شنبه ۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۵ - Dec 23, 2006
مهلت اعزام مشمولان ديپلم و پيش دانشگاهي
فارغ التحصيل سال 84 يك سال تمديد شد
007323.jpg
گروه اجتماعي- مهلت اعزام فارغ التحصيلان مدرك ديپلم و پيش دانشگاهي سال 84 به مدت يك سال تمديد شد. برابر اعلام سازمان وظيفه عمومي ناجا، آن دسته از مشمولاني كه در طول سال 84 موفق به اخذ مدرك ديپلم و پيش دانشگاهي شده اند و تاريخ اعزام آنها در سال 84 مي باشد و به هر دليل به خدمت اعزام نشده اند مي توانند از مزاياي تمديد يكساله مهلت اعزام به خدمت
 بهره مند شوند. مشمولان مذكور مي توانند به معاونت وظيفه عمومي استان مربوطه مراجعه و نسبت به تمديد مهلت يكساله اعزام و همچنين رفع غيبت اقدام كنند.
همچنين سازمان وظيفه عمومي از مجوز ثبت نام و تحصيل در دانشگاه ها جهت نيمسال دوم سال تحصيلي 86-85 خبر داد. برابر اعلام اين سازمان مشمولاني كه اوراق اعزام بدون غيبت به تاريخ هاي 18/7/85 تا
85/11/18 اخذ كرده اند و به هر دليل به خدمت اعزام نشده اند در صورت قبولي مي توانند در نيمسال دوم تحصيلي۸۶- 85 در دانشگاه ها ثبت نام و به تحصيل ادامه دهند. مشمولان مذكور بايستي با در دست داشتن گواهي قبولي و برگه اعزام به خدمت به معاونت وظيفه عمومي استان مربوطه مراجعه و نسبت به اخذ مجوز ثبت نام اقدام كنند.
صدور معافيت براي مشمولاني كه همسرشان معلول باشند
از سوي ديگر، رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا اعلام كرد : مشمولاني كه همسرشان بعد از ازدواج معلول شده اند، از خدمت دوره ضرورت معاف مي باشند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سردار كارگر، رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا در پاسخ به مصاحبه رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان مندرج در روزنامه هاي مورخ 28 و 29 آذر ماه، اعلام كرد: به موجب دستورالعمل اجرايي ماده 6 قانون حمايت از معلولان، مشمولاني كه بعد از ازدواج، همسرشان معلول شده اند در شمول مقررات قرار گرفته كه بايستي گواهي صادره از سازمان بهزيستي را به همراه روگرفت سند ازدواج دايمي و رسمي به سازمان وظيفه عمومي ارسال كنند.وي افزود: پس از تشكيل شوراي پزشكي در واحد وظيفه عمومي شهرستان و احراز نياز به مراقبت داشتن، نسبت به صدور كارت معافيت اقدام مي شود.
سردار كارگر تأكيد كرد: فقط مشمولاني كه همسرشان بعد از ازدواج معلول شده باشند در شمول مقررات فوق قرار مي گيرند.

۱۴۳هزار نفر بيمه بيكاري
دريافت مي كنند
گروه اجتماعي- در حال حاضر، 143هزار نفر در سراسر كشور بيمه بيكاري دريافت مي كنند.
احمد پايور، رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت اداره كل امور فني بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي با اعلام اين خبر گفت: اين تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 5/15درصد رشد داشته است. وي با اشاره به اينكه از ابتداي سال جاري تا كنون سازمان تامين اجتماعي به 200 هزار نفر بيمه بيكاري پرداخت كرده است، تاكيد كرد كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 8 درصدي داشته است.
به گزارش روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي پايور مهم ترين دلايل اين افزايش در هفت ماهه نخست سال جاري را پرداخت مقرري به كارگران قراردادي و تعطيلي تعدادي از كارگاه هاي بزرگ دانست. رئيس اداره تعهدات كوتاه مدت سازمان تامين اجتماعي افزود: در بودجه سال 85 مبلغ سه هزار و۴۷۶ ميليارد ريال وصولي صندوق بيمه بيكاري پيش بيني و مصوب شده است كه با توجه به روند هفت ماهه نخست سال جاري برآورد مي شود مازاد اين رقم وصول شود.
به گفته وي،  وصولي هفت ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 27 درصد افزايش داشته است. با اين وجود، بر اساس برآوردهاي صورت گرفته هزينه صندوق بيمه بيكاري تا پايان سال 85 به سه هزار و۸۶۰ ميليارد ريال خواهد رسيد كه در اين صورت تا پايان سال اين صندوق با حدود 400 ميليارد ريال كسري مواجه خواهد شد.
همچنين بررسي وضعيت اين صندوق طي سالهاي 84 و۸۵ بيانگر اين است كه هزينه ها در مدت هفت ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 22 درصد افزايش يافته است.
پايور، كسري صندوق بيمه بيكاري در هفت ماهه نخست سال جاري را 180 ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: با اجراي طرح اشتغال مجدد مقرري بگيران كه از سوي وزارت كار و امور اجتماعي ارائه شده است، از محل توافقنامه منعقد شده ما بين صندوق بيمه بيكاري سازمان تامين اجتماعي و صندوق فرصتهاي شغلي
(مهر رضا) تاكنون بيش از۶۰۰ نفر مشغول به كار شده اند كه با توجه به پرونده هاي در دست اقدام،  تعداد ديگري از مقرري بگيران تا پايان سال شاغل خواهند شد.

۷۰۰هزار خانوار زن سرپرست زير چتر حمايتي كميته امداد
گروه اجتماعي- كميته امداد براي تامين نياز خانواده هاي زن سرپرست از دولت تقاضاي كمك كرد.
حسين بحيرايي، معاون امور حمايت كميته امداد امام خميني (ره)، با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر 700 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش كميته امداد قرار دارند كه نياز به حمايت و ارائه خدمات بيشتري نسبت به ديگر مدد جويان دارند به همين جهت قرار است با هماهنگي وزارت رفاه براي دو ماه پاياني سال، بودجه اي خاص براي  اين گروه تعيين شود. وي افزود:  به منظور تحت پوشش قرار دادن افراد و خانواده هاي جديد بايد دولت بودجه مناسبي را در اختيار اين نهاد قرار دهد در غير اين صورت اعتبارات فعلي كميته امداد براي تحت پوشش قرار دادن افراد جديد كافي نيست. به گزارش روابط عمومي كميته امداد امام خميني (ره ) بحيرايي با اشاره به 200 هزار خانواده پشت نوبت افزود:  سال گذشته با تخصيص اعتبار از سوي دولت حدود 50 هزار خانوار جديد تحت پوشش قرار گرفتند و در سال جاري نيز منتظر در نظر گرفتن اعتبارات مربوطه در متمم بودجه هستيم

تجويز داروي اضافه، بار مالي سنگيني
را بر دوش سازمان تأمين اجتماعي مي گذارد
007365.jpg
گروه اجتماعي- تجويز داروي اضافه از سوي پزشك بار مالي سنگيني را بر دوش سازمان تامين اجتماعي مي گذارد.داوود مددي، مدير عامل سازمان تامين اجتماعي، با انتقاد از رويكرد پزشكان در تجويز داروي زياد گفت: اقلام دارويي كه برخي پزشكان در نسخه بيماران مي نويسند، در حد استاندارد جهاني نيست.
به گزارش روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي وي افزود: افزايش تعداد اقلام دارويي در هر نسخه پزشكي علاوه بر آثار سوء بر سلامت بيماران براي سازمان هاي

بيمه گر نيز اثرات منفي در پي داشته و بار مالي بيمه ها را افزايش مي دهد. مددي با بيان اينكه برخي پزشكان براي جذب مشتري در مواردي مبادرت به تجويز دارو بيش از حد نياز بيمار مي كنند تاكيد كرد: متاسفانه به نظر مي رسد اين كار در جامعه نهادينه شده است و به سبب تقاضاي بيماران پزشكان سعي مي كنند از طريق تجويز دارو رضايت بيماران خود را جلب كنند و همين امر سبب شده تا مردم به پزشكاني مراجعه كنند كه داروي بيشتري براي آنان تجويز مي كنند. مدير عامل سازمان تامين اجتماعي خاطر نشان كرد: پزشكان و مرد م بايد توجيه شوند كه تجويز داروي بيش از حد نياز و استفاده آن علاوه بر اينكه باعث به خطر افتادن سلامتي مي شود، باعث به هدر رفتن منابع مالي بسياري نيز خواهد شد.

طرح ساماندهي ابلاغ هاي قضايي بررسي مي شود
گروه اجتماعي - طرح ساماندهي ابلاغ هاي قضايي با هدف كاستن از سير تشريفاتي طولاني آن و ارسال از طريق نمابر، پست الكترونيكي بويژه براي شركتها، وكلا و كارشناسان در دست بررسي است كه اجرايي شدن آن تأثير بسزايي در تسريع دادرسي دارد.
بهرام بهرامي رئيس مركز پاسخگويي 129 قوه قضائيه ضمن اعلام اين مطلب گفت: تقويت مباني تئوريك و شناخت علمي حقوق شهروندان، ارتقاي دانش حقوقي آنان در راستاي تحكم عدالت، تربيت و آموزش كارآموزان مسلط به حقوق شهروندي، جلب مشاركت نهادهاي مرتبط داخلي و خارجي و تهيه برنامه هاي ملي و محلي پيشگيري از وقوع جرم همواره مورد توجه مركز 129 بوده و اين اهداف طي يك سال گذشته پيگيري شده است. به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه رئيس مركز 129 با اشاره به اينكه خدمات الكترونيك داراي تنوع و گستردگي و هزينه است، بيان داشت: در اين بخش كارهاي مطالعاتي انجام شده كه بايد به مرحله اجرا درآيد، كه نيازمند بودجه مناسب است. وي در عين حال گفت: ابزارهاي سنتي بايد جاي خود را به ابزارهاي نوين دهد زيرا در غير اين صورت قضات و كارمندان بايد فشار كاري دوچندان را تحمل كنند. بهرامي فعاليتهاي انجام شده در بخش پاسخگويي را شامل 2 طرح مشاوره و ارتباط با مسوولان قضايي برشمرد و گفت: فاز نخست طرح مشاوره كه شامل تماس با مركز، طرح سوالات و دريافت پاسخ هم زمان از كارشناسان كه از قضات اساتيد دانشگاه و داراي تحصيلات عاليه حقوقي هستند، صورت مي گيرد و پس از وقت اداري از طريق تلفن گويا، سوال ها ضبط و در روز بعد پاسخ داده مي شود.

تدوين بسته خدمت جامع سلامت باروري جوانان
گروه اجتماعي – حساسيت برنامه تنظيم خانواده در ايران به دليل جوان بودن جمعيت و قرار گيري آنان در آستانه ازدواج، از مهمترين چالش هاي پيش رو در حوزه بهداشت باروري است كه نياز آموزش تامين خدمات متنوع مداخله اي و كاهش ميزان بارداري هاي ناخواسته در كشور است .
به گزارش همشهري، محمد اسماعيل مطلق، مدير كل سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت در گزارش مشترك اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس دفتر سلامت خانواده و جمعيت با صندوق جمعيت سازمان ملل متحد درخصوص بهداشت باروري نوجوانان و جوانان با بيان اين كه جوانان و نوجوانان براي حفظ سلامت خود از اطلاعات و تجارب كمتري نسبت به بزرگسالان برخوردارند، گفت: به اين لحاظ بايد اهميت خاصي نسبت به بهداشت باروري مبذول شود.وي جمعيت جوان ايراني را بالغ بر 23 ميليون نفر عنوان كرد و افزود: 16 ميليون نفر دانش آموز، درمعرض رفتارهاي پرخطر هستند.  از طرفي، توجه به اين دوران باعث كاهش بار بيماري در سال هاي آينده عمر به ويژه در ميانسالي مي شود. مطلق با تأكيد بر محوريت آموزش و مشاوره گفت: ضعف آموزش پسران در مقايسه با دختران، كمبود آموزش در مباحث روابط جنسي، رفتار پرخطر و خشونت جنسي از جمله مشكلات مطرح است .
وي با بيان اينكه از برنامه هاي هدف گذاري شده اين اداره افزايش بيش از 60 درصد فعاليت فيزيكي صحيح در گروه سني  6 تا 25 سال تا پايان برنامه چهارم توسعه است،  در ادامه توضيح داد: تغيير نگرش گروه سني 11 تا 25 سال در خصوص مصرف سيگار و سوء مصرف مواد و افزايش آگاهي گروه سني 6 تا 25 سال در پيشگيري از سوانح و حوادث از ديگر برنامه هاي در حال تعقيب است .
مطلق در ادامه از تدوين بسته خدمت ويژه سلامت باروري جوانان و نوجوانان و ادغام آن در نظام آموزشي كشور خبر داد و گفت: هدف اصلي در بهداشت باروري ، بهبود وضعيت بهداشت جنسي، توانمند سازي زنان،  افزايش امكان دسترسي به مراقبت بارداري، حفظ تامين و ارتقاي سلامت مادر و نوزاد، تنظيم خانواده ، درمان بيماري هاي منتقل شونده از راه تماس جنسي، آموزش در خصوص سلامت باروري به همراه برآوردن نياز تحصيلي و خدماتي به منظور قادر سازي آنان به برخورد مثبت مسؤولان، مشاركت مردان در سلامت باروري، حفظ سلامت، دوران يائسگي، بهداشت سالمندي و ايجاد روابط متقابل احترام آميز، برابري جنسي، ارتقاي سطح سلامت همه زنان و مردان در شرايط متفاوت به لحاظ در آمد، سن و مذهب است .

با مردم
از توليد كننده حمايت شود
همسرم كارگاه ريخته گري اش را كه از پدرش به ارث برده بود و 11 كارگر در آن كار مي كردند به علت مشكلات اقتصادي تعطيل كرد. اين همه پول نقد در اختيار كساني است كه با فعاليت هاي شبه تجاري و تورم زا، مشكلات اقتصادي ايجاد مي كنند، اما كساني كه كار توليدي مي كنند مورد حمايت قرار نمي گيرند. اميدوارم سياست دولت محترم معطوف به حمايت از توليدكنندگان شود.
فاطمه.ش- شهريار
خطر در كمين دانش آموزان
@ به علت نبود نشانه هاي هشدار دهنده از قبيل چراغ راهنما، چراغ عابر پياده و... رفت و آمد دانش آموزان براي عبور از عرض خيابان ملاصدرا (در تقاطع خيابان ملاصدرا و بزرگراه كردستان) به دشواري انجام مي گيرد. نصب سرعت گير در اين گذرگاه، خطرات احتمالي را كاهش خواهد داد.
س.تقوي- تهران
تعطيلي شنبه و...
@ از حالا زمزمه هاي گوناگوني در مورد تعطيل بودن يا نبودن روز شنبه 9 دي ماه به مناسبت عيد سعيد قربان به گوش مي رسد، مشخص شدن اين تعطيلي از هم اكنون فرصت بهتري براي مردم جهت برنامه ريزي روز تعطيل فراهم مي كند.
نادري- تهران
هم مترو، هم توسعه پايدار
بي شك اصفهان هم به علت مشكلات حمل و نقل شهري و هم موقعيت ويژه گردشگري نياز به شبكه مترو دارد، اما اين نياز بايد به صورتي تامين شود كه به ميراث هاي فرهنگي و تاريخي اين شهر كه يك ثروت تجديدناپذير ملي و متعلق به همه نسل هاست، آسيب وارد نشود. به عبارتي طرح هاي توسعه شهري بايد به صورت پايدار انجام گيرد تا به جاي زيان و آسيب، شهر و شهروندان از مزاياي آن برخوردار شوند.
شهره فدايي- اصفهان
پولي دريافت نكرده ايم
از قطعه زمين 180 متر مردمي ما در شهر قم به دليل نصب دكل برق و قرار گرفتن در حوزه طرح هاي وزارت نيرو، تنها 20 مترمربع باقي مانده است. آيا در ازاي تصرف اراضي توسط سازمان هاي دولتي نبايد به صاحبان آنها پولي پرداخت شود.
محمد شعباني-قم
كيفيت پايين ميوه و تره بار
در ميدان ميوه و تره بار معلم، واقع در محله يافت آباد تهران اغلب ميوه و تره بار با كيفيت بسيار نازل عرضه مي شود و قابل مقايسه با محصولات عرضه شده در ديگر ميادين نيست. با عنايت  به اقشار كم درآمدي كه در اين محله زندگي مي كنند، جا دارد به اين مسئله رسيدگي شود.
معصومه بيات- تهران
ارتقاء گروه نداريم
درمورد گروه هاي آموزشي وزارت آموزش و پرورش كه بر فعاليت هاي آموزشي مدارس نظارت دارند، مزاياي مربوط به سختي كار حذف شده است و علاوه بر اين، ارتقاء شغلي نيز به اين قبيل شاغلان تعلق نمي گيرد كه غيرعادلانه است. اين مشكلات در مورد آموزگاراني كه ناخواسته مازاد بر نياز اعلام مي شوند، نيز وجود دارد.
ثريا . ن- تهران
صعود زيانبار بهاي مسكن
روند صعودي قيمت مسكن در تهران اقشار كم درآمد را بيش از پيش تحت فشار گذاشته و تنها سود را عايد شبكه هايي مي كند كه عمداً بازار مسكن را به اين سو هدايت كرده اند تا ساخته هاي لوكس و احتكاري خود را گران تر بفروشند. دولت بايد با مداخله سريع و موثر به اين بحران رو به رشد خاتمه دهد.
رحمتعلي كاكاوند-تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |