان منتقل شد.
در سال 1353 از خوزستان به تهران بازگشت و اين بار در راديو و تلويزيون ملي ايران به كار پرداخت در سال 1356 در دانشگاه هاي تهران ملي و تربيت معلم به تدريس شعر دوران سامانيان و معاصر روي آورد. در سال 1360 بدون حقوق و با محروميت از تمام مشاغل دولتي بازنشسته شد.
نامبرده در سال 1369 به دعوت خانه فرهنگ آلمان براي برگزاري شب شعري از تاريخ 4 تا 7 آوريل براي نخستين بار به خارج رفت و سرانجام چند ماهي پس از بازگشت از سفر، در چهارم شهريور سال 1369 در تهران درگذشت. وي در توس در كنار آرامگاه فردوسي حماسه سراي ايراني به خاك سپرده شد. از او 4 فرزند به يادگار مانده است. جلال آل احمد و دكترعلي شريعتي از جمله دوستان دوران جواني اخوان به شمار مي روند.
مهارت اخوان در شعر حماسي و روايي است . او درونمايه  هاي حماسي را در شعرش به كار مي گيرد و جنبه  هايي از اين درونمايه ها را با استعاره و نماد مي آرايد.پس از كودتاي 28 مرداد و سقوط دولت مصدق شعر اخوان مانند بسياري هم عصرانش رنگ يأس گرفت. اين موضوع به خصوص در شعر پوچ گرايانه كتبيه مشخص است. در مجموع مي توان گفت كه شعر اخوان آيينه تحولات فكري و مسائل اجتماعي دوران وي به شمار مي رود ، جوانان ايراني به شعر او علاقه خاصي دارند . او از جمله بر محمد رضا شفيعي كدكني تأثير مشخصي داشته است.
اخوان ثالث از نگاه اهل قلم
جمال ميرصادقي، داستان نويس و منتقد ادبي درباره اخوان گفته است: من اخوان را از آخر شاهنامه شناختم. شعرهاي اخوان جهان بيني و بينشي تازه به من داد و باعث شد كه نگرش من از شعر به كلي متفاوت شود و شايد اين آغازي براي تحول معنوي و دروني من بود.
نادر نادر پور ، شاعر، كه در سالهاي نخستين ورود اخوان به تهران با او و شعر او آشنا شد معتقد است كه : هنر م. اميد در تركيب شعر كهن و سبك نيمايي بود و اثري عميق در هم نسلان او و نسلهاي بعد گذاشت.
شعر او يكي از سرچشمه هاي زلال شعر امروز است و تأثير آن بر نسل خودش و نسل بعدي مهم است . اخوان ميراث شعر و نظريه نيمايي را با هم تلفيق كرد و نمونه  اي ايجاد كرد كه بدون اينكه از سنت گسسته باشد بدعتي بر جاي گذاشت. اخوان مضامين خاص خودش را داشت ، مضاميني در سوگ بر آنچه در دلش وجود داشت - اين سوگ گاهي به ايران كهن بر مي گشت و گاه به روزگاران گذشته خودش و اصولاً سرشار از سوز و حسرت بود - اين مضامين شيوه خاص اخوان را پديد آورد به همين دليل در او هم تأثيري از گذشته مي توانيم ببينيم و هم تأثير او را در ديگران يعني در نسل بعدي مي توان مشاهده كرد. هوشنگ گلشيري نويسنده معاصر ايراني مهدي اخوان ثالث را رندي مي داند از تبار خيام با زباني بيش و كم ميانه شعر نيما و شعر كلاسيك فارسي. وي مي گويد: تعلق خاطر اخوان را به ادب كهن هم در التزام به وزن عروضي و قافيه بندي، ترجيع و تكرار مي توان ديد و هم در تبعيت از همان صنايع لفظي قدما مانند مراعات النظير و جناس و غيره.
اسماعيل خويي نيز مي گويد: اگر دو نام از ما به آيندگان برسد يكي از آنها احمد شاملو و ديگري مهدي اخوان ثالث است كه هر دوي آنها از شاگردان نيما يوشيج هستند. اما خود اخوان زماني گفت نه در صدد خلق سبك تازه اي بوده و نه تقليد، و تنها از احساس خود و درك هنري اش پيروي كرده: من نه سبك شناس هستم نه ناقد ... من هم از كار نيما الهام گرفتم و هم خودم برداشت داشتم . در مقدمه زمستان گفته  ام كه مي كوشم اعصاب و رگ و ريشه هاي سالم و درست زباني پاكيزه و مجهز به امكانات قديم و آنچه مربوط به هنر كلامي است را به احساسات و عواطف و افكار امروز پيوند بدهم يا شايد كوشيده باشم از خراسان ديروز به مازندران امروز برسم....
به گفته خويي ، اخوان ثالث از ادب سنتي خراسان و از قصيده و شعر خراساني الهام گرفته است و آشنايي او با زبان و بيان و ادب سنتي خراسان به حدي زياد است كه اين زبان را به راستي از آن خود كرده است. وي مي افزايد كه اخوان دبستان شعر نو خراساني را بنياد گذاشت و داراي يكي از توانمندترين و دورپرواز ترين خيالهاي شاعرانه بود. وي به عنوان نمونه به شعر زمستان اشاره مي كند و مي گويد اين شعر فقط يك روز برفي طبيعي مشهد را تصوير مي كند و از راه همين فضا آفريني و تصوير آفريني در حقيقت ما را به ديدن يا پيش چشم خيال آوردن دوران ويژه اي از تاريخ خود مي رساند كه در آن همه چيز سرد، تاريك و يخ زده و مملو از هراس است.
منبع : مهر

نامگذاري خياباني در لاهور به نام فردوسي
مهر: عمران مسعود وزير آموزش ايالت پنجاب پاكستان با اشاره به اغلاط متون فارسي مندرج در كتب مدارس و دانشگاهي اين كشور، گفت: من با مسئول سازمان تهيه كتب درسي ايالت پنجاب صحبت كردم و پيشنهاد دادم هياتي را تشكيل دهند و با همكاري خانه فرهنگ ايران، اين كتاب ها را اصلاح كنند.وي در باره برنامه هايش در ايران گفت : من با رئيس دانشگاه فردوسي در مشهد ملاقات داشتم و قرار شد براي ترويج زبان فارسي به ما كمك كنند و استادان زبان فارسي به پاكستان بيايند و حتي براي تدوين كتب فارسي ما را ياري كنند.
اين مسئول فرهنگي پاكستاني اضافه كرد : من در ايران خياباني را ديدم كه به نام اقبال لاهوري نام گذاري شده است از همين رو قرار است در لاهور هم اسم يكي از خيابان ها را به نام فردوسي نام گذاري كنيم.

گزارش فروش سينماي جهان
پيمان در صدر سينماي جهان قرار گرفت
ايرنا: فيلم پيمان كه داستان چند دانش آموز جوان و استثنايي را كه در يك پانسيون قصد نابودي و خراب كردن يكديگر را دارند به تصوير مي كشد، اين هفته در صدر جدول پرفروش هاي سينماهاي آمريكاي شمالي قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از لس انجلس ، پيمان با فروش 9 ميليون دلاري دوپله بالاتر از شكست ناپذير فيلمي كه در سه هفته اخير مكان نخست را به خود اختصاص داده بود، ايستاد.
فيلم شهر هاليوود با فروش ?5ميليون دلار و شكست ناپذير با ? ميليون و 800هزار دلار در رده هاي بعدي جدول پرفروش هاي سينماي جهان قرار گرفتند.
فيلم شكست ناپذير كه هفته گذشته با فروشي بالغ بر 15ميليون و ?200 هزار دلار پرفروش ترين فيلم هفته جهان نام گرفته بود، اين هفته با كاهشي چشم گير دو پله نزول كرد و سوم شد.
به گفته كارشناسان سينمايي ميزان فروش هفته گذشته فيلم پرفروش سينما هاي جهان كمترين مبلغ پس از سال 2003 است كه فيلم نخست جدول رده بندي بالغ بر۶? ميليون و 600هزار دلار فروش كرده بود.

۲۲ فيلم تبريزي در جشنواره تهراني
مهر: برنامه مرور فيلم هاي كوتاه انجمن سينماي جوانان دفتر تبريز از جمله بخش هاي جنبي بيست وسومين جشنواره فيلم كوتاه تهران است كه با نمايش 22 فيلم برگزار مي شود.
روابط عمومي بيست و سومين جشنواره فيلم كوتاه تهران اعلام كرد در اين دوره جشنواره نيز مانند سال هاي گذشته، آثار دفاتر انجمن سينماي جوانان شهرستان ها مرور مي شود كه امسال نوبت مرور توليدات دفتر تبريز است.
آثاري كه در بخش مرور فيلم هاي كوتاه تبريز در جشنواره فيلم كوتاه تهران روي پرده مي روند عبارتند از: شاهكار يك جيغ، در كنار ريل، روياي هميشگي، عرصه كوچ، روياي پرواز، دست، چرخ، موسيقار، باتيك، روي يك مرد خود را كاشت، در باد، مرد تك تني، سفر، كنار از جاده، پروانه روي شانه، ميقات، مراسم عيد در روستاي گازير، روياي كوير، سكه به روايت تاريخ، تصميم، كس ديگر مي رود و پاهاي سبز.
جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران به منظور ارتقاء سطح آگاهي، تجربه و بينش نسل جوان با هدف بسط و تعميم ارزش هاي والاي انساني، ديني و فرهنگي و پرورش هنرمنداني متعهد، نوگرا و توانمند 30 آبان الي 8 آذر 85 در تهران برگزار مي شود.

با هدف آشنايي بيشتر مردم با سينماي ايران صورت مي گيرد
نمايش 22 فيلم سينمايي در چهار بوستان شهر تهران
016470.jpg
گروه ادب و هنر: 22 فيلم سينمايي تا پايان شهريور ماه جاري در چهار بوستان شهر تهران براي مردم نمايش داده مي شود.
به گزارش روابط عمومي اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع كنندگان فيلم سينمايي ايران، اين فيلم ها با هدف آشنايي مردم با سينماي ايران و همچنين گراميداشت سال پيامبر اعظم(ص) نمايش داده مي شوند.
فيلم ها روزهاي پنجشنبه و جمعه هر هفته در چهار بوستان بعثت، گفتگو، پليس و ملت به نمايش درمي آيند.
برنامه اكران فيلم هاي سينمايي در بوستان هاي شهر تهران با همكاري معاونت فرهنگي شهرداري تهران و اتحاديه  تهيه كنندگان اجرا مي شود.
پژمان بازغي بازيگر، اين اقدام را مثبت ارزيابي مي كند. او مي گويد: به نظرم هر حركتي كه منجر به جلب توجه مردم به سينما شود مثبت است. البته محل اصلي فيلم ديدن سالن سينماست و بهتر است فرهنگ فيلم ديدن در سينما ميان مردم تقويت شود.
اين بازيگر مي افزايد: نمايش فيلم ها در بوستان هاي سطح شهر در صورتي كه لطمه اقتصادي به سينما نزند، اقدام مثبتي است.
به اعتقاد بازغي از هر حركتي كه بتواند باعث نزديكي بيشتر مردم به سينما شود بايد پشتيباني كرد. او مي گويد: اگر هدف از اين كار آشنايي بيشتر مردم با سينماي ايران است و تعامل لازم ميان اتحاديه تهيه كنندگان و شهرداري ايجاد شده، مي توان آن را به فال نيك گرفت.

در شرايطي كه طبق آمارهاي رسمي، ميزان سينما رفتن مردم نسبت به كشورهاي ديگر، بسيار پايين است، نمايش فيلم ها در بوستان هاي سطح شهر مي تواند، توجه بخشي از جامعه كه اصلاً سينما نمي روند را به اين مقوله جلب كند. همچنين با نمايش فيلم در بوستان ها مي توان حال و هواي فرهنگي بيشتري به اماكن تفريحي بخشيد.

نخستين جشنواره آموزشگاه هاي آزاد هنري برگزار مي شود
فارس: اولين جشنواره آموزشگاه هاي آزاد هنري كشوري از سوي دفتر آموزش و توسعه فعاليت هاي هنري در رشته هاي نمايش، موسيقي و هنرهاي تجسمي از 19 تا 21 آذرماه در تهران برگزار مي شود.
مديركل دفتر آموزش و توسعه فعاليت هاي هنري وزارت ارشاد با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: تاكنون مجوز 2217 آموزشگاه آزاد هنري صادر شده است كه از اين تعداد بيش از 1800 آموزشگاه در رشته هاي موسيقي، هنرهاي تجسمي و نمايش فعاليت دارند.
وي با اشاره به اولين جشنواره آموزشگاه هاي آزاد هنري كشور ادامه داد: اين جشنواره به لحاظ گستردگي آموزشگاه ها داراي اهميت خاصي است كه با موضوع اصلي پيامبر اسلام(ص) در رشته هاي نمايش، موسيقي و هنرهاي تجسمي برگزار مي شود و آموزشگاه هاي آزاد مي توانند تا پايان مهرماه آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند. آثار ارسالي با همكاري اداره كل هنرهاي نمايشي دفتر موسيقي و شعر و دفتر هنرهاي تجسمي براي شركت در جشنواره انتخاب مي شوند و داوري نهايي آثار نيز با همكاري اين مراكز صورت مي گيرد. همچنين در بخش جنبي آموزشگاه ها مي توانند آثار خود را با موضوع آزاد ارسال كنند.

فيلمساز چيني محروميت كاري را رد كرد
016476.jpg
گروه ادب و هنر - فيلمساز چيني محروميت پنج ساله خود از فيلمسازي را قبول ندارد. لويه، كارگردان مطرح چيني با محكوم كردن دستور مسئولين رسمي كشور مي گويد با اين دستور مبارزه خواهد كرد.به نوشته سايت بي بي سي، اداره سانسور چين چند روز قبل با ممنوع كردن نمايش عمومي مكان تابستاني  آخرين فيلم لويه خبر از محروميت فيلمسازي او طي پنج سال آينده داد. علت اصلي اين محروميت حضور فيلم لويه در جشنواره بين المللي فيلم كن بوده است. لويه مكان تابستاني را بدون اجازه مسئولين رسمي ماه مه همراه خود به كن برد. همان زمان مسئولين رسمي در مقابل اين مسئله موضع گيري كردند.
لويه در گفت وگويي با آسوشيتدپرس محروميت پنج ساله از فيلمسازي را اقدامي احمقانه توصيف كرد و افزود: من مطمئنا به كار فيلمسازي ام ادامه خواهم داد. اين ممنوعيت كار به هيچ وجه با دليل و مدرك همراه نيست. فيلمسازي حق شخصي من است، از آنجا كه هر فيلمي براي نمايش در يك منطقه ساخته مي شود، اداره سانسور مي تواند نمايش عمومي فيلم مرا ممنوع اعلام كند. اما نمي توان يك كارگردان را از ساخت فيلم هاي سينمايي منع كرد. اين فيلمساز چيني در همين گفت وگو خبر از آمادگي اش براي كارگرداني يك فيلم جديد داد. با اين حال وي حاضر به اداي توضيحات بيشتر درباره اين فيلم نشد.

گزارش فروش سينماي ايران
به نام پدر از مرز 350 ميليون تومان گذشت
016461.jpg
ايرنا: آمار فروش فيلمهاي ايراني و خارجي به نمايش درآمده تا تاريخ 18 شهريور ماه اعلام شد.
فيلم سينمايي به نام پدر بعد از 32 روز نمايش در 11 سينما به فروشي بيش از 350 ميليون تومان دست يافت.
 كافه ستاره به كارگرداني سامان مقدم در همين مدت نمايش در 16 سينما فروشش از مرز 310 ميليون تومان گذشت. سرود تولد به كارگرداني علي قوي تن بعد از 18 روز نمايش در 18 سينما بيش از۹۷ ميليون تومان فروش داشته است. باغ فردوس پنج بعد از ظهر به كارگرداني سيامك شايقي كه به مدت 12 روز در 13 سينما به نمايش درآمده است بيش از 33 ميليون تومان فروش داشت. گرگ و ميش به كارگرداني قاسم جعفري بعد از چهار روز اكران در 17 سينما نزديك به 12 ميليون تومان فروخت. همچنين طبق اعلام بنياد سينمايي فارابي آمار فروش فيلم هاي خارجي اين دوره نيز بدين ترتيب است: فيلم حادثه در نيويورك بعد از 39 روز نمايش در 2 سينما بيش از يازده ميليون تومان فروخته است. فيلم پنهان كه 61 روز از اكران آن در يك سالن سينما مي گذرد، حدود 10 ميليون تومان فروخت و امپراتوريست بعد از 4 روز اكران در 2 سينما نزديك به 330 هزار تومان فروش داشت.

ترور جورج بوش در جشنواره تورنتو
شان پن: بوش، شيطان بزرگ است
016467.jpg
مهر: فيلم جنجال برانگيز مرگ يك رئيس جمهور كه به ترور جورج بوش رئيس جمهور آمريكا مي پردازد در جشنواره فيلم تورنتو به نمايش درآمد.
اين اثر در شرايطي اكران شد كه مخاطبان بيش از اين كه به دليل ساخت آن بيانديشند در مورد چگونگي توليد آن كنجكاو بودند. اين فيلم 93 دقيقه اي كه به سبب مضمونش سر و صداي بسياري را در آمريكا به وجود آورده در حضور هزار بيننده به نمايش درآمد. پس از تشويق كوتاهي كه در پايان نمايش فيلم صورت گرفت نيمي از بينندگان به سرعت سالن را ترك كردند و تنها نيمي ديگر براي شركت در جلسه پرسش و پاسخ با حضور گابريل رانگ، كارگردان و تهيه كننده 32 ساله فيلم در سالن ماندند.
كارگردان مرگ يك رئيس جمهور در اين جلسه گلايه كرد كه تعبير درستي از فيلمش نه به لحاظ مفهومي و نه به سبب به كارگيري چهره بوش بر سر يك هنرپيشه كه به قتل مي رسد صورت نگرفته است.در بسياري از سؤالاتي كه مطرح مي شد از كارگردان پرسيده شده بود چگونه توانسته فيلمي را بدين حد واقع گرايانه بسازد و اين كه آيا مقامات مسئول شيكاگو به هنگام فيلمبرداري اين اثر از مضمون آن اطلاعي داشته اند يا خير؟
كارگردان در پاسخ به اين سؤالات گفت: ما مجوز ساخت داشتيم و آنها مي دانستند كه نام فيلم مرگ يك رئيس جمهور است و در فيلم يك رئيس جمهور به قتل مي رسد.
علاوه بر اين ترور معنادار فيلم، شان پن، هنرپيشه فيلم همه مردان شاه نيز از كنفرانس خبري اين فيلم در جشنواره تورنتو به عنوان فرصتي براي انتقاد از سياست هاي جورج بوش رئيس جمهور آمريكا استفاده كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر اين هنرپيشه كه در فيلم همه مردان شاه نقش يك سياستمدار جاه طلب را بازي مي كند با لحني كنايه آميز گفت: شايد كساني باشند كه اعتقاد داشته باشند جورج بوش سياستمدار خوبي است اما مسئله اين است كه بايد ديد كه تعريف شما از سياستمدار چيست؟ روزي روزگاري سياستمدار كسي بود كه شرايط را به نفع مردم تغيير مي داد اما امروزه اين تعريف تغيير كرده است، درست مانند بازيگري كه تعريف جديد آن پيروزي در جشنواره هاي هنري است.
هنرپيشه اسكاري سينما در ادامه صحبتهايش تصريح كرد كه جورج بوش شيطان بزرگ است و در زمره آدم هاي احمق جاي مي گيرد.شان پن يكي از منتقدان سرسخت رئيس جمهور آمريكا در آغاز جنگ نسبت به اقدامات تروريستي است. او در سال 2002 نامه اي سرگشاده به جورج بوش نوشت و پس از آن سفري به عراق داشت. اين سفر باعث شد كه بسياري از آمريكايي ها او را فاقد عرق ملي بدانند.

شب به خير فرمانده در فوكوئوكا
ايسنا: جشنواره بين المللي فيلم فوكوئوكا ژاپن از  ۱۵ سپتامبر ( ۲۴ شهريورماه) با فوكوس بر سينماي آسيا آغاز به كار مي كند.
در اين فستيوال كه تا ده روز ديگر ادامه خواهد داشت، فيلم ايراني شب بخير فرمانده (انسيه شاه حسيني) با عنوان انگليسي خداحافظي زندگي به نمايش درمي آيد. اين رويداد سينمايي كه هر سال به شكل رقابتي برگزار مي شود، برپايي شانزدهمين دوره اش را در سال اخير پشت سر مي گذارد. بنا به اعلام تادائو ساتو مدير هنري جشنواره فيلم فوكوئوكا هدف از برپايي اين رخداد هنري، تعامل فرهنگي كشورهاي قاره كهن و پهناور آسيا مي باشد.
از جمله مهمترين آثاري كه در اين فستيوال به روي پرده مي روند مي توان به كيلومتر صفر (محصول عراق)،  آرايشگر پير (چين)، يك كره اي را در ژاپن ملاقات كردم (ژاپن)، پشت نقاشي (تايلند)، ازدواج من (كره جنوبي) به عقب نگاه نكن (كره - ژاپن)، زيستن در ترس (ويتنام - ژاپن)،  ۳۰‎/۴ (سنگاپور)، اشاره كرد.
جشنواره ژاپني فوكوئوكا در بخش جنبي اش به برپايي نمايشگاه هاي هنري جهت بازديد مخاطبان اقدام مي كند.

اخبار كوتاه
مجيدي، بهترين كارگردان آسيا
مجيد مجيدي جايزه بهترين كارگردان آسيايي پنجمين جشنواره بين المللي فيلم هاي آسيايي بمبئي را دريافت مي كند.
اين جايزه كه جايزه فرهنگي فيلم آسيايي نام دارد هر ساله به بهترين كارگردان آسيايي اهدا مي شود و امسال به مجيد مجيدي كارگردان سينماي ايران اهدا مي شود.
براساس همين گزارش، افتتاحيه پنجمين جشنواره فيلم آسيايي با نمايش فيلم "بيد مجنون" مجيدي خواهد بود. اين جشنواره از 20 مهر ماه به مدت يك هفته در بمبئي برگزار مي شود و مجيدي مهر سال جاري به همراه همسرش به بمبئي سفر خواهد كرد.
تشكيل مجدد حلقه رندان
شب شعر طنز در حلقه رندان بعد از 7 ماه وقفه، از روز يكشنبه، دوم مهرماه، فعاليت خود را از سر مي گيرد.
برنامه در حلقه رندان 6 سال پيش از اين به كوشش دفتر طنز حوزه هنري بنا گذاشته شد و در مدت برگزاري توانست جمع كثيري از علاقه مندان را در يكشنبه اول هر ماه به خود جذب كند.
برگزاري اين برنامه پس از نشست بهمن ماه سال گذشته دچار وقفه اي شد كه مسئولان دفتر طنز پس از 7 ماه با ايجاد تغييراتي در كيفيت و نحوه برگزاري، از اولين يكشنبه مهرماه دور جديد فعاليت هاي آن را از سر مي گيرند.
مكان برپايي شعر طنز در حلقه رندان به روال گذشته، سالن انديشه حوزه هنري خواهد بود.
بررسي زنده باد كميل
طي سلسله نشست هاي نقد كتاب دفاع مقدس در تهران، كتاب زنده باد كميل به قلم محسن مطلق نقد و بررسي مي شود.
اين كتاب مجموعه اي از خاطرات نويسنده ازجنگ عراق با ايران است كه در۱۰۵ صفحه و با شمارگان 2200 توسط دفترادبيات و هنر مقاومت تهيه و ازسوي نشرسوره مهرمنتشر شده و هم اكنون به چاپ دوم رسيده است.
نشست نقد كتاب دفاع مقدس با حضور ميهماناني چون: اميرحسين فردي، محمد رضا بايرامي، داوود اميريان و احمد دهقان روزشنبه هشتم مهرماه، ساعت 16 در سالن شماره دو تالار انديشه برگزار خواهد شد.

برادران مسلمان هندي مسابقه مي دهند
گروه ادب و هنر- برادران فيلمساز مسلمان هندي فيلم جديد خود را جلوي دوربين مي برند. مسابقه نام كار تازه عباس- مستان است كه همين روزها فيلمبرداري آن شروع مي شود.
به نوشته سايت اينديااف ام، مسابقه يك درام دلهره  آور است كه حال و هوايي شبيه كارهاي قبلي اين دو برادر كارگردان دارد. با اين وجود سازندگان فيلم ترجيح داده اند خط اصلي قصه فيلم خود را لو ندهند. تاكنون حضور بازيگراني مثل آنيل كاپور، سيف علي خان، بيپا شا باسو، كاترينا كيف و ماليكا شراوت در مسابقه قطعي شده است. در عين حال احتمال حضور بابي ديول و آكشي كانا هم در فيلم هست.
شركت پرسابقه تيپز تهيه كننده مسابقه است. اين شركت هفت سال قبل درام دلهره آور سرباز را به كارگرداني عباس- مستان روي پرده سينماها داشت. اين فيلم پرفروش با بازي بابي ديول، پريتي زنيتا و راكي ساخته شد.سازندگان مسابقه تلاش دارند كار فيلمبرداري را تا پايان ماه نوامبر تمام كنند تا بتوانند آن را اوايل سال آينده روانه اكران عمومي كنند. آخرين فيلم عباس- مستان به نام محله چيني 36 فصل گذشته فروش متوسطي روي پرده سينماهاي هند داشت. آكشي كانا، كارينا كاپور و شاهد كاپور بازيگران اصلي اين فيلم بودند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |