با دكتر شاهين فرهت درباره يادگاري اش در تاريخ موسيقي براي سال پيامبر اعظم(ص)
تم ها به من الهام مي شد
سارا كوثري
|
|
* سمفوني پيامبر (ص) چه طور شكل گرفت؟
ـ اوايل سال اعلام شد كه امسال، سال پيامبر است. البته براي ما مسلمان ها هر سال، سال پيامبر است، اما اعلام اين خبر مرا به فكر فرو برد كه چرا ما در تاريخ موسيقي مان، آثاري كه به نوعي به زندگي بزرگان مان ارتباط داشته باشد، نداشته ايم. همه، اين بزرگان را در قلب مان داريم؛ به زيارت شان مي رويم و تحسين شان مي كنيم؛ اما اثر موسيقي سنگين و ارزشمند در اين زمينه وجود ندارد. اين در حالي است كه اگر به تاريخ موسيقي نگاه كنيم، مي بينيم بزرگان موسيقي در جهان غرب، همه شان به نوعي مذهبي بوده اند و به عنوان مثال درباره مصايب عيسي(ع)، آثار بزرگي نوشته اند و اجرا كرده اند كه تا به حال ماندگار مانده است.
* آيا اين اولين بار است كه به فكر ساختن يك سمفوني مذهبي افتاده ايد؟
ـ در ايران، فكر نوشتن آثاري در بزرگداشت اين انسان هاي بزرگ، كم بوده است. من هشت سال پيش براي اولين بار سمفوني شماره هشت خودم را در ارادت و بزرگداشت امام رضا(ع) ساختم كه اتفاقا تقارن سمفوني ۸ با امام هشتم، برايم خيلي جالب بود. وقتي امسال به اين نام نامگذاري شد، به فكر افتادم چه خوب است من شروع به اين كار بكنم. همان زمان، از طرف مركز موسيقي سازمان صداوسيما به جلسه اي دعوت شدم و در آن ساخت چنين اثري پيشنهاد شد. به اين ترتيب، يك حامي قدرتمند هم پيدا كردم كه انگيزه ساخت اثر را تقويت مي كرد.
* با توجه به حضور سازمان صداوسيما در پشت اثر، فكر نمي كنيد كار كمي سفارشي به نظر برسد؟
ـ حمايت، يك امر كاملا مادي نيست. حمايت از هنرمند به شكل ديگري تعريف مي شود. حمايت از هنرمند يعني تشويق؛ يعني به فكر هنرمند بودن و بها دادن به آثار هنري او. اما به هر حال هنرمندان نياز به حمايت مادي هم دارند؛ براي اين كه وقتي اثري ساخته شد، بايد اجرا شود و اين هزينه بر است. من تشويق هنرمند و انتقال اين فكر را به او كه كارش مورد توجه است، سازنده مي دانم و كارهايي از اين دست را سفارشي تلقي نمي كنم.
* چه مقدار از انگيزه هاي ساخت اين اثر، دروني و شخصي بود؟
- من هميشه اين آرزو را داشتم و فكر مي كنم در مرحله خوبي از فعاليت هاي هنري ام، اين كار به من پيشنهاد شد. براي چنين عنوان مهمي، فرد بايد قادر و قابل باشد. بايد بتواند سنگين ترين و پربهاترين احساسي را كه دارد با تكنيك واقعي پياده كند. من پنج سال پيش اين مساله را درباره سمفوني دماوند خودم احساس كردم. هميشه دماوند را دوست داشتم و منظره شگفت انگيز آن مرا ميخ كوب مي كرد. در دوران كودكي من، هميشه مي شد اين كوه را از تهران ديد. دماوند مرا سحر مي كرد. دقايقي به كوه نگاه مي كردم و آرزو مي كردم يك سمفوني درباره آن بنويسم. اما سال ها صبر كردم. تا ۶ـ۵ سال پيش در خودم قابليت ساخت آن را ديدم. مركز موسيقي حوزه هنري هم حمايت كرد و آن را منتشر كرد. بعد از اين تجربه و نيز نوشتن سمفوني ايران كه فرهنگستان هنر آن را منتشر كرد و سمفوني خليج فارس؛ خودم را براي نوشتن سمفوني پيامبر آماده ديدم. قبل از آن هم يك سمفوني براي شهدا نوشته بودم و ديگر از نظر تكنيك و توانايي شك نداشتم كه مي توانم؛ اما به هر حال، اين اسم و اين ذات آن قدر بزرگ است كه انسان را دچار هيجان مي كند و مسئوليت كار را بالا مي برد.
* نوشتن اين كار چند وقت طول كشيد؟
ـ اوايل ارديبهشت اين پيشنهاد به من شد و من فقط در ۱۵ روز درباره تم ها و فرم سمفوني فكر كردم و از روز ۱۵ ارديبهشت، شروع به كار كردم. نمي دانيد كه تم هاي اصلي اين اثر چه قدر روان بود! گويي با يك ارتباط مستقيم تمام تم ها به من الهام شد. به اين ترتيب، خيالم از قسمت اعظم كار كه ايده اصلي آن است، راحت شد. بقيه كار تكنيك بود كه از آن جهت نگراني نداشتم. درست مثل يك فيلم كه بدون سناريو نمي تواند معني داشته باشد. من در دوسال گذشته، آثار زيادي نوشته بودم و احساس خستگي مي كردم؛ اما اين سمفوني جان تازه اي به من داد و كل سمفوني كه تقريبا از همه سمفوني هاي من مفصل تر است، در دوماه ونيم نوشته شد؛ يعني در واقع در سي ويكم تير به پايان رسيد.
* سمفوني از لحاظ شكلي چه طور تنظيم شده است؟
ـ در اين اثر، فرم سمفوني كلاسيك رعايت شده است. در كارهاي من همواره فرم به كمك مي آيد و ايده ها را در محور فرم تنظيم مي كند. البته در چنين كارهايي بايد به زيروبم تفكرات الهي نزديك شد و به همين خاطر من براي نوشتن اين كار ابتدا سرگذشت پيامبر(ص) را مطالعه كردم.
اين سمفوني چهار بخش دارد؛ در قسمت اول، تم اصلي وجود دارد كه به نوعي در هر چهارقسمت تكرار مي شود. در اين بخش شخصيت والا و انسان دوست حضرت محمد(ص)، با فكر موسيقيايي من ترسيم شده است. خيلي از دوستاني كه اين تم را شنيده اند، از آن خوششان آمده. فراز ونشيب هاي زندگي عرفاني و تفكرات والاي پيامبر در اين بخش آمده است. قسمت دوم، حالت متافيزيكي دارد و به بخش هايي مي پردازد كه در آن پيامبر با خداي خود رازونياز مي كند. قسمت سوم همراه با شعر است؛ شعري از ساعد باقري كه به نوعي سير زندگي حضرت را شرح مي دهد؛ هم به صورت كلمه، هم به صورت آواز و بالاخره در قسمت آخر، ابتدا غزوات حضرت و آزارهايي كه ديدند و در نهايت پيروزي اين ايدئولوژي بزرگ جهاني و شكرگزاري به خاطر پياده كردن بزرگ ترين ايده انسان يعني خداپرستي تصوير مي شود.
منبع : همشهري جوان
|