سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۲ - Dec 19, 2006
آغاز مذاكرات شش جانبه  هسته اي كره شمالي در پكن
006813.jpg
گروه بين الملل - مذاكرات شش جانبه به منظور توقف برنامه هاي هسته اي كره شمالي پس از يك سال تعليق از ديروز در پكن  از سر گرفته شد.
ديروز وو دائي، نماينده ارشد چين در مذاكرات شش جانبه رسما آغاز گفت وگوها را در پكن اعلام كرد و از ساير نماينده هاي كشورهاي عضو مذاكرات خواست تا موضوع اجراي توافقات حاصله در سپتامبر 2005 را كه به موجب آن پيونگ يانگ به توقف برنامه هاي هسته اي خود در ازاي دريافت يك سري ضمانت هاي امنيتي متعهد شد مورد بحث و بررسي قرار دهند.
در همين حال، چان يونگ وو، مذاكره كننده ارشد كره جنوبي در اين گفت وگوها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما پس از شنيدن اظهارات نمايندگان كشورهاي عضو به خصوص نماينده كره جنوبي مي توانيم بگوييم كه مسير انجام گفت وگوها چگونه خواهد بود.
كره شمالي چند هفته پس از آزمايش هسته اي خود در تاريخ 9 اكتبر با بازگشت به مذاكرات شش جانبه موافقت و اعلام كرد كه موضوع لغو تحريم هاي اقتصادي آمريكا عليه بانك ماكائو را مورد بحث قرار خواهد داد. دولت پيونگ يانگ در اين بانك صاحب حساب هاي بسياري است.
خبرگزاري يونهاپ كره جنوبي اعلام كرد كه موضوع تحريم در نشست هاي جداگانه مقام هاي كره شمالي و آمريكا مورد بررسي قرار خواهد گرفت، اما گفت وگوها در اين زمينه به دليل تاخير نمايندگان كره شمالي براي حضور در پاي ميز مذاكرات به روز سه شنبه موكول شده است، اين در حاليست كه مذاكرات از اوت 2003 تا كنون به خاطر تاخير يا اختلافات طرفين ناكام مانده است.  
آمريكا در تلاش است تا حمايت كشورهاي چين،  ژاپن، روسيه و كره جنوبي را عليه برنامه هاي هسته اي پيونگ يانگ جلب كند. در اين ميان، پكن كه ميزبان مذاكرات شش جانبه است از قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص تحريم پيونگ يانگ به دليل آزمايش هسته اي اين كشور حمايت كرده است.
كريستوفر هيل، معاون وزير امور خارجه آمريكا و نماينده ارشد اين كشور در مذاكرات شش جانبه اظهار داشت كه درحال حاضر اجراي توافقنامه سپتامبر 2005 مهم ترين اقدامي است كه بايد محقق شود.
هيل پس از ورود به پكن بيان كرد: اميدوارم كه كره شمالي همچون ساير كشورها درك كند كه ما در حال رسيدن به شكاف در مذاكرات هستيم.
كيم كائه گوان، مذاكره كننده ارشد كره شمالي نيز گفت كه برداشتن گام نخست برعهده آمريكايي هاست. وي پس از ورود به پكن لغو تحريم هاي مالي آمريكا را به عنوان
پيش شرطي جهت پيشبرد مذاكرات شش جانبه خواستار شد.
هيل در اين ميان تصريح كرد كه تحريم هاي آمريكا مادامي كه برنامه هاي هسته اي كره شمالي دنبال مي شود و اين كشور در جهت توقف برنامه هاي خود گام بر نمي دارد، لغو نخواهد شد.
كريستوفر هيل تصريح كرد: اكثر كشورهاي جهان به آن ها ( مقامات كره شمالي) گفته اند كه ما كره شمالي را به عنوان يك كشور هسته اي نخواهيم پذيرفت . اگر آن ها خواستار آينده اي در كنار ما هستند چنانچه مي خواهند با ما همكاري كرده و عضوي از جامعه بين المللي باشند بايد از پرداختن به اقدامات هسته اي منصرف شوند.
از سوي ديگر كالين پاول، وزير خارجه سابق آمريكا در برنامه Face the atio در شبكه CBC اظهار داشت كه هنوز شرايط لازم را جهت برون رفت از بن بست بر سر مذاكرات هسته اي كره شمالي مشاهده نمي كند. وي در عين حال گفت كه در نهايت يك راه حل سياسي قابل دسترسي است. مذاكرات دو جانبه و چند جانبه كشورهاي شركت كننده در گفت وگوهاي شش جانبه هسته اي كره شمالي نيز بعدازظهر ديروز آغاز شد.
كريستوفر هيل، معاون كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا در بدو ورود به پكن گفت: جمهوري دموكراتيك خلق كره بايد موضوع عاري سازي هسته اي را جدي بگيرد. چنانچه پيونگ يانگ اين موضوع را جدي نگيرد، عاري سازي هسته اي صورت نخواهد گرفت.
اما كيم كائه گوان در پاسخ اظهار داشت كه واشنگتن در قبال پيونگ يانگ موضعي خصمانه دارد.

آتش بس ميان فتح و حماس
گروه بين الملل - پس از دو روز زدوخورد و نبرد خياباني ميان هواداران جنبش حماس و فتح دو طرف با برقراري آتش بس موافقت كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ابراهيم ابونجا رئيس كميته عالي پيگيري گروه هاي مسلح فلسطيني اعلام كرد: همه گروه هاي مسلح فلسطيني از جمله جنبش مقاومت اسلامي (حماس) و جنبش فتح با آتش بس و پايان خشونت موافقت كردند.
از سوي ديگر، اسماعيل رضوان سخنگوي حماس با تاييد اين خبر افزود: گروه هاي فلسطيني براي برقراري آتش بس و پايان دادن به تظاهرات مسلحانه و بازگشت نيروهاي گارد رياست تشكيلات خودگردان به مراكز استقرار خود توافق كرده اند. وي افزود: براساس اين توافق مردان مسلح نبايد در خيابانها تردد كنند.
اين در حالي است كه توفيق ابو خوصه سخنگوي فتح گفت: اين جنبش در اعتراض به كشته شدن سرهنگ عدنان رحمي به دست نيروهاي حماس و شليك گلوله هاي خمپاره به مقر رياست تشكيلات خودگردان كه بعد از توقف درگيري ها صورت گرفت، در كنفرانس خبري پيش بيني شده با اين جنبش براي اعلام آتش بس خودداري خواهد كرد.
ابوخوصه با اشاره به توافق فتح و حماس براي برقراري آتش بس گفت، اين توافقنامه با نظارت گروههاي فلسطيني و كميته پيگيري بر آتش بس صورت گرفت و بر اساس آن افراد مسلح نبايد در خيابان ها تردد نمايند و بايد به حملات تبليغاتي خود عليه يكديگر پايان دهند. به گفته وي، كميته تحقيق مستقل در خصوص حوادثي كه پنج شنبه شب در گذرگاه رفح تا به امروز(روز گذشته) روي داد تشكيل
مي شود تا در اين باره تحقيقات لازم را به عمل آورد و نتايج تحقيق را اعلام و عاملان اين حوادث نيز به دادگاه و عدالت سپرده شوند.
وي افزود: توافق شد دفتر مشترك هماهنگي بين فتح و حماس نيز فعال شود.
خبرنگار خبرگزاري فرانسه گزارش داد، با وجود اعلام آتش بس، درگيري مسلحانه ميان اعضاي جنبش فتح و حماس در نوار غزه ادامه يافت و در جريان اين تيراندازيها سه فلسطيني از جمله يك زن و همسر او و نيز يك عابر پياده زخمي شدند.

ژاپن بار ديگر خواستار
ورود به شوراي امنيت شد
ايسنا : نخست وزير ژاپن در پنجاهمين سالگرد عضويت ژاپن در سازمان ملل، خواستار عضويت دايم اين كشور در شوراي امنيت شد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، شينزو آبه، نخست وزير ژاپن در مراسمي به مناسبت سالگرد عضويت ژاپن در سال 1956 در سازمان ملل گفت: جامعه ي جهاني بايد به كشورها با توجه به خواسته و توانايي آنها امكان دهد تا از تداوم صلح و امنيت در جهان محافظت كنند.
وي افزود: شوراي امنيت بايد اصلاح شود تا واقعيت هاي قرن 21 را انعكاس دهد. ژاپن به سهم خود تصميم دارد اين وظيفه را با به دست آوردن كرسي دايم در شوراي امنيت انجام دهد.

نگراني سياستمداران آمريكايي از وخامت اوضاع عراق
گروه بين الملل- وخامت اوضاع در عراق سياستمداران آمريكايي را نيز نگران كرده است. در همين رابطه، كالين پاول وزير خارجه پيشين آمريكا و نيوت گينگيريج رئيس پيشين مجلس نمايندگان آمريكا از حزب جمهوري خواه و همچنين هري ريد رهبر آينده اكثريت سنا در مصاحبه هايي اعلام كردند كه جنگ عراق بايد از راههاي سياسي به پايان برسد. كالين پاول در مصاحبه با بي بي سي گفت كه آمريكا جنگ در عراق را خواهد باخت و افزايش نيروها در عراق تغييري در اين روند ندارد.
وي در اين مصاحبه، گزارش بيكر- هاميلتون در مورد راهكارهاي عملي براي خروج از عراق را واقع گرايانه خواند و گفت كه اوضاع در عراق وخيم و در حال بدتر شدن است. پاول با اشاره به ديدگاه رابرت گيتس وزير دفاع تازه آمريكا گفت كه آمريكا در مسير بردن جنگ در عراق نيست.
وي پا را از اين فراتر نهاد و گفت اگر گيتس مي گويد كه اوضاع وخيم است و ما در حال برد نيستيم پس بايد اعتراف كرد ما در حال باخت هستيم و حال وقت آن فرا رسيده است كه سياستهاي تازه اي را به كار گيريم. به نظر پاول، فرستادن نيروهاي بيشتر به عراق نيز فايده اي ندارد و اين نيروهاي عراقي هستند كه بايد امنيت را در عراق ايجاد كنند. وي در رابطه با اوضاع داخلي آمريكا گفت كه آمريكا نه تنها امن تر نشده بلكه امنيت آمريكا كاهش پيدا كرده و حتي قادر نيست نفوذش را در ساير نقاط دنيا حفظ كند.
نيوت گينگيريج رئيس پيشين مجلس نمايندگان آمريكا نيز در مصاحبه با شبكه خبري ان بي سي گفت كه راهبردي براي پيروزي در عراق وجود ندارد و راهبرد آمريكا در عراق در سه سال اخير نادرست بوده است.
گينگيريج كه خود از مدافعان حمله به عراق بود اوضاع عراق را به خودرويي تشبيه كرد كه روشن نمي شود و اكنون تفاوتي وجود ندارد كه به كدام جهت بايد برود. وي در رابطه با سياستهاي جرج بوش گفت كه رئيس جمهوري بايد تصميم مشكلي بگيرد و چون اين رئيس جمهور بسيار مغرور و لجوج است، بايد قبول كند كه سياست او تاكنون موفق نبوده است. وي گفت كه اگر اكنون اتفاقي بيفتد ما حتي به اندازه كافي نيرو براي تخليه سفارتخانه هاي اشغال شده در دنيا را نيز نخواهيم داشت. وي گفت از همه بدتر اين كه آمريكا در منطقه به عنوان كشوري ضعيف مطرح است.
هنري ريد  رهبر آينده اكثريت سنا نيز در مصاحبه با همين شبكه خبري ضمن انتقاد از سياست جورج بوش گفت كه اين جنگ را نمي توان از راههاي نظامي پيش برد. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا او موافق افزايش نيروهاي آمريكايي در عراق است گفت كه اگر افزايش نيروها فقط براي دو يا سه ماه باشد و طرح مشخصي براي موفقيت نيز در كنار آن باشد از آن حمايت مي كند. وي گفت تا زماني كه نيروهاي آمريكايي در عراق باشند، نيروهاي امنيتي عراق كار خود را انجام نخواهند داد. وي در مورد اوضاع داخلي در عراق گفت كه پس از حمله نظامي به عراق توليد برق كاهش يافته، توليد نفت به پايين ترين حد رسيده و به نظر مي رسد آنچه تاكنون انجام شده بيهوده بوده است.

مسلمانان اروپا با تبعيض شديد مواجهند
گروه بين الملل - اتحاديه اروپا در گزارشي اعلام كرد كه مسلمانان اروپا با تبعيض شديد در مسايلي چون آموزش، مسكن و اشتغال مواجه هستند كه مي تواند آنها را از جمعيت اصلي اين قاره جدا كند اما خودشان بايد اقدامات بيشتري را براي نزديكي به جامعه انجام دهند.
به گزارش رويترز، اين مطالعه كه توسط مركز نظارت اروپا بر نژادپرستي و بيگانه ستيزي انجام شده است، اولين موردي است كه به بررسي مسئله مسلمانان در سراسر اتحاديه اروپا پرداخته و مسئله افزايش سخت گيري ها عليه مسلمانان اين قاره به بهانه حملات تروريستي و مهاجرت بيشتر از جهان اسلام را مورد بررسي قرار داده است. در اروپا اكنون 15 ميليون مسلمان زندگي مي كنند كه دومين گروه مذهبي بزرگ در اين اتحاديه محسوب مي شود.
در همين رابطه، رهبر اقليت مسلمانان انگليس اقدامات دولت بلردر مقابل مسلمانان را به اقدامات نازي ها تشبيه كرد. محمد عبدالباري، يكي از رهبران برجسته اقليت مسلمانان انگليس كه رياست شوراي اسلامي انگليس را نيز برعهده دارد، ضمن انتقاد از برخوردهاي نامناسب دولت توني بلر، نخست وزير انگليس با مسلمانان اظهار داشت: دولت انگليس حمله خصمانه و زشت را عليه گروه هاي اسلامي در اين كشور آغاز كرده است.

كوتاه از جهان سياست
كنفرانس آشتي ملي عراق
خواهان بازگشت نظاميان بعثي شد
رويترز: كنفرانس آشتي ملي عراق پس از دو روز كاري با صدور توصيه هايي به دولت عراق به كار خود پايان داد. به گزارش خبرگزاري  فرانسه،حيدر عبادي رئيس اين كنفرانس گفت كه شركت كنندگان در خصوص بازنگري در قانون اساسي عراق به توافق رسيدند.از جمله نكات مهم اين كنفرانس موافقت شركت كنندگان با قانون فدراليسم در اين كشور ونيز بازگشت بعثي ها به ارتش و پرداخت مستمري به نظاميان سابقي است كه به ارتش باز نخواهند گشت.به گفته عبادي شركت كنندگان همچنين پيشنهاد كردند كه ماده هايي از قانون اساسي كه اجازه تغييرات در اين قانون تا هشت سال يا پس از دو دوره انتخابات مجلس را نمي دهد تغيير كند.در بيانيه پاياني اين كنفرانس همچنين آمده است كه كميته حاكميت و نيرو هاي شبه نظامي اين كنفرانس توصيه كرد همزمان با بازسازي و تجهيز نيرو هاي عراقي و واگذاري امور امنيتي به آنها،جدول زمان بندي مشخصي براي خروج نيرو هاي خارجي از عراق تدوين شود.

ديدار بلر از فلسطين و تل آويو
رويترز: توني بلر نخست وزير انگلستان كه به منطقه خاورميانه سفر كرده است، در فلسطين و سرزمين هاي اشغالي با محمود عباس و ايهود المرت ديدار و گفت و گو كرد.بلر پس از ديدار با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در رام الله اعلام كرده كه كشورش هرگز با حماس گفت و گو نمي كند. وي كه در گفت و گوي خبري مشترك با محمود عباس سخن مي گفت، افزود: بدون پذيرش توافق هاي پيشين از سوي حماس نمي توان با آنها به گفت و گو نشست. بلر همچنين از قصد خود براي اتخاذ ابتكاري به منظور حمايت از فلسطيني ها خبر داد و گفت آن را تا هفته ديگر اعلام مي كند. بلر در اين مصاحبه بار ديگر به حمايت از محمود عباس پرداخت و او را رهبري ميانه رو و اهل تساهل ناميد.در اين مصاحبه مطبوعاتي، محمود عباس نيز از قصد و علاقه خود براي ديدار با ايهود المرت خبر داد. وي همچنين از بلر خواست جهت رفع محاصره اقتصادي فلسطين تلاش كند. بلر كه پيش از اين ملاقات در فلسطين اشغالي به سر مي برد، در ديدار با مقامات تل  آويو درخصوص مسائل اخير فلسطين، لبنان و فعاليت هاي هسته اي ايران مذاكره كرد.

هشدار وزيرخارجه بخش يوناني نشين قبرس به تركيه
واحد مركزي خبر: وزير امور خارجه بخش يوناني نشين قبرس هشدار داد، تا زماني كه تركيه به وتوي عضويت جمهوري قبرس در سازمان هاي بين المللي ادامه دهد، نيكوزيا نيز با مذاكرات اتحاديه اروپا و تركيه در سرفصل هاي سي  و پنج گانه مذاكرات عضويت تركيه در اين اتحاديه موافقت نخواهد كرد.به گزارش شبكه خبري ان تي وي تركيه، يورگوس ليليكاس در مصاحبه با روزنامه الف تروس تيپوس چاپ يونان با بيان اين مطلب بر ضرورت موافقت تركيه با استفاده بخش يوناني نشين قبرس از بنادر و فرودگاههاي اين كشور تاكيد كرد. ليليكاس همچنين درباره تصميمات اخير اتحاديه اروپا براي تعليق محدود مذاكرات عضويت تركيه در اين اتحاديه گفت، تصميمات اخير اتحاديه اروپا بسياري از خواسته هاي نيكوزيا را تأمين كرده است.

فرانسه 20 درصد از نظاميان خود را از افغانستان
خارج مي كند
واحد مركزي خبر: وزير دفاع فرانسه از خروج 20 درصد نيروهاي نظامي اين كشور از افغانستان در  آينده نزديك خبر داد. ميشل اليوت مري در كابل گفت: فرانسه 200 نفر از سربازان ويژه خود را در هفته هاي آينده از افغانستان خارج مي كند.
اين نيروها در شهر جلال آباد مركزي استان ننگرهار مستقرند و در۴ سال اخير 7 نفر از آنان كشته و 12 نفر ديگر زخمي شده اند.
هم اكنون فرانسه 970 نظامي در چارچوب نيروهاي ناتو در افغانستان دارد و فرماندهي مركز امنيتي استان كابل هم به اين كشور واگذار شده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |