سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۲ - Dec 19, 2006
كارشناسان در گفتگو با همشهري ارزيابي كردند:
تعادل و تعامل ؛ چشم انداز مديريت شهري
تهران در شوراي سوم
عكس: مهدي بيات
006834.jpg
گروه شهري- گروهي از كارشناسان در گفتگو با همشهري، حضور اعضائي از طيف هاي متفاوت سياسي در سومين دوره شوراي شهر تهران را فرصتي مناسب براي بهره مندي پايتخت از تعامل ديدگاه هاي كارشناسي و امكاني براي تعادل در برنامه هاي اجرايي مديريت شهري ارزيابي كردند.
در حالي كه منتخبين دوره اول شورا جملگي از طيف موسوم به اصلاح طلب بوده و برگزيدگان دوره دوم همگي از طيف اصولگرايان بوده اند، نتايج اعلام شده از انتخابات جمعه گذشته حكايت از آن دارد كه در سومين دوره شورا از طيف هاي مذكور شخصيت هاي سياسي و اجرايي در شوراي شهر تهران حضور داشته و فرصت  پايش مديريت شهري و ابراز ديدگاه هاي خود را خواهند داشت.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي نتايج انتخابات 24 آذر در تهران را نشانه تنوع آراء جامعه مي داند و اشاره مي كند كه در كلانشهري همچون تهران در دوره بعدي شورا قطعا شاهد تضارب قابل توجه ديدگاه هاي كارشناسي و پيامدهاي گوناگون آن خواهيم بود.وي البته نگران است كه اين موضوع چالش هايي را نيز ايجاد كند كه در اين ميان نقش عناصر مجرب شورا، از هر دو جريان سياسي، تعيين كننده خواهد بود.
دكتر مصطفي بهزاد فر، عضو هيأت علمي دانشكده معماري دانشگاه علم و صنعت نيز با اشاره به وظايف تعريف شده شوراها در قانون گفت: نگاه واقع بينانه به قدرت شوراها و اختياراتشان مي تواند موجب رويكرد منطقي از سوي اعضاي منتخب شورا باشد، به ويژه اينكه براساس آخرين اخبار، افرادي كه داراي رأي بالايي هستند، افراد شناخته شده و داراي تجارب گسترده اند و به نظر مي رسد كه رويكرد منطقي داشته باشند.
حضور علمي احزاب
از سويي دكتر يزداني كارشناس برنامه ريزي شهري و توسعه پايدار نيز با اشاره به تأثير كليات تصميم گيري شوراها در ماهيت شهر، حضور افراد از طيف هاي مختلف را حائز اهميت دانست.
اين استاد دانشگاه ضمن اشاره به انتخابات، لزوم دخالت طيف هاي سياسي را يادآور شد و اظهار داشت: معمولاً در انتخابات هاي سراسر جهان طيف هاي مختلف سياسي همواره حضور دارند. اما برآيند اين انتخابات، حضور علمي احزاب در سطوح مختلف اجتماعي است. از آنجا كه مديريت شهري نيز پديده اي علمي است و به اداره شهر، توجه دارد، رويكردهاي سياسي افراد انتخاب شده، نمي تواند چندان داراي اهميت باشد.
يزداني ناكارآمدي الگوهاي سياسي در اداره يك شهر را به عنوان يك امر واقع مطرح كرد و افزود: به هر حال تهران ظرفيتي مشخص دارد. اگر به اين شهر توجه غيرعلمي شود، تمام نظام مديريتي آن تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. اگرچه، تجربه شوراي اول نيز فراروي منتخبان شوراي سوم است و افرادي كه هم اكنون در صدر شمارش آراء مطرح هستند. افرادي داراي تجربه بالا و با سوابق مرتبط و نزديك به مديريت كلان شهري اند.دكتر محمدعلي عبدلي عضو هيأت علمي دانشگاه تهران مي گويد تركيب شوراي جديد مي تواند يك فرصت خوب براي شهر باشد، چراكه وجود نمايندگان آراي فكري و سياسي مختلف منجر به چندصدايي شدن شورا شده، مسائل به گونه اي همه جانبه مورد بحث و بررسي قرار گيرد. نتيجه اين تضارب آراء پربارتر شدن تصميمات شوراي جديد خواهد بود. بديهي است اين تركيب چندگانه تنها در صورتي مفيد است كه هر گروه بر خواسته هاي خود پافشاري نكند و روحيه تعامل و مشاركت در شورا حاكم باشد. اگر هر گروه تنها مصالح خود را ببيند و به جاي حل مشكل مردم به جدل با گروه هاي ديگر بپردازد هيچ مشكلي حل نخواهد شد.
جايگاه تخصص و برنامه ها
از سوي ديگر دكتر كمال شعار، كارشناس ترافيك و حمل و نقل مي گويد در مورد شوراي شهر پايتخت پيش از تركيب اعضاء، تخصص و برنامه هاي آنها اهميت دارد. كمال شعار در ادامه گفت وگو با همشهري تأكيد كرد كه نكته مهمي كه در مورد شوراي اسلامي شهر مي توان گفت اين است كه اختيارات اين شورا تنها در حد انتخاب شهردار و نظارت بر فعاليت هاي شهرداري است و اگر بخواهد در مورد موضوع شهري ساده اي مثل افزايش تعرفه خدمات حمل و نقل عمومي تصميم گيري كند، بايد اين تصميم توسط وزارت كشور تأييد شود، در حالي  كه در بسياري از شوراها مديريت شهري مانند يك حكومت محلي در مورد مسائل مختلف مثل نظم و امنيت، آموزش و پرورش، بهداشت و... تصميم گيري مي كند.مهندس محسن خراساني زاده كارشناس شهرسازي و معماري نيز معتقد است كه اگر گرايش هاي مختلف سياسي در شوراي شهر به فكر منافع طيف متبوع خود باشند منافع شهروندان تهديد خواهد شد. با اين حال وي مي گويد: از سوي ديگر اين گرايش هاي مختلف ممكن است باعث ايجاد تعادل در شورا شده و باعث شود تا شورا به سمت كار تخصصي و پرهيز از حاشيه ها گرايش پيدا كند.
به  نظر اين كارشناس شهرسازي، حوزه شهري و مديريت آن حوزه اي كاملاً اجتماعي و تخصصي است و به طور مستقيم با زندگي شهروندان سروكار دارد؛ بنابراين اعضاي آن بيش از اين كه دغدغه هاي سياسي داشته باشند بايد دغدغه هاي اجتماعي- فرهنگي و گرايش تخصصي داشته باشند.
سياوش لطيفي معمار و شهرساز نيز با توجه به لزوم رويكرد اجتماعي در ميان افراد منتخب شورا گفت: رويكرد سياسي اعضاي انتخاب شده در شورا زيانبار است و افراد حاضر در شورا بايد داراي رويكرد اجتماعي و شهري باشند.
اين مهندس شهرساز با اشاره به حضور افراد متخصص و داراي تجربه در ميان سه طيف اصلي شركت كننده در انتخابات گفت: در ميان ليست سه گانه افراد متخصصي هم ديده مي شود كه اميدواريم اين افراد وارد شورا شوند؛ چراكه آنان مديريت شهري را بهتر مي شناسند. در واقع شوراها با شهر و مناسبات موجود در آن ارتباط دارند، از اين رو حضور افراد كارشناس مي تواند، تأثير به سزايي در آينده شهر تهران داشته باشد.
از سوي ديگر دكتر حسن فريد اعلم استاد دانشگاه صنعتي اميركبير نيز با اشاره به تجربه چندساله در كشور، تركيب منسجم و يكدست بودن مديريت را حتي با فرض پايين بودن تخصص افراد مناسب تر و باعث تداوم مديريت و جلوگيري از تنش مي داند.
وي مي گويد: ما دو نوع مديريت را در كشور تجربه كرده ايم: يك نوع مديريت يكدست با وجود افراد ولو كم اطلاع ولي هماهنگ با يكديگر و نوع ديگر مديريت ناهماهنگ و غيرمنسجم با وجود افراد متخصص، صاحب نظر و برخوردار از ديدگاه هاي مختلف.
به گفته وي در نوع اول به دليل يكدست بودن مديريت، بادوام تر و ميزان موفقيت آن در اداره امور بيشتر، ولي در نوع دوم، دوام مديريت و ميزان موفقيت آن كمتر بوده است. مصداق هر دو نوع مديريت را تا حدودي در ارتباط با شوراي شهر اول و دوم در تهران مي توان ديد.
در شوراي شهر اول، افراد با ديدگاه هاي متفاوت و هريك درصدد اعمال رأي و نظر خود بودند و از اين رو تا پايان راه دوام نياوردند ولي در شوراي دوم شايد افراد در ابتدا مسلط به امور شهر نبودند اما به علت همفكري و همدلي تا حدودي به صورت يك شوراي يكپارچه درآمدند.
فريد اعلم با اشاره به تركيب احتمالي منتخبان سومين دوره شوراي شهر تهران مي گويد: در حال حاضر نيز با انتخابي كه شده است چون اكثريت با هم هستند فكر مي كنم با قاليباف شهردار فعلي تهران خوب كار كنند، زيرا مديريتي كه افراد با هم منسجم باشند موفق تر خواهد بود.

روزي روزگاري
پاريس و كوالالامپور
دكتر ناصر كرمي
نام اول، ماهاتير محمد است. چون: سال 1975 كوالالامپور يك شهر مردابي بود كه در بروشورهاي جهانگردي توصيه مي شد هرگز به آن سفر نكنيد. شهر حتي از ابتدايي ترين نيازهاي شهري مثل آب و برق بهره چنداني نداشت، تعفن مرداب ها مشام را مي آزرد و ابتلا به مالاريا از سرماخوردگي هم در اين شهر معمول تر بود. اما در آن سال، ماهاتير محمد يك شب آمد توي تلويزيون و گفت نمي شود پايتخت هميشه اين طور باعث آبروريزي ما باشد. برنامه پنج ساله اي تدوين كرده ايم براي بهبود اين وضع و مي خواهيم تا سال 1980 كوالالامپور سيماي ديگري پيدا كند. برنامه پنج ساله اجرا شد و كوالالامپور حالا فخر آسياست.
نام بعدي آندره مالرو است. چون: در نيمه قرن بيستم پاريس اصلاً آن قدر كه حالا مشهور است قطب فرهنگي و عروس همه جهان نبود. موج تجدد داشت شهر را از هويت خالي مي كرد. امكانات و خدمات شهري بايسته چنان شهري نبود و آمريكايي هاي تازه به دوران رسيده داشتند سرزمين شان را تبديل مي كردند به قطب فرهنگي جهان؛ لقبي كه فرانسوي ها در آرزوي آن مي سوختند. آندره مالرو به  دعوت مارشال دوگل وزير فرهنگ شده بود و بيش از همه بر اين اصرار داشت كه پاريس بايد نماد فرهنگ و هويت فرانسوي ها باشد. پيرمرد نوشتن را گذاشته بود كنار و توي كوچه پس كوچه هاي پاريس يقه بناهايي را مي گرفت كه كاشي هايي متفاوت با نماي سنتي خانه هاي پاريس كار مي گذاشتند. او شهر را پر كرد از موزه و خانه شعر و خانه داستان و عمارت فرهنگي و پاتوق هاي ادبي و... و اين طور شد كه در نيمه دوم قرن بيستم پاريس به شهري تبديل شد كه بيشترين زايش آثار فرهنگي بزرگ جهان در آن صورت گرفته است. نام سوم؟ فعلاً وجود ندارد. روزگاري يكي از بزرگان گفته بود يك ايده بزرگ نيمي از موفقيت است. تجربه شهرهايي مثل كوالالامپور و پاريس در گذشته و مكزيكوسيتي، ريودوژانيرو، دوبي، بانكوك، لاپاز و قاهره در سال هاي اخير نشان داده است كه تغيير سيماي يك شهر، تبديل آن به مكاني مناسب براي زندگي انسان نه دشوار است و نه نيازمند زماني بسيار طولاني. گردون چرخيد و شوراي شهري ديگر براي تهران برگزيده شد. گروهي رفتند و گروهي آمدند. چهار سال گذشت و وعده هاي ناشده بسياري بر زمين ماند. چهار سال در پيش است و وعده هاي تازه بسياري به عرصه محك درافكنده خواهد شد. اما آيا در پس همه اين حرف ها و وعده ها، تهران ايده اي شورانگيز را نيز لمس و تجربه خواهد كرد؛ آن چنان كه كوالالامپور و پاريس تجربه كرده اند... و آن شدند كه حالا هستند؟

نگاه
006831.jpg
بهمن عبدي

تا پس فردا آغاز به كار مي كند
تاكسي ماهواره اي براي بانوان تهراني
گروه شهري- ظرف يكي دو روز آينده تاكسي بي سيم نسوان با 15 دستگاه پرايد سبز رنگ از ساعت۶ صبح تا ساعت 22 به خدمات دهي به بانوان تهراني خواهدپرداخت.
به همين مناسبت سيد جعفر تشكري هاشمي به همشهري گفت : از آن جا كه حدود 50 درصد جمعيت تهران را بانوان تشكيل مي دهند لذا توجه ويژه به حقوق اين قشر در ابعاد مختلف امري ضروري است.
معاون حمل و نقل و ترافيك همچنين تصريح كرد: روزانه 15 ميليون سفر در شهر تهران صورت مي گيرد كه بخش عمده اي از اين سفرها را بانوان انجام مي دهند. علاوه براين با درنظرگرفتن تماسهاي مكرر بانوان با سامانه 137 و 1888 مبني بر درخواست راه اندازي سرويسي ويژه ، ايمن و توام با آسايش براي زنان، مسئولين شهرداري را بر آن داشت كه به فكر ارائه يك الگوي مناسب درسرويس دهي به جامعه بانوان باشند.
وي با تاكيد بر اينكه بانوان راننده اي كه در تاكسي بي سيم نسوان فعاليت مي كنند بايد كاملا متبحر باشند گفت: رانندگاني كه براي تاكسي سرويسهاي خصوصي انتخاب مي شوند بايد دوره هاي آموزشي لازم را درمورد نحوه برخورد با مسافران و شهرشناسي به منظور شناخت دقيق مسيرهاي عبوري بگذرانند .
به گفته تشكري ،تاكسي هاي بي سيم نسوان نخستين سري تاكسي هاي مجهز به سيستمهاي ماهواره اي در شناسايي مسيرهستند. همچنين اين تاكسي ها مجهز به سيستم پيام گويا بوده وجهت مسيرهاي عبوري را هم براي سرنشين و هم راننده خودرو اعلام مي كند .
تشكري ادامه داد: اين تاكسي هاي سبز فسفري مجهز به تاكسيمترهاي ديجيتالي هستند بنابراين بانوان مي توانند در پايان سفر پرينتي از اطلاعات مربوط به مبدا و مقصد حركت و ميزان مسافت طي شده و نرخ كرايه تاكسي را درخواست نمايند.
وي در ادامه افزود: بانوان تهراني به زودي مي توانند با شماره هاي 20102020و۵۵۸۶۳۳۸۰ با تاكسي سرويس نسوان تماس گرفته و درخواست خودرو كنند ولي به محض حل مشكلات مخابراتي شماره 1821 جايگزين شماره هاي اعلام شده خواهد شد.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي از مناطق شهرداري، چهارشنبه بيست و نهم آذرماه در مناطق 2 و 21 با شهروندان ديدار خواهند داشت.
بر اين اساس ، منظر خير حبيب اللهي با حضور در منطقه 2 و حبيب كاشاني در منطقه 21 به بررسي مشكلات شهروندان اين مناطق خواهند پرداخت.
شهروندان مناطق ياد شده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري هاي اين مناطق مراجعه كنند.

شهروندان تخلفات ميادين تره بار را به 137 گزارش كنند
گروه شهري- شهروندان تهراني در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوي غرفه داران ميادين و بازارهاي روز ميوه و تره بار اعم از گران فروشي، كم فروشي، عدم رعايت نرخ مصوب و رفتار نادرست با مشتريان، موارد را در اسرع وقت به مدير ميدان و يا سازمان ميوه و تره بار گزارش داده و اطمينان داشته باشند كه سازمان ميادين در كوتاه ترين زمان ممكن موارد را بررسي و رسيدگي خواهد كرد.
به گزارش همشهري ، مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با اعلام آمادگي اين سازمان در برخورد با غرفه داران متخلف تصريح كرد: لازم است شهروندان تهراني در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوي غرفه داران حتماً موارد را با تلفن گوياي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران يا سامانه 137 درميان بگذارند تا در صورت تاييد موارد به نسبت نوع تخلف اقدام به توبيخ يا تعطيلي غرفه متخلفان شود.وي گفت، روزانه 500 هزار شهروند تهراني براي تامين مايحتاج خود به ميادين و بازارهاي روز ميوه و تره بار سطح شهر تهران مراجعه مي كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |