شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۴ - Oct 21, 2006
روز سالمند چگونه گذشت؟
اينجا پايان راه نيست
گلرخ ثريا
004143.jpg
براساس نمودار جمعيتي سالمندي دپارتمان امور اجتماعي و اقتصادي سازمان ملل كه در سال جاري ميلادي منتشر شده است،  ۴ ميليون و 562 هزار نفر از جمعيت ايران را سالمندان بالاي 60 سال تشكيل مي دهند كه 6 درصد از كل جمعيت كشور را تشكيل مي دهند. در اين نمودار آمده است تا سال 2050جمعيت سالمندان ايراني به تعداد 26 ميليون و 393 هزار نفر خواهد رسيد كه در آن زمان سالمندان 26 درصد از كل جمعيت كشور را تشكيل مي دهند و بايد مسئولان كشور از هم اكنون برنامه ريزي هاي اصلي را مدنظر داشته باشند. اميد به زندگي براي مردان و زنان ايراني بعد از 60 سالگي طي سالهاي 2005 تا 2010 به ترتيب 17 و 18 سال در اين نمودار قيد شده است.
بر پايه اين گزارش، سازمان ملل در سال 2006 تعداد كل سالمندان جهان را 687?ميليون و 923 هزار نفر عنوان كرده است كه اين تعداد در سال 2050 به رقم 1 ميليارد و 968 ميليون و 153 هزار نفر خواهد رسيد. در اين ميان كشورهاي ژاپن، ايتاليا وآلمان، به ترتيب بالاترين جمعيت سالمندان جهان را دارند، در حالي كه امارات متحده عربي، قطر و كويت كمترين جمعيت سالمندان را دارا هستند.
در فرهنگسراي سالمند
مراسم بزرگداشت روز سالمند با حضور ابوالحسن فقيه رئيس سازمان بهزيستي، رئيس فرهنگسراي سالمند و جمع كثيري از سالمندان در فرهنگسراي بهمن برگزار شد.در ابتداي اين مراسم اكرم شاهرخي رئيس فرهنگسراي سالمند، به كارگيري يك چارچوب مشترك براي ارتقا ء وضعيت سالمندان را براي حمايت از حقوق، امري ضروري دانست و عنوان كرد: ارائه خدمات رفاهي مختلف، قدرشناسي عملي از سالمندان را مقدور مي سازد.وي با اشاره به صدور حدود 173000 كارت منزلت براي سالمندان بالاي 65 سال اظهار اميدواري كرد تا با همكاري ارگان ها و نهادهاي دولتي و خصوصي شرايطي فراهم شود تا اين قشر بتوانند از خدمات رفاهي در سطح ملي استفاده كنند.
در ادامه مراسم، رئيس سازمان بهزيستي با بيان اين مطلب كه دوران سالمندي پايان راه نيست و وجود اين افراد در خانواده موجب تحكيم روابط مي شود، گفت: سالمندان پل ارتباطي بين زمان گذشته، حال و آينده هستند و نيازهاي آنها مي تواند نيازهاي جامعه را دگرگون كند. وي همچنين از ملي شدن كارت منزلت سالمندان خبر داد و افزود: با تصويب شوراي عالي سالمندان در حضور رئيس جمهوري به زودي كارت منزلت سالمندان ملي مي شود)، در اين مراسم پيام دبيركل ملي سازمان ملل به مناسبت روز بين المللي سالمند توسط نماينده كوفي عنان قرائت شد.
در اين بيانيه كوفي عنان موضوع روز ملي سالمند را بهبود كيفيت زندگي براي سالمند و پيشرفت خط مشي هاي جهاني سازمان ملل عنوان كرد و مي گويد: اين درخواستي از همه جوامع براي تلاش در راستاي سياست ها و برنامه هايي است كه افراد سالمند را قادر مي سازد تا در محيطي كه توانايي هاي آنها را تقويت، استقلال آنها را پرورش و به آنان حمايت و مراقبت كافي نشان مي دهند، زندگي كنند. وي تصريح مي كند: اين امر به معني تضمين مسكن، رفت و آمد و ساير شرايط زندگي است كه اجازه مي دهد مردم عدم وابستگي خود را تا هر زمان و در هر سن و سال حفظ كنند.
كوفي عنان در پايان بيانيه خود در اين روز از دولت ها، بخش خصوصي، سازمان هاي جامعه مدني و مردم مي خواهد تا تلاش هاي خود را براي ايجاد جامعه اي براي تمام سنين، متمركز كنند.
در ادامه اين برنامه در فرهنگسراي سالمند، گروه تئاتر خردسالان و گروه كر سالمندان به اجراي برنامه هاي هنري و همخواني پرداختند و از سالمندان نمونه كشور در عرصه هاي مختلف تقدير شد.
نيازهاي اساسي سالمندان
رئيس سازمان بهزيستي كشور در حاشيه بازديد از مركز نگهداري و توانبخشي سالمندان توحيد در تهران به مناسبت روز جهاني سالمند، گفت: نيازهاي سالمندان با جوانان متفاوت است و در حالي كه جوانان به مسكن، شغل و فراهم بودن زمينه ازدواج نيازمندند، سالمندان به خدمات درماني، توانبخشي و نگهداري نياز دارند كه بسيار پرهزينه است و اگر از هم اكنون فكري براي اين مسأله نشود در سالهاي آينده حتي صرف كل بودجه كشور نيز براي سالمندان كافي نخواهد بود. فقيه تصريح كرد: يكي از مشكلات فعلي كمبود پزشك متخصص طب سالمندي در كشور است، به طوري كه در كشور انگليس با جمعيت مشابه ما دو هزار نفر متخصص طب سالمندي دارند، در حالي كه در كشور ما فقط 2 نفر متخصص طب سالمندي داريم. رئيس سازمان بهزيستي كشور افزود: سياست كلي دولت و سازمان بهزيستي براي قشر سالمند، برنامه ريزي براي نگهداري و مراقبت از آنها در خانه و در كنار خانواده است و به همين  منظور يارانه هايي براي نگهداري آنان در نظر گرفته شده است كه كافي نيست و بايد براي پوشش بيشتر سالمندان اعتبارات آن افزايش يابد. وي گفت: در حال حاضر 110 هزار سالمند در كشور از خدمات بهزيستي استفاده مي كنند و با توجه به اين موضوع كه از 5/4 ميليون سالمند كشور حدود 3 ميليون تحت پوشش دستگاه هاي ديگر هستند و از مجموع 5/1 ميليون نفر ديگر عده زيادي نيز نيازي به كمك هاي حمايتي و توانبخشي بهزيستي ندارند، گروه كوچكي شايد در حدود 30 هزار نفر سالمند از هيچ جاي ديگري حمايت نمي شوند و در نوبت خدمات بهزيستي قرار دارند.
فقيه درباره شوراي ملي سالمندان نيز توضيح داد: اين شورا تاكنون دو جلسه تشكيل داده است و كميته اجرايي آن فعال شده است كه طرح هاي مختلفي در زمينه تغذيه سالمندان، خدمات بهداشتي و درماني به آنان، پرورش نيروي متخصص طب سالمندي، يكسان سازي خدمات و ارائه كارت منزلت به همه سالمندان در دست تدوين دارد كه تصويب آن در اين شورا و با حضور رياست جمهوري طي دو، سه سال آينده عملي خواهد شد.
كمبود عينك و دندان
سالمندان در تمام نقاط دنيا با مشكلات جسمي متفاوتي دست به گريبانند.
رئيس اداره سلامت جمعيت خانواده وزارت بهداشت درباره مشكلات سالمندان ايراني مي گويند: 55 درصد سالمندان كه به عينك نياز دارند به دليل مشكلات مختلف به اين وسيله دسترسي ندارند. وي مي افزايد: 42 درصد سالمندان نيازمند دندان مصنوعي و 75 درصد سالمندان نيازمند ويلچر و واكر، به اين وسايل دسترسي ندارند. مطلق خاطر نشان كرد: 9 درصد سالمندان هيچ گونه درآمدي ندارند و 9 درصد به تنهايي زندگي مي كنند. در حال حاضر براساس آمارهاي موجود 80 درصد سالمندان استقلال مالي دارند و 20 درصد مردان سالمندان طي يك سال به نوعي دچار حادثه مي شوند كه اين حادثه در شهرها بيشتر حوادث ترافيكي و در روستاها از زمين خوردگي گزارش شده است .
۱۷‎/۵ درصد زنان سالمند و 18 تا 21 درصد مردان سالمند در طي سال بيماريهاي چشمي و گوارشي مي گيرند.دكتر مطلق مي افزايد: 95 درصد سالمندان نيازمند استفاده از سمعك هستند كه به دلايل متفاوت به اين وسيله دسترسي ندارند. عليرضا عدالت فيزيوتراپيست سالمندان معتقد است: زمين خوردگي معمولاً  باعث به وجود آمدن ناتواني هاي پايدار به خصوص در زنان سالمند مي شود، زيرا در زنان سالمند به علت كم شدن تراكم استخوان و در اثر پوكي استخوان، احتمال شكستگي لگن به دنبال زمين خوردن زياد است. ترس از افتادن نيز خود به خود عاملي مؤثر در كاهش كيفيت زندگي سالمندان است، به طوري كه 20درصد از سالمندان به خاطر ترس از افتادن فعاليت هاي روزمره خود را كاهش مي دهند كه اين امر باعث كاهش كيفيت زندگي آنان مي شود. ورزش و به خصوص ورزش هايي كه به منظور افزايش حس تعادل به طور منظم و مرتب با مشاوره پزشك انجام مي شود، تا حد زيادي در كاهش زمين خوردگي هاي دوران سالمندي مؤثر است.

عوارض مهلك بيماري هاي لثه اي
004149.jpg
امروزه عفونت حفره دهان و بيماري هاي لثه اي را نه تنها به عنوان عامل از دست رفتن دندان ها و كاهش كيفيت زندگي، بلكه نقش آن را در وضعيت سيستميك بيماران نيز لحاظ مي كنند. فرضيه كانون عفونت در سال 1891 بر اين پايه ارايه شد كه عفونت هاي حفره دهان نقش زيادي در بروز و پيشرفت انواع بيماري سيستميكي دارند كه تا آن موقع ناشناخته بود. بر پايه اين فرضيه بسياري از دندان هاي بيماران كشيده شدند و تعداد افراد بي دندان به شكل غيرضروري افزايش يافت. سال ها بعد در 1952 ميلادي خط بطلان بر اين فرضيه كشيده شد و اجراي آن متوقف گرديد، اما امروزه شكل علمي و بازسازي شده اين فرضيه مطرح شده است كه بر پايه اطلاعات علمي حاصل از تحقيقات مستند است.
آثار بيماري هاي لثه اي
احتمال  آن كه عفونت هاي موضعي همچون بيماري هاي لثه اي روي وضعيت عمومي بيمار اثر گذراند هميشه مورد توجه بوده است. اين مسأله براي بسياري از دندانپزشكان بسيار مهم است، چرا كه بسياري از بيماران شان مجبور به رعايت بيشتر بهداشت دهان و مراجعه هاي منظم تر خواهند شد.
اين موضوع براي برنامه هاي بهداشت عمومي كشور نيز حائز اهميت است، چرا كه در آن صورت درمان و كنترل بيماري هاي التهابي لثه براي كاهش شيوع بسياري از بيماري هاي كشنده و مزمن مطرح خواهد شد. رابطه بين بيماري هاي لثه اي و مشكلاتي همچون آترو اسكلروزيس، سكته قلبي، سكته مغزي، پنوموني، ديابت مليتوس و وقوع مشكلات مختلف در حاملگي مورد توجه فراوان قرار گرفته است.
اما آيا واقعاً با درمان مشكلات لثه اي مي توان از خطر بيماري هاي سيستميك كاست؟ هدف از اين مقاله بررسي مطالعات صورت گرفته و ارايه جمع بندي جهت افزايش دانش عمومي است.
زايمان هاي غيرطبيعي
تولد نوزادان نارس و كم وزن علت مهم مرگ و مير در نوزادان است. اين نوع تولدها باعث افزايش خطر مرگ نوزادان در سال اول و ايجاد مشكلات فراوان در دوران كودكي و بزرگسالي مي شود. اكثر مرگ و مير نوزادان در كودكاني رخ مي دهد كه قبل از هفته 32 بارداري متولد مي شوند. شيوع اين پديده در جوامع انساني مختلف، متنوع و از 15 - 6% كل تولدها را شامل مي گردد كه در سال هاي اخير در حال فزوني است. عواملي كه در اين ناهنجاري دخالت دارند شامل ضعف فرهنگي و اقتصادي، نژاد، زايمان هاي متعدد، سن مادر، وجود سابقه تولد نوزادان نارس و كم وزن، مصرف الكل و داروها و عفونت هاي مادرزادي است.
آلودگي واژن با عفونت هاي باكتريايي حاصل از رشد زياده از حد باكتري هاي هوازي و بي هوازي باعث كوتاه شدن مدت بارداري مي گردد. امكان دارد كه وجود هر نوع عفونت در هر نقطه اي از بدن ما در عامل اين مشكل باشد كه بيماري لثه اي يك نوع از اين عفونت ها است. اولين گزارش در مورد امكان وجود يك رابطه معنادار بين بيماري هاي لثه اي و تولد نوزادان نارس در سال 1996 منتشر شد. در اين مطالعه وضعيت لثه اي مادر با زايمان زودهنگام و كودكان نارس با 31 مادر با زايمان هاي طبيعي مقايسه شد. نوزادان نارس به مواردي گفته مي شود كه كودك متولد شده داراي وزني كم تر از 2500 گرم باشد يا به شكل اجباري دوران بارداري در قبل از هفته 36 قطع شود. نتايج اين مطالعه نشان داد كه خطر وقوع زايمان هاي غيرطبيعي در مادران داراي بيماري هاي شديد لثه اي 5/7 برابر مادران سالم است. از آن زمان تاكنون مطالعات متعددي بر وجود اين رابطه معنادار تاكيد كرده اند هر چند يك مورد نيز وجود دارد كه چنين مسأله اي را تاييد نكرده است. وجود نتايج گوناگون از مطالعات مختلف نياز به انجام تحقيقات گسترده تر را مطرح مي سازد. در سال هاي اخير تحقيقاتي درباره اثر درمان هاي لثه اي روي وقوع زايمان هاي نارس انجام شده است، در يك مطالعه، خانم باردار را قبل از هفته 28 بارداري تحت درمان هاي لثه اي قرار دادند و آنها را با 200 مادر كه 200 درمان لثه را پس از پايان بارداري انجام داده بودند مقايسه كردند. درمان شامل برداشت پلاك دنداني، جرم گيري و كاربرد دهان شويه به شكل يك بار در هر روز بود. نتايج حاكي از آن بود كه درمان قبل از هفته 28 بارداري باعث كاهش معناداري در بروز زايمان هاي زودرس در مادران مبتلا به بيماري لثه اي مي شود. تولد نوزاد نارس با وزن پايين و 63/1 درصد از 163 مادر درمان شده رخ داد، در حالي كه اين درصد براي مادر گروه شاهد تا 11/10 گزارش شد.
ديابت
ديابت يك ناهنجاري متابوليكي است كه در آن روند استفاده از قند (گلوكز) دچار اشكال مي شود. ديابت در دو شكل كلي نوع يك و دو رخ مي دهد. در ديابت نوع يك كاهش يا فقدان توليد انسولين توسط سلول هاي بتا در پانكراس عامل بيماري است. عملكرد انسولين تنظيم متابوليسم گلوكز از طريق اثر روي سلول هاي عضلاني و كبد است. كاهش توليد انسولين اغلب بخاطر تخريب سلول هاي بتا بر اثر بيماري هاي ويروسي يا خودايمني است. بيماران با ديابت نوع يك نيازمند تزريق روزانه انسولين براي تنظيم گلوكز خون هستند. در ديابت نوع دو پاسخ سلول هدف به انسولين دچار مشكل مي شود اگر چه توليد آن طبيعي يا حتي بيشتر از لزوم است. اين ناهنجاري به خاطر تغيير ساختاري يا كاهش تعداد گيرنده هاي انسوليني رخ مي دهد. اين مشكل در 90 -85 درصد كل بيماران ديابتيك وجود دارد. بيماران مبتلا به ديابت هر سال در حال افزايش هستند كه با افزايش نسبت افراد چاق در جوامع مدرن توجيه مي گردد.
عوارض ديابت شامل بروز بيماري هاي قلبي، بيماري هاي عروقي مغز و عروق محيطي مي شود. مشكلاتي نيز در سطح عروق ريز رخ مي دهد كه باعث ايجاد ناهنجاري در ساختار چشم، كليه و سيستم عصبي خواهد شد. ديابت روي متابوليسم سلول هاي بافت همبندي (فيبر و بلاست ها) و اصلي ترين ماده زمينه اي آن (كلاژن) نيز اثر مي گذارد و رشد سلول ها و تشكيل كلاژن را با اشكال مواجه مي سازد. افزايش گلوكز هيپركليسمي (باعث روند ترميم بافت مي شود كه در نتايج درمان هاي لثه اي نيز اثرگذار خواهد بود.)
سال ها ست كه اثبات شده افراد ديابتيك نسبت به افراد سالم دچار بيماري هاي لثه اي شديدتري مي شوند. در اين افراد بافت لثه از دندان جدا شده و پاكت هاي پريودنتال، تحليل استخوان، آبسه و تأخير در ترميم بافت رخ مي دهد. مطالعات اخير رابطه اي را بين بيماري هاي لثه اي و آستانه  تحمل گلوكز نشان داده اند. در بيماراني كه پلاكت هاي پريودنتال در آنها بيش از 2 ميلي متر باشد مشكل تحمل گلوكز و بروز ديابت به شكل مشهودي از افرادي كه پلاك هاي پريودنتال كم عمق و در حد كمتر از 3/1 ميلي متر دارند بيشتر است. مكانيسم بروز بيماري لثه اي شديدتر در افراد ديابتيك مشابه مكانيسم ساير مشكلات مزمن اين بيماري است.
در سال هاي اخير اين رابطه را به شكل يك ارتباط دو طرفه مطرح كرده اند؛ يعني بيماران با مشكلات پريودنتال شديدتر كنترل گلوكز ضعيف تري نسبت به ديابتيك هايي با لثه سالم خواهند داشت. عفونت هاي مزمني همچون بيماري هاي لثه اي احتمالاً باعث تحريك واسطه هاي پيش التهابي و ساخته شدن محصولات نهايي بيشتر حاصل از
اكسيداسيون گلوكز اضافي مي شوند. از اين رو احتمالاً درمان بيماري هاي لثه اي باعث كنترل راحت تر سطح گلوكز خون خواهد شد. يك مطالعه روي 113 بيمار مبتلا به بيماري لثه اي و ديابت نوع دو نشان داده است كه درمان بيماري لثه اي با جرم گيري و تجويز آنتي بيوتيك داكسي سايكلين باعث كاهش عوارض بيماران مي شود.
مطالعات متعددي وجود دارد كه نشان مي دهد بيماري هاي پريودنتال مي تواند باعث اثرات سيستميكي همچون آترواسكلروزيس، بيماري هاي ريوي مانند پنوموني و ناهنجاري هاي انسدادي مزمن شود.در هر حال وارد كردن معاينات و درمان هاي لثه اي در برنامه هاي پيشگيرانه و بهداشتي عمومي لازم به نظر مي رسد و افراد جامعه نه تنها براي حفظ دندان هاي طبيعي خود بلكه جهت بهبود سلامت كلي بايد مراقبت هاي بهداشت دهان و دندان را جدي بگيرند. انجام مطالعات گسترده تر، آينده نگر و مداخله گر براي تعيين ميزان اين رابطه ضروري است.
كميته علمي ششمين همايش انجمن پريودنتولوري ايران

دريچه
ثبت امواج صداي سرطان
004161.jpg
گروه اجتماعي- محققان به تازگي به روشي به نام فتوآكوستيك براي تشخيص لرزش هاي سلول هاي بدخيم در خون دست يافته اند. با اين روش مي توان تا۱۰ سلول بدخيم را در يك نمونه خوني شناسايي كرد و پيش از آن كه سلول هاي سرطاني از عضوي به عضو ديگر بروند، مي توان گسترش تومور سرطاني را تشخيص داد. با روش فتوآكوستيك كه از تركيب فيزيك نور و تكنيك هاي فراصوتي ايجاد شده ابتدا توسط يك پرتو ليرز، سلول ها به لرزش درمي آيند و سپس صداي متمايز لرزش سلول هاي بدخيم ثبت مي شود.
دانه هاي تيره رنگ و ميكروسكوپي ملانين موجود در سلول هاي بدخيم سرطان پوست انرژي پرتو آبي رنگ پوست را جذب مي كنند و همان طور كه منبسط و منقبض مي شوند، صداي خاصي ايجاد مي كنند كه اين صداها توسط ميكروفون هاي ويژه ثبت مي شود و توسط رايانه مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. به گفته محققان تنها دليل وجود ملانين در خون انسان وجود سلول هاي بدخيم سرطان در بدن است. اين آزمايش خون براي اطمينان بيشتر افرادي كه تومورهاي بدخيم از بدن آنها خارج شده مورد استفاده قرار مي گيرد و با مشخص كردن شروع تكثير سلول هاي بدخيم به پزشكان هشدار مي دهند شيمي درماني را براي بيمار به سرعت شروع كنند. محققان مي گويند با اين روش مي توانند در عرض 30 دقيقه به وجود سلول هاي سرطاني در خون پي ببرند. در حال حاضر خطرناك ترين نوع سرطان پوست ملانوما است كه در اثر عدم درمان مناسب در بدن به سرعت گسترش مي يابد. اين سرطان تنها سرطاني است كه مي توان آن را با روش فتوآكوستيك شناسايي كرد اما محققان معتقدند شايد بتوان از مواد مصنوعي به جاي ملانين و به عنوان جاذب پرتو ليزر در سلول ها استفاده كرد و اين روش را در ساير انواع سرطان نيز به كار برد.
رويترز: 18 اكتبر
ارثي بودن حالت هاي صورت
004152.jpg
مجتبي مقدسي -
اندوه، خوشحالي، استرس، تنفر، غافلگيري و دقت، حالت هايي هستند كه انسان ها به وسيله تغيير در حالت چهره نمايان مي سازند و قسمتي از اين حالت ها را از ابتدا به ارث مي برند. اين موضوع را جمعي از دانشمندان يهودي طي آزمايش هايي كه روي 21 فرد كه از بدو تولد نابينا بوده اند انجام شده، اعلام كرده اند.
در حالي كه حالت هاي پايه اي و احساسي احساسات از بدو تولد و به صورت عام در تمامي انسان ها موجود است، به واسطه حركت متفاوت، ماهيچه هاي زير صورت انسان ها از يكديگر متمايز مي شوند. بدين ترتيب هر فردي حالت هاي خود را در چهره دارد، اما سئوال اين است كه اين حالت هاي فردي صورت افراد از كجا نشات مي گيرند؟
محققان كوشيدند به واسطه آزمايشات خود به اين موضوع دست يابند كه آيا اين حالات از بدو تولد موجود بوده يا آموختني هستند؟!
در حالي كه محققان با افراد نابينا مصاحبه هايي انجام مي دادند، حركات صورت اين افراد را به هنگام بروز حالت هايي چون اندوه، خوشحالي و استرس با دقت ضبط مي كردند، سپس اين حالات فرد را با افرادي از اقوام او و همين طور با افرادي كه براي وي ناآشنا بودند، مقايسه مي كردند. در حالي كه اين افراد (نابينا) اقوام خود را هيچ گاه نديده بودند، حركات صورت آنها شباهت زيادي به اقوام آنان داشت، تا افراد غريبه.
تقليد ناخودآگاه حالت هاي چهره افراد به عنوان دليلي بر اين مدعا، به دليل نابينابودن افراد به خودي خود مردود است، لذا محققان، اين حركات پيچيده را برخاسته از زنجيره ژنتيك انسان ها مي پندارند. اين امر، مشوقي خواهد بود براي جست وجوي ژن هايي كه تكامل حركات چهره انسان را باعث مي شوند. دانشمندان معتقدند بيماري هايي چون Autismus كه بيمار به واسطه آن دچار اخلال در حركات عضلات صورت خود است، از نتايج چنين تحقيقاتي سود برده و قابل درمان خواهند بود.
منبع: Spigel olie

جوابيه
بدنبال درج مطلبي با عنوان رابطه تغذيه و سرطان در گفت وگويي با دكتر غلامرضا خاكپوري در صفحه 8 شماره 4089 مورخ 29/6/85 روزنامه اداره روابط عمومي سازمان دامپزشكي كشور توضيح زير را در خصوص استفاده از هورمون در پرورش مرغ ارسال كرده است:
مرغ گوشتي در واحدهاي مرغداري صنعتي كشور طي 47 الي 53 روز پرورش يافته و سپس به بازار مصرف عرضه مي گردد. علت عمده اين سرعت رشد، اصلاح ژنتيكي لاين و اجداد مرغ هايي است كه براي پرورش از آنها استفاده مي شود. در بعضي از مواردي كه سالن هاي پرورش طيور امكانات لازم و كافي را ندارند و يا مرغ هاي بيمار هستند، مرغدار سعي مي كند سرعت رشد را با دادن جيره خوراكي كم انرژي، كند نمايد و لذا نه تنها ضرورتي به استفاده از داروهاي هورموني براي تحريك رشد مرغ ها وجود ندارد، بلكه در صورتي كه امكانات و فضاي مرغداري از نظر تهويه و خوراك در حد استاندارد باشد، سرعت رشد زيادي در مرغ ها مشاهده مي شود كه با گذشت حدود 40روز به بالاي 2كيلوگرم وزن مي رسند.

درمانگاه
وضعيت جسماني شاغل ها و بيكارها
004146.jpg
گروه اجتماعي-پژوهشگران آلماني اعلام كردند كه برخلاف تصور عمومي، زنان خانه دار نسبت به زنان شاغل، بيشتر در معرض بيماري هاي مختلف قرار نمي گيرند.
اين در حالي است كه حدود 60درصد زنان شاغل از سردردهاي متناوب رنج مي برند و نسبت به زنان غيرشاغل بيشتر در معرض آسيب هاي روحي و جسمي هستند. در مقايسه با زنان، حدود 43درصد از مردان شاغل نيز دچار اين آسيب ها مي شوند، ولي زنان، بيشتر به درد شانه و كمر و روماتيسم و بي خوابي مبتلا مي شوند. همچنين زنان، بيشتر از سردرد شكايت مي كنند. از سوي ديگر كساني كه شغل آزاد يا درجه شغلي بالايي دارند، از ناراحتي هايي مثل اضطراب و فشار كار رنج برده و يك سوم آنها با خشونت و پرخاشگري، دست و پنجه نرم مي كنند. گرفتاري هاي شغلي و خانوادگي، شاغلان را بيشتر دچار استرس مي كند و جالب اين است كه مردان در اين مورد، حساس تر از زنان هستند. در ميان افراد غيرشاغل نيز يأس، فقدان انگيزه، ترس و اندوه، بيشتر ديده مي شود. البته احساس تنهايي، ماتم، افسردگي و احساس تهي بودن نيز در ميان آنها موج مي زند. در اين هنگام افراد بالاي 30سال با قدم زدن احساس آرامش مي كنند، ولي 14 تا 29ساله ها اين آرامش را با گوش دادن به موزيك و ورزش به دست مي آورند. البته تماشاي تلويزيون، مطالعه و صحبت با دوستان، براي آنها مي تواند بسيار مفيد باشد. در ميان اين افراد، فقط يك دهم آنها تمايل به صحبت با يك روان شناس دارند و 13درصد آنها كه بيشتر شامل زنان غيرشاغل و بالاي 30سال مي شوند، با اقدامات خودياري از قبيل مصرف داروهاي گياهي، سعي در حل مشكل خود دارند.
اختلال اوتيسم در كودكان
004155.jpg
عباس نقي زاده- اوتيسم يك ناتواني طولاني مدت است كه منجر به اختلال عملكرد عصبي- رواني در فرد مي شود. گرچه به نظر مي رسد كه اوتيسم عارضه نادري است، اما اطلاعات اخير گوياي آن است كه شيوع اوتيسم در حال حاضر نسبت به گذشته هشدار دهنده است.
تحقيقات تاكيد زيادي بر منشأ زيست شناختي و عصب شناختي در مغز دارد. در بسياري از خانواده ها سابقه اوتيسم و يا اختلالات مربوط به آن وجود داشته است كه ريشه ژنتيك را مطرح مي كند. اگرچه تا به حال ژن خاصي كه مربوط به اوتيسم باشد شناخته نشده است. پژوهشگران در مورد نقش ژنتيك در علت شناسي اوتيسم اختلاف نظر دارند و عده اي از آنها تركيب چندين ژن را به عنوان علت اختلال مطرح مي كنند. محققان دريافتند ميزان بروز اوتيسم در كودكاني كه سن پدران آنان بالا بوده است درصد بيشتري را نشان مي دهد. سن مادر در ابتلاي فرزند به اوتيسم ظاهراً نقشي ندارد. وضعيت اقتصادي، اجتماعي، سبك زندگي و سطح تحصيلات والدين از عوامل تعيين كننده اختلال اوتيسم محسوب نمي شوند.
مشكلات باليني اختلال اوتيسم
افراد مبتلا به اوتيسم معمولاً حداقل نصف علايمي را كه در زير عنوان شده است نشان مي دهند. اين نشانه ها از خفيف تا شديد متغير هستند و رفتارهايي كه با سن كودك تطابق ندارد مشاهده مي شود.
*ا صرار به يكساني داشته و در مقابل تغيير مقاوم هستند.
* مشكلات شديد تكلمي دارند.
* در بيان نيازها مشكل دارند و از اشارات و حركات به جاي كلمات استفاده مي كنند.
* اغلب از ضماير استفاده معكوس مي كنند و به جاي استفاده از من از تو  استفاده مي كنند.
* كلمات و يا جملات ديگران را تكرار مي كنند.
* خنده و گريه بي دليل دارند و يا بدون علت مشخص نگران و مضطرب مي شوند.
درمان اختلال اوتيسم
نكته مهم اين است كه در صورت مشاهده هرگونه رفتار غيرطبيعي در هر سني مراجعه به متخصص اولين قدمي است كه والدين بايد به آن بپردازند. در درجه اول روان پزشكان و روان شناسان راهنماهاي خوبي خواهند بود. بسياري از والدين هنگامي كه تشخيص اوتيسم براي كودكشان مطرح مي شود رويكرد مناسبي ندارند. گروهي كودك خود را نزد متخصص هاي مختلف مي برند به اين اميد كه تشخيص ديگري برايش مطرح شود. گروهي اميد و آرزويي را كه براي كودك شان داشتند نقش بر آب مي بينند و از هرگونه اقدامي نااميد مي شوند. گروهي مشكلات فرزندشان را انكار مي كنند. روش هاي مختلف براي درمان اين بيماري وجود دارد كه اهم آنها آموزش، رفتار درماني و كنترل رفتار و دارودرماني است. مهمترين اقدام براي كمك به اين كودكان آموزش والدين و خانواده است. آنها بايد بيماري را بشناسند، پس در اين مرحله بايد درك صحيحي از خصوصيات بيماري به والدين ارائه شود و برداشت هاي غلطي كه ممكن است در خانواده ديده شود از بين برود.
روش درماني ديگر رفتار درماني و كنترل رفتار است كه با فراهم كردن بعضي تسهيلات محيطي براي كودك انجام مي شود. دارودرماني نيز مي تواند نقش اساسي را در كنترل بيماري و جلوگيري از تشديد آن ايفا كند.
امروز اميد زيادي به پيشرفت كودكاني است كه درمان مناسب و موثري گرفته اند. حتي بسياري از كودكاني كه از نظر ذهني عقب افتاده اند در انجام كارهاي شخصي مثل پوشيدن لباس و كارهاي ديگر مهارت هايي را كسب كرده اند. گروهي ديگر مهارت هاي تحصيلي مانند خواندن، نوشتن و محاسبات ساده را به دست آورده اند. بعضي دبيرستان را تمام مي كنند و گروهي نيز به دانشگاه مي روند. گروهي از كودكان مبتلا به اوتيسم نيز در زمينه هايي مانند نقاشي و موسيقي توانايي خاصي دارند. حتي بسيار بيشتر از افراد طبيعي پيشرفت هاي چشمگير نشان مي دهند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |