چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۳ - Sep 13, 2006
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست هشدار داد؛
درياچه اروميه در آستانه فاجعه
گروه شهري- معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست مي گويد: به دليل كاهش شديد حجم آب درياچه اروميه، ميزان شوري آب اين درياچه به حدي افزايش يافته كه مقدار نمك موجود در يك ليتر آب به 300 گرم رسيده است.
به گزارش همشهري، پيش از اين نيز كارشناسان با اشاره به وضعيت بحراني درياچه اروميه نسبت به احداث بي رويه و بهره برداري از سدهاي متعدد بر روي اغلب رودخانه هاي موجود در حوزه آبريز درياچه اروميه هشدار داده و اعلام كرده بودند ادامه اين روند به مرگ درياچه منتهي خواهد شد؛ چرا كه كاهش حجم آب ورودي به اين درياچه از يك سو، شوري بيش از حد آب اين درياچه را در پي داشته است و از سوي ديگر، بر اساس برآوردهاي انجام شده، حدود 120 هزار هكتار از وسعت اين درياچه كاسته است. اين در حالي است كه وسعت درياچه اروميه كه يكي از مهمترين مناطق زيست كره جهان به شمار مي آيد، پيش از اين 500 هزار هكتار بوده است.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست، در گفت وگو با ايلنا، افزايش ميزان شوري آب درياچه اروميه را ناشي از ورودي آب كم به درياچه و تبخير بالا دانسته و گفته است: وقتي ميزان تبخير از ورودي آب بيشتر باشد،  ژميزان شوري آب بالا مي ژرود، اين در حالي است كه اين امر محيط را با فجايع زيست محيطي روبه رو كرده، به نحوي كه گونه ژهاي جانوري و گياهي منطقه در حال تهديد است؛ چرا كه اين درياچه زيستگاه عمده پرندگان منطقه نظير پليكان و فلامينگو است كه به علت شوري بالا، اين پرندگان و خصوصاً جوجه ژهاي اين پرندگان، بلورهاي نمك روي نوك و بال ژهاي آنها تشكيل شده و بسياري از آنها را از بين مي ژبرد.
وي گفت: معضلات درياچه فرابخشي بوده و تنها در اختيار سازمان حفاظت محيط زيست نيست؛ بلكه سازمان ژهاي مختلفي بايد دست به دست هم داده تا درياچه را از اين وضعيت نجات دهند.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: مكاتباتي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست با دستگاه ژهاي ذي ژربط و نيز شخص رييس ژجمهور صورت گرفته و وضعيت درياچه تشريح شده است.وي در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محيط زيست براي موقعيت درياچه اروميه، گفت: مطالعه درياچه را در قالب يك پروژه بين المللي تحت عنوان پروژه بين ژالمللي مطالعه تالاب ژهاي ايران دنبال مي ژكنيم؛ ولي ضروري است، بين دستگاه ژهاي مختلف از جمله وزارتخانه ژهاي نيرو و جهاد كشاورزي، سازمان مديريت و برنامه ژريزي، استانداري استان ژهاي مجاور و سازمان حفاظت محيط زيست هماهنگي فرابخشي به وجود آيد.وي گفت: در صدد ايجاد هماهنگي و انجام مطالعات مديريتي كه از اعتبارات بين المللي ديده شده، هستيم.نجفي گفت: اعتباري ديده شده كه بخشي از اين اعتبارات، ژ از اعتبارات بين المللي است به نحوي كه 2 ميليون و 915 هزار دلار براي اين كار در نظر گرفته شده است.
وي، گفت: كار خاصي نمي ژتوان انجام داد. شوري آب بالا است و پرندگان را نمي ژتوان به مكان ژهاي ديگر مهاجرت داد. فصل تخم ژريزي است و بايد شوري آب كاهش يابد. در حال حاضر تنها موجود زنده ژاي كه در آب شور درياچه زندگي مي ژكند، سخت پوستي به نام آرتيميا است كه تعداد آن نيز به يك سي ژام جمعيت سنوات قبل كاهش يافته است.
نجفي گفت: پروژه از سال 1384 شروع شده است. اين پروژه نياز به مطالعه ندارد؛ چرا كه ما درد را مي ژدانيم. بخشي از اين امر طبيعي است؛ زيرا ما با بحران طبيعي مواجه شده ايم؛ ولي بخشي از آن را با هماهنگي بين دستگاهي مي ژتوان حل كرد. در حال حاضر وضعيت پستانداران موجود در جزاير درياچه به نحوي است كه بايد گوزن زرد و قوچ و ميش ژهاي موجود با انتقال آب و علوفه با شناورها، مورد حمايت قرار گيرند.
نجفي گفت: يكي از زيستگاه ژهايي كه براي برخي از گونه ژها تعريف شده، درياچه اروميه است. اين در حالي است كه زيستگاه گوزن زرد، دز و كرخه است كه به درياچه اروميه منتقل شده است؛ ولي اين درياچه وضعيت نامناسبي را براي گوزن زرد فراهم كرده است.وي، به جاده ارتباطي شيخ كلانتري به عنوان يك معضل پيش رو اشاره كرد و گفت: اين جاده درياچه را به دو قسمت تبديل كرده و اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند، با دو اكوسيستم شمالي و جنوبي درياچه روبه رو خواهيم شد كه پيشنهاد ما اين است؛ در چند نقطه اين جاده را قطع كرده و به صورت پل اتصالي فراهم كنند تا ارتباط و چرخش آب انجام گيرد؛ اما اگر اين چرخش صورت نگيرد،  در قسمت شمال درياچه كه رودخانه ژهاي تغذيه كننده كمتر هستند، با شوري بيشتري مواجه خواهند بود و اين معضل را بيشتر مي ژكند.نجفي گفت: پروژه را وزارت راه اجرا مي ژكند، نظرات سازمان محيط زيست در خصوص جاده و پل ژهاي چرخش آب به وزارت راه اعلام شده است.وي تصريح ژكرد: ميانه جاده باز است و مراحل احداث پل در حال انجام است؛ اما نظر سازمان اين است كه در ابتدا و انتها نيز پل احداث شود.
نجفي گفت: وضعيت تالاب ژهاي اطراف نيز كمتر از درياچه نيست، برخي از اين تالاب ژها در مجاورتشان زهكشي صورت گرفته كه اين تالاب ژها، كاملاً خشك شده و نمي ژتوان اسم تالاب بر روي آنها گذاشت.
وي در توضيح اين مطلب گفت: آب تالاب در زهكشي ژها تخليه و منتقل مي ژشود كه اين امر برخي از تالاب ژها را با خشك شدن مواجه كرده است.

چشم انداز
016527.jpg
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست مي گويد: با برداشت بي ژرويه از آب ژهاي زيرزميني از حاشيه درياچه، تعادل آب شيرين و شور در حال به هم خوردن است. اين آب شور بالا آمده و شوره ژزار گسترش مي ژيابد و اين روند در نهايت به فاجعه زيست محيطي مي انجامد.
به اعتقاد اين مقام مسئول، عمده ژترين دليل اين وضعيت را مي ژتوان در عدم ورود آب مناسب به درياچه دانست كه اين امر به واسطه پديده عدم نزولات جوي و خشكسالي و نيز سدسازي ژهاي متعدد بر روي رودخانه ژهايي است كه درياچه را تغذيه مي ژكنند. ضمن اين كه برداشت آب ژهاي زيرزميني براي كشاورزي نيز بي ژتاثير نبوده است.

دبير شوراي عالي ترافيك كشور تشريح كرد:
اقدامات وزارت كشور براي بازگشايي مدارس
016518.jpg
ايسنا- دبير شوراي عالي ترافيك كشور آخرين اقدامات دفتر حمل و نقل و ترافيك وزارت كشور را در زمان بازگشايي مدارس و دانشگاه ها اعلام كرد.
مهندس حاج  نصر اللهي با بيان اين كه همه ساله با آغاز به كار مراكز تحصيلي در اول مهر ماه حدود 30 درصد از جمعيت كل كشور فعال شده و بدين ترتيب شهرهاي كشور با افزايش سفرها و حجم ترافيك مواجه مي شوند، خاطرنشان كرد: جهت آمادگي مسئولان و دست اندركاران به منظور كاهش معضلات و مشكلات مرتبط اقدامات پيشنهادي ارائه شده است.
وي از جمله اقدامات آموزشي و اطلاع رساني  را شامل آموزش و اطلاع رساني عمومي به شهروندان با استفاده از كليه امكانات شامل صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از طريق شوراهاي ترافيك استان و شهرداريهاي شهرهاي كشور، تابلوهاي اطلاع رساني، مطبوعات، پلاكارد، بروشور و نصب پوستر در وسايل نقليه عمومي اعلام كرد.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور همچنين افزود: از مردم درخواست شده است كه در هفته اول بازگشايي مدارس سفرهاي ضروري خود را زودتر از معمول آغاز نمايند و از انجام سفرهاي غيرضروري خودداري كنند.
وي با بيان اين كه حدود 30 درصد از جمعيت شهرها را دانش آموزان تشكيل داده اند افزود: افزايش حجم ترافيك اجتناب ناپذير و نياز به همكاري شهروندان بسيار ضروري است.
حاج نصر اللهي اظهار داشت: از مردم درخواست مي شود كه مسير رفت و برگشت فرزندان خود از خانه به مدرسه را قبل از بازگشايي مدارس شناسايي و مسير ايمن را انتخاب، همچنين در صورت استفاده از خودروي شخصي، در محلهاي مجاز نسبت به سوار و پياده كردن فرزندان خود اقدام و از توقف در محلهاي غيرمجاز جداً خودداري كنند.
وي افزود: علاوه بر پيامهاي فوق اهداي وسايل آموزشي ضمن خيرمقدم به دانش آموزان به ويژه دانش آموزان كلاس اول مي تواند نقش مهمي در اطلاع رساني داشته باشد.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور تحويل گرفتن حدود 900 اتوبوس آماده شده از طريق شهرداريهاي داراي سهم از سازمان شهرداريها، استفاده كامل از امكانات اتوبوسراني و افزايش گشتهاي بازرسي و همكاري با مناطق شهرداريها جهت اطلاع از وضعيت مسافرين در انتظار اتوبوس در ايستگاهها و افزايش سرويسها در مسيرهاي پرتردد، لغو مرخصي رانندگان و افراد كليدي مهم در 15 روز اول مهرماه، استفاده كامل از امكانات تاكسيراني و افزايش گشتهاي بازرسي و عدم استفاده از تاكسي در سيستم سرويس مدارس را از جمله اقدامات حمل و نقل عنوان كرد.
وي به ايسنا گفت: نظارت بر عملكرد سرويس مدارس به ويژه رعايت نكات ايمني و استفاده از رانندگان اصلح به ترتيبي كه سرويس مدارس حتماً معاينه فني داشته باشند و از رانندگان تست اعتياد به عمل آيد و در عين حال سرويس مدارس داراي تابلوي شناسايي باشند.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور ايجاد ستاد مهر در شهرداريهاي شهرهاي مهم متشكل از دستگاههاي اجرايي مهم مانند شهرداري، استانداري، آموزش و پرورش، نيروي انتظامي، اورژانس، آتش نشاني سازمانها و شركتهاي اتوبوسراني و تاكسيراني را از جمله موارد هماهنگي ارگانها و اقدامات شهرداريها اعلام كرد.
وي جلوگيري از حفاري در شبكه معابر در هفته آخر شهريور و دو هفته اول مهر ماه، رفع سريع خرابي هاي چراغهاي راهنمايي، رفع موانع فيزيكي و سد معابر و ترميم و مرمت خرابي هاي شبكه معابر، ايجاد خط كشي عابر پياده، انجام خط كشي شبكه معابر و ترسيم نوشتار مدرسه در مقابل مدارس، نصب علائم ايمني و هشداردهنده به ويژه در نزديكي مدارس، نصب سرعت گير در نزديكي مدارس و محل عبور دانش آموزان و اجراي طرح گذربان مدرسه را از جمله اقدامات شهري ديگر خواند.
دبير شوراي عالي ترافيك در خصوص همكاري پليس راهنمايي و رانندگي نيز گفت: استفاده كامل از كليه پرسنل شامل كادر اجرايي و اداري در سطح شبكه معابر و لغو مرخصي ها در 15 روز اول مهر، مراجعه سريع به محل تصادفات، كنترل توقف وسايل نقليه در مجاورت مدارس، ايجاد نظم در عبور دانش آموزان از عرض خيابان و نيز همكاري با شهرداريها جهت رفع سريع معضلات از جمله ديگر اقدامات پيشنهادي دفتر حمل و نقل و ترافيك وزارت كشور در زمان بازگشايي مدارس است.

رادار
خسارات فاضلاب پتروشيمي
016530.jpg
گروه شهري- به رغم همه هشدارهاي كارشناسان و مسئولان محيط زيست، ورود فاضلاب پتروشيمي به خليج فارس باعث مرگ هزاران ماهي شد. مديركل محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست، ضمن اعلام اين خبر گفت: فاضلاب صنعتي مجتمع پتروشيمي در خورموسي در خوزستان به خليج فارس راه مي يابد در نتيجه پسماندهاي سمي و شيميايي آلي وارد دريا مي شود.
به گزارش همشهري، پيش از اين نيز مديركل محيط زيست دريايي با انتقاد از بي توجهي به ارزيابي زيست محيطي در اجراي پروژه نفتي گفته بود شركت هاي نفتي برخلاف گزارش ارزيابي خود عمل مي كنند و نظارت دقيقي بر عملكرد اين شركت ها وجود ندارد؛ به ويژه در سال هاي اخير، ساخت و سازهاي مرتبط با پروژه هاي نفتي بدون ارزيابي زيست محيطي صورت گرفته كه پيامد آن ضايعات جبران ناپذپر زيست محيطي از جمله نابودي آب سنگ هاي مرجاني در خليج فارس بوده است.

رونق حمل و نقل در راه ابريشم
016512.jpg
گروه شهري- به منظور احياي جاده ابريشم، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اتحاديه بين المللي حمل و نقل جاده اي (ايرو) يادداشت تفاهم امضا كرد.مديـركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي در گفت وگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري ضمن بيان اين مطلب گفت: در اين يادداشت تفاهم توافق شد ضمن تلاش مشترك در راستاي احياي جـــاده ابريشم و توسعه حمل ونقل بين المللي كالا در اين مسير، همايش بين المللي ايران - تـرانزيت در سال 86 و كـارگاه مشترك منطقـه اي درخصوص روان سازي و توسعه تجارت و توريسم در سال 1388، در تهران برگزار شود.محمدجواد عطرچيان گفت: اين يادداشت تفاهم در جريان مذاكـرات و ملاقات هاي هيأت ايراني، متشكل از نمايندگان سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي و اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، به سرپرستي محمد بخارايي معاون وزير راه و ترابري، با مارتين مارمي دبيركل اتـحاديه بين المللي حمل ونقل جاده اي، به امضا رسيد.

تسهيل براي تورهاي ورودي
016521.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري: در صورت موافقت وزارت امور خارجه با نصب نرم افزار، پژواك صدور ويزا به صورت الكترونيك انجام مي شود.
رقيه حاتمي پورفرشي، عضو هيأت مديره انجمن سفر و گردشگري استان تهران گفت: در ديدار اعضاي هيأت مديره انجمن با آصفي، معاون كنسولي وزارت خارجه، مسائل و مشكلات آژانس داران بررسي و طرح هاي ارائه شده با موافقت ضمني آصفي روبه رو شد.وي با اشاره به موارد مطروحه ازسوي اين انجمن اظهار داشت: يكي از موضوعات طرح شده درخواست صدور ويزاي چند بار ورود(Multiple) براي راهنمايان تورهاي ورودي و توريست هاي كثيرالسفر بود كه معاون وزير خارجه نيز ضمن موافقت، اجراي آن را به بررسي هاي بيشتر موكول كرد.عضو هيأت مديره انجمن سفر و گردشگري استان تهران به توافقات توريستي ايران و سوريه اشاره كرد و افزود: براساس توافقات اخير هزينه صدور ويزاي سوريه از 11 به 6 و ويزاي چند بار ورود به اين كشور نيز از 17 به 10 دلار كاهش يافت.

كهن ترين كليساي جهان
016524.jpg
مهر: رئيس پژوهشكده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: قديمي ترين كليساي جهان در ايران قرار دارد.
دكتر سيد طه  هاشمي افزود: كشور ايران علاوه بر حضور پرفيض حرم حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در ساير اديان نيز داراي معابد و كليساهاي بي بديل در جهان است و از اين منظر توسعه توريسم زيارتي در اولويت برنامه هاي سازمان قرار دارد.
وي تنوع مراكز و آثار و ابنيه تاريخي و عبادتگاههاي اديان مختلف موجود در كشور را در تمام دنيا بي نظير خواند و افزود: كشور ايران در تمام حوزه هاي مذهبي دنيا، توانايي جذب توريسم را دارد و اين نظر توسعه هرچه بيشتر توريسم مذهبي در اولويت اول برنامه هاي سازمان قرار دارد.

راهنمايان ايرانگردي سهمي ندارند
گروه شهري-جامعه  راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي به هيچ يك از نشست هاي شركت هاي مشترك ايران با كشورهاي خارجي دعوت نشده است.
امير حسين اربابان در گفت وگو با ايسنا، به مطالب مطرح شده درباره  عضويت و سهم جامعه  راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي در شركت مشترك با كشورهاي خارجي اعتراض كرد و افزود: اگر اين جامعه در شركت هاي مشترك عضو است و سهمي دارد، بايد در نشست هاي مشترك نيز حضور داشته باشد، ولي جامعه  راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي نه تنها در اين شركت عضو نيست، بلكه تاكنون به اين نشست ها دعوت نشده است.
وي خاطرنشان كرد: سال گذشته قرار بود، شركتي جهانگردي تشكيل شود كه جامعه  راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي براي آن، اعلام آمادگي كرد، ولي پس از آن هيچ خبري نشد.
دبير جامعه  راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي با تاكيد بر اين كه هيچ سهمي  در شركت هاي مشترك ايران با كشورهاي خارجي نداريم، گفت: درست نيست با نام جامعه  قرارداد منعقد شود، ولي از يك عضو جامعه براي نشست هاي آن دعوت نشود و در جريان نيز نباشد.
وي افزود: اگر با نام جامعه  راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي قراردادي منعقد مي شد، با اين جامعه نيز مذاكراتي صورت مي گرفت.
اربابان تصريح كرد: اگر نام جامعه در شركتي مطرح مي شود، بايد سهم و در نشست ها نيز حضور داشته باشد، در حالي كه اين مساله واقعيت ندارد.

نگاه دوم
تخلف شركت پتروشيمي در حريم بيستون
016515.jpg
گروه شهري- با حكم دادگاه، فعاليت شركت پتروشيمي پليمر كرمانشاه در حريم بيستون متوقف شد. اين شركت در حريم جهاني بيستون اقدام به حفر چاه كرده بود كه دادگاه اين اقدام را ناقض قوانين سازمان ميراث فرهنگي و يونسكو دانسته و نسبت به توقف فعاليت هاي اين شركت حكم صادر كرد.
اسدالله بيرانوند، مدير سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه در گفت وگو با ميراث خبر از توقف فعاليت هاي شركت پتروشيمي در حريم جهاني بيستون خبر داد و افزود: با توجه به اين كه اين فعاليت ها در حريم جهاني بيستون انجام مي گرفت، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان از شركت پتروشيمي شكايت كرد و دادگاه با توجه به وجود مستندات و نقض قوانين سازمان ميراث فرهنگي و يونسكو رأي به توقف فعاليت هاي اين شركت در حريم ثبت شده جهاني مجموعه تاريخي بيستون داد.
بيرانوند از رايزني هاي شركت پتروشيمي براي ادامه  فعاليت هاي عمراني شركت پتروشيمي پليمر در حريم جهاني بيستون خبر داد و به ميراث خبر گفت: فعاليت ها متوقف است اما مسئولان شركت پتروشيمي پليمر كرمانشاه در حال گفت وگو و رايزني با مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي ادامه فعاليت هاي خود در اين سايت باستاني هستند.
بيستون 22 تير امسال به عنوان يك اثر جهاني در فهرست يونسكو به ثبت رسيد.
ساخت و سازهاي دشت بيستون و شركت هاي موجود در آن تنها دغدغه اي بود كه مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور را درباره ثبت جهاني اين اثر نگران كرده  بود؛ بنابراين مسئولان اين سازمان جلسه هايي را با مسئولان اجرايي شهر كرمانشاه و بيستون تشكيل دادند و با توجه به اهميت موضوع ثبت اين اثر باستاني در فهرست آثار جهاني آن ها را مجاب كردند كه قوانين ميراث فرهنگي و يونسكو را بپذيرند، اما هنوز يك ماه از ثبت جهاني بيستون نگذشته بود كه تصميم بر شهرك سازي در حريم جهاني بيستون و ادامه فعاليت هاي شركت پتروشيمي پليمر حريم جهاني اين اثر را تهديد كرد.
در همين رابطه يونسكو در نامه اي خواستار توضيح مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور درباره ساخت شهرك صنعتي هرسين در حريم جهاني بيستون شده است.
كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم در حال بررسي چگونگي رفع اين مشكل هستند.بيستون محوطه اي است تاريخي در 30 كيلو متري شمال شرق شهر كرمانشاه. وجود آثاري مانند نيايشگاه مادي، نقش بر جسته و كتيبه داريوش اول هخامنشي، مجسمه سلوكي هر كول، نقش بر جسته هاي مهرداد دوم، گودرز و بلاش، بازمانده از دوره اشكاني و صفه اي وسيع به نام فرهاد تراش و بناي ساساني بيستون، ارزش اين محوطه تاريخي را در حد يك اثر منحصر به فرد جهاني بالا  برده است.

راه اندازي يگان حفاظت از منابع طبيعي
گروه شهري- به منظور حفاظت از عرصه هاي طبيعي كشور تا پايان امسال همه استان ها از يگان حفاظت از منابع طبيعي برخوردار مي شوند.
ايرواني در مراسم راه اندازي يگان حفاظت از منابع طبيعي آذربايجان غربي و معارفه فرمانده اين يگان در اروميه افزود: تا پايان ماه جاري در 5 استان ديگر نيز اين فرماندهي و يگان ايجاد خواهد شد.
وي افزود: يگانهاي حفاظت از منابع طبيعي كشور هم اكنون 2 هزار نفر عضو دارد و سازمان جنگلها و منابع طبيعي در قالب طرحي، جذب 5 هزار و 600 نفر از سازمان مديريت و برنامه ريزي درخواست كرده است كه در صورت تحقق آن، به طور نسبي مي توان به نيازهاي حفاظت از منابع طبيعي پاسخ داد.
فرمانده يگان حفاظت از منابع طبيعي كشور حفظ و حراست از منابع طبيعي كشور را عمده ترين هدف راه اندازي يگانهاي مختلف از منابع طبيعي اعلام و اظهار كرد: تاكنون حفاظت از منابع طبيعي به صورت جدي انجام نمي شد ولي با راه اندازي اين يگانها و دادن آموزشهاي لازم نظامي، علمي و شيوه هاي حفظ و حراست از منابع طبيعي از اين پس حافظان منابع طبيعي زير نظر فرماندهي يگانها در استانها به عنوان افراد متخصص و مسلح در زمينه جلوگيري از تخريب منابع طبيعي تلاش خواهند كرد.
به گزارش ايسنا، ايرواني با بيان اين كه مساحت عرصه هاي منابع طبيعي 135 ميليون هكتار است، بر حفظ و حراست از آنها با تجهيز و ارائه كمكهاي لازم به يگانهاي حفاظت از منابع طبيعي تاكيد كرد.
فيضي، مديركل منابع طبيعي آذربايجان غربي نيز در اين مراسم اظهار داشت: در سطح آذربايجان غربي 60 نفر زير نظر يگان حفاظت از منابع طبيعي فعاليت خواهند كرد.
وي اهميت حفظ منابع طبيعي را بيان كرد و افزود: منابع طبيعي علاوه بر مزاياي طبيعي در جلوگيري از سيل نيز نقش مؤثري ايفاء مي كند.

گشايش موزه ايرانيان ساساني در پاريس
گروه شهري- نمايشگاه ايرانيان ساساني، شكوه يك امپراتوري در موزه سرنوچسفكي پاريس افتتاح  شد.
محمدرضا كارگر- مدير موزه ملي ايران- در گفت وگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، ضمن بيان اين مطلب گفت: موزه سرنوچسفكي جزو مهم ترين موزه هاي شهر پاريس است كه زيرنظر مستقيم شهرداري و شوراي موزه هاي پاريس اداره مي شود.
وي افزود: از آنجا كه موزه سرنوچسفكي به  علت نوسازي و مرمت مدتي تعطيل بود، تصميم بر اين شد كه در بازگشايي آن با به نمايش گذاشتن آثار شاخص دوره ساساني، شكوه اين امپراتوري معرفي شود.
وي با اشاره به اينكه در اين نمايشگاه 200 اثر متعلق به دوره ساساني به نمايش گذاشته مي شود، اظهار داشت: اين آثار از موزه هاي كشورهاي اروپايي و ايران به امانت گرفته شده اند كه 10 اثر متعلق به موزه ملي و دو اثر از موزه رضا عباسي است.
وي تأكيد كرد: از آنجا كه مرزهاي جغرافيايي ساسانيان بسيار گسترده بوده، متأسفانه تعداد بسيار كمي از آثار گران بها و افتخارات تمدني دوره ساساني در ايران وجود دارد.
اين نمايشگاه به مدت 4ماه در محل موزه سرنوچسفكي برپا خواهد بود.
در روز افتتاحيه نمايشگاه ايرانيان ساساني، شكوه يك امپراتوري با وجود اينكه تمام مديران موزه هايي كه اشياي خود را به امانت گذاشته اند حضور دارند، هيچ يك از مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و حتي مدير موزه ملي شركت نمي كنند.
كارگر، دليل غيبت خود را در روز افتتاحيه، مشغله  كاري زياد عنوان كرد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |