دوشنبه ۳ مهر ۱۳۸۵
گفت وگو با آناتولي كارپف
كامپيوترنمي تواند به شطرنج باز همه چيز بدهد
مريم دري منش
004542.jpg
از روز يكشنبه در اليستا، شهري در جنوب روسيه مسابقات شطرنج آغاز شده است. مركز استان كالموكين شاهد مسابقه تركيبي بين قهرمان كلاسيك دنيا، ولاديمير كرامنيك از روسيه و وزلين توپالف بلغاري، قهرمان فدراسيون جهاني شطرنج است.
اكثر كارشناسان اين رشته معتقدند كه از سال 1972 كه دو اسطوره شطرنج دنيا، فيشر و اسپاسكي در ريكياويك با هم رقابت كردند، هيچ مبارزه اي بر سر جام قهرماني دنيا به اين اهميت نبوده است.
قهرمان سابق جهان، آناتولي كارپف كه از سال 1975 تا 1985 مرد اول شطرنج جهان بود در گفت وگويي با مجله آلماني فرانكفورتر آلگماينه درباره نبرد جديد بر سر قهرماني دنيا سخن مي گويد.
***
* چه كسي پيروز خواهد شد؟
- پيش بيني سخت است. چون فقط دوازده دور رقابت صورت مي گيرد، انتظار نتيجه كمي را هم دارم. وزلين توپالف اساسا يك مبارز است، ولاديمير كرامنيك درك بيشتري از شطرنج دارد و دوباره در اوج قرار دارد. از نظر من او سزاوار قهرماني جهان است. آرزو مي كنم اين عنوان در روسيه باقي بماند. اين مي تواند وضعيت بحراني شطرنج در كشور ما را جبران كند. اميدوارم با تثبيت وضع اقتصادي، ورزش ما هم رو به بهبودي قدم بردارد.
* براي شما مبارزه بر سر عنوان قهرمان جهان در همه سطوح چه معنايي دارد؟
- پس از 13 سال هرج و مرج و آشفتگي، زمان زيادي لازم است تا دوباره در دنياي شطرنج همه چيز بر سر جاي خود قرار گرفته و تنها يك سلطان شطرنج داشته باشيم. فدراسيون جهاني شطرنج ديگر نبايد چنين مسابقات مخاطره آميزي را برگزار كند، بلكه بايد به شيوه سنتي بازگردد و در آينده هم قهرمان جهان را مثل آنچه هميشه در تاريخ شطرنج ديده ايم، فقط از طريق يك مبارزه دو نفره تعيين كند.
از اين حيث اين مسابقه معنا و ارزش بسيار زيادي دارد.
* بابي فيشر كه قبل از شما قهرمان دنيا بود، مي گفت كه سفر او به ايسلند به علت تبعيدش به آنجا بوده است. از اين آمريكائي چه خاطره اي داريد؟
- خيلي زياد، حتي وقتي شطرنج بازي نمي كرديم. اما ما در اواسط دهه هفتاد سه بار خصوصي با هم گفت وگو كرديم: در ژاپن، اسپانيا و آمريكا. متاسفانه به دليل رفتار خشك و انعطاف ناپذير او، مسابقه ما بر سر مقام قهرماني جهان انجام نشد. اين غفلت دنياي شطرنج است. اما تلاشهايي جدي هم وجود دارد كه امروز مي توانيم اين مبارزه را ببينيم و گذشته را جبران كنيم. من براي اين كار آماده ام.
* با دو اسطوره ديگر شطرنج، گري كاسپاروف و ويكتور كورچنوي مبارزات سختي داشتيد.
به تازگي رقابت كوتاهي با هر دوي آنها در زوريخ داشته ايد. شما مكان اول را با كاسپاروف بين خود تقسيم كرديد و كورچنوي آخر شد. واكنش او چگونه بود؟
- حالا با 75 سال سن، ديگر جوان نيست. وقتي شكست مي خورد علت آن را كمتر در خودش جستجو مي كند، بلكه بيشتر حريف را علت شكست مي داند. مي توانم مثالهاي زيادي در اين خصوص برايتان بياورم.
* اشاره شما به سال 1978 و رقابت بر سر قهرماني در باگويو و انتقاد دوپينگ توسط كورچنوي است؟
-اين داستان هم در ادامه همان برنامه هاي تهمت و افتراي او بود. من در طول مسابقه ماست مي خوردم. اين ماست مخصوص مسابقه بود كه از سوي آكادمي علمي شوروي درست شده بود.ماستي بود براي دادن انرژي، نه وسيله اي براي دوپينگ. طبيعي است كه يك مسابقه شطرنج چندساعته نيروي زيادي از انسان مي گيرد. در عين حال نبايد قبل از مسابقه غذاي زيادي خورد، چون باعث خستگي مي شود. به خاطر همين هم در مسكو به فكر راه حل استفاده از ماست افتادند.
* تركيبات آن ماست را مي دانستيد؟
- نه. سازنده آن، پوكروفسكي، عضو آكادمي، يك سال پس از مسابقه درگذشت. اين دانشمند بزرگ دستور ساخت آن را با خود به گور برد. چيزي درست كرده بود كه هضمش بسيار آسان بود و خيلي سريع در بدن پخش مي شد و انرژي زيادي مي داد. يك چيز كاملا ساده و منطقي كه كورچنوي از آن يك داستان ناخوشايند و ناگوار درآورد كه تا امروز هم با كمال ميل براي همه تعريف مي كند.
* شما قبلا براي انجام يك مسابقه جهاني چند تن كتاب شطرنج با خودتان مي برديد. الان براي بازيكنان يك نت بوك كفايت مي كند. كدام زمان بهتر بود؟
- در اصل من و هم تيمي هايم براي هر تورنمنت يك كانتينر كتاب با خودمان مي برديم. نت بوك خيلي كمك مي كند، اما كافي نيست. جوانان امروزي كتاب خواندن را از ياد برده اند.
كامپيوتر نمي تواند به شطرنج باز همه چيز بدهد و نمي  تواند آموزش مطمئني از شطرنج باشد.
* منظورتان چيست؟
- ماشين ، راهها و شرايط مختلف را ارائه مي دهد ولي آنچه مربوط به اطلاعات شطرنجي مي شود، محدودبودن مرزها آن را بروز مي دهد. يك كامپيوتر اگر ارتقا پيدا نكند نمي تواند از بازي هاي قديم ما در دنياي شطرنج چيزي بفهمد، به نظر من بايد در رفتار بين انسان و ماشين تجديدنظر شود.
* در حال حاضر ديگر دنبال يك مسابقه جدي شطرنج نيستيد وبيشتر علاقه داريد در سياست به عنوان رئيس صلح روسيه و سفير يونيسف فعاليت كنيد. الان كاسپاروف رهبري حزب مخالف پوتين را بر عهده دارد. با اين كار مي تواند به موفقيت برسد؟
- تصور نمي كنم موفقيتي نصيبش شود. ولي او پس از كنار گذاشتن دنياي بزرگ شطرنج، دنبال مسير جديدي است و مي خواهد به هر شكل جاه طلبي ها و بلندپرواز ي هاي شديدش را به واقعيت تبديل كند. براي پوتين، كاسپاروف حريف دلخواه است. چون احتمال موفقيت او بسيار ناچيز و كم است و ابدا نمي تواند به عنوان رهبر اپوزيسيون خطري براي رئيس كرملين ايجاد كند.
* سرگرمي بزرگ شما جمع آوري تمبر است. كلكسيون شما چكار مي كند؟
- روز به روز بزرگتر مي شود. من تمبرهايي از بازيهاي المپيك جمع آوري كرده  ام و تمام تمبرهاي مربوط به شطرنج و نيز هر تمبر مربوط به شوروي سابق را در اختيار دارم. قيمتي ترين آنها را در صندوق امانات بانك هاي مختلف نگهداري مي كنم و كتابي با موضوع تمبر شناسي شطرنج در حال تهيه دارم.
* امروزه با استفاده از نام و شهرتتان شطرنج هايي با جنس گرانبها را به فروش مي رسانيد كه 25000 دلار يا بيشتر ارزش دارند. چه كسي چنين چيزهايي را مي خرد؟
- به اندازه كافي علاقه مند وجود دارد. گاهي هم آنها را به افراد سرشناس هديه مي كنم. در بوينس آيرس به شوي تلويزيوني ديگو مارادونا دعوت شدم. در آنجا به اين بت فوتبال كه شطرنج باز هم نيست، يك شطرنج نفيس و گرانبها از جنس عاج فيل هديه كردم كه البته در طول پخش برنامه از استوديو به سرقت رفت.

نگاه
آناتولي يوگنيه ويچ كارپف
004578.jpg
در 23 مه 1951 در اسلاتوست در منطقه اورال متولد شد. از چهار سالگي آموزش شطرنج را نزد پدرش كه يك مهندس بود آغاز كرد. در ده سالگي قهرمان اسلاتوست بود و در 12 سالگي براي اولين بار به مسكو دعوت شد تا در يك دوره آموزشي در مدرسه شطرنج شوروي شركت كند.
در سال 1966 به خارج فرستاده شد و قهرمان تورنمنتي در ترنيك شد. در سال 1967 در گرونينگن و در حضور رقبايي مثل يان تيمان و آندرياس آدوريان قهرمان جوانان اروپا شد. در سال 1969 قهرمان جوانان جهان در استكهلم شد. مهمترين موفقيت او در آن زمان در سال 1971 در مسكو به دست آمد كه در تورنمنت آليخين به همراه لئونيد اشتاين صاحب مقام اول شد.
در اولين حضور در يك المپياد شطرنج در سال 1972 در 13 مسابقه از 15 مسابقه به پيروزي رسيد. به عنوان قهرمان جوانان جهان براي مسابقات لنينگراد انتخاب شد و در سال 1973 به همراه ويكتور كورچنوي و با امتياز مساوي اول شد.
پس از آن در مسابقات زيادي به عنوان حريف بابي فيشر، قهرمان جهان انتخاب و شركت كرد. وقتي در سال 1975 فيشر كه مدافع عنوان قهرماني بود در مسابقات شركت نكرد، كارپف بدون مسابقه عنوان قهرماني جهان را به دست آورد.
در سالهاي بعد در تورنمنت هاي زيادي شركت كرد تا ادعاي بهترين شطرنج باز بودن خود در جهان را ثابت كند. او دو بار در سالهاي 1978 در باگويو و 1981 در مران در مقابل كورچنوي از عنوان خود دفاع كرد. اين دو مسابقه در جو بسيار خاصي برگزار شد چرا كه كارپف به عنوان نماينده وفاداران لنين در مقابل كورچنوي قرار گرفت كه به غرب مهاجرت كرده بود.
در سال 1985 در مقابل گري كاسپاروف عنوان خود را از دست داد و در سه مسابقه بعدي هم نتوانست مجدداً آن را به دست آورد، فقط زماني كه كاسپاروف با فدراسيون جهاني شطرنج قطع رابطه كرده و از ادامه مسابقات بازماند، كارپف توانست در سال 1993 دوباره صاحب عنوان قهرماني جهان شود و آن را تا سال 1999 حفظ كند. در طي اين مدت هم به چند موفقيت ديگر از جمله پيروزي بر لينارس در سال 1994 نائل آمد.
از سال 1975 تا 1984 شماره يك بي رقيب و از 1985 تا اواسط دهه نود شماره دو در جهان شطرنج بود. او يكي از بهترين بازيكنان صاحب سبك تمام ادوار مي باشد.
اسكار شطرنج به عنوان بهترين بازيكن سال را نه بار از آن خود كرد. به اين افتخارات بايد بيش از 100 قهرماني در تورنمنت هاي مختلف را نيز اضافه كرد كه خودش يك ركورد جهاني محسوب مي شود.
كارپف كتابهاي زيادي درباره شطرنج نوشته كه از آن جمله مي توان به كتاب بهترين مسابقات من و مدرسه شطرنج كارپف اشاره كرد. وي همچنين زندگينامه خود را در سال 1991 به زبان انگليسي منتشر كرد.وي در اوقات فراغت خود به جمع آوري تمبر مي پردازد و اكنون مجموعه بزرگي از تمبر در اختيار دارد.
كارپف با 166 پيروزي در رقابتهاي انفرادي و تيمي ركوردي ابدي را به ثبت رسانده است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |