سه شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۴ - Sep 26, 2006
پل تقاطع نيايش - كردستان فردا به بهره برداري مي رسد
عكس:گلناز بهشتي
000315.jpg
گروه شهري- پل تقاطع غيرهمسطح بزرگراه نيايش با بزرگراه كردستان به منظور رفع بخش ديگري از مشكلات ترافيكي و در راستاي تكميل شبكه بزرگراهي تهران، روز چهارشنبه پنجم مهرماه با حضور شهردار تهران به بهره برداري مي رسد.
به گزارش سما، احمد دنيا مالي - معاون فني و عمراني شهرداري تهران - در مراسم افتتاح بخش غربي بزرگراه همت ، تقاطع بزرگراه تهران- شمال با اعلام اين خبر گفت: اين پل كه طي مراسمي با حضور شهردار تهران و جمعي از مقامات و مديران ارشد لشكري و كشوري مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت
در امتداد بزرگراه نيايش و در محل تلاقي با بزرگراه كردستان قرار گرفته و سازه اي بتني دارد كه با وجود كنارگذرهاي ارتباطي در طرفين و دور برگردانهاي شمال غربي و جنوب شرقي در تسهيل ترافيك عبوري از اين بزرگراه ها و به طور كلي منطقه نقش موثري خواهد داشت.
دنيامالي افزود: پل در جهتي كه تعبيه شده امكان حركت از جنوب بزرگراه كردستان را به سمت غربي بزرگراه نيايش، تامين و تسهيل مي كند.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران همچنين با اشاره به هزينه هاي بسيار زياد اجرايي پروژه ها، هزينه اجرايي اين طرح را ۴۵ ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: وجود املاك و تاسيسات معارض يكي از مشكلات اساسي اجراي پروژه هاي عمران شهري است كه به ميزان زيادي هزينه هاي مترتب بر اجراي پروژه ها را از جمله در اين پروژه افزايش مي دهد.
وي همچنين مشكلات موجود در زمينه انحرافات ترافيكي لازم جهت اجراي پروژه هاي عمراني را يكي ديگر از مسائلي دانست كه با تطويل زمان اجراي پروژه ها بر ميزان هزينه هاي پيدا و پنهان آنها مي افزايد.

ترافيك شديد تماس هاي شهروندان با سامانه ۱۳۷
زمان انتظار در تماس با ۱۳۷ كاهش مي يابد
گروه شهري- سامانه مديريت شهري ۱۳۷ تهران به منظور فراهم آوردن زمينه  تا شهروندان بتوانند راحت تر با آن ارتباط برقرار كنند، در حال ارتقاي سيستم است.
عليرضا ربيعي، رئيس سامانه مديريت شهري ۱۳۷ با اعلام اين خبر گفت: به دليل افزايش حجم پيام هاي شهروندان، ترافيك در خطوط ارتباطي اين سامانه بسيار است. درپي اين اتفاق تصميم گرفتيم تا سيستم مخابراتي سامانه را ارتقاء دهيم تا شهروندان با مشكل كمتري در برقراري تماس با سامانه مواجه شوند.
رئيس سامانه مديريت شهري ۱۳۷ شهرداري تهران با اشاره به بهره برداري مديريت شهري از آمار و داده ها گفت: اين اطلاعات همواره مورد توجه مديريت شهري است و از اينكه مردم با تماس تلفني مديريت شهري را در اداره پايتخت ياري مي رسانند، بسيار حائز اهميت است.
ربيعي با اشاره به آماده بودن خطوط مخابراتي جديد در سامانه مديريت شهري ۱۳۷ گفت: بسياري از كارشناسان در حال فعاليت مداومند و انشاءالله تا آخر هفته جاري اين مشكل حل  خواهد شد.
وي از ترافيك سنگين در خطوط ارتباطي سامانه ۱۳۷ ياد كرد و اظهار داشت: عمده ترافيك در خطوط ما كه منجر به نارضايتي شهروندان مي شود، مربوط به ساعت ۹ صبح تا ۱۳ است و در اين ساعت شهروندان تا ۷ دقيقه نيز پشت خطوط تلفن در انتظار ارتباط با اپراتور مي مانند.
هم اكنون سيستم تغيير كرده ، اما مراحل پاياني كار بر آن همچنان در حال انجام است و تا پايان هفته، به طور كامل سيستم جديد، آغاز به كار مي كند.
ربيعي با اشاره به بهبود وضعيت ارتباطي سامانه بعد از ارتقاء سيستم افزود: هم اكنون هنگامي كه شهروندان با ۱۳۷ تماس مي گيرند، ديگر به مانند گذشته، شماره اي به آنان داده نمي شود و در نوبت برقراري تماس قرار نمي گيرندٍٍ، بلكه در زمان انتظار شهروندان موسيقي پخش مي شود. اين به آن معنا نيست كه اپراتور پاسخ نمي دهد بلكه به دليل شلوغي خطوط، شهروندان در انتظار مي مانند. البته با راه اندازي كامل سيستم جديد تا پايان هفته جاري اين مشكل رفع خواهد شد.

برنامه هاي شهرداري براي اشتغال زايي در تهران
اعطاي وام اشتغال توسط مؤسسات
اعتباري شهر به كارآفرينان
عكس:عليرضا بني علي
000366.jpg
گروه شهري - محمدباقر قاليباف شهردار تهران صبح ديروز چندين پروژه اجتماعي، فرهنگي، عمراني، خدماتي، فني و ترافيكي را در مناطق ۲ و ۲۲ مورد بهره برداري قرار داد.
به گزارش همشهري قاليباف ديروز ابتدا مراكز رشد و توسعه و كارآفريني و مهارت آموزي كوثر و خانه سلامت دركه را در منطقه ۲ افتتاح كرد.
بنابراين گزارش، منطقه ۲ با توجه به مهاجرپذيري بالا، جمعيت متراكم و ناهمگون و محله هايي برخوردار از بافت متضاد و شهرونداني با سطوح اقتصادي، اجتماعي و رفاهي متفاوت در صدر برنامه هاي توسعه شهري در قالب احداث مراكز رشد و توسعه كارآفريني قرار گرفته است.
مراكز مهارت آموزي كوثر نيز با هدف ارتقاء و بهبود سطح زندگي و منزلت اجتماعي شهروندان به ويژه اقشار آسيب پذير جامعه احداث شده است.
اين مراكز پيشگيري و كاهش آسيب هاي اجتماعي تهديدكننده زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست را از طريق جذب، مشاوره،  پذيرش، آموزش توانمندسازي و اشتغال دنبال كرده و امكان آن را دارد تا سالانه بالغ بر هزار زن خودسرپرست را جذب نمايد.
معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در مراسمي كه روز گذشته به همين مناسبت در منطقه ۲ تهران برپا شده بود از راه اندازي مراكز كارآفريني و مهارت آموزي در سطح كل مناطق ۲۲ گانه شهر تهران خبر داد و افزود: با توافقات حاصله قرار است مؤسسات اعتباري شهر در كل مناطق ۲۲ گانه در سقف تعريف شده اي به كارآفرينان وام اعطا نمايد كه جزئيات آن به زودي اعلام خواهد شد.
وي معتقد است وام شهرداري شرايط جديدي را براي استقلال اقتصادي جوانان و خانوارها به وجود خواهد آورد.
احمد نوريان با اشاره به آمار ۴۰۰ هزار متقاضي كار در شهر تهران در مورد آسيب هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي كه از اين ناحيه جامعه را تهديد مي كند سخن گفت.
نوريان با بيان اينكه مركز كسب و كار شبكه اي (IT) نيز در سطح شهر تهران فعال خواهد شد ادامه داد: اين مركز شامل فروشگاه هاي مجازي و اينترنتي، نمايشگاه و مجتمع هاي كسب و كار خواهد بود.
شهردار نيز به عنوان سخنران اصلي مراسم افتتاحيه پروژه هاي فني عمراني، خدماتي، ترافيكي، فرهنگي و... مناطق ۲۲ و ،۲ رويكرد اصلي و ماموريت جدي شهرداري تهران را خدمات رساني به مردم، توزيع عادلانه اين خدمات در سطح شهر، اشتغال و كارآفريني و تربيت شهروندان اعلام كرد و در توضيح آن گفت: امروزه به عنوان مدير شهر در مواجهه با شهروندان تقاضاها و دغدغه هاي اصلي آنها به جاي آسفالت و جمع آوري زباله و كاشت فضاي سبز بر محور حل معضل بيكاري خود و يا اعضاء خانواده شان مي چرخد.
قاليباف گفت: در ۸۲ درصد موارد كساني كه به فساد كشيده شده اند انگيزه هاي اقتصادي داشتند.
وي در اين باره برخورد فيزيكي به منظور رفع معضل فساد و بزهكاري هاي اجتماعي را كارساز ندانست و ضمن تأكيد بر ضرورت نهادينه شدن فرهنگ بسيجي و دفاع مقدس در عرصه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي به عنوان عاملي نجات بخش ياد كرد و بر لزوم همكاري نخبگان جامعه و اساتيد دانشگاه در حوزه اشتغال زايي اصرار ورزيد.
به گفته قاليباف فرهنگ كار و تلاش در كشور ضعيف است وگرنه باوجود درآمد سرشار نفت و جمعيت ۷۰ ميليوني اين همه معضل بيكاري در كشور قابل توجيه نيست.
قاليباف همچنين ديروز با حضور در منطقه ۲۲ از حدود ۴۰ پروژه عمران شهري اين منطقه بهره برداري كرد.
وي طي سخناني با اشاره به اين كه بايد بدون تكرار اشتباهات و ناكامي هاي گذشته رويكرد محله محوري را به عنوان رويكردي علمي و جهادي با جنبه هاي خدماتي، تربيتي و اجتماعي سرلوحه خود قرار داد گفت: به همين دليل طي يك سال گذشته شوراياري ها را ساماندهي كرديم منتهي تا رسيدن به نقطه مطلوب در محلات فاصله زيادي داريم كه ازجمله آنها برقراري ارتباط بدون واسطه با پايين ترين سطوح جامعه است.وي اظهارداشت: بخش قابل توجهي از آسيب هاي اجتماعي و نارسايي هاي تربيتي و فرهنگي به دليل آن است كه در مجموعه شهر ما روابط انساني و عاطفي بر خلاف تأكيدات فرهنگ اسلامي و ايراني ما به فراموشي سپرده شده كه بايد در سطح محلات احياء شود و در اين راه مسجد بايد كانون همه اين تفكرات باشد.به گفته شهردار تهران اراده لازم در ميان عوامل شهرداري براي حل مشكلات و نابساماني هايي كه ريشه در گذشته هاي دور دارد وجود دارد و امورات در شهرداري رو به اصلاح شدن است و اين را مردم بايد حس كنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود از مردم خواست در پايان هر ماه نظرات خود را نسبت به شهرداري اعلام كنند و شهرداري را مورد قضاوت خود قرار دهند.

شهر نگار
ساز و كارهاي مديريت شورايي
غلامرضا رفيع
چگونگي اداره شهرها و ميزان مشاركت و حضور مردم در برنامه ريزي و تصميم سازي ها از مؤلفه هاي توسعه يافتگي به شمار مي رود و از اين منظر پيشينه شوراها در دنيا به ويژه كشورهاي توسعه يافته، پيشينه اي طولاني و چند صد ساله است.به بيان ديگر شوراها در لايه هاي مختلف جامعه حضور جدي و مؤثر دارند و مديريت شورايي در اين جوامع نهادينه شده است.
در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز چندين اصل به نهاد شوراها اختصاص يافته و شوراها از اركان مهم تصميم گيري و مصوبات آنها در مواردي حتي براي مسئولان اجرايي و دستگاه هاي دولتي لازم الاجرا شمرده شده است.
در قانون اساسي همچنين تصميم گيري و سپردن اموري مانند بهداشت، آموزش، مخابرات و برخي مسايل فرهنگي و اجتماعي به شوراها پيش بيني شده است و علاوه بر اين مطابق قانون سوم و چهارم توسعه كشور و در راستاي شكل گيري مديريت واحد شهري، دولت بايد ۲۳ مورد از وظايف خود را به شهرداري ها و نهادهاي مدني واگذار كند ولي با اين حال هنوز سازوكارهاي قانوني و بستر مناسبي براي انجام اين مهم فراهم نشده است. از اين رو نبود يك تعريف روشن و مدون از نحوه تعامل و همكاري دستگاه هاي اجرايي با شوراها و عدم ايجاد ساز و كارهاي اجرايي مربوط به آن در مواردي شوراها را براي پاسخگويي به نيازها و رفع مشكلات موجود با چالش هايي روبه رو مي سازد.
حتي در مواردي طرح ها و لوايح مربوط به قانون شوراها در دوره هاي مختلف با كاهش اختيارات شوراها همراه بوده و با روح قانون اساسي و جايگاه مورد نظر براي شوراها فاصله داشته است.
چندي پيش نيز كه لايحه اصلاح قانون شوراها به مجلس ارائه شد، شوراها در اعتراض به بندهايي از اين لايحه، تهيه آن را در راستاي محدودكردن شوراها و كاهش اختيارات ارزيابي كردند و خواستار توجه جدي نمايندگان مجلس به نقطه نظرات كارشناسي شوراي عالي استانها و روح حاكم بر قانون اساسي در ارتباط با شوراهاي شهر و روستا شدند.
از اين رو اعمال مديريت شورايي به عنوان تجربه اي موفق و برگشت ناپذير، ساز و كارهاي جدي و مؤثر قانوني و اجرايي را مي طلبد و بايد در اين راستا ضمن تحقق مديريت واحد و يكپارچه شهري، كليه اختيارات، امكانات و منابع مربوطه نيز به شوراها واگذار شود و نهادها، سازمان ها و دستگاههاي اجرايي   نه در شعار بلكه در عمل، برنامه ريزي، نظارت و كنترل شوراها را بر امور بپذيرند.
به نظر مي رسد در حال حاضر كه لايحه اصلاح قانون شوراها به مجلس ارائه شده، فرصت مناسبي است تا با تصويب قوانين كارآمد و راهگشا، اين نهاد مدني جايگاه اصلي خود را مطابق با روح قانون اساسي پيدا كند.

نگاه
000363.jpg
ابوالفضل محترمي

برگزاري مسابقات فوتسال جام رمضان شهرداري تهران
گروه شهري - پانزدهمين دوره مسابقات فوتسال جام رمضان ويژه مديران و كاركنان شهرداري تهران برگزار مي شود.
اين مسابقات كه هر سال به همت سازمان ورزش شهرداري تهران بين شهرداري ها و سازمان هاي وابسته به شهرداري برگزار مي شود امسال با شركت ۲۵ تيم در رده مديران و ۶۴ تيم در رده كاركنان در دو سالن ورزشي شهداي بريانك منطقه ۱۰ و شهرداري منطقه ۱۱ پيگيري مي شود.
اين مسابقات كه از پنجشنبه هفته جاري آغاز مي شود توسط مصطفي آجرلو مشاور شهردار و رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران و نادر كرمي، رئيس انجمن فوتبال شهرداري تهران مديريت مي شود.
تيم فوتسال روزنامه همشهري در اين مسابقات در گروه پنج با تيم هاي منطقه ۱۲ ، ترمينال ها، كنترل ترافيك، منطقه ،۱۰ خدمات رفاهي، معاينه فني و سازمان بازنشستگي همگروه است. شهرداري تهران علاوه بر مسابقات داخلي ، همچنين از برگزاري مسابقات جام رمضان در محلات هم حمايت كرده است.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي و حل مشكلات شهروندان، روز چهارشنبه در مناطق ۵ و ۹ حضور خواهند داشت.
براين اساس حبيب كاشاني در منطقه ۹ و نسرين سلطانخواه در منطقه ۵ به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند.شهروندان مناطق يادشده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري هاي اين مناطق مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |