چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۷ - Dec 13, 2006
براي نخستين بار در تاريخ پايتخت انجام شد
ثبت 300 هزار ميليارد ريال اموال و دارايي شهرداري تهران
گروه شهري - معاون مالي و اداري شهرداري تهران از شناسايي و ثبت اموال شهرداري به ميزان 300 هزار ميليارد ريال خبر داد.
دكتر حسين محمد پورزندي در گفتگو با همشهري گفت: اين ميزان دارايي براي نخستين بار و در نتيجه اجراي تغيير شيوه حسابداري از نقدي به تعهدي حاصل شده است.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه ايجاد تحول در امور مالي شهرداري تهران به رغم برخي مقاومت ها و جوسازي هاي درون و برون سازماني انجام شده و امروزه عمليات مالي در اين سامانه بزرگ، شفاف شده است، افزود: در راستاي اصلاح شيوه مديريت مالي، خوشبختانه توانستيم حدود 300 هزار ميليارد تومان از اموال و دارايي مغفول و پنهان شهرداري را شناسايي و تا به امروز بيش از 100 هزار ميليارد ريال از آن را در دواير ثبت كنيم و مابقي نيز در مرحله اجراست.
معاون مالي و اداري شهرداري تهران افزود: همچنين از مواردي كه به عنوان دارايي شهرداري تهران به ثبت رسيد مطالبات شهرداري از محل رأي كميسيون ماده 100 به ميزان 3 هزار ميليارد ريال است كه امروز جزو درآمدهاي تعهدي شهرداري به شمار مي آيد و 6 هزار ميليارد ريال را نيز از محل چكهاي مدت دار به ثبت رسانديم كه اين رقم نيز جزو دارايي شهرداري مي باشد. وي تصريح كرد: طي ماههاي جاري توانستيم حساب هاي شهرداري با نهادها و ارگانها را از نقدي به تعهدي تبديل كنيم و با لحاظ كردن سهم شهرداري در پروژه هاي مشاركتي، بيش از 40 تا 50 هزار ميليارد تومان از دارايي شهرداري را تعيين وضعيت كنيم.
پورزندي گفت: با تغيير روش مديريت مالي از نقدي به تعهدي و تعيين ميزان دارايي شهرداري، افزون بر پاسخگويي و ارائه گزارش عملكرد به هنگام شهرداري به شوراي شهر، اين توان و امكان براي شهرداري به وجود مي آيد كه بتواند با سازمانهاي بين المللي جهت فاينانس پروژه هاي مهم و عظيم شهري، وارد مذاكره شود. وي به ديگر مزيت هاي حسابداري تعهدي اشاره كرد و گفت: با اجراي اين شيوه، قيمت واقعي و حقيقي خدمات و پروژه هاي شهري براي مديريت تعيين و مشخص مي شود و در عين حال سرعت بازرسي هاي مالي، روان تر و دقيق تر شده و زمينه حسابرسي حرفه اي را فراهم مي كند. وي در ادامه از تعيين وضعيت شركت هاي زير مجموعه شهرداري خبر داد و گفت: با اخذ مجوز شهردار تهران، وضعيت 80 شركت و سازمان را مشخص كرديم. از جمله اينكه از پرداخت حقوق به برخي از اعضاي هيأت مديره 17 شركت كه حتي از ده سال پيش تعطيل شده بود و تا به امروز حقوق دريافت مي كردند، جلوگيري كرديم.
معاون مالي و اداري شهرداري در پايان بر ضرورت تاسيس بانك شهرداري تاكيد كرد و گفت: با توجه به ميزان گردش مالي شهرداري، امروزه برخورداري شهرداري هاي شهرهاي بزرگ دنيا از يك بانك ويژه تحت عنوان City Bak يك موضوع عادي است و تهران با مقتضيات و شرايطي كه دارد بايد چنين ابزار و مكانيسمي داشته باشد، چرا كه اين بانك مي تواند به منزله قلب و كانون تامين منابع مالي و نيز موتور محركه مجموعه فعاليت هاي شهرداري تلقي شود و كاركرد داشته باشد. پورزرندي اضافه كرد: بر همين مبنا شهرداري ضمن راه اندازي مؤسسه اعتبار شهر اقدام به خريد چهل درصد سهام بانك سرمايه كرد كه انتظار مي رود ضمن ايجاد منابع درآمدي تازه امكان بهره برداري بهينه در منابع مالي شهرداري را فراهم كند.
وي از انحلال قطعي شماري شركت هاي زيانده شهرداري از جمله فعاليت هاي ديگر حوزه متبوعش نام برد و اشاره كرد كه طي يك سال گذشته فعاليت هاي گسترده اي براي بهبود اوضاع رفاهي كاركنان شهرداري انجام شده است و براي مثال مي توان به اين موضوع اشاره كرد كه ميزان وام هاي تخصيصي به مجموعه كاركنان شهرداري در سال گذشته بسيار افزونتر از پنج سال قبل از آن بوده است.

نخستين ارزيابي از فعاليت اتوبوس هاي خصوصي
گروه شهري- پس از گذشت سه ماه از اجراي طرح خصوصي سازي بخشي از اتوبوس هاي شركت واحداتوبوسراني، محمد احمدي بافنده مدير عامل اين شركت نتايج اجراي طرح خصوصي سازي را عالي و غير قابل تصور اعلام كرد.
به گزارش همشهري بافنده عمده ترين ايراد وارده به اين طرح را مربوط به رعايت نشدن حريم جداسازي زن و مرد توسط خودشهروندان دانست وگفت: به رغم نصب ميله هاي تفكيك از سوي شهرداري متاسفانه اين مهم از سوي برخي شهروندان رعايت نمي شود. وي در اين باره خواستار همكاري بيشتر شهروندان شد وگفت: اشكال ديگري كه به اين طرح واردشده مربوط به قبول نكردن كارت منزلت از سوي رانندگان اين گونه اتوبوس ها و يا سرپاماندن تعدادي از مسافران اين گونه اتوبوس هاست كه براي حل اين مسئله پيشنهاد شده است به تمام 4 هزار نفري كه از كارت منزلت برخوردارند حق اياب و ذهاب پرداخت شود.
وي تعداد اتوبوس هاي موجود در شركت واحد را 6 هزار و 900 دستگاه كه شامل اتوبوس هاي اسقاطي، تعميرگاههاي سيار، پشتيباني، خدمات سرويس دهي ، و اتوبوس هاي فعال در ناوگان دانست كه از اين ميان 3 هزار و 500 دستگاه بالاي هفت سال و 3 هزار و 400 دستگاه اتوبوس زير هفت سال عمر دارد.
بافنده با اشاره به فعاليت 4 هزار و 500 دستگاه اتوبوس در سطح شهر گفت: اين رقم ظرف دو سال آينده مي بايست به 10 هزار و 500 دستگاه افزايش يابد. بنابراين طبق طراحي هاي صورت گرفته قرار است تامين دست كم 6 هزار دستگاه اتوبوس با مشاركت بخش خصوصي انجام شود.
مدير عامل شركت واحد اتوبوسراني تعداد اتوبوس هاي بخش خصوصي فعال در سطح شهر تهران را در حال حاضر 700 دستگاه اعلام و تاكيد كرد، اتوبوس هاي بليتي در حال حاضر در 285 خط فعال هستند كه به هيچ وجه حذف يا كاهش نخواهند يافت. بنابراين استفاده از بخش خصوصي در ناوگان حمل و نقل عمومي شركت واحد به صورت خطوط موازي اتوبوس هاي بليتي، يا جانشين اتوبوس هاي ريالي با هدف كاهش قيمت و افزايش كيفيت (به عنوان نمونه خط همت به چيتگر كه از ابتدا ريالي بوده به بخش خصوصي واگذار و كرايه 250 توماني آن به 200 تومان كاهش يافت )، و يا به صورت راه اندازي خطوط جديد و افزايش ظرفيت ناوگان خواهد بود. وي با اشاره به اينكه ميزان استقبال بخش خصوصي از اتوبوس هاي شركت واحد بسيار بالا است گفت: هم اكنون علاوه بر 400 نفر كه در اين بخش فعال شده اند يك هزار راننده ديگر نيز در نوبت دريافت اتوبوس هاي خصوصي هستند. اين در حالي است كه صدها متقاضي ديگر به دليل نبود ظرفيت از ورود به اين بخش بازمانده اند.
به گفته اين مقام مسئول قرارداد بيمه آن دسته از رانندگاني كه با شركت واحد قطع ارتباط كرده و به سيستم اتوبوسراني خصوصي پيوسته اند تا هنگامي كه توسط شركت خصوصي طرف قرارداد بيمه نشوند قطع نخواهد شد.

نگاه
006000.jpg
رسول آذرگون

رئيس سازمان زيبا سازي شهر تهران اعلام كرد:
تخريب  سازمان يافته تبليغات شهري انتخابات شوراها
گروه شهري- همزمان با شروع تبليغات نامزدهاي انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران، سازمان زيباسازي شهرداري تهران اقدام به نصب بنرهاي تبليغاتي در۲هزار نقطه شهر آن هم به نسبتي يكسان در ميان همه گروه هاي فعال در انتخابات كرده است.
حجت الله ملاصالحي مديرعامل سازمان زيباسازي به عنوان متولي اختصاص فضاهاي شهري به فعاليت هاي انتخاباتي و حفظ سلامت انتخابات در مصاحبه با همشهري از وقوع برخي تخلفات انتخاباتي دراين ايام سخن گفت.
به گفته اين مقام مسئول در چند روز اخير حدود 15 تا 20 درصد بنرهاي تبليغاتي كه عمدتا مربوط به يكي از جناحهاي فعال در انتخابات مي شود توسط افرادي كه هنوز هويت و اهداف آنها بر ما مشخص نشده ازبين برده و نابودشده است.
اين در حالي است كه ملاصالحي خبرداد: اكيپ هاي اجراي احكام كه به صورت شبانه روزي در سطح شهر تردد مي كنند ، موفق شدند از تعدادي از خاطيان در حين ارتكاب جرم عكسبرداري و فيلم برداري كرده ومستندات خود را به منظور پيگيريهاي حقوقي در اختيار فرمانداري تهران قرار دهند.
وي گفت: درهمين راستا چندين نفر شناسايي و دو نفر نيز از سوي نيروهاي انتظامي دستگير شدند.
مديرعامل سازمان زيباسازي همچنين گفت: از امشب با افزايش اكيپ هاي اجراي احكام نظارت وكنترل خود را برسلامت تبليغات انتخاباتي و جلوگيري از ارتكاب جرم متخلفان كه اغلب شبانه با استفاده از خلوتي و تاريكي شهر نسبت به تخريب بنرهاي تبليغاتي گروه رقيب اقدام مي كنند حفظ نماييم. ضمنا سعي مي كنيم به محض مشاهده هرگونه عمليات تخريبي نسبت به جايگزيني سريع آن و جلوگيري از ضايع شدن حقوق كانديداهاي اين دوره از انتخابات اقدام نماييم.

گشايش
دهمين ميدان بزرگ
ميوه و تره بار
006003.jpg
گروه شهري - روز گذشته با حضور شهردار تهران دهمين ميدان
ميوه و تره بار در ميدان هروي با هزينه 15 ميليارد تومان افتتاح شد.
به گزارش همشهري اين ميدان در زميني به وسعت 6 هزار متر مربع و با زير بناي 4250 متر مربع احداث شده و عمليات اجرايي آن از سال 82 شروع شده بود.
در اين ميدان ميوه هايي كه قابل عرضه نيستند به آب ميوه تبديل شده و در كنار غرفه بسته بندي، ميوه، سبزي هاي پاك كرده و وكيوم عرضه مي شود.
از ديگر خدمات ويژه در ميدان هروي، تاكسي سرويس براي حمل ونقل مشتريان، در بعضي غرفه ها حتي تحويل جنس به صورت رايگان به در منازل و وجود فضايي براي بازي كودكان است.
شهردار تهران با اشاره به اينكه نيازمند تحول اساسي در سازمان ميادين هستيم گفت: اين تحول به دليل حساسيت كار با تأخير انجام مي شود كه دليل آن كم جرأتي در اجراي آن است، هر چند كه به نظر من به اندازه مكانيزه كردن خدمات شهري حساسيت ندارد.
بقيه از صفحه اول
وي با انتقاد از نوع كيفيت ميوه هايي كه در ميادين ميوه و تره بار عرضه مي شود گفت: اين گونه ميوه ها داراي ضايعات زياد و كيفيت پايين است و در نهايت براي مصرف كننده گرانتر تمام مي شود، هرچند كه به نظر مي رسد ارزانتر است.
شهردار تهران به شهروندان قول داد با طرحي كه در حال انجام است به گونه اي عمل شود كه در سازمان ميوه و تره بار بخشي از نيازهاي ضروري افراد مانند بسته بندي، حمل و نقل و تحويل سفارش ها درب منازل در همه سطوح و با قيمت تمام شده ميادين به درستي انجام شود.
وي افزود: اين كار به طور حتم شدني است و مصمم هستيم امسال در دو منطقه اين طرح را به صورت آزمايشي اجرا كنيم كه ساز و كار آن فراهم شده است و قصد داريم از آغاز سال جديد و شروع تابستان اين كار به بهترين شكل انجام شود.
قاليباف در ادامه گفت: سياست هاي ما بر آن بنا شده كه خدمات روان، در دسترس و عادلانه در شهر توزيع شود كه با كمك خوب سازمان و همه ميادين اميدوارم كه رضايت شهروندان حاصل شود.
وي گفت: به شهروندان اطمينان مي دهم كه مجموعه مديران در شهرداري بر اين موضوع اصرار دارند كه با يك برنامه ريزي دقيق و منظم و با يك خرد جمعي در ابعاد مورد نياز شهروندان پر شتاب حركت كنيم.
وي با اشاره به نيازمندي هاي مختلف شهروندان افزود: در بخش عمراني شهر امروز شاهد اين هستيم كه هيچ پروژه نيمه تمامي در شهر باقي نمانده است كه مشغول اتمام آن نباشيم. همچنين در حوزه خدمات رساني نيز بر اساس اين كه محله محوري را اساس توسعه شهر قرار داديم، رسيدگي به نيازهاي مردم كه از ضروري ترين وظايف ماست در محله ها تأمين مي شود، به گونه اي كه با فرهنگ شهروندان منطبق و نزديك محل زندگي آنان باشد، كه ايجاد مراكزي مانند ميادين ميوه و تره بار كه پاسخ به امور اقتصادي و نيازهاي شهروندان در اين زمينه است، در اين راستا صورت گرفته است. قاليباف در ادامه گفت: اين شتاب در ساير بخش ها مانند حوزه بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و غيره نيز بايد اتفاق بيفتد تا رضايت شهروندان را در همه زمينه ها فراهم شود.
همچنين عبدالرحمن چراغعلي مدير عامل سازمان ميوه و تره بار در مراسم بهره برداري از ميدان ميوه و تره بار هروي گفت: اين ميدان شرايط اشتغال زايي براي 180 نفررا فراهم كرده است در ضمن احداث خوابگاه و تأمين خدمات رفاهي براي كارگران، ايجاد سالن غذاخوري و حمام از امكاناتي است كه در اين ميدان براي كارگران مهياست.
چراغعلي گفت: طي برنامه ريزي انجام شده كارت هاي اعتباري كارمندان شهرداري در اين ميدان قابل استفاده خواهدبود. وي افزود: با همكاري بانك اقتصاد نوين كارت هايي با عنوان ساميت كارت تهيه شده كه به ميزان 30هزار تومان شهروندان مي توانند از اين طريق خريد كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |