يكشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵
ال كلاسيكو 2006
آسمان مادريد ستاره باران مي شود
005823.jpg
ترجمه:فاطمه ابوطالبي
مادريد امشب ستاره باران است و تمامي نگاه ها از سراسر دنيا به پايتخت اسپانيا دوخته شده است.
ال كلاسيكو ديگري در راه است تا بار ديگر شاهد نمايش بديع فوتبال از دو تيم بارسلونا و رئال مادريد باشيم.
كاتالان ها اكنون سر به آسمان مي سايند. قهرماني در ليگ اروپا، قهرماني در لاليگا و صدرنشيني قاطع آنها در پايان هفته ششم نشان از برتري آبي اناري هاست. ريكارد در 6 بازي گذشته خود در لاليگا به پنج پيروزي و يك تساوي دسته يافته است و هنوز تيمي موفق به شكست آنها نشده است. بارسلونا در حال حاضر با 16 امتياز در صدر قرار دارد.
در آن سوي ميدان رئال مادريد با كاپلو در اين فصل فراز و نشيب هاي بسياري داشته است. اين تيم هفته پيش مقابل ختافه شكست خورد تا در آستانه اين بازي بزرگ يك چهره برجسته خود به نام رونالدو را به دنبال اخراج در اين بازي از دست بدهد.
غيبت رونالدو در اين بازي قطعاً به ضرر رئال تمام مي شود.
رئال مادريد در حال حاضر با يازده امتياز در مكان پنجم جدول ايستاده است. كاپلو در صورتي كه قصد موفقيت در اين بازي را دارد بايد زمينه حضور بازيكناني چون بكهام كه در هفته هاي اخير بيشتر نيمكت نشين شده اند را در تركيب اصلي فراهم آورد. بكهام تجربه حضور در چندين بازي دو تيم را دارد و مي تواند مهره كارسازي براي رئالي ها باشد.
بارسلونا نيز در اين بازي يك غايب بزرگ به نام ساموئل اتوئو دارد، البته گنجينه بارسلونا به قدري غني است كه مي تواند جاي خالي مرواريد سياه را به خوبي پر كند.
فرانك ريكارد در مورد اين بازي عقيده دارد كه مي توان رئال مادريد را در خانه شكست داد.
وي در اين باره گفت: تيم ما در بهترين شرايط قرار دارد و مي توانيم مقابل رئال به پيروزي برسيم. عملكرد بارسلونا در هفته هاي اخير بسيار راضي كننده بوده و اين روند در بازي با رئال نيز تداوم خواهد داشت.
از سوي ديگر فابيو كاپلو سرمربي رئال مادريد نيز در اين باره گفت: بازي سختي در پيش داريم و بايد در اين بازي پيروز شويم. كاپلو در مورد سيستم بازي تيمش در اين ديدار گفت: ما با روش هميشگي۲-4-4 به ميدان مي رويم و در غياب رونالدو، روبينيو و نيستلروي را در خط حمله قرار خواهيم داد.
ال كلاسيكوي امسال
دو تيم معروف و نامدار اسپانيايي اين بار (30 مهرماه) در شرايطي در مقابل هم قرار مي گيرند كه خود نيز بر اين نكته واقفند كه اين ديدار يك ديدار عادي براي كسب 3 امتياز آن نيست و چيزي خارج از يك مسابقه فوتبال مثل ديگر مسابقات آن است.
در ميدان مسابقه اين دو تيم همه چيز وجود دارد؛ جنگ هاي خونين ملي- قومي، نفرت و تباهي و البته تضاد كاتوليك ها و پروتستان ها در تقابل رئال و بارسا .
علاوه بر بازيكنان اين دو تيم بازيكنان غيراسپانيايي نيز مي دانند اين ديدار با روح ورزش سازگار نيست. نفرت مادريد از كاتالونيا در تمامي سالها و قرن هاي گذشته بيش از 3 ميليون كشته بر جاي گذاشته است.
مادريد و كاتولونيا پس از مشكلات زياد و كشته هاي زيادي كه در جنگ بر جاي گذاشته، به اين نتيجه رسيدند كه به اين جنگ سنتي پايان دهند و آن را به يك جنگ مدرن تبديل نمايند تا ديگر شاهد كشته شدن جوانان خود نباشند و پس از سالها درگيري به اين نتيجه رسيدند كه ال كلاسيكوي كبير را برگزار كنند.
در هيچ كجاي دنيا نمي توان نمونه بازي اي كه بين بارسلونا با رئال برگزار مي شود را ديد. البته داربي سلتيك و گلاسكورنجرز بي شباهت به اين مسابقه نيست، اما اين مسابقه هم تفاوت هايي با ال كلاسيكو دارد. چرا كه در شهر گلاسكو طرفداراني از سلتيك هستند كه دوستان رنجرزي دارند و خانواده هاي زيادي مجاور يكديگرند كه هم كاتوليك و هم پروتستان هستند. اما در بارسلونا تنها كاتوليك ها حضور دارند و در مادريد نيز پروتستان ها طرفدار رئال هستند و كاتوليك ها نيز طرفدار اتلتيكو. بدين معني كه يك بازيكن رئال مادريد حتي يك دوست بارسلوني ندارد و يك بازيكن بارسلوني نيز حتي يك دوست رئالي ندارد. تا به اين جهت براي تيم هاي همديگر احترام قائل شوند.
پس از تصويب جدا شدن ايالت كاتولونيا از اسپانيا قدري از تنش ها كاسته شده، اما مگر نفرت تمام شدني است؟
دو شهر بارسلونا و مادريد اسپانيا از جمله پنج شهري هستند كه فقر در آنها جايي ندارد و مردم آنها در آسايش و رفاه به سر مي برند. در ديگر شهرهاي اين كشور به غير از مادريد و اسپانيا اصلاً نتيجه بازي بين دو تيم رئال و بارسا جالب و شنيدني نيست.
نتايج ال كلاسيكو
۱۹۲۸ - رئال مادريد صفر بارسلونا 1
۱۹۲۹ - رئال مادريد 5 بارسلونا 1
۱۹۳۰ - رئال مادريد صفر بارسلونا صفر
۱۹۳۱ - رئال مادريد 2 بارسلونا صفر
۱۹۳۲ - رئال مادريد۲ بارسلونا 1
۱۹۳۳ - رئال مادريد 4 بارسلونا صفر
۱۹۳۴ - رئال مادريد 8 بارسلونا 2
۱۹۳۵ - رئال مادريد 3 بارسلونا صفر
۱۹۳۹ -رئال مادريد 2 بارسلونا 1
۲۰۰۰ - رئال مادريد 2 بارسلونا 1
۲۰۰۱ - رئال مادريد 2 بارسلونا صفر
۲۰۰۲ - رئال مادريد 1 بارسلونا 1
۲۰۰۳ - رئال مادريد 1 بارسلونا 2
۲۰۰۴ - رئال مادريد 4 بارسلونا 2
۲۰۰۵ -رئال مادريد صفر بارسلونا 2
رئال مادريد
نام باشگاه رئال مادريد از واژه Real به معني سلطنتي و پادشاهي گرفته شده است. در اسپانيا آموزشگاه هاي زيادي وجود دارد كه متعلق به خاندان پادشاهي است و براي آنها لفظ رئال به كار برده مي شود. البته كلمه لارئال براي تيم رئال سوسيداد به كار برده مي شود و تيم رئال مادريد به نام رئال در اين كشور كمتر خوانده مي شود و اغلب به نام ال رئال مادريد يا ال مادريد شناخته مي شود.
اين تيم در كنار تيم بارسلونا يكي از معروف ترين تيم هاي فوتبال كشور اسپانياست كه هواداران زيادي را در سراسر دنيا به خود اختصاص داده است. اين باشگاه به صورت شخصي اداره مي شود و رئيس آن هر 4 سال يك بار از طريق انتخابات بين اعضاي هيئت مديره آن تعيين مي شود.
ورزشگاه رئال مادريد
سانتياگو برنابو ورزشگاه اختصاصي تيم رئال مادريد در سال 1947 افتتاح و با شروع برگزاري مسابقات در آن، ورزشگاه چامارتين بسته شد. برنابو دائم در حال نوسازي و تجهيز بود و در سال 2005 به منظور مدرنيزه كردن كامل آن مدتي تعطيل شد و پس از تعميرات و تجهيزات به يك ورزشگاه پنج ستاره مبدل و به عنوان يكي از مدرن ترين ورزشگاه هاي جهان معرفي شد. برنابو با ظرفيت هشتاد و يك هزار نفري اش محل برگزاري وقايع مهم ورزشي در رشته فوتبال از جمله مسابقات جام جهاني 1982، فينال مسابقات باشگاه هاي اسپانيا و... بوده است.
- مربيان رئال مادريد از سال 2000 تاكنون:
* ويسنته دل بوسكه: 17 نوامبر 1999 تا 30 ژوئن 2003
* كارلوس كوئيروز: اول ژوئيه 2003 تا 30 ژوئن 2004
* خوزه آنتونيو كاماچو: اول ژوئيه 2004 تا 19 سپتامبر 2004
* ماريانو گارسيامون: 19 سپتامبر 2004 تا 29 دسامبر 2004
* واندرلي لوكزامبورگو:30 دسامبر 2004 تا 29 دسامبر 2004
* خوان رامون لوپز كارو:4 دسامبر 2005 تا 31 مه 2006
* فابيوكاپلو: 6 ژوئيه 2006 تاكنون

نگاه
بارسلونا
005826.jpg
گروه ورزش- تيم فوتبال بارسلونا در كنار تيم رئال مادريد يكي از مشهورترين تيم هاي باشگاهي اسپانياست كه در منطقه كاتوليك نشين اين كشور تأسيس شده است.
ورزشگاه بارسلونا
نيوكمپ ورزشگاه 98600 نفري باشگاه بارسلونا بزرگترين ورزشگاه اروپاست و يكي از بزرگترين ورزشگاه هاي جهان نيز به شمار مي رود. تيم فوتبال بارسلونا از قرن بيستم ميلادي تاكنون به عنوان يكي از پرافتخارترين تيم هاي اسپانيا و اروپا به شمار مي رود. بارسا تنها تيم اروپايي است كه در هر سه دوره از مسابقات اروپايي حداقل 2 بار پيروز شده است.
عناوين بارسلونا
* 2 عنوان قهرماني در ليگ اروپا
۹۲ /1991 : 1بر 0 مقابل سامپدوريا
۲۰۰۶ /2005 : 2 بر 1 مقابل آرسنال
* 3 عنوان قهرماني جام يوفا
* 4 عنوان قهرماني جام در جام اروپا
۷۹ /1978 : 4 بر 3 مقابل فورتونا دوسلدورف
۸۲ /1981: 2 بر 1 مقابل استاندارد ليژ
۸۹ /1988 : 2 بر 1 مقابل سامپدوريا
۹۷ /1996: 1 بر 0 مقابل پاري سن ژرمن
* دو عنوان قهرماني در سوپر جام اروپا۹۳‎/۱۹۹۲ : 1 بر 1 و 2 بر 1 مقابل وردربرمن
۹۸ /1997: 2 بر۱ و 1 بر 1 مقابل بورسيا دورتموند
نام كامل: بارسلونا
نام مستعار: بارسا
سال تأسيس: 29 نوامبر 1899
نام ورزشگاه: كمپ نو
ظرفيت ورزشگاه: 98600نفر
رئيس باشگاه: خوان لاپورتا
سرمربي: فرانك ريكارد

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
علم
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |