شنبه ۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۵ - Dec 23, 2006
جلسه براي صدور قطعنامه ضدايراني به تعويق افتاد
گروه سياسي نشست شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه ضد ايراني، تا امروز به تعويق افتاد. اين جلسه قرار بود كه روز گذشته برگزار شود. در نشست 3 ساعته روز پنج شنبه 5 عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد و آلمان در نمايندگي فرانسه در نيويورك بار ديگر نتوانستند اختلافات خود را درباره برخي ازبندهاي پيش نويس قطعنامه عليه ايران حل كنند و اين نشست به شنبه موكول شد.
سفير چين در سازمان ملل متحد در پايان اين نشست گفت: اختلافات ميان چين و روسيه از يكسو وآمريكا و سه كشور ديگر از سوي ديگر مانع از حصول توافق گروه 1 + 5 شده است؛ برخي از اعضاي گروه 1 + 5 خواستار راي گيري در روز شنبه هستند اما هنوز تاريخي قطعي براي راي گيري درباره اين پيش نويس تعيين نشده است.
محتواي پيش نويس
اين پيش نويس خواستارممنوعيت اجباري تجارت كالا با ايران در ارتباط با برنامه هاي هسته اي و موشكي و قراردادن ممنوعيتهاي مالي براشخاص و شركتهاي درگير در اين بخشها است. در اين پيش نويس ازايران خواسته شده، بدون تعلل بيشتر، همه فعاليتهاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري از جمله تحقيق و توسعه و كار بر روي همه پروژه هاي مربوط به راكتورهاي آب سنگين را متوقف كند و از محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي خواسته است گزارشي را ظرف 60 روز درباره اطاعت ايران از درخواستهاي سازمان ملل ارائه دهد. در پيش نويس تهديد شده است كه اگر ايران از اطاعت درخواستهاي شوراي امنيت سازمان ملل خودداري كند، اين شورا بايد طبق بند 41 فصل 7 منشور سازمان ملل كه تنها اشاره به تحريم هاي اقتصادي دارد، تدابير مناسب بيشتري را تصويب كند. پيش نويس جديد كه يك كپي از آن در اختيارخبرگزاري فرانسه قرار گرفت، ممنوعيت سفر را به طور زيركانه اي با اطلاق ممنوعيت سفر داوطلبانه به كار برده است.
موضع آمريكا
كاندوليزا رايس اعلام كرد: عليرغم اينكه در پيش نويس تعديل شده  قطعنامه  تحريم ها عليه ايران، گزينه  اجباري ممنوعيت مسافرت چند ايراني كه در برنامه هاي هسته اي و موشكي مشاركت داشته اند، حذف شده است، اما دولت آمريكا از اين پيش نويس حمايت مي كند. به گزارش آسوشيتدپرس، وزير خارجه  آمريكا در يك كنفرانس خبري با پيتر مك كي، وزير خارجه  كانادا اعلام كرد كه انتظار دارد قبل از اينكه پيش نويس تحريم ها عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل به راي گذاشته شود، تغييراتي در آن صورت گيرد. وي جزئيات اصلاحات مورد نظر خود را بيان نكرد.
متن نهايي
سفير موقت آمريكا در سازمان ملل گفت: ما به متن نهايي نزديك هستيم. برخي عناصر مطرح است كه همچنان باعث نگراني  ما و ديگر هيات هاست. الخاندرو ولف گفت: ما اميدواريم به زودي راي گيري انجام گيرد. خبرگزاري نووستي روسيه هم از پايان رايزني هاي شوراي امنيت درباره  برنامه  هسته اي ايران خبر داد.

تأكيد روسيه بر ساخت نيروگاه بوشهر در موعد مقرر
007371.jpg
ايسنا: رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه يكبار ديگر اعلام كرد كه در صورت عدم بروز مشكلات مالي و يا اختلالاتي درمورد صدور تجهيزات از كشورهاي ثالث، احداث نيروگاه اتمي بوشهر طبق جدول زماني پيش خواهد رفت.
خبرگزاري نووستي به نقل از سرگئي كرينكو، رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه روس اتم گزارش داد: روسيه به وظايف خويش درمورد احداث نيروگاه اتمي بوشهر طي جدول زماني تعيين شده عمل خواهد كرد.
وي افزود: من مشكلات را فقط در آن مي بينيم كه آيا هزينه ها به موقع پرداخت مي شوند و آيا اختلالاتي در امر صادرات تجهيزات از كشورهاي ثالث پيش مي آيد يا خير؟ در غير اين صورت مساله اي در احداث نيروگاه اتمي بوشهر در تاريخ تعيين شده وجود ندارد.
قرار است كه در ماه سپتامبر سال 2007 (اسفند 86) راه اندازي فيزيكي و در ماه نوامبر بهره برداري از واحد اول نيروگاه بوشهر آغاز شود.

آيت الله جنتي:
مردم با حضور پرشكوه خود در انتخابات به نظام آبرو دادند
گروه سياسي - امام جمعه موقت تهران گفت: مردم ايران با حضور پرشكوه خود در انتخابات، به نظام جمهوري اسلامي آبرو دادند و با شركت ?? درصد واجدان شرايط راي دادن، وفاداري خود به نظام اسلامي را به دنيا ثابت كردند.
آيت الله احمد جنتي در آيين نماز جمعه اين هفته تهران كه خبر آن را ايرنا منتشر كرد ، با اشاره به دعوت مقام معظم رهبري، مراجع و ساير اقشار براي شركت در انتخابات و استقبال مردم اظهار داشت : درباره آنان كه برخلاف اكثر مردم حركت مي كنند، امام راحل گفتند اي قطره به اكثريت وصل بشويد اگر حرفي داريد.
وي خطاب به منتخبان شوراهاي اسلامي گفت: شما وظيفه سنگيني بردوش داريد و با همه مردم سروكار خواهيد داشت و به چيزي جز خدمت به مردم فكر نكنيد تا خدا رحمت خود را شامل حالتان گرداند. جنتي در بخش ديگري از سخنان خود، خاطرنشان ساخت: به دشمنان هم مي گويم كه چنانچه مي خواهيد قطعنامه صادر كنيد، مردم ما قدرتمندانه مقابل توطئه ها ايستاده اند.
امام جمعه موقت تهران گفت: آمريكا و اسرائيل سر عقل بيايند و كشورهاي عربي نيز بفهمند كه منفورترين قدرتها، قدرت آمريكا و اسرائيل است ، هركسي به اينها نزديك شود، منفور است.

نتايج قطعي انتخابات شوراي شهر تهران اعلام شد
007443.jpg
گروه سياسي- نتايج قطعي شمارش آراي يك ميليون و 656 هزار و 558 رأي مردم تهران در انتخابات شوراي شهر توسط ستاد انتخابات كشور اعلام شد. شوراي اسلامي شهر سوم تهران از نهم ارديبهشت سال 86 شروع به كار خواهد كرد. نتايج تفصيلي آراي اعلام شده بدين شرح است:

باشگاه احزاب
باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگو و قائم مقام جمعيت ايثارگران گفت: حاميان دولت و ائتلاف بزرگ اصولگرايان با ورود به دوره جديد پس از انتخابات و در شوراي شهر جديد به ائتلافي استراتژيك و عمق دار دست خواهند زند و از اين پس خواهيد ديد كه دوره رقابت ها در اين زمينه گذشته است. لطف الله فروزنده افزود: تركيب آراي مردم در سراسر كشور بيانگر اين است كه حدود 80 الي 85 درصد اصولگرايان در اين انتخابات پيروز شدند.
مهر: محمدرضا باهنر با بيان اينكه تجربه شوراي شهر اول را نبايد فراموش كنيم، گفت: شوراي شهر نبايد محل بحثها و جدالهاي سياسي شود. دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اين مطلب، افزود : حتي يك شوراي شهر هم در كشورمان نبايد به سرنوشت شوراي شهر اول دچار شود و چنانچه افراد منتخب در شوراي شهر سوم بخواهند بر مواضع سياسي خود اصرار و كشمكش ايجاد نمايند، شوراي شهر كارايي خود را از دست خواهد داد. باهنر تصريح كرد : برنده اين انتخابات مردم بودند و گفتمان اصولگرايي در كشورمان حائز حداكثر آراء شد و همچنين مجموعه اي از دوستان اصلاح طلب هم در برخي از نقاط كشور راي آوردند و اين موضوع را به فال نيك مي گيريم.
باشگاه خبرنگاران جوان: محمد هاشمي رئيس دفتر سياسي حزب كارگزاران سازندگي، گفت: انتخابات 24 آذر نشان داد احزاب و گروه هاي سياسي در كشور وزن تعيين كننده اي ندارند چرا كه مردم در اين انتخابات هوشمندانه و به سوابق افراد رأي دادند نه به فهرست افراد.

يادداشت
تأسف از انحراف
علي اصغر محمدي
* 22 آبان ماه گذشته بود كه يك پژوهشگر اسرائيلي در مركز هرتزليا به نام جي باخور در مقاله اي كه در روزنامه صهيونيستي معاريو به چاپ رساند، صراحتا از ضرورت تجزيه عراق سخن به ميان آورد. او گفت: اگر جنگ آمريكا عليه عراق به تجزيه اين كشور نينجامد درحقيقت اساسا شكست خورده به شمار مي آيد و اهداف خود را محقق نكرده است. او همچنين در مصاحبه با راديوي ارتش اسرائيل خواستار پايان وحدت عراق و تقسيم آن به كشورهاي كوچك با گرايشات طائفه اي شد.
* يك ماه طول كشيد تا اين نگرش به برخي علماي وهابي كه مدعي اسلام و اهل سنت عراق شده اند برسد و بيانيه آتش افروزانه خود را منتشر كنند و به هيزم جنگ شيعه و سني در عراق تبديل شوند. آيا اين افراد نمي دانند كه درگيري مذهبي تنها راه تجزيه عراق است، و آمريكايي ها از ابتداي ورود به عراق هر از چندي در اين آتش دميده و مردم عراق را به جان هم انداخته اند تا خود در امان باشند.
* جريان هاي منحرف تكفيري كه يقينا از سوي آمريكا و اسرائيل هدايت مي شوند هرچند كه ادعاي ديگري داشته باشند، روزگاري آتش اين فتنه را در عراق برافروختند، و متأسفانه درخواست ملتمسانه حكما و عقلاي شيعه عراق و رهبران دل نگران جمهوري اسلامي ايران گوش شنوايي در طرف مقابل نيافت و رفته رفته اين فتنه در عراق ريشه دواند.
* با كمال تأسف بايد گفت كه اگر امروز براي درمان اين فتنه چاره انديشي نشود، عراق نه تنها به سوي تجزيه پيش خواهد رفت بلكه شعله هاي اين فتنه دامن همه آتش افروزان را خواهد گرفت. عراق افزون بر تنوع مذهبي و قومي ويژگي ديگري نيز دارد كه ساختار قبيله اي آن است. دامن زدن به جنگ مذهبي و طائفه اي لاجرم اين كشور را به سوي جنگ قبيله اي نيز خواهد كشاند و آنگاه آتش افروزان كنوني عقوبت همداستاني با دشمنان امت اسلام را لمس خواهند كرد. بيهوده نيست كه علماي بزرگ كشورنگرانند، زيرا آنها به جان و ناموس همه مسلمانان در عراق مي انديشند. ملت هاي مسلمان كه به همراه مردم عراق نگران شعله ورتر شدن آتش فتنه در عراقند انتظار دارند كه علماي سني و رهبران روشنفكر جهان اسلام به همراه مراجع عظام شيعه با اقدام چند روحاني نماي وهابي به مخالفت درآيند و از جان و ناموس همه مسلمانان اعم از شيعه و سني محافظت كنند.

محمود احمدي نژاد:
مردم كرمانشاه حق بزرگي بر گردن استقلال ايران دارند
007374.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري در پايان بيست و سومين سفر استاني هيات دولت به كرمانشاه تاكيد كرد: مردم اين استان حق بزرگي بر گردن استقلال و تماميت ايران زمين دارند.
محمود احمدي نژاد كه پنج شنبه شب پس از پايان بيست و سومين جلسه استاني هيات دولت در استان كرمانشاه در نشستي مشترك با خبرنگاران شركت و به تشريح دستاوردهاي اين سفر پرداخته و ايسنا خبر آن را منتشر كرد، استان كرمانشاه را از وجوه مختلف پرثمر و ذخيره اي براي ايران خواند و گفت: سابقه طولاني مردم اين ديار در جوانمردي، دينداري و فداكاري در راه آرمانهاي الهي زبانزد است. وي در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر به 14 شهر استان كرمانشاه از تصويب بيش از 100 بند مصوبه در اين استان خبر داد و مصوبات استان را حقوق مردم كرمانشاه خواند.
رييس جمهوري، روز پنج شنبه همچنين با مردم شهرستانهاي گيلان غرب، سرپل ذهاب، قصرشيرين، دالاهو و اسلام آباد غرب ديدار كرد. احمدي نژاد در سفر سه روزه خود به كرمانشاه با مردم ? شهرستان استان كرمانشاه ديدار كرد و همچنين جلساتي با روحانيون، دانشجويان و نخبگان، خانواده هاي معظم شهدا و مديران استان كرمانشاه برگزار كرد.
به گزارش مهر، رئيس جمهوري چهارشنبه شب در ديدار با نخبگان كرمانشاه با اشاره به برگزاري يك انتخابات آرام در 24 آذر گفت: براي اولين بار دولت به طور كامل در انتخابات عظيمي كه در كشور برگزار شد، كنار ايستاد. ده ها گروه عكس مرا چاپ كردند و گفتند ما طرفدار احمدي نژاد هستيم، اما ما مصاحبه كرديم و گفتيم كسي از ما مايه نگذارد.


استاندارد اورژانسهاي بيمارستاني ظرف 2 هفته تدوين مي شود
فارس: وزارت بهداشت اصلاح وضعيت اورژانسهاي بيمارستاني را در اولويت كاري قرارداده به طوري كه ظرف دو هفته آينده استانداردهاي اورژانس بيمارستاني تدوين و براي تصويب و اجرا در شوراي معاونان وزارت بهداشت مطرح مي شود.
عباس زارع نژاد، مدير كل روابط عمومي وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب   افزود: اصلاح وضعيت اورژانسهاي بيمارستاني يكي از اهداف مهم وزارت بهداشت در زمان باقيمانده امسال است به همين علت دو معاونت سلامت و آموزش وزارت بهداشت موظف شدند ظرف دو هفته آينده استانداردهاي اورژانسهاي بيمارستاني را تعريف و براي تصويب به شوراي معاونان وزارت بهداشت ارائه كنند.
وي ادامه داد: اصلاح و بازسازي فيزيكي اورژانس بيمارستانها، بهسازي تجهيزات، رسيدگي به كيفيت خدمات اورژانسهاي بيمارستاني، بهبود وضع پرسنل اين مراكز از نظر تعداد پزشك، پرستار و ساير نيروها و تعيين اعتبار لازم براي اجراي اين برنامه ها و تعيين تكليف مسئله سختي كار، حقوق و كارانه پرسنل اين مراكز جزو مسائلي است كه در تعريف استاندارد اورژانسهاي بيمارستاني مدنظر است.
زارع نژاد گفت: با توجه به اهميت موضوع وزارت بهداشت مسئله اصلاح وضع اورژانسهاي بيمارستاني را به صورت يك مسئله ويژه مد نظر قرار داده است و از پيشنهادهاي اصلاحي دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور در اين زمينه استفاده مي كند.
مدير روابط عمومي وزارت بهداشت افزود: البته توجه ويژه به اورژانس بيمارستانها به معناي غفلت از اين موضوع در گذشته نيست زيرا وضعيت اورژانسهاي تعدادي از بيمارستانهاي كشور از جمله بيمارستان 7 تير تهران طي يك سال گذشته اصلاح شده است كه افزايش رضايتمندي مردم از خدمات بخش اورژانس اين بيمارستان طي ماههاي گذشته كاملا مشهود است.

دعوت ايران از كشورهاي مختلف براي مذاكره هسته اي
لاريجاني: صدور قطعنامه
فشاري به ايران وارد نخواهد كرد
گروه سياسي - دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در واكنش به صدور قطعنامه در شوراي امنيت گفت: اگر قطعنامه صادر كنند متوجه باشند كه حاصل زيادي نخواهد داشت و ماهيتا ظرفيتي براي فشار به ايران نيست.
علي لاريجاني در حاشيه ديدار با وزير امور خارجه پاكستان در جمع خبرنگاران، در خصوص قطعنامه اي كه قرار است عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل به رأي گذاشته شود به دورنمايي از مذاكرات هسته اي ايران بعد از دريافت بسته پيشنهادي 1+5 اشاره كرد و افزود: من شخصا بعد از پاسخ به بسته پيشنهادي 4 جلسه نتيجه بخش با آقاي سولانا به عنوان نماينده آن گروه داشتم، اما آنان مذاكره را برهم زدند و به سمت قطعنامه حركت كردند.
در گزارشي كه مهر از اين ديدار منتشر كرده، از قول وي آمده است: عدم تعهد به نتايج مذاكره، گرفتاري بي اعتمادي را بيشتر مي كند، ما همچنان به مذاكرات قبلي پايبند هستيم. اگر طرف مقابل از نتايج مذاكرات خرسند نبود مي توانست شخص ديگري را براي مذاكره معرفي كند. لاريجاني قطعنامه شوراي امنيت را رفتاري غيرعقلاني خواند و تاكيد كرد : صدور آن در همكاري هاي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي و ساير همكاريها و روابط ايران تاثير خواهد داشت. وي توضيح داد: اگر اين قطعنامه تصويب شود دو سنگ در مسير حل موضوع انداخته اند. لاريجاني در خصوص راه اندازي سه هزار دستگاه سانتريفيوژ كه بنا بود تا پايان امسال راه اندازي شود، گفت: اين پروژه در مرحله مناسبي است.
* دعوت عام
وزير امور خارجه گفت: براي رفع ابهامات باقيمانده درباره مسايل هسته اي ،دعوتنامه عامي براي بازگشت طرف ها به ميز مذاكرات هسته اي فرستاده ايم.
فارس صبح پنجشنبه از كنفرانس خبري منوچهر متكي و خورشيد قصوري در تهران گزارش داد كه وزير امور خارجه ايران در آن اظهار داشته است:  ايران دعوتنامه عامي را براي ادامه گفت وگوها و مذاكرات ارسال كرده است و ما چه براي سفر به ايران و چه براي بازگشت به مذاكرات، از حضور طرف هاي مقابل استقبال مي كنيم و به اعتقاد ما مذاكراتي كه در حاشيه انتخابات آمريكا قطع شده بود، مي تواند ادامه پيدا كند و آماده ايم كه طرف هاي مقابل به ميز مذاكرات برگردند تا شبهاتشان رفع شود؛ چرا كه هميشه مذاكرات را بهترين راه حل براي حل ابهامات مي دانيم.
متكي در پاسخ به اين سؤال كه موضع ايران در خصوص اظهارات توني بلر در مورد ايجاد گروهي از كشورهاي متعادل در مواجهه با ايران خاطرنشان كرد: شرايط انگلستان را در منطقه درك مي كنيم و به لحاظ مشكلاتي كه در عراق براي آنها ايجاد شده، طبيعي است كه چنين مواضعي از خودشان نشان دهند. آنها بايد در سياست هاي خود در منطقه تغييرات عملي به وجود آورند و فرافكني مشكلات در منطقه كمكي به حل مشكلات نمي كند. انگليسي ها با شناخت نزديك تري كه از منطقه دارند بايد تدابير ديگر و برخوردهاي عاقلانه اي را اتخاذ كنند.

براي پاسخگويي به سؤالات نمايندگان
سه وزير به مجلس مي روند
گروه سياسي- وزراي بهداشت ، كشور و جهاد كشاورزي براي پاسخگويي به سؤال نمايندگان در جلسات اين هفته مجلس شوراي اسلامي حضور خواهند يافت.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي پاسخگويي به سؤال سيدحشمت الله جاسمي اجاق، نماينده  قصرشيرين، وزير كشور براي پاسخ به سؤال علي احمدي نماينده ممسني و وزير جهاد كشاورزي براي پاسخ به سؤال ايرج نديمي، هادي حق شناس، سيدكاظم دلخوش، بهمن محمدياري، محمدعلي حيدري، اسدالله عباسي، شاپور مرحبا و هاجر تحريري نيك صفت نمايندگان لاهيجان و سياهكل، بندرانزلي، صومعه سرا، طوالش،  لنگرود، رودسر و املش، آستارا و رشت در صحن علني مجلس حضور خواهند يافت.
به گزارش ايسنا، ادامه  رسيدگي به گزارش شور دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مورد لايحه  اصلاح موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخابات شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدي آن، طرح ساماندهي مد و لباس و تصويب تقاضاي تحقيق و تحفص عده اي از نمايندگان مجلس از هزينه هاي تبليغاتي نامزدهاي رياست جمهوري در دوره نهم ديگر اولويت هاي كاري در هفته جاري مجلس خواهد بود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |