چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۵ - Nov 29, 2006
شهردار تهران در جمع جامعه وعاظ شهر تهران:
بايد كارآمدي دين در اداره جامعه را اثبات كنيم
گروه شهري - شهردار تهران گفت: هركس كه امروز دغدغه دين، شهدا، انقلاب و دفاع از ولايت را دارد در حوزه عقل عملي يك وظيفه بيشتر ندارد و آن اثبات كارآمدي دين در اداره جامعه است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمد باقر قاليباف - شهردار تهران دوشنبه شب گذشته در جمع جامعه وعاظ شهر تهران با بيان اينكه كار كردن در شهرداري با نهادها و سازمانهاي ديگر كه در آن مشغول به كار بوده ام براي من هيچ فرقي ندارد و با همان روحيه و تلاش كار مي كنم گفت: يكي از معضلات گذشته شهرداري اين بوده كه شهرداري را يك سازمان خدماتي مي دانستند اين در حالي است كه يك سازمان خدماتي جوابگوي نيازهاي جامعه نيست. به همين دليل در تلاشم تا شهرداري را از يك سازمان خدماتي به يك نهاد اجتماعي تبديل كنم. شهردار تهران با اشاره به اهداف و اقدامات شهرداري تهران گفت: خدمات رساني به طوري كه در دسترس همه شهروندان باشد، اقتصاد شهري با نگرش و تاكيد بر حوزه كارآفريني و اشتغال و همچنين امور فرهنگي براي شهروندان از مهمترين اهداف اقدامات شهرداري تهران است.
شهردار تهران درباره مكانيزه كردن سيستم جمع آوري زباله در سطح شهر گفت: مكانيزه كردن معضلي بود كه از شش الي هفت سال پيش بنا بود انجام شود اما به دليل اينكه بخشي از منافع اقتصادي شهرداري صرف اين طرح مي شد اين كار انجام نگرفته بود. حتي به خاطر هزينه هاي بالا بخش خصوصي هم اجراي اين طرح را بر عهده نگرفت. اما در طول نه ماه يعني تا پايان آذر ماه امسال اجراي اين طرح در تهران به پايان مي رسد؛ به طوري كه هر 123 ناحيه تهران مجهز به سيستم مكانيزه جمع آوري زباله مي شود.
وي با بيان اينكه كاري كه در حوزه عمراني در شهر صورت گرفته در 15 سال گذشته بي سابقه بوده است، گفت: امروز بستر به گونه اي فراهم است كه شهروندان بايد ماه به ماه و فصل به فصل تغييرات شهر خود را ببينند. قاليباف درباره احداث سرويس بهداشتي در خيابان هاي شهر گفت: عدم وجود سرويس بهداشتي يكي از معضلات جدي شهر است و هم اكنون در حال احداث تعدادي از آن ها براي استفاده شهروندان هستيم.
وي افزود: همچنين با همكاري امور مساجد 650 مسجد در شهر شناسايي و از اين تعداد 230 مسجد انتخاب شد و شهرداري فعاليت خود را در زمينه بازسازي اين مساجد، با هزينه اي بالغ بر 5/2 ميليارد تومان
آغاز كرد.
بسيج متعلق به همه جامعه است
محمدباقر قاليباف در جمع فرماندهان پايگاه هاي مقاومت بسيج شهرداري تهران و مراكز زيرمجموعه اين نهاد نيز گفت: به نظر من، هركس كه خصلت كارآمدي در همه شئونات زندگي را نداشته باشد، نمي تواند ادعا كند كه يك بسيجي است و اين كارآمدي بايد با تكيه بر فرهنگ اسلامي و باورهاي ديني باشد.
شهردار تهران افزود: امروز اگر اسم بسيج و بسيجي روي ماست و اين فرهنگ را در جامعه پيش مي بريم، بايد سعي كنيم امانتدار خوبي باشيم؛ زيرا اين فرهنگ در نزد ما امانت است و هركس احساس كند كه بسيج تنها يك نهاد نظامي يا امنيتي است به آن ظلم كرده است.

گزارش دويست و هشتاد و يكمين نشست شوراي شهر
عوارض مراكز فرهنگي اصلاح مي شود
003864.jpg
عكس: عليرضا بني علي
گروه شهري - در جلسه ديروز شوراي شهر، اصلاحيه عوارض و تسهيلات تشويقي توسعه اماكن فرهنگي، مذهبي و هنري و آموزشي شهر تهران به منظور بررسي و كارشناسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع شد.
به گزارش همشهري، اين لايحه ديروز در دويست و هشتاد و يكمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران مطرح، ولي پس از اظهارات موافق و مخالف براي بررسي بيشتر به كميسيون فرهنگي و اجتماعي برگشت داده شد.
رسول خادم در دفاع از اين اصلاحيه و كاهش عوارض اين گونه مراكز گفت: شهرداري هيچ درآمدي از ساخت و ساز مراكز فرهنگي، درماني، بهزيستي و ... ندارد ولي اين مراكز براي توسعه با مشكل عوارض شهرداري روبه رو هستند.
وي گفت: در جلساتي كه به اين منظور در كميسيون برگزار شده طبقه بندي اين مراكز، ميزان تخفيف عوارض و ارايه تسهيلات براي آنها مشخص شده است.
پورزرندي معاون اداري مالي شهرداري نيز در اين باره گفت: تخفيف عوارض و كمك به مراكز فرهنگي و مذهبي خوب است ولي ما هم دغدغه تامين منابع مالي شهرداري و اداره شهر را داريم و از اين رو پيشنهاد مي شود اين موضوع به منظور بررسي و كارشناسي بيشتر فعلاً مسكوت بماند. وي افزود: دامنه اين طرح مراكز زيادي را در برگرفته است كه بار مالي آن بايد به دقت بررسي و سپس تصميم گيري شود.
رسول خادم نيز در پاسخ به اين اظهارات و با بيان اينكه شهرداري بايد تكليف خود را با اين لايحه مشخص كند گفت: در اين باره قبلاً طي 4 جلسه با حضور معاونت شهرسازي و نيز اداره كل درآمد شهرداري در اين باره بحث شد كه حاصل آن همين طرح مشترك است ولي حالا معاونت مالي و اداري خواستار بررسي بيشتر مي شود.
از سوي ديگر مسعود زريبافان عضو هيات رئيسه شوراي شهر گفت: رويكرد شوراي شهر هميشه اين بوده است كه در توسعه مسايل فرهنگي و آموزشي مساعدت كند. وي با اشاره به عدم تناسب دريافت عوارض برخي مراكز با ميزان درآمد آنها گفت: هم اكنون از كتابفروشي همان ميزان دريافت مي شود كه از مراكز ديگر دريافت مي شود.
خسرو دانشجو مخبر كميسيون شهرسازي و فني معماري شوراي شهر نيز گفت: اگر موضوع فقط كتابفروشي است مشكلي نيست ولي دامنه اين طرح وسيع است و مراكز ديگر را نيز در بر مي گيرد، از اين رو بايد با دقت مورد بررسي كارشناسانه قرار گيرد و بار مالي آن براي شهرداري محاسبه و سپس تصميم گيري شود. وي خواستار شفاف شدن پرداخت عوارض اداري ها و تجاري ها شد. امير رضا واعظي آشتياني عضو هيات رئيسه شوراي شهر نيز مشاركت بخش خصوصي را با هدف توسعه فضاهاي فرهنگي ضروري دانست.
خزانه دار شوراي شهر افزود: مشاركت بخش خصوصي در اين زمينه با ايجاد انگيزه هاي قوي مربوط به سرمايه گذاري اين بخش امكان پذير است. وي با اشاره به اينكه نبايد در جامعه نسبت به واژه هاي بخش خصوصي و غير دولتي حساسيت ايجاد كرد گفت : اگر مي خواهيم فرهنگ را گسترش دهيم نيازمند ورود مردم هستيم و اين مي تواند در كاهش تصدي گري دولت و واگذاري برخي وظايف دولتي به مردم موثر باشد و شوراها بايد بستر اين امر را فراهم سازند.
پس از سخنان موافق و مخالف به پيشنهاد مهدي چمران رئيس شوراي شهر، اصلاحيه مذكور براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع و مقرر شد پس از بررسي كارشناسي و ارايه گزارشي عملكرد عوارض وصولي مربوط به اين مراكز در سال 84 و ميزان بار مالي اين لايحه براي شهرداري به صحن علني برگردد تا بهتر بتوان درباره آن تصميم گيري كرد.

نگاه
003861.jpg
مهدي كاظمي

جمع آوري پل هاي عابر پياده غيراستاندارد از سطح شهر
گروه شهري- معاون آموزش و امور مناطق سازمان زيباسازي، مكانيزه شدن پل عابر پياده ميدان انقلاب را منتفي دانست و تصريح كرد: با اتمام مطالعات كارشناسي پروژه طرح جامع عبور پياده از سواره رو، پل هاي عابر پياده اي كه نصب آنها طي سالهاي اخير غير كارشناسي و جانمايي آنها نادرست بوده در آينده نزديك از سطح شهر جمع آوري خواهند شد.
به گزارش سما مهدي گلشني با اشاره به هجوم غيركارشناسي كه طي چند سال اخير براي درخواست نصب پل هاي عابر پياده از سوي ارگان هاي دولتي و يا غيردولتي در تهران به وجود آمده، تصريح كرد: به عنوان نمونه تا كنون درخواست هاي متعددي براي نصب پل عابر پياده در ميادين وليعصر و امام خميني(ره) داشته ايم كه چون بررسي ها و مطالعات كارشناسي مشاوران مشخص كرده كه با نصب پل عابر پياده در اين اماكن، شاخصه هاي هويتي و بافت سنتي آنها از بين خواهد رفت، فعلاً تا تكميل مطالعات كارشناسي در اين زمينه دست نگه داشته ايم.
وي از بررسي پروژه طرح جامع عبور پياده از سواره رو در سازمان زيباسازي توسط مشاوران خبر داد و افزود: با اتمام مطالعات كارشناسي اين طرح در آينده نزديك قبل از نصب پل هاي عابر پياده در مكان هاي مختلف علاوه بر جانمايي دقيق و بررسي نيازسنجي ها، ويژگي هاي ترافيكي و منظر شهري اماكن پيشنهادي نيز به دقت مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
گلشني در خصوص پل عابر پياده ميدان انقلاب نيز با تاكيد بر اينكه مكانيزه شدن اين پل فعلاً منتفي شده است، تصريح كرد: سازه مكانيزه اين پل آماده نصب بود اما با مطالعات و بررسي هاي كارشناسي دقيق تري كه در محدوده ميدان انقلاب صورت گرفت، مشخص شد كه نصب سازه مكانيزه از لحاظ بصري ميدان انقلاب را تحت تأثير قرار خواهد داد بنابر اين نصب اين سازه در ميدان انقلاب منتفي و قرار شد سازه مكانيزه اين پل براي نصب بر روي پل عابر پياده اي در بزرگراه محلاتي استفاده شود.

دسترسي به آب سالم بيشتر مي شود
ساخت 300 كيلومتر از شبكه جمع آوري آب هاي سطحي به اتمام رسيد
003867.jpg
گروه شهري- طرح جامع جمع آوري و هدايت آبهاي سطحي شهر تهران با هدف توسعه، تكميل و به روز كردن شبكه هاي جمع آوري آبهاي سطحي تا 4 سال ديگر تكميل مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران احمد دنيا مالي معاون فني و عمراني شهرداري تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: طرح جامع جمع آوري آبهاي سطحي به طول 500 كيلومتر در مناطق 22گانه شهر تهران در دست اجراست. وي افزود: عمليات اجرايي توسعه، تكميل و به روز كردن شبكه جمع آوري آبهاي سطحي در برخي از مناطق شهر تهران به طول 300 كيلومتر به اتمام رسيده و در حال حاضر ساخت و ساز 40 كيلومتر ديگر از اين طرح در دست اجراست.
وي تصريح كرد: براي احداث 50 كيلومتر ديگر از طرح جامع جمع آوري و هدايت آبهاي سطحي شهر تهران طي هفته هاي آتي مناقصه اي برگزار خواهد شد.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به آنكه در حال حاضر بخش عمده آبهاي سطحي هرز مي رود گفت: با تكميل طرح جامع جمع آوري و هدايت آبهاي سطحي شهر تهران هرساله حجم زيادي از آبهاي سطحي جمع آوري و ذخيره خواهد شد و ديگر براي آبياري زمين هاي كشاورزي و باغ هاي تهران با كمبود آب سالم روبه رو نخواهيم بود. وي همچنين اظهار داشت: هر ساله بخش عمده اي از مجموع 220 ميليون متر مكعب آب ناشي از بارش برف و باران در تهران به دليل كمبود و مناسب نبودن شبكه هاي جمع آوري آبهاي سطحي هدر مي رود؛ در حالي كه اين آبها شيرين هستند و با انجام عمليات تصفيه قابل شرب خواهند بود. احمد دنيا مالي تاكيد كرد: بر اساس طرح جامع جمع آوري و هدايت آبهاي سطحي شهر تهران شبكه هاي جمع آوري آبهاي سطحي به يكديگر متصل خواهند شد و در پايان آبهاي جمع آوري شده به وسيله شبكه هاي خروجي اصلي از شهر تهران خارج مي شوند. وي يادآور شد: براي استحصال مجدد آبهاي سطحي تهران، شهرداري در پي رايزني و مشاوره با ساير سازمان هاي ذي ربط است تا تمام حجم آبهاي جمع آوري شده مورد استفاده قرار بگيرد.

پرسه درشهر
كنفرانس مديريت شهري در مشهد
كنفرانس برنامه ريزي و مديريت شهري كه 2 و 3 اسفند جاري در مشهد برگزار مي شود تا 20 آذر به محققان و كارشناسان فرصت داده تا مقالات خود را ارسال كنند. اين كنفرانس با همكاري شهرداري و شوراي اسلامي شهر مشهد و دانشگاه فردوسي اين كلانشهر برگزار مي شود و اقتصاد شهري، توسعه گري، مديريت شهري، جامعه و فرهنگ شهري، شوراهاي اسلامي و شهرداري ها، كلانشهر مذهبي مشهد و عناوين ديگر مديريت شهري موضوع هاي مورد بحث در اين كنفرانس است.

تسهيلات براي موتورسيكلت هاي توقيفي
همه مي دانند كه ترخيص موتورسيكلت هاي توقيفي از پاركينگ  آنقدر سخت است كه بعضي هاي قيد موتور توقيف شده را مي زنند، اما گاه به مناسبت هايي تسهيلاتي براي ترخيص موتورها در نظر گرفته مي شود تا دردسر رهايي موتورها از پاركينگ كمتر شود. مانند تسهيلاتي كه پليس به مناسبت سالروز ولادت امام رضا (ع) از شنبه 11 آذر در نظر گرفته است. مالكان با در دست داشتن سند مالكيت، كارت مشخصات، برگه عدم خلافي و گواهينامه راكب به نشاني خيابان قزوين، بوستان رازي، ستاد ترخيص مراجعه كنند.

خلع يد پيمانكاران درصورت به كارگيري كارگران خارجي در شهرداري
فارس: مديركل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: به پيمانكاران شهرداري تهران ابلاغ شده است در صورتي كه تا پايان آذرماه كارگران خارجي هنوز در شهرداري تهران مشغول به فعاليت باشند، خود پيمانكار هم از شهرداري خلع يد خواهد شد.
محسن صادقيان با اشاره به اينكه بايد تا پايان آذرماه تمامي كارگران خارجي از شهرداري اخراج مي شوند افزود: تاكنون 25 درصد از اين كارگران از شهرداري تهران اخراج شده اند. وي با بيان اينكه تا پايان آذرماه تمامي زباله هاي شهر تهران به صورت مكانيزه
جمع آوري خواهد شد، ادامه داد: در بخش جمع آوري زباله به صورت مكانيزه اصلاً كارگر خارجي وجود ندارد و تمامي كارگراني كه در اين بخش كار مي كنند، ايراني هستند. مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران خاطرنشان كرد: كارگران خارجي بيشتر در مركز دفن زباله ها در كهريزك، پاكيزه  سازي شهر، بازيافت زباله و نگهداري فضاي سبز مشغول به فعاليت هستند.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران براي بررسي و حل مشكلات شهروندان ، امروز در مناطق 1، 3 و۱۰ حضور خواهند داشت . بر اين اساس ، منظر خيرحبيب اللهي در منطقه 1، نسرين سلطان خواه در منطقه 3 و حبيب كاشاني در منطقه 10 به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند. شهروندان اين مناطق مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري هاي مناطق مراجعه كنند.

مجسمه هاي شهر تهران مرمت و بازسازي مي شود
گروه شهري - مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران از آغاز عمليات اجرايي مرمت مجسمه خيام در پارك لاله خبرداد و گفت: مجسمه هاي مشاهير و تنديس هاي فرسوده نصب شده در ميادين و پاركهاي شهر تهران به تدريج مرمت و بهسازي خواهند شد.
به گزارش سما حجت الله ملاصالحي گفت: مجسمه خيام در پارك لاله پس از مراسم چهارشنبه سوري سال گذشته دچار آسيب شده بود كه از عمليات اجرايي مرمت و بهسازي اين مجسمه توسط فرزند هنرمند سازنده اين مجسمه كه ادامه دهنده كار هنري پدر است، در پارك لاله آغاز شده است. وي با اشاره به مرمت و بازسازي تدريجي ساير مجسمه هاي مشاهير و تنديس هاي نصب شده در ميادين و پاركهاي شهر تهران، تصريح كرد: اخيرا تنديس مادر و فرزند در فرهنگسراي ولاء واقع در شهرري و مجسمه شيرها در ميدان حر مرمت شده است و به تدريج ساير مجسمه هاي ميادين و پاركها با اعلام نياز از سوي مناطق و بررسي گروه كارشناسي سازمان زيباسازي در صورت احساس نياز واقعي، مرمت و بازسازي خواهند شد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |