يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵
به بهانه از ابلاغ قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات
۱۲ خرافه مانع ترك سيگار
005817.jpg
* ترجمه: نيره رئيس دانا
پس از مدت ها بحث و بررسي بالاخره قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات هفته گذشته ابلاغ شد. به موجب اين قانون فروش سيگار و مواد دخاني به افراد زير 18 سال ممنوع و متخلفين بر حسب قانون مجازات خواهند شد. در قانون مذكور همچنين كشيدن سيگار در اماكن عمومي يا وسايل نقليه عمومي جرم محسوب مي شود و با متخلفين برابر قانون برخورد خواهد شد. در يكي ديگر از مواد قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات هر نوع تبليغ، حمايت و تشويق مستقيم و غيرمستقيم يا تحريك افراد به استعمال دخانيات ممنوع شده است. مطلب زير 12 مورد از اين باورهاي خرافي را كه با نوعي تبليغ و تحريك غير مستقيم مانع ترك سيگار مي شود بررسي كرده است.
* * *
۱ - مردم در مورد سيگار كشيدن يا نكشيدن آن حق انتخاب آزاد دارند
همه ما دوست داريم فكر كنيم كه مخلوقاتي داراي اختيار كامل هستيم. بنابر اين حق انتخاب در مورد تنباكو موقوف مي شود به تبليغ و اعتياد به آن. اما آمار موجود نشان مي دهند كه در سال 2002، صنعت دخانيات 5/12 بيليون دلار در ايالات متحده براي تبليغ سيگار، بازاريابي و ترويج آن هزينه كرد، يعني بيش از 2 برابر مقدار صرف شده در سال 1997 و 18 برابر مقدار صرف شده در امر كنترل تنباكو. تبليغ و فروش سيگار، مردم و به ويژه جوانان و ساير گروه هاي جمعيتي را آماج اين تبليغات قرار مي دهد و به كشيدن سيگار تشويق مي كند. بيشتر سيگاري ها مي خواهند كه آن را ترك كنند، با اين وجود صنعت تنباكو همواره مراقب است تا نيكوتين موجود در هر نخ سيگار به اندازه كافي باشد تا مردم را معتاد نگه دارد. شيوه هاي توليد و افزودني هاي شيميايي آن نيز مي تواند محتوي نيكوتين را افزايش دهد.
۲ - همه مي دانند سيگار بد است
در حالي كه اكثر مردم عموماً از اين كه سيگار كشيدن كاري غيربهداشتي است آگاهي دارند، اما در عوض در مورد خطرات سلامتي فراوان آن دانش ناچيزي دارند. تعداد كمي از زنان از خطرات خاص سلامتي از جمله سرطان دهانه رحم، پوكي استخوان، يائسگي زودرس، سقط شدن جنين، حاملگي خارج از رحمي و عقيمي آگاهند. در بررسي  به عمل آمده تنها كمتر از نيمي از بزرگسالان كانادايي 74-55 ساله اعلام كرده اند كه سيگار كشيدن علت اصلي بيماري قلبي است. در چين يعني جايي كه بيش از 90 درصد سيگاري ها را مردان تشكيل مي دهند، كمتر از 1 نفر از هر 4 سيگاري معتقد است كه سيگار كشيدن باعث مشكلات جدي سلامتي مي شود. اين كمبود آگاهي مي تواند دليل اين باشد كه چرا فراواني تعداد سيگاري ها در مردان مهاجر چيني شهر نيويورك بيشتر از كل جمعيت اين شهر است. مردان متولد كشور چين كه از دانش سطح پاييني در مورد مضرات سيگار برخوردارند، 2 برابر بيشتر از آنهايي كه دانش بالاتري دارند، احتمال دارد كه سيگار بكشند. به علاوه، ميزان دانش برخي گروه ها ممكن است به مرور زمان كمتر از قبل شود، به طور مثال نتايج يك بررسي كه در سال هاي 1997 و 1998 انجام شد، نشان داد كه سيگاري هاي روستايي ويژگي هاي مثبت تر و خطرات سلامتي كمتري نسبت به نمونه هاي مورد بررسي دهه قبل به سيگار نسبت مي دهند.
مشخص شده است كه سيگار تقريباً باعث بيماري در هر اندامي از بدن مي شود. استعمال سيگار، علاوه بر سرطان ريه، بيماري قلبي، سكته و آمفيزم، به طور واضح با ساير سرطان ها(كولون، دهانه رحم، كليه، پانكراس، مثانه، مري، حنجره، حفره دهان، حلق و معده) مربوط است و لوسمي ميلوئيد حاد، بيماري قلبي عروقي(آترواسكلروز و آنوريسم هاي آئورت شكمي)، بيماري تنفسي(آسيب عملكرد ريه، بيماري مزمن انسدادي ريه، آسم و پنوموني)، ساير بيماري ها(كاتاراكت، پريودنتيت، شكستگي هاي هيپ و زخم هاي پيتيك)، افول وضعيت سلامتي عمومي و افزايش عوارضي از جمله افزايش غيبت از كار، افزايش استفاده از خدمات مراقبتي پزشكي و افزايش خطرات زيانبار متعاقب اعمال جراحي و در بين زنان با تراكم پايين استخوان و پوكي استخوان، عوارض بارداري از جمله كم وزن بودن نوزاد موقع تولد، زايمان پيش از موعد، مرگ جنين، مرده زايي، كاهش عملكرد ريه نوزادان، سندرم مرگ ناگهاني نوزاد و كاهش قدرت باروري مرتبط است.
۳ - فقط چند سيگار در روز
اگرچه بين سرطان ريه و مصرف تنباكو در كل، رابطه خطي پاسخ- مقدار وجود دارد، خطر بيماري قلبي- عروقي كه مسئول درصد قابل ملاحظه اي از بيماري و مرگ مرتبط با تنباكو است، با مصرف 3 تا 5 سيگار در روز مشهود مي شود. به نظر مي رسد كه خطر انفاركتوس ميوكارد حاد و بيماري كرونري قلب مرتبط با تماس با دود تنباكو در مقادير كم  غيرخطي بوده و به سرعت با مقادير نسبتاً كم نظير آنچه از دود تنباكوي محيطي يا از سيگار كشيدن فقط چند سيگار در روز، افزايش مي يابد. حتي تماس كوچك با دود سيگار، تجمع پلاكتي را افزايش داده و باعث شروع تغييرات شرياني و هموديناميك مي شود. زن بارداري كه تا حد 5 سيگار در روز دود مي كند، بيشتر احتمال دارد كه بچه هاي كم وزن موقع تولد داشته باشد.
در ايالات متحده سرطان علت منجر به مرگ در بين سيگاري ها است. سرطان ريه مسئول تقريباً 80 درصد از مرگ هاي مرتبط با تنباكو است. به هر حال بيماري قلبي- عروقي(تمام اشكال) علت منجر به تمام مرگ  و ميرهاي مرتبط با تنباكو از جمله سيگاري ها و كساني است كه در معرض دود تنباكوي محيطي قرار مي گيرند. بيماري قلبي- عروقي ممكن است به وسيله تماس با منواكسيد كربن و ساير محصولات سوختني ايجاد شود كه حاكي از آن است كه هر محصول تنباكوي كم خطري كه استنشاق شود، نامحتمل است كه به طور قابل ملاحظه اي بيماري مرتبط با تنباكو و مرگ ناشي از علل قلبي- عروقي را كاهش دهد.
۴ - سيگار هاي سبك(ملايم)، ضرر كمتري دارند
سيگار هاي موسوم به ملايم به همان اندازه مارك هاي معمولي(ساده) براي سلامتي مضر هستند. اما اكثر سيگاري ها از اين حقيقت بسيار بد بي اطلاع هستند. 60 درصد از سيگاري ها معتقدند كه اصطلاح سبك و مافوق سبك اشاره به سيگاري هاي كم تار يا كم نيكوتين دارد. با اين وجود تعريف استانداردي از اين كه چه چيزي مارك سبك يا فوق سبك را تشكيل مي دهد، وجود ندارد و شركت  هاي تنباكو مي پذيرند كه اين اصطلاحات اشاره به مزه درك شده و طعم سيگار دارد نه محتوي آنها. بيش از 160 كشور، پيمان  نامه بهداشت جهاني را در مورد كنترل تنباكو امضا كرده اند و استفاده از توصيفاتي كه ممكن است اين اعتقاد كاذب را ايجاد كند، كه نوع خاصي از تنباكو، كمتر از ساير انواع آن مضر است، را ممنوع كرده اند.
با وجودي كه از بازاريابي سيگارهاي سبك توسط صنعت تنباكو با ادعاي محتوي تار و نيكوتين كمتر مي گذرد، تفاوت معني داري از لحاظ تماس با دود يا خطرات سلامتي ناشي از استعمال آنها در بين سيگار هاي داراي محصول تار و نيكوتين متفاوت وجود ندارد. سيگار هاي سبك به همان اندازه سيگاري هاي معمولي، تار، نيكوتين و منوكسيد كربن وارد بدن مي كنند، زيرا دستگاه هاي تست، سيگارها را به همان شيوه اي كه افراد آن را دود مي كنند، نمي سوزانند. بسياري از افراد كه سيگار هاي كم تار، ملايم يا فوق ملايم دود مي كنند، بدون آن كه بدانند، اين كاهش مصنوعي تار و نيكوتين را كه با ماشين اندازه گيري مي شود، از طريق دود كردن سيگاري هاي بيشتر، پك زدن هاي شديدتر و ورود عميق تر دود آن به ريه ها و با سد كردن سوراخ هاي تهويه كننده فيلتر براي افزايش غلظت دود استنشاق شده، جبران مي كنند. صنعت تنباكو حداقل براي 3 دهه از اين اعمال جبراني آگاه است.
۵ - ترك سيگار آسان است
در حالي كه بسياري از سيگاري ها با ميل خود قادر به ترك سيگار هستند، بسياري از آنها اين كار را مشكل و غيرممكن مي دانند، زيرا نيكوتين اعتيادآور است. حتي پزشكان نيز ترك سيگار را سخت مي يابند. تنها نيمي از پزشكاني كه سيگار مي كشند، پس از دچار شدن به حمله قلبي، قادر به ترك آن هستند. صنعت تنباكو به طور خصوصي پذيرفته است كه تنباكو قابليت اعتيادآوري شيه اپيوم دارد و ممكن است قابليت اعتيادآوري نيكوتين، قابل مقايسه با هروئين، كوكائين و الكل باشد. فوايد ترك سيگار به خوبي مشخص شده است اما بسياري از مردمي كه در مورد ترك سيگار جدي بوده اند، قبل از آنكه آن را براي فوايدش ترك كنند، تلاش هاي متعددي داشته اند. اكثر سيگاري ها مي خواهند كه آن را ترك كنند و حداقل يك تلاش در سال براي ترك آن مي كنند. از اين عده، اكثريت تلاشها براي توقف استعمال سيگار، بدون دارو يا مشاوره صورت مي گيرد، اما تنها 7 درصد از افرادي كه بدون كمك سعي در ترك آن مي كنند، موفق به ترك آن براي يك سال يا بيشتر مي شوند.
۶ - داروهاي ترك فاقد اثرند
داروهاي ترك سيگار از جمله درمان هاي جايگزين نيكوتين ، برچسب ها ، آدامس، اسپري بيني و مكيدني ها و بوپروپيون قادرند احتمال ترك موفقيت آميز را دو برابر كنند. براي برخي سيگاري ها، استفاده از روش هاي چندگانه مثل به كارگيري انواع مختلف NRT،NRT با بوپروپيون، NRT با مشاوره و NRT با بوپروپيون و مشاوره، ممكن است حتي از استفاده از يك روش ترك به تنهايي مؤثرتر باشد. درمان مجدد پس از شكست اوليه در سير درمان ترك نيز، ميزان ترك را افزايش داده و درمانهاي تركيبي به ويژه در بين سيگاري هايي كه مجدداً به كشيدن آن روي آورده اند، مفيد است.
۷ - يك بار سيگار كشيدن، هميشه سيگار كشيدن
بيش از نيمي از آمريكايي هايي كه هميشه سيگار مي كشند، قبلاً ترك كرده اند. علي رغم دشواري ترك سيگار، بسياري از مردم سيگار را ترك كرده اند، ميليون ها نفر از سيگاري هاي رسمي به اين حقيقت اعتقاد دارند كه مردم مي توانند آن را ترك كنند و در بسياري از نواحي، اكثر سيگاري ها قبلاً اين راه را امتحان كرده اند.
۸ - سيگاري ها ممكن است زودتر بميرند، اما همه آنچه كه از دست مي دهند، دو سال بد انتهاي زندگي شان است
يك فرد سيگاري عادي كه از علل مرتبط با تنباكو مي ميرد، در حدود 14 سال از زندگي اش را از دست مي دهد. عمر اضافه اي كه افراد غيرسيگاري نسبت به سيگاري ها دارند، بدون بروز ناتواني سپري مي شود. عدم استعمال سيگار زندگي را، از جمله زندگي بدون ناتواني را طولاني نموده و ناتواني را به دوره كوتاه تري از زمان محدود مي كند. سلامت جسماني مورد انتظار سالمندان سيگاري 3 تا 4 سال بيشتر از سن خود و سلامت رواني آنها 10 سال پيرتر از سن واقعي مورد انتظار آنها است. سيگار كشيدن خطر از دست دادن استقلال افراد را افزايش داده و شانس كسب مجدد استقلال را كاهش مي دهد. هرگز براي ترك سيگار دير نيست. حتي افرادي كه پس از طي چند دهه سيگار كشيدن آن را كنار مي گذارند، سلامتي و اميد به زندگي خود را بهبود مي بخشند.
۹ - دود تنباكو كشنده است
تماس با دود تنباكوي محيطي مي تواند باعث بيماري و مرگ شود. سيستم گردش خون افراد غيرسيگاري پس از 30 دقيقه تماس با دود تنباكوي محيطي، شبيه افراد سيگاري رفتار نموده و خطر بيماري ايسكميك قلبي افزايش مي يابد. دود تنباكوي محيطي همچنين با 25 درصد خطر بيشتر براي بيماري مزمن تنفسي، 60-40 درصد خطر بالاتر براي ايجاد آسم در بزرگسالان، 100-50 درصد خطر بيشتر براي بيماري تنفسي حاد در اطفال و دو برابر شدن خطر سندرم مرگ ناگهاني نوزاد همراه است.
۱۰ - تنباكو براي اقتصاد خوب است
صنعت تنباكو كه سعي دارد تا خود را براي اقتصاد خوب جلوه دهد، مدعي است كه اشتغال ايجاد كرده، عايدي مالياتي را افزايش داده و در افزايش توليد محصول ملي مشاركت دارد. با اين وجود هزينه هاي اجتماعي طولاني مدت مصرف تنباكو، فراتر از هر فايده اقتصادي آن است.
بانك جهاني تأثير اقتصادي تنباكو را مورد تحليل قرار داده و نتيجه گيري كرده است كه پول صرف شده در اين راه مي تواند در عوض صرف ساير خدمات و فوايدي شود كه به نوبه خود مي توانند مشاغل و فعاليت هاي اقتصادي ديگري را براي جايگزيني هر آنچه از صنعت تنباكو از دست خواهد رفت، ايجاد نمايند. حذف كامل تنباكو در ايالات متحده از اقتصاد مي تواند منجر به ايجاد بيش از 130هزار شغل در سطح ملي شود. علم حامي درمان ترك سيگار قوي بوده و از لحاظ هزينه- سودمندي به نحو مطلوبي با بسياري از مداخلات پزشكي ديگر قابل مقايسه است. تجار و بيمه گران بهداشتي، انگيزه مالي براي حمايت از برنامه هاي ترك براي مستخدمان خود را دارند. افراد غيرسيگاري خلاق تر بوده و كمتر از سيگاري ها دچار خطا مي شوند و تحت پوشش بيمه قرار دادن ترك تنباكو يكي از سودمندترين فوايد بيمه بهداشتي است كه يك كارفرما مي تواند به مستخدمانش ارائه كند.
۱۱ - ما قبلاً مشكل سيگار را حل كرده ايم
مشكلات سلامتي كه در اثر مصرف تنباكو براي جامعه ايجاد مي شود، ابداً حل نشده است. با وجود روبه كاهش گذاشتن وفور سيگار كشيدن در ايالات متحده، بيش از 1 نفر از 5 نفر بزرگسال ساكن ايالات متحده (تقريباً 50 ميليون نفر) سيگار دود مي كنند و روبه كاهش گذاشتن مصرف سيگار در بين بزرگسالان و جوانان در سالهاي اخير آهسته تر شده يا ثابت مانده است. در حال حاضر، حدود 3/1 ميليارد نفر سيگار مي كشند كه بيش از هر زمان ديگري در تاريخ بشر است و گفته مي شود كه در قرن حاضر بيش از 1 ميليارد نفر از علل مرتبط با تنباكو طي اين قرن خواهند مرد، مگر اقدام فوري و عاجلي در سطوح منطقه اي، ملي و بين المللي صورت گيرد.
۱۲ - صنعت تنباكو آنقدر تجاري نيست تا تلاش هاي بهداشتي جامعه را خراب كند
تبليغ سيگار براي اطفال همچنان ادامه دارد. براي مثال در سال 2000، تبليغ 3 نوع از محبوب ترين مارك هاي سيگار در بين جوانان از طريق چاپ در مجلات، به طور متوسط 17بار در دسترس بيش از۸۰      ?درصد از جوانان در ايالات متحده قرار گرفته است. اطفالي كه لوازم ترويجي شركت تنباكو (تي شرت، فنجان و...) را دارند، بيش از 7 برابر بيشتر احتمال دارد كه نسبت به كساني كه اين لوازم را ندارند، سيگار بكشند.
احتمال اينكه اطفال 17-12 سال يعني سني كه بيشترين احتمال شروع سيگار كشيدن است، در معرض تبليغ سيگار قرار گيرند، دو برابر بيش از بزرگسالان است و نوجوانان 19-13 ساله نسبت به تبليغات سيگار سه برابر بزرگسالان حساس هستند. نمايش سيگار كشيدن در فيلم ها نيز استعمال سيگار را در بين 19-13 ساله ها افزايش مي دهد. تماشاگران فيلم هايي كه سيگار كشيدن را نشان مي دهند، سه برابر كساني كه اين فيلم ها را نديده اند، احتمال دارد كه سيگار بكشند و نيمي از تمام موارد تجارب سيگار كشيدن در بين اين گروه سني به اين تماس نسبت داده مي شود. از سال 1950 به اين طرف سيگار كشيدن هاي بيشتري در فيلم ها نمايش داده شده و استفاده از مارك به خصوصي از سيگار نشانه درخواست بيشتر آن مارك است. تأييد مارك هاي سيگار يعني استفاده از مارك هاي خاص توسط ستارگان در فيلم ها از زمان اجراي MSA، يازده برابر شده است. ستارگاني كه روي پرده سيگار مي كشند، قوياً رفتارهاي سيگار كشيدن را در بين اين گروه سني افزايش مي دهند و هرچه نمايش سيگار كشيدن بيشتر باشد، احتمال سيگاري  شدن آنها بيشتر مي شود. به نمايش كشيدن استعمال سيگار در موسيقي هاي ويدئويي، تلويزيون و ساير رسانه ها نيز رفتارهاي سيگار كشيدن را در اين گروه تحت تأثير قرار مي دهد. ترويج سيگار كشيدن توسط صنعت تنباكو، حتي توانايي والدين را در پيشگيري از شروع به سيگار كشيدن تحليل مي برد كه با نظر صنعت تنباكو كه اعمال والدين و نه فعاليت هاي بازاريابي آنها را از عوامل تعيين كننده بحراني سيگار كشيدن در بين جوانان مي داند، تناقض دارد.
* عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي سمنان

ابلاغ آيين نامه اجرايي براي كنترل دخانيات
به گزارش فارس خديجه محصلي، كارشناس مسئول دخانيات مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت درباره ابلاغ قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانيات مي گويد: قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانيات سرانجام پس از ماهها بررسي در مجلس و شوراي نگهبان پنجم مهر ماه به تأ ييد شوراي نگهبان رسيد و 11 مهر ماه نيز با امضاي رئيس جمهوري ابلاغ شد و اكنون در دفتر وزير بهداشت است تا با دستور وي كار تدوين آيين نامه اجرايي آن آغاز شود. وي ادامه داد: اين قانون مشتمل بر 20 ماده و هفت تبصره است و براي اولين بار همه مسائل مرتبط با دخانيات اعم از تبليغات سيگار و دخانيات، توليد، توزيع و ماليات سيگار، ممنوعيت استعمال ذخانيات در اماكن عمومي، آموزش و پيشگيري از مصرف دخانيات از سوي افراد سالم، تأسيس مراكز مشاوره و ترك اعتياد به دخانيات در بخش دولتي و خصوصي و اعمال جرايم براي متخلفان با تشكيل شعبه رسيدگي به اين نوع جرايم در قوه قضائيه است. محصلي گفت:  در اين قانون همچنين تشكيل ستاد كشوري كنترل و مبارزه با دخانيات با حضور نمايندگان وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بازرگاني، نيروي انتظامي، صدا و سيما، كميسيون بهداشت مجلس و نماينده يكي از NGO ها پيش بيني شده است و وظايف اين ستاد نيز كه رئيس آن وزير بهداشت است در قانون تعيين شده است. وي اضافه كرد: در اين قانون براي متخلفان جرايمي بين 50 هزار تومان تا 5 ميليون تومان تعيين شده است ضمن اينكه سرپيچي از اين قانون و استعمال دخانيات در اماكن عمومي و ادارات منجر به تنبيه اداري و مشكلات استخدامي براي متخلفان مي شود كه همه اين موارد در آيين نامه اجرايي اين قانون به صورت دقيق مشخص مي شود.

نگاه
عزم ملي براي انزجار از سيگار
005820.jpg
گروه اجتماعي- سيگار كشيدن يكي از علل منجر به مرگ قابل پيشگيري است كه باعث بيماري هاي وخيمي در حدود 6/8 ميليون نفر مي شود. هزينه استعمال سيگار 167 بيليون دلار در سال بوده و تقريباً هر سال 438 هزار نفر را مي كشد. طبق آمار موجود، دود كردن سيگار در سراسر جهان نزديك 5 ميليون نفر را در سال از پا درمي آورد. اگر اوضاع به همين منوال ادامه يابد، اين رقم تا سال 2030 دو برابر شده و پيش بيني مي شود، استعمال سيگار بيش از يك بيليون نفر را طي قرن حاضر به هلاكت برساند.
با وجودي كه استعمال سيگار در ايالات متحده به طور آهسته اي رو به كاهش گذاشته است، اما در برخي نواحي جهان و در بين جمعيت هاي خاص و به ويژه در كشورهاي در حال توسعه و در بين زنان به طور چشمگيري رو به تزايد است.
اين ادعا كه خطرات سيگار كشيدن براي سلامتي مورد ترديد است، صحت ندارد، زيرا اين خطرات به فاصله كوتاهي پس از معرفي تنباكو در حدود 400 سال قبل به اروپا، شناخته شده و حداقل در نيم قرن اخير از لحاظ علمي ثابت شده اند.
باورهاي نادرست زيادي در مورد استعمال سيگار وجود دارد كه مردم را به شروع يا تداوم سيگار كشيدن تشويق نموده و يا از قطع آن مي ترسانند. به نظر مي رسد كه اين باورها نه تنها از جانب سيگاري ها، بلكه همچنين توسط برخي پزشكان و سياست گذاران درست تلقي مي شوند. چنين باورهايي توسعه خط مشي كنترل مؤثر تنباكو و درمان آن را براي افرادي كه وابسته به تنباكو هستند به تأخير مي اندازد. اين مقاله، 12 مورد از شايع ترين باورهاي خرافي در مورد استعمال سيگار را مرور مي كند.
بسياري از باورهايي كه پيرامون سيگار كشيدن وجود دارد، درك نادرست از آنچه قضاوت صحيح به نظر مي آيد، است. برخي از آنها به وسيله صنعت تنباكو از روي انديشه ترويج داده مي شوند تا مردم و خصوصاً اطفال را به شروع سيگار كشيدن و سيگاري نگه داشتن آنها اغوا كنند. نه تنها برخي سيگاري ها، بلكه همچنين برخي پزشكان و سياست گذاران معتقدند كه اين باورها درست هستند. تمام اين باورها دروغين بوده و هر يك از اين باورها بر روند كنترل مؤثر تنباكو و ترك سيگار توسط افراد لطمه مي زند.
با اين حال، ابزارهايي براي مقابله با اين باورها موجود بوده و به كارگيري مؤثرتر اين ابزارها به پيشگيري از بيماري و مرگ زودرس كمك خواهد كرد. سلسله آموزش هاي ضد سيگار براي جامعه، خصوصاً هنگامي كه از طريق چند رسانه و در همكاري با برنامه هاي جامع كنترل تنباكو كه شامل افزايش ماليات ها، وضع قانون محيط بدون دود و برنامه هاي ترك سيگار باشد، عملي خواهد بود.
در حالي كه دولت ها و مؤسسات بهداشت اجتماعي بايد نقش رهبري را برعهده گيرند، سيستم مراقبت بهداشتي، تجار، بيمه گران، جوامع و افراد همگي نقش هاي مهمي در كنترل تنباكو ايفا مي كنند. ما بايد راههايي براي ارتباط با حقايق و مقابله با باورهاي مختلف، نيمه صحيح و آنهايي كه مردم را به شروع سيگار كشيدن تشويق و تمايل آنها را به ترك سيگار كاهش مي دهند، بيابيم.

جدول اعداد (سودوكو) 196
005853.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
علم
شهرآرا
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |