شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۴ - Oct 21, 2006
جشن بزرگ حزب الله در پاسداشت
روز جهاني قدس در بيروت
004209.jpg
گروه بين الملل جشن بزرگ حزب الله براي پاسداشت روز جهاني قدس، بعدازظهر ديروز با حضور صدها تن از شخصيتهاي سياسي، مذهبي و علمي  لبنان، فلسطين و ديگر كشورها در تالار يونسكوي شهر بيروت آغاز شد.
در اين آيين سليم الحص از نخست وزيران پيشين لبنان با اشاره به شكل گيري رژيم صهيونيستي در سرزمين هاي فلسطيني گفت: تقسيم فلسطين به دو قسمت از سوي سازمان ملل در واقع به اشغال اين سرزمين توسط باندهاي صهيونيستي رسميت بخشيد.
الحص در بخش ديگري از سخنانش طرح سران عرب را كه در بيروت و در سال ????براي برقراري صلح در منطقه مطرح شد، رد كرد.
بر اساس اين طرح در صورتي كه رژيم صهيونيستي به مرزهاي سال ????بازگردد و كشور مستقل فلسطين تشكيل شود، كشورهاي عرب اين رژيم را به رسميت خواهند شناخت و بين آنها جنگ خاتمه خواهد يافت.
نخست وزير سابق لبنان تأكيد كرد بازگشت اسرائيل به مرزهاي سال ????تنها بخشي از مشكلات فلسطينيان است و بسياري از مسايل مانندحق بازگشت فلسطينيان آواره به سرزمين مادري خود از جمله مهمترين مسايلي است كه بدون حل باقي مي ماند.
وي گفت: بر همين اساس، بايد قطعنامه هاي سازمان ملل كه بر بازگشت فلسطيني هاي پناهنده به سرزمينشان تأكيد دارد، اجرا شود.
سليم الحص خاطرنشان كرد: مساله فلسطين فقط مساله سرزمين و مرزها نيست، بلكه موضوع انسان است و آرمانهاي انساني و ملتهاي عرب هيچگاه راه حل نيمه را نخواهند پذيرفت.
جلوگيري از ورود ده ها هزار فلسطيني
به قدس
به مناسبت روز جهاني قدس هزاران نيروي پليس صهيونيستي براي جلوگيري از ورود نمازگزاران فلسطيني به قدس، در روستاي قديمي و اطراف حرم قدس شريف مستقر شدند و همه جاده هاي منتهي به روستاي قديمي را مسدود كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از غزه، نظاميان رژيم صهيونيستي از عبور ده ها هزار شهروند فلسطيني كه از غزه و كرانه باختري براي اداي نماز جمعه در مسجدالاقصي به بيت المقدس آمده بودند، جلوگيري كردند و حتي از ورود اهالي قدس كه كمتر از 45 سال سن دارند به مسجدالاقصي جلوگيري كردند.
در مراسم روز جهاني قدس در شهرهاي مختلف لبنان نيز مردم با سردادن شعارهاي ضدصهيونيستي و ضدآمريكايي بر ادامه راه مقاومت تا آزادي قدس اشغالي و قبله نخست امت اسلامي تأكيد كردند.
از طرف ديگر مردم مسلمان پاكستان با فريادهاي مرگ بر اسرائيل و مرگ بر آمريكا در مراسم روز جهاني قدس، انزجار خود را از ادامه كشتار ملت مظلوم فلسطين و محاصره قدس از سوي صهيونيست ها اعلام كردند.
شهرهاي پاكستان ازجمله كراچي، لاهور، پيشاور، راولپندي، كويته، حيدرآباد، مولتان و ساير نقاط اين كشور،ديروز صحنه بزرگترين اجتماع ضدصهيونيستي در روز جهاني قدس بود.
تظاهركنندگان از رژيم صهيونيستي به عنوان يك رژيم غاصب ياد كرده و از دولت ها و سازمان هاي بين المللي خواستند، بيش از اين مظلوميت ملت فلسطين را ناديده نگيرند.
تظاهرات روز جهاني قدس در شهرهاي اندونزي
هزاران مسلمان روزه دار با برپايي تظاهرات ضدصهيونيستي و ضدآمريكايي، اقدامات وحشيانه صهيونيست ها را در فلسطين اشغالي محكوم كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از كوالالامپور، هزاران نفر از مردم جاكارتا پايتخت اندونزي با شركت در تظاهرات روز جهاني قدس و تجمع در مقابل سفارت آمريكا جنايت هاي بي شمار رژيم اشغالگر قدس و حمايت آمريكا و متحدانش از اين رژيم غاصب را محكوم و شعارهاي ضدآمريكايي و ضدصهيونيستي سر دادند.
اندونزيايي هاي مسلمان براي حمايت مادي و معنوي از ملت مظلوم و ستمديده فلسطين اعلام آمادگي كردند.

رهبر كره شمالي: برنامه اي براي آزمايش
هسته اي جديد نداريم
گروه بين الملل- كيم جونگ ايل رهبر كره شمالي اعلام كرد كشورش برنامه اي براي آزمايش هاي هسته اي جديد ندارد. پنج شنبه وزير امور خارجه كره جنوبي كه دبير كل آينده سازمان ملل نيز هست هشدار داد در صورتي كه كره شمالي دومين آزمايش هسته اي خود را انجام دهد با واكنش قاطع جامعه جهاني مواجه خواهد شد. در عين حال مطبوعات ژاپن به نقل از كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا نوشتند اگر كره شمالي يك بمب ديگر منفجر كند، آمريكا اقداماتي در جهت مقابله به مثل اتخاذ خواهد كرد.
در ادامه رايزني ها براي كنترل بحران ناشي از آزمايش هسته اي كره شمالي، خبرگزاري رويتر گزارش داد يك هيات بلندپايه چين به سرپرستي وزير امور خارجه سابق چين به پيوينگ يانگ رفت تا براي جلوگيري از افزايش تنش ها، كره شمالي را تحت فشار قرار دهد. منابع خبري آمريكايي پيام چين به كره شمالي را شديداللحن توصيف كردند. رايس كه پس از ديدار از ژاپن به چين رفت، ابراز اميدواري كرده بود كه فرستاده چين بتواند مقامات كره شمالي را به خلع سلاح و بازگشت به مذاكرات متقاعد كند.
البته معاون وزير امور خارجه روسيه هفته گذشته از تمايل كره شمالي به بازگشت به مذاكرات شش جانبه خبر داده بود. اما ظاهراً كره شمالي شرط مذاكرات جديد را خودداري آمريكا از تلاش براي انزواي اقتصادي كره شمالي دانسته است.
هيات چيني كه به سرپرستي وزير امور خارجه چين به كره شمالي رفته بود نيز پس از 24 ساعت معطلي توانست با رهبر كره شمالي ديدار كند. ظاهراً رهبر كره شمالي از عملكرد چين رضايت ندارد.
رايس گرچه گفته مي شود براي نحوه اجراي قطعنامه 1718 شوراي امنيت به كشورهاي كره جنوبي، ژاپن و چين سفر كرده است اما در واقع هدف وي بازداشتن كره جنوبي و ژاپن از تلاش براي كسب سلاح هاي هسته اي بوده است. منابع غربي مي گويند رايس براي جلوگيري از مسابقه هسته اي در شرق آسيا به اين منطقه سفر كرده است.
رايس تعهد آمريكا براي دفاع از ژاپن و كره جنوبي را در توكيو و سئول اعلام كرد. وزير امور خارجه آمريكا در پكن نيز به مقامات چيني اطمينان داد كه نه كره جنوبي و نه ژاپن هيچ كدام در واكنش به اقدام كره شمالي، بدنبال مسلح كردن خود با تسليحات هسته اي نخواهند بود.

نگاه
اسرائيل باري بر دوش غرب
علي اصغر محمدي
.تأسيس اسرائيل، پروژه اي چندمنظوره بود كه در غرب طراحي شد. با كوچ  دادن يهوديان اروپايي بزرگترين مشكل اين قاره حل مي شد و همچنين در ادامه سلسله منازعات تاريخي غرب و شرق، اينك غرب متحدي ثابت در دل خاورميانه به وجود مي آورد تا به نيابت از آن اعمال فشار و كنترل شرق مسلمان را عهده دار شود.
بدين ترتيب اسرائيل به نيرويي تبديل شد كه با حمايت كامل سياسي و اقتصادي غرب به عنوان نماينده و حافظ منافع آن در منطقه عمل مي كرد. گرچه جنگ افزارهاي پيشرفته اسرائيل از سوي غرب تامين مي شد اما در هر حال غرب ديگر براي جنگ مستقيم با شرق مسلمان قرباني نمي داد؛و در مقابل ميزان حمايت سياسي و اقتصادي غرب از اسرائيل تقريباً هيچ سقفي نداشت.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران رژيم صهيونيستي خود را در برابر موج جديدي يافت كه با الهام گيري از انديشه هاي امام خميني(ره) روش هاي كاملاً متفاوتي را به ميدان آورده بود.
اعلام روز قدس توسط آن امام دورانديش در واقع به معناي ايجاد مناسبتي بود تا به نماد اصل حضور مردم در صحنه مقابله با رژيم صهيونيستي تبديل شود.
آن امام دريافته بود كه از ميان  برداشتن اين رژيم به ناچار همچون شكل گيري اش بايد مرحله اي باشد كه استمرار اين مراحل با حضور مداوم مردم تضمين خواهد شد. به جرأت مي توان گفت كه از آن هنگام تاكنون حتماً مراحل مهمي در مسير به زانو درآوردن كامل رژيم صهيونيستي طي شده است. اگر روزگاري قرار بود اسرائيل به عنوان متحد غرب در منطقه از منافع آن پاسداري نمايد، اينك پس از جنگ اخير لبنان شرايط به گونه اي درآمده است كه كشورهاي غربي ناگزير خود به جنوب لبنان آمده اند تا از حيات لرزان اسرائيل پاسداري كنند.
آنها به خوبي دريافته اند كه رژيم صهيونيستي نه تنها توان حمايت از منافع آنان را ندارد بلكه حتي قدرت دفاع از موجوديت خويش را نيز از دست داده است. حضور نيروهاي غربي تحت هر عنوان در جنوب لبنان پيش از هر چيز براي تامين امنيت اسرائيل است؛ امري كه صراحتاً از سوي مقامات اسرائيلي اعلام مي شود؛ گرچه مقامات غربي خود خجولانه به آن مي پردازند. اما حقيقت اين است كه غرب توانايي پرداخت هزينه سنگين دفاع از امنيت اسرائيل را نخواهد داشت و يقيناً اين مرحله با سرعت هرچه تمامتر سپري خواهد شد تا اسرائيل گام بسيار مهم ديگري را به سوي شكست كامل بردارد؛ در اين ميان روز قدس همچنان پرچمدار است.

رژيم صهيونيستي:
آمريكا كمبود بمب هاي هوشمند
تل آويو را جبران كرد
نيروي هوائي ارتش اسرائيل كه شكستي سنگين را در تهاجم نظامي به لبنان تجربه كرد، در گزارشي محرمانه خاطرنشان ساخته است: هواپيماهاي شكاري اسرائيل براي پيروزي در عمليات هوايي در لبنان مي بايست از بمب هاي هوشمند استفاده مي كردند.
به گزارش روز جمعه خبرگزاري فرانسه از قدس، روزنامه يديعوت آهارونوت افزود: لزوم استفاده از بمب هاي هوشمند از آغاز جنگ احساس مي شد چراكه عدم كاربرد اين سلاح پيشرفته تاثير منفي در شيوه عملكرد نيروي هوايي ارتش اسرائيل در لبنان برجاي گذاشت و محدوديت هايي در حوزه عمليات هوايي به بار آورد.
اين گزارش مطالعاتي خاطر نشان مي سازد: از همان روزهاي نخست با توجه به شدت گرفتن جنگ و خطر تقويت دشمن از جانب سوريه و گشوده شدن جبهه اي جديد در جنگ، لزوم استفاده از اين بمبهاي هوشمند بيشتر احساس شد.
ارتش رژيم اشغالگر قدس در حالي دم از ضعف بنيه نظامي در جنگ لبنان مي زند كه به اعتراف روزنامه يديعوت آهارونوت، از همان روزهاي نخست جنگ، دولت آمريكا حامي اصلي اين رژيم با ايجاد يك پل هوايي، بمب هاي هدايت شونده به اسرائيل ارسال مي كرد تا بر سر مردم بي دفاع لبنان بريزد.
اين بمب ها توسط ماهواره هدايت مي شوند و مي توانند در تمام طول مدت شبانه روز و در هر نوع شرايط آب و هوائي اهداف تعيين شده را هدف قرار دهند.
آمريكا علاوه بر اين بمبهائي نيز از نوع GBU-28را كه قادر به انهدام سنگرهاي زميني هستند را نيز در اختيار اسرائيل قرار داد.
طبق اعلام نيروي هوايي اسرائيل، در مدت جنگ سي و سه روزه لبنان، هواپيماهاي اسرائيلي در مجموع 7 هزار نقطه مختلف اعم از نظامي و مسكوني را در لبنان هدف قرار دادند و در مجموع 15 هزار و 500 سورتي پرواز در لبنان انجام دادند.

رهبر محافظه كاران انگليس:
مسلمانان هدف قرار گرفته اند
گروه بين الملل- ديويد كامرون  رهبر حزب  محافظه كار انگليس  با ابراز نگراني  از ورود سياستمداران  حزب  حاكم  كارگر به  موضوع  روبند زنان  مسلمان  در اين  كشور، گفت : احساس  مي كنم  كه  مسلمانان  تا اندازه اي  هدف  حمله  قرار گرفته  باشند.
وي  با انتقاد از ورود دولتمردان  به  جنجال  روبند يك  معلم  مسلمان  كه  منجر به  اخراج  وي  از مدرسه  شد، گفت  به  نظر وي  شمار زيادي  از سياستمداران  و نمايندگان  مجلس  در اين  مساله  دخالت  كرده اند.
به گزارش ايرنا، توني  بلر نخست  وزير انگليس  نيز استفاده  از روبند را عاملي  براي  تمايز و جدايي  مسلمانان  از جامعه  اين  كشور توصيف  كرده  است .
كامرون  كه   در برنامه  تلويزيوني  فراست  تونايت  سخن  مي گفت ، با اين  وجود از حكم  صادره  درباره  عايشه  عزمي  حمايت  كرد و افزود: به  نظر من  در دين  اسلام  دستوري  براي  پوشيدن  روبند در مقابل  دانش  آموزان  مدرسه  ابتدايي  وجود ندارد.
دادگاهي  محلي  در انگليس   شكايت  عايشه  درباره  تبعيض  ديني  را نپذيرفت ، اما شوراي  شهر كركليز را به  پرداخت  يك هزار و 100 پوند جريمه  براي  رفتار نامناسب  با وي  محكوم  كرد.
حدود دو ميليون  نفر از جمعيت  60 ميليوني  بريتانيا را مسلمانان  تشكيل  مي دهند.
جامعه  مسلمانان  اين  كشور از اين كه  در پي  حملات  11 سپتامبر و به  ويژه  پس  از انفجارهاي  تيرماه  سال  گذشته  در مترو لندن ، هدف  اصلي  قوانين  و عمليات  ضدتروريستي  قرار گرفته اند، ابراز نگراني  مي كند.

فروش 30 فروند هواپيماي اف-16 به تركيه
ايسنا: كنگره آمريكا با فروش  ۳۰ فروند هواپيماي پيشرفته اف -  ۱۶ به تركيه طي چند روز آينده موافقت كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مذاكرات با شركت آمريكايي لاكهيد مارتين براي توافق بر سر جزئيات همكاري با شركت صنايع نظامي تركيه در خصوص ساخت اين هواپيماها به ارزش  ۲‎/۹ ميليارد دلار طي چند روز آينده آغاز خواهد شد.

كوتاه ازسياست جهان
اختلاف نظر اتحاديه اروپا در مورد انرژي
گروه بين الملل سران كشورهاي اتحاديه اروپا ديروز در فنلاند گرد هم آمدند تا سياستهاي آتي اروپا در مورد انرژي را با يكديگر هماهنگ كنند. پس از اختلاف نظر بين اوكراين و روسيه بر سر قيمت گاز صادراتي روسيه به اين كشور و قطع موقت صدور گاز روسيه از طريق اوكراين كشورهاي اروپايي در صدد يافتن راههايي براي عدم وابستگي به روسيه هستند.
در همين حال منابع نزديك به اتحاديه اروپا اعلام كردند كه ماتي و انهانن رئيس دولت فنلاند كه اكنون رياست دوره اي اتحاديه اروپا را به عهده دارد درصدد است بين گرجستان و روسيه ميانجيگري كند. روابط دو كشور در پي بازداشت نظاميان روسي در تفليس به وخامت گراييد.
در همين حال گفته مي شود كه ديدگاههاي اعضاي اتحاديه اروپا نسبت به مسأله انرژي بسيار متفاوت است. به عنوان مثال آلمان با عقد قراردادهاي دو جانبه با روسيه عملاً سياست تكروي را در پيش گرفته است و حاضر نيست امتيازهايي جداگانه به بقيه كشورهاي اروپايي بدهد.
رئيس كميسيون اروپايي ولي تلاش دارد كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را تشويق كند سياست واحدي را در پيش گيرند.
خوزه مانوئل باروزو در همين رابطه گفت كه هماهنگي بين كشورهاي اتحاديه اروپا بايد در دستور كار اين اتحاديه قرار گيرد.

حكم جديد پادشاه عربستان
درباره تعيين وليعهد اين كشور
واحد مركزي خبر: ملك عبدالله، پادشاه عربستان سعودي، ديروز با صدور حكمي تصميم گرفت كميته اي مركب از اعضاي خانواده سلطنتي اين كشور تشكيل دهد كه وظيفه خواهد داشت در صورت خالي ماندن تخت پادشاهي، از طريق رأي گيري مخفيانه و با اكثريت آرا، پادشاه آينده كشور را تعيين كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رياض، اين كميته كه از فرزندان ملك عبدالعزيز، پايه گذار عربستان سعودي، تشكيل خواهد شد موظف خواهد بود وليعهد كشور را انتخاب و يك كميسيون پزشكي را مأمور كند درباره توانايي يا ناتواني پادشاه يا وليعهد براي اداره امور كشور تحقيق و نظر نهايي را صادر كند.
براساس حكم جديد ملك عبدالله كه امروز خبرگزاري رسمي عربستان سعودي (آسيا) آن را منتشر كرد پادشاه عربستان يك، دو يا سه نفر را براي سمت وليعهدي به كميته ياد شده پيشنهاد خواهد كرد در عين حال، اين كميته اجازه خواهد داشت اين اسامي را رد كند و نامزد مورد نظر خود را براي سمت وليعهدي عربستان معرفي نمايد اگر اين نامزد مورد تأييد پادشاه عربستان قرار نگرفت، كميته مذكور موظف خواهد بود در يك ماه با اكثريت آراي اعضا، ميان نامزد مورد نظر خود و نامزد تعيين شده از سوي پادشاه يكي را انتخاب كند. پيش از اين تعيين وليعهد عربستان كه بزرگ ترين توليدكننده نفت در جهان به شمار مي رود به ميل و اختيار جمعي خانواده سلطنتي صورت مي گرفت.

علامه فضل الله:انگليس شريك جنايات اسرائيل است
علامه فضل الله انگليس را به مشاركت در جنگ رژيم صهيونيستي بر ضد لبنان متهم كرد.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط لندن محمد حسين فضل الله ضمن اعلام اين مطلب افزود: سياست توني بلر نخست وزير انگليس باقيمانده اعتبار اين كشور در كشورهاي عربي و اسلامي را از بين برد.
وي در ادامه با انتقاد از هماهنگي بلر و بوش در جنگ اسرائيل بر ضد لبنان گفت: انگليس به سبب تسهيل ارسال بمب هاي آمريكايي به اسرائيل شريك اين جنگ است.

تشديد درگيريها در عراق
نيروهاي مقتدا صدر كنترل شهر العماره را به دست گرفتند
گروه بين الملل عراق همچنان ناآرام است. گزارش هاي خبري چند روز اخير از شدت يافتن درگيريها، انفجارها و تلفات سنگين حكايت دارد. بر اساس آخرين گزارش ها به دنبال درگيريهاي مستمر نيروهاي جيش المهدي وابسته به مقتدا صدر و نيروهاي پليس عراق، ارتش المهدي كنترل شهرالعماره در جنوب عراق را بر عهده گرفت و خواهان خروج پليس از اين شهر شد. شهر العماره تا مردادماه امسال در كنترل نيروهاي انگليس بود كه انگليسي  ها شهر را به دولت عراق تحويل دادند.
همچنين روزنامه الحيات از مذاكرات سرّي ميان آمريكايي ها و يك گروه عراقي موسوم به ارتش اسلام در امان پايتخت اردن خبر داد.
به گزارش فارس، الحيات در شماره ديروز خود به نقل از منابع موثق نوشت: گروه موسوم به ارتش اسلامي عراق كه بزرگترين گروه مسلح در عراق است از دو روز پيش گفتگوهاي محرمانه خود را با يك هيأت آمريكايي در امان پايتخت اردن آغاز كرده است.اين منابع افزودند، نمايندگاني از جبهه التوافق اهل سنت عراق و تعدادي از رهبران عشاير اين كشور نيز در اين گفتگوها شركت دارند.يك منبع نزديك به ارتش اسلامي  عراق در گفت وگو با الحيات گفت: فرمانده اين ارتش و تعدادي از فرماندهان بلندپايه آن پاسخ مثبتي را از طرف آمريكا براي آغاز مذاكرات بين طرفين دريافت كرده اند.
از طرف ديگر به دنبال رژه نظامي  گروه هاي مسلح تروريست وابسته به گروه القاعده در شهر الرمادي كه سه روز پيش صورت گرفت، اهالي اين شهر از بيم تشديد درگيري ميان عشاير استان الانبار با گروه هاي مسلح در سطح شهر، شروع به ترك خانه وكاشانه خود كردند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |