يكشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۸ - Oct 1, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهشت بخاطر ماه رمضان از سالي تا سال ديگر آذين بندي مي شود.
(بحار الانوار، ج 93، ص 346 )
امروز با حافظ
منم كه ديده نيالوده ام به بد ديدن
منم كه شهره شهرم به عشق ورزيدن
كه تا خراب كنم نقش خود پرستيدن
به مي پرستي از آن نقش خود بر آب زدم
آب و هوا
001152.jpg

عكس روز
001158.jpg
عكس: همشهري/جواد گلزار
آسايشگاه سالمندان كهريزك - امروز همزمان با روز جهاني سالمند، سالمندان آسايشگاه ها چشم انتظار فرزندان و آشنايان خود هستند.

در شهر چه خبر
كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابراتي استقلال، شهيد محسنيان، شهيد آل اسحاق، شهيد خوشقدم، شهيد سعادتمند، شهيد ديالمه و سلمان فارسي از امروز آغاز مي شود. با اجراي عمليات مذكور، ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات استقلال با پيش شماره هاي 2201 تا 2205 در محدوده خيابان هاي وليعصر و محموديه و در مركز مخابرات شهيد محسنيان با پيش شماره هاي 6679 تا 6682 در محدوده بلوار ابراهيم آباد و خيابان هاي شهيد ميرهاشم، شهيد طاهري و سيدجمال الدين اسدآبادي تا 24 ساعت با اختلال همراه مي شود. همچنين ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد آل اسحاق با پيش شماره هاي 7700، 7730 و 7731 در محدوده اتوبان شهيد بابايي، بلوار بهار و خيابان هاي احسان، شهيد نشوه (سازمان آب) و در مركز مخابرات شهيد خوش قدم با پيش شماره هاي 5582 تا 5586 در محدوده خيابان هاي متين و طاهري و در مركز مخابرات شهيد سعادتمند تعداد 421 شماره با پيش شماره هاي 4420 تا 4428 در محدوده خيابان هاي ستارخان، محرم نپاد، خورشيد و بزرگراه شيخ فضل الله نوري به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است. 150 مشترك نيز با پيش شماره هاي 3312، 3313، 3350 تا 3352، 3344، 3355، 3356 در محدوده خيابان هاي شهيد سيدحسين قادري، مجاهدين اسلام، 17 شهريور و شهيد رحيمي و 800 مشترك با پيش شماره 2206 تا 2209 و 2235 تا 2237 نيز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه اند.

مقاومت زولبيا و باميه
درحالي كه فشار شيريني فروش ها و قنادها براي افزايش قيمت زولبيا و باميه ادامه دارد مجمع صنوف توليدي تهران به پشتوانه توزيع روغن و شكر ارزان قيمت در واحدهاي صنفي مرتبط، در برابر اين روند مقاومت كرد. به طوري كه اگرچه طي چند روز نخست ماه مبارك رمضان برخي قنادها اتيكت كيلويي 1600 توماني بر اين شيريني مي زدند اما اين گراني به شكل چشمگيري متوقف و با واحدهاي متخلف برخورد شد. بنابراين نرخ زولبيا و باميه به قيمت كيلويي 1200 تومان تثبيت شده است.

برنج و شكر ارزان
عرضه وسيع برنج و شكر به قيمت تعاوني و زير قيمت بازار آزاد، در 20 جايگاه ميوه و تره بار از ديروز آغاز شد. اين اقدام براي كنترل قيمت ها در ماه مبارك رمضان و با همكاري سازمان بازرگاني استان تهران انجام شده، اگرچه بازار آزاد طي چند روز اخير به توزيع پيشين نيز واكنش نشان داد و قيمت ها را پايين آورد، با اين وجود براي تعديل بيشتر بازار محموله مذكور بين ميادين ميوه و تره بار توزيع مي شود. همچنين 110 كانكس با همكاري اتاق تعاون از ديروز عرضه وسيع خرما را آغاز كردند.

نمايشگاه در مترو
نمايشگاه عكس جاذبه هاي گردشگري فرهنگي و معنوي استان تهران ميهمان ايستگاه متروي امام خميني(ره) مي شود. از فردا مسافران مترو مي توانند به مدت سه روز از نمايشگاه عكس مذكور به مناسبت عبور از يك ميليارد سفر در متروي تهران ديدن كنند. تجربه نشان مي دهد برگزاري نمايشگاه در متروي تهران باتوجه به ميزان بالاي تردد تبعات مثبتي به همراه داشته است.

تلويزيون
001173.jpg

بازار
001176.jpg
استاندارد جديد بازار گوشي

از اين پس گوشي هاي تلفن همراه با مقررات كامل تري وارد بازار مي شوند تا عرضه گوشي هاي قاچاق محدودتر شود. طبق دستورالعمل سازمان حمايت از مصرف كننده و توليدكننده، واردكنندگان و توزيع كنندگان گوشي هاي همراه بايد از اين پس ويژگي هاي گوشي معتبر را در نظر بگيرند. اين ويژگي ها كه بايد مورد توجه مصرف كنندگان نيز قرار بگيرند به اين شرح است:
۱ دارا بودن كارت گارانتي معتبر، دفترچه راهنما به زبان فارسي، هالوگرام و جعبه سالم.
2 برچسب گواهي فعاليت بازرگاني شامل شماره گواهي و تاريخ صدور، مصرف كنندگان مي توانند براي كسب اطمينان قطعي پس از خريد گوشي بلافاصله با فشار دادن دكمه هاي #06# شماره سريال ظاهر شده بر روي صفحه نمايش را با شماره سريال مندرج در پشت گوشي (IMEI) و نيز برچسب مشخصات نصب شده بر روي جعبه مطابقت دهند. از بازار سيم كارت هم خبر مي رسد مطابق اظهارات محمد سليماني وزير ارتباطات و فناوري، دولت تلاش مي كند ثبت نام سيم كارت براي بهمن 85 با قيمت زير 300 هزار تومان صورت گيرد اما قيمت ها بدون تأثيرپذيري از اين خبر هنوز در بازار به نسبت هفته گذشته تغييري نداشته است.

سكه، طلا و ارز
001179.jpg

ضيافت رمضان
علي اصغر عطّاران طوسي
attaratoosi@gmail.com
دعا روز هفتم
اللهمّ أعنّي فيهِ عل صِيامِهِ و قيامِهِ و جَنّبني فيهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْني فيهِ ذِكْرَكَ بِدوامِهِ بتوفيقِكَ يا هاديَ المُضِلّين.
خدايا مرا در اين روز بر روزه و عبـادت يار كن و از رفتارهاي بيهوده و گناهان بركنارم دار و در آن، يادت را روزيم كن و مداومت بخش، به توفيق خودت اي راهنماي گمراهان.
يك حكم شرعي
پرسش: در يكي از روزهاي ماه رمضان روزه گرفتم ولي دندانهايم را مسواك نزدم، و بدون اينكه باقيمانده غذاهاي لابلاي دندانها را عمداً ببلعم، خودبخود بلعيده شده است. آيا قضاي روزه آن روز بر من واجب است؟
پاسخ: اگر علم به وجود باقيمانده غذا در بين دندانهايتان و يا علم به رسيدن آن به حلق نداشته ايد و فرو رفتن آن هم عمدي و با التفات نبوده، قضاي روزه بر شما واجب نيست.
مقام معظم رهبري
يك حكمت
عارفي چه نيكو مي گفت: كسي كه محبت را توصيف كند، آن را نشناخته ست.
كشكول شيخ بهايي
يك سخن
در محضر قرآن، زنگار دل را پاك كنيم...
كتاب وحي، با همه نوشته هاي دست بشر متفاوت است. با آنكه اين كتاب آسماني براي بشر و هدايت او به نگارش در آمده _ هديًً للناس _ ليكن نه از آن دست كتابهايي است كه بتوان به سادگي، اعماق آن را در نورديد، و نه آن از سبك كتبي است كه دور از فهم و شناخت مخاطبانش به رشته تحرير در آمده باشد.
لايه هاي متنوعِ اين كتاب مقدّس، زمينه را براي بهره گيري تمامي گروههاي سنّي در رده هاي گوناگون علمي باز گذارده است. برداشت هاي ظاهري از آن در خور فهم عموم مردم است در حالي كه درك عميق مفاهيم، لايه ها و بطون آن، به فرزانگان و انديشوران و بلكه انسان هاي كامل سپرده شده است. گر چه تدبّر و تأمّل در مفاهيم و معاني آيات، خواستِ اصلي را تشكيل مي دهد- أفلا يتدبّرون القرآن- ليكن قرائت آيه ها نيز، في حدّ نفسه مطلوبيت دارد.
ماه مبارك رمضان _ كه به دليل نزول آيات وحي در اين ماه - به بهار قرآن نام گرفته، بهترين فرصت براي انس با آيات وحي و تلاوت آنهاست. از اين رو؛ بيشترين تأكيد بر اهتمام و توجه همه جانبه به اين كتاب آسماني صورت پذيرفته است. تأثير شگرف آموزه هاي اين كتاب، بر روح و جان آدمي - به دليل وحياني بودن آن- بر دوست و دشمن پوشيده نيست. روزه داران نيز همچون ديگر آحاد بشري - و بلكه بيشتر از آنان _ در معرض بهره گيري از اين فضاي روحبخش و معنوي قرار دارند. آنها اگر بخواهند زنگار دل خويش را بزدايند و از فاصله خويش با خالق هستي قدري بكاهند، ناگزير از انس با قرآن و تلاوت آيات وحي هستند.
البته چنانچه قرائت، با تأمل و درنگ در مفاهيم والا و ارزشمند آن همراه گردد، بدون ترديد؛ بر حجم تأثيرات آن خواهد افزود. پيامبر گرامي اسلام حضرت ختمي مرتبت، در سخني از يك حقيقت پنهان در وجود آدمي پرده برداشته و مي فرمايد: دل همچون آهن زنگار مي گيرد، زنگار دلهايتان را با تلاوت قرآن صيقل دهيد .
نقش منحصر به فرد و بي بديل قرآن در پيرايش باطن و طهارت روح، بايسته توجه روزه داران در اين ماه مبارك است، از اين رو؛
۱. قرائت همه روزه آيات و لو در حدّ چند آيه، به ويژه در حال و هواي اين ماه، مطلوب و مورد سفارش است.
۲. تأمّل در معاني و بلكه تفسير آيات، در كنار تلاوت زيبا و دلنشينِ آنها، حداقلّ وظيفه اي است كه از پيروان پيامبر مكرّم اسلام (ص) انتظار مي رود.
۳. عمل به دستورات و خواسته هاي اين كتاب آسماني، هدف اصلي از تشريع اين قانون اساسي مسلمانان به شمار مي رود. از اين رو؛ پياده سازي اين فرامين نوراني _ ولو به گونه اي تدريجي _ خواست پيام آور مكتب حياتبخش اسلام است.
۴. زيبا سازي هاي شكلي و ظاهري آيات قرآن در قالب هاي صوت و لحن و...، و يا حفظ آنها به صورت ترتيبي و يا موضوعي _ كه در جاي خود، لازم و شايسته است _ نبايد مانع تدبّر و تعمّق، و سپس به كاربستن آموزه هاي وحياني آن، گردد. از اين رو؛ قراء و حفّاظ قرآن، رسالتي سنگين در توسعه فرهنگ مفهومي قرآن بر عهده دارند. آنان بايد از پيشقراولان عمل به آيات وحي بوده و زنگار دل خويش را با قرآن بزدايند تا الگويي مناسب براي جامعه اسلامي قلمداد شوند.

آلودگي هواي تهران
001155.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دايي خوسه
روساريو همكلاسي من دختر جالبي بود.هميشه از قوم و خويش هاي پولدارش تعريف مي كرد. توي كلاس ما فقط او قوم و خويش پولدار داشت. ما به داستان هاي عجيب و غريب او از سفر هاي خارج گوش مي داديم و در خيال خودمان همراهي اش مي كرديم. گاهي شكلات هاي خوشمزه سوييسي هم مي آورد. برادرم مي گفت ما هم اگرخانواده درست و حسابي داشتيم سفر خارج كه سهل است كره ماه هم مي رفتيم.
يك روز دايي خوسه او از پورتو پرنس با يك كاديلاك بزرگ كروكي آمد. به خواهش روساريو همه را سوار كرد. سر چهارراه دوم پليس آژير كشان ماشين را دنبال كرد. خوسه از ماشين بيرون پريد و در رفت.مأمورها او را گرفتند.بعد از آن روساريو سفرهاي خارج از كشورش تمام شد.
يولاندا بدرگال / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
حفظ آمادگي در زندان
ولينگتن: قهرمان سابق بدنسازي كشور نيوزلند به جرم وارد كردن مواد مخدر به اين كشور به 5/10 سال حبس محكوم شده است اما وي قصد دارد تا به هر قيمت ممكن آمادگي بدني خود را حفظ كند.با توجه به اينكه استفاده از وزنه در زندان ممنوع است وي از ساير زندانيان به عنوان وزنه استفاده مي كند.به عبارتي ديگر وي چندين بار در طول روز زندانيان را با دست روي سر مي برد تا اينكه آمادگي عضلاتش حفظ شود.
تقليد زندگي شير
پكن: يك شاعر و هنرمند در چين براي ابراز همدردي با شيرها قصد دارد به مدت 10 روز در قفس يك شير به زندگي بپردازد.اين مرد از سه روز قبل خود را در قفس يك شير(البته شيري در اين قفس وجود ندارد) زنداني كرده و دقيقاً مانند اين حيوان زندگي مي كند.وي در طول اين مدت مانند يك شير گوشت خام مصرف خواهد كرد.سال گذشته وي با تقليد از پرندگان بر فراز يكي از ساختمانهاي اداري شهر پكن براي خود لانه ساخت و به مدت يك ماه زير آفتاب و باران زندگي كرد.
سرقت لوله هاي ساختمان
ليسبون: افزايش بي سابقه قيمت مس در كشور پرتغال باعث شده تا سارقان فعاليت خود را در اين حوزه متمركز نمايند.دو شب قبل ساكنان يك آپارتمان 10 طبقه در پرتغال به دليل سرقت لوله هاي مسي ساختمان در آستانه مرگ قرار گرفتند.داستان از اين قرار بود كه سارق تمام لوله هاي مسي ساختمان را به سرقت برده بود به همين دليل نشت گاز، ساختمان را در آستانه انفجار قرار داد.خوشبختانه با اقدام سريع آتشنشاني ساختمان تخليه شد و همه چيز به خير و خوشي به پايان رسيد.
درمان سرماخوردگي
واشنگتن: دانشمندان دانشگاه ويرجينيا روز گذشته در پايان چند سال تحقيق در مورد بيماري سرماخوردگي اعلام كردند بهترين راه پيشگيري از ابتلا به اين بيماري شستن دستها چندين بار در طول روز است.فردي كه بر اثر ابتلا به سرما خوردگي با آبريزش بيني مواجه است در 35 درصد موارد ويروس سرماخوردگي را به اشياء مختلف مانند دستگيره در، گوشي تلفن و حتي كليد برق منتقل مي كند.اين ويروس  در 30 درصد موارد تا 24 ساعت روي شيء باقي مي ماند به همين دليل اگر شخص ثالث از همان شيء استفاده بكند ويروس سرماخوردگي به دستش منتقل خواهد شد.در صورتي كه شخص به بيني و يا چشمان خود دست بزند بلافاصله مبتلا به سرماخوردگي مي شود.به همين دليل پزشكان به مردم توصيه مي كنند براي جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي به طور مرتب دستهاي خود را با صابون بشويند.
سارق خونسرد
كاليفرنيا: يك سارق خونسرد در آمريكا به دام پليس افتاد.وي پس از اينكه وارد يك منزل شد با رستوران محل تماس گرفت و سفارش پيتزا داد.وي همچنين لباسهايش را داخل ماشين لباسشويي ريخت و آنها را شست.البته هنگامي كه در حال ميل كردن پيتزا بود صاحبخانه از راه رسيد و با خبركردن پليس وي را به دام انداخت.
فرود اضطراري به خاطر همستر
وين: وجود يك همستر داخل يكي از هواپيماهاي شركت هواپيمايي اتريش خلبان را مجبور به فرود اضطراري كرد.در اواسط پرواز مايوركا اسپانيا به مقصد گراتس اتريش يكي از مسافران اطلاع داد همستري كه به صورت غيرقانوني وارد هواپيما كرده بود فرار كرده است.با توجه به اينكه خلبان بيم آن را داشت كه اين حيوان سيم كشي هاي هواپيما را بجود فرود اضطراري انجام داد و مسافران باقي مانده مسير را با اتوبوس طي كردند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |