سه شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۴ - Sep 26, 2006
داوري بخش هاي مختلف به روزهاي آخر رسيد
معرفي كتاب هاي برگزيده دفاع مقدس در ماه رمضان
همه تلاش مي كنند كه سطح اين آثار ارتقاء پيدا كند، اما متأسفانه گاهي بعضي از سازمان ها با برنامه ريزي هاي نادرست خلاف اين جهت سير مي كنند
000216.jpg
000219.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: امروز پنجمين روز از هفته هفت روزه دفاع مقدس است و هنوز خبري از اعلام نتايج داوري كتاب سال دفاع مقدس نيست. هر چند به گفته مسئولان، در بيشتر بخش هاي داوري، كار به پايان رسيده و انتظار مي رود پيش از پايان ماه رمضان، نتايج اعلام شود.
قاسم فروغي- دبير اجرايي دهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس- در اين باره مي گويد: كار داوري مجموعه داستان و رمان به آخرين روزهاي خود رسيده است و داوري در رشته زندگي نامه نيز به پايان رسيده است .
اما آن طور كه فروغي مي گويد، بخش تحقيق و پژوهش، با وجود تعداد اندك كار، بسيار بيشتر از باقي رشته ها زمان برده است و ظاهراً يكي از دلايل اصلي طولاني شدن فرايند اعلام نتايج، سرعت پايين و تخصصي بودن كار در اين رشته است.مسئولان انتخاب كتاب سال دفاع مقدس، براي انتخاب داوران در رشته تحقيق و پژوهش، وسواس بسياري به خرج داده اند و همين امر، وقت زيادي برده است. فروغي مي گويد: مساله داوري در كارهاي تحقيقي، حساس تر از بخش هاي ديگر است، چرا كه مسأله اينجا كاملاً علمي و داراي معيارهاي مشخص و آكادميك است. بنابر اين لازم بود داوراني انتخاب شوند كه خود محقق و صاحب نظر باشند تا بتوان با خيال راحت به نظرشان اطمينان كرد .
در مجموع - آن طور كه فروغي مي گويد - انتخاب نهايي آثار به زودي انجام مي گيرد و احتمالاً نتايج، همزمان با شب هاي قدر اعلام مي شود.
اما در حالي كه كار داوري انتخاب كتاب سال دفاع مقدس پيش مي رود، فيروز زنوزي جلالي- سرداور بخش زندگي نامه داستاني اين جايزه- به خبرگزاري فارس گفته است: من در يكي از جلسات داوري زندگي نامه هاي دفاع مقدس در دوره دهم به همكارانم گفتم كه كميت اصلاً مهم نيست. حتي اگر در طول سال، دو اثر قوي و نيرومند به وجود بيايد، مثلاً چيزي در سطح نشان سرخ دليري واقعاً كافي است .زنوزي كه سابقه بسياري در داوري آثار داستاني حوزه هاي گوناگون دارد، ادامه مي دهد: ما در كميته زندگي نامه نويسي دفاع مقدس، جلسات متعددي برگزار كرديم و به طور كامل كتاب هاي اين حوزه را بررسي كرديم. تمامي داوران داراي دقت نظر هستند و همه تلاش مي كنند كه سطح اين آثار ارتقاء پيدا كند اما متأسفانه گاهي بعضي از سازمان ها با برنامه ريزي هاي نادرست خلاف اين جهت سير مي كنند و ادبيات شعاري را به ادبيات دفاع مقدس تزريق مي كنند .زنوزي اميدوار است داوري و انتخاب آثار برتر، به تأليف كتاب هاي دفاع مقدس جهت دهد و براي نويسندگان اين آثار نيز انگيزه و انرژي باشد: خيلي طبيعي است كه وقتي نويسنده احساس كند كانوني وجود دارد كه كساني در آنجا كارهاي شان را مرور و بررسي مي كنند، نسبت به ادامه كار دلگرم مي شود .

يادداشت
آنان كه خرمشهر را زنده كردند
مرتضي سرهنگي
000225.jpg
به دست كساني كه خرمشهر را كشتند نگاه كنيد.
به ناخن}هايي كه چشم نخل}ها را در آوردند نگاه كنيد. به نقشه}هايي كه اروندرود را به طرف عراق كشيده است نگاه كنيد. لعنت به اسپري}هاي ساخت عراق كه روي ديوارهاي خرمشهر نوشت: آمده}ايم كه بمانيم. نگاه كنيد به برق سرنيزه}هايي كه درختان كنار و اكاليپتوس را در آستانه} مسجد جامع سر بريدند.
حيف از انعكاس آب}هاي اروند كه در آن نوزده ماه به صورت خواب زده} سربازان عراقي تابيده بود.
لعنت به آن افسر عراقي كه در اطلاعيه} نظامي نوشته بود: خرمشهر مثل بالشتي است كه بصره بر آن خوابيده است، از آن دفاع كنيد!
اين خبر هم خوب است؛ شهرداري بصره خط اتوبوس}راني بصره - خرمشهر و بالعكس را داير مي}كند. حالا... حالا به صف سربازان عراقي كه در كنار قصر شيخ خزعل منتظرند تا مسافران اردوگاه هاي ايران شوند، نگاه كنيد. به زانوان لرزان سرهنگ احمد زيدا كه ميدان مين را آلوده كرد، نگاه كنيد.
به سرهنگ بيچاره جواد اسعد شيتنه و سرهنگ صلاح القاضي كه به خاطر بي}لياقتي در دفاع از خرمشهر، سينه}شان در مگسك جوخه اعدام قرار گرفت، نگاه كنيد. حالا نگاه كنيد به دستِ عقيق}نشانِ كساني كه خرمشهر را زنده كردند. نگاه كنيد.
خجالت نكشيد، يك نگاه حلال است!

افطاري هاي شش گانه در نمايشگاه قرآن
گروه ادب و هنر- رضا اميرخاني امروز در نمايشگاه قرآن كريم با خوانندگان آثارش افطار مي كند.
اميرخاني در نخستين برنامه افطاري هاي شش گانه بخش ادبيات نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، ابتدا در جمع ميهمانان افطار كرده و سپس به سؤالات آنها پاسخ مي گويد. اين برنامه تا پايان نمايشگاه قرآن، هر هفته روزهاي سه شنبه و پنج شنبه با اجراي جواد محقق تا پايان ماه رمضان ادامه خواهد داشت كه در مجموع شامل شش نشست با شش نويسنده مي شود.از رضا اميرخاني 33 ساله تاكنون چهار كتاب ارميا، نشت نشاء، داستان سيستان و من او منتشر شده است كه رمان من او به شهرت وي انجاميد.

جايزه يك ميلياردي به فيلمسازان رويش
گروه ادب و هنر- فيلمسازان و آثار برگزيده دومين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني و رويش بيش از يك ميليارد ريال جايزه نقدي و حمايتي مي گيرند.
مسئول روابط عمومي و امور رسانه هاي دومين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني رويش در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي در مشهد گفت: امسال در دومين دوره برگزاري جشنواره رويش يك ميليارد و صد و هشتاد و سه ميليون ريال جايزه به صورت حمايتي و نقدي در نظر گرفته شده كه بيش از 183 ميليون ريال جايزه نقدي به نفرات برگزيده در بخش هاي مختلف جشنواره اهدا خواهد شد. حسن محمودي در ادامه با اشاره به استقبال فيلمسازان كشور از دومين جشنواره رويش تصريح كرد: تاكنون بيش از هزار اثر در سيستم مكانيزه دبيرخانه رويش ثبت شده و ادامه ثبت آثار همچنان ادامه دارد. براي تسريع در اطلاع رساني و روند اجرايي جشنواره هيأت هاي بازبيني و بازخواني فيلم و فيلمنامه به صورت همزمان با ثبت آثار آغاز به فعاليت كرده اند كه نتايج نهايي آثار برتر و راه يافته به بخش مسابقه تا نيمه اول مهرماه در رسانه هاي گروهي اعلام مي شود. وي در پايان با اشاره به انتشار ويژه نامه هاي رويش متذكر شد: پنجمين شماره ويژه نامه رويش ضميمه ماهنامه فرهنگي هنري تاك توس حوزه هنري خراسان رضوي منتشر شده كه اين ويژه نامه به صورت رايگان و از طريق پست به نشاني كليه شركت كنندگان جشنواره رويش ارسال خواهد شد.

مجيد قيصري : جايزه اي اهميت دارد
كه تيراژ كتاب را بالا ببرد
گروه ادب و هنر- جايزه هايي كه به اسم كتاب سال يا اسم هاي ديگر به نويسندگان داده مي شود، زماني اهميت واقعي اش را پيدا مي كند كه تأثيري جدي روي تيراژ آن كتاب داشته باشد و يا بر فروش آن و استقبال مخاطبان تأثير بگذارد.
مجيد قيصري با ذكر اين مطلب گفت: متأسفانه بعضي وقت ها اين جوايز هيچ تأ ثيري روي تيراژ كتاب هايي كه از طرف نهادها يا تشكل هاي خصوصي يا دولتي برگزيده مي شوند، ندارد.
نويسنده كتاب طعم باروت درباره وضعيت كنوني ادبيات دفاع مقدس افزود: اساساً هر چه از تاريخ ادبيات داستاني دفاع مقدس بگذرد، ادبيات آن پربارتر مي شود.
مجيد قيصري اظهار داشت: من با خيلي از نويسندگان كه صحبت مي كنم، مي بينم آنها خيلي كتاب سال دفاع مقدس را جدي نمي گيرند. چرايي اين مسئله را بايد بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس بررسي كند.
وي افزود:  فكر مي كنم براي برگزاري اين جايزه در وهله اول بايد به مسائل حرفه اي و تخصصي توجه شود. يعني اگر مي خواهيم ادبيات دفاع مقدس را بررسي كنيم، در درجه اول بايد ادبيات را در اين آثار مورد بررسي قرار دهيم و طيف هاي مختلفي را در اين حوزه بررسي كنيم. تكرار سيكل داورها شايد موجب شده بر وجه ادبي جايزه توجه نكنيم. تا زماني كه فقط محتوايي نگاه مي كنيم، زياد جدي گرفته نمي شود.
قيصري كه با ستاد خبري انتخاب كتاب سال گفت وگو مي كرد، درباره مقايسه شعر و داستان دفاع مقدس گفت: شعر اين قابليت را دارد كه نسبت به جريان هاي روز سريع واكنش از خود نشان دهد، اما داستان اين گونه نيست.
جنبه انتزاعي بودن شعر به راحتي مي تواند اين امكان را به شعر بدهد و تأثيرش را به خوبي بر مخاطب بگذارد، اما در داستان بايد جنبه هاي عقلاني وقايع را هم در نظر گرفت كه از اين نظر محتاج زمان است.
شايد يكي از دلايلي كه داستان بعد از جنگ بهتر از شعرش عمل كرد، همين باشد. البته در اين راه بايد داستان نويس با ابزار و عناصر مورد نياز خود كاملاً آشنا باشد.
وي با بيان اين مطلب كه يك جايزه از چندين وجه ممكن است براي يك نويسنده داراي اهميت باشد، گفت: يك نويسنده پس از مدتي انگيزه هاي بيروني اش از بين مي رود و انگيزه هاي دروني است كه محرك اوست و اين كه او معروف شود يا جايزه اي بگيرد، ديگر برايش مهم نيست.
وي در پايان درباره پرداختن نويسندگان به مسائل حاشيه اي جنگ اظهار داشت: نقد حاشيه جنگ هم به نوعي جزو ادبيات دفاع مقدس محسوب مي شود كه من در بعضي از آثار ادبيات دفاع مقدس اين موضوع را مشاهده كرده ام. به نظر من هر ادبياتي كه با نگاه انساني درباره جنگ نوشته شود، ادبيات دفاع مقدس است. زيرا هيچ نگاه انساني جنگ را تمجيد نمي كند و به نوعي تمام ادبيات دفاع مقدس ادبيات ضدجنگ است.

دعوت وزير ارشاد از اهالي موسيقي
گروه ادب و هنر- وزير ارشاد در نخستين جلسه شوراي راهبردي موسيقي خواستار برنامه ريزي مسئولان و اهالي موسيقي براي ايجاد جامعه اي بانشاط و سرزنده شد.
روابط عمومي وزارت ارشاد اعلام كرد: محمدحسين صفار هرندي در نشست جلسه شوراي راهبردي موسيقي و شعر ضمن تبريك فرا رسيدن ماه خدا، موسيقي را متاثر از آواها و نواهاي مذهبي خواند كه در نواحي مختلف ايران به مناسبت ماه مبارك رمضان سروده مي شود.
وزير ارشاد با تشريح وضعيت گذشته موسيقي كشور گفت: متاسفانه وضعيت امروز موسيقي ناشي از رها شدن در دوره هاي گذشته است و اگر موسيقي اصيل و مديريت شده وارد صحنه مي شد بعضي مشكلات امروز وجود نداشت.
وي با تاكيد بر حمايت از انواع موسيقي گفت: هر كشوري ضمن تكريم مفاخر و پاسداري از ميراث هنري خود براي ماندگاري اين ميراث بايد آن را مطابق روز به پيش ببرد. متاسفانه جريان غيررسمي كه در اين عرصه شكل گرفته به حال خود رها شده و از استادان موسيقي انتظار مي رود در اين زمينه چاره جويي كنند.
صفار هرندي ضمن اظهار رضايت از تشكيل شوراي راهبردي موسيقي خاطرنشان كرد: بررسي همه جوانب و چالش هاي موسيقي براي برنامه ريزي هاي بعدي ضرورت دارد. اميدوارم با تشكيل اين شورا برنامه ريزي براي موسيقي و شعر فاخر به گونه اي انجام شود كه حاصل آن مايه افتخار و مباهات باشد.
محمدحسين ايماني خوشخو نيز در اين جلسه تشكيل شوراي راهبردي موسيقي را گامي در جهت هماهنگي بين نهادهاي فرهنگي در زمينه موسيقي خواند و گفت: اميدواريم با تشكيل اين شورا شاهد تحولات جدي بر اساس تصميم گيري هاي شورا باشيم و اگر به تدريج اين شورا در جايگاه خود قرار گيرد، مي تواند مسئوليت هماهنگي و وحدت رويه را در حوزه موسيقي بر عهده بگيرد.

همه مردان پادشاه تسليم احمق شدند
گروه ادب و هنر-فيلم سينمايي احمق 2 با بازي جاني ناكسويل در نخستين هفته اكران صدرنشين جدول فروش سينماهاي منطقه آمريكاي شمالي شد و همه مردان پادشاه با بازي شان پن نتوانست بيش از 4 ميليون دلار بفروشد.
اين اثر كه دنباله فيلم احمق است در اولين هفته نمايش بالغ بر 28 ميليون دلار بليت فروخت و مقام نخست جدول فروش را از آن خود كرد. در اين بين فيلم بي باك جت لي با كسب 11ميليون دلار به مقام دوم جدول دست يافت. اين فيلم كه آخرين فيلم رزمي جت لي است با استقبال خوب مخاطبان سينما مواجه شد.
فيلم دار و دسته زمين فوتبال كه هفته نخست يكه تاز گيشه بود، اين هفته به جايگاه سوم جدول قناعت كرد. ميزان فروش اين اثر در هفته دوم به 10 ميليون دلار رسيد.
از ديگر فيلم هاي تازه نفس اين هفته مي توان به پسران پرواز اشاره كرد كه درباره جنگ جهاني اول است. اين فيلم با كسب 6ميليون دلار به جايگاه چهارم جدول دست يافت.
مقام پنجم جدول هم از آن انيميشن قهرمان همه شد. اين اثر كريستوفر ريو فقيد آن را ساخته در گيشه به فروش پنج ميليون دلار دست يافت و فيلم نوار كوكب سياه به كارگرداني برايان دي پالما از مقام دوم جدول در هفته گذشته به مقام ششم سقوط كرد و تنها 4 ميليون دلار بليت فروخت.
در ميان فيلم هاي به نمايش درآمده در تعطيلات پايان هفته بي ترديد ناكام ترين فيلم همه مردان پادشاه بود. اين اثر با وجود به كارگيري بازيگران نامي چون شان پن، جود لاو و كيت وينسلت با بي مهري مخاطبان مواجه شد و تنها 4 ميليون دلار بليت فروخت و به مقام هفتم جدول دست يافت.

مجتبي شاكري: بها ندادن به مسائل قابل بحث، خطاي مديران است
000222.jpg
گروه ادب و هنر- مجتبي شاكري، نويسنده جانباز گفت: در ادبيات داستاني و به خصوص داستان كوتاه، آثار ماندگار و پرارزشي خلق شده، اما ما با مسابقه و جشنواره هايي در زمينه رمان باعث نشان دادن فقر در ادبيات داستاني شده ايم، اينكه چرا نبايد به زمينه هايي كه قابل صحبت است بها داد و...، به خطاي مديريتي مديران فرهنگي كشور باز مي گردد.
اين نويسنده افزود: انقلاب و تحولات بعد از آن يك نقطه آغازين دارد و به تدريج لايه هايش شكوفا مي شود و طي اين سال ها تا به امروز، جوهره حوادث و وقايع مهم به نوعي نمايان است و زمان به خصوصي نياز ندارد كه متوقف شود.
مجتبي شاكري ادامه داد: لايه هاي انقلاب و انديشه حتي با پيروز شدن انقلاب و با اتمام دفاع مقدس هم در حال شكوفايي است، با سير زمان ارتباط ما با انديشه انقلاب قطع نمي شود و حتي نسل تازه متولد شده هم مي توانند اين لذت ها را بچشند و اين لذت هاي به حق را مي توانيم در تريبون هاي دنيا با شجاعت بيان كنيم كه خود بازتاب روحي فراواني دارد.
وي تصريح كرد: ما در توليد خاطره در دنيا قابل اعتنا هستيم و به دليل صميميت خاطره و انعكاس و نزديكي آن به واقعيت، آثار شاخصي در اين زمينه خلق كرده ايم، بنابراين ما نبايد خود را با غربي ها مقايسه كنيم كه چنين حماسه بزرگي ندارند و حتي مي توان گفت كه دوره حماسه آفريني آنها به نوعي سپري شده است.
اين نويسنده ياد آورشد: نگاه نويسنده و ارتباط آن با جوهره و انديشه دفاع مقدس بسيار مهم است، برخي از نويسندگان ما فن داستان نويسي و ايدئولوژي را از غرب گرفته و وارد ادبيات داستاني كرده اند.
مجتبي شاكري خاطرنشان كرد: استفاده از فضاي اينترنتي براي ارائه آثار دفاع مقدس خيلي مهم است، اگر وزارت ارشاد و حوزه هنري سرمايه گذاري كنند و فضاي اينترنتي به وجود بياورند كه تمام كساني كه آثاري را خلق كرده اند با دريافت حق التحرير آثارشان در اين فضا قرارگيرد بسيار مناسب خواهد بود، در نتيجه آثار ادبي تمام نوقلمان و حرفه اي ها در اين عرصه عرضه مي شود و ديگر دغدغه چاپ و نشر وجود نخواهد داشت.

اخباركوتاه
موفقيت اينانا در روماني
مستند اينانا به كارگرداني سودابه مجاوري و تهيه كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربه جايزه دوم جشنواره بين المللي روماني را از آن خود كرد.
روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اعلام كرد در هشتمين دوره جشنواره محيط زيستي و قوم شناختي روماني كه به همت بنياد ملي نيسته تاراني روماني و يونسكو برگزار شد، اينانا لوح افتخار و جايزه دوم بخش مسابقه بين الملل جشنواره را به خود اختصاص داد.
حضور شاعر زباله ها در هنگ كنگ
فيلم سينمايي شاعر زباله ها به كارگرداني محمد احمدي در بخش نماي باز سينماي آسيا جشنواره فيلم هاي آسيايي هنگ كنگ به نمايش در مي آيد.
جشنواره فيلم هاي آسيايي هنگ كنگ از سوم تا شانزدهم مهرماه در اين كشور برگزار مي شود و ميزبان فيلم هايي از گوشه و كنار قاره پهناور آسيا است.
۲۰۰ اثر در جشنواره تجسمي
بيش از 200 اثر هنري، نقاشي، پوستر، عكس، كاريكاتور، تصويرسازي، حجم، انيميشن و تايپوگرافي از سوي هنرمندان شهرستاني به دبيرخانه جشنواره هنرهاي تجسمي مقاومت رسيد.روابط عمومي جشنواره ملي هنرهاي تجسمي مقاومت اعلام كرد هنرمندان عرصه هاي مختلف هنري از شهرهاي اصفهان، شيراز، كرج، اردبيل، سنندج، زنجان، گيلان، اهواز، ميانه، تبريز، مشهد، كرمانشاه و قم با ارسال اثر براي بخش هاي مختلف جشنواره مقاومت از آن استقبال كرده اند.
آرشيو لباس نمايش در شهرستان ها
انجمن هاي نمايش سراسر كشور تا پايان مهرماه از آرشيو لباس اداره كل هنرهاي نمايشي بهره مند مي شوند. روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي اعلام كرد در ادامه حمايت هاي اين اداره كل از انجمن هاي نمايشي كشور علاوه بر تخصيص بودجه، ارسال مجلات تخصصي و كتاب، بخشي از مجموعه لباس هاي طراحي شده در سال هاي اخير براي توليد آثار نمايشي تهران تا پايان مهرماه به تدريج به نمايندگان انجمن هاي نمايش اهداء مي شود.
كمك به آثار جشنواره تئاتر كودك
مدير كانون تئاتر كودك و نوجوان اداره كل هنرهاي نمايشي از اختصاص كمك هزينه به آثار راه يافته به سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان اصفهان خبر داد.سيد صادق موسوي اعلام كرد: تمامي آثار پذيرفته شده در مرحله بازبيني جشنواره كمك هزينه دريافت مي كنند. وي در باره محل تمرين گروه ها هم گفت: 17 گروه نمايشي از تهران در سالن هاي اداره تئاتر تمرينات خود را پي مي گيرند و گروه هاي شهرستاني نيز با همكاري ادارات ارشاد شهر يا استان خود سالن تمرين گرفته اند.
كنگره شعر ولايي
دومين كنگره سراسري شعر ولايي با عنوان جشنواره غزل سروده هاي رضوي، آذرماه امسال همزمان با ميلاد امام رضا(ع) در اهواز برگزار مي شود.مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان با اعلام اين خبر، برگزاري نشست هاي تخصصي در خصوص غزل ولايي، تجليل از خادمان شعر ولايي، تأثير حديث بر شعر و ادبيات عرب و نيز ديدار از جاذبه هاي تاريخي و مذهبي را از جمله برنامه هاي اين كنگره عنوان كرد.
نماينده اسكاري ايران
جلسه  شب يكشنبه  اعضاي كميته انتخاب فيلم ايراني براي معرفي به اسكار نتيجه اي نداشت و قرار شد ادامه  گفت وگوها و مذاكرات براي انتخاب فيلم ايراني در جلسات بعدي پيگيري شود.
امير اسفندياري مسئول امور بين الملل بنياد سينمايي فارابي بعد از پايان جلسه  شب گذشته ضمن تائيد اين مطلب به خبرنگار ايسنا گفت: تا اواخر اين هفته و در جلسات بعدي كه تشكيل خواهيم داد قطعا نماينده سينماي ايران به آكادمي اسكار معرفي مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |