شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵
سورين و ادامه فوتبال در بوندس ليگا
مريم دري منش
004059.jpg
كاپيتان تيم ملي آرژانتين از تيم دسته اولي ليگ اسپانيا، ويارئال به هامبورگ رفته و قراردادي سه ساله را تا تاريخ ۳۰/۶/۲۰۰۹ به امضا رسانده است. سورين هم مي تواند در پست دفاع چپ و هم در پست هافبك چپ به كار گرفته شود.
اين آرژانتيني مو بلند فوتبال خود را در سال ۱۹۹۴ در آرژانتين جونيورس آغاز كرد. سال ۱۹۹۵ به استخدام يوونتوس تورين ايتاليا درآمد و يك فصل در سري A ايتاليا بازي كرد. سپس دوباره به كشورش بازگشت و از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ براي ريورپلاته به ميدان رفت. با اين تيم در سال ۱۹۹۶ قهرمان جام ليبرتادورس و سال ۱۹۹۷ قهرمان سوپرجام آمريكاي جنوبي شد و نيز چهار مقام قهرماني آرژانتين (آپرتورا ،۱۹۹۶ ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ و كلاسورا ۱۹۹۷) را به دست آورد. سپس براي كروزيرو بلو هوريزون در سالهاي ۲۰۰۰-۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ بازي كرد و در سالهاي ۲۰۰۲ براي لاتزيو رم ايتاليا، ۲۰۰۳ براي اف.ث.بارسلونا اسپانيا و فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ براي پاري سن ژرمن فرانسه به ميدان رفت.
در نوامبر سال ۲۰۰۴ قراردادي چهار ساله را با ويارئال به امضا رسانيد، اما در آنجا نتوانست دوام بياورد چون به علت اختلاف با مربي، ديگر به او بازي داده نمي شد. به همين علت از ماه آگوست سال ۲۰۰۶ قراردادي سه ساله با هامبورگ آلمان بست.
سورين مدت زيادي است كه كاپيتان تيم ملي فوتبال آرژانتين است. اولين حضور او در تيم ملي مربوط مي شود به تاريخ ۱۴ فوريه سال ۱۹۹۵ مقابل بلغارستان. وي ۷۶ بازي ملي در كارنامه خود دارد و تاكنون در جام جهاني ،۲۰۰۲ كوپاآمه ريكا ،۲۰۰۴ جام كنفدراسيون ها ۲۰۰۵ و نيز جام جهاني ۲۰۰۶ حضور داشته است.
وي پس از امضاي قرارداد با هامبورگ گفت وگوي كوتاهي با سايت اين باشگاه انجام داده است.
* آقاي سورين، توانسته ايد شهر هامبورگ را ببينيد؟
- هنوز قسمت هاي زيادي را نديده ام، ولي متوجه شده ام كه هامبورگ شهري بسيار زيبا و بيش از همه يك شهر سرسبز است و باران هم در اينجا زياد مي بارد.
* مي توانيد كمي به زبان آلماني صحبت كنيد و يا آن را بفهميد؟
- نه، هنوز نه. فهميدن آن كه خيلي مشكل است، ولي الآن ارتباطات حرف اول را در همه جا مي زند. به همين خاطر سعي مي كنم تا جايي كه امكان دارد سريع تر اين زبان را فرابگيرم.
* آيا هم بازي هاي جديد خود را مي شناسيد؟
- به طور شخصي هنوز نمي شناسم، اما خيلي از بازي هاي آنها را در بوندسليگا دنبال كرده ام. از جمله ديدار مقابل اوساسونا كه به طور كامل از تلويزيون تماشا كردم.
* چه آرزويي با هامبورگ براي خود داريد؟
- هميشه بوندسليگا از نظر من خيلي جذاب بوده و بازي هاي زيبا و خوبي در آن انجام مي شود و مسلماً هامبورگ باشگاه بزرگي است كه حتماً مي تواند به ليگ قهرمانان اروپا راه پيدا كند. اميدوارم بتوانم در گروه هاي سخت به هم تيمي هاي جديدم كمك كنم. تصور مي كنم شانس صعود و ادامه مسير را داشته باشيم، اما از همه مهم تر بوندسليگا است كه بايد تمام توانمان را در آن به كار گيريم.
* خودتان را بيشتر يك مدافع مي دانيد يا يك هافبك؟
- برايم چندان فرقي نمي كند. درتيم ملي در پست دفاع چپ بازي مي كنم، در ويارئال هافبك چپ بودم. در هر دو پست با كمال ميل بازي مي كنم، ولي در نهايت اين مربي است كه تصميم مي گيرد.
* توانسته ايد با توماس دال صحبت كنيد؟
- بله، گفت وگوي خيلي خوبي داشتيم. براي من خيلي مهم بود و از بابت همكاري با توماس دال بسيار خوشحالم، همين طور از همكاري با كل تيم.
* شما ۳۰ سال سن داريد، در چند باشگاه درجه يك اروپايي بازي كرده ايد و ۷۶ بازي ملي در كارنامه خود داريد. آيا به اين ترتيب خودتان را يك بازيكن رهبر و باتجربه مي دانيد؟
- مهمترين مسئله همكاري و هماهنگي با تيم است. بقيه مسايل خود به خود درست مي شود. در نقش يك بازيكن رهبر هم فقط با عملكرد مناسب مي توان ظاهر شد. با حرف زدن كسي به جايي نمي رسد. بايد توانايي را در ميدان مسابقه نشان داد. فقط عملكرد هر بازيكن در مسابقه تعيين كننده است.
* آيا از آمادگي صددرصد برخورداريد؟
- من پس از جام جهاني، تعطيلات تقريباً طولاني تري را نسبت به قبل داشتم، اما در تمرينات آماده سازي ويارئال هم حضور پيدا كردم. با اين حال به كمي تمرينات آماده سازي نياز دارم تا به آمادگي صددرصد برسم.
* در هامبورگ پيراهن شماره ۲ را به تن مي كنيد؟
- اين شماره پيراهن را هيچ وقت نداشته ام، ولي ديگر حق انتخاب زيادي وجود ندارد. اما همه چيز مورد قبول من است. يك باشگاه جديد و يك شماره جديد.
* به گفته خودتان تاكنون در باشگاه هاي زيادي بازي كرده ايد. اين همه تغيير باشگاه و نقل و انتقال چه سودي برايتان داشته است؟
- من مدت زيادي با كروزيرو بلو هوريزون قرارداد داشتم، اما اغلب به صورت يار قرضي در باشگاه هاي ديگر بازي مي كردم. اين باعث شد كه در باشگاه هاي بزرگ زيادي فعاليت كنم. به اين ترتيب با شهرها، كشورها و فرهنگ هاي بيگانه و بعضاً عجيب وغريب زيادي آشنا شده و از اين طريق تجربيات زيادي براي زندگي كسب كرده ام.
* شما در جام جهاني هم در شهر هامبورگ بازي مي كرديد. برداشتتان از اين شهر چيست؟
- جام جهاني در مجموع تجربه اي غيرقابل تصور و منحصر به فرد بود. براي من تجربه خيلي بزرگي بود، به خصوص حضور در هامبورگ. ورزشگاه اينجا رويايي است و شرايط و اوضاع و احوال عالي است.
* بعد از ديدار مرحله يك هشتم نهايي بين آلمان و آرژانتين، حس خوبي بين مردم اين دو كشور وجود ندارد.
- اما از آن روز مدت زيادي مي گذرد و همه چيز تقريباً فراموش شده است. اميدوارم مردم به آن روزها فكر نكنند و در هامبورگ من و نوع فوتبال بازي كردنم را دوست داشته باشند.

ديدگاه
زوروي مدرن
گروه ورزشي-شخصيت وي كاملاً با ظاهرش تفاوت دارد. در سال ۱۹۹۴ وقتي كه تنها ۱۸ سال داشت و با اتوبوس به محل تمرين تيم ملي جوانان مي رفت، در طول راه كتاب هاي خوليو كورتازار( سارتر آرژانتين) و يا كتاب هاي گابريل گارسيا ماركز را مطالعه مي كرد. سورين همزمان آرزوي حرفه اي شدن در دنياي فوتبال، ادبيات و فرهنگ را داشت. وي در اولين مصاحبه با خبرنگاران هامبورگي از موزه هاي شهر سؤال كرد.
زماني كه در ويارئال اسپانيا بازي مي كرد براي روزنامه «مديا پونتا» مطلب مي نوشت و زماني كه در ريورپلاته توپ مي زد، مديريت شبكه راديويي «ريگنتس گلاس» را بر عهده داشت و نيز در يك مجله اجتماعي آرژانتيني مطالبي در مورد وضعيت بحراني اقتصاد آرژانتين و يا جنگ خليج فارس مي نوشت. او دراين باره مي گويد: «اينها مسائل مهمي هستند، ولي با فوتبال نمي توانيم مشكلات كشورمان را حل كنيم».
اما سورين در هر جا كه امكان داشته باشد آماده كمك است. او يك كتاب نيز منتشر كرده است. در كتاب «چيكوي بزرگ» سورين به همراه چند نويسنده آرژانتيني خاطرات دوران كودكي خود را به رشته تحرير درآورده است و از چند عكس كودكي وي نيز در آن استفاده شده است. سورين در يكي از اين عكس ها نقش زورو، جنگجوي خوب و مثبت را دارد.
وي تمام درآمد حاصل از فروش كتاب را به ساخت مدرسه و بيمارستاني در منطقه فقيرنشين سانتياگو دل استرو در شمال آرژانتين اختصاص داد. او هميشه از محبوبيت خود به عنوان فوتباليست براي انجام كارهاي خير استفاده مي كند. يك زوروي مدرن. اين يك روي  خوان پابلو سورين است. روي ديگر او يك فوتباليست جهانگرد است. او در برزيل بازي مي كرد، در يوونتوس و رم ايتاليا بوده و در بارسلونا اسپانيا و پاري سن ژرمن فرانسه فعاليت داشته است. هامبورگ از سال ۱۹۹۴ نهمين باشگاه او بوده است. باشگاهي كه بيشتر انتظار استفاده از تجربه و روحيه پيروزي وي را دارد.
سورين علت بازي كردنش در تعداد زيادي از باشگاه ها را اين گونه توضيح مي دهد: «در كروزيرو همواره به صورت قرضي مجبور به رفتن و بازي كردن در باشگاه هاي ديگر بودم. در پاريس براي مربي بوسنيايي تيم، وحيد هليل هودزيچ، تعداد زياد بازي هاي ملي من مثل خاري در چشمش بود». وي با تاكيد مي گويد: «اما تيم ملي براي من برتر از همه چيز است». او با رضايت از اين موضوع مي گويد كه بازي در باشگاه هاي متعدد باعث شده تا با كشورها و فرهنگ هاي مختلف آشنا شده و بازي در باشگاه هاي بزرگ دنيا را تجربه كند.
سورين به دليل تغيير باشگاه هاي زياد و بازي در كشورهاي گوناگون، در حال حاضر به زبان هاي اسپانيولي، پرتغالي، ايتاليايي و فرانسوي مسلط است و در صدد است تا هرچه سريع تر زبان آلماني را نيز فرابگيرد، چون به نظر وي ارتباطات همه چيز است.

نگاه
خوان پابلو سورين
004056.jpg
متولد: ۵/۵/۱۹۷۶
محل تولد: بوينوس آيرس
مليت: آرژانتيني
قد: ۱۷۳ سانتيمتر
وزن: ۶۹ كيلو گرم
پست: مدافع
شماره پيراهن: ۲
باشگاه هاي وي:
تا ۱۹۹۵ آرژنتينوس جونيورس
۹۶/۱۹۹۵ يوونتوس تورين
۲۰۰۲/۲۰۰۰ كروزيرو بلو هوريزون
۲۰۰۳/۲۰۰۲ لاتزيو رم
۲۰۰۳ اف.ث.بارسلونا
۲۰۰۴/۲۰۰۳ پاري سن ژرمن
۲۰۰۴ كروزيرو بلو هوريزون
۲۰۰۶/۲۰۰۴ ويارئال
از ۳۰/۸/۲۰۰۶ هامبورگ
بازي ها و گل  هاي وي:
۹۷ بازي در ليگ دسته اول آرژانتين (۱۰ گل)
۶ بازي در ليگ دسته اول ايتاليا -
۴۱ بازي در ليگ دسته اول برزيل (۶ گل)
۵۶ بازي در ليگ دسته اول اسپانيا (۸ گل)
۲۱ بازي در ليگ دسته اول فرانسه (۱ گل)
۲۴ بازي در جام هاي اروپايي (۱ گل)
۲۴ بازي در جام ليبرتادورس (۵ گل)
۱۰ بازي در سوپرجام
۱۸ بازي در جام مركوسور (۲گل)
۷۶ بازي در تيم ملي آرژانتين (۱۲ گل)
موفقيت هاي وي
مقام دوم جام فدراسيون ها در سال ،۲۰۰۵ به همراه تيم ملي آرژانتين
مقام دوم ليگ فرانسه در سال ،۲۰۰۴ به همراه پاري سن ژرمن
مقام چهارم ليگ ايتاليا در سال ،۲۰۰۳ به همراه لاتزيو رم
مقام سوم ليگ فرانسه در سال ،۲۰۰۵ به همراه ويارئال

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
سياست
سينما
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  سينما  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |