چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۷ - Dec 13, 2006
تحليل اشعار دهه هفتاد در نشست ماهانه شاعران ومنتقدان
چگونه ترانه ها به جاي شعر نشستند
گروه ادب وهنر- نشست ماهانه شعر كانون ادبيات ايران، دوشنبه اين هفته به آسيب شناسي شعر معاصر ايران در دهه هاي 60و۷۰ اختصاص داشت. سخنران اين نشست كاميار عابدي(منتقد و پژوهشگر) بود كه با طرح موقعيت هاي سياسي-اجتماعي بيرون از شعر و ناديده گرفتن تاثير اين موقعيت ها بر شعر معاصر فارسي توسط شاعر-منتقدان آغاز سخن كرد. كاميار عابدي به دو جريان سياسي انقلاب اسلامي وجنگ از يك طرف و نهضت جهاني چپ به عنوان دو موقعيت عمده تاثيرگذار بر شعر آرمانگراي دهه پنجاه و شصت اشاره كرد و با تحليل فضاي ذهني جامعه و به تبع آن،  شاعران در سال هاي آغازين دهه هفتاد گفت: زخم هايي كه پس از جنگ در همه كشورها سر باز مي كنند و نيز فروپاشي اردوگاه كمونيسم، دو اتفاقي بود كه ناگهان شاعران را در دهه هفتاد با يك خلأ و در نتيجه يك گسست نسبت به دهه هاي شعري قبل و تجربه متراكم شعرهاي آن دهه ها روبه رو كرد. اين منتقد ادبي، در تشريح گسست شعر دهه هفتاد، با اشاره ويژه به روند شعر در سالهاي پس از دوم خرداد 76، ايدئولوژي گريزي را نتيجه اين حركت واكنش شتابزده عنوان كرد و افزود: در يك دوره اي از شعر معاصر اگر شعري در راه مبارزه يا آرمان هاي انساني نبود يا درباره جنگ نبود، با سردي روبه رو مي شد، اما در دوره ده ساله پس از دوم خرداد ،نه تنها شعر بايد ضدايدئولوژيك باشد بلكه حتي اگر در شعر نشاني از آرمان هاي انساني پيدا شود سريعا انگشت هاي اتهام به سوي شاعر با عناويني كه بيشتر ريشه سياسي-اجتماعي دارند، مثل اقتدارگرا، دراز مي شود.
عابدي با مثال آوردن از استقبال غيرقابل پيش بيني از شعرهاي مرحوم فريدون مشيري در سالهاي پس از جنگ، به نيازهاي واقعي يك جامعه جنگ زده اشاره كرد و گفت: شعر مشيري يك مثال است براي شعري كه عناصر شادي بخش دارد و اگرچه شعري متوسط است، به دليل اميدواري و نوعي خوشباشي كه به مخاطبش القا مي كند، مورد استقبال جامعه جنگ زده قرار مي گيرد، در حالي كه شعر دهه هفتاد عليرغم نزديك شدن به زبان گفتار به علت فضاي تجريدي و بالنسبه نمادين بودن آن نمي توانست به واقع گرايي مورد نياز مردم در سالهاي پس از جنگ نزديك شود.
وي استقبال جامعه شعرخوان فرهيخته از كتابهاي شعر ترجمه در دهه هفتاد را چشمگير و بر  تأثير اين استقبال بر بحران مخاطب در شعر تاكيد كرد و افزود: در سال 1378 آقاي كاوه باسمنجي براي اولين بار ترانه هاي پينك فلويد را ترجمه كرد و در نمايشگاه كتاب همان سال چاپ اول كتاب تمام شد و از آن پس موج ترجمه ترانه هاي گروه هاي راك، رپ و... به راه افتاد و هنوز هم ادامه دارد و فروش هم مي رود. اينجا اين سوال مطرح مي شود كه چرا شعرخوانان ما حاضرند ترانه هاي ترجمه شده را بخوانند اما از شعر فارسي دهه هفتاد استقبال نمي كنند، در حالي كه همين جامعه مخاطبان بودند كه در دهه هاي چهل و پنجاه يك بازار فروش مطمئن براي شاعران نوپرداز ما به حساب مي آمدند؟
سخنران جلسه هيچ توضيحي نداد كه پس از آن، بسياري از شاعران داخلي، ناگهان به سمت ترانه سرايي رفتند و حتي برخي براي خوانندگان لس آنجلسي هم ابايي نداشتند كه ترانه بسرايند.
كاميار عابدي، تحليل خود از اين استقبال را چنين به پايان برد كه: آنقدر زبان آوري هاي افراطي در شعر دهه هفتاد زياد شده كه حتي خواندن شعر ترجمه اي كه حاوي مضمون زنده اي باشد ولو اين كه در ترجمه، اكثر ملاحت هاي زباني خود را از دست مي دهد، براي خواننده فرهيخته ترجيح دارد.

از 25تا 28 آذر در سينما فلسطين
۴ فيلم خارجي شهري در جشنواره فيلم شهر
به نمايش درمي آيد
005862.jpg
گروه ادب وهنر- دو فيلم مستند بولينگ براي كلمباين و عكاس جنگ به همراه دو فيلم داستاني تصادف و هملت در دومين جشنواره بين الملي فيلم شهر به روي پرده مي روند.
اين فيلم ها كه اغلب جوايز همچون اسكار و كن را از آن خود كرده اند، در بخش نمايش هاي ويژه، اكران عمومي خواهند داشت. به گزارش ستاد خبري جشنواره علت انتخاب اين فيلم ها اين است كه سازندگان آنها به نوعي برخورد متفاوتي با موضوعات شهري داشته اند. بولينگ براي كلمباين ساخته جنجال برانگيز مايكل مور فيلمساز جنجالي هاليوودي است كه از زاويه ديگري به در هم ريختگي شهري جامعه آمريكا در مقايسه با كشور همسايه اش كانادا مي پردازد.
عكاس جنگ هم ساخته(كريستين فري) مستند ساز نام آور سوئيسي است. اين فيلم مستند تكان دهنده اي از جنگ طلبي هاي آمريكا است كه حاصل دو سال همراهي كريستين فري با(جيمزنش) عكاس مشهور آمريكايي طي جنگ هاي خاورميانه و بالكان است كه در طول 20 سال گذشته در بسياري از جنگ ها حضور داشته است.
تصادف ساخته (پل هاگيس) داستان شخصيت هايي از نژادهاي مختلف ساكن شهر لس آنجلس آمريكا است كه در طي حوادثي همچون:تصادف اتومبيل، سرقت اتومبيل، استفاده سلاح گرم و... در تعامل با هم قرار مي گيرند. هملت ساخته(كنت برانا) نيز اقتباسي تازه از داستان ويليام شكسپير است.

درپنجمين جشنواره تئاتر كانون ها
۶ نمايش در تالار نو به صحنه مي آيد
گروه ادب و هنر شش نمايش در چارچوب برگزاري پنجمين جشنواره تئاتر كانون ها در تالار نو مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي رود. هر روز مثل هميشه نوشته شهرام كرمي به كارگرداني فتح الله نيازي، شطرنج سوئيسي نوشته هوشنگ فضلي به كارگرداني ولي برجي و پرستو كرمي، پرشي به وسعت عشق نوشته گيتا داودي به كارگرداني مينا حبيلي، پنجره نوشته و كار طيبه محمدعلي، دهاني پر از كلاغ نوشته جمشيد خانيان به كارگرداني نيما گودرزي و ورود خانم ها ممنوع نوشته آرش عباسي به كارگرداني ايزد مهرآفرين عنوان نمايش هايي است كه در تالار نو مجموعه تئاتر شهر در دو نوبت و در ساعت هاي 16 و 18 روي صحنه خواهند بود.پنجمين جشنواره تئاتر كانون هاي نمايش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران تا 25 آذر برگزار مي شود.
همچنين يك كارگاه آموزشي  پژوهشي ويژه بازيگري توسط هنرمندان كرماني در كارگاه نمايش برگزار مي شود.نادر فلاح سرپرست اين كارگاه گفت: با توجه به اينكه قرار است يك نمايش با نام گاهي بخند دراكولا به كارگرداني بابك دقيقي از شهرستان كرمان در كارگاه نمايش به روي صحنه برود، تصميم گرفتيم تجربيات ارائه شده در اجراي اين نمايش مانند نحوه شكل گيري و تمرينات و همين طور شيوه كارگرداني و بازيگري را به صورت يك كارگاه آموزشي برگزار كنيم.اين كارگاه تا پايان همين ماه و همزمان با آغاز اجراي نمايش ياد شده در آتليه شمار 1 كارگاه نمايش برگزار مي شود.

نمايش هنرهاي اسلامي در كويت
فارس: نمايشگاه هنرهاي اسلامي با همكاري يازده كشور اسلامي به ويژه هنرمندان ايراني در يكي از سالن هاي مصلاي بزرگ كويت گشايش يافت.
در اين نمايشگاه آثار خوشنويسي غلامحسين اميرخاني مؤسس انجمن خوشنويسان ايران و از استادان مطرح خط نستعليق در جهان كه آراسته به آيات قرآني و احاديث معصومين است جلوه اي خاص بخشيده است.
رضوي اردكاني رايزن فرهنگي ايران در كويت درباره اين نمايشگاه و حضور هنرمندان ايراني تصريح كرد: ايران مهد هنر در همه ابعاد در ميان كشورهاي جهان است و اگر بتوانيم با ارايه نمونه هايي از فعاليت هاي انجام شده نظر مردم را جلب كنيم پي به عمق و ريشه تمدن فرهنگ ايران اسلامي مي برند و دوم اينكه با توجه به رنگ و بوي اسلامي هنرهاي ايرانيان را به عنوان كشوري علاقه مند و پايبند به دين اسلام مي برند.
وي افزود: يكي از ابزار و وسايلي كه مي تواند فرهنگ ما را به جوامع ديگر معرفي كند، حضور در اين نمايشگاه ها و معرفي ابعاد مختلف هنر ايراني است.
بر اساس اين گزارش، هنرمندان شركت كننده در طي ده روز حضور در كويت در همايشي به بحث و بررسي در خصوص هنرهاي مختلف اسلامي مي پردازند.
غلامحسين اميرخاني و ژيلا رسام عرب زاده از هنرمندان ايراني هستند كه به دعوت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كويت در اين نمايشگاه كه از سوي مركز هنرهاي اسلامي كويت برپا شده حضور يافته اند.

تجلي اراده در جشنواره فيلم فجر
005859.jpg
گروه ادب و هنر- مقررات و ضوابط بخش تجلي اراده ملي (اهداي جوايز وزارتخانه، نهادها و سازمان ها) بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر اعلام شد.
نهادها، سازمان ها، وزارتخانه ها و شخصيت هاي حقوقي مي توانند با تكميل برگ تقاضاي داوري و ارسال آن به روابط عمومي جشنواره حداكثر تا روز 30 آذرماه در اين بخش شركت كنند.مشاركت سازمان ها و نهادها مي تواند زمينه استفاده از ظرفيت هاي مختلف حوزه سينما را فراهم كند به گونه اي كه هر يك از اين سازمان ها از اين رسانه قدرتمند بصري براي معرفي محصولات و فعاليت هاي خود بهره برند.معرفي كتبي حداقل سه داور داراي صلاحيت فرهنگي، هنري و علمي، اعلام شاخص ها و نوع ارزشيابي و داوري، اهداي جوايز به ميزان تعيين شده، معرفي نماينده تام الاختيار براي انجام هماهنگي هاي لازم از ديگر مقررات اين بخش است.
به منظور برنامه ريزي مناسب آيين اهداي جوايز سازمان ها و نهادها، تمامي جوايز هنگام ارسال يا تحويل مدارك هر سازمان يا مؤسسه دريافت مي شود و نتايج آراي داوري حداكثر بايد تا روز نوزدهم بهمن ماه به روابط عمومي جشنواره اعلام شود.آيين اهداي جوايز بخش سازمان ها و نهادها روز پاياني جشنواره برگزار خواهد شد و بيانيه سازمان هاي مختلف در اختيار نشريه روزانه جشنواره و رسانه ها قرار مي گيرد

هنر ايراني
شاهرود- افتتاح نمايشگاه عكس  قرآني

نمايشگاه عكس  هاي قرآني ديروز در كانون شهيد بهشتي شهرستان شاهرود افتتاح شد.
واحد تجسمي حوزه هنري شاهرود در اين نمايشگاه 50 قطعه از عكس هايي را كه از جشنواره هنرهاي قرآني پرتو حسن برداشته شده به نمايش مي گذارد.
علاقه مندان براي تماشاي اين آثار مي توانند هر روز از 9 صبح تا 7 بعد از ظهر به كانون شهيد بهشتي شاهرود در خيابان چمران آن شهرستان مراجعه كنند.
قم برگزيدگان جشنواره

فيلم هاي برتر دومين جشنواره سراسري نماز و نيايش به روايت دوربين كمك هزينه ساخت فيلم دريافت مي كنند.
اين جشنواره در دو بخش فيلمنامه و فيلم كوتاه از 14 تا 17 دي ماه در شهرستان قم و 10 شهر كشور برگزار مي شود.
دومين جشنواره نماز و نيايش توسط انجمن سينماي جوانان ايران و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم همزمان با اين استان در شهرهاي اصفهان، اراك، تويسركان، خرم آباد، رودبار، زاهدان، تبريز، گرگان، ياسوج و زنجان برگزار مي شود.
اصفهان- نمايشگاه تابلوهاي نقاشي

تابلوهاي نقاشي پريسا رجبيان در نمايشگاهي با عنوان صورت ها در تقلاي عرياني تا 28 آذرماه در نقش خانه حوزه هنري اصفهان در معرض ديد عموم است.
اين نمايشگاه در دو بخش پرتره و فيگور 54 اثر از رجبيان را دربر مي گيرد كه 30 عنوان از آنها پرتره  و 15 عنوان نيز نقاشي هاي فيگوراتيو اين نقاش را شامل مي شوند.
علاقه مندان براي تماشاي نقاشي هاي رجبيان مي توانند به نقش خانه حوزه هنري اصفهان در خيابان آمادگاه مراجعه كنند.
قم- روشن و هيولاي تاريكي روي صحنه

نمايش كودكانه روشن و هيولاي تاريكي به كارگرداني سيدمحمدجواد طاهري تا هشتم دي ماه در شهرستان قم روي صحنه مي رود.
اين نمايش استفاده صحيح از برق را آموزش مي دهد و اجراي آن روزهاي يكشنبه براي كودكان و خانواده هايشان رايگان پيش بيني شده است.
نويسندگي روشن و هيولاي تاريكي را سيامك صفري عهده دار بوده و محمد حاج بابايي، نيما سياري و هاني عبدالمجيد در آن نقش آفريني كرده اند.
اين نمايش با همكاري شركت توزيع برق شهرستان قم و حوزه هنري آن استان هر روز ساعت 30/18 در تالار هنر مجتمع فرهنگي نور قم اجرا مي شود.

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه نياوران: نمايشگاه گل نوشته هاي محمدمرندي مقدم‎/ 21 تا 28 آذر‎/ انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي روزبه مشهدي زاده‎/ 24 تا 30 آذر‎/ دروس، كماسايي، شماره 42/ تلفن: 22541589.
خانه كاريكاتور: نمايشگاه چهره حسين صافي و هنرجويان‎/ تا 30 آذر‎/ ميدان كتابي، شماره 60/ تلفن: 22868600.
نگارخانه ماه مهر: نمايشگاه عكس، ويدئو، اينستاليشن تورج خامنه زاده‎/ 22 آذر تا سوم دي‎/ روبه روي پارك ملت، كاج آبادي، شماره 12/ تلفن: 22053587.
گالري راه ابريشم: نمايشگاه عكس هاي نصرالله كسرائيان‎/ 25 آذر تا 17 دي‎/ فرمانيه، شماره 112.
گالري سيمون: نمايشگاه نقاشي بنفشه رحيمي‎/ تا 23 آذر‎/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك 30/ تلفن: 88711305 .
گالري خاك: نمايشگاه پوسترهاي قباد شيوا‎/ تا 29 آذر‎/ خيابان شريعتي، دو راهي قلهك، كوي ژيلا.

حمايت شهرداري از جشنواره زنان فيلمساز
گروه ادب و هنر اداره كل امور بانوان شهرداري تهران، شبكه پنج سيما و سازمان ملي جوانان در برگزاري دومين جشنواره زنان فيلمساز با خانه زنان هنرمند همكاري مي كنند.
به گزارش ستاد خبري جشنواره زهرا مشير، مديركل امور بانوان شهرداري تهران درباره انگيزه حضور در اين جشنواره گفت: برگزاري دومين دوره از جشنواره زنان فيلمساز، يادواره پروين اعتصامي همزمان با صدمين سال تولد اين شاعر بزرگ ايراني و لزوم حمايت از فعاليت هاي هنري زنان، انگيزه اصلي اداره كل امور بانوان شهرداري تهران براي شركت در اين جشنواره بوده است.مشير افزود: برنامه هاي شهرداري براي ترويج فرهنگ شهروندي و شيوه نوين آموزش در قالب هنر نيز از ديگر دلايل حمايت اين سازمان دولتي از دومين جشنواره زنان فيلمساز است. وي در ادامه با اشاره به لزوم پرداخت ژرف و عميق به هنر براي تاثيرگذاري در اذهان مردم گفت: هنري جاودانه مي شود كه رنگ تعهد به خود بگيرد و هنر با اين رنگ است كه مي تواند رشددهنده و تاثيرگذار باشد.مشير معتقد است مشاركت اداره كل بانوان شهرداري با هدف تشويق زنان جامعه، در عرصه هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي، امري لازم است و حضور زنان فيلمساز در يك جشنواره مستقل نمود كاملي از موفقيت ها و توانايي هاي زن ايراني را دارد.مدير شبكه پنج سيما مجيد رجبي معمار نيز در گفت وگو با ستاد خبري دومين جشنواره زنان فيلمساز حمايت از فعاليت هاي فرهنگي و هنري را از مسئوليت ها و رسالت هاي جدي سازمان صدا و سيما دانست و گفت: شهروندان استان تهران فرهيخته ترين و متوقع ترين مخاطبان رسانه اند و شبكه تهران نمي تواند نسبت به اتفاقات فرهنگي و هنري تهران بي تفاوت باشد و جشنواره هاي مختلف سينما، تئاتر و موسيقي مورد حمايت اين شبكه هستند.وي افزود: شبكه پنج سيما با اطلاع رساني وسيع سعي در آشناكردن مخاطبان با برگزاري و پيامدهاي جشنواره زنان فيلمساز دارد و در ايام برگزاري جشنواره با تهيه و پخش گزارش هايي دومين جشنواره زنان فيلمساز را در سطح وسيع تري به مخاطبان معرفي مي كند. شبكه پنج سيما اهداي جوايز دومين جشنواره زنان فيلمساز را برعهده دارد.اميدواريم اين جشنواره در دوره هاي بعدي به صورت بين المللي برگزار  شود.دومين جشنواره زنان فيلمساز 4 الي 8 دي ماه در خانه هنرمندان برگزار مي شود.

تشكيل اتحاديه هنرمندان جهان اسلام
گروه ادب و هنر- رهرو عمرزاد رئيس موزه هنرهاي معاصر افغانستان، برگزاري چهارمين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام را زمينه ساز ايجاد تشكل جهاني هنرمندان مسلمان در سراسر دنيا و جست وجوي راه هاي جديد بيان هنري براساس هويت، ميراث و مشتركات معنوي فرهنگ و تمدن اسلامي دانست. وي افزود: يكي از مهمترين دستاوردهاي اين دوسالانه مي تواند طرح ضرورت برپايي انجمن، اتحاديه و تشكل جهاني هنرمندان مسلمان باشد كه در آن ضمن تعيين سياستها و اهداف كلي، با تأمين آزادي عمل كامل براي هنرمند، فضايي مناسب جهت فضاي هنري به وجود آيد.وي تأكيدكرد: اميد دارم هيأت داوران در اين دوسالانه با يك داوري اصولي، ساختاري منسجم و حرفه اي، الگويي ماندگار از داوري و قضاوت هنري براساس ضوابط و چارچوبهاي تعيين شده را به جا گذارند كه در آن، امروزي و معاصر بودن، تأكيد بر بيان و قدرت فني، انديشه و تفكر اصيل، معيارهاي اخلاقي و ارزشي جهان اسلام و خلاقيت، معيارهاي حقيقي انتخاب داوري آثار باشد. وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه برگزاري دوسالانه ها به تحكيم و تداوم پيوندهاي فرهنگي ميان هنرمندان كليه جوامع اسلامي منجر شود.

تناسب نداشتن بودجه هاي پژوهش ديني با نياز جامعه
ايسنا:  بودجه هاي پژوهش ديني برخلاف افزايش، با نيازهاي روز جامعه متناسب نيستند. رئيس هيأت مديره دبيرخانه دين پژوهان كشور، با بيان اين مطلب گفت: با گسترش مراكز علمي و پژوهشي شاهد رشد كيفي و كمي در پژوهش هاي ديني كشور بوده ايم، ولي اين رشد عمدتا در پژوهش هاي كاربردي بوده است. محمدجواد صاحبي با بيان اينكه نيازسنجي در مسائل ديني و معنوي بر پژوهش هاي ميداني متكي است، گفت: متاسفانه در اين بخش موفقيت چنداني نداشته ايم. او در ادامه گسترش پيوند ميان بخش هاي پژوهشي و موسسات آموزشي را شايسته دانست و گفت:  هرچند اين پيوند در طول ساليان اخير گسترش يافته، ولي هنوز فاصله هاي بسياري بين قسمت پژوهش و آموزش ديده مي شود. وي در بخش ديگري از سخنان خود تنزل انگيزه هاي معنوي، تكراري بودن، كارهاي كم ارزش، پژوهش هاي غيرمتناسب و حمايت نشدن مناسب از پژوهش هاي ديني را ازجمله نقاط ضعف اين پژوهش ها برشمرد.

اخبار كوتاه
تدوين دايره المعارف پيامبر: دايره المعارف پيامبر اكرم(ص) با رويكرد جوانان، در سازمان ملي جوانان تدوين مي شود.حجت الاسلام حميدرضا مهدوي- مشاور رئيس سازمان ملي جوانان- گفت: ديدگاه و سيره پيامبر اكرم (ص) در ابعاد مختلف نظير ازدواج، مسكن، اوقات فراغت، خانواده و اشتغال براي جوانان به صورت مجموعه اي با عنوان دايره المعارف پيامبر اكرم(ص) گردآوري مي شود.
وي با بيان اين كه فاز اول اين پروژه به تعريف مدخل ها و پروژه ها مي پردازد، اضافه كرد: نگارش اين دايره المعارف توسط پنج تا هفت نفر اعضاي اصلي كميته علمي و ديگر اعضاي فرعي انجام خواهد شد.
جايزه شهيد آويني: نخستين دوره اهداي جايزه بزرگ شهيد آويني به منظور معرفي برترين هاي مستند سال، فروردين ماه 1386 توسط مركز گسترش سينمايي مستند و تجربي در تهران برگزار مي شود.
اين جايزه به منظور ارتقاي سينماي مستند ايران و ارج نهادن بر نقش ممتاز و شخصيت ارزشمند سيد شهيدان قلم شهيد مرتضي آويني طرح ريزي شده است.
005865.jpg
نمايش در تالارمولوي: نمايش كالون و قيام كاستيلون براساس متني از استفان تسوايك، بازخواني حميدرضا نعيمي و كارگرداني آرش دادگر آذر و دي ماه امسال هر شب ساعت 17:30 در سالن اصلي تالار مولوي روي صحنه مي رود. در نمايش كالون و قيام كاستليون كه گروه تئاتر شايا آن را اجرا مي كند، كامبيز اميني، فريد قبادي، مهران امامبخش، حميدرضا نعيمي، خسرو شهراز، يعقوب صباحي، بهناز نازي، مسعود رحيم پور، افشين ارجمند، آرش دادگر، بهروز كاظمي، مهراب رستمي و عمار عاشوري به عنوان بازيگر حضور دارند.
زن بدلي در شبكه ويدئويي: سومين مجموعه آثار سينمايي ايراني و خارجي با قيمت ويژه، توسط مؤسسه رسانه هاي تصويري معاونت امور سينمايي عرضه شد. زن بدلي (محصول سال 1384 ايران)، دل ديوانه (محصول سال 1979 هندوستان)، حق من اين نبود (محصول سال 1994 هندوستان)، تقدير محصول 2004 هندوستان)، شكار كامل (محصول سال 2002 آمريكا) و فرزند مادري (محصول سال 1996 آمريكا) عنوان شش فيلمي هستند كه از سوي مؤسسه رسانه هاي تصويري عرضه شده اند .
تغييرات هيأت مديره انجمن قلم: با استعفاي كامران پارسي نژاد، سهيلا عبدالحسيني به عضويت هيأت مديره انجمن قلم ايران درآمد.در پي استعفاي عضو يادشده از هيأت مديره انجمن قلم ايران، مطابق تبصره 2 ماده 28 اساسنامه مقرر گرديد كه عضو علي البدل بعدي به جاي وي به عضويت هيات مديره درآيد.با توجه به انتخاب سهيلا عبدالحسيني در مجمع عمومي سال 84 مطابق قانون، براي مدت باقي مانده تا مجمع مهرماه سال 86 به عنوان عضو هيأت مديره انتخاب شد.
كنسرت آذري: گروه موسيقي درياي خزر به سرپرستي و خوانندگي قرينه محمدآوا روز 24 آذر ساعت 14:30 در تالار وحدت به اجراي برنامه خواهد پرداخت.محمد آوا خواننده اهل باكو و مقيم ايران سبك موسيقي اين گروه را موسيقي مقامي، سنتي و محلي آذري معرفي كرد و گفت: در اين گروه بانوان نوازنده به اجراي سازهاي گارمون، كمانچه، نقاره، پيانو، تار و... مي پردازند.وي افزود: قطعاتي همچون گل بيزه يار، كوچه لري، شانه شانه، پري باخ و... در اين برنامه اجرا خواهد شد.
نقد ويژه: كاتالوگ نقد ويژه نقد آثار شركت كننده در بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، منتشر مي شود.اين كاتالوگ توسط اعضاي كانون ملي منتقدان تئاتر و ويژه نقد تمام آثار شركت كننده در اين دوره از جشنواره، منتشر خواهد شد.سال گذشته كانون ملي منتقدان نقد آثار شركت كننده در جشنواره را در بولتن روزانه نقد منتشر مي كرد.
نقد كوچه اقاقيا: كتاب كوچه اقاقيا نوشته راضيه تجار امروز با حضور جمعي از نويسندگان ومنتقدين ادبيات داستاني در فرهنگسراي بانو مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
كوچه اقاقيا رمان برگزيده دهه 80 ، رماني خانوادگي است كه چون منشوري بلورين تصاويري از ظلمي را كه بر زن مي رود و ستمي را كه خود بر هم جنس خود وارد مي آورد ارائه مي  دهد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |