سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۲ - Dec 19, 2006
فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد:
موتورسواران
34 درصد تلفات تصادفات را تشكيل مي دهند
گروه اتماعي- موتورسواران قرباني اصلي سوانح و حوادث رانندگي درون شهري هستند؛ به طوري كه 34 درصد تلفات جاني تصادفات رانندگي را موتورسواران تشكيل مي دهند. موتور سيكلت به دليل سهولت حمل و نقل در معابر پرترافيك و متراكم شهري و نيز صرفه اقتصادي و ارزان بودن قيمت، اين روزها به اولين وسيله حمل و نقل اقشار كم درآمد و فقير جامعه تبديل شده  است و پيش بيني مي شود طي دهه آينده تعداد آنها به 20 ميليون برسد.
علي رغم گستردگي استفاده از موتور سيكلت در شهرهاي ايران متأسفانه هنوز مقررات ايمني در مورد چگونگي و نحوه تردد آنها به درستي رعايت نمي شود و همين مسأله ضمن ايجاد بي نظمي در وضعيت ترافيك شهري موجبات وقوع انواع تصادفات مرگبار را فراهم كرده است كه متأسفانه اولين قرباني آن نيز خود موتورسواران هستند.
مشروح اين خبر را در صفحه 6 بخوانيد.

رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد:
ثبت نام در آزمون سراسري
سال 86 دانشگاه آزاد، امروز آغاز مي شود
فارس: رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد گفت: ثبت نام آزمون سراسري سال 86 دانشگاه آزاد اسلامي از روز سه شنبه 28/9/85 آغاز شده و تا پايان وقت اداري روز شنبه 16/10/85 ادامه خواهد داشت.
ناصر اقبالي با اعلام اين خبر افزود: داوطلبان براي ثبت نام در آزمون سراسري سال 1386 دانشگاه آزاد اسلامي بايد با مراجعه به يكي از دفاتر پستي محل سكونت خود دفترچه راهنما، كارت درخواست ثبت نام و پاكت مخصوص كارنامه را دريافت نموده و پس از مطالعه دقيق دفترچه راهنما، نسبت به تكميل مدارك مورد نياز و ثبت نام خود اقدام كنند.
وي درخصوص شيوه برگزاري آزمون سال 86 گفت: آزمون سراسري سال 86 بدون هيچگونه تغييري نسبت به سال قبل برگزار مي شود و گزينش علمي داوطلبان بر اساس نمرات دروس عمومي و اختصاصي صورت مي گيرد و داوطلباني كه حد نصاب نمره لازم در جمع كل نمرات و نمره اختصاصي رشته مورد تقاضا را كسب نموده و در گزينش علمي رشته مربوطه شركت نموده باشند، پذيرش داوطلب با اولويت نمره كل و متناسب با ظرفيت رشته / شهر مربوط صورت خواهد گرفت.
اقبالي درخصوص نحوه انتخاب رشته داوطلبان نيز گفت: هر داوطلب مي تواند براي شركت در آزمون رشته هاي غيرپزشكي شش رشته‎/ شهر از يك مجموعه و در گزينش نظام آموزشي پاره وقت چهار رشته‎/ شهر از همان مجموعه و جهت شركت در آزمون غير پزشكي و پزشكي درصورت علاقه در گزينش نظام آموزشي پاره وقت نيز شركت كند.
رئيس  مركز  آزمون با اشاره به اينكه در دفترچه راهنماي آزمون سراسري سال 1386 فقط رشته هاي كارشناسي، دكتري حرفه اي و كارداني ناپيوسته پزشكي درج شده است، گفت: نحوه پذيرش در تمامي رشته هاي مقطع كارداني ناپيوسته غير پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي در سال تحصيلي 86-87 متعاقباً اعلام خواهد شد.
رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد به داوطلبان توصيه كرد با توجه به محدود بودن زمان ثبت نام،  در همان روزهاي نخست نسبت به تهيه مدارك و ثبت نام اقدام كنند.
وي در پايان تصريح كرد: آزمون سراسري سال 86 دانشگاه آزاد اسلامي در رشته هاي غيرپزشكي روزهاي پنج شنبه 14 و جمعه 15 تيرماه و آزمون رشته هاي علوم پزشكي روز جمعه 29 تيرماه سال 1386 برگزار مي شود.

كولاك شديد 1300 مسافر را گرفتار كرد
ايرنا: بيش از 1300 مسافر كه از
شنبه شب گذشته از سمت شمالي گردنه رازان عازم جنوب كشور بودند در ميان كولاك و برف شديد گرفتار شدند.
معاون فني راه آهن لرستان مستقر در دورود با بيان اين خبر گفت: اين مسافران صبح ديروز به وسيله قطار به اهواز و ديگر شهرهاي جنوبي انتقال داده شدند.
محمد اردشيري ادامه داد: به منظور انتقال اين مسافران با هماهنگي شركت رجا تعدادي از سالن هاي قطار محلي مسافربري اراك دورود منفصل و به قطار محلي دورود انديمشك اضافه شد.
وي اظهار داشت: اين مسافران با اتوبوس و يا وسيله نقليه شخصي عازم جنوب كشور بودند كه دچار حادثه شدند و شب را در حسينيه و مسجد راه آهن دورود اسكان و مورد پذيرايي قرار گرفتند. در پي بارندگي و كولاك شديد كه از
شنبه شب در لرستان آغاز شد تمامي جاده هاي ارتباطي استان بسته و مسافران وسائط نقليه در ميان برف و سرما گرفتار شدند.

رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت:
برنامه راهبردي كشوري پيشگيري از ايدز به زودي تقديم دولت مي شود
006750.jpg
گروه اجتماعي-رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت گفت: برنامه دوم راهبردي كشوري در خصوص پيشگيري از ايدز تهيه و به زودي تقديم هيات دولت مي شود.
محمد مهدي گويا آموزش و اطلاع رساني، مشاوره و آزمايش داوطلبانه، دسترسي به خدمات مراقبت و درمان آلوده شدگان (براي كنترل وضعيت آنها و درمان عفونت هاي ديگر)، پيشگيري و كنترل بيماري هاي آميزشي، كاهش آسيب در معتادان تزريقي و ديگر معتادان، تقويت نظام ثبت و گزارش دهي موارد ابتلا به عفونت HIV ، برنامه هاي حمايتي و پشتيباني و تقويت زيرساخت هاي برنامه هاي ارائه شده در سطح كشور را از استراتژي هاي مهم اين برنامه اعلام كرد. وي با اشاره به برنامه نخست وزارت بهداشت در اين خصوص، به ايسنا گفت: برنامه نخست عمدتا توسط وزارت بهداشت تهيه شده بود، اما برنامه دوم از طرف همه سازمان هاي مرتبط و درگير تهيه شده و با برنامه اول به لحاظ سازماني و اجرا متفاوت است. مدير پروژه مقابله با گسترش ايدز يونيسف در ايران نيز گفت: از آنجا كه رهبران ديني در ايران از مقبوليت در جامعه برخوردارند، با همكاري يونيسف و دفتر برخي از مراجع از آنها براي فرهنگ سازي در امر مقابله با ايدز در ميان مردم كمك گرفته ايم. پدرام موسوي در گفت وگو با فارس با اعلام اين مطلب كه رهبران مذهبي براي مقابله با HIV در جامعه از جمله شخصيت هاي هنجارساز هستند، گفت: رهبران مذهبي مي توانند به زبان مذهبي، كنترل و پيشگيري از بيماري را در بين افراد جامعه محقق كنند. وي همچنين با اشاره به اين مطلب كه اولين نظام خدمات دوستدار نوجوان در زمينه بهداشت و امور اجتماعي تدوين و به كار گرفته شده است، گفت: براي تحقق بيشتر اين نظام از افراد با نفوذ در ميان مردم و همچنين سازمان هاي غيردولتي مرتبط با ايدز كمك گرفته شده است.
مدير پروژه مقابله با گسترش ايدز يونيسف در ايران همچنين با اعلام اين مطلب كه ايران در سال 2001 متعهد شده است تا در پايان سال۲۰۰۵ به ميزان 90 درصد و در پايان 2010 به ميزان 95درصد تعداد نوجوانان 15تا 24 سال را به اطلاعات و خدمات آموزشي براي مقابله با گسترش ايدز آماده كند، گفت: اين در حالي است كه پس از گذشت يك مرحله از اين تعهد هنوز هيچ آموزش رسمي در سيستم مدارس ايران گنجانده نشده است.

34 درصد تلفات تصادفات كشور را موتورسواران تشكيل مي دهند
گروه اجتماعي- فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اين كه 34 درصد تلفات جاني تصادفات كشور را موتورسواران تشكيل مي دهند، گفت: 59 درصد اين افراد در اثر ضربه به سر جان خود را از دست مي دهند كه با اجباري شدن استفاده از كلاه ايمني ميزان تلفات در اين حوزه به 22 درصد از كل تلفات كاهش يافته است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سردار اسماعيل احمدي مقدم كه در اولين همايش حمل و نقل عمومي در ساختمان وزارت كشور سخن مي گفت، افزود: تصادفات و خسارت هاي ناشي از آن در ايران سالانه جان 27 هزار و 700 نفر را مي گيرد و 24 هزار تصادف درون شهري در سال هزينه هاي بسياري را بر كشور تحميل مي كند.
سردار احمدي مقدم ميزان جابه جايي با وسايل همگاني در ايران را 40 درصد و ميزان تلفات اين بخش را 10 درصد كل كشور عنوان كرد و گفت: با برآوردهاي انجام شده در يك دهه آينده 20 ميليون خودرو و همين تعداد موتورسيكلت خواهيم داشت كه اگر همه تهران را به اتوبان و پاركينگ تبديل كنيم باز مشكل حل نخواهد شد.وي با بيان اين كه تهران نيازمند طرح هاي محدود كننده استفاده از خودروي شخصي است تصريح كرد: با اجراي طرح هايي مانند طرح ممنوعيت استفاده از خودروي تك سرنشين در محدوده زوج و فرد بايد استفاده از خودروي شخصي با توجه به ترافيك تهران محدود شود.

اعزام مشمولان طرح تقويت بنيه علمي دانش آموزان يك سال تمديد شد
گروه اجتماعي- تاريخ اعزام تعداد 5000 نفر از مشمولان ديپلم و پيش دانشگاهي مناطق محروم كشور در قالب طرح تقويت بنيه علمي دانش آموزان مناطق محروم كشور توسط سازمان وظيفه عمومي ناجا به مدت يكسال تمديد مي شود.
سردار كارگر، رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا در اين خصوص گفت: با توجه به ثبت اطلاعات مشمولان مذكور در سامانه جامع مكانيزه وظيفه عمومي نسبت به تمديد اوراق اعزام مشمولان فوق اقدام و اوراق اعزام تمديد شده به درب منزل مشمولان از طريق پست ارسال خواهد شد.سردار كارگر در خصوص مشمولان مذكور اظهار داشت: مشمولان فوق مي توانند در صورت وجود ابهام و يا هر مشكلي در خصوص تمديد اوراق اعزام خود، در تهران به مركز فن آوري اطلاعات و ارتباطات سازمان وظيفه عمومي و در شهرستانها به معاونت وظيفه عمومي مراكز استان محل سكونت خود مراجعه كنند.

دولت در متمم بودجه۸۵ هيچ اعتباري به بخش بهداشت و درمان اختصاص نداد
مهر: متاسفانه در لايحه متمم بودجه دولت، حتي كلمه بهداشت و درمان آورده نشده بود اما اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس براي حل مشكلات وزارت بهداشت، راه هاي ديگري را در نظر گرفت كه بر اساس آن برداشت حدود يك ميليارد دلار براي وزارت بهداشت از صندوق ذخيره ارزي به صورت طرح يك فوريتي تصويب شد.
نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي ، با اعتراض به عدم اولويت بخش بهداشت و درمان هنگام بودجه بندي سالانه براي كشور، گفت: دولت هر سال در زمان بودجه بندي 4محور را به عنوان اولويت مطرح مي كند اما طي 27سال اخير با وجود فعاليت دولت هاي سازندگي، اصلاحات و عدالت، هيچ گاه بهداشت و درمان به عنوان يكي از اين محورها در نظر گرفته نشده است.

آغازدوره هاي آموزشي آمادگي شغلي ويژه دانشجويان
گروه اجتماعي - از سوي نمايندگي سازمان ملي جوانان استان يزد دوره هاي آموزشي آمادگي شغلي ويژه دانشجويان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان دوره هاي آموزشي آمادگي شغلي ويژه دانشجويان به همت نمايندگي سازمان ملي جوانان استان يزد و سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان و با حضور 100نفر از دانشجويان برگزار شد.در اين دوره ها دانشجويان با استفاده بهينه از دوران تحصيلي ، برنامه ريزي شغلي و مهارت هاي عمومي شغلي آشنا شدند .رييس جهاد دانشگاهي واحد يزد با تاكيد بر كسب مهارت هاي مورد نياز براي اشتغال مناسب اظهار داشت: دوره هاي آمادگي شغلي ويژه دانشجويان اولين حركت عملي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان پس از تاسيس شعبه اين سازمان در استان يزد است .وي با اشاره به هدف گذاري براي تبديل فرهنگ كارمندي به كارآفريني در كشور تصريح كرد : برگزاري دوره هاي آموزشي آمادگي شغلي نقش مؤثري در توسعه فرهنگ كارآفريني در سطح خرد و كلان در بين دانشجويان خواهد داشت .

كوتاه
با حضور 160تن از ائمه جمعه و اساتيد حوزه و دانشگاه برگزار مي شود
نشست علمي - كاربردي آشنايي با روش هاي ترويج مهارت هاي زندگي

گروه اجتماعي - اولين نشست علمي - كاربردي آشنايي با روش هاي ترويج مهارت هاي زندگي ويژه 160تن از ائمه جمعه، با حضور اساتيد حوزه و دانشگاه امروز و فردا در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاي قم برگزار مي شود.
حجت الاسلام محسن بهاء -معاون فرهنگي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه- ضمن اعلام اين مطلب گفت: در طول اين نشست دوروزه، آخرين شيوه هاي علمي  و كاربردي ترويج مهارت هاي زندگي بر اساس تعاليم و آموزه هاي ديني، علمي  و اخلاقي توسط اساتيد برجسته حوزه و دانشگاه مورد تحليل و بررسي قرار خواهد گرفت.
وي محورهاي اصلي اين همايش را مهارت هاي افزايش نشاط و شادي در اجتماع، مهارت هاي تقويت باورهاي ديني، مهارت ها و روش هاي تحقيق موضوعي از قرآن براي جوانان، نوجوانان و كودكان، مهارت هاي خودآرام سازي و كسب رضايت، مهارت هاي مديريت زمان، مهارت هاي درك زيبايي هاي زندگي در سايه عمل به احكام الهي، مهارت هاي كار با جوانان و مهارت هاي ايجاد همدلي، همكاري و آرامش در شهر و روستا دانست و افزود:  برپايي كارگاه هاي عملي آشنايي با روش هاي ترويج مهارت هاي زندگي، از جمله اقداماتي است كه براي آموزش ائمه جمعه سراسر كشور طي چند دوره در نظر گرفته شده است.
تمام زنان سرپرست خانوار پشت نوبت
تحت پوشش بهزيستي قرار مي گيرند

گروه اجتماعي - رئيس سازمان بهزيستي گفت: تمام زنان سرپرست خانوار پشت نوبت تحت پوشش بهزيستي قرار مي گيرند.
به گزارش روابط عمومي سازمان بهزيستي ابوالحسن فقيه در حاشيه جشنواره سازمان هاي مردم نهاد كه در محل اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد، افزود: طرح جامع كنترل آسيب هاي اجتماعي نيز تدوين و در اختيار وزارت رفاه قرار گرفته است.
فقيه، درباره بودجه سازمان بهزيستي گفت: پيشنهاد افزايش حداقل دو برابري بودجه سازمان بهزيستي براي سال آينده داده شده است كه از اين طريق تمامي پشت نوبتي ها و در مرحله اول 56 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزيستي قرار مي گيرند و در مراحل بعدي معلولان و ساير اقشار نيازمند از حمايت هاي سازمان بهزيستي برخوردار مي شوند.
فقيه همچنين در آيين گشايش "جشنواره سازمان هاي مردم نهاد و تشكلهاي مردمي"،گفت:در حال حاضر، به غير از معضل اعتياد، در زمينه بروز و ظهور آسيبهاي اجتماعي با بحران قابل توجه ديگري روبرو نيستيم. وي افزود : اگر در بحث اعتياد، پيشگيري و آموزش صحيح در كشور انجام نشود، اين احتمال وجود دارد كه در آينده نزديك شاهد گسترش ساير آسيبهاي اجتماعي باشيم.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس:
وزارت رفاه تكليف 6 ميليون نفر پشت نوبتي سازمان هاي حمايتي را روشن كند

فارس:عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: وزارت رفاه سريع تر بايد تكليف 6 ميليون نفر پشت نوبتي سازمانهاي حمايتي را روشن كند.
موسي الرضا ثروتي افزود: از بعد از انقلاب حدود 12 ميليون نفر زير خط فقر در كشور وجود دارد كه حدود 6 ميليون نفر آنها تحت پوشش نهادهاي حمايتي چون كميته امداد و سازمان بهزيستي هستند. وي ادامه داد: 6 ميليون نفر باقي مانده نيز متاسفانه به دلايل مختلفي چون كمبود اعتبار در پشت نوبت سازمانهاي حمايتي مانده اند كه وزارت رفاه بايد سريع تر به وضع آنها رسيدگي كند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس اظهار داشت: اگرچه رقمي كه افراد تحت پوشش سازمانهاي حمايتي به عنوان مستمري دريافت مي كنند رقم كمي است اما 6 ميليون نفري كه پشت نوبت سازمانهاي حمايتي هستند از همين كمك حداقلي هم برخوردار نيستند. ثروتي گفت: وزارت رفاه هرچه سريع تر بايد تكليف 5/1 ميليون نفر معلولي هم را كه تحت پوشش هيچ سازماني نيستند، مشخص كند.

بامردم
براي حل مشكل مسكن
بهترين راه براي خروج از بحران مسكن، خارج ساختن زمين در تهران از حوزه كالاهاي سرمايه اي و كاهش شديد قيمت آن و ساخت انبوه خانه هاي ارزان قيمت براي مردم كم درآمد است.
م. دهشيري- اصفهان
حق مسكن كاركنان آتش نشاني
در كنار توجه به وضعيت كاركنان، اميدواريم حق مسكن و صدور حكم رسمي براي كاركنان سازمان آتش نشاني نيز مورد عنايت قرار بگيرد.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
پيشنهاد براي ساخت ميدان تره بار
قطعه زمين بزرگي در بلوار ستاري نبش خيابان پيامبر واقع شده است كه براي ساخت يك ميدان ميوه و تره بار مناسبترين محل ممكن مي باشد لذا از مسئولان ذي ربط تقاضا مي شود ضمن بررسي با توجه به نياز مردم آن منطقه به ايجاد چنين مركزي اقدام كنند.
محمد خيزان- تهران
پي گيري مسأله دوپينگ
دوپينگ بعضي از ورزشكاران يك مسأله جدي است كه بايد در داخل كشور با مساعي مسئولان پي گيري شود و مورد رسيدگي قرار بگيرد تا در سطح بين المللي مواجه با مسايل پيش بيني نشده و گاهي غيرقابل جبران نشويم.
سليم صادقي- رشت
تقاضاي زن كهنسال و بيمار
يك زن 80 ساله ام كه از يك سال پيش مبتلا به هپاتيت B و C شده ام. تاكنون از كمك ها و مساعدت كميته امداد امام خميني ره برخوردار بوده ام، اما از زماني كه به من ابلاغ شده كه كمك هاي كميته امداد قطع مي شود، نگران شده ام، چون بدون اين قبيل حمايت ها قادر به ادامه زندگي نخواهم بود.
نام محفوظ
با مردم: نام و نشان پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
مطالبات معوقه
پرداخت 12 درصد براساس حكم ديوان عدالت، بيمه عمر، وام ضروري و صدور كارت منزلت از جمله مطالبات بازنشستگان بوده است كه هنوز تحقق نيافته است.
محمد كشاورزي آزاد- تهران
ساخت و ساز در يك پارك
بخش اعظم پارك پاس در شهرك چشمه با قطع وسيع درختان در معرض ساخت و ساز قرار گرفته است. از شهرداري منطقه خواستار اجراي مقررات مربوط به حفاظت از پارك ها مي باشيم.
علي. ب- تهران

پاسخ مسئولان
مشكل برطرف شد
در پاسخ به مطلب مندرج در ستون با مردم روزنامه همشهري مورخ 14/8/85 تحت عنوان روشنايي غيرضروري به اطلاع مي رساند: به آگاهي اهالي محترم بلوار ميرداماد مي رساند كه با تعويض لوازم معيوب نسبت به رفع اتصالي اقدام و مشكل مرتفع گرديد.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال شرق تهران
حقوق و مزايا پرداخت شده است
احتراماً در پاسخ به مطلبي كه در ستون با مردم مورخه 20/9/85 با مضمون عدم پرداخت 5/2 ماهه حقوق پرسنل كنتورخوان شركت گاز به چاپ رسيده است، به استحضار مي رساند اين شركت به عنوان پيمانكار كنتورخواني مناطق هشت  گانه تهران بزرگ (بجز مناطق 1 و 9) حقوق و مزاياي كليه نيروهاي كنتورخوان را تا آخر آبان ماه به صورت تمام و كمال پرداخت نموده است.
شركت رهاورد پيمان گستر شيراز

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |