سه شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵
گفت وگو با جان لوكا زامبروتا، يكي از ستارگان بارسلونا
مدافع چپ موفقيت
007230.jpg
ترجمه ؛مريم دري منش
در حال حاضر اوضاع براي جان لوكا زامبروتا بسيار مطبوع و شيرين است. چند ماه پيش به همراه تيم ملي فوتبال ايتاليا صاحب جام قهرماني جهان شد و مدت كوتاهي پس از آن با اف. ث. بارسلونا، يكي از بهترين باشگاه هاي دنيا قرارداد امضاء كرد. براي فصل جاري بازيكن سابق يوونتوس تورين مي خواهد به تمام عناوين ممكن دست پيدا كند: قهرماني ليگ اسپانيا، ليگ قهرمانان اروپا و نيز قهرماني در جام باشگاه هاي جهان كه در ماه دسامبر در ژاپن انجام مي گيرد.
اين ايتاليايي كه قبلاً زير نظر بهترين مربي دنيا فعاليت مي كرده است، در بارسلونا بايد يك بار ديگر قابليت هاي خود را مقابل فرانك ريكارد نيز به ثبوت برساند. زامبروتا كه مدتي است در پست مدافع چپ بارسلونا بازيكن ثابت تيم مي باشد در مصاحبه اي اختصاصي با سايت رسمي فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) درباره تيم جديدش و پايتخت كاتالانيا كه او و همبازيان معروفش در آن زندگي مي كنند، صحبت مي كند.
***
* در محيط جديد چه احساسي داريد؟
- من در يكي از بهترين تيم هاي دنيا بازي مي كنم و در يكي از زيباترين شهرهايي كه در جهان وجود دارد زندگي مي كنم. سطح زندگي در بارسلونا خيلي بالاست،به طوري كه اينجا خيلي خوب مي توان زندگي كرد. به علاوه بودن در چنين تيمي و بازي كردن با تعداد زيادي فوق ستاره بسيار لذت بخش است.
* چه تفاوتي ميان باشگاه قبلي خود يوونتوس تورين و باشگاه فعلي خود مي بينيد؟
- مهم ترين تفاوت بين دو تيم و به طور كلي بين فوتبال در دو كشور اين است كه اينجا توپ بيشتر در جريان است. در ايتاليا برعكس اسپانيا قدرت بدني حرف اول را مي زند و شرايط جسمي بسيار تعيين كننده است. اينجا توپ بيشتر از بازيكن در حركت است. هر دو باشگاه از باشگاه هاي بزرگ و تراز اول دنيا هستند، اما خصوصيات متفاوتي دارند.
* مسلماً برايتان خوشايند نيست كه يووه در حال حاضر در سري B بازي مي كند.
- البته موقعيت مطلوبي نيست، نه براي تيم و نه براي هواداران. بخصوص كه همه مي بينند يووه چگونه بازي مي كند. در هر صورت اعتقاد دارم يوونتوس بدون مشكل دوباره صعود كرده و سال آينده در سري A بازي خواهد كرد.
* آيا اغلب خاطره قهرماني در جام جهاني 2006 آلمان را مرور مي كنيد؟
- البته. كسي كه چنين تجربه اي كسب كرده باشد هرگز آن را فراموش نمي كند. اما جام جهاني تمام شده است. الان در درجه اول براي من مهم اين است كه به بارسلونا فكر كنم و خاطرات خوش را كنار بگذارم.
* سرمربي بارسلونا، فرانك ريكارد، در اين فصل سيستم چرخشي را در تمام پست ها پياده مي كند، به طوري كه ديگر هيچ كس نمي تواند به بودن در تركيب اصلي تيم اطمينان داشته باشد. اين موضوع دلسردتان نمي كند؟
- قبل از اين كه به بارسلونا بيايم هم مي دانستم به دست آوردن مكاني ثابت در تيم آن هم به سرعت كار ساده  اي نخواهد بود. اينجا بازيكنان خوب زيادي حضور دارند. از اين رو قانون چرخشي حداقل براي من اصلاً باعث دلسردي و ناراحتي نبود. با اين وجود با وضعيتي كه در حال حاضر در بازي هاي ليگ دارم بسيار راضي هستم.
* تيم شما در ليگ قهرمانان اروپا در موقعيت دشواري قرار دارد. دو ديدار مشكل و سرنوشت ساز مقابل لفسكي صوفيا و وردربرمن را در پيش داريد. فكر مي كنيد در موقعيتي هستيد كه بتوانيد از عنوان قهرماني تان دفاع كنيد؟
- اول بايد در اين دو بازي پيروز شويم تا بتوانيم به مرحله بعدي برويم. هر دو بازي بسيار مهم و تعيين كننده و پيروزي در آنها لازمه كسب مجدد عنوان قهرماني است. در نتيجه واضح است كه ابتدا بايد اين دو بازي را مد نظر داشته باشيم. اگر هر دو را ببريم به نظر من تيم در موقعيتي قرار مي گيرد كه بتواند قهرماني اش را تكرار كند.
* در ماه دسامبر مسابقات قهرماني باشگاه هاي دنيا در پيش است. آيا اين بازي ها اهميت ويژه اي براي بارسلونا دارد؟
- بله، اين مسابقات براي ما بسيار مهم است و حتماً مي خواهيم در آن پيروز شويم. اين واضح ترين هدف ماست چون با رسيدن به اين پيروزي يك جام به كلكسيون جام هاي باشگاه اضافه خواهيم كرد.
* مي دانيد با چه تيم هايي بايد روبه رو شويد؟
- قبل از اينكه به بارسلونا بيايم يك بار در مقابل آمه ريكا از مكزيكو بازي كرده ام. يك بازي دلپذير و در عين حال سخت بود. در مورد تيم هاي ديگر هنوز شناخت زيادي نداريم، البته هنوز تا حدودي فرصت داريم. به هر حال تا جايي كه امكان دارد خودمان را براي حضور در اين تورنمنت آماده خواهيم كرد.
* در طول مدت فعاليتتان در كنار فوق ستاره هاي زيادي بازي كرده ايد. از نظر شما بهترين فوتباليست حال حاضر جهان چه كسي است؟
- تمام كساني كه تا امروز در كنارشان بازي كردم ستاره و بازيكناني بي نظير هستند. در بارسلونا رونالدينيو و ساموئل اتوئو بازيكناني واقعاً استثنايي هستند. اما با اين وجود به عقيده من ليونل مسي بهترين فوتباليست دنياست. او هنوز خيلي جوان است و استعداد فوق العاده اي دارد و نسبت به سنش شخصيت بسيار قوي و برجسته اي هم دارد. به غير از اينها يك جوان دوست داشتني هم هست.
* و در خط دفاع هم تيم شما با وجود كارلوس پويول، رافائل ماركز و ليليان تورام حرف هاي زيادي براي گفتن دارد.
- من در يوونتوس هم احساس خيلي خوبي داشتم چون آنجا در كنار تورام، كاناوارو و بوفون در يك تيم بازي مي كردم. آن زمان واقعاً يوونتوس بهترين خط دفاعي دنيا را در اختيار داشت. تصور مي كنم هر دو خط دفاعي كه من در آن بازي مي كردم از سطح بازي خيلي بالايي برخوردار بوده اند.
* فراموش كرديد زامبروتا را هم نام ببريد.
- و همين طور زامبروتا.

سايه روشن
جان لوكا زامبروتا
007227.jpg
جان لوكازامبروتا متولد 19 فوريه 1977 در كومو ايتاليا فعاليتش را به عنوان هافبك راست در سال 1994 و در كوموكالچو در سري B آغاز كرد.
در آنجا عملكرد قابل قبولي داشت و زماني كه اين تيم در فصل 97/1996 سقوط كرد وي به عنوان بازيكن ثابت تيمش به خدمت تيم آ.اس. باري درآمد. در سري A استعداد خود را نمايان ساخت و يكي از مهره هاي كليدي باري شد. در سال 1999 به ازاي 16 ميليون يورو به يوونتوس تورين پيوست. وقتي در سال 2002
جان لوكاپسوتو مدافع چپ يووه دچار مصدوميت شد اين تيم جايگزيني واقعي براي وي نداشت و بدين ترتيب زامبروتا از سوي مارچلوليپي مربي اين تيم به عنوان مدافع كناري به كار گرفته شد و تبديل به يكي از بهترين بازيكنان جهان در اين پست شد.
او با يوونتوس چهار مرتبه قهرمان سريA و دو مرتبه قهرمان جام حذفي ايتاليا شد. به علاوه در سال 2003 با يووه به فينال ليگ قهرمانان اروپا راه يافت كه در آنجا در ضربات پنالتي مغلوب آ.ث.ميلان شدند.پس از 7 سال حضور و بازي در تورين، وقتي به دليل رسوايي در فوتبال ايتاليا در فصل 2006/2005، يوونتوس مجبور شد در سري B بازي كند، در جولاي سال 2006 از اين تيم جدا و به بارسلونا پيوست.در سال 1999 از سوي دينوزوف به تيم ملي ايتاليا فراخوانده شد و براي اولين بار در روز 10 فوريه سال 1999 در مقابل تيم ملي نروژ به ميدان رفت.
در جام ملت هاي 2000 اروپا با ايتاليا به فينال راه يافت. در مرحله نيمه نهايي پس از فقط نيم ساعت با تنهاكارت قرمز دوران فعاليتش در مقابل هلند مواجه شد. او با ايتاليا در جام جهاني 2002 و جام ملت هاي 2004 اروپا شركت داشت.با ايتاليا در جام جهاني 2006 آلمان قهرمان جهان شد و در تيم منتخب ستاره هاي جام نيز انتخاب شد.وي در مجموع 61 مرتبه با پيراهن تيم ملي ايتاليا به ميدان رفته و 2 گل نيز به ثمر رسانده است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |