نگاه
جشنواره بيست ودوم در راه است
گام هاي موسيقي فجر
|
|
گروه ادب و هنر- بيست و دومين جشنواره موسيقي فجر از 10تا 18 دي ماه (يعني كمتر از 40روز ديگر) با دبيري كامبيز روشن روان برگزار مي شود. تا اين لحظه هيچ خبر و اطلاعي از چند وچون برگزاري اين جشنواره منتشر نشده است؛ اين درحالي است كه امسال چند اتفاق تازه در ساختار اين جشنواره رخ داده است. اول آنكه قرار است علاوه بر تهران در برخي شهرستان ها هم اين جشنواره برگزار شده و برخي گروه ها به اجراي موسيقي بپردازند؛ دوم اينكه يك چهره موجه و موسيقيدان مطرح به عنوان دبير اين جشنواره برگزيده شده است (البته در يكي دو دوره گذشته نيز دكتر رياحي دبيري جشنواره را برعهده داشته است اما با توجه به نوع و نحوه همكاري، سابقه، ويژگي كاري و... بايد دبيري روشن روان را از دريچه ديگر به نظاره نشست)و سوم زمان برگزاري جشنواره است كه دقيقا روز 11دي ماه (اول ژانويه) و يك ماه زودتر از موعد مقرر هرساله برگزار مي شود؛ همه اين موارد باعث شده است كه جشنواره امسال از خاصيت و ويژگي ديگري برخوردار باشد.
از ديگر ملاحظات قابل تامل تغيير مديريتي در سطوح مديريتي متولي اصلي جشنواره موسيقي فجر، يعني مسئولان دفتر امور موسيقي وزارت ارشاد است، تا دوره قبل تقريبا تمامي امور اجرايي جشنواره از سوي مسئولاني ساماندهي و اجرا مي شد كه در برگزاري جشنواره موسيقي سابقه اي شايد بيش از يك دهه داشتند (هرچند كه اين نكته - چون دو لبه تيزتيغ- گاه درجهت منفي وخلاف راه سليم و پرطراوت موسيقي سالم عمل مي كرد) به هر روي، اگر از جنبه اجرايي بنگريم برگزاري جشنواره اي با اين وسعت و با توجه به انتظاراتي كه از دبير آن مي رود، نياز به ظرافت ها و درايت هايي دارد كه قطعاً توجه به كوتاهي زمان و اندك بودن فرصت، بايد مد نظر مسئولان آن باشد.
با توجه به موارد گفته شده جشنواره دوره بيست و دوم اين قابليت را دارد كه از اساس با جشنواره هاي قبلي متفاوت برگزار شده و با اتكا بر كيفيت و كاهش تعداد گروه ها و دقت در محتواي آثار، دست كم به عنوان آغازي خوب براي اعتباربخشي به دوره هاي بعدي عمل كند.
قطعاً كامبيز روشن روان با كارنامه درخشان هنري و سابقه اجرايي اش اين قابليت را دارد تا بتواند جشنواره موسيقي فجر اين دوره را متحول سازد. هرچند كه تغيير ساختار و متحول ساختن جشنواره اي كه دولتي است و بيش از بيست دوره از عمر آن مي گذرد كاري بسيار سخت بوده و تقريبا محال مي نمايد، اما با توجه به اهميت قالب و ظرف اجرا كه تناسب آن با محتوا از اهميت و ارزش فراواني برخوردار است، اين تحول مي تواند با تقسيم بندي گروه ها (دقت در مجاورت) و دقت در رعايت تناسب محتوا با قالب تعريف و يا آغاز آن (تحول) تاييد شود.
|