برنامه درسي ملي از جزيره اي شدن نظام آموزشي جلوگيري مي كند
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: با اجراي برنامه درسي ملي از جزيره اي شدن نظام آموزشي جلوگيري مي شود.
به گزارش همشهري دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت: برنامه درسي ملي تاليف و برنامه ريزي كتاب هاي درسي و نظام ارزشيابي را نيز تحت الشعاع قرار خواهد داد.
حجت الاسلام بهرام محمديان با اشاره به بررسي طرح اوليه برنامه درسي ملي در كميسيون مربوطه شوراي عالي آموزش و پرورش، ضمن اظهار اميدواري نسبت به تدوين آن تا پايان سال 86 ،گفت: مجري اين برنامه سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي است و نظارت كلي آن نيز بر عهده شوراي عالي آموزش و پرورش است.
وي افزود: برنامه درسي ملي، عناوين و چارچوبهاي درسي نظير برنامه، محتوا، روشهاي اشاعه، آموزش لازم براي مدرسان و تكنولوژي آموزشي را يكجا مي بيند.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با بيان اينكه تا كنون برنامه درسي كشور هيچگاه مدون نبوده است، گفت: نظام آموزشي در برنامه درسي كنوني به صورت يكپارچه ديده نشده است و اجزا نسبت به هم سنجيده نشده اند.
محمديان با اعلام نهايي شدن سند توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش و پرورش اظهاركرد: اين سند هم اكنون در نوبت دستور شوراي عالي آموزش و پرورش قرار دارد كه هدف از تدوين آن ترغيب جهت توانمندسازي و تحول در آموزش و پرورش است، ضمن اينكه در سند، نقش محوري معلم و اصل امنيت و امانت در حوزه اطلاعات مدنظر بوده است.
به گفته وي كميسيون برنامه درسي و تربيتي آموزش و پرورش در نظر دارد با همكاري واحدهاي ذيربط كتابهاي درسي و محتواي آنها را از جهت انطباق با برنامه هاي مصوب را مورد بررسي مجدد قرار دهد و بر اين اساس تا كنون راهنماي درسي دوره ابتدايي( تعليمات ديني و قرآن ) بررسي و مصوب شده است.
محمديان از فعال سازي كميسيون اهداف و خط مشي هاي شوراي عالي آموزش و پرورش خبرداد و گفت: حدود 34 درصد مصوبات اين شورا درباره مقررات و دستورالعمل ها ۱۰، درصد اساسنامه ها ، يك درصد در زمينه تاليف كتاب هاي درسي ، يك درصد منحصر به مشاركت ها ، يك درصد در زمينه تربيت معلم و بقيه موارد آن درباره مسائل موردي و خاص بوده است.
وي همچنين از عدالت آموزشي ، بازنگري در نظام جذب ، تامين و نگهداشت نيروهاي انساني ، بررسي خط مشي ها در مبادلات بين المللي ، خط مشي هاي آموزشي و برنامه درسي ملي را از عنوان هاي جدي در دستور كار اين شورا اعلام كرد.
توسعه شاخه كاردانش
ايرنا: معاون آموزشي دفتر آموزش و پرورش كاردانش وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: 175هنرستان جديد كاردانش در سال تحصيلي جاري در سطح كشور احداث مي شود. محمدجواد آيت اللهي گفت: هم اكنون دوهزار و 947هنرستان كاردانش در كشور فعاليت مي كند كه اين شمار در سال تحصيلي جديد به سه هزار و 117باب افزايش خواهد يافت. وي افزود: اعتبارات عمراني آموزش و پرورش 26??درصد است كه براي ساخت اين مدارس از اعتبارات استاني هزينه خواهد شد. وي اظهار داشت: بالابردن كيفيت آموزش از جمله سياست هاي اصلي اين دفتر است و در تلاش هستيم كه سطح آموزش شاخه كاردانش را به استانداردهاي بين المللي ارتقا دهيم. آيت اللهي توضيح داد: دفتر كاردانش هم اكنون قراردادهايي با سازمانها و شركتهاي صنعتي كشور از جمله ايران خودرو و پتروشيمي امضا كرده است تا فراگيران پس از فارغ التحصيلي از توانمندي هاي بالقوه اي در بازار كار برخوردار باشند.