يكشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۸ - Oct 1, 2006
در دوره منتهي به آگوست۲۰۰۶ ميلادي
۲.6ميليارد دلار در بورس تهران سرمايه گذاري شد
گروه بورس-- هر چند در 8ماهه سال 2006 ميلادي ارزش داد و ستدها در بورس تهران به 2.6ميليارد دلار رسيده، اما آمار حاكي از كاهش اين رقم نسبت به دوره مشابه سال 2005 است.به گزارش همشهري، ارزش كل نقدينگي سرازير شده به سوي بورس در دوره سپري شده از سال 2006 ميلادي 55درصد كاهش داشته است. در عين حال آمار فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار نشان مي دهد، روند حركت بورس تهران به سوي بهتر شدن اوضاع است. طبق اين آمار در آگوست 2006 ارزش داد و ستدها در بازار سهام تهران به 358 ميليون دلار رسيده كه حدود 80ميليون دلار نسبت به جولاي بيشتر است.طبق اين آمار ارزش كل دادوستدها در بورس تهران ظرف ماه هاي مارس، مي، ژوئن و آگوست از مرز 350ميليون دلار فراتر رفته است.
مقايسه
آمار عملكرد 6/2 ميليارد دلاري در حالي براي بورس تهران رقم خورده كه در همسايگي ايران و در بورس استانبول متقاضيان سرمايه گذاري از اول سال۲۰۰۶ ميلادي، 163ميليارد دلار سهام خريد و فروش كرده اند. ارزش دادوستدها در بورس استانبول نسبت به سال 2005 ميلادي 43 درصد رشد نشان مي دهد.
در بورس مصر معروف به بورس قاهره و اسكندريه نيز ارزش دادوستدها تا 11 برابر ارزش مبادلات سهام در بورس تهران تخمين زده مي شود به طوري كه از اول سال جاري ميلادي تاكنون 32ميليارد دلار از نقدينگي سرمايه گذاران براي خريد سهام و ساير اوراق بهادار پرداخت شده است.
اين گزارش حاكي است : ارزش مبادلات ماهانه در بورس استانبول در طول دوره سپري شده از سال۲۰۰۶ميلادي بين 14 تا 27 ميليارد دلار در نوسان بوده است. در مصر نيز ارزش دادوستدهاي ماهانه بورس قاهره و اسكندريه در محدوده 3 تا 6 ميليارد دلار در نوسان بوده است.
جهان
طبق آمار فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار در جولاي 2006 ارزش كل دادوستدها در بورس هاي معتبر جهان به شدت افت كرده و براي اولين بار در سال جاري ميلادي به پايين تر از 5هزار ميليارد دلار تنزل كرده است.
بر اين اساس تا پايان آگوست۲۰۰۶ بورس نيويورك با توجه به دادوستدهاي 14 هزار و 700 ميليارد دلاري انجام شده در آن، پررونق ترين بورس جهان بوده است. بورس نزدك نيز با توجه به انجام 7 هزار و 900 ميليارد دلار دادوستد در آن، رتبه دوم را به خود اختصاص داده، در رتبه سوم هم بورس لندن با ارزش مبادلاتي در حدود 4هزار و 800 ميليارد دلار جاي گرفته است. ارزش دادوستدها و بورس توكيو هم از مرز 4هزار ميليارد دلار فراتر رفته تا اين بورس در جايگاه چهارم جهان و رتبه اول بين بورس هاي آسيايي قرار بگيرد.

فراز و نشيب 6 ماهه شاخص بورس
فارس- شاخص كل بورس اوراق بهادار در طول شش ماه اول سال با مقاومت و حمايت و افت و خيز مشهودي همراه و بعد از سقوط ناشي از بازگشايي نمادها اين روزها با وضعيت ترميمي و روند صعودي مواجه شده است.
بررسي ها حاكي است، شاخص بورس در عدد 9هزار و 69 داراي نقطه حمايت بوده و از اين عدد پايين تر نيامده و همچنين در رقم 9هزار و 607 واحد با مقاومت مواجه شده و قادر به عبور از اين نقطه نشده است.
بر اساس اين بررسي ها در طي دوره ابتداي سال تا پايان شهريور، بعد افت و خيز محدود دماسنج بورس و روند رو به رشد آن تا هفته اول تيرماه و پايان فصل مجامع، به دليل بازگشايي نماد شركت هاي بزرگ و ديگر نمادهاي متوقف، دماسنج بورس با ريزش هاي پياپي مواجه شد. به طوري كه كمترين رقم شاخص كل مربوط به 4 مرداد ماه بعد از ريزش 225 و 244 واحدي با عدد 9 هزار و 69 واحد رقم خورد.
در پايان شهريور شاخص كل براي عبور از خط مقاومتي 9 هزار و 607 واحدي فقط 119 واحد ديگر فاصله داشت كه اين فاصله در 7 مهر به كمتر از 59 واحد رسيده است كه به نظر مي رسد با ادامه روند افزايش قيمت سهام و افزوده شدن نمادهاي متوقف به تابلوي معاملات ظرف كمتر از يك هفته فعالان شاهد عبور شاخص از مرز 9 هزار و 607 واحد و ترسيم كانال جديدي باشند كه ادامه آن شكستن مرز رواني 10 هزار واحد است؛ عددي كه سال گذشته تلاش بسيار شد تا روند نزولي شاخص از اين خط عبور نكند.
با اين حال و با در نظر گرفتن اصل عدم قطعيت و تاثير شرايط پيرامون نمي توان قاطعانه گفت چنين پيش بيني هايي تحقق خواهد يافت بلكه تنها مي توان حدس زد و اميدوار بود.

صعود در نخستين روز هفته
001032.jpg
گروه بورس- تحولات بازار سهام شركت هاي معادن و فلزات، نفت بهران و ساختمان ايران منحني شاخص عملكرد بورس تهران را در نخستين روز هفته صعودي نمايش داد.به گزارش همشهري، ديروز در كنار فشار سه شركت ياد شده، سهام شركت  هاي  توليد كننده سيمان هم بار ديگر نقشي اساسي در روند حركت رو به صعود شاخص بورس ايفا كردند.اين گزارش حاكي است: صعود شاخص بورس طي روز شنبه در حالي روي داد كه عملكرد سهام سايپا و تراكتورسازي به گونه اي بود كه تصور مي رفت اين دو شركت در نهايت به وزنه افت شاخص تبديل شوند. اما مقاومت سهام سيمان، دارو و انبوه سازان شكل ديگري به بورس تهران داد.
نوسان
پرونده شاخص كل قيمت سهام در پايان وقت معاملات ديروز با 8/6 واحد رشد بسته شد به اين ترتيب شاخص كل به رقم 9 هزار و 555 واحد رسيد. در اين روز در تالار اصلي شاخص عملكرد بازار 6/7 واحد مثبت بود و در تالار فرعي شاخص 8/3 واحد بالا رفت.شاخص بازده بازار هم در پايان معاملات ديروز 1/21 واحد افزايش يافت تا چند گام ديگر به سقف 30 هزار واحد نزديك شود.از سوي ديگر در طول روز شنبه حركت شاخص هاي صنعت ومالي هم نوا با يكديگر ترسيم شد به طوري كه همزمان با رشد 5 واحدي شاخص سهام صنعتي بورس، شاخص واسطه گري هاي مالي نيز 25 واحد افزايش يافت.
گروه ها
ديروز در ميان گروه هاي صنعتي شاخص عملكرد گروه هاي كاشي و سراميك، مواد غذايي، قندوشكر، خودرو و ماشين آلات و تجهيزات روندي روبه نزول را طي كرد.اما در مقابل شاخص گروه نفت به واسطه عملكرد نفت بهران 247 واحد رشد را در كارنامه خود به ثبت رساند ضمن اين كه شاخص گروه راديو و تلويزيون 15 واحد افزايش يافت.

سه فضاي حركت جديد در بورس تهران
001038.jpg
گروه بورس- هفته اول پاييز صحنه شكل گيري سه فضاي حركت جديد در بورس تهران بوده است.
به گزارش همشهري، از اول مهرماه به اين سو شركت هاي ساختماني نظير ساختمان ايران، آبادگران و ساختمان اصفهان نخستين صحنه بازي را در تالارهاي مبادلات سهام شكل داده اند. در اين ميان قيمت سهام ساختمان ايران 2/8 درصد، آبادگران 1/7 درصد و ساختمان اصفهان 3/6 درصد افزايش يافته، در اين مدت تعداد خريداران سهام سه شركت يادشده به مرز 500 نفر رسيده كه از عمق به نسبت مناسب بازار سهام اين شركت ها حكايت دارد.
اما در دومين صحنه بازي سهام، تكين كو و گاز لوله پس از دو سال بار ديگر مورد توجه قرار گرفته اند. اين دو شركت كوچك كه از زيرمجموعه هاي سرمايه گذاري پتروشيمي به حساب مي آيند پس از مدت ها ركود در آغاز پاييز رشد قيمت هاي 5 تا 7 درصدي را تجربه كرده اند.
تعداد خريداران سهام تكين كو و گاز لوله در 7 روز گذشته حداكثر 90 نفر بوده، اين تعداد در مجموع دو هزار ميليارد ريال از نقدينگي شان را براي خريد سهام دو شركت ياد شده پرداخته اند. اما در سومين صحنه اوج گيري دوباره سهام صدرا جالب توجه مي نمايد. سهام صدرا در زمستان 82 به طور كامل به بخش خصوصي واگذار شد اما از آن پس نزول ارزش سهام اين شركت پي درپي ادامه داشته، اين سقوط سهام، سرمايه گذاري بانك ملي دارنده 25 درصد سهام صدرا را هم به زير كشيد. حالا بار ديگر سهام صدرا صعودي شده به طوري كه در هفته اول پاييز قيمت سهام اين شركت 2/8 درصد بالا رفته و 700 نفر سهام آن را خريده اند ضمن اين كه 900 نفر ديگر در صف خريد ايستاده اند. نكته جالب توجه آن كه رشد قيمت سهام صدرا در حالي روي مي دهد كه مديرعامل اين شركت از دلايل و رشد اخير ابراز بي اطلاعي مي كند.

صف خريد صدرا و سرمايه گذاري
بانك ملي از 1500 نفرگذشت
001035.jpg
گروه بورس- صف خريد سهام صدرا و سرمايه گذاري بانك ملي ديروز از 1500 نفر گذشت.
به گزارش همشهري، صدرا و سهامدار عمده آن سرمايه گذاري بانك ملي در 10 روز اخير در حالي مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته اند كه هيچ خبر موثقي نه از طريق سازمان بورس و نه از زبان مديران اين شركت ها درباره تحولات احتمالي به وجود آمده در باره آنها در اختيار بازار قرار نگرفته است.ديروز تقاضاي 917 نفر براي 8/8 ميليون سهام صدرا و 640 نفر براي 6 ميليون سهم سرمايه گذاري بانك ملي روي ميز كارگزاران باقي ماند. تا صف خريد سهام اين دو شركت از هفته قبل طولاني تر شود.
اين گزارش حاكي است: موج ديگر تقاضا هم چنان پشت سر سهام پتروشيمي ايجاد شده، به طوري كه ديروز 2200 نفر در صف خريد سهام سه شركت پتروشيمي خارك، اراك و اصفهان باقي ماندند. در موج سوم سهام معادن گل گهر و چادرملو حجم بالايي از نقدينگي بازار را به سوي خود جلب كردند.اين گزارش حاكي است: ديروز صف خريد سهام ساختمان ايران از 800 نفر فراتر رفت و سيمان فارس و خوزستان هم شاهد حضور 577 خريدار بود.اما در سوي ديگر بازار در حالي كه صف طولاني فروش سهام غدير ديگر موضوعي تكراري به حساب مي آيد، سرمايه گذاري بهمن نيز شرايطي مشابه، يافته ديروز حجم صف فروش سهام اين شركت به يكهزار نفر متقاضي عرضه نزديك شد. ضمن اين كه روز شنبه سرمايه گذاري گروه بهشهر نيز با صف فروش 456 نفري، به جمع جدول عرضه بورس تهران پيوست.

تغييرات قيمت سهام
001080.jpg
001083.jpg
001086.jpg
001089.jpg
001092.jpg
001095.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |