سه شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۴ - Sep 26, 2006
پيكارهاي كشتي فرنگي قهرماني جهان چين
حميد سوريان براي دومين بار قهرمان جهان شد
000318.jpg
000333.jpg
گروه ورزشي حميد سوريان جوان سرفراز كشتي فرنگي ايران دومين مدال طلاي جهاني خود را هم به دست آورد. سوريان ديروز در جريان برگزاري رقابت هاي كشتي فرنگي قهرماني جهان كه در شهر كوانگ جوي چين برگزار مي شود با انجام كشتي هايي خوب و غلبه بر تمامي حريفان خود صاحب گردن آويز طلاي جهان در وزن 55 كيلوگرم شد. او سال گذشته نيز در رقابت هاي جهاني مجارستان تنها مدال طلاي تيم ايران را در همين وزن به دست آورده بود. سوريان ديروز جمعا 5 بار به روي تشك آمد. او ابتدا حريف اسپانيايي خود ويسنته را خيلي راحت شكست داد و سپس با پيروزي مقابل كشتي گير اوكرايني در مرحله يك هشتم نهايي هم از سد ونكوف بلغاري گذشت. وي با رسيدن به مرحله نيمه نهايي روياروي درلاچر از آمريكا ايستاد كه با برتري مقابل او جواز حضور در فينال را به دست آورد.
حريف سوريان در فينال روشن بايرام اوف آذربايجاني بود كه قهرمان جوان ما اين كشتي گير را هم در دو تايم پي درپي با نتايج مشابه (0-3) شكست داد تا با كسب دومين مدال طلاي جهان به جمع ركوردداران ورزش ايران بپيوندد. حميد سوريان تنها فرنگي كار ايران است كه صاحب دو مدال طلاي جهان آن هم در دو دوره پي در پي شده است. ديگر چهره هاي طلايي كشتي فرنگي ايران مرحوم فيروز عليزاده و حسن رنگرز هستند كه هر كدام يك مدال طلا در كارنامه قهرماني خود دارند.
نكته قابل توجه در كسب مدال طلاي سوريان اعتماد محمد بناء سر مربي تيم ملي كشتي فرنگي ايران به اين كشتي گير است. عملكرد سوريان بعد از پيكارهاي جهاني سال قبل به دليل شكست در دو ميدان جايزه بزرگ باكو و رقابت هاي بين المللي جام پيت لانسكي در لهستان به شدت مورد انتقاد كارشناسان اين رشته در كشور قرار گرفته بود كه محمد بناء با ايستادگي در مقابل همه آن ها و اعتماد به سوريان او را بار ديگر روانه مسابقات جهاني چين كرد و الحق والانصاف كه اين كشتي گير شايسته هم مزد اعتماد مربي خود را اين چنين پاسخ داد.
نمايش ضعيف اشكاني و محمدي
در اولين روز مسابقه هاي كشتي فرنگي قهرماني جهان تيم ايران دو نماينده ديگر هم در صحنه رقابت ها داشت كه به دليل باخت مقابل حريفان دستشان از كسب مدال كوتاه ماند. اگر شكست و حذف علي محمدي كشتي گير 66 كيلويي كشورمان توسط شرف اوغلو نايب قهرمان المپيك آتن از قبل هم قابل پيش بيني بود اما حذف علي اشكاني نايب قهرمان جهان در سال 2005 در وزن 60 كيلوگرم براي علاقمندان كشتي غيرقابل باور بود. اشكاني كه تنها مانع مقابل خود براي رسيدن به طلاي جهان را آرمن نازاريان بلغاري مي دانست و سال گذشته هم در فينال مسابقات جهاني به اين كشتي گير باخته بود، بدون مقابله با او در سد كشتي گيران آمريكا و روسيه  گير افتاد و دستش از كسب مدال جهاني دور ماند. اشكاني ابتدا حريف خود از جمهوري چك را برد و سپس در يك كشتي انتقادآميز به حريف آمريكايي خود جووارن باخت. اشكاني اين آمريكايي را سال قبل (1-9) برده بود. با توجه به رسيدن اين كشتي گير آمريكايي به فينال اين وزن اشكاني در گروه شانس مجددها اين امتياز را داشت كه حداقل صاحب مدال برنز شود، اما او اين موقعيت را هم از دست داد و بعد از غلبه بر نماينده ازبكستان به وياچسلاو جاسته از روسيه باخت و حذف شد. علي محمدي هم به اين دليل از جدول مسابقات كنار رفت كه برنده او شرف اوغلو خود در ادامه رقابت ها برابر بگاليف از قرقيزستان شكست خورد.
برنامه امروز فرنگي كاران ايران
پيكارهاي كشتي فرنگي قهرماني جهان امروز در حالي وارد دومين روز خود مي شود كه تيم ايران 3نماينده ديگر در صحنه رقابت ها دارد.
در وزن 74 كيلوگرم كه 38 كشتي گير حضور دارند داود عابدين زاده بعد از يك دور استراحت در دور دوم با كوئرو از اسپانيا روبرو مي شود.در وزن 84 كيلوگرم سامان طهماسبي در يك گروه 36 نفره اولين كشتي خود را با آرياس از دومنيكن مي گيرد و در وزن 96 كيلوگرم رضا فرضي زاده در ميان 28 فرنگي كار نبرد سختي براي كسب مدال جهاني دارد. فرضي زاده در دور اول با جاستين روبز از آمريكا كشتي مي گيرد. در اين وزن رويارويي حمزه يرلي كايا قهرمان سابق جهان از تركيه و كرم جابر قهرمان المپيك آتن از مصر در دور اول بسيار ديدني است.
ديدار يزداني خرم با مارتينتي
در حاشيه برگزاري رقابت هاي كشتي آزاد و فرنگي قهرماني جهان در كشور چين محمدرضا يزداني خرم سرپرست فدراسيون كشتي با رافائل مارتينتي ديدار و گفت وگو كرد. در اين ديدار يزداني خرم خواستار رفع معضل دوپينگ در كشتي شد و مارتينتي هم اعلام كرد كه تا سال 2012 مقررات فيلا هيچ تغييري نمي كند.

ايران نايب قهرمان تكواندوي ارتش هاي جهان
گروه ورزشي مريم رضايي: در مسابقات تكواندو ارتش هاي جهان سيزم كه در شهر سئول در كره جنوبي برگزار شد، تيم نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران عنوان نايب قهرماني را از آن خود كرد.تيم اعزامي ايران با كسب دو مدال طلا، يك مدال نقره و دو مدال برنز اين عنوان را كسب كرد.ميثم رفيعي و محمدرضا بابادي صاحب مدال طلا، ابراهيم افتخاري مدال نقره، اميد امام دادي و اصغر برزگر مدال برنز گرفتند.در اين مسابقات 30 تيم از ارتش هاي كشورهاي جهان توانايي هاي رزمي خود را به نمايش گذاشتند.

مقام پنجم مسابقات ستارگان ووشو جهان براي ايران
تيم اعزامي به رقابت هاي ووشو ستارگان جهان كه هر ساله در چين برگزار مي شود با كسب يك مدال طلا، يك نقره و دو برنز مقام پنجمي جهان را از آن خود كرد. در مجموع ايران در رده تيمي، بعد از كشورهاي چين، فيليپين، ويتنام و روسيه به مقام پنجم جهان رسيد.

نامه نمايندگان به رئيس جمهوري در مورد فوتبال
گروه ورزشي با اعلام دو بازي هفته چهارم ليگ برتر فوتبال در ساعات پيش از افطار پنجاه نماينده مجلس طي نامه اي به رئيس جمهوري خواهان تذكري جدي به سازمان تربيت بدني و مسئولان فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ شده اند.آنها عقيده دارند كليه بازي هاي ليگ برتر بايد بعد از افطار برگزار شود. در همين حال سازمان ليگ به دليل مشكلات نور در دو ورزشگاه نفت اهواز و حافظيه شيراز مجبور به برگزاري اين بازي ها در ساعات پيش از افطار شده است.در همين رابطه اميدوار رضايي رئيس هيات مديره باشگاه استقلال روز گذشته اعلام كرد اين تيم در ديدار مقابل فولاد حاضر نخواهد شد. از سوي ديگر رضاييان مديرعامل باشگاه فولاد نيز بهترين راه را به تعويق انداختن بازي دانست.فدراسيون فوتبال تا زمان تنظيم خبر در مورد لغو اين بازي ها اطلاعيه اي صادر نكرده است.

فجرسپاسي و پاس فقط 18 دقيقه بازي مي كنند
گروه ورزشي تيم هاي فجر سپاسي شيراز و پاس 18 دقيقه باقي مانده بازي خود را برگزار مي كنند. پس از نزديك به ده روز بالاخره اين رأي از سوي كميته انضباطي فدراسيون فوتبال روز گذشته صادر شد.تاريخ انجام مدت باقيمانده بازي در آينده از سوي سازمان ليگ اعلام خواهد شد.ديدار تيم هاي فجر شهيد سپاسي شيراز و پاس درحالي نيمه تمام ماند كه تا دقيقه 72 پاس دو بر صفر از فجر پيش بود و به دليل قطع برق اين بازي نيمه تمام ماند.

دفاعيه سر گروه تكواندوي ايران
اگر در تيم مورد علاقه آقايان بودم خط نمي خوردم
000336.jpg
گروه ورزشي- عدم انتخاب فيض الله نفجم سرگروه تكواندوي ايران براي بازي هاي آسيايي دوحه كه در مسابقات جام جهاني اخير با مدال طلاي او نايب قهرماني كشورمان پس از كره جنوبي قطعي شد، واكنش وي را به همراه داشت. نفجم كه سه مدال جهاني را در كارنامه خود دارد، در گفتگو با مهر اعلام كرد: جرم من شهرستاني بودن است و چون بازيكن مورد علاقه آقايان نبودم، مي خواهند بازيكن مورد علاقه خود را در وزن هشتم به دوحه اعزام كنند. وي در مورد علت تصميم كادر فني گفت: مي گويند در وزن اول تكواندوكار قدري از ويتنام حضور دارد در حالي كه نماينده ويتنام در چند سال اخير يك مرتبه هم رنگ سكو را به خود نديده است، شايد هم منظور كادر فني وزن سوم بود كه قهرمان ويتنامي صاحب مدال هاي آسيايي و جهاني در اين وزن است. نفجم به نمونه ديگري هم اشاره كرد و آن بردن ورزشكاري در وزن چهارم است كه در يك سال اخير هيچ توفيقي نداشته است. وي در پايان گفت: اگر مثل چند سال اخير در تيم مورد علاقه سرمربي تيم ملي بازي مي كردم، حالا بي جهت خط نمي خوردم. در اين باره هر چه تلاش كرديم موفق به ارتباط با سرمربي تيم ملي تكواندو نشديم.

دبير فدراسيون فوتبال:تعليقي در كار نيست
گروه ورزشي عليرغم گذشت چندين ماه از بركناري محمد دادكان رئيس سابق فدراسيون فوتبال شايعاتي مبني بر تعليق ايران از سوي فيفا به دليل اين تصميم كه از سوي سازمان تربيت بدني گرفته شده است مي رود. در اين رابطه داريوش مصطفوي دبير فدراسيون فوتبال گفت: قطعاً فدراسيون فوتبال ايران از سوي فدراسيون جهاني فوتبال فيفا با تعليق روبرو نخواهد شد. وي در ادامه افزود: ما مستنداتي در دست داريم كه براساس آن دولت در عملكرد فني فدراسيون دخالتي نداشته و تغييرات رؤساي قبلي نيز در چارچوب اساسنامه صورت گرفته است.

در مسابقات جهاني اسپانيا چيني ها 4 مدال طلا را ربودند
چين قدرت مطلق بدمينتون جهان
گروه ورزشي چيني ها با كسب چهار طلا از شش طلاي ممكن خود را به عنوان قدرت اول بدمينتون دنيا در مسابقات جهاني اسپانيا معرفي كردند. در اين مسابقات كه با حضور چهارصد ورزشكار ازجمله قهرمانان مرد و زن ايران آغاز شد، تنها تيم قهرمان غيرچيني انگليسي ها بودند كه متشكل از ناتان روبروتسون و جيل امس برنده مسابقات رشته مختلط شدند. مابقي مدال ها و عناوين قهرماني نصيب چيني ها شد. تيم مردان و زنان ايران با پذيرش شكست در همان دور اول بازي ها (مردان ايران مقابل اندونزي و زنان ايران با توقف مقابل ژاپن) همانند رفتن بي سروصدايشان قبل از خاتمه مسابقات به كشور بازگشتند.

ضرورت توسعه ورزش دختران در دانشگاه ها
گروه ورزشي در حال حاضر جمعيت دختران در دانشگاه ها بين 60 تا 65 درصد است و با توجه به اين موضوع بايد تمهيداتي پيش بيني شود كه ورزش بانوان در دانشگاه ها با مشكل مواجه نشود. طبائيان رئيس تربيت بدني دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اين آمار گفت: دختران بيشتر در فضاهاي سرپوشيده ورزش مي كنند و كمتر در زمين هاي باز مي توانند تمرين كنند.بايد سرمايه گذاري مناسبي انجام شود تا در سالهاي آينده ورزش دختران دانشگاه ها دچار مشكلات نشود.

نگاه
پنها ن كاري
محمدرضا منصوريان
ماجراي دوپينگ 9 وزنه بردار در اردوي تيم ملي كشورمان هنوز هم بحث داغ محافل ورزشي كشور است و ظاهراً با تشكيل كميته ويژه اي در سازمان تربيت بدني مسئولين اين سازمان به شدت پي گير شناسايي علل يا عواملي هستند كه در بروز اين اتفاق نادر به صورت مستقيم يا غيرمستقيم نقش داشته اند. طبيعي است كه با روشن شدن مشكل، گزارش رسمي آن نيز به اطلاع عموم مردم خواهد رسيد. اين دقيقاً آن چيزي است كه در بيانيه منتشره از سوي سازمان تربيت بدني به آن اشاره شده است.
اما وراي مشكلات پديد آمده يكي دو موضوع بسيار ابهام برانگيز است. نخست آنكه ظاهراً مكمل هاي آلوده كه در غذاي اين 9 وزنه بردار وجود داشته و باعث دوپينگي  شدن آن ها شده با نظارت مستقيم سرمربي بلغاري اين تيم يوردان گئورگي ايوانف بلغاري بوده و اين چيزي است كه نسخه تجويزي آن را خود وي پيچيده است. حال سوال اين است كه آيا مسئولين فدراسيون وزنه برداري هم از آن اطلاع داشته اند يا خير؟ و دوم اينكه مگرغذاي مصرفي وزنه برداران از يك محل تهيه نمي شده كه حسين رضا زاده و اصغر ابراهيمي از ميان جمع يازده نفره حاضر در اردو از چنين غذاهايي استفاده نكرده و نهايتاً هم دوپينگي شناخته نشده اند!؟
چنين به نظر مي رسد اين مربي بلغاري كه در جريان اخراج وزنه برداران قديمي تيم ملي هيچگاه حاضر نشد، دلايل واقعي آنها را بر زبان آورد، اين بار نيز با پنهان كاري و شيوه هاي منحصر به فرد و زيركانه خود حاضر نيست كه علت اصلي و واقعي بروز اين واقعه تلخ كه به حيثيت ملي ورزش ما لطمه وارد كرده است را بيان كند.

خبرهاي فوتبال جهان
سالزبورگ خواهان علي كريمي

گروه ورزشي مريم دري منش: ديتريش ماته شيتس مدير باشگاه سالزبورگ قصد دارد تيم بزرگي درست كند، از همين رو جوواني تراپاتوني و لوتار ماتئوس را به شهر موتزارت آورده و الان نيز چشمش به دنبال استخدام هافبك ايراني بايرن، علي كريمي است. تاكنون نيز چند بازيكن بوند سليگا به اين تيم كه در صدر جدول باشگاههاي اتريش قرار دارد پيوسته اند. اما كريمي مي تواند بزرگترين صيد اين تيم باشد. قرارداد كريمي تا سال 2007 با بايرن مونيخ اعتبار دارد ولي وي به دليل نيمكت نشيني رضايتي از وضعيت خود ندارد. با اين وجود چنين انتقالي خيلي بعيد به نظر مي رسد، چرا كه باشگاههاي بهتري به دنبال جذب علي كريمي مي باشند.
رونالدينيو و تمجيد از ديگو

قبل از ديدار چهارشنبه ليگ قهرمانان اروپا بين وردربرمن و بارسلونا، رونالدينيو با تمجيد از ميروسلاو كلوزه، مهاجم وردربرمن، وي را يكي از بهترين مهاجمان دنيا ناميد، اما بيش از او ديگو، هموطن خود را مورد تحسين قرار داد. رونالدينيو گفت: ما بايد خيلي مراقب ديگو باشيم. اشتباه است كه از الان بارسلونا و چلسي را در دور بعدي ببينيم.
برنامه امشب ليگ  اروپا
000330.jpg
در دومين روز بازيهاي مرحله اول ليگ قهرمانان اروپا، امشب و فردا شب 32 تيم با يكديگر به رقابت مي پردازند. امشب از گروه ٍE رئال مادريد با دينامو كي يف، استه اوا با ليون، از گروه F بنفيكا با منچستر يونايتد، سلتيك با كپنهاگن، از گروه G زسكامسكو با هامبورگ، آرسنال با پورتو و از گروه H آ.آ. ك آتن با اندرلشت و ليل با ميلان روبه رو مي شوند.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |