يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵
شگفتي هاي سياه چاله ها
005802.jpg
گروه علمي فرهنگي- دانشمندان ناسا با كمك ماهواره ژاپني سوزاكو مشاهدات شگفت انگيز و جديدي از سياه چاله ها انجام داده اند؛ جزييات عجيبي از فضا-زمان منحني وار كه قبلا با اين دقت مشاهده نشده بود.
به نوشته سايت پارس اسكاي، اين دانشمندان سرعت چرخش سياه چاله ها را اندازه گيري كردند و همين طور زاويه ريزش مواد به داخل آن را اندازه گرفتند. اين مشاهدات بر پايه عكس العمل نور هنگام نزديكي به يك سياه چاله و رسيدن به مرزي كه به آن مرز آهنيK گفته مي شود انجام شده. وجود اين نوار مرزي قبلاً مورد ترديد بود چون شواهد كافي برايش وجود نداشت. اما حالا با قاطعيت ثابت شده كه اين نوار مرزي وجود دارد و به عنوان يك معيار قابل قبول از جاذبه خردكننده سياه چاله ها مورد قبول قرار گرفته است.
ماهواره سوزاكو آشكارساز اشعه ايكس و طيف نگار اشعه ايكس دارد. اين دو دستگاه با هم مي توانند طيف گسترده اي از انرژي هاي اشعه ايكس به خصوص در سطوح انرژي بالا را شناسايي كنند. براي شروع اين مشاهدات، سياه چاله هايي با جرم هاي فوق العاده زياد در اولويت گرفته اند. اين گونه سياه چاله ها در مركز اغلب كهكشان ها وجود دارند و جرمشان ميليون ها تا ميلياردها برابر خورشيد است و اندازه شان به وسعت كل منظومه شمسي ماست.
سيگنال هاي طيفي سياه چاله هايي كه سوزاكو آنها را رديابي كرده  است پيش از اين هم توسط ماهواره اروپايي نيوتون ديده شده بود، اما سوزاكو حساسيت بسيار بالاتري نسبت به انواع پيشين خود دارد. مجموعه اي از مشاهدات صورت گرفته با سوزاكو نشان مي دهد كه مرز آهني K در تمامي كهكشان ها وجود دارد و سيگنال هاي دريافتي از آن ناشي از وجود جاذبه شديد در جوار اين مرز است. به همين علت هدف بلندمدت اكتشافات فضايي ناسا بر مبناي كشف و شناسايي مرز آهني K براي يافتن تصويري مشخص از يك سياه چاله قرار گرفته است.
***
به تازگي ناسا با همكاري جمعي از دانشمندان ايتاليايي با استفاده از داده هاي ارسالي فضاپيماي سويفت براي اولين بار توانستند نوع موادي كه از سياه چاله ها به خارج از آن پرتاب مي شوند را مشخص كنند.
مواد موجود در اين فوران هاي سياه چاله اي عموما در كوازارها و ساير اجرام سماوي نيز ديده مي شوند اين مواد اغلب با سرعت نزديك به نور به خارج پرتاب مي شوند. اين تيم تحقيقاتي موفق به گشودن معمايي شده كه پيشينه آن به دهه هفتاد ميلادي برمي گردد. فوران هاي مواد سياه چاله اي عموما مرزهاي كهكشان ها را براي صدها هزار سال نوري درمي نوردد. آنها از منابع اوليه توزيع مواد و انرژي در جهان و همچنين كليد فهم و درك چگونگي شكل گيري كهكشان ها و بسياري معماهاي گشوده نشده، همچون منشأ انرژي در جهان اند. فوران هاي سياه چاله اي يكي از بزرگ ترين پارادوكس هاي موجود در اخترشناسي هستند چراكه از يك سو هيچ چيزي در جهان  نمي تواند ازجاذبه فوق العاده شديد سياه چاله ها بگريزد و از سوي ديگر مواد سياه چاله اي با سرعت نور به فضاي لايتناهي پرتاب مي شوند. ما هنوز نمي دانيم اين فوران ها چگونه شكل مي گيرند و تنها چيزي كه تا حال به قطعيت دريافته ايم اين است كه از چه موادي تشكيل شده اند. مبحث سياه چاله ها براي چندين دهه است كه به بحث داغ روز محافل علمي تبديل شده است. دانشمندان اكنون همگي بر اين ايده اتفاق نظر دارند كه مواد فوراني يا بايد از الكترون و پوزيترون تشكيل شده باشند و يا از الكترون و پروتون. البته اطلاعات حاصله از فضاپيماي سويفت شواهدي دال بر وجود پروتون در اين مواد را دارد.
اغلب كوازارها نير فوران هايي دارند. اين تيم تحقيقاتي نوعي كوازار را با نام بلازار مورد بررسي قرار دادند. بلازارها كوازارهايي هستند كه جهت فواران هاي شان هميشه رو به سمت ما است انگار كه در مقابل يك لوله تفنگ قرارگرفته باشيم. اين تيم دو بلازار را مورد مطالعه قرار دادند 0212+735 و PKS 0537-286 كه در فاصله ده ميليارد سال نوري از ما قرار دارند.
تا پيش از اين، تلسكوپ ها قدرت ديدن جزييات فوران هاي سياه چاله اي را كه در طول موج هاي بين طول موج امواج اشعه ايكس و طول موج امواج اشعه گاما و با انرژي معادل ده كيلو الكترون ولت (keV) و حتي بيشتر به فضا پرتاب مي شوند را نداشتند.
اين تيم در مسير تحقيقات خود به فوتون هايي برخورد كرده است كه پس از رسيدن به حداكثر۱۰ keV دچار افت انرژي مي شوند. اين همان فوتون هاي اشعه ايكس است كه تا 10 keV به اوج انرژي خود مي رسند و سپس افت مي كنند. اين كشف وجود زوج هاي الكترون پوزيترون را رد مي كند. اين تجزيه و تحليل در چندين مرحله انجام شد. اطلاعات سويفت بر اين اساس بود كه سرعت پاشندگي مواد سياه چاله اي 9/99درصد سرعت نور است. باتوجه به اين مساله دانشمندان توانستند در وهله اول كل انرژيِ جنبشي اين مواد را محاسبه كنند و در قدم بعدي با مقايسه بين ميزان اين انرژي جنبشي با ميزان انرژي فوتون هاي نور، توانستند جرم مواد پاشنده و در نهايت تركبيات آن را به دست آورند.
ميزان جرم محاسبه شده تقريباً به اندازه جرم سياره مشتري است به اين صورت كه مركز سياه چاله همانند يك مسلسل جرمي معادل مشتري را با سرعتي نزديك به سرعت نور به خارج از كهكشان پرتاب مي كند و انرژي فوق العاده زيادي را در جهان توليد مي كند. اين يافته يك سر آغاز مهم براي دانستن اين نكته است كه مواد چگونه شكل گرفته اند و هدفي براي فعاليت هاي آتي ناسا با استفاده از تلسكوپ فضاييGLA و ماهواره ژاپني سوزاكو خواهد بود.

گزارش
نرم افزارهايي كه حرمت شان شكسته مي شود
005805.jpg
گروه علمي فرهنگي - علي دلدار: آيا تا به حال گذرتان براي خريد يك نرم افزار به بازار رايانه افتاده است؟ صرف نظر از نوع آن،   تهيه انواع نرم افزارهاي چندصدلاري به قيمتي كمتر از يك دلار ممكن است. اين نرم افزار مي تواند آخرين نسخه ويندوز يا گران قيمت ترين نرم  افزار گرافيكي باشد، برنامه هايي كه به اندازه قيمت يك سي دي خام مي توان آنها را تهيه كرد.
وقتي بحث كپي رايت مطرح مي شود، عده اي اختلاف سطح درآمد با كشورهاي توسعه يافته را دليل عدم توانايي مردم براي پرداخت قيمت اصلي نرم افزار بيان مي كنند و به اين صورت، قوانين مربوط به مالكيت معنوي ناديده گرفته مي شود. عده اي ديگر، نبود بسترهاي فرهنگي را زمينه ساز اين مسئله مي دانند.
امين چاروسه - كارشناس نرم افزار- مي گويد: نداشتن جايگاه مناسب نرم افزار در جامعه و تفاوت زياد قيمت در داخل و خارج از علل رواج نرم افزارهاي قفل شكسته است.
فرامرز كلانتري - مديرعامل يك شركت مهندسي نرم افزار - مي گويد: به دليل نبود قانون مشخص در زمينه  مالكيت نرم افزار، شركت هاي خصوصي تمايلي به سرمايه گذاري در اين بخش ندارند.
به نظر مي رسد مردم هم به استفاده رايگان از نرم افزارها عادت كرده  و حاضر نيستند براي آنها هزينه كنند.
نقض قوانين كپي رايت آشكارا صورت مي گيرد، بسياري از شركت هاي معروف، صدها برنامه قفل شكسته را در يك بسته نرم افزاري در تيراژ گسترده در بازار پخش مي كنند و جالب اينكه، روي اين بسته ها خواستار رعايت حقوق مادي و معنوي شركت خود هستند. اگر براي قفل نرم افزارهاي خارجي حرمتي قائل نشويم، با نرم افزارهاي توليدي كشورمان نيز در خارج همين گونه رفتار خواهد شد. همچنين با وجود متخصصان مستعد ايراني، نه تنها سهم درآمد ايران از بازار چند صدميليارد دلاري صنعت نرم افزار در جهان نزديك به صفر بوده، بلكه اغلب توليدات با هدف بازار بومي نيز (نظير نرم افزارهاي مالي و فرهنگنامه) توسط نفوذگران يا به اصطلاح هكرهاي نرم افزار، به صورت كپي وارد بازار مي شود.
به اعتقاد كارشناسان، از آن جا كه سيستم تجاري كشور در حال تغيير و تطبيق با كنوانسيون هاي سازمان تجارت جهاني است، رعايت نكردن كپي رايت، زنگ خطري براي كشور محسوب مي شود؛ چراكه لازمه  ورود به WTO پرداخت هرگونه لايسنس نرم افزاري به شركت هاي توليدكننده است.
دبير شوراي عالي انفورماتيك كشور نيز نظر آيت الله فاضل لنكراني را در خصوص كپي از نرم افزارهاي قفل دار جويا شده است كه متن استفتاء بدين صورت آمده است: شكستن قفل س د و يا رايت س د (نسخهژها اصل) در صورت كه توليدكننده آن راض نباشد جايز نيست. حت رايت كردن از رو سژدژها قفل شكسته يا رايت شده باز هم جايز نيست. اما استفاده از سژدژها قفل شكسته يا رايت شده كه ديگران قفل آن را شكستهژاند يا رايت كردهژاند و يا در بازار فروخته مژشود اشكال ندارد و فرق بين سژدژها خارج و داخل وجود ندارد.

همايش ها
دومين همايش بين المللي دبي (صنعت غذا و ماشين آلات)
۱ - تاريخ برگزاري: 17-14 نوامبر 2006
۲ - مكان برگزاري: امارات متحده عربي‎/ دبي
۳ -پست الكترونيكي: info@dubai-vend.com
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.dubai-vend.com
۵ - نيم نگاه: استفاده از تجهيزات و ماشين آلات مناسب به ويژه در صنعت غذا نكته بسيار حائز اهميتي است و اهميت آن به دليل ارتباط مستقيم آن با سلامت مصرف كننده است. اين همايش با هدف بحث و تبادل نظر در زمينه ماشين آلات خودكار پركننده(ATMS) و كاربرد آنها در صنعت غذا؛ دستگاه هاي پركننده انواع نوشيدني ها اعم از سرد و گرم؛ دستگاه هاي بسته بندي شامل چند لايه و ساده؛ بسته  بندي انواع خوراكي هاي حاضري مانند ميان وعده ها، ساندويچ ها و غذا هاي منجمد؛ بسته بندي وسايل آرايشي- بهداشتي مانند انواع دستمال كاغذي، لوازم آرايش، پاك كننده ها و...؛ برچسب زني و چاپ عكس روي بسته ها، روش هاي جديد و قديمي بسته بندي و... برگزار مي شود.همايش با نمايشگاهي از آخرين دستاوردهاي ساخت و طراحي ماشين آلات و تجهيزات مورد استفاده در صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي- آرايشي همراه است.
سومين همايش بين المللي سيستم هاي هوشمند در مهندسي و تكنولوژي
۱. زمان برگزاري: 24 - 22 نوامبر 2006
۲. مكان برگزاري: مالزي‎/ كوتاكينابالو
۳. پست الكترونيك:
icaiet@ ums. Edu. My
۴. صفحه الكترونيك:
http://kinabalu.nms.edu.my/icaiet
۵. نيم نگاه: نشست پژوهشگران با هدف بحث و تبادل نظر در زمينه ربات ها و عملكرد آنها در صنعت و يافته هاي جديد درباره اين سازه ها ، فرايند تصويرسازي با استفاده از سيستم هاي هوشمند ، كنترل و خودكاركردن سيستم ها ،  ارتباطات و مخابرات و جايگاه سازه هاي هوشمند در مخابرات و تكنولوژي هاي مدرن ديگر ، درمان بيماران و استفاده از سازه هاي هوشمند ، زيست - پزشكي و زيست - مهندسي و جايگاه سيستم هاي هوشمند در اين علوم ، ارزيابي عملكرد با استفاده از سيستم هاي هوشمند خودكار و... بوده و پژوهشگران، آخرين يافته هاي خود را در زمينه علوم كامپيوتر و ارتباط آن با سيستم هاي هوشمند ارائه مي كنند.
مهتاب خسرو شاهي

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
شهرآرا
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |