شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۵
ديدگاه نمايندگان مجلس پيرامون لايحه 3,5ميليارد دلاري واردات بنزين
تصميم سرنوشت ساز
علي ابراهيمي
004071.jpg
در بررسي قانون بودجه سال جاري، كاهش اعتبار مورد نياز واردات بنزين از رقم 4 ميليارد دلاري پيشنهادي دولت به 5/2 ميليارد دلار در حالي مورد توجه نمايندگان مجلس قرار گرفت كه بر اساس تبصره 13 قانون بودجه دولت ملزم به اجراي سازوكارهايي براي ساماندهي و كاهش مصرف بنزين شده بود. گازسوز كردن خودروها، استفاده از كارت هوشمند، توسعه حمل و نقل شهري از طريق خريد اتوبوس و واگن هاي مترو و بهينه سازي مصرف سوخت از جمله اين سازوكارها بود اما با وجود اين تكاليف دولت در شش ماهه گذشته اقدام مؤثري در جهت اجراي اين برنامه ها و كاهش مصرف بنزين صورت نداده و براي تأمين اعتبار مورد نياز واردات بنزين تا بهمن ماه سال جاري لايحه 5/3 ميليارد دلاري برداشت از حساب ذخيره ارزي را با قيد يك فوريت به مجلس ارائه كرد. گرچه نمايندگان مجلس با رأي منفي به فوريت اين لايحه در واقع واكنشي به اجرايي نشدن تبصره 13 بودجه توسط دستگاه هاي ذي ربط نشان دادند اما به نظر مي رسد با توجه به اجرايي نشدن سازوكارهاي كاهش مصرف باز هم آخرين راه حل موافقت مجلس با تأمين اعتبار مورد نياز واردات بنزين است.
هرچند ديدگاه هاي مختلفي در اين زمينه در مجلس وجود دارد و مسأله را دچار ابهام كرده است. ديدگاه چند نماينده مجلس را جويا شده ايم.
004089.jpg
رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي رأي منفي مجلس به فوريت لايحه واردات بنزين را واكنش به عملكرد دولت در تبصره 13 دانسته و مي گويد: پيام ديگر عدم تصويب فوريت اين لايحه آن است كه مجلس اتخاذ راهكار اساسي براي مصرف سوخت را دنبال نموده و خواستار تحقيق بيشتر براي جلوگيري از رأي سنتي به روال گذشته در زمينه تأمين اعتبار واردات بنزين است.
كمال دانشيار مي افزايد: مجلس حل مسئله سوخت با روش علمي در درازمدت را دنبال مي كند. بايد علاوه بر اجراي سياست هاي تبصره 13، در زمينه فرهنگ مصرف و آماده سازي افكار عمومي براي واقعي كردن قيمت اين فرآورده گام برداشت.
وي ناتواني دولت در عمل به تكاليف تبصره 13 را ناشي از زمانبندي نامناسب و كوتاه بودن زمان پيش بيني شده براي اجراي اين طرح ها و عدم تخصيص اعتبارات مورد نياز مانند 5 ميليارد تومان براي خريد اتوبوس و ميني بوس يا مبالغ مربوط به فاينانس دانسته و مي گويد: با اين روند دولت در موعد مقرر قادر به تحقق اين اهداف نبوده است.
دانشيار در زمينه رأي نهايي مجلس به لايحه واردات بنزين مي گويد: بررسي اين لايحه در مجلس حداقل 2 ماه به طول خواهد انجاميد و در بررسي شور اول و دوم اين لايحه راهكارهاي لازم پيش بيني خواهد شد.
انتخاب راحت ترين راه
004074.jpg
اين در حالي است كه نايب رئيس كميسيون برنامه بودجه مجلس معتقد است دولت به تكاليف تبصره 13 كه حل معضل بنزين را مورد توجه قرار داده عمل نكرده. انتظار داشتيم دولت در شش ماهه سال جاري حداقل به 50 درصد تكاليف اين قانون عمل مي كرد. اين در حالي است كه عملكرد دولت به جز بند اول و دوم اين تبصره صفر بوده است و بدون اين كه مقدمات كار را فراهم كند دوباره از مجلس اجازه برداشت از حساب ذخيره و واردات بنزين را مي خواهد.
اسماعيل جبارزاده مي افزايد: دولت مكلف بوده با تهيه سازوكارهاي مناسب و روان كردن حمل و نقل شهري زمينه كاهش مصرف بنزين را فراهم مي كرد. بايد در اين مدت از 6 هزار و 500 دستگاه اتوبوس درون شهري 1200 دستگاه تأمين مي شد و با اين كار تحمل واقعي كردن قيمت بنزين براي مردم راحت تر بود.
وي مي افزايد: بايد از دولت پرسيد چرا به اين تكاليف عمل نكرده؟ در جلسه چندي پيش با دستگاه هاي ذي ربط عنوان مي شد كه تخصيص اعتبار صورت نگرفته است. بايد توجه كرد نمايندگان ايجاد بحران براي دولت را دنبال نمي كنند اما بايد دولت نيز به تكاليف خود عمل كند و حركتي انجام دهد كه نشانگر ساماندهي مصرف بنزين باشد. وقتي هيچ كاري در دولت نشده، نمايندگان مجلس ناچار به واكنش هستند و بايد دولت به مجلس براي عمل نكردن به اين تكاليف توضيح دهد و اميدواريم پاسخ قانع كننده اي براي مجلس داشته باشد.
عمل به تكاليف تبصره 13
004086.jpg
عضو كميسيون صنايع و معادن كه از جمله موافقان فوريت لايحه مذكور در مجلس بوده مي گويد: مشكل بنزين مشكل ملي براي كشور بوده و بايد به صورت اصولي بدان توجه شود؛ گرچه همه نمايندگان در اصل موضوع توافق داشتند اما اين لايحه رأي نياورد. در تبصره 13 قانون بودجه تكاليفي براي بهينه سازي مصرف بنزين در نظر گرفته شد، اما دولت توجه جدي به اين موضوع نكرده، گرچه فرصت هم كافي نبوده است اما عزم جدي مثلاً براي گازسوز كردن خودروها وجود نداشته است.
حميدرضا كاتوزيان مي افزايد: راهكار حل معضل بنزين در درازمدت تكاليف مندرج در تبصره 13 است و براي تأمين اعتبار واردات بنزين نيز مي توان اشكال ديگري مانند تغيير رقم پيشنهادي در لايحه دولت را مدنظر قرار داد، اما درنهايت بايد يارانه بنزين به صورت عادلانه توزيع شده و آن وقت بنزين به نرخ آزاد عرضه شود.
وي مي گويد: پيشنهاد ديگر دو نرخي كردن بنزين است يعني اعتبار واردات بنزين توسط دولت تأمين شود، اما بنزين وارداتي به نرخ تمام شده و بنزين توليد داخل با قيمت 80 تومان كنوني عرضه شود. اكنون وضع متفاوت بوده و بايد واقع بينانه تر با موضوع بنزين برخورد كرد، چراكه زمان عرضه بنزين به نرخ كنوني سپري شده است.
واقعي كردن قيمت
004083.jpg
عضو كميسيون انرژي مجلس رد فوريت لايحه واردات بنزين را واكنش مجلس به عملكرد دولت در تبصره 13 قانون بودجه دانسته و مي گويد: دولت به تعهدات خود در زمينه تخصيص يك ميليارد از حساب ذخيره و 4 ميليارد از طريق فاينانس براي توسعه حمل و نقل عمومي عمل نكرده و حتي اعتبارات سال گذشته نيز جذب نشده است.
حسين آفريده مي افزايد: گرچه مجلس در نهايت، اعتبار واردات بنزين را تأمين خواهد كرد اما رد فوريت اين لايحه تلنگري به دولت است تا به وظايف خود عمل كند. همچنين رقم پيشنهادي دولت در اين لايحه تغيير خواهد كرد و مباحثي در زمينه اجراي كارت هوشمند از ابتداي آذرماه و احداث ايستگاه هاي عرضه گاز در حال اجرا است.
وي مي افزايد: راه حل نهايي معضل بنزين، واقعي كردن قيمت ها است و اگرچه اكنون مجلس نمي تواند اين كار را انجام دهد اما در نهايت بايد اين كار انجام شود و مطمئناً لايحه بودجه 86 مجلس به اين امر توجه كافي خواهد كرد. روند كنوني واردات بنزين همه چيز را تحت تأثير قرار داده است، اما با همه اين تفاسير مجلس ناچار به تصويب لايحه تأمين اعتبار واردات بنزين است.
فشار مضاعف بر مردم ممكن نيست
004080.jpg
اين در حالي  است كه عضو ديگر كميسيون انرژي مجلس معتقد است با اجرايي نشدن تكاليف تبصره 13 نمي توان با تأمين نكردن اعتبار واردات بنزين، فشار مضاعفي بر مردم تحميل كرد. همچنين تكاليفي كه در اين تبصره براي دولت در نظر گرفته شده بدون توجه به امكانات موجود بوده و اجرايي نشده است.
محسن يحيوي تخصيص اعتبار واردات بنزين در شرايط كنوني را ضروري دانسته و مي گويد: بنزين از ضروريات زندگي مردم است و در شرايطي كه توليد داخل تنها 60 درصد نياز مردم را تأمين مي كند تخصيص اعتبار واردات بنزين ضروري است. تا زماني كه امكانات لازم در زمينه حمل و نقل عمومي فراهم نشده نمي توان مردم را وادار به كاهش مصرف كرد.
مجلس ناچار به تأمين اعتبار
واردات بنزين است
004077.jpg
مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اين كه دولت قادر به انجام تكاليف تبصره 13 نبوده مي گويد: با اين وجود مجلس ناچار به تأمين اعتبار لازم براي واردات بنزين است گرچه ممكن است تغييراتي در منبع پيشنهادي دولت يا شرايط تخصيص اعتبار ايجاد شود.
ولي ملكي مي گويد: كاهش اعتبار 4 ميليارد دلار واردات بنزين در بودجه سال جاري به 5/2 ميليارد تومان و افزايش قيمت جهاني نفت و بنزين موجب شده تا اعتبارات مصوب مجلس جوابگوي نيازهاي تأمين بنزين نباشد.
همچنين اجرايي شدن تبصره 13 نيازمند بستر و ابزارهايي است كه هنوز فراهم نشده و عملكرد دولت نيز بيانگر ناتواني در عمل به اين تكاليف است.

سياست هاي اصل 44
ايجاد شركتهاي هلدينگ تنها راه خصوصي سازي
گروه اقتصادي- علي نقي خاموشي، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع معادن ايران در همايش بررسي اجراي اصل 44 قانون اساسي در اتاق بازرگاني مشهد، گفت: ابلاغيه سياست هاي اصل 44، ساختار كشور ايران را بعد از 80سال كه تمام سيستم، متمركز و در دست دولت بوده است، تغيير مي دهد.
وي ادامه داد: در بند (الف) دولت بايد هر فعاليت اقتصادي خارج از صدر اصل 44 را متوقف كند و نمي تواند فعاليت جديدي را آغاز كند و همچنين موظف است تمام فعاليت هاي خود را در اين بخش ظرف مدت پنج سال به بخش خصوصي واگذار كند و اكنون 2 سال از اين مدت مي گذرد و بايد ديد چه مقدار از كار انجام شده است. خاموشي افزود: همچنين در صدر اصل 44 ، دولت مجاز به سرمايه گذاري جديد نيست و انحصار سرمايه گذاري از دست دولت خارج شد. رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تأكيد كرد: در ابلاغ بند (ج) اصل 44 ما به دنبال سرمايه گذاري در صنايع بزرگ بوديم و اكنون بخش خصوصي كمتر از 25 درصد اقتصاد كشور را در اختيار دارد و در مجامع سياست گذاري هيچ اهميتي به نظر ما نمي دهند و بايد با سرمايه گذاري در بخش هاي اصلي اقتصاد كاري كنيم كه ديگر نتوانند بدون نظر بخش خصوصي تصميم گيري كنند.
خاموشي با اشاره به اين كه سرمايه گذاري هاي در صدر اصل 44 از 500 ميليارد تومان شروع مي شود، گفت: در حالي كه راه براي گرفتن اعتبار از مراكز پولي بين المللي بسته است و اعتبارات داخلي هم به هيچ وجه جوابگوي اين سرمايه گذاري ها نيست، تنها راه ممكن ايجاد شركت هاي هلدينگ سرمايه گذاري عام است. وي در اين باره تصريح كرد: تا به حال 15 شاخه براي ايجاد اين شركت ها تعريف شده كه در هر شاخه بايد با يك شركت خارجي كه بايد 50 درصد سرمايه را تقبل كند همكاري كرد و در حال حاضر در 5 رشته با چندين شركت قوي كه اظهار تمايل كرده اند در حال مذاكره هستيم. رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: ايجاد اين شركت ها بايد حداقل با سرمايه يك ميليارد ريالي شروع شود كه تنها 35 درصد آن بايد تأمين اعتبار و مابقي به صورت تعهد باقي مي ماند. خاموشي ادامه داد: برنامه اتاق بازرگاني ايجاد 15 شركت در استان هاست و چند استان نيز فعاليت خود را شروع كرده اند اما خراسان در اين زمينه هنوز عقب است و بايد تلاش بيشتري انجام دهد. وي عنوان كرد: هدف گذاري ما اين است كه ظرف پنج سال سهم بخش خصوصي در اقتصاد ملي از 50 درصد بيشتر شود.
وي افزود: چشم انداز 20 ساله جز با اجراي اصل 44قانون اساسي و حضور جدي بخش خصوصي در اقتصاد تحقق نمي يابد. خاموشي، اولين ابزار براي پياده كردن اين ابلاغيه توسط بخش خصوصي را بحث اعتبارات مالي و بانكي دانست و گفت: از ابتداي انقلاب تاكنون بخش مالي و اعتباري بانك ها دچار مشكل بوده است. وي با بيان اينكه ما نياز به سرمايه گذاري كلان داريم و حداقل سرمايه گذاري بايد از 500 ميليون دلار آغاز شود، گفت: اعتبارات داخلي اصلاً به حدي نيست كه اجازه اينگونه فعاليت ها را به ما بدهد.

اقتصاد
اجتماعي
سياست
سينما
شهرآرا
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  سينما  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |