يكشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۸ - Oct 1, 2006
توريسم دريايي را هم به زير مجموعه هاي گردشگري كشورمان اضافه كنيم
گام هاي كوچك، موانع بزرگ
سارا طالبي زاده
000999.jpg
صنعت، موتور اقتصادي كشور ها است و صنعت دريايي، جزيي از آن محسوب مي شود، جزيي كه به خاطر بهره هاي فراوانش، به نوعي صنعت مادر ناميده شده است.
صنعت كشتي سازي، يكي از اجزاي اصلي و مهم صنايع دريايي به شمار مي رود كه مي تواند عامل عمده توسعه صنعتي و اقتصادي كشورها و زمينه ساز مناسب براي رشد صنايع جانبي آن باشد.
شايد در نگاه نخست، اين طور به نظر برسد كه اين صنعت، سودآور نيست و سرمايه گذاري در آن، نوعي ريسك به حساب مي آيد.
اما حضور كشورهايي چون ژاپن، چين و كره جنوبي در اين صنعت و تلاش هاي پي درپي شان براي جذب بازارهاي بزرگتر و بهتر، قطعاً  پاسخي منفي به فرضيه مطرح شده دارد.
اين كشورها، به اين باور دست يافته اند كه اين صنعت در دنيا، مركز توليد، اشتغال و سرمايه است و بهره گيري صحيح از آن، مي تواند هزاران فرصت شغلي ايجاد كرده و درآمد ارزي در خور توجهي را نصيب كشورشان كند و اين دقيقاً  همان موضوعي است كه ما به راحتي از كنار آن گذشته ايم.
نگاهي گذرا به آمارهاي جذب توريست هاي دريايي درجهان، اين نكته را به ما گوشزد مي كند كه، ما با داشتن 1700 كيلومتر مرز آبي در جنوب و 991 كيلومتر مرز آبي در شمال و با داشتن چندين درياچه، تالاب، سد و صدها رودخانه قابل استفاده، از قافله پروژه هاي گردشگري آبي، عقب مانده ايم؛ پروژه هايي كه قطعاً  در كوتاهترين زمان ممكن، بيشترين بازدهي را برايمان به ارمغان خواهند آورد.
توريسم دريايي ايران، درگام نخست
خبر افتتاح يك مركز توريستي- دريايي خصوصي در سواحل رامسر در ارديبهشت ماه 85 ، نويدي بود براين موضوع كه، ايران هم به زمره كشورهاي داراي تروريسم آبي پيوسته است، صنعتي كه خود مي تواند در كنار جاذبه هاي بي شمار طبيعي و ميراث فرهنگي به جا مانده از اجدادمان، سهم بيشتري از سبد ميلياردي توريسم را به ما اختصاص دهد.
اين مركز توريستي كه با هزينه يك ميليارد و 650 ميليون توماني و به همت بخش خصوصي و با سرمايه گذاري هاي شخصي و با عبور از تمامي موانع و مشكلات موجود، در سواحل درياي خزر به بهره برداري رسيد، بستري شد براي آينده صنعت گردشگري دريايي در ايران تا زمينه ساز حضور ساير سرمايه گذاران داخلي و خارجي- در اين عرصه باشد، اما...
مهندس حميد سليماني مقام، مدير پروژه  فرا ساحلي شركت كيش پارس مارين در خصوص موانع اجرايي اين طراح چنين اظهار مي دارد كه: براي چنين طرحي، بيش از 14 سازمان و دستگاه بايد اظهار نظر كنند كه حتي در برخي از موارد، تضادهايي نيز در دستورالعمل هاي اين سازمانها وجود دارد. قطعاً  صنعت توريسم دريايي در كشور، نيازمند يك متولي مشخص است كه بتواند هماهنگي هاي لازم را با دستگاه هاي ذيربط به عمل آورد كه در اين صورت است كه سرمايه گذار، راغب به سرمايه گذاري در بخش توريسم، به ويژه توريسم دريايي خواهد شد.
مهندس كتايون معيني، مدير عامل و رئيس هيأت مديره اين شركت نيز در خصوص امكانات اين مجتمع خصوصي بيان مي دارد كه اين مجتمع بزرگ تفريحي فراساحلي با صرف اعتبار ميلياردي، بدون اخذ هيچ نوع اعتبار يا وام بانكي، ساخته شده است و شامل باشگاه آبي مارين با ورزش هاي هفت گانه دريايي، آژانس خدمات توريستي، پيست دوچرخه سواري، استخرهاي بادي، نمايشگاه و بازار محلي و همچنين كشتي تفريحي رامسر يك با ظرفيت 130 نفر است كه درصورت حمايت از سوي سازمان ها و ارگان هاي مربوطه، فازهاي تكميلي و همچنين اجراي فاز دوم در منطقه باغ ملي رامسر نيز به بهره برداري خواهد رسيد.
رقابت سالم؛ رشد اقتصادي، بهبود كيفيت
درفرم كارآفريني از من پرسيده شده بود، رقيب شما در اين عرصه كيست؟ و من نوشتم: متأسفانه!  رقيبي وجود ندارد. هيچ كشتي سازي در اين جا رقيب من نيست...
كتايون معيني با بيان اين جملات، مي افزايد: اگر كشتي سازي در اين منطقه باشد، من قطعاً  براي رقابت و استفاده از فضاي آن، مجبور به طراحي كشتي هاي بهتر، لوكس تر و ايمن تر خواهم بود كه اين خود، بيانگر رشد اقتصادي در هر منطقه اي خواهد بود.
قطعاً  گردشگر سرمايه است و اين سرمايه نيازمند امكانات رفاهي است.
تا رقابت سالمي در ميان نباشد، كيفيت واژه اي خواهد بود كه در اين عرصه  جايي نخواهد داشت و تا كيفيت مطرح نباشد، چرخ اقتصادي نخواهد گرديد و اينها همه يعني ركود، در جا زدن و هيچ سهمي از توريسم و توريست نبردن!
تبليغات عامل بقا
تبليغات، يكي از مهمترين عوامل مؤثر در توسعه گردشگري به شمار مي رود كه متأسفانه ما به راحتي از كنار آن گذشته ايم.
همين بيلبوردها، كاتالوگ ها و يا تابلوهاي راهنما، مسلماً  در آگاهي دادن و جذب توريستي كه وارد منطقه مي شود، بسيار كارآمد و مؤثرتر خواهد بود، اما در اين رابطه نيز، متأسفانه سيستم هاي اداري دست و پاگير، مشكلات و موانعي ايجاد كرده اند تا بيش از پيش، صنعت گردشگري ايران در پيچ و خم جاده بوروكراسي، در جا بزند. من فكر نمي كردم، اگر بخواهم تابلويي براي گردشگران نصب كنم كه آنها به طرف اين موج شكن تفريحي، راهنمايي شوند، سه ماه تابستان با تمام مسئولان شهر، نامه نگاري كنم و آخر هم هيچ پاسخ منطقي دريافت نكنم. حتي اجازه نصب بيلبوردها هم به من داده نشد. پس يك گردشگر، چگونه بايد از امكانات رفاهي اين شهر با خبر شود!
جزيره مصنوعي، پروژه آتي
مسلماً ، ديدن نور و چراغ يك جزيره در دل تاريكي خزر، جلوه اي خاص به اين بزرگترين درياچه جهان خواهد بخشيد كه خود مي تواند جاذبه توريستي تازه اي درگردشگري دريايي ايران محسوب شود.
جزيره شناور كه وسعتي برابر 2500 متر مربع دارد، پروژه اي است كه اگر سازمانها و ارگانهاي مربوط همكاريهاي لازم را انجام دهند، فروردين ماه سال آتي، ميزبان گردشگران بي شماري خواهد بود.
اين جزيره شناور، در اصل سالن سرپوشيده اي است كه مي توان از آن براي امور فرهنگي، ورزشي و تفريحي استفاده كرد. هزينه ساخت و بهره برداري اين پروژه 5/1 ميليارد تومان برآورد شده است و قطعاً باز خورد مثبتي در زمينه جذب توريست در اين منطقه خواهد داشت.
مهندس سليماني در ادامه چنين بيان مي دارد كه با اجراي اين پروژه، حضور ايران در آبهاي خزر بيشتر خواهد شد و اين ميزان حاكميت ما بر اين آبها را افزايش خواهد داد.
حمايت كنيم
در شرايطي كه كشورهاي جهان هر روز با نوسانات شديد اقتصادي مواجه هستند، قطعاً  وجود سرمايه گذاراني خوش فكر براي جذب سرمايه هاي ارزي، در هر كشور غنيمتي گرانبهاست.
اما به واقع، ما به عنوان سرزمين هفت اقليمي كه جاذبه هاي بكر طبيعي و تاريخ تمدن چند هزار ساله دارد. چگونه از حضور چنين سرمايه گذاراني استقبال مي كنيم؟
به راستي، ارگان ها و سازمانهاي ذيربط چه ميزان، همكاري هاي لازم را با آنها و پروژه هاي سودآورشان به عمل مي آورند؟
اصلاً ،  جايگاه سرمايه گذاراني اين چنين، در كدام چارچوب و قانون قرار گرفته است؟ و به واقع، ميزان حمايت ها و تشويق ها به چه اندازه است؟
كمي فكر كنيم!  بازنگري هاي اساسي لازم است، از قافله صنعت سودآوري چون توريسم، عقب مانده ايم!

گفت و گو
قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري:
برنامه ريزي با دولت اداره امور با بخش خصوصي
حميد دهقان
000996.jpg
هنگام برگزاري نمايشگاه بين المللي جهانگردي مشهد در شهريورماه، حميد بقايي قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پس از ديدار از بخش هاي مختلف نمايشگاه در يك كنفرانس مطبوعاتي به پرسش هاي خبرنگاران حاضر در نمايشگاه پاسخ داد. در آن گفت وگو، امكان طرح همه پرسش ها از سوي همه خبرنگاران ميسر نشد. آن چه در پي مي آيد گفت  وشنودي است كه در تهران و در دفتر وي، در ارتباط با برخي مسايل مبتلابه گردشگري در كشورمان صورت پذيرفته است.
بقايي درباره اهميت گردشگري در جهان مي گويد: امروز گردشگري دغدغه خاطر همه ملت ها شده است. همه به سير و سياحت روي آورده اند. در بسياري از كشورها دولت با هزينه خود، مردم را از طبقات مختلف؛ دانش آموز، دانشجو و بازنشسته، گروه گروه به ديدن كشورهاي جهان ترغيب و تشويق مي كند و تسهيلات فراواني در اختيار آنان قرار مي دهد. گروه هاي گردشگر براي سفرهاي خود به كشورهاي جهان برنامه هايي تنظيم مي كنند كه حتي دورافتاده ترين و كوچكترين كشورها را هم از برنامه سفر خود فراموش نكنند. وي اضافه مي كند: در كشور خودمان هم اشتياق و علاقه به سفر مدتي است كه روز به روز رونق بيشتري پيدا مي كند. اگر در گذشته، خانواده ها داشتن فاميل و نزديكان را در شهري و دياري بهانه سفر قرار مي دادند، امروز كمتر خانواده اي است كه در سال حداقل يك بار به سفر زيارتي و سياحتي نرفته باشد. وي خاطرنشان مي سازد: امروز از هر دانشگاهي، استادان و دانشجويان و فارغ التحصيلان چندين طرح گردشگري تهيه شده را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارايه مي دهند. اين هم يك نمونه ديگر از رونق يافتن گردشگري است. هم اكنون بيش از دو هزار آژانس مسافرتي در كشور فعاليت مي كنند و تقاضاهاي بسياري، براي دريافت مجوز به سازمان مي رسد و اين تقاضاها تحول چشمگيري را در فرهنگ سفر مردم روشن مي سازد.
كنفرانس مطبوعاتي مشايي
از بقايي پرسيدم اكنون يك سال از ماموريت گروه شما در سازمان سپري شده است. در اين مدت چه كارهايي انجام شده است و با تجربه اي كه در اين مدت به دست آورده ايد چه برنامه هايي براي ميراث فرهنگي و گردشگري آينده داريد؟ وي گفت:  در چند مورد معاونان و مسئولان سازمان در مصاحبه هاي خود مطالبي را عنوان كرده بودند كه چندان با يكديگر همخواني نداشت؛ به همين دليل اخيراً كميته امور رسانه ها تشكيل شده كه اولاً برنامه هاي تبليغاتي و بازاريابي صداوسيما را تصويب و سپس به مرحله عقد قرارداد براي تهيه و پخش برساند و ثانياً مطالب كنفرانس هاي خبري رياست سازمان و معاونان را تنظيم كند و اين كميته همزمان با هفته گردشگري و روز جهاني جهانگردي تصميم گرفت كه گزارش عملكرد يك ساله، زمان و برنامه هاي تدوين شده براي آينده را، آقاي مشايي رييس سازمان در كنفرانس مطبوعاتي به اطلاع مردم برساند. شما هم بهتر است براي آگاهي از اين موارد منتظر اطلاع رساني رييس سازمان باشيد!
طرح ملي گردشگري
بقايي درباره سرنوشت طرح ملي توسعه گردشگري كه دوره رؤساي پيشين سازمان ايرانگردي و جهانگردي تدوين شده است، مي گويد: اين طرح در حال بررسي و مطالعه كارشناسي است و به  نظر من براي تهيه آن هزينه زيادي صرف شده و بايد طرح اجرا شود. كارهاي بسياري بايد براي به حركت درآوردن چرخ گردشگري انجام شود كه بخشي از آن به عهده دولت و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است و قسمت ديگر را بايد بخش خصوصي انجام دهد.
وظيفه دولت و سازمان اين است كه زيرساخت ها را آماده كند، جاده ها را بسازد، امنيت را به وجود آورد و امكانات را براي آسايش گردشگران خارجي و داخلي فراهم سازد. ما بايد همه دستگاه هاي مرتبط با گردشگري را مجاب كنيم كه مسئوليت هاي خود را به خوبي انجام دهند و در همه نقاطي كه گردشگران سفر مي كنند از هر لحاظ امنيت خاطر داشته باشند. داشتن درمانگاه مناسب، پزشك، آب آشاميدني، اقامتگاه هاي مناسب و مردمي كه با گردشگران با مهرباني رفتار كنند و اصناف و پيشه وران انصاف داشته باشند و به گردشگران گرانفروشي نكنند، از مسايل و موارد اساسي صنعت گردشگري محسوب مي شوند.
بخش خصوصي
بقايي مي گويد: ما تصميم داريم بخش خصوصي را براي ساماندهي گردشگري فعال كنيم. وظيفه ما برنامه ريزي و نظارت است. مقدمات تشكيل كانون ملي جهانگردي فراهم شده كه با تشكيل آن همه دست اندركاران صنعت گردشگري در آن حضور خواهند داشت. ما از تعامل با دانشگاهيان و بهره مندي از طرح ها و نظريات آنان استقبال مي كنيم. بروشور و ساير توليدات فرهنگي به وابسته هاي فرهنگي در خارج كشور ارسال مي كنيم و براي فراهم ساختن بستر فعاليت بخش خصوصي با اختصاص تسهيلات لازم تلاش خواهيم كرد. بقايي در مورد نگراني هتلداران بخش خصوصي از فعاليت هتل ها و ميهمانسراهاي سازمان ها و ارگان هاي دولتي در نقاط مختلف كشور، اظهار داشت: از لحاظ كارشناسي حفظ و نگهداري اين قبيل ميهمانسراها توجيه اقتصادي ندارد. چنانچه دارندگان ميهمانسراهاي دولتي با بخش خصوصي وارد مذاكره شوند، اين امر به نفع هر دو طرف خواهد بود.

پس از اعلام نظر كميته فني ميراث فرهنگي
خانه امام خميني(ره) در قم بازسازي مي شود
001002.jpg
گروه علمي فرهنگي - به گفته  مدير اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم، پس از اعلام نظر كميته  فني، عمليات اجرايي باز سازي خانه  امام خميني (ره) در قم آغاز مي شود.
فخر الدين صابري در اين باره به همشهري گفت : پس از آن كه طرح مطالعاتي استحكام بخشي و مرمت خانه  امام خميني (ره) در كميته  فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به نتيجه   نهايي برسد، عمليات اجرايي بازسازي اين خانه آغاز مي شود.
وي همچنين گفت: شرح خدمات مربوط به باز سازي و مرمت خانه  تاريخي يزدان پناه تهيه شده است و تلاش مي شود، براي مطالعه و مرمت باقي مانده  اين ساختمان با هدف احداث موزه  مردم شناسي قرارداد بسته شود. او اظهار كرد: كارشناسان حوزه  ميراث فرهنگي در حال شناسايي و تهيه  آثار فرهنگي و تاريخي مردم براي نمايش در موزه  مردم شناسي اند، كه اين آثار نوع زندگي، فرهنگ و هنر مردم را در زمان هاي گذشته نشان مي دهند.
صابري افزود: مطالعه  طرح مرمت و باز سازي بازار تاريخي كهنه نيز به پايان رسيده  است و عمليات باز سازي، احيا و مرمت راسته  بازار كهنه كه 160 مغازه با معماري صفوي دارد، آغاز شده است.

بر پايي همايش نغمه ها و آيين هاي اقوام ايراني در تهران
گروه علمي فرهنگي- نخستين  همايش  گذري  در نغمه ها و آيين هاي  اقوام  ايراني  امروز  به  مناسبت  هفته  گردشگري  در محل  سازمان  ميراث  فرهنگي ، صنايع  دستي  و گردشگري  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري ، يافتن  وجوه  مشترك  موسيقي  اقوام  ايراني  و موسيقي  كشورهاي  همسايه  از جمله  اهداف  برپايي  اين  همايش  است .
گروه  موسيقي  محلي  كردستان  به  سرپرستي  عليرضا ظهيرنيا، گروه  خراسان  به  سرپرستي  فاروق  كياني ، گروه  تركمن  صحرا به  سرپرستي  قليچ  انوري  و گروه  موسيقي  آذربايجاني  به  سرپرستي  عاشيق  حسن  اسكندري  در اين  همايش  به  اجراي  برنامه  مي پردازند. در اين  برنامه  محسن  حجاريان ، علي  معلم  دامغاني  و حميدرضا اردلان   به  سخنراني  در خصوص  موسيقي  سنتي  ايراني  مي پردازند.
قرار است  دو گروه  موسيقي  سيمرغ  و هما وابسته  به  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  نيز در اين  همايش  به  اجراي  برنامه  بپردازند. اين  همايش  از ساعت  16   در محل  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  در خيابان  آزادي ، نبش  زنجان  برگزار خواهد شد.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |