چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۵ - Nov 29, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
محبوب ترين بندگان خدا به نزد وي كسي است كه با بندگان او مهربانتر باشد.
نهج الفصاحه، ح 578
امروز با حافظ
گر تو بيداد كني شرط مروت نبود
خستگان را چو طلب باشد و قوت نبود
آنچه در مذهب اصحاب طريقت نبود
ما جفا از تو نديديم و تو خود نپسندي
آب و هوا
003852.jpg

عكس روز
003849.jpg
عكس: رويترز‎/ جوتان
در جريان نمايشگاه هفته طراحي در جنوب چين، يك خودرو كه با سراميك هاي ايتاليايي پوشيده شده است، نظر اغلب بازديدكنندگان اين نمايشگاه را به خود جلب كرد.

درشهر چه خبر
بازگشت آرامش
ظاهراً انتشار خبر عرضه سكه هاي پلمب شده تقلبي در بازار، كه همشهري نيز آن را ديروز منعكس كرد، براي 24 ساعت پياده روهاي چهارراه استانبول تهران را به لرزه درآورده، بر اين اساس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر براي بازگرداندن آرامش خاطر به بازار سكه، فهرست دارندگان مجوز فروش سكه در سطح شهر تهران را منتشر كرد. آن طور كه سيد قوام امين، نايب رئيس اتحاديه فروشندگان طلا و جواهر اعلام كرده، اين اتحاديه به 58 نفر متخصص پس از انجام آزمون، كارت ويژه پلمب و وكيوم سكه اعطاء كرده است. به اين ترتيب متقاضيان مي توانند براي خريد سكه به مراكز مجاز و رسمي مراجعه كنند.

روز مبارزه با ايدز
همايش روز جهاني مبارزه با ايدز با مشاركت معاونت امور اجتماعي منطقه 6 شهرداري 9 آذر ماه از ساعت 9 الي 12 در سالن نمايش فرهنگسراي دانشجو برگزار مي شود. علاقمندان براي شركت در اين همايش مي توانند به خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان 21، بوستان شفق، فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند.

ترخيص
موتورسيكلت هاي توقيفي
اگر در اين سرماي پائيزي هنوز موتورسيكلت سواريد و اگر وسيله نقليه دوچرخ شما توقيف شده به اين خبر خوب توجه كنيد. پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اعلام كرده،  به مناسبت سالروز ولادت امام رضا(ع) تسهيلاتي براي ترخيص موتورسيكلت هاي متوقف شده در پاركينگ هاي خليج فارس، كوهك، رضا و اميركبير فراهم كرده. مالكان اين دسته از موتورسيكلت ها مي توانند از شنبه 11 آذرماه و طبق جدول زمان بندي كه راهنمايي و رانندگي اعلام كرده، به ستاد ترخيص مراجعه كنند. اين تسهيلات شامل موتورسيكلت هايي مي شود كه قبل از اول آذرماه متوقف شده باشند.

ساعت نارضايتي
با وجود آن كه شنيده ها از احتمال تغيير دوباره ساعت كار بانك ها از اول زمستان حكايت دارد، مسئولان تشكل هاي بانكي بي طاقت تر از گذشته از شروع كار بانك ها در ساعت 9 صبح هر روز ابراز نارضايتي كرده اند. در اين ميان مصطفي كريم دبير كانون بانك هاي خصوصي مي گويد: اكثر مشتريان بانك هاي خصوصي از اجراي تغيير ساعت بانك ها گله دارند ضمن اين كه مديران عامل بانك هاي خصوصي هم با اين موضوع مخالف هستند. او در عين حال تأكيد مي كند: البته بررسي آماري دقيقي درباره ميزان گله مندي مشتريان بانك ها از ساعت كار انجام نگرفته است. ابراهيم حكيم فعال، دبير مجمع كاركنان بانك ها هم مي گويد: تغيير ساعت، زمان مفيد كار بانك ها را از بين برده و بر روحيه كارمندان بانك ها تاثير منفي بر جاي گذاشته است.

بدخط ها بخوانند
بدخطي ديگر موضوعي نيست كه روي نسخه هاي پزشكي دنبال آن بگرديم. متأسفانه چند سالي است به دلايل مختلف بدخطي به معضلي همگاني تبديل شده است. در اين ميان، انجمن صنفي خوشنويسان ايران اعلام كرده، در نظر دارد، در كنار كلاس هاي آموزش خوشنويسي - خط درشت -
دوره هاي فشرده خط تحريري
- ريز - را برگزار كند. حالا اگر طالب خطي خوش هستيد مي توانيد به نشاني خيابان حافظ، نوفل لوشاتو، روبه روي سفارت فرانسه، انتهاي كوچه واعظي، پلاك 10 مراجعه كنيد.

بازار
ميوه هاي زمستاني آمدند
003807.jpg
با آغاز فصل سرما كم كم تمايل مردم براي خوردن ميوه هاي زمستاني بخصوص مركبات بيشتر مي شود.
هرسال منظره نارنگي ها با پوست سبز، منظره اي آشنا درميوه فروشي هاي سطح شهر است، حالا چند هفته اي است كه با نزديك شدن به فصل زمستان، پوست نارنگي ها هم نارنجي تر شده و همين موضوع نويدبخش افزايش تنوع ميوه هاي زمستاني در بازار ميوه فروشي ها است. در اين روزها مي توانيد انواع پرتقال را در ميادين ميوه و تره بار شهرداري از 240 تومان تا 400 تومان در هر كيلوگرم بخريد. قيمت نارنگي هم از 220 تومان تا 280 تومان در نوسان است. ضمن اين كه رفته رفته، فصل بار گذاشتن مرباي به هم فرا مي رسد. مي توانيد هر كيلوگرم به مرغوب مربايي را در اين ميادين در محدوده قيمت 350 تا 450 تومان بخريد.

سكه، طلا و ارز
003810.jpg

كوتاه
روزنامه ديواري
فرهنگسراي انقلاب به مناسبت جشن كتاب تهران، با هدف ترويج و تقويت فرهنگ مطالعه و بهره مندي از استعدادهاي دانش آموزان، مسابقه روزنامه ديواري با موضوع كتاب و كتابخواني را برگزار مي كند.
اين مسابقه در مقاطع تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان برگزار شده و به 9 اثر برگزيده جوايز ارزنده اهدا مي شود. علاقمندان مي توانند تا 23 آذر ماه، آثار خود را به فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، خيابان كميل شرقي، ارسال كنند يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي
9 - 55419057 تماس بگيرند.

مسابقات متنوع
فرهنگسراي مدرسه همزمان با برپايي جشن كتاب تهران، مسابقات متنوعي را ويژه دانش آموزان از تاريخ 8 لغايت 20 آذر برگزار مي كند.
اين مسابقات با هدف ارتقاء سطح علمي و فرهنگي دانش آموزان با موضوعاتي چون: متن گذاري روي تصاوير، تكميل داستان ناتمام و طنزنويسي با موضوع كتاب اجرا مي شود. علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 15 - 88505513 تماس حاصل كنند.

تقدير از نوگلان
فرهنگسراي سالمند به مناسبت ولادت باسعادت امام رضا(ع) از نوگلان نمازگزار تقدير به عمل مي آورد. در اين مراسم از كودكان 12 - 5 ساله كه همراه خانواده هايشان در صف نماز جماعت مي ايستند تقدير مي شود.
علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.

گردهمايي كانون علوم
نخستين گردهمايي اعضاي كانون علوم فرهنگسراي بهمن با هدف معرفي دستاوردهاي سالانه و تبيين اهداف و خط مشي اين كانون در تالار شهيد آويني برگزار مي شود.
اين مراسم با حضور مسئولان فرهنگي، شخصيت هاي علمي و اعضاي كانون علوم و خانواده هايشان روز پنجشنبه نهم آذر ماه از ساعت 16 تا 20 برگزار مي شود. بنا بر اين گزارش ازجمله برنامه هاي اين گردهمايي، تقدير از اعضاي فعال كانون خواهد بود. كانون علوم فرهنگسراي بهمن در سال 1379 تشكيل شده و تاكنون برنامه هاي متعدد و متنوعي در زمينه هاي علمي اجرا كرده است. علاقمندان براي شركت در اين مراسم مي توانند به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55312304 تماس بگيرند.

پايگاه سلامت
خانه فرهنگ و كتابخانه فرزانگان با هدف رفاه حال و ارائه خدمات بيشتر به شهروندان طرح پايگاه سلامت منطقه 8 را برگزار مي كند.
اين طرح در قالب طرح جهادي 137 روز جمعه 10 آذر ماه از ساعت 9 صبح الي 19 بعدازظهر با حضور كارشناسان تغذيه، آموزشياران امداد و نجات، پزشك عمومي، دندانپزشك، روانشناس، تست قند خون، تست سلامت و... برگزار مي شود و خدمات ياد شده به صورت رايگان به عموم شهروندان ارائه مي شود. براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي تلفن 77820544 تماس بگيريد.

فرهنگسرا
خورشيد مغرب
فرهنگسراي خاتم براي بالا بردن سطح اطلاعات ديني و مذهبي جوانان و نوجوانان با خصوصيات و سيره حضرت وليعصر(عج) مسابقه خورشيد مغرب را برگزار مي كند.
واحد فرهنگي مجموعه خاتم مسابقه خورشيد مغرب را در دو مرحله به صورت آزمون و پاسخنامه برگزار مي كند. اين مسابقه تا 17 آذر ادامه خواهد داشت و در پايان به 50 نفر از نفرات برگزيده به قيد قرعه جوايز نفيسي اهدا مي شود. علاقمندان براي شركت در اين مسابقه مي توانند به كتابخانه هاي استاد حكيمي (فرهنگسراي خاتم)، قائم، فجر و رضوانه واقع در منطقه 18 مراجعه و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 66207065 و 66217766 تماس بگيرند.

افكار مزاحم
همايش رهايي از افكار مزاحم با محوريت نقد و بررسي كتاب تفكر زائد از سوي كتابخانه شيخ هادي نجم آبادي برگزار مي شود. در اين همايش راهكارهاي گريز و رهايي از افكار و انديشه هاي زائد و مزاحم با حضور روانشناس ميهمان مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
اين همايش روز پنج شنبه 9 آذر ساعت 30/9 صبح در كتابخانه شيخ هادي نجم آبادي به نشاني: شهرزيبا، شهران، بلوار شهران، نرسيده به فلكه دوم، فرهنگسراي تفكر، ميزبان شهروندان است.علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره هاي 44319303 و 9 - 44304978، تماس بگيرند.

دنياي پاك
دنياي پاك عنوان نمايشگاه نقاشي گروهي كودكان است كه در نمايشگاه معرفت برپا شده است. در اين نمايشگاه هنرمندان 9ساله تابلوهاي نقاشي خود را با موضوع عمومي دنياي پاك به نمايش گذاشته اند.
اين هنرمندان موضوعات طبيعت پاك، زندگي بانشاط، سادگي دنياي حيوانات و مضاميني همچون طلوع، اميد و شادي را با آثار نقاشي خود در سبك هاي مداد رنگي، پاستل و آبرنگ به تصوير كشيده اند. نمايشگاه دنياي پاك تا 11 آذر همه روزه از ساعت 9 تا 19 در نگارخانه معرفت به نشاني: شهرزيبا، شهران، بلوار شهران نرسيده به فلكه دوم، ميزبان علاقمندان است. شماره  44304858 نيز آماده دريافت انتقادها، پيشنهادها و ارائه اطلاعات بيشتر به شهروندان است.

سينما
تقاطع
003858.jpg
كارگردان: ابوالحسن داودي
بازيگران: بهرام رادان، فاطمه معتمدآريا، بيژن امكانيان، سروش صحت و خاطره  اسدي
سينماهاي نمايش دهنده: آسيا، آستارا، بهمن، پيام، جوان، شاهد و عصر جديد
خلاصه داستان: شوهر خانم دكتر رحماني مرده است و درحالي كه قصد ازدواج مجدد را دارد، نگران تنها فرزندش امير است. او بيشتر اوقاتش را با يكي از دوست هاي هم دانشگاهي اش مي گذراند.

تلويزيون
003813.jpg

آلودگي هواي تهران
003816.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
يازده سپتامبر
سلام عزيزم كجايي؟
همين جا توي دفتر كارم. هوا هم خوب است .
جدي؟ پس اين خبر 2 هواپيمايي كه به برج ها خورده را نشنيدي؟
نه عزيزم!
خب خدا را شكر. اما من حاضر نيستم با آدم دروغگو زندگي كنم. فردا وكيلم با لايحه دادخواست طلاق براي شكايت به سراغت مي آيد.
ديويت لويت / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
مقابله با سارق
003855.jpg
بوگوتا: يك راننده تاكسي در كلمبيا براي اينكه تسليم يك سارق نشود ترجيح داد جان خود را به خطر بيندازد. ديروز يكي از مسافران تاكسي اين راننده كه نوجواني 16 ساله بود با چاقو وي را تهديد كرد تا تمام پولهايش را در اختيار او قرار بدهد. اما راننده تاكسي 66 ساله كه به هيچ قيمتي نمي خواست تسليم سارق شود، خودرواش را به يك تپه كوبيد كه بر اثر اين سانحه، سارق از چند ناحيه بدن دچار شكستگي شد اما راننده آسيب جدي نديد. هم   اكنون سارق در بيمارستان بستري است.
سقوط 7 متري با خودرو
سياتل: يك راننده در آمريكا با خوش شانسي كامل از مرگ حتمي نجات يافت. ديروز رانندگان در يكي از خيابا ن ها متوجه شدند كه خودرويي با بوق ممتد و سرعت بسيار بالا در حال حركت است. ظاهراً سيستم ترمز اين خودرو از كار افتاده بود و راننده توانايي كنترل وسيله نقليه خود را نداشت. به همين دليل اين خودرو پس از برخورد با نرده هاي كنار خيابان سقوط كرد و در خياباني كه 7 متر پايين تر بود فرود آمد. با اين حال راننده حتي يك خراش هم برنداشت چون خودرواش با سقف روي يك سطل بزرگ زباله كه در كنار خيابان نصب بود فرود آمد و به همين دليل خسارت وارد شده به خودرو و راننده به حداقل رسيد.
ترك سرقت
دوبلين: پليس ايرلند به يكي از ناشي ترين سارقان اين كشور توصيه كرده سرقت را براي هميشه كنار بگذارد تا اينكه زنده بماند. اين سارق تا كنون سه بار در حين سرقت توسط پليس دستگير شده كه هر سه بار در آستانه مرگ قرار داشته است. يكبار وي هنگامي كه قصد سرقت از يك منزل را داشت داخل لوله دودكش خانه گير افتاد و مأموران آتش نشاني او را نجات دادند. در موردي ديگر او پس از سرقت از يك شعبه بانك تصميم گرفت از پشت بام شعبه فرار كند اما پايش به ميله آنتن گير كرد و از لبه پشت بام آويزان شد. دو روز قبل نيز هنگامي كه در حال گريز از محل ارتكاب سرقت بود با يك كاميون عبوري برخورد كرد و نقش بر زمين شد. به همين دليل رئيس پليس به وي توصيه كرد براي حفظ جان خود، سرقت را براي هميشه كنار بگذارد.
عروسي در آسايشگاه سالمندان
اوهايو: يك زوج مراسم عروسي خود را در خانه سالمندان برگزار كردند. با توجه به اينكه مادر عروس در اين آسايشگاه ساكن بود و به دليل حمله قلبي توانايي راه رفتن و ترك اين مكان را نداشت به همين دليل مراسم عروسي در آسايشگاه برگزار شد. همچنين نظر به اينكه براي نخستين بار يك مراسم عروسي در آسايشگاههاي سالمندان در آمريكا برگزار مي شد، سالمندان ساكن در اين مكان بسيار شاد شدند. در پي برگزاري اين مراسم، مدير آسايشگاه اعلام كرد حاضر است از اين پس مراسم عروسي بيشتري در اين مكان برگزار كند.
بلندترين موي دست جهان
واشنگتن: يك مرد 37 ساله در آمريكا به موهاي دست خود بسيار اهميت مي دهد و هر روز براي تميز نگاه داشتن موها از شامپو و نرم كننده استفاده مي كند. به هر حال وي ديروز مدعي شد كه موهاي دست وي بلندترين موهاي دست در جهان است كه البته ادعاي وي بايد توسط كارشناسان كتاب ركوردهاي گينس تأييد شود. وي طول موهاي دست خود را 4/10 سانتيمتر اعلام كرده است. در حال حاضر نام فردي كه طول موي دست هايش 10 سانتيمتر است به عنوان صاحب بلندترين موي دست جهان در ركوردهاي گينس ثبت شده است.
جمع آوري روغن هاي مصرفي
003846.jpg
نيويورك: يك شركت در آمريكا دست به ابتكار جالبي زده و اقدام به جمع اوري روغن هاي مصرفي شهروندان مي كند. در اين زمان از سال معمولا بسياري از خانواده ها در آمريكا به مناسبت هاي مختلف، بوقلمون در آشپزخانه خود سرخ مي كنند كه چربي حاصل از اين آشپزي بسيار زياد است به همين دليل اين شركت گالن هايي در اختيار شهروندان قرار داده تا روغن هاي مصرفي را داخل آن بريزند و پشت در خانه هايشان قرار بدهند. همانگونه كه در تصوير مشخص است كاركنان اين شركت به جمع آوري روغن ها پرداخته و سپس آنها را به سوخت تبديل مي كنند تا در كارخانه ها از آنها استفاده شود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |