شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۴ - Oct 21, 2006
گفت وگو با دكتر سيدمهدي قمصري، معاون فرهنگي- دانشجويي دانشگاه تهران
هزينه در بخش آموزش، سرمايه گذاري است
شهرداري تهران، در اداي دين به دانشگاه تهران پيشگام بوده است
عكس: گلناز بهشتي
004104.jpg
تهيه اقلام رفاهي خوابگاه هاي دانشجويان مرمت آسفالت  كوي دختران و پسران، كنترل فضاي سبز كوي توسط پيمانكاران ذي ربط
تمهيد امكان دسترسي دانشجويان به اينترنت در خوابگاه ها از جمله اقداماتي است كه شهرداري تهران براي دانشگاه تهران انجام داده است
معاونت فرهنگي و دانشجويي دانشگاه تهران از 5 اداره كل امور دانشجويي، امور فرهنگي و فوق برنامه، امور تربيت بدني، امور خوابگاه ها، امور دانشجويان شاهد و ايثارگر و دو مركز بهداشت و مشاوره تشكيل شده است. اين معاونت اكنون بر عهده دكتر سيدمهدي قمصري است. قمصري تا پيش از احراز اين سمت در يك سال پيش، در سمت هاي گوناگون آموزشي و مديريتي دانشكده دامپزشكي فعاليت مي كرد. در گفت وگو با قمصري به فعاليت هاي معاونت در حوزه رفاهي و كوي دانشگاه پرداختيم؛ اقداماتي كه در اين حوزه انجام شده است و كاستي هايي كه وجود دارد. آنچه كه در پي مي آيد از بخش هاي مختلف اين گفت وگو استخراج شده است.

گروه علمي فرهنگي-دكتر قمصري مي گويد: در حال حاضر در خوابگاه هاي دانشجويان پسر دانشگاه تهران در هر اتاق به طور متوسط 4 نفر و در خوابگاه دختران 4 و گاه تا 5 نفر سكونت دارند.
وي البته تمركز بيش از 4 نفر در هر اتاق را موقتي مي داند و علت اين مشكل را كه عمدتاً در خوابگاه هاي دختران وجود دارد، اسكان متمركز دختران در فضاي خوابگاهي مي داند: امسال دانشگاه مصلحت ديد كه همه دانشجويان دختر به جاي اسكان در ساختمان هاي پراكنده در سطح شهر، در فضاي خوابگاهي اسكان پيدا كنند. برخي از ساختمان ها ظرفيتش كمي افزايش پيدا كرد و به 5 نفر در اتاق رسيد، ولي، بنا بر اين است كه ما در سطح كارشناسي تعداد دانشجويان را در حد 4 نفر براي هر اتاق ثابت نگه داريم.
وي با اشاره به اينكه اكثر قريب به اتفاق دانشجويان روزانه كه متقاضي استفاده از خوابگاه بوده اند، در حال حاضر در خوابگاه ها سكونت دارند، مي افزايد: حتي دانشجويان نوبت دوم (دانشجوياني كه با پرداخت شهريه ثبت نام مي كنند) كه طبق قانون، دانشگاه ملزم به دادن سرويس هاي معمول به آنها نيست را هم اسكان داده ايم.
از او مي پرسيم آيا فكري براي افزايش ظرفيت خوابگاه هاي دانشجويي داريد و آيا اساساً اين افزايش ظرفيت را ضروري مي دانيد؟ مي گويد: براي دانشگاه تهران در طول دو- سه سال گذشته، 3ساختمان جديد تحويل گرفته ايم. دو ساختمان، به جاي ساختمان هاي قديمي تخريب شده احداث شده اند. احداث ساختمان هاي جديد با كمك خيرين انجام شده است. سال قبل بنياد جمالزاده، خوابگاهي براي دانشگاه تهران ساخت. در تابستان خوابگاه ديگري با مشاركت دانشگاه و يكي از خيرين به نام رسوليان يزدي ساخته شد. آخرين ساختمان نيز هفته گذشته افتتاح شد كه دكتر مصلي نژاد، از خيريني كه خود فارغ التحصيل دانشگاه تهران است، احداث آن را عهده دار شده بود.
اينجا نيز كمي بودجه شاه بيت مشكلات است: بودجه هاي عمراني دانشگاه تهران در حدي نيست كه دانشگاه توان ساختن خوابگاه داشته باشد. برايمان جالب است بدانيم كه كمك هاي ارائه شده تنها از سوي خيرين و افراد غيردولتي انجام مي گيرد يا نهادها و ارگان هاي دولتي نيز نسبت به دانشگاه اداي دين مي كنند!
به گفته دكتر قمصري، شهرداري تهران از نهادهايي است كه در اداي دين به دانشگاه تهران پيشگام بوده است. او رضايت خود از اين كمك ها را پنهان نمي كند: از دكتر قاليباف، شهردار تهران براي بازديد از خوابگاه ها دعوت كرديم. آمدند و از مجموعه خوابگاه هاي دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي بازديد كردند. قول مساعدت و همكاري براي رفع برخي نواقص دادند. بلافاصله در همان روزها(ارديبهشت 85) برخي اقلام رفاهي از قبيل يخچال، كولر، اجاق گاز و تلويزيون، تحويل خوابگاه ها شد. بحث مرمت آسفالت كوي نيز مطرح بود. در مورد كوي دختران، مرمت انجام شد و در مورد كوي پسران كه گستردگي بيشتري دارد، در حال انجام است.
همكاري مناسب ديگر در حوزه فضاي سبز كوي بود. ورود شهرداري به لحاظ امكانات تخصصي و مالي اش سبب حفظ بهتر اين فضا مي شود. ضمن اينكه فضاي سبز كوي در واقع فضاي سبز منطقه حساب مي شود. خوشبختانه از اول مهر اين همكاري آغاز شده و فضاي سبز تحويل پيمانكار مربوطه شده است. فضاي سبز كوي دانشگاه تهران از مناطقي است كه بكر و دست نخورده مانده است. گونه هاي بسيار خوب گياهي و بعضي بخش هاي جنگلي دارد كه قطعاً ورود نيروهاي تخصصي شهرداري به حفظ و توسعه آن كمك خواهد كرد.
غير از مواردي كه گفتم و محقق شده است، تدارك انجام همكاري هاي ديگر نيز ديده شده است. بحث رنگ آميزي ساختمان، تجهيزات رفاهي بيشتر و گسترش دستيابي به اينترنت از جمله اين بحث هاست. از درخواست هايي كه من به صورت مكتوب با دكتر قاليباف مطرح كرده ام و دانشجويان هم در جلسه اي كه با ايشان داشتند مطرح كردند، امكان دسترسي به اينترنت در اتاق هايشان بود. تعداد زيادي از دانشجويان ما دانشجوي دوره كارشناسي ارشد و دكترا هستند و بسيار مناسب خواهد بود كه پژوهش هاي علمي شان را بدون اتلاف وقت در محل استقرار و استراحتشان انجام دهند. بررسي هاي فني مرتبط با اين مسئله در حال انجام است و اميدواريم اين آرزوي دانشجويان جامه عمل بپوشد.
از قمصري، درباره وضعيت غذايي دانشجويان پرسيديم و از اعتراضاتي كه نسبت به كيفيت غذا وجود دارد، گفتيم. اينجا نيز بحث اعتبارات تخصيص يافته مطرح شد و محدوديت هايي كه در اين حوزه وجود دارد: مواد اوليه از طريق صندوق به ما تحويل مي شود و در اين حوزه ما امكان مانور زيادي نداريم. طبيعتاً همه مانور ما در محدوده اعتباراتي است كه تخصيص پيدا مي كند. پيش بيني شده بود كه اين سيستم تغيير بكند، ولي هنوز محقق نشده است. محدوديت اعتبارات سبب مي شود كه همه در خواست هاي بچه ها را نتوانيم اجابت بكنيم.
البته علاوه بر بحث كيفيت و بهداشت، نوع غذاي سلف ها و عدم تنوع در برنامه غذايي نيز همواره مورد انتقاد دانشجويان بوده و هست. معاونت دانشجويي- فرهنگي دانشگاه تهران در حال بررسي ايجاد سلف هاي آزاد دانشجويي است كه برنامه غذايي را متنوع كند. البته طبيعي است كه قيمت غذاهاي ارائه شده در سلف هاي آزاد گران تر خواهد بود كه عملاً همه دانشجويان از تنوع ايجاد شده بهره مند نخواهند بود.
قمصري درباره طرح سلف هاي آزاد مي گويد: اين كار، از برنامه هايي است كه دنبال مي كنيم. مي كوشيم شرايط تغذيه كمي تغيير بكند. با شركت هايي صحبت كرده ايم ولي هنوز نهايي نشده است و به همين دليل هنوز اعلام نكرده ايم.
برنامه هايي داريم كه در كنار غذاي دانشجويي در سلف هاي آزاد، غذاهاي ديگري نيز عرضه شود و دانشجوياني كه به هر دليلي علاقه مندند غذاي ديگري صرف بكنند، اين امكان برايشان فراهم بشود.
از برنامه هاي قابل توجهي كه معاونت دانشجويي پيگير اجراي آن است، برنامه گسترش ورزش همگاني است.
قمصري در اين باره مي گويد: ما تلاش مي كنيم جمعيت بيشتري را وادار به تحرك بكنيم. البته تلاش ما جنبه صرفاً تشويقي ندارد، بلكه مي كوشيم با برنامه ريزي، اين هدف را پيش ببريم. در همين راستا صحبت هايي با شهرداري انجام شده و در مورد جاده هاي سلامتي قول مساعدي گرفته ايم. يك نمونه از اين جاده ها را در خوابگاه دختران ساخته ايم كه اگر وسايل تمرين و نرمش در حاشيه اش كار گذاشته شود، استفاده خواهد شد.
از قمصري درباره برنامه هاي رفاهي ديگر معاونت دانشجويي و فرهنگي مي پرسيم. وي از گسترش خدمات تخصصي به عنوان بخشي از برنامه هاي آينده معاونت نام مي برد و مي افزايد: مركز مشاوره به عنوان يكي از ضروري ترين و مفيدترين بخش هاي دانشگاه است. ما يكي از بزرگ ترين و توانمندترين مراكز مشاوره را داريم كه شعبي را در خوابگاه ها دارد. از اقداماتي كه انجام داده ايم راه اندازي مشاوره تلفني است. البته توسعه و گسترش مركز بهداشت و مركز مشاوره همچنان در دستور كار ماست.
قمصري با اشاره به همكاري شهرداري تهران با دانشگاه از نهادها و سازمان هاي دولتي مي خواهد كه هزينه كردن در بخش آموزش را نه به عنوان هزينه؛ كه با ديد سرمايه گذاري بنگرند: بايد در برنامه ريزي، به مسائل آموزشي به عنوان آيتم هزينه اي نگاه نشود، به عنوان آيتم سرمايه اي نگاه كنيم. سرمايه گذاري با هر مقداري كه در اين بخش و هر مقدار كه سرمايه گذاري شود، سود و بازده مناسب و متناسب را خواهد داشت. اگر ما به آموزش به عنوان مقوله اي سرمايه اي بنگريم، در برنامه ريزي كلان، با دست و دل بازتر به آن توجه مي شود و به يقين كشور سود بيشتري از آن خواهد برد.

حاشيه ها
دانشگاه تهران در يك نگاه
در دانشگاه تهران 30هزار دانشجو مشغول تحصيل هستند كه از اين تعداد حدود 10هزار دانشجو در خوابگاه هاي دانشجويي اقامت دارند.
خوابگاه پسران:
دوره كارشناسي- 2500 نفر
دوره كارشناسي ارشد- 2400 نفر
دوره دكترا 280 نفر
دوره دانشجويان خارجي- 70 نفر
خوابگاه دختران:
دوره كارشناسي- 2750 نفر
دوره كارشناسي ارشد- 800 نفر
دوره دكترا- 100 نفر
دانشجويان متأهل ساكن در خوابگاه هاي متأهلين- 400 نفر

دو خبر فرهنگي
از دانشگاه تهران
004107.jpg
* اولين جشنواره فرهنگ ملل مسلمان در كوي دانشگاه تهران در حال برگزاري است. اين جشنواره كه از سه شنبه 25 مهر آغاز شده، تا دوم آبان ادامه خواهد داشت. در اين جشنواره دانشجوياني از كشورهاي سوريه، فلسطين، چين، اتيوپي، هند، پاكستان، افغانستان، مراكش و اندونزي كه در كوي سكونت دارند، مراسم و سنت هاي مرتبط با ماه مبارك رمضان در كشورشان را براي دانشجويان ديگر معرفي مي كنند.
* در آبان ماه همايش آيين هاي مرتبط با آب برگزار خواهد شد. معاونت فرهنگي و دانشجويي دانشگاه تهران در نظر دارد بخشي نمادين از همايش را در بيشابور كازرون- در جايي كه در گذشته به عنوان معبد نيايش آب بوده است- برگزار كند. بخش علمي همايش در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |