چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۳ - Sep 13, 2006
پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
فرشتگان بال هاي خود را براي طالب علم پهن مي كنند زيرا از آنچه مي جويد رضايت دارند.
(سنن ترمذي، كتاب الدعوات، ح 3458)
امروز با حافظ
دل بي تو به جان آمد وقت است كه بازآيي
اي پادشه خوبان داد از غم تنهايي
كز دست بخواهد شد پاياب شكيبايي
مشتاقي و مهجوري دور از تو چنانم كرد
آب و هوا
016575.jpg

عكس روز
016584.jpg
عكس: رويترز‎/ پاسكال لونر
ديدار تيم هاي ملي هاكي آرژانتين و پاكستان در يك زمين آب گرفته انجام شد. ماريو نيكلاس آلمادا(چپ) بازيكن شماره 7 تيم آرژانتين با احسان الله مدافع و سلمان اكبر دروازه بان تيم پاكستان مصافي نفس گير دارد. اين بازي در چارچوب رقابت هاي جام جهاني هاكي در مونشن گلادباخ آلمان انجام شد.

در شهر چه خبر
نمايشگاه بدون گوشت
نمايشگاه پاييزه مصلي نتوانست گوشت قرمز و سفيد را در فهرست مواد غذايي توزيعي خود قرار دهد. برخلاف نمايشگاه پاييزه پارك ارم كه جدا از روزهاي ابتدايي استقبال خوبي را نصيب خود كرده و به عرضه گوشت با قيمت تعادلي مي پردازد مخالفت مسئولان مصلي، عرضه گوشت در اين نمايشگاه را معلق كرد. به هر حال نمايشگاه پاييزه مصلي تا 26 شهريور ماه با تخفيف 30 درصدي كالاهايي همچون كيف، كفش، لوازم التحرير و انواع پوشاك را عرضه خواهد كرد.

خطوط اتوبوس
درخواست هاي مكرر ساكنان منطقه 19 شهرداري تهران با لاخره شركت واحد اتوبوسراني را براي تغيير مسير برخي خطوط اين منطقه متقاعد كرد. بنابراين خطوط خاني آباد نو، ميدان انقلاب و شكوفه و خط نازي آباد دستخوش تغييراتي در مسير خود شدند. اتوبوس خط خاني آباد نو- ميدان انقلاب در مسير رفت پس از حركت از خاني آباد نو و ادامه مسير اوليه به ترتيب پس از ميدان بهمنيار به طرف بزرگراه تندگويان و ميدان بهمن و سپس به سمت ميدان انقلاب ادامه مسير مي دهد. در مسير برگشت نيز اتوبوس ها پس از حركت از مقصد خط، ميدان انقلاب و ادامه مسير تا ميدان بهمن پس از دشت آزادگان به طرف خيابان ميرفتاح فاطمي- خيابان شيرمحمدي ميدان بهمنيار ادامه مسير مي دهند.

سيم كارت  در مترو
شركت عرضه كننده خدمات سيم كارت هاي اعتباري كه تا به حال انواع و اقسام اتهام هاي مربوط به اختلال شبكه اي را پيش روي خود مي ديد پس از پوشش هاي اوليه و اصلي براي آنتن دهي بهتر، قصد دارد به سمت اصلاح پوشش هاي درون ساختماني حركت كند. در اين راستا تا پايان سال جاري متروي تهران نيز تحت پوشش آنتن دهي اين شركت قرار خواهد گرفت تا اندكي از اتهامات اين سيم كارت رفع شود. بنابراين 20 درصد از كل دارندگان سيم كارت كه از سيم كارت اعتباري استفاده مي كنند اميدهاي تازه اي براي رفع اختلال هاي شبكه يافته اند.

گراني لاستيك
در سال جاري قيمت لاستيك يك بار 12 درصد و بار ديگر 15 درصد رشد داشت. اين جهش در حالي رخ داد كه قيمت مواد اوليه صنعت لاستيك بين 45 تا 300 درصد بالا رفت. عباس حلوايي رئيس اتحاديه توليد كنندگان لاستيك و روغن مي گويد: علاوه بر رشد قيمت مواد اوليه كاهش ميزان عرضه اين مواد به صنعتگران لاستيك نيز از عوامل نوسان هاي اخير بازار بوده است.

بازار
قيمت شير رام مي شود
016596.jpg
افزايش تقاضا براي مصرف شير و لبنيات در ماه مبارك رمضان نگراني هايي را براي احتمال گراني مقطعي فراورده هاي لبني برانگيخته كه اين موضوع قول هاي مساعد و اميدوار كننده مسئولان را در پي داشته است.
براي نمونه، مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي توليد كننده فرآورده هاي لبني پاستوريزه ايران مي گويد: قيمت فراورده هاي لبني در ماه مبارك رمضان افزايش نمي يابد.
با توجه به اين كه ميزان مصرف در اين ماه بالا مي رود كارخانه هاي فرآوري محصولات لبني با توجه به نياز بازار نوع توليدات را تغيير مي دهند. براي نمونه افزايش توليد شير جايگزين توليد دوغ خواهد شد.
وي مي افزايد: همه فراورده هاي لبني براساس نرخ سازمان حمايت از توليد كننده و مصرف كننده در بازار توزيع و به فروش مي رسد بنابراين در ماه رمضان هيچ گونه افزايش  قيمتي در دستور كار اتحاديه و يا كارخانه هاي فراورده هاي لبني وجود ندارد.

تلويزيون
016602.jpg

سينما
016581.jpg
كافه ستاره
كارگردان: سامان مقدم
بازيگران: افسانه بايگان، پژمان بازغي، هانيه توسلي، رؤيا تيموريان
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا ايران آسيا عصر جديد المپيا پارس شاهد فرهنگ سپيده قيام ناهيد فردوسي جوان
خلاصه داستان: زندگي سه زن در يكي از محله هاي قديمي تهران

فرهنگسرا
جشن عسل
فرهنگسراي طبيعت جشن عسل برگزار مي كند.
فرهنگسراي طبيعت با برگزاري اين جشن سعي دارد به بررسي كيفيت بهداشتي در برداشت عسل از توليد تا عرضه، ترويج و انتقال يافته هاي تحقيقاتي علمي جديد در بخش صنعت زنبور عسل و تجليل از زنبورداران، محققين و كارشناسان نمونه در اين زمينه بپردازد.
۳۰ غرفه نمايشگاهي شامل عرضه عسل، كارگاه آموزش زنبورداري و مبارزه با آفات زنبور، عرضه وسايل و ابزارآلات زنبورداري، نوشيدني هاي تهيه شده از عسل، برنامه هاي شاد و متنوع در ارتباط با عسل و كودك، اجراي نمايش موزيكال با موضوع عسل و خواص آن و... از ديگر برنامه هاي فرهنگسرا در بخش جنبي اين جشن است.
علاقه مندان مي توانند براي بازديد و شركت در برنامه هاي مذكور به نشاني فلكه دوم تهرانپارس انتهاي خيابان جشنواره فرهنگسراي طبيعت مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 77354735 تماس بگيرند.

در حاشيه خبرها
استخوانهاي خود را مستحكم كنيد
امير بهادري نژاد: اين روزها در اغلب محافل خانوادگي صحبت از پوكي استخوان به ويژه در ميان خانم ها است. شكستگي  استخوانهاي مادر و پدربزرگ ها، فرزندان آنها را به اين فكر فرو برده كه آنها بايد چه تدابيري اتخاذ نمايند تا به سرنوشت والدين خود دچار نشوند. در اغلب جوامع اين ذهنيت وجود دارد كه با مصرف كلسيم مي توان به استخوانها استحكام بخشيد. به همين دليل ميزان فروش قرص هاي كلسيم در داروخانه ها چندبرابر شده و در اغلب خانه ها قرص كلسيم به چشم مي خورد. اما آيا مصرف قرص كلسيم براي مقاوم كردن استخوانها كفايت مي كند؟
يكي از سرشناس ترين متخصصان بيماريهاي استخوان (پروفسور متيو بران) كه در دانشگاه آكسفورد تدريس مي كند در اين باره مي گويد: با آن كه استخوانها از كلسيم ساخته شده اند اما بدون برخورداري از ويتامين دي كافي، بدن انسان تنها قادر به استفاده مقادير بسيار اندكي از كلسيم مصرف شده خواهد بود. به عبارتي ديگر اگر مقادير زيادي ويتامين دي در بدن شما وجود داشته باشد بدن شما 9 برابر بيشتر كلسيم جذب و استفاده خواهد كرد.
اما ويتامين دي را بايد از چه منابعي تامين كرد؟ ويتامين دي به وفور در ماهي هاي چرب مانند ماهي قزل آلا، ماهي ساردين، ماهي تن تازه و شير يافت مي شود. اما بهترين منبع براي ويتامين دي نور خورشيد است. اگر شما هر روز بين 10 تا 20 دقيقه در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار بگيريد تمام نياز استخوانهاي شما به ويتامين دي تامين خواهد شد.

سكه، طلا و ارز
016599.jpg

آلودگي هواي تهران
016578.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پدران و پسران
پيرمردي در بستر مرگ افتاده بود. چهار فرزندش را به بالين خود خواند. سه پسر بر بالين پدر حاضر شدند. تركه اي به هركدام داد، تركه ها را شكستند. پدر دوتا تركه داد، شكستند. تركه ها كه زياد شد عرق پسرها درآمد، نتوانستند بشكنند. پدر زبان به نصيحت باز نكرده بود كه پسر چهارم رسيد. دسته تركه ها را گرفت بقيه را هم كه كنار بستر پدر بود برداشت و آنها را به هم بست. از كوله پشتي اش اره برقي كوچكي درآورد. پدر آهي كشيد و لب فروبست و مرد.
تيم شل / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
انفجار مدرك جرم
لندن: يك راننده 28 ساله در انگليس كه قصد داشت از مجازات بگريزد بيشتر خود را در دام قانون انداخت. وي در حالي كه مشغول رانندگي با سرعت بسيار بالا بود متوجه شد كه دوربين  كنترل سرعت پليس از وي عكس گرفته است. او كه مي دانست به دليل ارتكاب اين تخلف گواهينامه اش را از دست خواهد داد و ديگر نمي تواند مخارج زندگي اش را تامين كند با استفاده از مواد منفجره دوربين مورد نظر را منفجر كرد. البته از شانس بد اين مرد، تصاوير ثبت شده از تخلفات وي در جريان انفجار دوربين كنترل سرعت از بين نرفت و پليس او را دستگير كرد.
سردخانه خالي
اينديانا: مسئولان يك دبيرستان در آمريكا براي تامين مخارج ورود به دانشگاه دانش آموزان سال آخر خود دست به ابتكار جالبي زدند. آنها قصد داشتند روز يكشنبه گذشته تعداد زيادي ساندويچ همبرگر و سوسيس در حياط دبيرستان به مردم بفروشند و پول حاصل از اين فروش را در قالب هزينه ثبت  نام دانش آموزان سال آخر در دانشگاه خرج كنند. اما صبح روز يكشنبه هنگامي  كه آشپزها براي خارج كردن همبرگر و سوسيس هاي خام به سردخانه مراجعه كردند متوجه شدند كه سردخانه خالي است. سارقان تمام 150 كيلوگرم گوشت هاي همبرگر و 20 كيلوگرم سوسيس خام را به سرقت برده بودند.
سرقت كابل هاي مخابرات
سانتياگو: با توجه به افزايش بي سابقه قيمت مس در كشور شيلي، ميزان سرقت كابل هاي تلفن و برق در اين كشور چند برابر شده است. اين سارقان با سرقت كابل هاي مسي به فروش آنها در بازار سياه مي پردازند. به همين دليل شركت مخابرات شيلي پيش بيني مي كند تا پايان سال جاري بيش از 5/5 ميليون دلار به دليل سرقت كابل هايش ضرر كند.

درگيري رانندگان تاكسي با پليس
فيري تاون: پليس كشور سيرالئون از دو هفته قبل عمليات گسترده اي را براي دستگيري رانندگان تاكسي هاي متخلف آغاز كرد. در جريان اين عمليات رانندگاني كه لاستيك هاي تاكسي آنها صاف، چراغ هايشان شكسته و فاقد جواز بودند توسط پليس دستگير و به تحمل دو تا سه هفته حبس محكوم شدند. با توجه به اين كه پليس بارها به رانندگان تاكسي تذكر داده بود اما آنها به اين تذكرات اعتنايي نداشتند به همين دليل برخورد قانوني در دستور كار پليس قرار گرفت. البته اين پايان اين ماجرا نبود چون در پي دستگيري 100 راننده تاكسي متخلف تمام رانندگان تاكسي پايتخت سيرالئون دست به اعتصاب زدند.

اجاره كيف
نيويورك: يك شركت توليدكننده كيف هاي گران قيمت در آمريكا دست به ابتكار جالبي زده و كيف هاي خود را اجاره مي دهد. با توجه به اين كه قيمت كيف هاي اين شركت بسيار بالاست بسياري از شهروندان توان خريد محصولات آن را ندارند. اين شركت براي اين كه مشتريان كم درآمد خود را از دست ندهد، اقدام به اجاره كيف هاي گران قيمت كرده است. به عنوان مثال، اجاره يك كيف 2 هزار دلاري در حدود 15 دلار براي هر ماه است. البته اجاره ماهيانه كيف هاي گران تر به 279 دلار هم مي رسد.

عاقبت صيد ماهي
فلوريدا: يك غواص كه قصد صيد يك ماهي نسبتاً بزرگ زير آب را داشت جان خود را از دست داد. اين غواص كه در عمق 5/7 متري اقيانوس غواصي مي كرد با مشاهده يك ماهي بزرگ يك نيزه به سمت ماهي شليك كرد. با توجه به اين كه طنابي نسبتاً طولاني به اين نيزه متصل بود ماهي خشمگين با حركات سريع طناب نيزه را به دور بدن غواص پيچيد و در حالي كه يك سر طناب نيز به بدنش متصل بود، به داخل صخره اي در اعماق اقيانوس رفت و غواص را همراه خود به كنار صخره كشيد. با توجه به اين كه ماهي حاضر به خروج از داخل صخره نبود، غواص در اعماق اقيانوس اسير شد و پس از اتمام مخزن اكسيژن جان باخت.

برق گرفتگي مرد ضد برق
هانوي: مردي كه در برنامه هاي تلويزيوني انگشتان دست خود را در پريز برق فرو مي برد و دچار برق گرفتگي نمي شد ديروز به دليل برق گرفتگي جان باخت. اين مرد بارها در برنامه هاي زنده تلويزيوني حاضر شد و با فرو بردن انگشتان دستش داخل پريز برق ثابت كرد كه در برابر برق گرفتگي مصون است. اما ديروز هنگامي كه وي مشغول تعمير يك ژنراتور برق بود دچار برق گرفتگي شد و جان باخت. وي فراموش كرده بود كه قبل از آغاز تعميرات جريان برق را قطع كند.


صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |