چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۷ - Dec 13, 2006
كشف 70 دخمه و دو معبد در خارك
005856.jpg
گروه علمي فرهنگي- به گفته  سرپرست هيات باستان شناسي جزيره  خارك، با انجام  ۸۰ درصد بررسي هاي آثار اين جزيره مشخص شد كه استقرارگاه هاي زيادي در اين منطقه وجود نداشته اند و به عنوان يك شهر مطرح نبوده است.
حميد زارعي در اين باره توضيح داد: با توجه به اين كه بيشتر بخش هاي جزيره در اختيار شركت نفت و دسترسي به آن ها مشكل است، از حدود پنجم آذرماه و از دماغه  شمالي، بررسي جزيره  خارك به صورت پيمايشي روبه سوي جنوب آغاز شد.
وي با اشاره به اين كه جزيره  خارك نخستين بار است كه توسط باستان شناسان بررسي مي شود، گفت: در اين بررسي، تمام دره ها و قسمت هاي مختلف فرودگاه و فضا هاي سبز را بررسي كرديم كه مشخص شد، استقرارگاه هاي خيلي كمي در اين منطقه وجود داشته اند. همچنين با توجه به كوچك بودن اين جزيره و نبود آثار معماري و يا سفال كه لازمه  وجود زندگي شهري اند، به نظر مي رسد كه اين جزيره محلي براي اتراق و استراحت جاشوان و ملوانان بوده است.
زارعي ادامه داد: تقريبا چهار رشته قنات وجود دارند كه هر كدام از آن ها شامل  ۲۲ حلقه قنات اند و عمق هر كدام از حلقه ها بين شش تا هشت متر است. همچنين فاصله هر حلقه  ۱۲ متر است كه بعضي از آن ها نيز با عمق سه تا پنج سانتي متر آب دارند؛ اين قنات ها در صخره ها كنده شده و به پايين رفته اند.
او افزود: يك گورستان استوداني نيز پيدا شده است كه حدود  ۹۶ قبر دارد و جهت آن ها شرقي ـ غربي است. در اين گورستان، فاصله  قبرها رعايت نشده است و بعضي از آن ها يك متر با هم فاصله دارند و بعضي ديگر نيز در كنار يكديگرند.
وي با بيان اين كه هيچ كدام از اين قبر ها، سنگ لحد ندارند و روباز هستند، اضافه كرد: تمام آن ها توسط قاچاقچيان حفاري شده اند و اكنون نيز بيشترشان توسط خاك و خاشاك پر شده اند و هيچ كدام به گونه اي نيستند كه آن ها را بتوان حفاري كرد.
اين باستان شناس اظهار كرد: به جز اين قبرها حدود  ۷۰ دخمه نيز وجود دارند كه طول آن ها بين  ۸۰ سانتي متر تا يك متر و فاصله  آن ها سه تا پنج متر است.
به گفته  زارعي در ميان اين دخمه ها، دو گوردخمه  خيلي بزرگ نيز وجود دارند كه به گورمعبد مشهورند؛ يكي از آن ها كه به نام گورمعبد شمالي خوانده مي شوند، به اندازه  حدود  ۴۹ تابوت گنجايش دارد. همچنين جسدها را در اين نوع گورها مانند سردخانه ها به صورت كشويي قرار مي دادند. اكنون نيز فقط جاي كشور ها وجود دارند و به اين ترتيب، قابل شمارش هستند.
وي در ادامه گفت: يك گوردخمه  جنوبي نيز مانند گور شمالي وجود دارد كه تعداد بيشتري جسد در آن جاي مي گيرد. البته در انتهاي آن نقش برجسته اي به ابعاد يك ونيم در يك متر با تصوير فردي در حالت نشسته و گوي به دست وجود داشته است كه اكنون فقط پايه هاي يك تخت از اين تصوير باقي مانده اند.
به گفته  زارعي از اين محوطه با طول نه متر و عرض حدود  ۵‎/۴ متر تا مدتي پيش به عنوان انبار و محل فروش سيلندر گاز استفاده مي شده است.
او همچنين به تزيينات اين گوردخمه ها اشاره و تصريح كرد: اين تزيينات مانند يك نوار باريك در دورتادور بالاي قبر ها و به صورت برجسته دندان موشي كه به دوره  ساساني متعلق اند، ديده مي شوند. علاوه بر اين، ورودي گوردخمه ها به وسيله  پنجره اي كاذب و ايوان نما (ايوان كاذب) تزيين شده است.
وي ادامه داد: در اين جزيره يك آتشكده كه مصالح آن سنگ هاي مرجاني و ساروج اند نيز وجود دارد؛ ولي فقط چهار پايه    آن باقي مانده اند و بيشترين ارتفاعي هم كه از ستون هاي آن وجود دارد،  ۸۰ سانتي متر است؛ اين آتشكده در مرتفع ترين بخش صخره  اي قرار گرفته است.
زارعي با بيان اين كه اين جزيره تنها جزيره  داراي آب شيرين است كه با استفاده از هشت حلقه چاه باقي مانده از دوره  ساساني، روزانه  ۱۲۰ هزار ليتر آب از آن ها كشيده مي شود، اظهار كرد: در اينجا سيستم هاي آب رساني نيز وجود داشته اند كه با ايجاد جدول هايي در صخره ها، آب را به قنات ها و باغ هاي پايين دست هدايت مي كرده اند.
سرپرست هيات باستان شناسي جزيره  خارك در پايان افزود: آثار باقي مانده شامل يك قلعه و دو گورستان متعلق به مسيحي ها و زمان حضور پرتغالي ها است كه پس از گرفتن مجوز، بررسي آن ها آغاز مي شود.

ايران زيبا
پيست اسكي چلگرد در كنار آبشار تونل كوهرنگ
عكس: حسن مقيمي
005850.jpg
پيست اسكي چلگرد در 85كيلومتري شهرستان شهركرد استان چهارمحال و بختياري پذيراي هزاران ورزشكار و دوستداران ورزش هاي زمستاني است.
اسكي بازان با آغاز بارش برف از آذرماه تا پايان اسفند مي توانند به پيست مجهز چلگرد بروند و اسكي كنند. پيست اسكي چلگرد 800 متر طول و شيبي بسيار مناسب دارد كه هواي آفتابي آن در بيشتر روزهاي زمستان، انباشت حجم بسيار زياد برف و راه دسترسي آسان، اين پيست را در منطقه زاگرس مشهور ساخته است. شهردار چلگرد مي گويد: 20 تا 30هزار نفر در فصل زمستان در پيست چلگرد ورزش مي كنند و از فضاي آن لذت مي برند.
ورزشكاران و گردشگران در چلگرد مي توانند از تونل زيباي كوهرنگ هم كه در نزديكي پيست قرار دارد ديدن كنند. آبشار تونل كوهرنگ بسيار باصفا و تماشايي است. حفر تونل كوهرنگ يك اقدام مؤثر براي آباداني منطقه است كه از زمان صفويه براي تحقق آن تلاش شده و هم اكنون آب سد كوهرنگ و آبي كه در زاينده رود جاري مي شود زندگي بهتري براي مردم منطقه و آباداني و عمراني فراهم ساخته است.
در كنار پيست هاي اسكي هتل زيبايي احداث شده كه از طبقات آن منظره دل انگيز منطقه چلگرد و كوهرنگ بسيار تماشايي است.

خبر
برگزاري دادگاه گل نوشته هاي امانت داده شده به دانشگاه شيكاگو
گروه علمي فرهنگي - مدير كل دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: ايران آخرين لايحه  خود را در پرونده گل نوشته هاي امانت داده شده به دانشگاه شيكاگو به دادگاه داده است و خواهان تا 20 آذرماه فرصت دارد كه لايحه  معارض خود را ثبت كند؛ سپس وكلاي دو طرف در جلسه اي كه براي استعماع دعوا 30 آذرماه برگزار مي شود، شركت مي كنند.
اميد غنمي يادآوري كرد: براساس قانون حفظ آثار ملي مصوب سال 1309، كشورها و موسسه هاي فرهنگي كه در حفاري هاي علمي در ايران شركت مي كردند، اجازه داشتند، نيمي از اشياي استخراج شده را به جز چند شيء منحصربه فرد به نفع خود تصاحب كنند. با توجه به آن قانون، بيشتر اشياي ايراني كه در موزه هاي دنيا هستند، از جمله اموالي اند كه در چارچوب قانون آن زمان از كشور خارج شده اند. وي درباره  گل نوشته هاي امانت داده شده به دانشگاه شيكاگو گفت : اين اموال در سال 1316 از كشور خارج شدند؛ تعداد 179 قلم از آن ها در سال 1327، 37 هزار و 74 قطعه در سال 1350 و تعداد 300 قلم نيز در سال 1383 در دوره  رياست مهندس سيدمحمد بهشتي در سازمان ميراث فرهنگي به كشور بازگردانده شدند.
وي ادامه داد: در آخرين مرحله اي كه اين اشيا به ايران تحويل شدند، در يكي از دادگاه هاي ايالت آمريكا بنا به دلايلي واهي دستوري را به صورت غيابي صادر و دولت ايران را به پرداخت خسارت به برخي اتباع آمريكا محكوم كردند؛ آن دادگاه، دستور داد كه گل نوشته هاي ايران كه در اختيار موسسه  شرق شناسي دانشگاه شيكاگو هستند، توقيف شوند. در آن زمان، اين دستور به ايران ابلاغ نشد، تا سال 1384 كه دانشگاه شيكاگو ايران را در جريان قرار داد. غنمي درباره روند حقوقي كه ايران در اين پرونده طي كرده است، به شكل خلاصه توضيح داد: با توجه به اين كه نماينده اي ازسوي دولت ايران در هيچ يك از جلسه هاي دادگاه ايالت آمريكا كه براساس ادعايي واهي تشكيل شده بودند، شركت نكرده بود و خود را طرف دعوا نمي دانست،  سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پس از بررسي مساله و مشورت با وزارت امور خارجه و مركز خدمات حقوقي و بين الملل رياست جمهوري اين مساله را بررسي كرد و تصميم گرفت، بدون ورود به ماهيت دعوا، به صورت شكلي به مساله وارد شود.

بازسازي خانه كودكي مدرس
نيمه كاره ماند
گروه علمي فرهنگي- مرمت خانه  دوران كودكي مرحوم سيدحسن مدرس كه از سال گذشته توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان آغاز شده بود، به دليل مخالفت مالكان آن نيمه كاره رها شد.
به گفته كارشناس مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مالكان بنا هنگام بازسازي و اجراي عمليات خاكبرداري مانع از فعاليت كارشناسان مرمت شدند.
اسدالله خسروي با بيان اين مطلب گفت: فرمانداري شهرضا بايد اين خانه را خريداري كرده و براي بازسازي و مرمت، آن را در اختيار كارشناسان قرار دهد چون مالكان اين بنا تا زماني كه وضعيت مالكيت آن مشخص نشود، به كارشناسان ميراث فرهنگي اجازه بازسازي خانه را نداده اند.
به گفته كارشناس مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بخش هايي از خانه مدرس تخريب شده و پشت بام آن نيز به بازسازي احتياج دارد، اما استخوان بندي خانه مدرس هنوز باقي مانده است.

جاذبه ها
روستايي با 2000 سال قدمت
عكس: محمد شاهي پودنه
005853.jpg
گروه علمي فرهنگي- در دامنه شمالي كوهپايه هاي البرز و در جنوب شهرستان گرگان، يك روستاي زيبا با بيش از 2 هزار سال قدمت تاريخي به نام روستاي زيارت وجود دارد كه در سفرنامه هاي جهانگردان به عنوان يك مكان باستاني با آب و هواي خوش و فرح انگيز ياد شده است.
روستاي زيارت از مقابل مجموعه تفريحي ناهارخوران و مجتمع جهانگردي آن 7كيلومتر فاصله دارد. دره اي خوش آب و هوا، چشمه هاي آب گرم و سرد فراوان، آبشاري زيبا با خانه هايي به سبك معماري مخصوص و مردمي مهربان و ميهمان نواز با ويژگي هاي فرهنگي و قومي با صنايع دستي متنوع، روستاي زيارت را به قطب گردشگري ارزشمندي در استان گلستان تبديل كرده است.
روستاي زيارت با 960 متر ارتفاع از دريا و آب و هواي معتدل كوهستاني مقصد بسيار مطلوبي براي كوهنوردان است. با 4 تا 5 ساعت اسب سواري مي توان از روستاي زيارت به منطقه جنگلي جهان نما در استان گلستان رسيد. آبشار روستاي زيارت كه از ارتفاع 15 متري به داخل حوضچه مي ريزد، منظره بسيار زيبايي را با تخته سنگ هاي پوشيده از خزه و گلسنگ پديد آورده است.
چشمه آب گرم زيارت با خواص درماني و با صافي و زلالي خود و نداشتن طعم و بوي تند، از جاذبه هاي گردشگري روستا به شمار مي آيد. درهاي كارگاه هاي كوچك صنايع دستي زيبا و متنوع در گوشه و كنار كوچه ها روي گردشگران باز است و هنرمندان با ذوق براي هر سليقه اي، سوغاتي دوست داشتني فراهم ساخته اند. آثار ارزشمندي مربوط به تمدن هزاره اول از تپه هاي روستاي زيارت به دست آمده كه در موزه شهرستان گرگان نگه داري مي شود.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |