سه شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۴ - Sep 26, 2006
ترور يك مقام بلندپايه زن در افغانستان
گروه بين الملل- مردان مسلح ناشناس در حالي كه سوار بر موتور بودند ديروز يك مقام ارشد امور زنان در استان قندهار افغانستان را ترور كردند.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، صفيه عمه جان رئيس سازمان زنان استان قندهار هنگام ترك منزلش مورد حمله موتورسواران مسلح قرار گرفت و كشته شد. هيچ كس هنوز مسئوليت اين ترور را به عهده نگرفته است اما پيش از اين، طالبان چند تن از مقامات افغان را كشته بودند.

افشاگري هاي تازه مشرف
آمريكا ميليون ها دلار به پاكستان پول داده است
گروه بين الملل - پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان كه نوشته هاي خاطره گونه و جنجالي اش اين روزها با حيرت در جهان مخابره مي   شود در بخش ديگري از نوشته هاي كتابي كه از او منتشر شده خبر داده است كه سرويس اطلاعات مركزي آمريكا سيا براي تحويل بيش از 350 مظنون تروريستي به واشنگتن ميليون ها دلار به دولت اسلام آباد پول پرداخت كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ، مشرف كه شرح حالش را در كتابي با نام در خط آتش تشريح كرد در بخشي از اين كتاب نوشته است: دولت آمريكا مبالغ زيادي را براي تحويل گرفتن مظنونان حمله به آمريكا به اسلام آباد پرداخت كرده است، اما مشرف به رقم دقيق اين مبالغ اشاره اي نكرده است.
يك مقام وزارت دادگستري آمريكا در واكنش به اين اظهارات گفت : ما از اين موضوع بي اطلاع بوديم و نبايد چنين اتفاقي مي افتاد . اين پاداش ها معمولا به كساني پرداخت مي شد كه به آمريكا در رديابي مظنونان تروريستي در فهرست اف بي آي كمك مي كردند و قرار نبوده اين مبلغ به دولت هاي خارجي پرداخت شود.
گفته هاي افشاگرانه مشرف در اين كتاب به صورت پاورقي در روزنامه تايمز به چاپ مي رسد.
در همين حال و در روزهايي كه مشرف براي شركت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در آمريكا بسر مي برد مطبوعات و رسانه هاي پاكستاني اخبار متعددي را درباره شايعه وقوع كودتا در پاكستان منتشر كرده اند. قطع گسترده برق در پاكستان به اين شايعات دامن زده است . يك مقام ارتش پاكستان اين شايعات را بي اساس خواند و آن را رد كرد.

كنگره آمريكا در انتظار اولين نماينده مسلمان
گروه بين الملل - در صورت پيروزي كيت اليسون در انتخابات كنگره آمريكا در ماه آينده او اولين نماينده مسلمان در كنگره خواهد بود. اليسون سومالي تبار از ايالت مينا پليس و از سوي حزب دمكرات نامزد شركت در اين انتخابات شده است. مردم اين ايالت او را يك سوماليايي نمي دانند و فقط او را يك شهروند آمريكايي خطاب مي كنند اما حضور يك نماينده مسلمان در كنگره آمريكا آنقدر اتفاق مهمي هست كه از همين حالا و در شرايطي كه هنوز رقابت ها چندان شديد نشده در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته است. مسلمان بودن و تبار سوماليايي اليسون موجب شده تا او در وبلاگهاي محافظه كاران و جمهوريخواهان مورد حمله قرار بگيرد. اين نامزد دمكرات روابط نزديكي با لوئيس فراخان و جامعه مسلمانان آمريكا دارد. از موضوعات ديگري كه دستاويز مخالفان و رقباي انتخاباتي اليسون قرار مي گيرد به حال تعليق درآمدن گواهينامه رانندگي اليسون به دليل سرعت بالاست. با اين حال آمار وارقام و نظرسنجي هاي انتخاباتي نشان مي دهد كه اين اتهامات و مخالفت ها تاثير چنداني بر نتيجه انتخابات نخواهد داشت.
حضور اليسون در اين انتخابات باعث شده تا بسياري از مهاجران و اقليت هاي اين ايالت كه معمولا در انتخابات شركت نمي كنند در اين انتخابات شركت كنند.
توجه به خدمات شهري ، اهميت انرژي ، افزايش حداقل دستمزدها و اصلاحات در نظام درماني از شعارهاي انتخاباتي اليسون است.

درخواست طالباني براي حضور درازمدت
نيروهاي آمريكايي در عراق
گروه بين الملل - جلال طالباني حضور درازمدت نظاميان آمريكايي در عراق را خواستار شد.
رئيس جمهور عراق در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست درخصوص ديدارش با جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا و سخنان رد و بدل شده ميان آنها گفت: من به جورج بوش درخصوص پيشرفت هاي اقتصادي، تجاري و آموزش ارتش توضيح دادم و از او خواستم ارتش عراق را به تسليحات مورد نياز براي توانمند تر شدن مجهز سازد.هم چنين از او به دليل ادامه حمايت هايش از عراق تشكر كردم.
وي درخصوص زمان خروج نيروهاي آمريكايي از عراق گفت: نيروهاي آمريكايي از 7 استان عراق خارج شده اند و جاي خود را به ارتش عراق داده اند.
ما اميدواريم تا پايان سال جاري بتوانيم كنترل 12 استان را در دست بگيريم اما بايد تأكيد كنم كه ما هم چنان به نيروهاي آمريكايي و ائتلاف تا زمان آموزش كامل نيروهايمان و توانمندشدن ارتش براي مقابله با تروريسم و شكست آنها نياز داريم.
وي افزود: فكر مي كنم اين مدت حدود دو سال طول بكشد، ما به اين مدت براي آموزش نيروهايمان و توانمند تر كردنشان براي مقابله با تروريسم نيازمنديم.
تا آن زمان حضور آمريكايي ها حتي به صورت سمبليك باعث ترساندن كساني مي شود كه درصدد مداخله در امور داخلي ما هستند.
اخراج صدام از دادگاه
يازدهمين جلسه دادگاه محاكمه صدام و همدستانش در ارتباط با پرونده الانفال با اخراج وي همراه بود.
محمد العريبي قاضي دادگاه رسيدگي به اتهامات صدام و همدستانش در ارتباط با پرونده الانفال، بعد از اعتراض صدام نسبت به اين امر كه چرا وي را با القاب مورد خطاب قرار نمي دهد و همچنين اعتراض هاي مداوم وي و برهم زدن نظم دادگاه، از جلسه  اخراج كرد.يكي ديگر از دلايل اخراج رئيس جمهور مخلوع عراق از جلسه ديروز اعتراض نسبت به محاكمه اش در قفس بود.براساس اين گزارش، صدام بارها اظهارات شاهدان را به هنگام اداي شهادت قطع كرد و به همين دليل قاضي دادگاه بارها به وي هشدار داد؛ اما صدام بدون توجه به اين هشدارها معترض شد كه چرا وي را در قفس محاكمه مي كنند و يا وي را با القاب مورد خطاب قرار نمي دهند.قاضي پرونده همچنين به ديگر متهمان تذكر داد كه نظم دادگاه را رعايت كرده و از ايجاد اغتشاش پرهيز كنند.

در ديدار با نمايندگان كشورهاي اسلامي
پاپ خواستار تحكيم دوستي با مسلمانان شد
000351.jpg
گروه بين الملل - پاپ بنديكت شانزدهم، رهبر كاتوليك هاي جهان در ديدار با نمايندگان و سفراي كشورهاي اسلامي در اقامتگاه تابستاني اش در حومه رم ضمن تقدير از پاسخگويي نمايندگان كشورهاي اسلامي به درخواستش و حضور در اين جلسه بار ديگر احترام خود را به دين اسلام و پيروان آن ابراز كرد.
پاپ با تأكيد بر نقش مهم كليساي كاتوليك در گفت وگوي بين اسلام و مسيحيت گفت كه علت انجام اين نشست كاملا آشكار است و من طي هفته گذشته بارها به اين موضوع اشاره كردم كه احترام زيادي براي مسلمانان قائل هستم.
وي افزود: همگي ما پيروان دين واحدي هستيم كه پدر آن ابراهيم است.
در همين راستا ما همواره خواهان تحكيم پلهاي دوستي با تمامي اديان به ويژه مسلمانان و گسترش مذاكرات بين مسيحيان و مسلمانان هستيم.
وي در ادامه گفت كه اميدوارم اين روابط در فضايي آكنده از اعتماد صداقت و حقيقت ايجاد شود.
پاپ با اشاره به تلاش هاي پاپ ژان پل دوم جهت ايجاد روابط دوستانه با مسلمانان، توسعه و گسترش روابط بين جهان مسيحيت و اسلام را خواستار شد.
وي ابراز اميدواري كرد كه مذاكراتي سازنده و عميق جهت تحكيم روابط دوستانه بين پيروان دين مسيحيت و اسلام صورت گيرد.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به ارزش هاي مشترك اديان الهي مبني بر برطرف كردن تمامي اختلافات بين اديان، گفت وگوي فرهنگ و اديان را امري ضروري دانست كه به تحكيم روحيه برادري، تفاهم و مودت بين اديان مختلف كمك خواهد كرد.
رهبر كاتوليك هاي جهان هم چنين مبارزه با خشونت را از سوي مسيحيان و مسلمانان امري ضروري و واجب دانست و افزود: اصول و ارزش هاي اخلاقي بر احترام به يكديگر، احترام به زندگي انسان ها و آزادي هاي آنها استوار است.
شرايط كنوني جهان اين امر را بر ما واجب ساخته كه بدانيم با تهديدهاي بزرگي روبرو هستيم كه كرامت انسان ها را مورد هدف قرار داده و با توجه به اينكه بشريت و صلح در معرض خطري جدي قرار گرفته، تحكيم گفت وگوي اديان امري ضروري است.
وي الگو گرفتن از ارزش هاي گذشته در دين مسيحيت و اسلام را در اتخاذ روشي مسالمت آميز و صلح جويانه بين پيروان اديان آسماني امري مهم دانست و عمل به اين امر مهم را در ايجاد زندگي سرشار از مسالمت و صلح در جهان موثر دانست.
پاپ هم چنين تأكيد كرد كه بندگان خدا بايد تمامي عبادات و فرايض ديني خود را متوجه خواست و اراده خداوند كنند تا از اين طريق به راه  صلح و دوستي كشيده شوند.
وي هم چنين ضمن تبريك به مسلمانان به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان اظهار داشت: از خداوند مي خواهم كه فرايض ديني تمامي مسلمانان را در اين ماه مبارك بپذيرد و اين عبادت ها مورد قبول و رضايت خدا قرار گيرد.
نشست پاپ با نمايندگان كشورهاي اسلامي در حالي برگزار شد كه پس از سخنان وي در دانشگاه رگنزنبورگ آلمان كه اهانت به مسلمانان تلقي شد، در بسياري از كشورهاي اسلامي تظاهراتي عليه وي بر پا شد. پاپ ولي در بيانيه اي اعلام كرد كه قصد توهين به مسلمانان را نداشته و سخنان وي درست درك نشده است.
نشست ديروز با مسلمانان تلاشي در پايان دادن به ناخشنودي مسلمانان تلقي مي شود.
بسياري از شخصيتهاي جهان اسلام عذرخواهي پاپ را كافي ندانستند و اعلام كردند كه سخنان وي بسيار روشن بوده است.

كوتاه از سياست جهان
ژنرال هاي آمريكايي خواستار بركناري رامسفلد شدند
فارس: گروهي از ژنرال هاي بازنشسته آمريكا با تاكيد بر بركناري دونالد رامسفلد وزير دفاع اين كشور اعلام كردند، نظاميان آمريكايي به جنگ فرستاده شدند بدون اينكه به تجهيزات لازم مجهز شوند و حقايق مهم اين جنگ نيز از افكار عمومي پنهان نگاه داشته شده است.
ژنرال جان باتيسته در اظهاراتي در كميته سياسي دمكراتيك سنا اعلام كرد: من معتقدم كه رامسفلد و ديگران از ترس اينكه حمايت خود را در جنگ عراق از دست بدهند حقيقت جنگ را به مردم اعلام نكردند.
ژنرال پل ايتون يك نظامي بازنشسته ديگر آمريكا نيز در اظهاراتي در اين كميته با بيان آن كه رامسفلد استراتژي ناكارآمد و عملكرد فني و عملياتي ضعيف اتخاذ كرده است، گفت: رامسفلد و گروهش بايد بركنار شوند در غير اين صورت ما تا دو سال ديگر شاهد تصميمات ضعيف در زمينه مسائل جنگي خواهيم بود.

اتا: تا استقلال به مبارزه ادامه مي دهيم
همشهري آنلاين: گروه جدايي طلب اتا در پيامي از ادامه نبرد مسلحانه با دولت اسپانيا تا استقلال كامل ايالت باسك خبر داد.
روزنامه ال موندو به نقل از روزنامه هاي باسكي گارا و بريا نوشته است: سه مرد نقابدار در جريان تظاهراتي كه به مناسبت گوداري اگونا (روز سرباز باسكي) در تپه آريتكسولگي برگزار شد پيامي قرائت كردند كه در بخشي از آن آمده بود: جنگ متعلق به گذشته نيست بلكه متعلق به زمان حال و آينده است.
اين مردان به نمايندگي از گروه اتا بر تعهد خود مبني بر ادامه نبرد مسلحانه تا دستيابي به استقلال و سوسياليسم در اوسكال هريا (منطقه باسك) تأكيد كردند.

شاخه هاي نظامي گروه هاي فلسطيني: هركس اسرائيل را به رسميت بشناسد هدف قرار مي دهيم
ايسنا: چهار شاخه نظامي از گروه هاي فلسطيني اظهارات محمود عباس مبني بر به رسميت شناختن اسرائيل از سوي هر دولت متحد ملي فلسطين را محكوم كردند و اعلام داشتند كه با چنين دولتي مبارزه خواهند كرد.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن اين گروه ها در كنفرانس مطبوعاتي در نوار غزه حمايت و پشتيباني شان را از دولت متحد ملي كه به اصول فلسطيني ها پايبند باشد و بيت المقدس را تنها پايتخت ملت فلسطين، نه پايتخت دو دولت فلسطين و اسراييل بداند و در رأس آن از اصل عدم به رسميت شناختن اسرائيل پيروي كند، اعلام كردند.
اين گروه ها در اين كنفرانس خبري تاكيد كردند كه هر دولتي را كه بطور علني اسرائيل را به رسميت بشناسد، هدف شرعي و قانوني شان قرار داده و با تمامي ابزارها و امكانات موجود با آن مبارزه و مانند اشغالگران اسرائيلي با آن برخورد خواهند كرد.
آنها افزودند كه از دولت فعلي فلسطين به رياست اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين حمايت مي كنند و همواره در كنار آن خواهند بود.

اسلامگرايان سومالي يك بندر مهم را به تصرف درآوردند
فارس: اسلامگرايان سومالي ديروز بندر مهم كيسمايو در پانصد كيلومتري جنوب موگاديشو را بدون شليك گلوله اي تصرف كردند.با تصرف اين بندر، اسلامگرايان كه كنترل بخش اعظم كشور را در اختيار دارند، به موضع استراتژيك مهمي  دست يافتند زيرا به عقيده آنها با مسدود كردن اين بندر مي توانند مانع از اعزام نيروهاي صلحبان خارجي براي كمك به دولت شوند.
كنترل اين بندر را شبه نظاميان جي وي اي به رهبري وزير دفاع سومالي در دست داشتند.كيسمائو سومين شهر بزرگ سومالي محسوب مي شود.شاهدان گفتند نيروهاي اتحاديه اسلامگرايان هنگام پايين آوردن پرچم سومالي از فراز بندر و نصب پرچمي  جديد با جمعي از مردم معترض درگير شده و به سوي آنان آتش گشودند كه در نتيجه آن دو نفر كشته و سه تن مجروح شدند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |