چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۳ - Sep 13, 2006
در نشست ديروز شوراي اسلامي شهر
طرح ساماندهي دستفروشان شهر تهران تصويب شد
گروه شهري - طرح ساماندهي دستفروشان شهر تهران، در جلسه ديروز شوراي شهر به تصويب رسيد.
به گزارش همشهري، براساس اين طرح، شهرداري موظف است با هماهنگي ساير دستگاههاي اجرايي ذيربط و با استفاده از قابليت هاي بخش خصوصي و توانمندي مديريتي و نظارتي شوراياري هاي محلات نسبت به ساماندهي وضعيت دستفروشان به عنوان بخشي از مشاغل سيار در شهر تهران و تعيين فضاهاي مناسب در هر محله يا ناحيه شهري براي ايجاد بازارهاي محلي يا در نظر گرفتن شاخص هاي مربوطه اقدام كند.
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر با اشاره به وضعيت نامناسب بازارچه هاي سنتي سطح شهر گفت: براي ساماندهي دستفروشان هيچ هماهنگي بين مجموعه ها و يا آئين نامه اي براي تعيين نرخ و نحوه ساماندهي فضاها و غيره وجود ندارد.
رسول خادم خواستار تعامل شهرداري با مجموعه دروني و خارج از خود به منظور ساماندهي دستفروشان شد.
وي اظهار داشت: ايجاد چنين تعاملي نيازمند تدوين آئين نامه ها و دستورالعمل هاي مناسب است.
مخبر كميسيون شهرسازي و معماري شورا نيز گفت: نبايد ساماندهي دستفروشان و در اختيار قرار دادن فضاهاي موجود، سبب ايجاد حق براي دستفروشان شود و آنان احساس كنند كه در اين خصوص ذي حق هستند.
خسرو دانشجو با اشاره به اظهارات مدير عامل سازمان زيباسازي گفت: همان گونه كه مديرعامل سازمان زيباسازي مي گويد انجام تبليغات از طريق نصب داربست در تهران ممنوع است و ما از معاونت هاي شهرداري انتظار داريم به اين موضوع توجه بيشتري داشته باشند.
مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز گفت: طرح ساماندهي دستفروشان تهران نبايد باعث ازدياد آنان در سطح شهر شود ضمن اينكه در اجراي طرح در سطح مناطق بايد حقوق مردم نيز مدنظر قرار گيرد و بازارهاي موقت و سيار سبب ناراحتي و ايجاد مزاحمت براي شهروندان نشود.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين طرح «الزام شهرداري تهران به تهيه و ارايه لايحه آئين نامه ساماندهي، مكان يابي و نصب تنديس ها و نمادهاي يادماندني» تصويب شد.
به موجب اين طرح، شهرداري موظف است ظرف مدت ۳ ماه با محوريت سازمان زيباسازي شهر تهران و هماهنگي ساير دستگاههاي اجرايي ذيربط نسبت به تهيه، تدوين و ارايه لايحه آئين نامه ساماندهي سيما و منظر شهري، مبلمان شهري، ساماندهي شاخص هاي مرتبط با نشانه هاي شهري با همكاري و مشاركت شهروندان و به ويژه انجمن هاي معتمدين محلات (شوراياري ها) و استفاده از قابليت هاي بخش خصوصي اقدام نموده و آن را به شورا ارايه دهد.
خسرو دانشجو مخبر كميسيون فني و عمراني شوراي شهر هنگام بررسي اين طرح با اشاره به نابساماني تبليغات شهري در تهران گفت: مشكل اين است كه سامان تبليغي مناسبي در تهران وجود ندارد.
وي افزود: تهران نيازمند ظرفيت سنجي تبليغاتي است تا مشخص شود هر مكاني از شهر گنجايش چه حد از تبليغات را دارد.
از سوي ديگر رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر خواستار رسيدگي به امور مربوط به تخلف كنندگان از سياست هاي زيباسازي در كميسيون هاي ماده صد و ماده پنج شهرداري تهران شد.
وي هنگام بررسي طرح الزام شهرداري به تهيه و ارايه لايحه آئين نامه ساماندهي، مكان يابي و نصب تنديس و نمادهاي به يادماندني گفت: بايد به جرايم كساني كه به زيباسازي شهر توجه نمي كنند رسيدگي شود. خادم با بيان اينكه در رابطه با زيباسازي شهري هيچ طرح مدوني وجود ندارد گفت: ساماندهي سيما و منظر شهري به آئين نامه هاي مختلفي نياز دارد.
در جلسه ديروز شوراي شهر، همچنين طرح قرار گرفتن سازمان هاي زيباسازي، سازمان نوسازي و عمران عباس آباد، شركت پردازش و برنامه ريزي شهري تحت نظارت حوزه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران به مدت ۳ ماه مسكوت ماند.
اعضاي شوراي شهر با اشاره به آماده نبودن ساختار كلي شهرداري در وضعيت فعلي، خواستار مسكوت ماندن اين طرح شدند.
رئيس شوراي شهر گفت: شهرداري موظف بوده طرح اصلاح ساختار خود را به شوراي شهر ارايه كند ولي هنوز اين كار صورت نگرفته از اين رو ضرورتي به تحت نظارت قرار گرفتن اين سازمان ها از سوي معاونت مربوطه قبل از تعيين تكليف ساختار شهرداري نيست.
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر خواستار رعايت ارزش هاي مذهبي در طراحي ايستگاههاي مترو شد.
مهدي چمران با انتقاد از عدم توجه به بحث ارزش هاي اسلامي و مذهبي در ايستگاههاي مترو گفت: شركت مترو بايد به اين گونه موارد توجه بيشتري داشته باشد.
به گفته چمران، شركت مترو توجه لازم به هنر در ايستگاههاي مترو داشته ولي هنري درباره ارزش هاي حماسه و انقلاب در ايستگاهها ديده نمي شود.

بهره برداري از فاز دوم تقاطع غيرهمسطح
بزرگراه شيخ فضل الله و حكيم
عكس:جواد گلزار
016617.jpg
016590.jpg
گروه شهري - فاز دوم تقاطع غيرهمسطح بزرگراه شيخ فضل الله نوري با بزرگراه آيت الله حكيم صبح ديروز با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران به بهره برداري رسيد.
شهردار تهران در اين مراسم از ظرفيت فعاليت هاي عمراني در شهر تهران به ميزان هر ماه ۵۰ ميليارد تومان سخن گفت و بر ضرورت انجام اقدامات و پروژه هاي به مراتب وسيعتر و بزرگتر در شهر تهران تاكيد كرد و افزود: كلانشهرهاي دنيا از هم اكنون براي ۲۰ سال آينده خود برنامه ريزي دارند اگر ما چنين برنامه ريزي هايي نداشته باشيم از گروه رقابت و پيشرفت دنيا عقب مي مانيم.
وي خبر داد، شهرداري تهران از سال آينده كارنامه قابل قبول تري از خود ارايه خواهد كرد چراكه ظرف يك سال گذشته به دنبال تجهيز كارگاه هاي مختلف در حوزه هاي فني، عمراني و خدماتي بوده است.
وي با اشاره به فرا رسيدن ماه رمضان و همزماني آن با آغاز بازگشايي مدارس و ساير مراكز آموزشي گفت: قرار است به همت شهرداري دوهزار مسجد و ۴ هزار مدرسه و خوابگاه دانشجويي آماده سازي، مناسب سازي و تجهيز شود.
وي اظهارداشت: شهرداري تهران مصمم است با همكاري آموزش و پرورش، مدارس و انجمن اوليا و مربيان بخشي از كمبودهاي مدارس و خوابگاه هاي دانشجويي را برطرف كند.
در بدنه اين پل سازه هايي تعبيه شده كه آلودگي صوتي تردد خودروها را تا حد قابل قبولي كنترل خواهد كرد
عكس : جواد گلزار
قاليباف در حاشيه مراسم بهره برداري از فاز ۲ تقاطع غيرهمسطح بزرگراه شيخ فضل الله نوري با بزرگراه آيت الله حكيم درمورد اجرايي شدن طرح توزيع سبد غذايي رايگان بين مستمندان گفت: پس از پايان اجراي اين طرح به صورت پايلوت در چند منطقه وارد مرحله فراگيري اين طرح در سطح تمام مناطق تهران خواهيم شد.
وي ادامه داد: شهرداري تهران تاكنون بين ۱۲ هزار خانواده مستمند سبد غذايي رايگان توزيع كرده است.
بنابراين گزارش افتتاح فاز دوم تقاطع غيرهمسطح بزرگراه شيخ فضل الله نوري- حكيم نقش موثري در توزيع بار ترافيكي مسير همت به رسالت خواهد داشت.
احمد دنيامالي معاون فني عمراني شهرداري تهران در توضيح مشخصات اين پل غيرهمسطح گفت: به جهت ملاحظات زيست محيطي و جلوگيري از ايجاد آلودگي صوتي بيش از حد براي ساكنان اين محدوده در بدنه اين پل سازه هايي تعبيه شده كه آلودگي صوتي ناشي از تردد خودروها را تا حد قابل قبولي كنترل خواهد كرد.به گفته دنيامالي، اين رمپ تامين كننده حركت راستگرد به عنوان يكي از حركات مهم بزرگراه شيخ  فضل الله نوري به شرق بزرگراه حكيم است و بهره برداري از آن موجب كاهش بار ترافيكي بزرگراه همت خواهد شد.
وي هزينه احداث اين فاز از تقاطع غيرهمسطح بزرگراه شيخ فضل الله نوري با حكيم را ۴۲ ميليارد ريال اعلام كرد.

بهره برداري از ۱۲۶ بوستان محلي،
منطقه اي و فرامنطقه اي تا پايان امسال
گروه شهري - مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران گفت: تا پايان سال جاري ۱۲۶ پارك محله اي، منطقه اي و فرامنطقه اي به بهره برداري خواهد رسيد.
به گزارش سما، علي محمد مختاري - مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران در هجدهمين نشست ادواري معاونان خدمات شهري كلانشهرهاي كشور گفت: خوشبختانه با تامين اعتبارات مورد نياز براي تكميل كمربند سبز پيرامون شهر تهران سعي داريم به مدت ۱۰ سال اين پروژه را به مرحله نهايي برسانيم كه البته در اين راستا مشكلاتي وجود دارد كه براي رفع آنها تلاش خواهيم كرد.
وي در ادامه افزود: سال گذشته ۵ هزار هكتار از اين پروژه با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي و شهردار تهران افتتاح شد و با اعتبارات تخصيص داده شده هر سال ۵ هزار هكتار آن در قالب اين طرح اجرا خواهد شد.
مختاري با اشاره به اين مطلب كه تاكنون يك هزار و ۴۱۲ پارك در سطح شهر تهران به بهره برداري رسيده است گفت: مهمترين مشكل توسعه فضاي سبز شهر تهران تهيه زمين مورد نياز است لذا ارزش افزوده زمين باعث مي شود به سختي به زمين مورد نياز براي احداث فضاي سبز دست يافت.وي در ادامه تاكيد كرد: يكي از سياستهاي شهرداري تهران توزيع عادلانه فضاي سبز و توسعه فضاي سبز يكسان براي تمام مناطق است.
مختاري مناطق ،۱۰ ،۱۱ ۱۶ و ۱۷ را داراي پايين ترين سرانه فضاي سبز معرفي كرد و گفت: اين مناطق داراي پايين ترين سرانه فضاي سبز هستند كه اميدواريم در توسعه فضاي سبز اين مناطق به آمار و ارقام بهتري دست يابيم.
وي در ادامه افزود: سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران ۵۳ پروژه فرامنطقه اي نيز در دست اجرا دارد.

طرح جهادي تاكسيراني از ۱۵ شهريور آغاز شده است
گروه شهري - سازمان تاكسيراني شهر تهران، اجراي طرح جهادي مهر و رمضان را از ۱۵ شهريور آغاز كرده است.
به گزارش سما، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران گفت: به منظور تسهيل در رفت و آمد شهروندان، سازمان تاكسيراني اجراي طرح جهادي مهر و رمضان را از ۱۵ شهريور آغاز كرده است.
حسين تيموري افزود: از آنجا كه در ايام قبل از مهرماه بيشتر خانواده ها براي خريد لوازم مورد نياز مدارس فرزندان خود به بيرون از منزل مراجعه مي كنند، سازمان تاكسيراني با افزايش ساعات خطوط بعدازظهر سرويس دهي بهتري را ارائه خواهد داد. وي همچنين اظهار داشت: از اول مهر تمامي خطوط صبح و بعدازظهر سازمان تاكسيراني به صورت مداوم فعال خواهد بود.
تيموري خاطرنشان كرد: در صورت نياز در موارد خاص از سرويس دهي امداد تاكسي نيز در اين ايام بهره مند خواهيم شد. وي تصريح كرد: در ايام مبارك ماه رمضان نيز تمامي خطوط تاكسيراني در ساعت اوج زماني قبل از افطار به صورت مداوم در خدمت رساني به شهروندان فعال خواهد شد.

نگاه
016587.jpg
ثنا حسين پور

بهره برداري از فاز اول باغ موزه قصر تا اوايل پاييز
گروه شهري - فاز اول باغ موزه قصر با مساحتي بالغ بر ۲۷ هزار مترمربع با هزينه اي حدودا۱۰ميليارد ريال تا اوايل پاييز به بهره برداري خواهد رسيد.
به گزارش سما به نقل از روابط عمومي شهرداري منطقه ،۷ اين مجموعه به سبك سنتي در سه فاز احداث مي شود كه شامل باغ ايراني در ضلع شمال غربي، ميدانگاه در شمال شرقي و فرش انداز درحد فاصل ميدا نگاه و باغ ايراني طراحي شده است.
وجود آب نماهاي متحرك الهام گرفته از باغ فين كاشان به متراژ ۷۰۰ مترمربع در اطراف محوطه و فرش انداز، لطافت خاصي را به محيط بخشيده است.
فضاي سبز اين مجموعه با ۵ هزار مترمربع از پوشش گياهاني كه بيشتر حال و هواي باغ هاي ايراني را براي بيننده تداعي خواهد كرد، كاشته مي شود.
بنا بر اين گزارش، از ديگر اماكن طراحي شده مي توان به محوطه قابل استفاده براي معلولان و خردسالان، آبشار به ارتفاع ۷ متر، ده غرفه در قالب نمايشگاهي از محصولات فرهنگي براي رفاه حال شهروندان در ضلع شمال پارك، نظرگاه با هدف رويت كليه محيط مجموعه باغ موزه قصر، آب نماهايي در اضلاع شرق و غرب، كوشك قاجاري(كلاه فرنگي)، رستوران در جنوب غربي و ۱۳ چشمه سرويس بهداشتي اشاره كرد.
همچنين يك سري كانال در تمامي فضاي سبز تعبيه شده و به نحوي كه تاسيسات مكانيكي، برقي و   آبرساني در آن كانالها قرار گرفته و محافظت مي شود بدون آنكه در تردد شهروندان وعبور عابران ايجاد مشكل كند.

جمع آوري مكانيزه زباله هاي ۹۰ ناحيه شهري
تهران تا اول مهر
گروه شهري - معاون خدمات شهري شهرداري تهران از اجراي طرح مكانيزه جمع آوري زباله در ۷۵ ناحيه شهري خبر داد و گفت: تا پايان شهريور ماه جاري، زباله هاي ۹۰ ناحيه شهر تهران به روش مكانيزه جمع آوري خواهد شد.
به گزارش سما، دكتر مسعود كرباسيان، افزود: بنا داريم در صورت فراهم آمدن امكانات و تجهيزات مورد نياز تا پايان مهر امسال ۱۲۱ ناحيه شهر تهران را تحت پوشش اين طرح قرار دهيم.به گفته معاون خدمات شهري شهرداري تهران ، از زمان اجراي طرح مكانيزاسيون خدمات شهري در پايتخت، علاوه بر افزايش توان و سلامت نيروهاي انساني مرتبط با اين طرح، هزينه ها و حضور جانوران موذي در سطح شهر به حداقل رسيده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |