چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۳ - Sep 13, 2006
آمريكا درباره مذاكرات وين واكنش نشان داد
تعليق غني سازي در برابر تعليق فشارها
016623.jpg
برخي محورهاي پاسخ ايران به بسته پيشنهادي اروپا
گروه سياسي در چند جاي پيشنهاد 1+5 از تعليق و اجراي داوطلبانه و كامل پروتكل الحاقي نام برده شده است اما دلايل و شرايط آن مشخص نيست. اين جمله بخشي از پاسخ كامل ايران است كه روز گذشته در مطبوعات غربي انعكاس يافت. برخي محورهاي اين گزارش درپي مي آيد:
ايران براي رفع نگراني ها، حاضر به همكاري كامل و دقيق با آژانس است به شرط آن كه نقش آژانس در پرونده ايران مشخص و معلوم و اصلي شود. ايران خواهان بازگشت پرونده از شوراي امنيت به آژانس بين المللي انرژي اتمي است تا براساس آن با همكاري كامل با آژانس پرسش هاي باقيمانده را پاسخ داده و مسائل را حل كند. ايران همچنين درباره اقدامات داوطلبانه و تعليق خواهان برنامه مدون و دقيق و منظورها و دستيابي ها است. بايد مشخص شود خواسته هايي چون تعليق از ايران براي چه مدت و به چه شكل و در ازاي چه چيز قرار است انجام شود. ايران در مقابل هرگونه همكاري خواهان قطع هرگونه تهديد امنيتي، سياسي و نظامي است. درصورت تأمين خواسته هاي ايران تمامي روش ها مي تواند مورد گفت وگو قرار گيرد.
گروه سياسي-كامبيز توانا: كاندوليزا رايس در حال سفر به كانادا آخرين اخبار گفت و گوي لاريجاني و سولانا را دريافت كرد و در نخستين اظهار نظر خبر داد كه از نظر آمريكا تعليق در برابر تعليق مي تواند راهي براي باز شدن گره باشد. اشاره وزير خارجه آمريكا به عبارت تعليق در برابر تعليق به خواسته هاي ايران در 21 صفحه پاسخ به پيشنهادهاي ارسالي گروه 1+5 است و در آن ايران خواستار لغو هر گونه تهديدي شده است. رايس با اين عبارت شرط ورود به مذاكرات را اين گونه تشريح مي كند كه ايران تعليق را بپذيرد و در مقابل آمريكا نيز تعليق در مورد خواسته هاي ايران از جمله فشار در شوراي امنيت و اعمال تحريم را مي پذيرد و استراتژي خصمانه را به حالت تعليق در مي آورد. اگر اين استراتژي آمريكا با همين خط دنبال شود، در ادامه شايد اين تصور ادامه پيدا كند كه دست برداشتن آمريكا از خصومت با جمهوري اسلامي به معناي دست برداشتن ايران از برنامه هسته اي خود باشد. خبر واكنش رايس را روزنامه  واشينگتن پست منتشر كرد. رايس با اين پرسش مواجه شده كه نظر آمريكا درباره احتمال پذيرش تعليق از سوي ايران در جريان مذاكرات چيست و رايس پاسخ داد: من از اين كه ايران پيشنهادي داده باشد، چيزي نشنيدم، در نتيجه در مورد آن اظهار نظر نمي كنم اما موضوع اين است كه آيا ايران آماده انجام تعليق تأييد شده هست يا نه. اما موضوع در حال حاضر همان تعليق است، آن هم تعليقي كه آژانس نيز آن را تأييد كند. محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز كه شب سه شنبه در گفت و گوي ويژه خبري شبكه دوم سيما حاضر شده بود، تعليق را در شرايط فعلي پيروزي براي آمريكا ذكر كرد. اما در همين حال خبر داد كه با ديپلماسي عقلاني مي توان از اين راه سلامت عبور كرد. رضايي در سخنان خود خبر داد كه امكان انعطاف از سوي دو طرف وجود دارد.
مقارن با اين اخبار مركز تحقيقات استراتژي امنيتي آمريكا، متن كامل پاسخ 21 صفحه اي ايران را منتشر كرد. ديويد آلبرايت، بازرس سابق آژانس و يكي از سربازرسان جستجوي سلاح هاي شيميايي عراق در زمان صدام، كه برخي موارد مواضع عجيبي هم درباره مواضع هسته اي صلح آميز ايران گرفته، به عنوان نكته مثبت پاسخ ايران، آمادگي ايران را براي مذاكره برشمرده است. البرايت در متني كه در همان سايت مركز تحقيقات منتشر شده، خبر داده با قبول اصل گفت و گو از ايران مي توان به راههاي زيادي دست پيدا كرد.
پرونده ايران در آژانس شوراي حكام نيز قرار است بررسي شود. آلبرايت درباره روند پرونده ايران خبر داده كه تا به نتيجه رسيدن مذاكرات ايران و اروپا، شوراي حكام تصميمي نمي گيرد و مهم موضوع شوراي امنيت است كه بايد در مذاكرات مشخص شود. برخي ديپلمات هاي غربي نيز روز گذشته در گفت و گو با خبرگزاري فرانسه مدعي شدند از جزئيات گفت و گوي سولانا و لاريجاني با خبر شده اند و حتي شرايط تعليق دو ماهه از سوي ايران را مورد بررسي قرار داده اند. اين خبر از سوي ايران تكذيب نشد ولي روسيه با تأييد خبر روند مثبت مذاكرات ايران، تصريح كرد به زودي نيروگاه بوشهر وارد فاز نهايي مي شود. ايرنا به نقل از ايتارتاس گزارش داد روسيه سوخت نيروگاه اتمي بوشهر را آماده كرده است. 90 تن سوخت براي فاز اول راه اندازي نيروگاه بوشهر آماده تحويل است و در زمان شروع به كار با هواپيما به ايران منتقل مي شود. نيروگاه اتمي بوشهر با دو سال تأخير مواجه است و اگر روسيه امسال به تعهد خود عمل كند، با سه سال تأخير كار خود را آغاز مي كند. اخبار انتقال سوخت به ايران زماني مطرح شد كه خبرگزاري فرانسه در خبري مدعي شد ايران و ونزوئلا قرارداد غني سازي مشترك بسته اند و محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران در سفر خود به ونزوئلا اين قرارداد را نهايي مي كند. ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه خبر داده كه وزير دفاع كلمبيا اين خبر را تكذيب كرده كه مشخص نيست در مسئله اي كه ادعاي وقوع آن ميان ايران و ونزوئلا است، وزير دفاع كلمبيا چه نقشي به عهده دارد. در دو اظهار نظر بار ديگر از برنامه هسته اي ايران در صحنه بين المللي اعلام حمايت شده است. ايسنا به نقل از سايت المحيط خبر داد دبيركل اتحاديه عرب برنامه صلح آميز هسته اي ايران را صلح آميز خطاب كرده و آن را خطري نه براي منطقه كه براي اسرائيل معرفي كرده است. عمرو موسي خواهان فشار هسته اي بر روي اسرائيل بجاي ايران شده است. كوفي عنان نيز در گفت و گويي با فايننشال تايمز بار ديگر تصريح كرده ايران را در پرونده هسته اي نمي توان زير فشار گذاشت چرا كه آنها به زانو در نمي آيند.


در ديدار با احمدي نژاد مطرح شد
دعوت مالكي از ايران براي مشاركت در نوسازي عراق
گروه سياسي- پس از سفر جلال  طالباني رئيس جمهوري، ابراهيم جعفري نخست وزير سابق و محمود مشهداني رئيس مجلس عراق به تهران، اين بار نوبت به نوري مالكي نخست وزير جديد عراق رسيد تا با سفر به تهران، راه هاي تحكيم مناسبات و روابط تهران- بغداد را به مذاكره بنشيند.
نوري مالكي نخست وزير عراق در بدو ورود به تهران از سرمايه گذاران ايراني براي مشاركت در بازسازي عراق دعوت كرد.
مالكي صبح روز گذشته بنا به دعوت محمود احمدي نژاد در رأس هيأتي بلندپايه متشكل از وزراي كابينه و نمايندگان مجلس عراق براي سفري دو روزه وارد تهران شد و در پاويون جمهوري مورد استقبال پرويز فتاح، وزير نيرو قرار گرفت.
نخست وزير عراق در اولين برنامه رسمي خود به ديدار محمود احمدي نژاد رفت تا مهمترين مسائل منطقه و جهان از جمله مسائل لبنان و عراق را مورد بحث و بررسي قرار دهد.
مالكي پس از ديدار با احمدي نژاد تاكيد كرد: خوشحالم كه در اين ملاقات ديدگاه هاي ژرف انديشانه و عمق احساسات مسئولانه ايشان در خصوص عراق را درك كردم.
احمدي نژاد در ديدار نوري مالكي نخست وزير عراق و هيأت همراه با اشاره به شرايط سخت و پيچيده كنوني عراق افزود: ما مطمئنيم با روي كار آمدن دولت مردمي جديد با مديران مؤمن، هوشمند و آزادانديش اين شرايط سخت طي خواهد شد و ملت عراق و منطقه، شاهد عراقي با ثبات و مقتدر خواهند بود.
رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه امنيت عراق، امنيت كل منطقه است، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران از هر اقدامي براي ايجاد ثبات و امنيت در عراق و ايجاد حاكميتي مقتدر در اين كشور حمايت مي كند؛ زيرا برقراري ثبات و امنيت در عراق شرايط را به نفع ملت عراق و كل منطقه و جهان اسلام تغيير خواهد داد.
نوري مالكي نخست وزير عراق ضمن قدرداني از توجه و همت مسئولان ايراني براي برقراري ثبات و امنيت در عراق تاكيد كرد: دولت جديد عراق بر اساس طرح آشتي ملي سعي دارد با غلبه بر مشكلات، كشور نويني را بر اساس اصول قانون اساسي و مساوات در عراق تشكيل دهد كه در اين زمينه نيازمند حمايت و همكاري كشورهاي منطقه از جمله جمهوري اسلامي ايران به عنوان قدرتمندترين كشور منطقه است.
نوري مالكي سفرهاي اخير وزراي نفت، برق، كشاورزي، بازرگاني و معاون نخست وزير و مشاور امنيت ملي عراق به تهران را در راستاي سياستهاي جديد اقتصادي كشورش عنوان كرد و افزود: عراق مايل است در عرصه هاي سياسي، اقتصادي و بازسازي به ويژه انرژي و منابع آب، مناسبات خود را هرچه بيشتر با جمهوري اسلامي ايران گسترش دهد و در اين سفر نيز يادداشتهاي تفاهم جديدي براي همكاري بيشتر ميان دو كشور امضا خواهد شد. مالكي و هيات همراه ديروز با حضور در مرقد مطهر امام(ره) با نثار تاج گل به ايشان اداي احترام كردند.
نشست خبري مشترك
احمدي نژاد و مالكي
همه كمك هاي ايران براي برپايي امنيت كامل در عراق خواهد بود.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري كشورمان و نوري مالكي نخست  وزير جديد عراق، پس از انجام مذاكرات اوليه در نشست خبري مشترك به سؤالات خبرنگاران در خصوص روابط دو كشور پاسخ دادند.
احمدي نژاد با تاكيد بر حمايت كامل ايران از دولت و مجلس عراق بيان داشت: ما تجربيات خود را در زمينه بازسازي و اقتصاد در اختيار برادرانمان در عراق قرار خواهيم داد.
رئيس جمهوري با اشاره به گسترش روابط و تقويت روابط اقتصادي در زمينه هاي تجارت، عمران، حمل و نقل و انرژي گفت: هر دو مصمم هستيم كه اين توافقات را به طور كامل و به سرعت به انجام رسانيم.
همچنين نخست وزير عراق در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا اتهاماتي كه دولتمردان آمريكايي مبني بر دخالت ايران در مسائل عراق ارائه مي كنند، باعث عملي نشدن توافقات مي شود، اظهار داشت: توافقات متعددي با مسئولين ايران داشتيم كه به امضاء رسيده است. افق هاي باز همكاري دو كشور نيز كاملاً گويا و مشخص است.
نوري مالكي ايران را همسايه خوب و بزرگ عراق خواند و گفت: هيچ مانعي بر سر راه اجراي توافقات وجود ندارد و همه توافقات به انجام خواهد رسيد. سعه صدر و آمادگي ايران را شاهد بوده ايم و توافقات در زمينه هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي نشان مي دهد كه اين سفر ثمربخش خواهد بود.

هاشمي شاهرودي:
اجازه پايمال شدن بيت المال را به احدي نخواهم داد
016629.jpg
گروه سياسي - رئيس قوه  قضائيه با اشاره به معضل پرداخت تسهيلات كلان بانكي با اسناد جعلي و نبودن نظارت كامل در اين زمينه اعلام كرد: دستگاه قضايي اجازه پايمال شدن حقوق مردم و از بين رفتن بيت المال را به هيچ احدي نخواهد داد.
هاشمي شاهرودي روز گذشته در ديدار استاندار و فرمانداران تهران اظهار داشت: با توسعه اختيارات ديوان عدالت اداري موافق نيستم و معتقدم كه اختلاف ها بايد از طريق هيأت هاي حل اختلاف نهادهاي دولتي رفع شود.
هاشمي شاهرودي افزود: معتقدم دخالت نهادهاي قضايي در امور داخلي ادارات و دستگاه هاي اجرايي شوراها نه تنها منتج به حل مسائل و معضلات آنها نمي شود بلكه منجر به تضعيف مديريت و افزايش مشكلات آنها خواهد شد.
هاشمي شاهرودي بر تشكيل ستاد يا كميته اي مشترك بين استاندار تهران و مقامات قضايي استان تهران به منظور حل مشكلات و رفع كمبودهاي استان تهران تاكيد ورزيد.

دفاع غير متعهدها از برنامه هسته اي ايران
فارس: نشست سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد در هاوانا، پايتخت كوبا با انتقاد از آمريكا و رژيم صهيونيستي و دفاع از برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، فيليپ پرز روكه وزير خارجه كوبا در سخنراني مراسم افتتاحيه اين نشست اعلام كرد: نشست سران با تشديد فشارها بر ايران بخاطر احقاق حق مسلم خود در توسعه برنامه صلح آميز هسته اي همزمان شده است.
نشست  هاوانا كه به مدت شش روز برگزار خواهد شد، سران بيش از 50 كشور در حال توسعه را در كنار مقامات عالي رتبه ديگر كشورهاي عضو گردهم خواهد آورد.
بنا بر اين گزارش، اين جنبش در بحث هسته اي از جمهوري اسلامي ايران دفاع كرد و در پيش نويس سند نهايي نشست سران در  هاوانا بر حق كشورهاي در حال توسعه براي استفاده و توليد انرژي هسته اي تأكيد شده است.مقامات كشورهاي مختلف طي شش روز مذاكرات خود درباره اين سند به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت تا آن را به عنوان سند نهايي نشست سران غير متعهدها در  هاوانا صادر كنند.به گفته يكي از مقامات كوبايي، اندونزي رياست هيئتي را برعهده دارد كه بر بيانيه اين جنبش درباره ايران كار مي كند.

در رزمايش ضربت ذوالفقارربررسي شد
مقابله با تهاجم در جنگ نامنظم
016626.jpg
گروه سياسي - رئيس ستاد مشترك و فرماندهان نيروهاي سه گانه ارتش جمهوري اسلامي پيش از ظهر ديروز در يك نشست خبري دستاوردهاي رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار را تشريح كردند.
رئيس ستاد مشترك ارتش گفت: ما در اين رزمايش سعي كرديم با يك چهره دگرگون شده از ارتش، پا به ميدان بگذاريم كه با تلاش و همت طراحان نظامي توانستيم در رزمايش ضربت ذوالفقار، تصويري را طراحي كنيم كه همانند يك جنگ واقعي باشد، تا نيروهاي ارتشي ما بتوانند دكترين مقابله با تهاجم دشمن در يك جنگ نامنظم را اجرا كنند.
امير سرتيپ موسوي افزود: ما دراين مانور به دنبال تحليل شرايط بوديم تا بتوانيم به طوردقيق و مشخص تحليل و انعكاس اخبار رسانه هاي داخلي و خارجي و همچنين تحليلگران نظامي غرب را شناسايي كنيم و به نتيجه مطلوبي نيز دست پيدا كرديم.
به گفته وي، اجراي غير متمركز كنترل و فرماندهي و همچنين كنترل راداري و ليزري از ديگر ابعاد مثبت اين مانور به حساب مي آيد.سرتيپ موسوي خودكفايي ارتش را يكي ديگر از بزرگترين دستاوردهاي ارتش عنوان كرد.وي همچنين همكاري نزديك نيروهاي مسلح با دانشگاهها را از ديگر ابعاد مهم رزمايش ضربت ذوالفقار برشمرد.
به گزارش مهر، رئيس ستاد مشترك ارتش درخصوص تحليل و انعكاس اخبار در رسانه هاي داخلي و خارجي گفت: تحليل دشمنان ما به دو شكل صورت گرفت، اول ايجاد جنگ رواني كه شايد بتوانند بدين طريق شادابي را از نيروهاي نظامي ما بگيرند و در بخش ديگر گول خوردن كارشناسان نظامي غرب بود كه در تحليل هايشان ما ديديم كه درخصوص رزمايش ضربت ذوالفقار بسيار اشتباه كردند.موسوي در پاسخ به سئوالي در خصوص تاثير برگزاري رزمايش ضربت ذوالفقار در روابط ايران با ديگر كشورهاي منطقه، گفت: ما به دنبال آن بوديم كه به كشورهايي كه فكر تجاوز در سرشان مي پرورانند، بگوييم كه مراقب باشند تا در محاسباتشان اشتباه نكنند زيرا اگر بخواهند كوچكترين لغزشي را در قبال جمهوري اسلامي ايران انجام دهند، با قدرت و توان جمهوري اسلامي ايران مواجه خواهند شد.
رئيس ستاد مشترك ارتش در پاسخ به اين سئوال كه مقامات آمريكايي موشك شليك شده از زير دريايي ايران را نمونه اي جعلي و ساخت چين عنوان كرده اند، گفت: اين از همان مواردي است كه كارشناسان نظامي غرب در خصوص رزمايش ضربت ذوالفقار اشتباه كرده اند و ما خوشحاليم كه آنان چنين برداشتي را از اين موشك داشته اند.

يادداشت
بحران پيام
اسدالله بادامچيان
در پايان سال 84 از من پرسيدند: درباره آمريكا در سال آينده چه نظري داريد؟
گفتم: سال بحران براي بوش و دولتمردانش. اكنون بحران براي بوش در حال افزايش است. نفرت از او و آمريكاي بوش در سطح جهان روز به روز بيشتر مي شود. تعداد طرفدارانش روز به روز در آمريكا كاهش ، سياست هاي واژگونه او و تيم همراهش (رامسفلد – رايس – ديك چني) بيشتر مورد اعتراض قرار مي گيرد و طرفداران تجديد سياست استراتژيك در صاحبنظران آمريكا هر روز افزايش مي يابد. بيش از هر بحراني، آقاي بوش، دچار بحران پيام است. او ديگر شعاري و پيامي و سخني قابل پذيرش براي آمريكايي ها و ملل جهان ندارد. سخنراني اخير او نمونه جالبي است:
او در برابر افسران بازنشسته آمريكا در ايالت يوتا به بحراني كه در اثر رويداد لبنان گريبانگيرش شده اعتراف كرد و گفت: بحران تابستان جاري در لبنان، بيش از هر زمان ديگر، نشان داد كه جهان در برابر يك رژيم افراطي، يعني ايران قرار گرفته است.
او كه نمي توانست اعتراف كند كه يك گروه شبه نظامي در يك كشور كوچك 5 ميليون نفره، به تنهايي دماغ ارتش نيرومند شده ، و تجهيزات كاملا پيشرفته نظامي رژيم صهيونيستي را به خاك ماليده و او و حاميانش را در طول 33 روز به بدترين شكست بحران آور دچار كرده است، مجبور بود كه اين پيروزي عظيم ملت لبنان را به ايران نسبت دهد! و مدعي شد كه ايران به حزب الله، سلاح، پول، و رهنمود مي دهد تا دليلي براي آن بحران داشته باشد. اما درواقع بوش اعتراف كرده كه رژيم صهيونيستي با همه حمايت آمريكا، در 33 روز شكست خورده است و حزب الله لبنان و حامي آن يعني ايران، پيروز گشته اند.
در سخنراني اخير بوش به جاي بررسي علل اين پيروزي و پيدايش آن بحران، با عصبانيت به ايران اسلامي و به اسلام حمله برد.
او واژه فاشيسم اسلامي را به كار برد كه موجي جديد عليه وي در جهان اسلام و در بين مسلمين جهان پديد آورده است تا آنجا كه خطيب جمعه مسجدالحرام در عربستان سعودي، در نماز جمعه هفته هاي گذشته، از بوش و اين واژه به كار رفته او و مواضع ضد اسلامي وي، انتقاد كرد. كاري كه تاكنون سابقه نداشته است.
بوش نسبت به ايران گفت: ايران در عراق مداخله مي كند. از شبه نظاميان غيرقانوني حمايت مي كند و آنها را به قدرت مي رساند و بمب هاي پيشرفته جهت دار به آنها مي دهد.ايران براي دستيابي به سلاح اتمي به نقض تعهدات بين المللي ادامه مي دهد. حقوق اوليه انساني ميليون ها ايراني را به آنها نمي دهد. ما نبايد اجازه دهيم ايران به سلاح هسته اي دست يابد ايران بارها اعلام كرده كه قصد دستيابي به سلاح هسته اي را ندارد. مديركل آژانس هم مي گويد مدركي در اين باره وجود ندارد. كسي كه خود را رئيس جمهور ابرقدرت دنياي معاصر مي داند، كارش به جايي رسيده كه به جاي اعلام مواضع كلان جهاني،  همراه ارائه مستندات، چنين مطالب بي پايه اي مي گويد. درحالي كه همه جهانيان و آمريكايي ها مي دانند كه او در عراق بالاتر از دخالت به لشگركشي اقدام كرده و هر روز در عراق و افغانستان تعدادي از نيروهاي آمريكايي كشته مي شوند و در كشورهايي ديگر مثل سودان از شبه نظاميان غيرقانوني حمايت مي كند تا آنها را به قدرت برساند . بمب هاي خوشه اي پيشرفته به اسرائيل داده تا در جنوب لبنان به مردم بيگناه و كاشانه آنها بريزد و ريخته است و به آزمايش هاي اتمي مخرب جديد اقدام مي كند و اخيراً سازمان عفو بين الملل، رژيم صهيونيستي را رسماً محكوم به جنايات ضدبشريت در جنگ 33 روزه لبنان كرد اما آمريكا دوبار در شوراي امنيت جلوي آتش بس را گرفته و اين جنايت ضدحقوق اوليه انسان ها را متوقف نكرد.
هر سياستمدار و فرد سياسي در جهان به خوبي متوجه است كه بوش ديگر توانايي اعلام مواضع قابل قبول را ندارد و هرگاه هر سياستمدار يا جريان سياسي، پيامش به انتها برسد و مواضعش ضد عملكردش باشد، به پرتگاه سقوط نزديك شده است.
در فيلمي كه اخيراً در انگلستان ساخته شده كه ترور رئيس جمهور آمريكا را تداعي مي كند، ممكن است نوعي زمينه سازي براي حذف بوش باشد؟ تصميمي كه در پشت پرده سياست آمريكا گرفته شده، همان طور كه درباره كندي به وقوع پيوست.البته اين اقدام امروز خيلي به ضرر آمريكا تمام مي شود و شايد راه حذف واترگيتي برگزيده شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |