چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۵ - Nov 29, 2006
باهنر: معمولاً مقصر سوانح هوايي شناخته نمي شود
واكنش مجلس به سقوط آنتونف
003885.jpg
گروه سياسي- همان طور كه پيش بيني مي شد مجلس روز گذشته نسبت به سقوط هواپيماي آنتونف 74 اعتراض كرد و نمايندگان در واكنش هاي متعددي پيگيري اين مسأله را خواستار شدند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري شايد صريح ترين واكنش را روز گذشته محمدرضا باهنر كه رياست جلسه را نيز به عهده داشت از خود بروز داد. وي با تأكيد بر اينكه تكرار در اين گونه حوادث از ديدگاه هيچ كس به خصوص نمايندگان قابل چشم پوشي نيست افزود: اگر آمادگي و ايمني در سطح استانداردهاي بين المللي نيست، نيازي به پرواز با صرفه جويي هاي تنگ نظرانه نمي باشد.وي با اشاره به اينكه معمولاً در اين گونه حوادث مقصري شناخته نمي شود، افزود: رسيدگي به اين حادثه، شهدا را به ما برنمي گرداند ولي بايد تجربه اي براي جلوگيري از اين گونه حوادث شود و اطلاعات در اختيار مردم قرار گيرد.
از سوي ديگر علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم از بررسي علت اين حادثه هوايي در كميسيون امنيت ملي خبر داد.
وي با اشاره به اينكه اين هواپيماي نو و دست اول خريداري شده بود افزود: اين هواپيما مشكلاتي نظير فرسودگي را نداشته لذا بررسي علت سقوط آن براي ما مهم است.
محمدنبي رودكي نائب رئيس اين كميسيون هم از برگزاري جلسه فوق در يكشنبه هفته آتي خبر داد.
رضا طلايي نيك نماينده بهار و كبودرآهنگ هم در تذكري به وزراي دفاع و راه و ترابري بر رسيدگي قاطع و مؤثر به نابساماني در نظارت هاي فني و مديريتي در امور هوانوردي و زمينه هاي بروز سوانح هوايي متعدد به خصوص حوادث يك سال اخير تأكيد كرد.
نمايندگان تبريز، شهركرد و تفت و ميبد هم در تذكري به وزراي راه و ترابري و دفاع خواستار بررسي دقيق علل سقوط هواپيماي آنتونف شدند و بر ضرورت تأمين اعتبارات مناسب براي ترميم ناوگان هوايي و تسريع در ارائه طرح جامع هوانوردي تأكيد كردند.
معاون پارلماني رئيس جمهوري هم گفت: دولت در صدد است اين مسأله را به طور جدي پيگيري كند، اما بايد توجه داشت نبايد جو را ملتهب كرد.
وي افزود: جلوگيري از اين گونه حوادث از وظايف دولت است و دولت تلاش مي كند تا سوانح هوايي به حداقل برسد.
خبر تشييع پر شور پيكر شهداي سانحه هوايي روز دوشنبه را در صفحه 2 بخوانيد.

رهبر معظم انقلاب:
ايران خواهان عراق امن و آباد است
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار جلال طالباني رئيس جمهور عراق و هيأت همراه، مهم ترين مسئله نگران كننده عراق را ناامني هاي موجود دانستند و تأكيد كردند: استمرار ناامني و كشتار در عراق به ضرر همه كشورهاي منطقه است و جمهوري اسلامي ايران، كمك براي استقرار امنيت در عراق را وظيفه ديني و انساني خود مي داند.
ايشان با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران خواهان عراقي امن، پيشرفته و آباد است و امنيت شهرهاي عراق را همچون امنيت شهرهاي ايران مي داند افزودند: در صورت درخواست دولت عراق، ايران از هيچ اقدامي براي كمك به برقراري ثبات و امنيت در عراق فروگذار نخواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه هدف از ايجاد اين ناامني ها متزلزل كردن دولت مردمي عراق است افزودند: كساني كه براي عراق طرحي را در نظر داشتند و اكنون آن طرح تحقق نيافته است درصددند به هر صورت ممكن وضع موجود را متزلزل كنند و عوامل ميداني آنان نيز تروريستها، تكفيريها و بعثيهاي سابق هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اينكه ناامن كنندگان عراق، خود را تحت عنوان جنگ شيعه و سني پنهان مي كنند افزودند: حقيقت اين است كه شيعه و سني قرنها در كنار هم زندگي كرده اند و خصومتي در ميان نبوده است.
ايشان خاطرنشان كردند: البته علت اصلي وضع كنوني عراق، سياستهاي امريكا ست كه از طريق واسطه هايي اجرا مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي استمرار سياست ايجاد ناامني در عراق را مصيبت و محنت بزرگي براي مردم اين كشور دانستند و تصريح كردند: گردانندگان اين سياست مي خواهند ديكتاتوري مثل صدام روي كار آورند كه قطعاً موفق نخواهند شد.
رهبر انقلاب اسلامي برخي عوامل امريكا را در منطقه واسطه هاي اجراي اين سياست و ايجاد ناامني در عراق برشمردند و تأكيد كردند: تقويت گروههاي تروريستي در عراق و شعله ور كردن موج ناامني و كشتار در اين كشور براي عوامل امريكا و همچنين منطقه بسيار خطرناك خواهد بود.
ايشان تصريح كردند: قطعاً امريكاييها در عراق موفق نخواهند شد و ادامه اشغال عراق، لقمه اي نيست كه از گلوي امريكا پايين رود.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: نخستين گام براي حل مسئله ناامني در عراق، خروج اشغالگران از اين كشور و سپردن مسائل امنيتي به دولت مردمي عراق است.
ايشان همچنين در بخش ديگري از سخنانشان بر لزوم پيگيري توافقهاي ايران و عراق و اجرايي كردن آنها براي گسترش بيش از پيش روابط تأكيد كردند.
در اين ديدار كه محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري نيز حضور داشت، جلال طالباني رئيس جمهوري عراق، با ابراز خرسندي از سفر مجدد به ايران، گسترش روابط تهران - بغداد را به نفع دو كشور و منطقه دانست و افزود: عوامل ناامني و كشتار مردم در عراق كساني هستند كه از عراق دموكراتيك و نوين با دولتي مردمي به شدت نگرانند.
وي با اشاره به اينكه پرونده امنيتي عراق در دست دولت اين كشور نيست خاطرنشان كرد: اگر امنيت عراق به دولت سپرده شود مي توان از طريق بسيج نيروهاي مردمي، امنيت كامل را در كشور برقرار كرد.
رئيس جمهور عراق همچنين از كمكهاي جمهوري اسلامي ايران به مردم عراق در مراحل مختلف قدرداني كرد.

با تقدير از سفرهاي استاني دولت
حداد عادل: نگرانم مطالبات مردم افزايش يابد
گروه سياسي - رئيس مجلس شوراي اسلامي با تقدير از سفرهاي استاني هيأت دولت و خدمات انجام شده تأكيد كرد : بنده در كنار اين حركت پرشتاب خدمت كه دولت و استانداران دارند اين نگراني را دارم كه مبادا بر مطالبات مردم بي جهت افزوده شود.
غلامعلي حدادعادل كه در همايش مشترك استانداران و معاونين امور عمراني استانداري هاي سراسر كشور سخن مي گفت و ايسنا خبر آن را منتشر كرد ،  دولت نهم را دولت كار و خدمت معرفي كرد و گفت: ما قصد داريم تا دولت را تقويت نماييم، لذا از سفرهاي استاني دولت حمايت مي كنيم هرچند كه بسياري از گروه هاي سياسي جز عيب جويي از اين سفرها چيز ديگري نمي بينند.
وي در عين حال افزود: در سفرها شاهديم كه سخنرانان به گونه اي رفتار مي كنند كه انگار براي بالا بردن مطالبات مردم مسابقه گذاشته اند و رئيس جمهوري و يا رئيس مجلس را به عنوان متهم دستگير كرده اند تا فهرست جرايم اعمال شان را ذكر كنند.
رئيس مجلس هم چنين با بيان اين كه مقام معظم رهبري در بيان جايگاه مجلس و دولت، تمثيل ريل قطار را به كار برده است، گفت: كار مجلس ريل گذاري و كار قوه ي مجريه حركت در مسير ريل گذاري است، لذا اين حركت بايد در سمت قانون برنامه و در مسير قوانين باشد.
وي با بيان اين كه كار مجلس تعيين جهت حركت قطار و كار دولت حركت در اين جهت است، خاطرنشان كرد: دولت و مجلس نمي توانند بدون يكديگر كار كنند، زيرا قطاري كه در ريل نباشد سرنوشتش مشخص است و اين دو نمي توانند جاي خود را با ديگري عوض كنند.
حداد عادل به استانداران توصيه كرد كه كاري كنند تا اين انتخابات تجربه ي موفقي باشد، زيرا اگر اين تجميع به درستي اجرا شود راه براي تمهيدات و مقررات ديگر باز خواهد شد تا در كنار آن فشارها بر وزارت كشور كاهش يابد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين نشست كه به پاسخ وي به سوالات استانداران و معاونان عمراني استانداري ها اختصاص داشت ، در واكنش نسبت به الحاق ادارات سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها به استانداري ها، تصريح كرد: آنچه در ذهن رئيس جمهور نسبت به اين مسئله بود به طور كامل به جامعه و ما منتقل نشده است.
وي در واكنش نسبت به سوال يكي از استانداران مبني بر اين كه مجلس با دولت نهم مهربان نبود، تصريح كرد: ما نه براي دولت مقام عصمت قائليم نه براي مجلس، مجموعه هاي انساني هستيم كه ممكن است بلغزيم و در تصميم گيري اشتباه كنيم.
حدادعادل با تاكيد بر لزوم محترم شمردن حدود اختيارات دولت و مجلس، گفت: راي اعتماد ندادن به چند تن از وزرا دليل بر وجود گره كور در رابطه ي دولت و مجلس نيست. مجلس سال گذشته در بررسي صلاحيت وزراء همان كاري را انجام داد كه امسال رئيس جمهور كرد. وي اضافه كرد: من به نمايندگان نيز مي گويم به عملكردها توجه كنيد و به اشخاص كار نداشته باشيد. به شما نيز توصيه مي كنم با نمايندگان مشورت كنيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در حاشيه نشست مشترك با استانداران و معاونان عمراني استانداري ها در جمع خبرنگاران ،در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا امسال هم همانند پارسال دود سفيد از دودكش اصولگرايي بيرون خواهد آمد يا خير؟ گفت: بايد براي بيرون آمدن دود سفيد از دودكش اصولگرايي اظهار اميدواري كرد. البته اصولگرايان خود بايد تصميم بگيرند هر چند كه بنده هم آرزو مي كنم كه وحدت داشته باشند.
مصطفي پور محمدي هم در اين نشست با بيان اين كه دولت اهتمام كرده تا توسعه را همه جانبه، فراگير و متوازن و متعادل به پيش برد گفت: اين هدف كاملا محوري و منطبق با اهداف اوليه نظام و حضرت امام است. وزير كشور همچنين در حاشيه اين نشست در زمينه نحوه برخورد با تخلفات انتخاباتي بر اينكه بايد در قانون تخلفات انتخاباتي و نحوه ي برخورد و مجازات عاملان آنها مشخص شود، تصريح كرد : از اين جهت قانون فعلي ناقص است.
وي در تبيين آخرين وضعيت ساماندهي كه وزارت كشور در زمينه برگزاري دو انتخابات خبرگان و شوراي شهر انجام داده نيز تصريح كرد: ما از نظر اجرا آماده ايم و اميدواريم كه فعالان سياسي نيز نشاط لازم را برقرار كنند تا شاهد يك انتخابات خوب با مشاركت حداكثري مردم باشيم.

تلاش مقامات آمريكايي براي جلب اعتماد مسلمانان
گروه بين الملل- مقامات آمريكا سعي دارند اعتماد مسلمانان اين كشور را مجدداً جلب كنند.
به نوشته روزنامه كريستين ساينس مانيتور در اينترنت، مقامات وزارت امنيت داخلي آمريكا و اف بي اي در تلاش براي از بين بردن شكاف بزرگي از بي اعتمادي كه پس از حوادث يازده سپتامبر بين دولت آمريكا و مسلمانان ايجاد شد سعي دارند با مسلمانان مجدداً ارتباط برقرار كنند.
كارشناسان امنيت داخلي آمريكا معتقدند اين نزديكي براي حفظ امنيت كشور و تقويت بافت اجتماعي حائز اهميت است.
با اين حال به گفته كارشناسان با توجه به اين حقيقت كه جامعه مسلمانان آمريكا پس از حملات يازده سپتامبر فشار طرح هاي ضدتروريسم اف بي اي و ديگر نهادهاي امنيتي را متحمل شده است اين تلاش ها در همه جاي آمريكا به يك نسبت موفق نبوده است.
طبق آمار موجود بيش از هزار و دويست مهاجر كه عمدتاً مردان عرب و مسلمان بودند بازداشت شدند و ماهها كار آنها به تعويق افتاد به طوري كه بازرس كل وزارت دادگستري آمريكا به اين نتيجه رسيد كه بازداشت آنها بي هدف بود و تمايزي بين كساني كه به علت تخلف هاي مهاجرتي بازداشت شدند و افراد مظنون به اقدامات تروريستي صورت نگرفت به علاوه گزارش هايي درباره بدرفتاري هاي لفظي و بدني با بازداشت شدگان وجود دارد و نهايتاً فقط تعداد اندكي از بازداشت شدگان به جرايم مرتبط با تروريسم متهم شدند و دويست و سي و يك تن اخراج شدند.

سه شنبه؛ روز مصاحبه هاي انتخاباتي
003891.jpg
003894.jpg
عكس:عليرضا بني علي
گروه سياسي- روز گذشته 4 تشكل و ائتلاف مختلف با برگزاري مصاحبه هاي مطبوعاتي، برنامه هاي خود را براي انتخابات خبرگان چهارم و شوراهاي سوم اعلام كرده و تعدادي از آنها فهرست كانديداهاي خود   را نيز در اختيار خبرنگاران قرار دادند.
ماحصل گفتگو هاي ديروز اين جمع بندي را ميان خبرنگاران تقويت كرد كه اكثر احزاب، تشكل ها و ائتلاف هاي فعال دراين دور از انتخابات تلاش مي كنند فعاليت هاي خود را كاملاً غيرسياسي كرده و رقابتي اجتماعي را شكل دهند. اكثر مصاحبه كنندگان اصرار داشتند اعلام كنند كه وابسته به هيچ گروه، حزب و جناح سياسي نيستند و مستقل اند ولي از حمايت ديگران از خود استقبال مي كنند.ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب، حزب اعتماد ملي، ائتلاف خبرگان و كارآمدي و جبهه پيروان خط امام و رهبري گروه هاي مصاحبه كننده ديروز بودند. انتظار مي رود اين نوع مصاحبه ها طي روزهاي آينده و با نزديك شدن به روز انتخابات افزايش يابد.
اعلام فهرست حزب اعتماد ملي
مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي در مورد فهرست حزب اعتماد ملي در تهران گفت: در تهران 16 نفر بايد در مجلس خبرگان حضور داشته باشند و ما يك فهرست 16 نفره تهيه كرده ايم كه حدود 7 تن از آنها با فهرست جامعتين مشتركند ولي اكثريت آنها از چهره هايي هستند كه در فهرست جامعتين حضور ندارند. وي اسامي فهرست تهران اين حزب را اين گونه برشمرد: هاشمي رفسنجاني، مشكيني، محمد محمدي گيلاني، محسن قمي، هاشم زاده هريسي، محسن اسماعيلي، باقري كني، محسن خرازي، محسن موسوي تبريزي، هاشم بطحايي، امين سبزواري، هادوي، قائم مقامي، كازروني، حسن روحاني و فاضل گلپايگاني. وي تاكيد كرد: در اين فهرست ترتيب و اولويت هنوز رعايت نشده و در آينده نزديك، ترتيب اسامي اعلام خواهد شد.
برنامه اي براي شهر تهران
مرتضي طلايي سخنگوي ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب روز گذشته با تشريح برنامه كامل و راهبردي اين تشكل براي شوراي شهر سوم گفت: تمركز گرايي در مديريت يكي از مشكلات مديريت شهري است و ضعف كار جمعي و سياست زدگي نيز از ديگر مسائل اين مديريت است.
به گزارش خبرنگار همشهري سخنگوي ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب در بخشي از سخنان خود با بيان اين كه شعار ما در انتخابات شوراهاي شهر، شوراي شهر مددكار دولت خواهد بود، گفت: شوراي شهر بايد كارهاي دولت را سبك كند تا دولت بتواند به مسائل كلان كشور بپردازد. تحقق اين كارها نيز نياز به شوراي شهر قوي و شهردار كارآمد دارد.
سخنگوي ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب در مورد استفاده از نام اصلاح طلبان در ائتلاف خود، گفت: ما سعي مي كنيم از وجهه  اجتماعي بودن خود خارج نشده و به مسائل سياسي وارد نشويم زيرا چتر شوراي شهر آينده بايد بر سر همه  شهروندان باشد و فارغ از قوميت ها، جنسيت، فرهنگ و نگاه سياسي و حزبي كاري، فقط با كار خود رضايت مردم را جلب كنيم.
طلايي در مورد اعضاي حاضر در فهرست ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب و شهردار مورد نظر آنها گفت: در حال حاضر نمي توانيم اسامي را معرفي كنيم شهردار نيز پس از تعيين شوراي شهر انتخاب خواهد شد. البته آقاي قاليباف از نظر ما مديري كارآمد و مناسبي براي شهر تهران هستند.
وي از جمله مشكلات كالبدي تهران را ترافيك، فرسودگي و عقب ماندگي آن عنوان كرد و افزود: 55 درصد شهر تهران در بافت فرسوده قرار دارد؛ لذا نتيجه  اين فرسودگي آن مي شود كه شهروندان وقت شان را صرف شهر تهران كنند به جاي اين كه به كارهاي خود بپردازند. وي با بيان اين كه ما در شوراي شهر به دنبال رقابت اجتماعي خواهيم بود گفت: رقابت اجتماعي براي خدمت و رقابت سياسي براي قدرت است و ما مي گوييم رقابت اجتماعي را قبول داريم زيرا هدف مان خدمت است. وي از ديگر چالش هاي پيش روي مديريت شهري را چالش ساختار عنوان كرد و گفت: ما بايد شوراهاي محله و منطقه ايجاد و كارهاي هر محله و منطقه را به خودشان واگذار كنيم.
طلايي ابراز عقيده كرد: در حال حاضر درآمد شهرداري ناپايدار مي باشد و شهردار مجبور است شهر را بفروشد، اين كار بسيار خطرناك است اين درحالي است كه ما 113 موضوع براي درآمد شهرداري داريم در حالي كه 87 درصد از منابع شهرداري از محل ساخت وساز و فروش تراكم به دست مي آيد. متأسفانه سيستم ها نيز در شهرداري به روز نيستند و در نتيجه باعث نارضايتي شهروندان و فساد اداري مي شود.
سخنگوي ائتلاف اصولگرايان اصلاح طلب تاكيد كرد: بايد براي كاركنان شهرداري خدماتي را فراهم كنيم كه راهكار اين خدمات همان آموزش، رفع تبعيض ميان كاركنان، ارتقاء و امنيت شغلي، امكانات رفاهي و خدماتي و معيشتي است.
خبرگان چهارم كارآمدتر است
صبح روز سه شنبه اولين نشست خبري ائتلاف خبرگان و كارآمدي با حضور حجت الاسلام والمسلمين مهدي هادوي تهراني، محسن اسماعيلي و حجت الاسلام والمسلمين محسن قمي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري ،  هادوي تهراني يكي از اعضا و كانديداهاي اين ائتلاف در مجلس خبرگان رهبري با بيان اين كه ما درصدد كارآمدتر كردن هرچه بيشتر مجلس خبرگان رهبري هستيم، گفت: خبرگان به عنوان مهمترين نهاد منتخب مي تواند نقش فعالي در توسعه رهبري در داخل و خارج كشور داشته باشد.
وي افزود: قبل از پايان دوره  سوم مجلس خبرگان رهبري برخي از دوستان به اين فكر افتادند كه با يكديگر همفكري كنند و مشاركتي را در انتخابات خبرگان چهارم داشته باشند و در اين راستا مجموعه اي از دوستان مستقل درصدد برآمدند فرصت بهتري را براي انتخاب در اختيار مردم قرار دهند. در ادامه اين جلسه، محسن قمي يكي ديگر از كانديداهاي اين ائتلاف نيز گفت: برخي از دشمنان سعي مي كنند مباحثي را در جامعه مطرح كنند از جمله اين كه رهبري نامشروط است يا توسط مردم انتخاب نمي شود، اما اگر نگاهي ساده و گذرا داشته باشيم متوجه مي شويم اين شايعات و حرف ها كاملاً بي اساس است؛ چرا كه رهبري در كشور ما انتخابي است و نامشروط نيز نيست. وي گفت: ما تاكيد مي كنيم در اين ائتلاف ملاك هاي سياسي مدنظرمان نيست و بر ملاك هايي مانند تخصص و كارآمدي تاكيد داريم.
نماينده سابق مقام معظم رهبري در دانشگاه ها ادامه داد: ما معتقديم نامزدهاي خبرگان بايد از قدرت تعامل با نخبگان غيرحوزوي برخوردار باشند و شرايط جهاني را به خوبي درك كنند، هم چنين مراقبت ويژه از تداوم شرايط رهبري داشته باشند. وي گفت: ما معتقديم نخبگان، فراتر از احزاب هستند، از اين رو در هنگام انتخاب افراد به اين نگاه نكرديم كه متعلق به چه جناحي هستند يا چه گرايش سياسي دارند؛ چرا كه معتقديم اين احزاب هستند كه بايد از خبرگان پيروي و از آنان نظرخواهي كنند، نه اين كه خبرگان به دنبال احزاب باشند.
به گزارش خبرنگار ما در ادامه نشست خبري ائتلاف خبرگان و كارآمدي دكتر محسن اسماعيلي يكي ديگر از اعضاي اين ائتلاف گفت: من از رسانه هاي جمعي و افكار عمومي مي خواهم به اين مسأله توجه كنند كه اين ائتلاف به هيچ وجه جنبه سلبي و نفي ديگر اشخاص و گروه ها را ندارد.

اسماعيلي ادامه داد: هر گروهي كه در چارچوب نظام و قانون اساسي فعاليت كند و اعضاي ائتلاف ما را به صورت جمعي يا انفرادي بپذيرد، از آن گروه تشكر مي كنيم ولي باز هم تاكيد مي كنيم ما به هيچ حزب و گروهي متعلق نيستيم و تعهدي نيز به هيچ حزب و گروهي نداريم. ما به مردم تعهد داريم و خود را در برابر خداوند پاسخگو مي دانيم.
فهرست جبهه پيروان
سيد كمال سجادي، سخنگوي جبهه  پيروان خط امام و رهبري هم در نشست مطبوعاتي اين جبهه با بيان اين كه در مورد انتخابات مجلس خبرگان رهبري مشكلي ندارند، افزود: خوشبختانه با اقداماتي كه از سوي جامعه  روحانيت و جامعه مدرسين حوزه علميه قم انجام شده و همكاري اصولگرايان، ستادهاي انتخاباتي در تهران و سراسر كشور كارشان را آغاز كرده اند.
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري، درباره  انتخابات شوراي شهر سوم نيز با بيان اين كه مشتركات 3 فهرست اصولگرايان بسيار زياد است، گفت: اين مشتركات به گونه اي است كه ما را نسبت به رسيدن به فهرست واحد اميدوارتر كرده است. البته از ظرفيت هاي موجود براي وحدت نيز استفاده خواهيم كرد.

هاشمي رفسنجاني:
مردم حق دارند از عملكرد دانشگاه آزاد بيشتر بدانند
گروه سياسي- رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درمورد لزوم اطلاع رساني درباره نحوه عملكرد دانشگاه آزاد اسلامي گفت: اين حق مردم است كه از اقدامات و امكانات دانشگاهي كه بسياري از جوانانشان فارغ  التحصيل آن هستند، بيشتر بدانند.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي ستاد برگزاري جشن بيست و پنجمين سالگرد دانشگاه آزاد اسلامي، با اشاره به وضعيت تحصيلات تكميلي در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي گفت: واقعا در آن شرايط ظرفيت دانشگاههاي دولتي
آن قدر پايين بود كه سرخوردگي عدم قبولي در كنكور در جامعه فراگير شده بود.
وي افزود: امام با درك اين مسايل با پيشنهاد تاسيس دانشگاه آزاد موافقت كردند كه اين موافقت سرفصل جديدي را در زمينه علم و دانش جوانان ايراني گشود.
هاشمي رفسنجاني، رويكرد دانشگاه آزاد به طرحهاي مهم مانند جوش هسته اي و آب شيرين كن را مهم و حياتي خواند و با تاكيد بر نقش و اهميت پاركهاي فناوري در ميدان دادن به تحقيقات محققان جوان گفت: پاركهاي فناوري بهترين پلهاي ارتباطي بين طرحهاي علمي و پروژه هاي صنعتي هستند.رئيس هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي تاكيد كرد كه متاسفانه دانشگاه آزاد در طول اين چند سال در خصوص اقدامات خويش اطلاع رساني نكرده و بايد براي معرفي خويش بيشتر تلاش نمايد.

در طرح هاي نمايندگان بررسي شد
تصميمات مجلس براي نظام انتخاباتي كشور
گروه سياسي - تقديم طرح هاي دوفوريتي تجميع انتخابات مجلس شوراي اسلامي با رياست جمهوري با 160 امضا، طرح اصلاح  موادي از قانون انتخابات و طرح تجميع انتخابات شوراها و رياست جمهوري با 51 امضا و نهايتاً بررسي موادي از لايحه اصلاح موادي از قانون شوراهاي اسلامي كشور مهم ترين رويدادهاي انتخاباتي روز گذشته مجلس بود. به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در جلسه علني روز گذشته، ابتدا با درخواست تعدادي از نمايندگان مبني بر مسكوت ماندن لايحه اصلاح موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور مصوب 1375 به مدت دو ماه و سپس يك ماه مخالفت كردند و سپس رسيدگي به جزئيات اين لايحه را آغاز كردند و موادي از آن  به تصويب رسيد. براساس مصوبه ديروز مجلس در اين زمينه تصميم گيري در مورد برگزاري انتخابات و تشكيل شوراها در ساير مكانهاي جمعيتي كه خارج از محدوده قانوني و حريم روستاها و شهرهاست به تشخيص وزارت كشور گذاشته شد. رضا طلايي نيك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در آغاز بررسي اين لايحه با اشاره به تغييرات اين لايحه در كميسيون مذكور گفت: جهت گيري كميسيون در مورد اين لايحه وظايف و اختيارات شوراها در چارچوب قانون اساسي و كاهش تصدي گري دولت و افزايش حوزه نظارتي و افزايش مشاركت مردم است. طلايي نيك يادآور شد: اين كميسيون بعضي از مواد لايحه دولت را نپذيرفته چرا كه بخشي از وظايف و اختيارات شوراهاي اسلامي در اين لايحه محدود مي شد و دولت مي تواند مصوبات شوراها را معطل نگه دارد.
تجميع انتخابات مجلس با رياست جمهوري
فتح الله حسنوند هم در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس در جمع خبرنگاران با بيان اين كه طرح 2 فوريتي تجميع انتخابات دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي با رياست جمهوري با 160 امضاي نمايندگان تقديم هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي شد، گفت: هدف از اين طرح ثبات مديريت ها و آغاز و انتهاي همزمان دوره رياست جمهوري مجلس است. وي همچنين از تهيه طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات در مجلس خبر داد و گفت: براساس آن موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي اصلاح مي شود. هدف نمايندگان از اين طرح ارتقاي سطح تحصيلي نمايندگان مجلس به كارشناسي ارشد است.
از سوي ديگر محمد رضا ميرتاج الديني در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس با بيان اين كه طرح تجميع انتخابات شوراهاي اسلامي دوره چهارم با رياست جمهوري دوره نهم به امضاي 51 نماينده رسيد گفت: در مقدمه اين طرح ذكر شده كه براي تجميع انتخابات شوراها لازم است قبل از انتخابات دوره سوم تصميم گيري شود تا مردم بدانند براي چه مدتي شوراها را انتخاب مي كنند. به گفته وي در اين طرح دولت مكلف شد دوره سوم شوراها را به صورتي تنظيم كند كه انتخابات دوره چهارم شوراها با انتخابات دهم رياست جمهوري به صورت همزمان برگزار شود.
مصوبات جلسه علني
جزئيات طرح حمايت از حقوق و مسئوليت هاي زنان در عرصه هاي داخلي و بين المللي در جلسه علني روز گذشته به تصويب رسيد.براساس اين مصوبه دولت موظف است در راستاي تحقق اصول 20 و 21 قانون اساسي و سند چشم انداز بيست ساله، زمينه هاي تبيين و تحقق عملي حقوق و مسئوليت هاي زنان در عرصه هاي داخلي و بين المللي را براساس سند منشور حقوق و مسئوليت هاي زنان در نظام جمهوري اسلامي مصوب 1383 شوراي عالي انقلاب فرهنگي، فراهم نموده و لوايح مورد نياز را براي تصويب به مجلس تقديم كند.در جلسه روز گذشته همچنين لايحه موافقتنامه سرويس هاي هوايي بين دولت ايران و شوراي فدرال سوئيس، لايحه موافقتنامه بازرگاني بين ايران و آذربايجان، لايحه الحاق ايران به كنوانسيون بين المللي هماهنگي كنترل هاي مرزي كالا و لايحه الحاق به كنوانسيون حفاظت از گونه هاي مهاجر وحشي به تصويب رسيد.همچنين بخش اول گزارش تحقيق و تفحص از وزارت نفت توسط ناصر سوداني قرائت شد كه امروز به طور كامل قرائت و منتشر خواهد شد.

وداع با شهداي سانحه هواپيماي آنتونف سپاه
صفوي: توطئه اي در كار نبود
003888.jpg
عكس:جواد گلزار
گروه سياسي- مراسم تشييع پيكر شهداي سقوط هواپيماي آنتونف سپاه صبح ديروز از مقابل پادگان وليعصر حسينيه الزهرا(س)، مقر نيروي هوايي سپاه در ميدان سپاه تهران برگزار شد. سيد رحيم صفوي در اين مراسم تاكيد كرد كه بر اساس شواهد چيزي كه نشان دهنده توطئه باشد يافت نشده است. فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي سخناني در اين مراسم ضمن رد خرابكاري و يا وجود توطئه اي خاص در اين حادثه، گفت: به هر حال بايد بررسي هاي دقيق تري انجام شود و نتيجه  آن به اطلاع مردم برسد.
وي گفت: اين حادثه  مصيبت بار، قلب همه  پاسداران و خانواده هاي شهدا را داغدار كرد و ما از اين مصيبت بزرگ به خدا پناه مي بريم. همه  كساني كه لباس پاسداري به تن دارند در اين مصيبت بزرگ داغدار شده اند. ما براي فرزندان و خانواده هاي اين عزيزان از دست رفته طلب صبر و استقامت مي كنيم.
در اين مراسم كه ايسنا گزارشي از آن مخابره كرد،  جمعي از مقامات لشكري و كشوري و خانواده هاي اين شهدا حضور داشتند. همچنين پيكر برخي از شهداي اين حادثه براي خاكسپاري به شهرهاي  خودشان منتقل شد و برخي از شهدا نيز براي خاكسپاري، به قطعه 50 بهشت زهرا(س) تهران منتقل شدند.

تنظيم قطعنامه ضد ايراني توسط 3 كشور اروپايي
گروه سياسي - سه كشور اروپايي فرانسه،  آلمان و انگليس پيش نويس قطعنامه اي را كه در آن به تحريم هاي احتمالي عليه برنامه هسته اي ايران اشاره شده، تنظيم كردند. اين خبر را ديروز وزارت خارجه فرانسه در پاريس اعلام كرد.
در همين حال، كاخ سفيد خبر داد كه يكي از مسائل مورد گفت وگو ميان جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا و نوري مالكي، نخست وزير عراق در هفته جاري بررسي گفت وگوي واشنگتن با تهران و دمشق به منظور خاتمه خشونت در عراق است.
استفن هادلي تصريح كرد: همانطور كه مي دانيد عراقي ها با سوري ها صحبت كرده اند و در حال گفت وگو با ايراني ها نيز هستند. نظر آنها اين است كه اگر قرار است آينده عراق موضوع بحث با سوريه و ايران باشد، بايد عراقي ها آن را انجام دهند.
از سوي ديگر، درحالي كه برنامه هاي هسته اي ايران تحت نظارت كامل آژانس انرژي اتمي قرار دارد ، محمد برادعي ديروز  مدعي شد: تحقيقات  آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره  برنامه  هسته اي ايران همچنان به دليل سئوالات پاسخ داده نشده درباره  اقدامات حساس تهران با مشكل مواجه است.
به گزارش ايسنا، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار داشت: كمك به برنامه اراك، به دليل فقدان اعتماد به برنامه  هسته اي ايران و در زماني به حالت تعليق درآمد كه شوراي امنيت سازمان ملل در حال بررسي اعمال تحريماتي عليه ايران به دليل سرپيچي از درخواست آن ها براي تعليق غني سازي اورانيوم است. آژانس بين المللي انرژي اتمي هفته گذشته تحت فشار سياسي غرب به ويژه آمريكا از انجام وظيفه خود در ارائه كمك فني به برنامه هاي صلح آميز هسته اي ايران سر باز زد.

... تا انتخابات
* حسن بيادي با انتقاد شديد از آن چه آن را دخالت برخي افراد در دولت در انتخابات شوراها خواند، گفت: برخي مي گويند هر كس به گروه حاميان دولت راي ندهد مخالف دولت است؛ اين شيوه ظلم به مردم، گروهها و احزاب است. نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران كه در حاشيه دويست و هشتاد و يكمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران، در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، درباره شركت حاميان دولت در انتخابات شوراها افزود: لفظ حاميان دولت بسيار غلط است؛ چرا كه همه احزاب و گروهها حاميان دولت هستند و با شعار دولت 70 ميليوني مگر مي شود كه حاميان غيردولت هم داشته باشد. سخنگوي ائتلاف آبادگران درباره آنچه تخريب تفكر آبادگري در سايتهاي مختلف خوانده شد نيز گفت: گروهي از تفكر آبادگري ضربه مهلك خورده اند، در حاليكه آنان از اين اسم و عنوان منتفع شده و به خيلي جاها رسيده اند، اما هم اكنون به دنبال از بين بردن اين اسم هستند؛ چون خودشان از اين تفكر جدا شده اند و مي خواهند عقبه خودشان را از بين ببرند، در حالي كه عقبه يك تفكر هيچ گاه از بين نمي رود.
* رئيس ستاد انتخابات كشور گفت: در تاييد و رد صلاحيت ها گرايش هاي سياسي دخالت نداشته و اگر كساني كه وابسته به جناحها هستند، رد صلاحيت شده اند، به معني جناحي عمل كردن در مساله بررسي صلاحيت ها نيست. سيد مجتبي ثمره هاشمي افزود: كساني كه رد صلاحيت شده اند به منزله آن نيست كه صلاحيت هاي شخصي شان زير سؤال بوده است.
* در نظرسنجي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران كه با حجم نمونه 1500 نفر از شهروندان تهراني بالاي 15 سال در روزهاي اول و دوم آذرماه 85 اجراشد، 4/35 درصد شهروندان تهراني گفته اند قطعا در انتخابات مجلس خبرگان شركت مي كنند و 17 درصد هم به هيچ وجه در اين انتخابات شركت نمي كنند. 2/23 درصد به احتمال زياد و 6 درصد هم به احتمال كم در اين انتخابات شركت خواهند داشت. ضمنا 3/16 درصد هنوز هيچ تصميمي براي حضور در انتخابات خبرگان نگرفته اند. نتايج نظرسنجي ايسپا در خصوص ميزان مشاركت مردم در انتخابات شوراها نيز حاكي است 2/33 درصد قطعاً در انتخابات شوراها شركت مي كنند و 9/16 درصد به هيچ وجه در اين انتخابات شركت نمي كنند. 5/25 درصد به احتمال زياد و۶‎/۶ درصد هم به احتمال كم در اين انتخابات حضور خواهند داشت. ضمنا 16 درصد هنوز هيچ تصميمي براي شركت در انتخابات شوراها نگرفته اند.
* اسدالله بادامچيان، سخنگوي ستاد انتخاباتي اصولگرايان گفت: جبهه پيروان خط امام و رهبري متشكل از تعدادي تشكل اصولگرا به يك فهرست 15 نفري رسيده است ولي نمي خواهيم به صورت مستقل ليست ارائه دهيم مذاكراتمان هم در اين زمينه طي روزهاي آتي به نقاط حساسي مي رسد.
* دبيركل حزب اعتدال و توسعه (حاميان هاشمي) كه پيش از اين از ائتلاف حاميان هاشمي و خاتمي خبر داده بود با اعلام جدايي از ائتلاف اصلاح طلبان گفت: ائتلاف اعتدالگرايان با محوريت هاشمي رفسنجاني و حسن روحاني براي حضور در گردونه انتخابات مجلس خبرگان رهبري شكل مي گيرد.
محمد باقر نوبخت دبيركل حزب اعتدال و توسعه ، با اعلام اين خبر گفت: تشكل سياسي متبوعش براي حضور در انتخابات آتي نه در اردوگاه اصلاح طلبان و نه در ائتلاف اصولگرايان قرار ندارد، زيرا معتقديم كه آرايش سياسي كشور امروز بر اساس دو قطب اصلاح طلب و اصولگرا طراحي شده است.
* رئيس كميته سياسي حزب كارگزاران گفت: در صورت تصميم نهايي تشكل سياسي متبوعش، از قاليباف به عنوان مدير آتي شهر تهران حمايت خواهيم كرد. محمد هاشمي در گفتگو با بيان اين مطلب افزود: من درباره اينكه شهردار منتخب حزب كارگزاران براي شوراي سوم قاليباف است خبر موثقي ندارم، اما اگر حزب تصميم بگيرد كه ايشان را به عنوان شهردار منتخب برگزيند تسليم تصميمات حزب خواهم بود.
* افرادي كه خود را وابسته به دولت معرفي و تلاش انتخاباتي مي كنند به هويت و صورت اصولگرايي دولت لطمه زده و نمي دانند كه حمايت از دولت در انحصار افراد خاص نيست. امير علي اميري دبير كل ائتلاف خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي در گفتگويي با بيان اين مطلب گفت: افرادي كه خود را منتسب به دولت مي دانند بايد آگاه باشند كه اين كار نه تنها حمايت از دولت نيست، بلكه رئيس جمهوري را كه اصلي ترين ويژگي دولتش را تبعيت از ولايت فقيه و رهبري مي داند زير سئوال مي برد. وي افزود: با توجه به اين كه از جانب مقام معظم رهبري دخالت دولت در انتخابات نهي شده، خوب است رئيس جمهور طي موضع گيري شفافي، انتساب هر گروه فعال در انتخابات را به دولت تكذيب و نفي كند.
* محمدعلي نجفي گفت: اين انتخابات اگر نفعي براي من نداشته باشد حداقل موجب مي شود به ديدار دوستان قديمي موفق شوم. وي كه به عنوان يكي از نامزدهاي اصلاح طلبان در انتخابات شوراها مطرح است، افزود: شايد مهم ترين مساله دو هفته قبل از تبليغات در ارتباط با جامعه و همكاران فرهنگي مان اين است كه بتوانند اقشار مختلف را براي حضور در انتخابات اقناع كنند. وزير اسبق آموزش و پرورش گفت: مهمتر از اين كه مردم به چه كسي راي مي دهند حضورشان در انتخابات است؛ چرا كه هر كس وقتي پاي صندوق مي رود مسووليت وجداني دارد كه كانديداها را بررسي كند، البته من اميدوارم مردم فهرست اصلاحات را به عنوان فهرست شايسته براي اداره شهر انتخاب كنند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |