سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵
گفت وگو با امير دريادار سجاد كوچكي،
فرمانده نيروي دريايي ارتش به بهانه روز نيروي دريايي
آماده مقابله با تهديدات احتمالي
007209.jpg
گروه سياسي -هفتم آذر ماه سالروز نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است. به همين مناسبت با امير دريادار سجاد كوچكي فرمانده نيروي دريايي ارتش در مورد عملكرد گذشته و برنامه هاي آينده اين نيرو گفت وگويي انجام شده است.
در اين گفت وگو فرمانده نيروي دريايي از ساخت شناورهاي سنگين و ناوشكن هاي مدرن خبر داده است. وي همچنين راهبرد اين نيرو را دفاع همه جانبه و بازدارنده از مرزهاي دريايي ميهن اسلامي، جزاير و منافع ملي در خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر دانسته است.
دريادار كوچكي برگزاري مانورهاي دريايي اخير را در راستاي منافع ملي و اهداف امنيت ملي نظام و به منظور دستيابي به مقاصد آموزشي يگانها، افزايش توان رزمي و ارزيابي سامانه هاي اصلي درگير در رزم و كسب آمادگي لازم در برابر تهديدات احتمالي عنوان كرده است.
* ارزيابي شما از توان ناوگان نظامي ايران به ويژه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در صيانت و دفاع از آبهاي كشور و به ويژه در خليج فارس و درياي عمان چگونه است؟
- راهبرد نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، يك راهبرد دفاع همه جانبه و بازدارنده مي باشد و از جمله وظايف و مأموريت هاي اين نيرو دفاع از مرزهاي دريايي ميهن اسلامي، جزاير و منافع ملي در منطقه خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر است. توان رزمي نيروي دريايي يكي از مؤلفه هاي تعيين كننده و به تعبيري مهم ترين آن در ميان شاخص هاي قدرت دريايي كشور بوده كه متناسب با راهبرد دفاع همه جانبه راهبري مي گردد.
نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در اين راستا ضمن كيفي سازي برنامه هاي سخت افزاري و نرم افزاري خود به مفهوم كلي، افزايش توان نظامي خود را جهت آمادگي با انجام تمرين ها، رزمايش ها و گشت هاي دريايي در خليج فارس و درياي عمان همواره حفظ كرده، به گونه اي كه هر گونه تهديد و يا فكر شومي با عكس العمل جدي نيروهاي ما مواجه خواهد شد.
امروزه ما با عرضه انديشه هاي بارور و بالفعل كردن آنها، توأم با دين باوري و حضور فعال در تمام عرصه ها از توانمندي بالايي در دفاع از مرزهاي آبي خود برخورداريم و نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ضمن برخورداري از استراتژي دفاع همه جانبه و بازدارنده با تحليل محيط خارجي و تشخيص تهديدات، فرصت ها، نقاط ضعف و قوت از آمادگي كامل براي پاسخ به تهديدها و دفاع از مرزهاي آبي كشور اسلامي برخوردار است.
* نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران چه اقداماتي در حمايت از ناوگان تجاري و نفتي در آب هاي داخلي و كنترل كشتي ها و شناورهاي خارجي انجام داده يا مي دهد؟
- ناوگان تجاري جمهوري اسلامي ايران شامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، شركت ملي نفتكش، ناوگان صيد صنعتي و ناوگان شناورهاي سنتي با شركت در تجارت دريايي و مسيرهاي كشتيراني با نمايش پرچم پرافتخار جمهوري اسلامي ايران، سفيران ارايه قدرت و اقتدار دريايي ايران اسلامي مي باشند. اين ناوگان عظيم دريايي نيروي چهارم دفاعي در مقابله با دشمنان مي باشند.
نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در طول هشت سال دفاع مقدس با انجام عمليات دريايي اسكورت كاروان، كليه كشتي هاي تجاري كه در درياي عمان و خليج فارس تردد مي نمودند را زير چتر حمايتي خود قرار داده تا ضمن حفاظت از خطوط مواصلاتي، خللي به شريان اقتصادي كشور وارد نگردد؛ به گونه اي كه در اين مدت نزديك به ده هزار فروند كشتي تجاري مورد اسكورت و حمايت واقع شدند.
از سوي ديگر شناورهاي رزمي نيروي دريايي با حضور فعال و پيوسته و دائمي خود در تمامي پهنه آبي خليج فارس، درياي عمان و حتي اقيانوس هند و با انجام شناسايي مثبت كشتي هاي عبوري ضمن نمايش قدرت، امنيت دريايي و كشتيراني در خليج فارس و درياي عمان را تثبيت نموده اند.

* نيروي دريايي ارتش چه طرحي در مورد توسعه ناوگان و افزايش حضور در درياي خزر و خليج فارس دارد؟
- نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در راستاي حضور مقتدرانه در درياي خزر كه موجبات بازدارندگي صلح جويانه را فراهم خواهد نمود و همچنين براساس رهنمود مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا كه فرمودند: ... ما به دنبال نظامي كردن اين دريا (درياي خزر) نيستيم. البته رفت و آمدهاي بازرگاني و دريانوردي در اين دريا و حراست از منافع ملي، نيازمند پشتوانه است، نيروهاي مسلح بايد بتوانند در آنجايي كه به حضور آنها نياز است، از منافع ملت در اين منطقه و به خصوص در دريا دفاع كنند. نداجا ناوگان رزمي خود را كه همگي از توليدات و دستاوردهاي متخصصان داخل كشور است براساس انجام مأموريت عنوان شده تشكيل داده و حضور فعال خود را در اين دريا به نمايش گذاشته است. اما در خليج فارس به علت حضور نيروهاي اشغالگر فرامنطقه اي و براي دفاع از امنيت و منافع ملي و براساس راهبرد دفاع همه جانبه با رويكرد بازدارندگي كليه يگان هاي نيروي دريايي اعم از سطحي و زيرسطحي ضمن حضور در تمام نقاط خليج فارس و درياي عمان و نمايش قدرت جمهوري اسلامي ايران كليه تحركات نيروهاي بيگانه را زير نظر داشته و آنها را از هر گونه فكر و خيال خام باز مي دارند.
* لطفاً اقدامات انجام شده و در دست اقدام نيروي دريايي و همچنين برنامه هاي آتي آن را در زمينه توانمندي ساخت انواع شناورهاي نظامي و زير سطحي تشريح كنيد.
- پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و كسب استقلال، اقدامات اساسي در جهت سازندگي و خودكفايي و قطع وابستگي در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران صورت پذيرفت. نيروي دريايي با شناخت كامل نيازهاي اصلي كشور در دفاع از امنيت ملي و حريم آبي كشور و همچنين در راستاي راهبرد دفاع همه جانبه با تكيه بر توان بالاي متخصصان و كارشناسان داخلي و همكاري با سازمان هاي پژوهشي و دانشگاهي و بخش هاي مختلف صنعت، ساخت ناوچه هاي موشك انداز تندرو را مدنظر قرار داد كه به حول و قوه الهي هم اكنون دو فروند از اين توليدات در خدمت ناوگان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در پهنه آبهاي سرزميني كشور مشغول به انجام وظيفه مي باشند.
همچنين ساخت شناورهاي سنگين و ناوشكن هاي مدرن برابر زمانبندي در حال اجرا مي باشد كه در آينده اي نزديك به بهره برداري رسيده و براي حراست از مرزهاي آبي كشورمان رهسپار درياها خواهند شد. ساخت زيردريايي با تناژهاي مختلف براساس نيازهاي راهبرد دفاعي كشور از ديگر اقدام هاي نيروي دريايي در جهت نيل به خودكفايي و ارتقاي توان زير سطحي ايران اسلامي به شمار مي آيد كه هم اكنون بهره برداري از تعدادي از آنها به صورت عملي آغاز شده است.
* تعمير و بازسازي شناورهاي نظامي و غيرنظامي در نيروي دريايي ارتش چگونه انجام مي شود؟
- در زمان قبل از پيروزي انقلاب اسلامي به علت وابسته بودن نيروي دريايي به بيگانگان، تجهيزات و شناورها بدون وجود پشتيباني لازم از نظر امكانات و تعميرات داخلي با صرف هزينه هاي بسيار گزاف فقط خريداري مي شدند و كشورهاي استعمارگر هيچ تمايلي به انتقال فناوري خود نداشتند.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در مواجهه با اين واقعيت مسلم و درك صحيح از موضوع با تكيه بر توان نيروهاي مبتكر و خلاق داخلي زمينه تحقيقات و توسعه را گسترش داد آنچنان كه امروزه طرح هاي متنوعي را به منظور ساخت و گسترش انواع سامانه هاي مدرن و پيشرفته به مرحله اجرا رسانده كه بر روي شناورهاي دريايي نصب و به كار گرفته شده است.فعاليت هاي تعميرات و كشتي سازي به صورت عمده در كارخانجات و مراكز تعميراتي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران متمركز است و ديگر هيچ نيازي به كشورهاي بيگانه وجود ندارد و كليه تعميرات نوبه اي و تعميرات اساسي يگان هاي شناور در كارخانجات نيروي دريايي انجام مي گيرد.
امروزه توان تعميرات نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به گونه اي است كه حتي تعميرات يگان هاي زير سطحي كه از تكنولوژي بسيار بالايي برخوردار مي باشد در نيروي دريايي و توسط كاركنان و متخصصين متعهد همين نيرو انجام مي شود.
همچنين در راستاي همكاري و ارايه خدمات فني به ساير سازمان ها و ارگان هاي دريايي كشور، تعميرات زير آبي بسياري از يگان هاي شناور آن سازمان ها را برعهده گرفته و با موفقيت كامل به انجام رسانده است اين خدمات قبلاً توسط شركت هاي خارجي و با هزينه هاي گزاف انجام مي شد.
* لطفاً برنامه هاي نيروي دريايي ارتش براي برگزاري مانورهاي دريايي و ارزيابي دستاوردهاي رزمايش قبلي را تشريح كنيد؟
- نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در راستاي اهداف و مأموريت خويش و پاسداري از ارزش هاي حياتي، منافع ملي و اهداف امنيت ملي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و به منظور دستيابي به مقاصد آموزشي يگان ها و افزايش توان رزمي و ارزيابي سامانه هاي اصلي درگير در رزم و همچنين تقويت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعف و كسب آمادگي لازم در برابر تهديدات احتمالي، همواره اقتدار و صلابت خود را با اجراي رزمايش هاي گسترده و پيوسته همراه با رشد كيفي به نمايش گذاشته است.
نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در ادامه طرح هاي خود جهت حفظ آمادگي و ارتقاء توان رزمي مبتني بر استراتژي دفاع همه جانبه با رويكرد به شيوه هاي بازدارندگي، به طور متناوب و در فاصله هاي زماني گوناگون رزمايش هاي مختلفي را طراحي و اجرا خواهد نمود.
در خصوص دستاوردهاي آخرين رزمايش نيروي دريايي كه به همراه نيروي زميني و نيروهاي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران تحت عنوان ضربت ذوالفقار انجام گرفت و رزمايشي فراتر از آزمايش بود، نيروي دريايي با طراحي جنگ نامنظم و دفاع همه جانبه با نيرو هاي نظامي خود در هوا، زمين و دريا به جنگ با دشمن فرضي پرداخت. در اين رزمايش همانند يك جنگ واقعي نيروهاي ارتشي توانستند دكترين مقابله با تهاجم دشمن در يك نبرد را اجرا كنند. نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با تدبير در برنامه ريزي، فرماندهي و انسجام در عمل و با توجه به نيروي انساني شجاع، آموزش ديده و مؤمن و متعهد به همراه تجهيزات مناسب و در راستاي راهبرد دفاع همه جانبه به رزم غيركلاسيك دريايي پرداخته و با انجام عمليات نفوذ از زير سطح، انهدام تأسيسات دريايي و ساحلي دشمن و پدافند مؤثر از سكوهاي نفتي خودي، مين ريزي دفاعي، تاخت آبي خاكي، خروج نيروهاي ويژه از زير دريايي و نفوذ به منطقه تحت كنترل دشمن و ده ها عمليات ديگر توانمندي و آمادگي خود را در چشم جهانيان به منصه ظهور رساند.

نگاه دوم
آموزش هاي نوين در نيروي دريايي
007206.jpg
از دريادار كوچكي اين پرسش را هم پرسيديم ؛
* چه اقداماتي در زمينه آموزش و تربيت نيروي انساني مورد نياز و متخصص دريايي انجام شده است؟
- در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران تربيت نيروي انساني كارآمد و متخصص برپايه راهبرد دين مداري و قرآن محوري و بر پايه آرمان هاي شهادت طلبي  استوار مي باشد. اما در خصوص چگونگي تربيت اين نيروها همان گونه كه مطرح شد در قبل از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران نيروي دريايي به طور كامل وابسته به بيگانگان بود، به گونه اي كه كاركنان اين نيرو در كشورهاي آمريكا، انگليس، فرانسه، آلمان و ايتاليا و تحت فرهنگ غرب آموزش مي ديدند. پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و كسب استقلال اقدامات اساسي در جهت سازندگي و خودكفايي در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران صورت گرفت. لزوم آموزش و ارتقاي آموزش تخصص هاي دريايي و تربيت كاركناني خلاق، متعهد و متخصص كه توانايي به كارگيري تكنولوژي پيشرفته در دريا را داشته باشند به عنوان يك فرايند زيربنايي در راهبرد نيروي دريايي پيش بيني شد كه يكي از گام هاي مهم آن ايجاد پويايي در آموزش به ويژه در مقاطع دانشگاهي و آموزش عالي است.
تأسيس دانشگاه علوم دريايي امام خميني(ره) كه اولين دانشگاه تأسيس شده پس از پيروزي انقلاب اسلامي است و پرورش نيروهاي متخصص در زمينه دريانوردي براي تمامي ارگان هاي دريايي كشور از جمله اين اقدامات است به گونه اي كه در حال حاضر به بركت انقلاب اسلامي امروزه بيشتر كاركنان كشتي هاي ايران از پرسنل متخصص ايراني كه در داخل كشور تربيت شده اند مي باشند و دانش دريانوردي در ايران بومي گرديده است.
مراكز آموزشي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارند كه علاوه بر آموزش و تربيت نيروهاي متخصص براي كليه ارگان هاي دريايي داخلي به تربيت نيروي متخصص جهت كشورهاي اسلامي و مسلمان نيز اقدام نمايد.و در مدت زماني كه در يك تيزر تلويزيوني خلاصه شود مي توان در كوتاه مدت و ميان مدت به كنترل آسيب پرداخت و براي پيشگيري بلندمدت زمان خريد. پس همين جا بايد تاكيد كنيم برنامه هاي كوتاه مدت را در اولويت قرار دهيد. ما منتظر يك سيا ساكتي در بحث هاي مربوط به سازمان بهزيستي هستيم.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
شهرآرا
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |