سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۲ - Dec 19, 2006
بر اساس يافته هاي جديد پژوهشگران
نوع  دوستي، ماليات فرهنگي است
006711.jpg
گروه علمي فرهنگي - نتايج مطالعه اي جديد نشان مي دهد صفات نوع دوستانه احتمالاً در اوائل دوره تكاملي انسان،  در نتيجه نوعي "ماليات فرهنگي" كه انسانها به هم مي دادند،  شكل گرفته است. اين تحقيق به علاوه اطلاعات ما را در مورد ساختار نياكان شكارچي تغيير مي دهد.
به نوشته نشريه نيوساينتيست،  منشأ نوع دوستي انسان سالهاست كه موجب تحير دانشمندان بوده است. در هر جامعه،  انسانها به خاطر يكديگر فداكاري مي كنند بدون آن كه توقعي از هم داشته باشند. مثلاً براي كار خير پول مي دهيم يا از بيماران و ناتوانان مراقبت مي كنيم. اين صفت در جهان وحش بسيار كمياب است مگر آن كه ارتباط خانوادگي يا توقع جبران وجود داشته باشد.
يك نظريه در مورد تطور نوع دوستي در انسان به چگونگي نحوه تعامل گروههاي متشكل از انسانها در اوايل تكامل برمي گردد. در پايان دوره پلئيستوسين، حدود 12000 سال پيش،  انسانها براي دستيابي به غذا،  به شكار مي رفتند.
پويايي گروهي
در اين شرايط، نوع دوستي در برابر ديگر اعضاي گروه، آمادگي كلي گروه را بهبود مي بخشيد. اگر شخصي از گروه دفاع مي كرد اما كشته مي شد، ژنهاي مشترك وي به بقيه انتقال مي يافت. اما بسياري از محققان اين نظريه را رد مي كنند. يك علت اين است كه اگر گروهي منزوي شود،  رقابت بين افراد احتمالاً افزايش مي يابد و هرگونه رفتار نوع دوستانه در اين حالت، آمادگي شخص را در مقايسه با ساير اعضاكاهش مي دهد.همچنين زيست شناسان معتقدند گروههاي شكارچي در اين دوره از نظر ژنتيك آن قدر رابطه نداشتند كه به نوع دوستي متمايل شوند. به عبارت ديگر، اگر كسي به هنگام دفاع از گروه كشته مي شد،  ژنهايش هم از بين مي رفت.
روشهاي باستاني
اكنون تحقيقي جديد كه توسط ساموئل باولز در موسسه سانتافه در ايالت نيومكزيكو در آمريكا صورت گرفته، حيات تازه اي به اين الگو داده است. باولز گروههاي شكارچي معاصر را تجزيه و تحليل ژنتيك كرد. از جمله اين گروهها مي توان از بوميان استراليا، اهالي بومي سيبري و گروههاي قومي در آفريقا نام برد. وي به اين نتيجه رسيد كه انسانهاي اوليه،  احتمالاً بسيار بيش از آنچه تصور مي شد، با يكديگر مرتبط بوده اند. اما باولز تفاوتهاي ژنتيك ميان گروههاي مردم قديم يافت كه بيش از آني بود كه تصور مي شد. باولز مي گويد اين وضع مانع از بروز رفتارهاي نوع دوستانه مي شد.
روزگار چالش آور
باولز اين گونه نتيجه گرفت كه سنن اوليه مانند تقسيم غذا يا تك همسري مي توانست هزينه رفتار نوع دوستانه را از بين ببرد، به همان شكل كه ماليات بر درآمد باعث توزيع مجدد درآمد در جامعه مي شود. وي با جمع آوري داده هاي ژنتيك، اقليمي،  باستان شناختي،  مردم نگاري و تجربي،  به بررسي رابطه هزينه و فايده در همكاري انسانها در ميان مردم باستان پرداخت.
در اين الگو، اعضاي گروههايي كه حامل ژن رفتار نوع دوستانه هستند، فرصتهاي زاد و ولد خود را محدود مي كنند تا از تقسيم غذا و اطلاعات بهره مند شوند و به اين ترتيب نوعي ماليات مي دهند. با اين كار، متوسط آمادگي گروه و نيز ارتباط دروني آنان افزايش مي يافت. سپس گروههاي متشكل از انسانهاي نوع دوست با همكاري يكديگر، در اين موقعيت حساس از تاريخ از ديگر گروهها امكانات مي گرفتند.
مثلاً، زخمي شدن شايد يكي از هزينه هاي دفاع از گروه در حين جنگ بين گروهها بود. پاي شكسته ممكن بود به مرگ بينجامد چون شخص چه بسا از دست يافتن به غذا بازمي ماند و از گرسنگي مي مرد. اما باولز معتقد است تقسيم غذا باعث مي شد كه مشاركت در اين دعواها،  مخاطره كمتري براي افراد دربرداشته باشد.
مرد تك زنه
داده هاي باستان شناختي و مردم نگاري كه وي جمع آوري كرد، نشان داد كه حدود 13 تا 15 درصد شكارچيان در جنگ هايي كه بين گروهها شايع بود،  مي مردند. محاسبات باولز حاكي از آن است كه نوع دوستي عامل مهمي در اين مردمان بود. با وجودي كه وي اذعان مي كند ژن عامل نوع دوستي انسان را نيافته است، خاطرنشان مي كند اگر چنين تمايلي وجود داشت،  دعواي گروهي نقش مهمي در شكل گيري آن داشت.
تحليل هاي رياضي وي به علاوه نشان داد تك همسري زمينه را در گروه يكسان مي كرد.
باولز مي گويد:"تك همسري توانايي مردان قوي تر يا گستاخ تر را براي به انحصار درآوردن زاد و ولد محدود مي كرد. انسان از اين نظر غيرعادي است."

كشف چشم مصنوعي 4800 ساله در شهر سوخته
گروه علمي فرهنگي - براي نخستين بار در شهر سوخته يك چشم مصنوعي متعلق به 4800 سال پيش كشف شد.
به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، سيد منصور سيد سجادي سرپرست گروه باستان شناسي شهر سوخته با اعلام اين مطلب گفت: اين چشم متعلق به زني تنومند 25 تا 30 ساله است كه در قبر شماره 6705 منطقه گورستان مدفون بوده است. وي با اشاره به مطالعات اوليه كه بيانگر وجود آثار آبسه در زير طاق ابرو است افزود: به علت طول زمان زيادي كه بخش زيرين چشم مصنوعي با پلك در تماس بوده آثار ارگانيكي پلك چشم در روي آن قابل رويت است. سجادي در خصوص جنس چشم مصنوعي اظهار داشت: جنس و ماده چشم ياد شده هنوز مشخص نيست و تشخيص آن به آزمايش هاي بعدي موكول شده اما به نظر مي رسد در ساخت اين چشم از قير طبيعي كه با نوعي چربي جانوري مخلوط شده استفاده شده است.
سرپرست هيأت باستان شناسي شهر سوخته خاطرنشان كرد: در روي اين چشم مصنوعي ريزترين مويرگ هاي داخل چشم توسط مفتول هاي طلايي به قطر كمتر از نيم ميليمتري طراحي شده اند. وي تصريح كرد: مردمك اين چشم در وسط طراحي شده و تعدادي خطوط موازي كه تقريبا يك لوزي را تشكيل مي دهند در پيرامون مردمك ديده مي شود و از دو سوراخ جانبي واقع در دو سوي اين چشم مصنوعي جهت نگهداري و اتصال آن به حدقه چشم استفاده مي شده است.
سجادي ادامه داد: بررسي هاي انسان شناسانه نشان داده كه به احتمال زياد اين زن داراي سني بين 25 تا 30سال و دو رگه بوده است. در اين قبر همچنين ظرف هاي سفالي، مهره هاي تزييني، يك كيسه چرمي و يك آينه مفرغي يافته شده است.

در نمايشگاه دستبافته هاي سنتي و هنر مرمت صورت مي گيرد
روايت 200 ساله  مرمت فرش و رفوگري
006717.jpg
گروه علمي فرهنگي- نمايشگاه دستبافته هاي سنتي و هنر مرمت با حضور هنرمندان اين رشته در محل سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري برپا شده است.
به گزارش همشهري ، اين نمايشگاه از سوي پژوهشكده  هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برپا شده است و تا پنجم دي  ميزبان هنرمندان، دانشجويان رشته هاي هنرهاي دستي و علاقه مندان است.
در اين نمايشگاه، در قالب كارگاه هاي متعدد و نمايشگاه هاي جانبي، تاريخ 200 ساله  حرفه  رفوگري و مرمت در ايران روايت شده است.
كارگاه هاي رنگرزي سنتي با رنگ هاي گياهي، پرداخت دستي با ابزار سنتي، تكه برداري و براق شويي، خدمات و پيشگيري و تزيينات فرش، قالي بافي صوف و برجسته، ابزارسازي و رفوگري مرمت و بافت، رفوگري گليم و سوزني و زمينه  بافت عشايري از كارگاه هايي هستند كه با ارايه  ابزارها و وسايل مورد نياز مرمت فرش و با حضور هنرمندان رشته هاي مختلف اين حرفه، تصويري زنده و جامع از تاريخ 10 هزار ساله  گليم، قدمت 2500 ساله فرش و نيز چند قرن سابقه  رفوگري و مرمت فرش را در ايران نشان مي دهند.
همچنين در اين نمايشگاه نمونه  فرش، گليم و جاجيم هايي با قدمت 100 تا 300 سال از انواع دستبافته هاي تبريز، فارس، اراك، ملاير، زنجان، نائين، چهارمحال و بختياري، مشهد، كرمان، يزد، همدان، فراهان، كرمانشاه و نيز انواع دستبافته هاي سفارشي براي مرمت توسط هنرمندان ايراني از كشورهاي هند، فرانسه، آمريكا، آذربايجان، تركيه و كشورهاي عربي به نمايش گذاشته شده اند.
در حال حاضر بيش از 10 هزار نفر در سراسر كشور در رشته هاي مربوط به هنر مرمت فعال اند و 1200 نفر نيز به عنوان اعضاي رسمي انجمن صنفي مرمت كاران فرش تهران به صورت حرفه  اي كار مي كنند.
به گفته  مدير نمايشگاه دستبافته هاي سنتي و هنر مرمت، ايران مقام نخست اين حرفه  هنري را در سطح جهان دارد و اين امر موجب شده تا از سراسر جهان به هنرمندان ايراني مرمت فرش، سفارش كار داده  شود.
حسن مزيناني، قوانين سخت گمركي كشور براي ورود و خروج فرش با هدف مرمت و نبود امنيت شغلي و حمايت هاي بيمه اي را از مهم ترين مشكلات اين حرفه عنوان كرد و گفت: تمام داشته ها و ميراث هنر مرمت فرش به كشور ما متعلق اند و حمايت از هنرمندان اين رشته، جايگاه جهاني ما را براي هميشه مي تواند تثبيت و تضمين كند.
اين نمايشگاه مرمت تا پنجم دي هر روز از ساعت 8:30 تا 16:30 در ساختمان مركزي سازمان ميراث فرهنگي  ،صنايع دستي و گردشگري واقع در خيابان آزادي ،نبش زنجان جنوبي، برپاست.

اين ميراثي در معرض فراموشي است
داد نقال در سكوت سرد قهوه خانه ها
006714.jpg
گروه علمي فرهنگي- در روزگار بي رونقي قهوه خانه ها، ديرزماني است كه در هيچ كجاي اين شهر پر از دود ديگر داد نقالي به گوش نمي رسد و گويي چاي قهوه خانه هاي اين شهر سرد است و به دهان كسي مزه ندارد. اين  بار مكاني پر از خاطره در دستان نامهربان چرخش ايام، ايامي اسير در دست روزگاري زودگذر، به ناچار تن در اسارت داده است، تا پيشرفت نامهربان با تمام نداشته هاي خود تمام داشته هاي يك ملت بزرگ را از آن بگيرد و در خفا نيشخندي تلخ بر اسارت تمام چيزهاي دوست داشتني مردمي بزند كه اصالت را افتخار خود در تمام دوران بشريت مي دانند.
گرد فراموشي با تمام بوي مرگ خود از پس تاريخ روي اين چرخش اجباري، اما جگرسوز در بي تفاوتي مردم پاشيده شد و اگر روزي هم دادي از نقالي پير درآيد، داد آن پير در گلو محكوم به خفگي است، بي آن كه شنيده شود.
در روزگاري كه تمام فرياد تاريخ، يادي كهنه از سال هاي دور است، قهوه خانه ها نيز آرام، اما با سرعتي عجيب به دست فراموشي سپرده مي شوند. جالب آنجا است كه داد نقال هم كه روزگاري زنده كننده  تاريخي بزرگ براي مردم خسته از كار روزانه بود، در اين روزگار، نايي براي شنيده شدن ندارد و آرام در ميان بوق ماشين ها خاموش مي شود.
عصرهاي اين شهر در سال هايي نه چندان دور كه كفش مردم گالش و گيوه بود، در آن روزگار كه سينما داد نقال بود و روحوضي و زماني كه پهلوانان اين شهر سري در گود زورخانه داشتند، خانه اي در گوشه اي از اين شهر بود كه صداي قل قل سماورش براي خود داستان ها داشت. خانه اي كه مكاني بود، براي استراحت مردماني كه براي لقمه اي نان حلال از صبح در تلاش بودند. خانه اي كه تنها يك خانه نبود، محلي بود براي بودن و ديدن؛ ديدن تاريخ و روز را به شب سپردن و نام اين خانه  هفت رنگ قهوه خانه بود.
چاي اين خانه براي خود روزگاري داشت. چاي قهوه خانه عصرها در شرشر آب نماي حوض قهوه خانه مزه اي ديگر داشت. چاي لب سوزي كه شماره  آن هم از دست قهوه چي گاه به گاه درمي رفت و صداي دست نقال بود كه او را به خود مي آورد. نقالي كه از حماسه ها داد سخن داشت. دادي به پهناي گوشه اي از تاريخ اين مرز پرگهر، دادي در تاريخ ايران زمين در گوشه اي از يك پرده  پير و پر از قهرمان كه در ميان آن، رستم پسر خود را در آغوش مي گرفت، اين را چوب نقال پير مي گفت.
در گوشه اي از قهوه خانه هم پيران شهرمان كه حال حتي مزارشان هم در پس تاريخ گم شده است، از روزگاران دور خود خاطره ها مي گفتند.
در آنجا هرچند كه بوي قليان فضا را از آن خود كرده بود، اما بوي مردانگي و آزادگي افتخار مردمي بود كه در آنجا به بهانه  خوردن استكاني چاي جمع مي شدند و دست ناتواني را مي گرفتند. بچه ها هم آرام آرام در آنجا مرد مي شدند و ساعتي بعد در مسجد درس ايمان مي آموختند؛ هرچند كف پاي آنها هنوز از فلك صبح استاد مورمور مي شد.
و روزگار در چرخش ايام گذشت و گذشت. آن سال ها بچه ها را مرد كرد و سال ها باز گذشتند. سال هايي كه آرام آرام آمدند و رفتند، تا نوبت را به ما دادند. حال ديگر در دنياي مترقي روزگار ما داد نقال، جاي خود را به گيتار و چاي لب  سوز، جاي خود را به شكلات گلاسه داده است و قهوه  چي با آن دستمال يزدي و سبيل كلفت و كلاه  نمدي در بازنشستگي اجباري روزگار خود، شغل اش را در دست پسركاني با موهاي ژل زده كه حتي روپوش خود را اتويي سخت مي زنند و در بالاي محل كسب خود تابلويي با نام كافي شاپ نصب كرده اند، مي بيند.
ديگر براي ما داد نقال صدايي مبهم در آن سوي تاريخ است كه شنيده نمي شود و چاي قهوه  چي هم تا خواست به ما برسد، سرد شد و از دهان افتاد و قهوه  خانه هم به رسم تلخ روزگار به صندوقچه گرد گرفته  تاريخ، ناچار تبعيد شد.

نوسازي باغ گلدسته اصفهان با 20 ميليون دلار تسهيلات خارجي
گروه علمي فرهنگي - شوراي اقتصاد با موضوع نوسازي و بهسازي بافت فرسوده پروژه باغ گلدسته اصفهان با استفاده از تسهيلات مالي خارجي موافقت كرد.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، شوراي اقتصاد به وزارت كشور اجازه داد تا با استفاده از تسهيلات مالي خارجي جهت نوسازي و بهسازي بافت فرسوده پروژه باغ گلدسته اصفهان، قطعه دوم حد فاصل سيد عليخان تا خيابان كمال توسط شهرداري اصفهان اقدام كند.
براساس اين مصوبه حداكثر مبلغ 16 ميليون دلار تسهيلات به صورت خالص به علاوه چهار ميليون دلار هزينه تبعي از محل سهميه هاي باقيمانده تسهيلات مصوب، به روش بيع متقابل و فاينانس موضوع جز (4) تبصره (2) قانون بودجه سال 1385 به وزارت كشور اختصاص مي يابد.
همچنين طبق بند 4 مصوبه شوراي اقتصاد تسهيلات مذكور بايد از طريق شهرداري اصفهان در اختيار بخش خصوصي و تعاوني قرار گيرد، طبق بند 6 اين مصوبه 100 در صد ارزش عمليات اجرايي كل طرح با استفاده از امكانات و توانايي هاي ساخت داخل انجام خواهد شد.
اين مصوبه تاكيد مي كند شهرداري اصفهان مكلف است تا شروع بهره برداري از طرح، گزارش پيشرفت كار را به صورت ماهانه به وزارت كشور و در مقاطع شش ماه به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، ارايه كند.
اين مصوبه در چهار آذر ماه سال جاري توسط رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي به وزارت كشور ابلاغ شد.

بازارچه
پاسخ به والدين
گروه علمي فرهنگي- در دنياي پيشرفته امروزي كه علم با سرعت زيادي رو به گسترش است و در زمينه هاي مختلف به دانش و اطلاعات بشر افزوده مي شود، والدين با جديت در تكاپوي يافتن بهترين شيوه تربيتي براي فرزندانشان هستند.
اين كتاب به طرح رايج ترين مسائل مربوط به تربيت فرزندان پرداخته است. مطالب غالباً  به صورت پرسش و پاسخ و در قالب نكاتي كاربردي و با نگاهي بومي و با توجه به سنت خانواده هاي ايراني مطرح شده است.
پاسخ به والدين، از مجموعه كتابهاي كليدهاي تربيت كودكان و نوجوانان است كه در هر فصل به توضيح يك روش كليدي مي پردازد.
كتاب پاسخ به والدين، تأليف دكتر سيما فردوسي، در 122 صفحه، رقعي، با قيمت 1500 تومان، توسط مؤسسه انتشارات صابرين، منتشر شده است.
006720.jpg
آشنايي با هيأت هاي متناهي و كاربرد آنها
گروه علمي فرهنگي- آشنايي با هيأت هاي متناهي و كاربرد آنها، كتابي درسي است و هر فصل آن شامل مثال ها و تمرين هاي فراوان از ساده تا پيچيده است. اين كتاب براي دانشجويان سال هاي آخر كارشناسي و كارشناسي ارشد رشته هاي رياضي، مهندسي برق و علوم كامپيوتراست.
اين كتاب، تأليف رودولف ليدل، هارلت نيدرايتر، ترجمه محمدصادق منتخب در 562 صفحه وزيري، بهاي 6500 تومان و توسط مركز نشر دانشگاهي منتشر شده است.
006723.jpg
سينتيك واكنش هاي شيميايي
گروه علمي فرهنگي- در اين كتاب مروري بر سينتيك پايه و تأكيد بر اهميت جزء واكنش ها ومطالعه مفصلي در مورد واكنش هاي بنيادي صورت گرفته است. خواندن اين كتاب براي دانشجويان شيمي و مهندسي شيمي توصيه شده است.
ترجمه اين كتاب بر عهده شهناز خالقي، الهه گوهرشادي و ليدا فتوحي بوده است و در 424 صفحه وزيري و بهاي 4800 تومان توسط مركز نشر دانشگاهي انتشار يافته است.

خبر
اختصاص 15 ميليارد ريال براي تملك بناي قديمي ژاندارمري سمنان
گروه علمي فرهنگي- 15 ميليارد ريال اعتبار براي تملك ساختمان قديمي هنگ ژاندارمري سمنان اختصاص يافت.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان با اعلام اين مطلب گفت: اين اثر كه به تازگي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده، نخستين بناي ژاندارمري سابق در استان سمنان بوده است.
عباس كاشيان افزود: اين بنا مشجر، با ارزش تاريخي و داراي فضاي معماري قديمي است.
به گفته وي، تملك و خريد آثار تاريخي استان سمنان از جمله عمارت و باغ امير، خانه داودي، عمارت و كاخ ملاده در سمنان، خانه صديقي در دامغان و ساختمان باقري در گرمسار نيز در دست اقدام است.
وي اضافه كرد: از يك هزار اثر تاريخي شناسايي شده در اين استان، تاكنون بيش از 400 اثر در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

اجراي طرح  بازشناسي  مسجد تاريخانه  دامغان
عضو هيات  علمي  پژوهشكده  ابنيه  و بافت  سازمان  ميراث  فرهنگي ، گردشگري  و صنايع  دستي  گفت : طرح  بازشناسي  اطلاعات  "مسجد تاريخانه " دامغان ، از مهمترين  بناهاي  بازمانده  از قرون  اوليه  اسلامي  كشور، در دست  اجرا است . تاريخانه  از دو كلمه  تاري  و خانه  تشكيل  شده  و تاري  كلمه اي  تركي  و به معناي  خداست .
"زرين تاج  شيباني "   افزود: گسترش  شهر موجب  تصرف  بخش هايي  از عرصه  تاريخي  اين  مسجد شده  است .
وي  تصريح  كرد: در اين  طرح  چگونگي  نظام مند شدن  رفتار شهروندان  با اين  مسجد تعريف  مي شود. عضو هيات  علمي  پژوهشكده  ابنيه  و بافت  سازمان  ميراث  فرهنگي ، گردشگري  و صنايع  دستي  يادآور شد: در اين  طرح  برنامه اي  در سه  سرفصل  شامل  مطالعات  شهرشناسي ، معماري  و باستان شناسي  براي  تعيين  كليات  ساختار تاريخي  و عرصه  اين  مسجد تدوين  مي شود.
او تاريخانه  را شناخته شده ترين  اثر در ادبيات  معماري  اسلامي  و اولين  اثر برپا و باقي مانده  از دوران  اسلامي  دانست  و تاكيد كرد: بايد بازشناسي  جامعي  در رابطه  با اين  اثر صورت  گيرد.
شيباني  با بيان  اين كه  آثار تاريخي  فراواني  در شهر دامغان  وجود دارد، تصريح  كرد: مسجد تاريخانه  را به  صورت  مجرد از شهر دامغان  نمي توان  مطرح  كرد.
وي  گفت : به رغم  وجود محوطه  باستاني  مهمي  در شهر دامغان  مانند تپه  حصار، كاخ  ساساني  و بناهاي  قرون  اوليه اي  كه  هريك  محل  شناخته  شده اي  در معماري  دوران  اسلامي  هستند، هنوز اطلاعات  شهرشناسي  دامغان  كامل  نيست . بناي  تاريخانه  كه  تاريخ  ساخت  آن  به  اواخر قرن  دوم  هجري  مي رسد، از نظر ساختماني  كاملاً الهام  گرفته  از سبك  معماري  دوره  اسلامي  و معماري  دوره  ساسانيان  است .

معرفي شش  روستاي  تاريخي  به  عنوان  جاذبه هاي  گردشگري  همدان
ايرنا: معاون  ميراث  فرهنگي ، گردشگري  و صنايع  دستي  همدان  گفت : شش  روستاي  تاريخي  اين  استان  به  لحاظ  داشتن  جاذبه هاي  تاريخي  و  طبيعي  به  عنوان  جاذبه هاي  گردشگري  اين  استان  معرفي  شد.
محمدرحيم  رنجبران  با اعلام اين مطلب افزود: روستاهاي  وركانه ، سيمين  ابرو، حبشي ، خاكو، مانيزان  و عليصدر در شهرستانهاي  همدان ، ملاير و كبودرآهنگ  با توجه  به  قدمت  400 ساله  و مشخصات  مناسب  طبيعي در رديف  سامانه هاي  گردشگري  اين  استان  قرار گرفتند.
رنجبران  گفت : به  منظور ارائه  راهكارهاي  مناسب  براي  تسهيل  بازديد گردشگران  داخلي  و خارجي  از روستاهاي  تاريخي  استان ، كميته  گردشگري  روستايي  تشكيل  شده  است .
وي  افزود: بر اين  اساس ، با همكاري  دهياران  شوراهاي  اسلامي  روستاها و همچنين  مسئولان  استان  تمهيدات  مناسب  براي  ايجاد و ارائه  خدمات  رفاهي  گردشگري  پيش  بيني  شده  است .
وي  خاطرنشان  كرد: وجود بافت  قديمي ، موقعيت  طبيعي  و آثار تاريخي  اين  روستاها براي  گردشگران  داخلي  و جهانگردان  خارجي  از اهميت  و ارزش  زيادي  برخوردار است .
به  اظهار وي ، بافت  روستايي  اين  مناطق  در استان  مربوط  به  دوره  صفويه  و با هويت  اسلامي  است .
رنجبران  بيان  كرد: وجود سنگ هاي  نشان  قديمي  در سردر برخي  از منازل  و بافت  اين  روستاها گوياي  تاريخ  زندگي  گذشته  اين  مناطق  در استان  همدان  است .
وي  همچنين  افزود: استان  همدان  داراي  يك   هزار و 516 اثر تاريخي ، فرهنگي  و باستاني  شناخته  شده  است .
استان  همدان  داراي  يك  هزار و 107 روستا است كه  در بيشتر آنها از قرنها پيش  زندگي  جريان  داشته  است .

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |