چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۷ - Dec 13, 2006
فراخوان گسترده براي شركت مردم در انتخابات
005937.jpg
005940.jpg
005943.jpg
گروه سياسي با نزديك شدن به روز انتخابات و اهميت برگزاري پرشور آن،  بسياري از شخصيتها، گروهها و نهادها از عموم مردم براي شركت در انتخابات دعوت كردند.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم در اطلاعيه اي ضمن دعوت از مردم براي حضور پرشور در انتخابات 24 آذر ، اعلام كرد كه اعضاي اين جامعه همگام با آحاد مردم در روز رأي گيري به پاي صندوق هاي رأي آمده و آراي خود را به صندوق ها خواهد ريخت.
در بخشي از اطلاعيه خطاب به ملت ايران آمده است: جامعه مدرسين حوزه علميه قم با علم به هوش سرشار و آگاهي عميق ملت عزيز، مشفقانه اعلام مي دارد كه همگام با آحاد مردم در روز رأي گيري به پاي صندوق هاي رأي آمده و آراي خود را به صندوق ها خواهد ريخت. مطمئن هستيم كه اين بار نيز آراء هوشمندانه ملت، افرادي اصلح، شايسته و مردمي را به نمايندگي از خود به خبرگان و شوراها خواهد فرستاد.
توصيه مراجع تقليد
مراجع عظام تقليد هم با دعوت از مردم براي حضور پرشور در انتخابات، از كانديداها خواستند از اسراف در تبليغات انتخاباتي پرهيز كنند. آيت  الله مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد در اين باره گفت : نبايد تبليغات و رقابتهاي انتخاباتي به وحدت ملي خدشه وارد سازد. وي افزود: جناح ها و گروههاي سياسي با هر سليقه ، بايد با منطق و عقلانيت به تبليغ اهداف خود بپردازند. آيت الله مكارم شيرازي با بيان اينكه مبادا تبليغات و رقابتهاي انتخاباتي به دشمني ميان مردم كوچه و بازار تبديل شود، تصريح كرد: هر چيزي كه به وحدت ملي مردم ايران خدشه وارد سازد ، انجام آن اشتباه است .
آيت  الله نوري همداني از مراجع عظام تقليد نيز از مردم خواست تا با حضور چشمگير خود در انتخابات قدرت حكومت اسلامي در دفاع از ارزش هاي الهي را تقويت كنند. همچنين آيت الله صافي گلپايگاني از مراجع عظام تقليد با اشاره به حضور امت اسلامي در عرصه هاي مختلف تصريح كرد: لازم است شئون اسلامي در انتخابات رعايت و از اسراف در تبليغات پرهيز شود. آيت الله مظاهري رئيس حوزه علميه اصفهان نيز در اطلاعيه اي، مردم را به شركت فعال در چهارمين دوره انتخابات خبرگان رهبري و سومين دوره انتخابات شوراها فراخواند.
پاي صندوقهاي رأي
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در آستانه انتخابات ?? آذرماه با صدور بيانيه اي از مردم خواست تا با حضور حداكثري و آگاهانه در پاي صندوقهاي رأي بار ديگر وحدت و اقتدار ملي خود را به نمايش بگذارند.
ميزان، رأي ملت
وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح هم با صدور بيانيه اي از آحاد مردم دعوت كرد با مشاركت گسترده و فعال در انتخابات مجلس خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي يك بار ديگر به جهانيان نشان دهند كه در ايران اسلامي ميزان رأي ملت است .

ناگفته هاي وزير سابق اطلاعات از انتخابات۸۴
005946.jpg
گروه سياسي مسئولان انتخابات بايد ميل و خواست مردم را به ميل و خواست خود ترجيح دهند و به مردم اعتماد داشته باشند.
علي يونسي وزير سابق اطلاعات و عضو فعلي مجمع تشخيص مصلحت نظام در يك گفتگوي اختصاصي با روزنامه همشهري با اعلام مطلب فوق گفت: حضور و مشاركت حداكثري مردم در انتخابات تضمين امنيت ملي است و هيچ چيز ديگري نمي تواند جاي آن را بگيرد و تحقق آن بالاترين هديه ملي است.
يونسي با اشاره به اينكه مشاركت ايده آل 80 درصد است و كمتر از 50 درصد به خط قرمز نزديك شده است افزود: نظر نظام مشاركت حداكثري مردم در انتخابات است اما متأسفانه برخي از احزاب و جريانهاي سياسي به اقتضاي شرايط و منافع خود گاهي خواهان حضور حداكثري هستند و گاهي هم موافق نيستند.
يونسي گفت: در هر انتخاباتي درصدي از مردم اصلا شركت نمي كنند گاهي اين نسبت به 20 درصد و 25 درصد و 30 درصد مي رسد و گاهي كمتر، فقط در رفراندوم جمهوري اسلامي بود كه ميزان مشاركت بيشتر از 95 درصد بود. درصدي هم حتمأ مشاركت مي كنند، يعني در هر صورت با هر شرايط و به اصطلاح سنگ هم از آسمان ببارد در انتخابات شركت مي كنند كه اين نسبت هم بين 20 تا 30 درصد شناور است، اما بين اين دو نسبت مشاركت و عدم مشاركت آراي خاكستري است كه به اقتضاي زمان و شرايط عمل مي كنند.
يونسي هم با اشاره به اينكه آراي خاكستري گاهي جذب راست و گاهي هم جذب چپ مي شود تأكيد كرد: اگر جرياني قدرت جذب آراي خاكستري را نداشته باشد طبعاً مايل نيست آنها در انتخابات شركت كنند لذا جريانهاي سياسي مطابق هدف خود عمل مي كنند كه اين هدف هم الزاماً با هدف جمهوري اسلامي كه مشاركت حداكثري است، مطابقت ندارد.
يونسي از تلخي هاي انتخابات نيز گفت و از ورود روش هاي غير اخلاقي و غيرديني در تبليغات انتخاباتي نظير هتك حرمت، وارد كردن اتهام به رقيب، شايعه پراكني و تحقير به عنوان سنت هاي گروههاي تروريستي ياد كرد و از عدم وجود امنيت اخلاقي در جامعه ابراز تأسف نمود.
وزير سابق اطلاعات با يادآوري تبليغات سازماندهي شده عليه هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري گذشته وعده داد كه در فرصت مناسبي جريان اين هتاكي ها را افشاء كند.وي همچنين از روش هايي كه براي خارج كردن قاليباف از رقابت هاي انتخاباتي رياست جمهوري بكار گرفته شد خبر داده است.
متن كامل اين گفتگو را در همشهري فردا بخوانيد.

وزير كشور :  تخلفات انتخاباتي به حداقل رسيده است
005949.jpg
گروه سياسي - وزير كشور با تأكيد بر اينكه تخلفات انتخاباتي در سطح كشور به حداقل رسيده است، گفت: در حال حاضر فضاي انتخاباتي مطلوب و بدون تشنج است.
به گزارش مهر مصطفي پور محمدي دوشنبه شب در فرودگاه شيراز و در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب اظهار داشت: با توجه به همكاري مناسب شهرداري ها با شوراها، مي توان گفت كه فضا براي واگذاري مسئوليت بيشتر به شوراها مهيا شده است. وزير كشور همچنين تأكيد كرد كه شوراها طي دو دوره گذشته به بالندگي و بلوغ رسيده اند،.
شمارش در حوزه ها
علي اصغر كارانديش مديركل انتخابات وزارت كشور هر گونه پلمپ صندوق هاي رأي بعد از رأي گيري و انتقال آنها براي شمارش در فرمانداري ها را رد كرد و گفت: آراء مانند گذشته در شعب اخذ رأي شمارش مي شود.
پاسخگويي تلفني به مردم
مدير كل انتخابات وزارت كشور در بخشنامه اي به رؤساي ستادهاي انتخابات استان ها خواستار اختصاص شماره تلفن هايي براي پاسخگويي به سؤالات تلفني و انتقال گزارش ها و شكايات به هيأت هاي اجرايي شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور بر طبق اين بخشنامه استانداري ها، فرمانداري ها و بخشداري ها موظف به اختصاص شماره تلفن هايي براي پاسخگويي به سؤالات مردم و بررسي گزارش ها و شكايت هاي مردمي درخصوص انتخابات شده اند.
شرايط فراهم است
عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان از آمادگي تمامي دستگاههاي مسئول براي برگزاري انتخابات 24 آذر خبر داد و گفت: شرايط براي برگزاري انتخابات با شكوه و با مشاركت حداكثري مردم آماده است. كدخدايي اعلام كرد: آنچه كه تاكنون طبق قانون برعهده شوراي نگهبان بوده، انجام شده است، ناظرين نيز براي نظارت بر انتخابات آموزش هاي لازم را فرا گرفته اند.
وي تعداد ناظرين در هر شعبه اخذ رأي را بين 3 تا 5 نفر اعلام كرد و افزود: تعداد ناظرين بر حسب نياز شعب تعيين خواهد شد.
انصراف ???نامزد در تهران
وجيه الله آقاتقي فرماندار تهران اعلام كرد: تاكنون ???نامزد انتخابات شامل ???نامزد انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران، دو نامزد مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي و ??نامزد مجلس خبرگان رهبري از رقابت در انتخابات انصراف داده اند. وي گفت : در اين دوره از انتخابات كه از مهمترين و حساس ترين انتخابات در پايتخت محسوب مي شود ??نامزد مجلس خبرگان رهبري، ??نامزد مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي و يكهزار و???نامزد داوطلب عضويت در شوراي اسلامي شهر تهران به رقابت خواهند پرداخت.
شمارش آرا
آقاتقي تصريح كرد: شمارش آراء درسومين دوره انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران بصورت رايانه اي انجام مي شود و به همين منظور پنجاه سايت رايانه اي در سطح شهر تهران پيش بيني شده است.
آقاتقي گفت: در هر شعبه اخذ رأي يازده نفر از مجريان انتخابات حضور فعال دارند تا رأي گيري بصورت سهل و آسان انجام شود.
نواخت زنگ انتخابات
زنگ انتخابات ديروز در ??هزار و ???دبيرستان داراي انجمن اسلامي دانش آموزي، نواخته شد.
رنگ جديد تبليغات
با نزديكي به پايان زمان قانوني تبليغات انتخابات شوراهاي اسلامي، داوطلبان براي جلب اعتماد مردمي به شيوه هاي مدرن روي آورده اند. نامزدهاي اين دوره با طراحي وب سايتهاي اينترنتي، ايجاد وبلاگ، پخش سي دي هاي (لوح فشرده) زندگينامه ، كليپ هاي تبليغاتي و نصب بيلبورد در خيابانهاي پر تردد به شيوه هاي نو و مدرن تبليغاتي روي آورده اند.
توزيع كاغذ نوشته و نصب پارچه نوشته هايي مبني بر حمايت جمعي از فرهنگيان، بازار و اصناف، تشكلها و انجمنهاي غيردولتي از تعدادي از داوطلبان از فعاليتهاي جديد ستادهاي تبليغاتي است.
مشاركت بالاي 50 درصدي
استاندار تهران گفت: با توجه به حساسيت چند انتخابات پيش  رو اميدواريم با مشاركت بالاي 50 درصدي مردم روبه رو باشيم. كامران دانشجو با اشاره به اهميت انتخابات شوراها در استان تهران، خاطرنشان كرد: عملكرد شوراها در دور دوم و بلوغ كاري آنها و نيز رسيدگي آنها به انتظارات مردم تا حد امكان برآورده شد و اين امر توانست اميد ما را به انتخاباتي پرشورتر بيشتر كند. استاندار تهران با بيان اين كه بودجه  عمراني سال 85 كل استان تهران 189 ميليارد تومان بوده است، گفت: اعتبار عمراني شهرداري ها كه در شوراي شهر مصوب شده است 3 هزار ميليارد تومان است و اين مساله از جايگاه بسيار مهم و موثر شوراها نشان دارد.

آخرين وضعيت رقابتهاي سياسي در انتخابات
گروه سياسي - در حالي كه فقط دو روز به انتخابات شوراها باقي مانده ، همچنان اظهارنظرها و پيش بيني هاي مختلفي پيرامون انتخابات جمعه و نتايج آن از سوي صاحبنظران مطرح مي شود . در آخرين وضعيت۳۳ نامزد اصولگرايان با 38 نامزد اصلاح طلبان در انتخابات شوراي شهر تهران رقابت مي كند .
فهرست جبهه پيروان خط امام و رهبري در انتخابات شوراي شهر تهران تركيبي است كه مي شود نام آن را فهرست ? + ? + ? نام نهاد؛۵ نفر از فهرست ائتلاف رايحه خوش خدمت ، 5 نفر از ائتلاف اصولگرايان پنج نفر را از طرف خود و به صورت مستقل . مدير مسئول روزنامه كيهان هم براي پيروزي گروههاي اصولگرا پيشنهادي داد .بر اساس پيشنهاد حسين شريعتمداري در گفتگويي با ايرنا، اعلام شد كه دو گروه ائتلاف رايحه خوش خدمت و ائتلاف اصولگرايان هر يك 6 نفر از اعضاي فهرست گروه ديگر را كه هم اكنون نيز در شوراي شهر حضور دارند، در فهرست خود قرار دهند. وي همچنين پيشنهاد كرد كه در كنار آن ??نفر، 3 نفر از۵ نفر فهرست جبهه پيروان خط امام و رهبري انتخاب و در فهرستها آورده شود. اصولگرايان اعلام كرده اند كه از رسيدن به فهرست واحد در دقيقه ??نيز نااميد نيستند.
در مقابل فهرست سه گانه اصولگرايان براي انتخابات شوراي شهر تهران كه در مجموع شامل ??نامزد مي شود، اصلاح طلبان نيز با سه فهرست ولي با ?? نامزد وارد ميدان شده اند.
مجمع اسلامي بانوان ، ائتلاف اصلاح طلبان و حزب آزادي از تشكلهاي اصلي اصلاح طلبان مهمترين جرياناتي هستند كه براي انتخابات شوراي شهر تهران فهرست خود را اعلام كرده اند.
فهرست واحد غيرمستقيم
به گزارش باشگاه خبرنگاران، حبيب الله عسگراولادي كه در جلسه حزب مؤتلفه سخن مي گفت با اشاره به ليست جبهه  پيروان خط امام و رهبري براي انتخابات شوراها در تهران با انتقاد از به ائتلاف نرسيدن اصولگرايان در تهران و برخي شهرها گفت: اصولگرايان وقتي سه چهار يا پنج فهرست مي دهند بدانند كه اين كارشان از نظر مقام معظم رهبري درست نيست.
عسگراولادي با انتقاد از برخي اصولگرايان گفت: بعضي حاضرند با آمريكا صحبت كنند اما حاضر نيستند با ديگر برادران اصولگرايشان صحبت كنند. وي افزود : خدا مرا هدايت كرد؛ چنان كه اگر ما موفق به ارائه فهرست واحد نشديم فهرست واحد غيرمستقيم داديم.
مصاحبه  مطبوعاتي در جمعيت ايثارگران
صبح ديروز الياس نادران عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران، لطف الله فروزنده قائم مقام اين جمعيت و شاكري يكي ديگر از اعضاي اين جمعيت در دفتر مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي حول محور انتخابات شوراها و خبرگان نشست مطبوعاتي برگزار كردند . در اين مصاحبه مطبوعاتي لطف الله فروزنده رئيس ستاد انتخابات جمعيت ايثارگران، با بيان اينكه ما بر اصل كارآمدي شوراها به نحوي كه بتواند مشكلات مردم را حل كند تكيه داريم، تاكيد كرد : ما بايد توجه داشته باشيم كه خط قرمز جريان اصولگرا در حال حاضر دوم خرداد است. فروزنده در ادامه گفت: شوراي شهر يك جايگاه سياسي نيست و نبايد در آن به فكر كارهاي سياسي بود. در اين مصاحبه  مطبوعاتي مجتبي شاكري يكي ديگر از اعضاي شوراي مركزي اين جمعيت مدل شوراي معتمدين را مدلي مناسب براي ادامه  فعاليت هاي اصولگرايان در صحنه  سياسي و انتخابات آتي دانست و گفت: اين شورا بر اساس معيارهاي منطقي شكل گرفته است و اصولگرايان مي توانند از آن در مراحل بعدي نيز استفاده كنند. در صورتي كه مدل هاي ديگر انتخاباتي كه در حال حاضر ارائه شده است چندان منطقي نيست.
انتقاد از بي انصافي
رييس شوراي اسلامي شهر تهران هم با انتقاد از اظهارات برخي نامزدهاي سومين دوره انتخابات شوراها گفت: نقدهاي اين افراد از عملكرد دوره دوم شوراي شهر تهران غيرمنصفانه است. مهدي چمران در گفت وگو با ايسنا تأكيد كرد : اين افراد منتظر بودند، شوراي شهر دعوا داشته باشد و اين دعواها و نزاعها را هم علني كند؛ لذا شورا را به تصميم گيري پشت درهاي بسته متهم مي كنند.

 تا انتخابات
همشهري: ائتلاف بزرگ اصولگرايان در انتخابات شوراي شهر تهران در بيانيه اي تصريح كرد: اين ائتلاف با استفاده از تجربيات برخي اعضاي شوراي دوم، مجموعه اي از تخصص ها و تجربيات لازم را براي اداره كلان شهر تهران فراهم آورده تا از تمامي ظرفيت هاي موجود جامعه براي حل مشكلات و معضلات بزرگ پايتخت كشور استفاده نمايد. در بيانيه اين ائتلاف خطاب به مردم آمده است: حضور گسترده و سبز شما پاي صندوق رأي و انتخاب آگاهانه و مسئولانه شما مي تواند تداوم بخش فعاليتهاي صادقانه شوراي دوم شهر تهران باشد . شورائي كه سعي نمود تا با شعار خدمت به مردم ، صداقت در گفتار و سلامت در رفتار ، نمونه اي از مديريت آباد گران را در اداره بهتر شهر تهران به نمايش بگذارد .ائتلاف بزرگ اصولگرايان تأكيد كردند: انتخاب يك شوراي شهر متخصص و به دور از تنش هاي سياسي و غوغاسالاري توسط يكايك شما مردم صميمي تهران و نيز همكاري و مساعدت دولت مردمي آقاي دكتر احمدي نژاد ، راهگشاي حل بسياري از مشكلات باقي مانده خواهد بود . ما به عنوان منتخبين ائتلاف بزرگ اصولگرايان با شما مردم فهيم و صميمي تهران پيمان مي بنديم كه تمامي سعي و تجربه و تخصص خود را براي اداره شهري زيبا ، مرفه ، پاك و توأم با معنويت و اخلاق بكار برده و نگاهبان امانتي كه شما با رأي خود به ما مي سپاريد ، باشيم.
ايسنا: كانديداي سومين دوره انتخابات شوراي شهر تهران گفت: مردم از سياست خسته  شد اند و به نظر من شورا ها نبايد سياسي باشد. مرتضي طلايي طي سخناني در گردهمايي كه جهت بررسي و ارائه  راهكار هاي حل مشكلات شهري بازنشستگان از سوي كانون ماه(معلمان اديب هنرمند)  برگزار شد، با اشاره به اهميت انتخابات پيش رو اظهار داشت:  متأسفانه برخي از افراد در هنگام انتخابات در كشور ما به گونه اي عمل كرده اند كه باعث شده مردم مشاركت شان در انتخابات كاهش پيدا كند، مثلاً آنها براي اين كه آراي مردم را جذب كنند، دشمنان بيروني را بيش از آنچه كه هست بزرگ جلوه داده و يا وعده هايي تحقق ناپذير به مردم داده اند و اين خود باعث شده ما هرچه به جلوتر مي رويم شاهد حضور كمرنگ تر مردم در صحنه هاي انتخابات باشيم. وي شركت در انتخابات را يك تكليف شرعي دانست و گفت: البته نه از اين بابت كه ما با شركت در انتخابات به بهشت مي رويم و يا با عدم شركت در انتخابات به جهنم بلكه از اين جهت تكليف شرعي محسوب مي شود كه ما به حقوق اجتماعي و مدني خود توجه مي كنيم.
مهر: مهردادبذرپاش با تأكيد بر اينكه بايد تفكري كه حاكم بر دولت است، در مديريت شهري سرايت پيدا كند، گفت: نبود مديريت يكپارچه شهري باعث نارضايتي مردم مي شود، پس هم راستا بودن دولت و شورا مي تواند به پيشبرد اهداف حاكم بر مديريت شهر كمك كند. كانديداي ائتلاف رايحه خوش خدمت درباره اظهارنظري كه از سوي يكي از اعضاي اين ائتلاف مبني بر داشتن 30 ميليون رأي در انتخابات شوراها مطرح شده بود اظهار داشت: اين موضع گيري، موضع گيري همه دوستان نبود و اين فرد مسئوليتي در اين جريان ندارد اما مورد احترام است.
ايسنا: نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي گفت: برگزاري انتخابات مجلس خبرگان و حضور پرشور مردم در آن مي تواند معادلات سياسي در سطح بين المللي را به نفع ايران تغيير دهد. سيدمحمدرضا ميرتاج الديني در همايش روحانيون و مجلس خبرگان رهبري در مسجد جامع تبريز با اعلام اين مطلب افزود: اگرچه عده اي به دنبال نااميد كردن مردم و كاهش حضور آنان در پاي صندوق هاي رأي هستند، اما روحانيون با افزايش آگاهي هاي عمومي مردم، اين توطئه استكبار را نقش برآب خواهند كرد.
همشهري: فهرست انتخاباتي جبهه اصول گرايي و كارآمدي براي مجلس خبرگان در سراسر كشور اعلام شد. فهرست جبهه اصول گرايي و كارآمدي در تهران شامل: سيدمحسن آقا ميرمحمد علي، رضا استادي مقدم، محسن اسماعيلي، محمد آقا امامي، احمد جنتي، سيد عباس حسيني قائم مقام، قربانعلي دري نجف آبادي، حسن روحاني، محمد حسن زالي، علي اكبر فيض، محسن قمي، تقي مصباح، سيد ابوالحسن نواب، مهدي هادوي مقدم، اكبر هاشمي بهرماني و محمد يزدي، در خراسان رضوي: حسن عالمي، سيد احمد علم الهدي، عبدالجواد غرويان، سيد محمود مدني بجستاني، عباس واعظ طبسي و سيد محمود هاشمي شاهرودي و در قم شامل محمد دانش زاده است.
مهر: رضا طلايي نيك گفت: جبهه اصولگرايي و كارآمدي حمايت از دولت در قوه مجريه و پشتيباني از شهردار در مديريت شهري را در برنامه خود دارد ، اما معتقد است تداخل وظايف دولت و شورا موجب قانون شكني و ساختار شكني در نظام مديريت شهري مي شود. سخنگوي جبهه اصولگرايي و كارامدي در كنفرانسي خبري تاكيد كرد : هدف جبهه اصولگرايي و كارآمدي در حمايت از نامزدهاي خود براي شوراها ، فراهم شدن سازوكار اجتماعي و مديريتي براي نيل به شهري آباد و مقاوم و شاد است .
ايسنا: سيدعلي رياض، رئيس هيات عالي نظارت بر انتخابات شوراهاي استان تهران با اشاره به استعفاي زريبافان از دبيري هيات دولت گفت: بر حسب مذاكره اي كه در هيات استان و هيأت مركزي انجام شد، استعفاي زريبافان در حال حاضر وارد نيست و بر اساس قانون ايشان بايد قبل از ثبت نام استعفا مي داد. از اين كه ايشان وقوف پيدا كرده به اين كه بايد استعفا مي داده و مسير نظارت و راي هيأت نظارت را تأييد مي كند، تشكر مي كنيم. اما اي كاش قبل از ثبت نام استعفا مي كرد؛ كه خداي ناكرده تصور بهانه جويي يا تشويش در اذهان عمومي ايجاد نمي شد.
مهر: اميرعلي اميري نامزد سومين دوره شوراي شهر تهران گفت: معتقديم كانديداهاي اصولگرايان براي اداره شهر داراي ديدگاهها، نظرات، چشم اندازها و برنامه هايي درازمدت و مشترك هستند. اين عضو ائتلاف اصولگرايان افزود: معيار كانديداهاي اصولگرا براي انتخاب شهردار مناسب است و كارآمدي آنها از ويژگي هاي مشترك آنها است.
ايسنا: نماينده مردم بهبهان در مجلس گفت: نكته اي كه در فرآيند انتخابات اخير مطرح است چگونگي ثبت نام در انتخابات است و اين كه براي نخستين بار در تاريخ جمهوري اسلامي درهاي ستاد انتخابات كشور بر روي خبرنگاران كه به عنوان نمايندگان افكار عمومي هستند، بسته بود. انتخابات يك پروژه اجتماعي است كه بايد همه فرآيند آن از بدو تا نهايت،  كاملاً شفاف و در ويترين افكار عمومي باشد كه هيچ گونه حرف و حديثي وجود نداشته باشد تا صيانت از آرا و نتايج انتخابات براي مردم تضمين شده باشد.ولي الله شجاع پوريان يادآور شد: نكته ديگر اين است كه نسبت به بخش اجرايي انتخابات نگراني جدي وجود دارد.
ايرانيوز: عليرضا دبير كانديداي مستقل انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران در جمع چند صد نفره دختران رأي اولي تهران تصريح كرد: بايد زمينه ايجاد تحرك و نشاط در عرصه مديريت شهر را با آرايي كه روز جمعه در صندوق هاي رأي مي ريزيد، فراهم آوريد. دبير كه در سالن سينماي دهكده المپيك سخن مي گفت با تأكيد بر اين نكته كه بسياري از جريان هاي سياسي مايل اند مشاركت مردم در حداقل سطح ممكن صورت پذيرد تا به منافع خود دست يابند، خاطرنشان كرد: در صورت حضور گسترده مردم حتماً نتيجه انتخابات چيزي خواهد بود كه صلاح شهرها و روستاهاي كشور است و آنگاه حجت هم بر انتخاب شدگان تمام مي گردد كه مردم آنها را ملزم به اصلاح امور كرده اند.
ايسنا:  دكتر محسن قمي گفت: درك مفهوم مردم سالاري ديني نسبت مستقيمي با درك فلسفه و جايگاه مجلس خبرگان رهبري دارد. نامزد انتخابات مجلس خبرگان در تهران درباره علت عضويتش در ائتلاف خبرگان و كارآمدي و برنامه ها و اهداف اين ائتلاف گفت: ائتلاف خبرگان و كارآمدي از تعدادي از كانديدا هاي مستقل و منفرد تشكيل شده كه بر اساس احساس وظيفه  شرعي و انقلابي در صحنه  انتخابات مجلس خبرگان رهبري در دوره چهارم حضور پيدا كردند و به دليل برخي از شباهت هاي فكري كه با هم داشتند كه البته حداكثري نيست و حداقلي است، تصميم گرفتند براي تبليغات و بيان ديدگاه هاي خود از ائتلافي به اين نام استفاده كنند.
ايسنا: آيت الله محمدرضا توسلي، ولايت فقيه مورد نظر حضرت امام را همان ولايت مطلقه حضرت رسول بر جامعه اسلامي دانست و گفت: در قانون اساسي جمهوري اسلامي بحث نظارت مردمي بر ولايت فقيه وجود ندارد و تشخيص صلاحيت كفايت فقيه براي ولايت بر عهده خبرگان منتخب ملت است. وي مقبوليت و مشروعيت ولي فقيه را در امر حكومت متفاوت از ساير ولايت هاي فقيه بر جامعه دانست و اضافه كرد: متولي امور مسلمين بايد يار و ياور مردم باشد.

يادداشت
اراده ملت
مهدي مطهرنيا
زماني كه به دانشواژه انتخابات مي انديشم؛ نا خود آگاه تصويري از اندام واره اي انساني در ذهنم تداعي مي كند كه اراده مردم را چون خون در رگهاي جامعه ، جاري مي سازد؛ آن اندام واره؛ همان است كه حكومت و دولتش خوانده اند.
آن خون آراي مردمي است؛ كه به آن اندام واره جان مي بخشد؛ و آن معرفت خسبيده در پشت هر رأي است؛ كه باعث افزايش آگاهي در انتخاب شده؛ به مثابه عقل مسير حركت اين اندام واره را روشن مي نمايد.
احزاب و گروه هاي موجود در اين تمثيل؛ در مقام قلب، هم خون را در درون اجزاي فيزيكي اين اندام جاري مي سازند و هم با ارسال خون به مغز آگاهي هاي لازم را دسته بندي و منتقل مي نمايند. در انتخابات اخيري كه پيش روي داريم در سطح تحليل   كلان حضور دو جبهه اصولگرا و اصلاح طلب را مي توان از هم تمييز داد؛ و به تناسب همين تقسيم بندي كلان مي توانيم رويكرد استراتژيك هر يك را نيز از يكديگر مجزا نماييم: اصولگرايان كه بخشي از آنها توانسته اند با پيروزي در چند انتخابات سنگرهايي را از آن خود كنند به طور طبيعي، پيروزي در انتخابات را در راستاي حفظ قدرت دنبال مي كنند. اين در حالي است كه اصلاح طلبان پس از دست دادن اركان قدرت؛ اكنون درپي پيروزي در انتخابات در جهت كسب قدرت مي باشند.
در همين حال، به نظر مي رسد؛ در اين سالهاي اخير به ويژه دهه گذشته اين آگاهي در مردم عمق يافته است كه انتخابات مهم ترين صحنه بروز اراده ملت در چهره حيات سياسي و اجتماعي است برخلاف نظر غيرمتخصصانه و برداشت غيرعلمي موجود؛ بايد قبول كنيم كه به قول ماكس وبر آلماني حزب خانه قدرت سياسي است ولي احزاب نيزدر مسير كسب يا حفظ قدرت در همين فضاي انتخاباتي است كه مي توانند رسالت تاريخي خود را به انجام رسانند ؛ در اينجاست كه ائتلاف ها و اختلاف ها پيش مي آيد و اصولگرايان و اصلاح طلبان در ايران نيز از اين امر مستثني نيستند؛ با توجه به اين نكته كه صندلي نشينان قدرت بيش از صندلي خواهان قدرت استعداد اختلاف دارند؛ مي توان رويكرد ائتلاف گرايانه را بيشتر در احزاب خواهان قدرت و عملكرد اختلاف برانگيزانه را در احزاب حافظ قدرت بازيافت.امروز، در ميان احزاب و گروههاي اصولگرا برخي احزاب به همراه تعدادي از تشكل هاي ريز و درشت ديگر وجود دارند كه در مجموع با در نظر داشتن استراتژي پيروزي معطوف به حفظ قدرت؛ در كنار هم و در عين حال براي خود در حركتند؛ اين در حالي است كه بستر اصلي حيات پرطراوت آنها در گرو پاسخگويي به نيازهاي تعريف شده و خواسته هاي فهرست شده اي است كه تحت عنوان نهضت خدمت رساني به مردم در فراسوي ديدگان رأي دهندگان ترسيم كرده اند.
در اينجاست كه حفظ وحدت و افزايش كارآمدي نه يك ابزار بلكه يك ضرورت هويتي در عمل آنهاست؛ تا بتوانند در پرتو خرد جمعي و بهره مندي از ظرفيت هاي سياسي خود به پيروزي برسند. حال پرسش اينجاست كه تا چه اندازه اين امر صورت پذيرفته است. فرداي پس از انتخابات با هر نتيجه اي كه به دست آيد اصولگرايان مي توانند با اين معيارها به بررسي و نظارت بر عملكرد كارگزاران و نحله هاي متفاوت فعاليت فعالان خود اقدام نمايند.اين در حالي است كه در جبهه اصلاح طلبان نيز احزاب و گروههاي متفاوتي در حال تلاشند. به نظر مي رسد در راستاي استراتژي كلان اصلاح طلبان براي پيروزي معطوف به كسب مجدد قدرت، تقسيم كاري نانوشته در جريان است و آن اينكه گروه ها و احزاب با غلظت مدني محورانه مانند مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كوشش خود را به سمت انتخابات شوراها معطوف داشته اند و در كنار آنها بذل توجه مجمع روحانيون مبارز و مجمع مدرسين متوجه مجلس خبرگان رهبري است.
بقيه داستان مشخص است. در 2 روز اخير تا 24 آذرماه، هر كدام از گروه ها و احزاب تلاش خواهند داشت تا كرسي هاي قدرت را براي ان شاءالله خدمت بيشتر به مردم؛ به دست آورند. مهم ترين شاخصه مؤثر در تصميم سياسي مردم كارآمدي يا حداقل احساس كارآمدي يك گروه يا يك جناح است؛ و اين را مردم دير يا زود به قضاوت مي نشينند پس بهتر است به جاي شعار و افزايش حجم مطالبات مردمي در بستر زمان به شعوري بيانديشيم كه متوجه عملكرد تمام ما خواهد بود، آن وقت است كه مردم با رأي خود نشان خواهند داد: به عمل كار برآيد به سخنراني نيست.

غلامعلي حدادعادل:
قاليباف ،مسير خدمت را ادامه داد
گروه سياسي رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: انتظار مردم از شوراها، كارآمدي و دوري از جنجال است. مردم تشخيص درست خود را در دور دوم شوراها به خصوص در بحث انتخابات شوراي شهر تهران نشان دادند.
غلامعلي حداد عادل كه سه شنبه شب در جمع ائمه جماعات جنوب شهر تهران در محل مسجد سيدالشهداء نازي آباد سخن مي گفت، افزود: شوراي دور دوم توانست انسجام و هماهنگي خود را حفظ كند. مخصوصاً با انتخاب فردي معتدل و مطمئن مانند آقاي چمران به عنوان رئيس شوراي شهر، جايگاه خود را در چشم مردم حفظ كرد و اين هم يكي از امتيازات شوراها در دوره دوم بود. به گفته ي وي، همين شوراها، دكتر احمدي نژاد را به عنوان شهردار انتخاب كرد و مردم با رأي دادن به اين فرد به عنوان رئيس جمهور، رأي آن شورا را تأييد كرد و اين شوراها بعد از آن شهردار جديدي مانند دكتر قاليباف را انتخاب و همان مسير خدمت به مردم را ادامه داد.
به گزارش ايسنا، حدادعادل به كشمكش موجود در شوراي شهر دوره اول و مشكلات در انتخاب شهردار در آن دوره اشاره كرد و افزود: مردم قدرت خود را نشان دادند و در دوره سوم شوراي شهر پيامشان به شوراها و مجلس اين بود كه از جنجال گريزانند. پيام آنها اين بود ما از مجلس و شورايي كه دائم تشنج ايجاد كنند، بيزاريم.
رئيس مجلس ادامه داد: مردم معتقد به انقلاب و خواهان خدمت هستند. راهي كه در 4 گذشته طي كردند را بايد همچنان ادامه دهند و هيچ دليلي هم براي عدم ادامه اين مسير وجود ندارد.
وي، انتخابات 24 آذرماه را گام چهارم در طول 4 سال گذشته دانست و افزود: مردم دليلي نمي بينند در مسيري كه به اينجا منتهي شده، گام برندارند. اتفاقي نيفتاده كه مردم از انتخاب خود پشيمان شوند. لذا بايد با همان معيارها در پاي صندوق ها شركت كنند.
حدادعادل با بيان اين كه دوست داشتيم اصولگرايان ليست واحد ارائه دهند، گفت: متأسفانه اين گونه نشد، ولي اين ها مهم نيست آنچه مهم است اين كه مردم در مسير گذشته طي طريق كنند. بنده نيز به عنوان يك شهروند از انتخاب شوراي شهر دوم پشيمان نيستم.

همراه با انتقاد از فرار مغزها
هاشمي رفسنجاني از عملكرد دانشگاه آزاد تقدير كرد
گروه سياسي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در سومين كنگره بين ژالمللي و دهمين كنگره سراسري همكاري ژهاي دولت، دانشگاه و صنعت براي توسعه ملي در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي از دانشگاه آزاد به خاطر ايجاد ارتباط متقابل بين صنعت و دانشگاه تقدير كرد.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني طي سخناني در اين كنگره كه روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام آن را منتشر كرد ، گفت: ما در سند چشم انداز محور توسعه كشور را دانايي قرار داده ايم. در عصر ما توسعه دانايي محور بايد مبناي پيشرفت ما شود و دانشگاهيان ما بايد وارد ميدان شوند تا به اهداف اين سند برسيم.
هاشمي دانشگاه آزاد را عاملي براي ورود علوم پيشرفته به كشور و دانشگاه ها دانست و گفت:  چنين كاري را دولت مي تواند انجام دهد، هر چند كه در كشورهاي پيشرفته دولتها فقط نقش حمايتي دارند.
وي با بزرگ خواندن ايجاد دانشگاه آزاد گفت: خدا ما را تا كنون در دانشگاه آزاد موفق كرده است. بايد به فكر نسل بعد از خود باشيم تا اين نسل همين وضع را حفظ و آن را رو به جلو ببرد. من نيز به شدت از اين امر حمايت مي كنم.

رايس ضمن ابراز تمايل براي ديدار با متكي:
پيش نويس جديد قطعنامه عليه ايران رضايت بخش است
گروه سياسي پس از آنكه پيش نويس جديد قطعنامه كشورهاي اروپايي عليه پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران مورد استقبال روسيه قرار گرفت و وزير خارجه اين كشور از حذف تمامي موارد مربوط به نيروگاه اتمي بوشهر از متن پيش نويس خبر داد، روز گذشته كاندوليزا رايس وزير امورخارجه ايالات متحده ضمن تمجيد از اين پيش نويس ابراز اميدواري كرد قطعنامه شوراي امنيت براي اعمال برخي تحريم ها عليه ايران هرچه زودتر تصويب شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه رايس تصريح كرد: از قطعنامه اخيرا اروپا رضايت دارد زيرا براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تهيه شده است كه مساله تحريم را براي تمامي اعضاي سازمان ملل ضروري مي سازد.همچنين به گزارش خبرگزاري فارس، وزير امورخارجه آمريكا در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه از تمايل خود براي ديدار با همتاي ايراني اش در هر مكان، هر زمان، و درباره هر موضوعي درصورت تعليق برنامه غني سازي ايران خبر داده است. اما در عين حال وي درخواست ها از واشنگتن براي شكستن تحريم 27 ساله مذاكرات با ايران و مذاكره در باب مسأله هسته اي ايران يا درخواست كمك از تهران براي حل بحران عراق را رد كرده است.

جدول مقايسه اي هفت ائتلاف اصلي انتخابات شوراها در همشهري
صحنه انتخابات در آخرين روز تبليغات
005934.jpg
مراجع تقليد مردم را به شركت گسترده
در انتخابات
فراخواندند
***
كارشناسان
در گفت و گو با همشهري:
شوراها بايد
به رونق اقتصاد شهري كمك كنند
***
تخريب
سازمان يافته
تبليغات شهري انتخابات شوراها
***
ناگفته هاي وزير سابق اطلاعات درباره انتخابات۸۴

گروه سياسي- كمتر از 48 ساعت مانده به 3 انتخابات مهم روز جمعه، صحنه انتخابات از هيجان انباشته شده است و گروه هاي مختلف و نامزدهاي انتخابات مي كوشند تا با دست يابي به وحدت كامل و ارايه برنامه هاي خود، آراي بيشتري را بدست آورند.
عابران بر زمين هاي پوشيده از تراكت هاي تبليغاتي راه مي روند و در و ديوار مملو از اعلانات انتخاباتي است؛ اگر دست ناشناسي نيايد و آن ها را به تيغي زخمي نكند. جدول مقايسه اي نامزدهاي ? فهرست اصلي انتخابات شوراهاي تهران را در همشهري امروز مي توانيد ببينيد.
وزير كشور از آمادگي كامل براي برگزاري انتخابات خبرگان چهارم، شوراي سوم و ميان دوره اي مجلس هفتم خبر داده و 3 تن از مراجع تقليد نيز مردم را به حضور گسترده در انتخابات فرخوانده اند.
وزير سابق اطلاعات هم در گفت و گويي با همشهري از بداخلاقي هاي انتخابات 84 سخن گفته  است.
جمعي از كارشناسان برجسته اقتصادي هم ديدگاههاي خود را درباره نقش شوراها در رونق اقتصادي كشور مطرح كرده اند.
خبرها و گزارش هاي انتخاباتي همشهري را مي توانيد در صفحات ?، ? ۴، و ?? بخوانيد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |