نگاه
نگاهي به زندگي و آثار فيليپ نوآره
گنجينه بزرگ سينماي فرانسه
|
|
ترجمه: امير رضا نوري زاده
فيليپ نوآره بازيگر شاخص فرانسوي چند روز پيش درگذشت. بازيگري كه در ايران با نقش آپاراتچي فيلم سينما پارادنيرو شناخته شده است. تايم به بهانه در گذشت اين بازيگر تحليلي، درباره زندگي و آثار او منتشر كرده است كه در زير مي خوانيد:
فيليپ نوآره از جمله بازيگران پيشرو فرانسوي بود كه با سابقه فراوان در سينما و تئاتر در حدود بيش از يك صد فيلم حضور داشت و جوايز متعدد بين المللي دريافت كرد. او با اكثر كارگردانان برجسته سينماي فرانسه همكاري كرد و حتي نقش كوچكي در فيلم توپاژ (آلفرد هيچكاك، 1969) داشت. با اين وجود نوآره تا ميانسالي براي اكثر تماشاگران آمريكايي و انگليسي ناآشنا بود و جالب اين كه شهرت بين المللي اين بازيگر فرانسوي با دو فيلم ايتاليايي سينما پارادنيزو (1988) و پستچي (1994) به دست آمد، نوآره آپاراتچي جوزپه تورناتسوره در ستايش او از سينما در سينما پارادنيزو بود.
پستچي هم فيلمي خوش پرداخت و قوي از مايكل رادفورد بود كه نوآره در آن نقش پابلونرودا شاعر شيليايي را بازي مي كرد. ماجراي فيلم هم به زماني بازمي گشت كه نرودا در جزيره كاپري در تبعيد به سر مي برد. در اين فيلم ماسيمو ترويسي نقش پستچي كنجكاوي را ايفا مي كرد كه نامه هاي نرودا را به او مي رساند. اين فيلم قبل از اكران به دليل مرگ ترويسي شهرت فراواني يافت.
نوآره هرگز نامزد اسكار نشد ولي جوايز بافتا و جوايز جشنواره هاي اروپايي را به دست آورد. او براي بازي در فيلم سينما پارادنيرو جايزه هاي متعددي از جمله جايزه بافتا را دريافت كرد. او همچنين دو بار براي فيلم هاي اسلحه توپي (1976) و زندگي و ديگر هيچ (1990) جايزه سزار دريافت كرد.
زندگي و ديگر هيچ يكي از چندين فيلمي بود كه او در آنها با برتران تاورنيه كارگردان فرانسوي همكاري داشت. ديويد تامسون ذوق و استعداد نوآره را ستوده و او را با رابرت ميچم بازيگر بزرگ دهه هاي 1940 و 1950مقايسه مي كند و مي نويسد: پس از چند دهه فعاليت حرفه اي او يكي از گنجينه هاي بزرگ سينماي فرانسه است. بازيگر فوق العاده اي كه هيچ ادعايي هم ندارد. نوآره كه در سال 1930 در ليل متولد شده بود، در مركز دراماتيك غرب به مديريت راجر بلين آموزش ديد.
راجر بلين كارگردان و بازيگر فيلم در انتظار گودو (1953) بود.
پس از آن نوآره چندين سال با تئاتر ملي به عنوان يك كمدين همكاري داشت. اولين نقش او در سال 1949 در نسخه غيرموزيكال فيلم GI GI بود كه البته نام او در تيتراژ به چشم نمي خورد. پس از آن او به بازي در فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني فرانسوي ادامه داد.
اولين موفقيت بين المللي او در فيلم زازي در مترو (لويي مال۱۹۶۰،) بود. نوآره در اين فيلم كمدي، نقش يك كارآگاه پليس را ايفا مي كرد. اولين موفقيت بين المللي نوآره در جشنواره فيلم ونيز رقم خورد؛ جايي كه او جايزه بهترين بازيگر مرد را براي فيلم Therese Des queyroux در سال 1962 به دست آورد.
او در همان سال با بازيگري فرانسوي به نام مونيك شومت ازدواج كرد كه در چندمين فيلم نيز به اتفاق هم ظاهر شدند.
نوآره قابليت بازي در نقش هاي كمدي و درام را به يك اندازه دارا بود اما هرگز نتوانست يك اسطوره سينمايي همچون مارجلو ماستروياني باشد كه در فيلم انفجار بزرگ(1973) با او همبازي بود. هرژه، خالق تن تن همواره اصرار داشت كه نوآره مي تواند گزينه خوبي براي بازي در نقش كاپيتان هادوك در داستان هاي تن تن باشد.
با افزايش شهرت نوآره تقاضا براي حضور او در نقش هاي مكمل زياد شده و علاوه بر فيلم توپاز كه به خاطر آن نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل از انجمن ملي نقد آمريكا شد، در فيلم هاي جنگي نبرد مورفي (1971)، شب ژنرال ها (1967) با پيتر اوتول همبازي بود. همچنين نوآره از معدود بازيگران فرانسوي بود كه حضور چشمگيري در فيلم هاي انگليسي زبان داشتند.
از جمله نقش هاي به ياد ماندني ديگر او مي توان به اينها اشاره كرد: روستايي كُندذهن در فيلم الكساندر(1967 مردي كه پي به قاتل بودن پسرش مي برد در ساعت ساز سن پائولي (1974) قاضي اي كه زندگي قاتلي را بررسي مي كند در قاضي و قاتل (1976) و ژنرالي سخت گير در صحراي تاتارها (1976).
نوآره در اواخر زندگي بيشتر نقش هاي احساسي را مي پذيرفت كه از آن جمله مي توان به بازي او در فيلم سينما پارادنيرو و يا نقش دارتانيان در فيلم دختر دارتانيان (1945) در مقابل سوفي مارسبيو اشاره كرد.
دومنيك دوولپن نخست وزير فرانسه پس از مرگ نوآره درباره اش گفت: فيليپ نوآره با بازي و صداي خود مي دانست كه چگونه روح فرانسويان را تسخير كند.
|